![]() |
Critici romani de film - partea a doua
Am mai facut un poll cu o serie de critici pe nedrept omisi la celalalt topic.
|
tarziu:)
|
Bravo.
Aici, ce putin, se va discuta civilizat. |
Apropo, mä gândeam la un lucru...
E bine cä votul e multiplu - într-adevär, se prea poate sä admiräm într-o mäsurä oarecum egalä mai multi critici (mie, de pildä, mi-a fost imposibil sä ierarhizez între Magda Mihäilescu, Vio si nea Tudoricä, plus admirabilul Maier, care vine tare din urmä). Totusi, dacä un votant opteazä pentru prea multi, unde ajungem...? Se devalorizeazä pollul complet. Propun, asadar, ca fiecare dintre useri sä nu depäseascä numärul de patru nominalizati - pentru a se crea, totusi, o ierarhie relevantä. |
Astia da, nu toate rebuturile. Am votat 4: Magda Mihailescu; Cristina Corciovescu; Calin Caliman; Valerian Sava . Cine e interesat poate sa le vada cronicile mai vechi pe cinematografia romaneasca, scanate direct din revistele / cartile vremii, asta daca prezinta interes.
|
Sine ira et studio, în momentul de fata, cu tot respectul pentru alş (acel alş ce nu arunca margaritare porcilor prin tabloide, respirand intru fantastica usuratate a fiintei) cel mai bun critic mi se pare fara dubiu Angelo Mitchievici. Spre deosebire de multi care gloseaza pe marginea filmelor- inclusiv de mult-prizatul Gorzo- la acesta transpare faptul ca are o cultura solida si ca se misca extrem de suplu prin toate cotloanele culturii (nu doar pe segmentul cinemagic).
|
si unde plm scrie Angelo asta ?! I-am vazut topurile in Observator Cultural dar ... doar atat.
|
Am uitat sa o amintesc pe doamna Eugenia Voda. Subliniez doamna. Nu scrie mult despre film (in timpul Cannesului am mai citit-o) dar imi place foarte mult atat ca si critic / om de cultura cat si ca om punct.
|
Cu sincer respect, Chambord, ne situäm ca si la antipozi în privinta asta puncte-puncte.
|
can u be more specific ?
|
Da. N-am retinut-o pe Eugenia Vodä pentru nici un articol de cinema cu adevärat valoros; textele ei din "Cinema", cu ani în urmä, mä frapau doar prin platitudine si plictisealä; în schimb, stiu cä e o adoratoare neconditionatä a lui Zizi Bostan. Odatä, prin 1986, o elevä a mea a îndräznit sä-i spunä, doar ca o opinie, cä nu-i prea pläcuse filmul "Promisiuni". Jeni Vodä a fäcut o crizä, certând-o cä-si permite s-o "murdäreascä" pe o divinitate neprihänitä ca Madam Bostan. E un incident de acel tip care, prin natura lui, nu mai poate fi considerat "accidental", ci simptomatic.
Mai recent, întrebärile de tip subretä pe care le tot pune invitatilor de la "Profesionistii" îmi trezesc un chef nebun sä cer public inventarea unui dispozitiv prin care sä tune-out anumite voci din emisie, läsându-le doar pe celelalte. ...Mä rog, toti putem avea simpatiile si antipatiile noastre - dar nu ti se pare semnificativ cä, de când se tot macinä topicurile astea douä cu criticii, äla-io äla-io, nimeni nu si-a amintit, mäcar, de numele ei, pânä acum...? |
No comment
|
Deja asta e o chestie clasica: sa nu cumva sa va placa ceva/cineva care nu-i place si altcuiva!
|
als said:
"unde este magda mihailescu - autoarea celei mai entuziasmante carti de cinema aparute la noi (= 'francois truffaut, barbatul care iubea filmele')?? unde este cristina corciovescu? unde este viorica bucur? unde, eugenia voda? unde - cum s-a spus - tudor caranfil?? unde - valerian sava?? unde, mihai chirilov?? (= autorul celui mai bun festival din ro!) unde sint ileana birsan, andreea chiriac, florin barbu, angelo mitchievici & atitia altii?..." ps apropo de eugenia voda - ea, impreuna cu mine, sintem singurii critici romani citati de lucian pintilie in cartea recent tradusa & premiata in franta: http://www.adevarul.ro/cultura/Pinti...205180061.html |
Originally Posted by Alex Leo Serban:
|
so... daca maestrul ne-a singled out pe noi 2, inseamna k are incredere in gusturile & verdictele noastre - logic, nu? & k nu-l facem de ris prin 'tara criticii de film' :P
|
Originally Posted by Cinemania:
Când cuiva îi place ceva/cineva care nu-ti place tie, îl contrazici (sau îl ignori). Când pärerile corespund, îi dai dreptate (sau taci). Invers, mai rar. |
Mie imi place mult doamna Eugenia Voda. O singura data m-a surprins neplacut cand a cam facut o gafa intr-o discutie cu doamna Doina Levintza, invitata in emisiunea "Profesionistii". Dar cine nu greseste niciodata?
|
Si Jeni e tareee...>:)
|
da, 'jeni' e 'tare', dar probl e alta:
atunci cind scrii cu atita siguranta (cum face userul pitbull la topicul dspr daneliuc): « Capodopera lui Pintilie este "Duminicä la ora sase" - e mult mai rotund, mai coerent, mai organic legat (pärere pe care mi-am format-o chiar de atunci, iar ulterior mi-au confirmat-o multi interlocutori realmente demni de încredere, nu umflati prin product-placement si trafic de influentä). "Reconstituirea" ar fi putut si ar fi trebuit sä fie o capodoperä (avea, practic, toate datele, plus câteva secvente geniale), dar orice profesionist veritabil îi depisteazä inegalitätile, burtile, cäderile în amatorism (discrete, dar perceptibile), si pastisele dupä Scoala Cehoslovacä. Päcat.” iar gloria – pe buna dreptate – ii raspunde (referindu-se la anketa pe care am facut-o in dilema veche): “Dar, totusi, Cristi PUIU, Corneliu Porumboiu, Thomas CIULEI, Răzvan RĂDULESCU, Tudor Giurgiu pariaza pe Reconstituirea!!!” userul pitbull nu gaseste – drept ‘raspuns’ – decit caraghiosul: “Au dreptul la opiniile lor. This is a free country.” yeah right. sau adevarul (incontestabil) k unele opinii sint mai indreptatite/mai cu greutate decit altele?... care sa fie, atunci, acei 'profesionisti veritabili' care nu vad padurea din cauza copacilor, care se-mpiedica in gogorita 'perfectiunii tehnice' & rateaza - miop-dogmatic - importanta unui film-far & film-borna precum 'reconstituirea'? si cit de solide sint 'antenele' lor (critice) atunci cind, pusi in fata faptelor (= 'reconstituirea', votat drept 'cel mai bun film ro' atit de breasla criticilor, cit si de citiva dintre cei mai buni reprezentanti ai 'noului val'), o tin pe-a lor, 'rotunzi, coerenti & organici', imuni la argumentele de autoritate?? (si trec, cu eleganta, peste loviturile sub centura & mistificarile adevarului obiectiv, din care unii si-au facut un 'stil'...) probl, judex draga, este k atunci cind unii neaga evidenta (din umori felurite, ceea ce e de inteles, dar si din iresponsabilitate, ceea ce nu mai e de inteles!), cei care-si pun intrebari - cei realmente interesati de ierarhii drepte, nu de masluiri ale adevarului - risca sa primeasca 'raspunsuri' la fel de umorale & de iresponsabile... (si, tot in numele adevarului fara perdea, tbuie spus k, in momentul iesirii - vremelnice - pe ecrane a 'reconstituirii', insusi stimatul (& atit de simpaticul) tudor caranfil a fost dintre cei care au dus o campanie deloc stimabila impotriva filmului...) caci, pina la urma, e si o kestiune de etica - de etica pura & simpla: cum sa alegi drept 'cel mai bun film ro' (sau, kiar, doar al lui pintilie) un film precum 'duminica la ora 6' - formal impecabil, dar totusi evident derivativ, 'nouvel-vaghist' cit cuprinde... - care spune o poveste mincinoasa, cu 'ilegalisti' comunisti luptind impotriva 'orinduirii burghezo-mosieresti' blabla, in locul unuia dur, indraznet & provocator atit la nivelul formei, cit si al continutului? un film anti-sistem, atit de curajos - kiar si acum 40 de ani - incit termenul 'subversiv' pare un dulce eufemism? un film care a marcat - cum se vede - generatii intregi de regizori ro, inclusiv cea mai prestigioasa in momentul de fata?... ps altfel, sigur, oricine are dreptul la opinie; oare 'profesionistul veritabil', scenaristul de la 'ho-ho-ho', nu a scris - kiar aici - k 'nu intelege' toata vilva creata in jurul unui film precum 'politist, adj'?... |
All times are GMT +2. The time now is 19:44. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.