![]() |
Unde ni sunt scenaristii?
Originally Posted by Led-Ze-Pencil, în topicul despre 'Dragoste pierdutä',:
Scenaristii nu mai incap de regizorii-scenaristi. Vedeti voi pe vreun regizor din "noul val" (Mungiu, Puiu, Muntean, Porumboiu, Giurgiu, Mitulescu) sa faca filme scrise de altcineva decat ei si omniprezentul Razvan Radulescu? Celorlalti scenaristi le ramane doar sansa de a li se aloca de catre casele de productie regizori care nu au sau nu mai au succes. Vor iesi filme proaste, iar scenaristii se vor timora. Chiar pe forum era discutat aici un caz, de scenariu bun decapitat de un regizor neindemanatic: "Un acoperis deasupra capului". Si mai sunt si alte exemple. |
@ Prolly
Asa este, din pacate! Sunt regizori care nu vor sa colaboreze cu un scenarist, prefera sa scrie ei, chiar daca nu stiu sa scrie, unii sunt obsedati sa faca "film de autor" |
In topicul asta nou as vrea sa vorbim despre relatia scenarist-regizor la filme facute sau in curs de a fi facute.
|
De retinut cä, în U.N.A.T.C., în mod programatic si la instigarea catedrei de regie, scenaristii sunt fututi în cur si folositi drept cârpe de sters pe jos; studentii de la regie sunt învätati sä-i foloseascä dispretuitor, ca pe niste functionärati/slugi färä rost. Ramolitul de Pita, pildä vie a ecuatiei "prost-destul-fudul", declarä ritos cä scenariul e doar "un simplu proces-verbal", iar Doina Maximilian sustine cä "scenaristul trebuie sä scrie dialogurile si atât".
De-AICI porneste desconsiderarea scenaristilor la noi (mostenire a perioadei anterioare, când scenaristul era complet negat, si se promova tembeloid "filmul de autor"). Ce sä mai vorbim de totalul haos de la C.A.V., unde doar Drägusanu (un om corect, riguros, organizat) însearcä sä instaureze cât de cât o metodä pedagogicä. Asa cä nici nu e de mirare cä U.N.A.T.C.-ul nu produce scenaristii de care avem nevoie, iar regisorii de marcä îsi scriu singuri scenariile, sau colaboreazä doar cu oamenii lor. Ei nu sunt vinovati, sunt doar exponenti ai rezultatelor - iar scenaristii trebuie sä fie constienti de acest lucru, când luptä sä se afirme si sä-si cucereascä respectul meritat. |
Eu am auzit la Nae o vorba care trebuie retinuta: scenaristul scrie partitura unui film, el este autor mai important al filmului chiar decat regizorul. In muzica se spune "Un concert de Ceaikovsky in interpretarea lui Karajan" si nu invers.
PS Multumesc pentru deschiderea topicului. |
Originally Posted by Pitbull:
De acord, cu urmatoarea completare: E adevarat ca nu se invata scrierea scenariilor in scoala, dar nici asta nu ar rezolva problema. Trebuie sa se mai brodeasca si bine pe cineva care are substanta, lucruri interesante de zis, experienta de viata sau mama lui ce i-a dat intre picioare ca sa poata face ceva misto. Ca sa iau exemplu din literatura: degeaba il invata cineva pe Mario Vargas Llosa cum se scriu romanele daca el era sterp si n-avea nica de zis. Cred ca exista oameni care stiu teoria scenaristica. In marea majoritate insa, ei incropesc povesti pe genunchi, cu rigla si compasul, din cutite si pahare, si nu iese mai nimic. Ca daca-s goi. Cum se brodeste la altii, domnule? |
Päi cred cä se brodeste la fel ca-n oricare alte scoli de arte (nu numai ale spectacolului; valabil si-n literaturä, muzicä, plasticä, etc.): multi veniti, putini alesi... Meseria se învatä, arta - mai greu...!
Evident, de äia cärora nu li se brodeste nu ajungem sä afläm. Profit de ocazie ca sä dau douä dintre aforismele mele favorite: - Le talent sans génie est peu de chose. Le génie sans talent n'est rien! - Särman e dascälul pe care nu-l întrec învätäceii lui. |
@ pitbull
Da-ne si noua scenaristilor niste solutii cum am putea sa ne impunem autoritatea in fata unor regizori? Eu am scris un scenariu ( altul decat "Necunoscutul" :P ) si l-am scapat in mana unui regizor caruia i-a placut inafara de final. Mi-a modificat finalul, a scris doua sevente la sfarsit in locul celor scrise de mine si vrea sa-l trec co-scenarist :( ! |
Originally Posted by mafalda:
heh, story of my life 8) |
Of...
Nu e usor, din motivele pe care le-am expus mai sus: un val de prejudecäti capsoman-infatuat-suficiente... Solutii-cheie nu stiu dacä putem gäsi... E neesarä o schimbare gneralä de mentalitate, care are nevoie de timp - si de oameni (cu o tenacitate si räbdare îngereascä, desigur); putem fi noi aceia, cam ca fremenii lui Frank Herbert. Oricum, Maffy, apropo de genul de problemä descrisä de tine, o solutie partialä stä în calea legalä: prevederi contractuale cât se poate de clare, privind gradul de interventie regisoralä în scenariu si consecintele privind paternitatea. Nu e lipsit de complicatii (survin elemente greu de cuantificat, desigur), dar genul ästa de rafinäri se rezolvä actionând, nu sezând si cugetând, sau poate numa' sezând... Iar principiul e geeral valabil, asa cä haideti: sä ne gândim si la ansamblul problemei... Na, mi-a mai venit o idee partialä: sä generalizäm treptat o modalitate de discutie a filmelor prin care scenaristul sä fie mereu analizat (pozitiv sau negativ, cum e cazul) insistent, marcat, independent de regizor - urmând o asemenea discutie si asupra regisorului, pentru a-i individualiza pe amândoi, si a releva cât mai clar diferentele de fond. Cum stiti, eu o fac deja de regulä, în analizele mele. Voi cäuta s-o impulsionez si prin conversatiile pe care le am cu confratii critici, pe la conferinte de presä, premiere si varii agape. |
Originally Posted by mafalda:
Cam asta se intampla in majoritatea cazurilor, nu ai de ales. Accepti sau nu accepti, ca pana la urma regizorul va face filmul. Insa trebuie sa existe colaborare. Daca gasesti un capsoman :) de regizor, cu care nu te intelegi, il dai dracu si cauti altul, nu poate iesi nimic bun. Daca totusi ramai cu el, iti asumi si treaba asta. Daca el ti-a schimbat finalul si tu ai fost de acord inseamna ca ti-a argumentat si te-a convins ca e mai bine asa. Daca nu, nu inteleg de ce accepti modificarea. Doar de dragul de a se face un film "inspirat din scenariile tale"? Iar daca ai acceptat, prin asta ai recunoscut ca ti-a imbunatatit scenariul si da, ar trebui sa-l pui co-scenarist, dar asa, cu litere mai mici pe generic :) |
Cred ca stii cai este de greu sa gasesti un regizor care sa accepte o colaborare cu un scenarist!
Te lasa sa intelegi ca iti face o favoare. El tie! Parca nu ar fi si sansa lui ca regizor de a gasi un scenariu bun, chiar daca nu e scris de el! Eh! Of! Asa ca, vrei nu vrei, "Bei Grigore aghiazma" :happy: |
Originally Posted by mafalda:
Asta e din prostia regizorilor, sau megalomania lor care ii face sa creada ca ei pot scrie mai bine, ca au ceva de zis, ca fac film de autor. Total gresit. E ca si cum ai fi bucatar si ai insista sa cresti tu gaina pe care vrei s-o faci la cuptor. Nu zic ca nu se poate, dar apar destule complicatii si dureaza. Si s-ar putea sa nu te pricepi la crescut gaini. Cred ca dimpotriva, regizorii ar trebui sa umble in limba dupa scenaristi, doar doar or capata o poveste cu care sa ia Cannes-ul. Si iata ca se intampla cu un anumit scenarist, care a convins: toata lumea il curteaza acum pe Razvan Radulescu. Cred ca asa se pune problema: au convins scenaristii, ca sa discute de pe pozitii egale cu regizorii. Cu exceptia lui RR. |
eu cred ca si genurile agreate de catre CNC modeleaza stilul scenaristilor.
este bine stiut ca CNC prefera povestile cu aer romanesc. or, sunt scenaristi care ar vrea si poate chiar pot sa scrie lucruri care sa nu poarte neaparat amprenta locala. |
Originally Posted by Proletar:
Nu vreau sa apar cnc-ul, ca stim toti cate pacate are. Sau poate nici nu le stim pe toate. Dar aici inclin sa cred ca procedeaza corect: sunt banii statului roman si trebuie sa iasa ori ceva de arta ori implicat in actualitatea sau istoria Romanichii. Ori de-amandoua, daca nu cerem prea mult. Ce iese de fapt asta e altceva, alta discutie, dar intentia n-as acuza-o. Daca vrei filme cu impuscaturi, karate sau luari de ostatici, scrii frumos scenariul si-l trimiti la Hollywood :). Am auzit ca avem romanachi care fac asta, cu scenarii de serie C. Pentru filme comerciale exista sistemul comercial al filmului, care pe langa arta mai e si industrie. Nu cred ca daca ai avea un "Amarcord" in concurs ti-ar fi respins, de exemplu. Sau un "Solaris", pe motiv ca nu se intampla in Romania. |
nu ma refeream la filmele de serie C.
dar nu tin minte sa fi vazut filme finantate de CNC si difuzate pe canalul "Arte" :) |
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
Originally Posted by Led-Ze-Pencil:
Pai chestiile astea nu se pot intampla si la noi in tara ? |
Originally Posted by redmen:
Asta e o gluma, da? Am râs.
Originally Posted by Proletar:
Nu e vina CNC-ului ca n-avem asemenea filme. Poate a scenaristilor, a regizorilor, a producatorilor... A promovarii. |
Inseamna ca ai simtul umorului daca ai ras.
|
Originally Posted by redmen:
Apreciez oricand o gluma buna. Imi place Seinfeld, de exemplu. Si Amarcord. Nu-mi plac filmele cu karate, impuscaturi si luari de ostatici facute numai de dragul de a arata karate, impuscaturi si luari de ostatici. De aia nu le-as da bani daca as fi statul roman - nu le dau nici ca spectator. Dar sa revenim: unde ni sunt scenaristii? Cum ar putea fi ei stimulati sa scrie mai mult si mai frumos? Ce se poate face? |
All times are GMT +2. The time now is 23:30. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.