![]() |
Film Noir Confidential
Cum si din ce se face un "film noir"
"Considerat initial film de serie B, subgen al thrillerului, gangster movie-ului sau melodramei, filmul "noir" poseda in primul rand (dupa Susan Hayward) o stilistica vizuala aparte, mostenita de la expresionismul german (de altfel, cativa dintre regizorii promotori sau adepti ai expresionismului, emigrati din Germania la Holywood in anii '30, au realizat "film noir" : Fritz Lang - The Big Heat, Billy Wider - Double Indemnity, Otto Preminger - Laura). Eclerajul folosit pentru a reliefa conflictele interioare ale personajului (in special iluminarea partiala a figurii), umbrele cu valoare de simbol (celebrele umbre ale jaluzelelor care sugereaza gratiiile, umbrele multiple, generatoare de confuzie vizuala in acord cu dezorientarea sau nesiguranta eroilor, siluetele proiectate pe perete), toate trimit la capodoperele expresioniste, servind totodata la potentarea unui filon comun al acelor doua curente : psihanaliza." (...) |
Re: Film Noir Confidential
Oh, this is a good one! :D Si asa, topicul/topicurile despre filmele noir a(u) cam ramas uitat(e)... Era nevoie de o aducere aminte. ;)
|
Originally Posted by MinRep:
Tu lauda-ma, ca transcrierile astea le fac eu..... "O alta lectie invatata de la europeni este cea a realismului poetic francez (operele lui Carne, Duvivier, Renoir), cu care film noir-ul are in comun pesimismul, cruzimea realista, duritatea cu care sunt tratate subiectele si personajele. Pe langa consacrarea tipului femme fatale, f. n. dezvolta o galerie e personaje masculine inscrisa in categoria durilor cinici, obiect al seductiei pentru femeia paisanjen. Detectivul particular este o figura emblematica, fiindca el intreprinde investigatii din cu totul alte motive decat politia. Exonerat (cel putin la nivel practic) de datoria de a identifica raufacatorii si a-i aduce in fata legii, el are o libertate de judecata si de actiune, permitandu-si sa aiba o moralitate proprie. Ca si eroul de western, personajul de film noir este in general un singaratic, sistemul legal si social nu prezinta pentru el garantii, prefera sa-si faca singur dreptate si sa se descurce in cele mai periculoase situatii fara sa apeleze la politisti (mai intotdeauna corupti si ingusti la minte)." |
film-noir...chiar zilele trecute m-am uitat la "The Big Sleep", si cred ca il voi revedea cu prima ocazie.(regia Howard Hawks, cu Humphrey Bogart in rolul detectivului).Eu vreau sa subliniez ca f.n. s-au dezvoltat in timpul si dupa al doilea razboi mondial.Coincidenta?Nu cred, pentru ca acest gen de filme(impropriu spus gen)era in contrapunct cu starile predominante societatea...pesimismul, paranoia, deziluzionarea s.a.m.d..Intrebare..."Citizen Kane" este printre primele f.n?
Interesante sunt filmele post noir, adica asa numitele tech-noir si neo-noir...Ma refer la Blade Runner, The terminator, Robocop, Total Recall etc.De fapt elemente de film noir se gasesc in toate filmele thriller si politiste. |
Originally Posted by st3fan:
Originally Posted by st3fan:
Originally Posted by st3fan:
|
"Spatiile actiunii sunt de tip citadin, fiind deja clasicizate strazile filmate in nocturna, scena a urmaririlor ce se continua in cladiri cu scari in penumbra si se finalizeaza pe cheiuri sau interioare sordide; biroul cu usa de sticla al detectivului, localul in care se dau intalniri, hotelul din suburbii folosit ca ascunzatoare si casa ca un mausoleu luxos in care eroina se simte prizoniera. La fel, au intrat in mitologia cinematografiei obiectele de recuzita : trenciul si palaria "lui", oglinda cu care "ea" se confrunta deseori (de neuitat finalul Doamnei din Shanghai, cu imaginea Ritei Hayworth multiplicata obsesiv de oglinzile deformate), telefonul negru de ebonita, automobilul masiv, ventilatorul .....
In sfarsit, unul dintre cele mai importante mijloace de sugestie folosite de realizatorii de f. n. este subiectivitatea naratiunii. Fie ca este vorba de eroul care comenteaza din off, fie ca intregul film este un lung flash-back (Double Indemnity) fie ca se recurge la personalizarea totala a aparatului de filmat (The lady in the Lake e integral filmat in unghi subiectiv), se sugereaza in permanenta solitudinea si alienarea personajelor. " |
"FILM NOIR"- ul suna cateodata de doua ori
Perioada domniei f.n. se intinde de la Soimul maltez (1941) pana la Stigmatul raului (1958, considerat de scenaristul si regizorul Paul Schrader epitaful f.n.). Dupa aceasta data, avem de-a face cu remake-uri, omagii, pastise sau pur si simplu cu o moda de "neo" noir (post "noir", "noir" modern), care recicleaza caracteristicile e gen, fara a mai regasi insa autenticitatea filmelor e acum jumatate de secol. The Big Sleep (1978, regia Michael Winner). Remake al clasicului semnat in 1946 Howard Hawks, aceasta noua versiune a ecranizarii dupa Raymond Chandler muta actiunea de la Los Angels la Londra si furnizeaza o distributie de staruri (Mitchum in rolul lui Marlowe, Oliver Reed, James Stewart, Joan Collins), dar nu reuseste sa egaleze originalul. |
Vazut aseara Double Indemnity (1944). (N-avea subtitluri in engleza, in schimb avea in chineza... From where I deduced it must have a certain audience... Si iar deductie/conexiune logica, filmele asiatice imprumuta ceva din glamour-ul filmelor noir... :D ma hazardez?) Oricum, filmu' e foarte misto, te tine realmente in suspans, si personajele principale sunt toate admirabil jucate. Ce mi-a placut cel mai mult e ca intrigile si complicatiile din film par foarte reale, si nu par dated nici macar dupa saizeci de ani. Mai rar asa ceva. Fred MacMurray sarmant total. Si pentru ca le-am vazut in ordine inversa, filmul aduce si cu The Man who wasn't there si cu Blood Simple.
|
Originally Posted by nume:
asta nu este o regula. de exemplu, The asphalt jungle este filmat de o camera omniscienta, nu exista subiectivism, camera vede tot ce se intampla, perssonajele sunt egale in importanta, nu prea avem un erou principal, ci vreo 4 personaje cu contributii similare - Emmerich, Dix, Doc Erwin Riedenschneider etc. Iar filmul nu e povestit din perspectiva niciunuia dintre ei. Motivul pt care Noir-ul isi merita un loc de cinste in lista curentelor este ca el evoca o perioada trista din Istoria Americii. E musai sa tinem minte ca NOIR adica negru se refera la o perioada NEAGRA - perioada recesiunii, a crizei financiare provocata de caderea bursei + prohibitia din 1919 pana in 1933. Eveniment care a dus la la o criza atat a nivelului de trai cat si la nivelul constiintei, a moralitatii, a legilor (care nu mai conteaza pt nimeni). Black period a dus la Film Noir la fel cum post-WW1 si pre-WW2 period( Kracauer are o teorie interesanta potrivit careia filmul expresionist anticipeaza venirea lui Hitler la putere si tot dezastrul aferent) andperiod in Germania a dus la filmul expresionist. Dar dincolo de teoriile astea minunate, dincolo de actorii si actritele fatali cu totii, de furturile puse la cale, spargerile si afacerile ilegale, mie Filmul Noir nu-mi place. Nu sunt decat niste filme politiste filmate mai ingrijit, mai glamourous. Nu se compara ca subtilitate si esentialitate cu expresionismul german care e intr-adevar un mare film al omului chinuit. Singura valoare pe care o respect la f.n - > relevanta istorica si sociala. |
Actually film noir a fost in mare parte influentat de expresionismul german.Odata cu venirea lu` Hitler la putere multi dintre artistii germani au emigrat in America si s`a simtit influenta lor in filmul noir. Si nu are deloc legatura (sau nu in totalitate) cu Prohibitia si marea recesiune din America.Unele dintre cele mai faimoase noir`uri au fost produse prin anii `40 `50.
|
vrei te rog sa mai studiezi intai problema inainte de a ma contrazice?
cum sa nu aiba legatura cu Great Depression? pliz, read something first! |
ce au adus regizorii expresionisti la film noir sunt eclerajele, etc....temele insa sunt cele tipic americane - crime, spargeri, diamante, gangsteri, afaceri ilegale - al capone??? cine a fost al capone, ce a facut el si in ceperioada?
|
Mai degraba are legatura cu cel de`al doilea razboi mondial si vremurile ce au urmat apoi in America.
Arata`mi un film noir cu Al Capone.Nu confunda film noir cu film B&W. |
Film noir este un termen dat filmelor acestea de catre francezi (nu retin exact numele).Regizorii care faceau aceste filme nici nu stiau ei ca au inventat un nou gen.Francezii au fost uimiti ca uite domle pot face si americanii filme intunecate,cu subiecte care sa nu fie optimiste si pline de bucurie samd.
|
cum naiba sa fac confuzia cu filmele alb-negru, jeeeesus, te cred ca ti-ai pierdut increderea in userii acestui forum la cate imbecilisme declara, insa nu e cazul aici, nu confund noir-ul cu nimic!
e un stil controversat insa eu spun asa: faptul ca e alb-negru si intunecos, si unii regizori vin din germania nu il inrudeste atat de tare cu expresionismul pe cat se spune. adica ok, luminle seamna (decorurile nu seamana deloc - la expresionism avem camere obcure, cimitire, drumuri intunecoase slab luminate de luna, saracie, boala fizica, psihica, haine saracacioase) pe cand decorurile de aici sunt predominate de; baruri, bodegi, apartamente luxoase de cele mai multe ori, haine de lux, glamourous, automobile luxoase de asemenea.....deci asemanari zero. muzica - nu trebuie sa mai explic, e clar ca difera, este si normal. locul desfasurarii actiunii - in film noir este exclusiv orasul, in vreme ce la expresionism poate fi orice, la tzara, in sat, la oras etc. motivele si temele sunt diferite - in expresionism avem omul chinuit, inadaptat (inrudit cu individul romantic, din romantism adica, nu ala care ia cina la lumina lumanarii), care nu poate stabili legaturi, usor bolnav, alienat. Ce avem la film noir? omul social, care iese in baruri toata ziua, gagicile splendide care traiesc o viata "ca in filme" (in alea holiudiene), indivizi super dinamici - ei pun la cale spargeri, sau tradari, sunt in permanenta fuga dintr-un oras in altul, planuri complicate de a fura diamantele din nu stiu ce banca....avem o sleahta de raufacatori foarte inteligenti carora le place viata - ca de aia fura sau incheie polite de asigurare dubla - ca sa stea dupa aia cu burta la soare. ce apropie totusi cele doua curente? well, luminile, culorile si.....criza sociala atat din USA cat si din Germania, apropierea lui WW2. cat despre legatura cu big depression si prohibitia ...just read :) |
Quote:
Ce dracu' m-am saturat de isteriile asteia. |
Originally Posted by redmen:
:) |
Originally Posted by europe_east:
e super fain double indemnity (in romana a fost tradus dubla identitate, can you believe it?) dar sa mor daca vad vreo asemanare cu Blood Simple.....faptul ca in doua filme se pune la cale o crima nu le face sa semene :) |
Le face sa semene daca le incadrezi in genul film-noir.
|
Originally Posted by illotempore2002:
Haha. Tare :D |
All times are GMT +2. The time now is 14:43. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.