PDA

View Full Version : Turneu Iconoclast III - Anima persa (1977) Dino Risi


Mercutio
04 Oct 2012, 02:23
Tema saptamanii: Giallo (http://en.wikipedia.org/wiki/Giallo)

In cadrul temei MinRep ne propune filmul: Anima persa (http://www.imdb.com/title/tt0075682/) (1977) Dino Risi

http://i2.listal.com/image/1073319/500full.jpg (http://www.youtube.com/watch?v=LjJtIBFNu5s)


Saptamanal se trage la sorti un film ce va fi afisat intr-un thread propriu. Thread-ul ramane deschis pentru votare doua saptamani.
Orice membru Cinemagia poate participa la discutii si poate vota, cu conditia de a-si justifica votul printr-un comentariu.
Sistemul de votare:
4 stele = 4 puncte - excelent, 3 stele = 3 puncte - bun, 2 stele = 2 puncte - merita incercat, 1 stea = 1 punct - slab, 1 bila neagra = 0 puncte - foarte slab
Se pot da si note intermediare, de exemplu 2.5 stele.

White1
07 Oct 2012, 12:33
Nu gasesc subtitrare pe engleza si din limba italiana stiu doar "ciao" si cateva injuraturi 8-|

SAMCRO
07 Oct 2012, 12:43
Nu gasesc subtitrare pe engleza si din limba italiana stiu doar "ciao" si cateva injuraturi 8-|

Exact aceeasi problema am intampinat si eu.

LE: Merge si la mine. Mersi.

Namaste
07 Oct 2012, 12:57
Incercati-o pe asta (http://www.opensubtitles.us/en/movie-subtitles-searcher.sub/3453783).

Mercutio
07 Oct 2012, 14:40
Thanks Namaste! E buna subtitrarea, e sincronizata.

anaemona
07 Oct 2012, 21:03
Ma intreb cum ar putea sa iasa un film prost cu un actor de talia lui Gassman (atit statura cit si talentul) si cu o frumusete ingenua ca Deneuve, care in plus stie sa si joace.

Pentru ca filmul e creat in primul rind pe suspans nu o sa divulg din el decit ca e facut cu mare maiestrie, atit ca decoruri, muzica, unghiuri de filmare cit si ca interpretare. Cel putin 3-4 aparitii neasteptate ale lui Gassman mi-au taiat respiratia si daca as fi fost in aceeasi camera cu el impulsul ar fi fost s-o iau la fuga, dar probabil mi-ar fi fost imposibil, pentru ca si la adapostul ecranului privirea si statura lui Gassman paralizeaza.

Nu prea am ce sa-i reprosez filmului, poate doar o usoara melodrama in final, care nu e tocmai neasteptata. Desi Gassman e cel care sustine filmul la mare inaltime, atit Deneuve cit si tinarul Tino si nu in ultimul rind profesorul de pictura, Lucia (modelul) si strania servitoare a familiei Stolz completeaza o distributie excelenta.

Apropos de discutiile de aici, legate de originalitatea autorilor moderni, profesorul de pictura compara un tablou modern cu operele altor pictori mai vechi si spune: "Ce au inventat artistii moderni? Nimic. Tot ceea ce e nou poate fi gasit la vechii maestri, doar ca la cei vechi gasim mult mai mult". Un alt dialog/monolog interesant e al lui Gassman, cind e intrigat de lipsa de sesibilitate a femeilor, care pot pune in biblioteca un Joyce linga un Goethe fara sa gindeasca ca cei doi nu se vor putea suporta. Savuroasa scena. De fapt asta e alt motiv pentru care il apreciez pe Dino Risi, pentru umorul care nu lipseste in niciunul din filmele lui, chiar daca e umor amar, satira sau pur si simplu schimbare de atmosfera.

3.5 stele

MinRep
09 Oct 2012, 21:01
Am intarziat un pic cu o "motivatie" pentru alegerea acestui film, but here it goes...

Nu am propus "Anima persa" pentru ca ar fi cine stie ce capodopera. Nici macar un giallo nu prea este, decat prin faptul ca este produs in Italia, are o distributie internationala si este partial un thriller/horror de suspans... Nu stiu daca aceste caracteristici sunt de ajuns pentru a se incadra in definitia genului, dar cred ca este destul de aproape. Desi impresia pe care o am eu este ca filmul incearca sa fie mai degraba un thriller european high-concept, data fiind prezenta doua nume uriase in distributie: Gassman si Deneuve.

Dino Risi este un regizor care si-a incercat mana in toate genurile si a fost probabil cel mai prolific autor italian al epocii sale (cu rezultate variabile, e drept). "Il sorpasso" este, din punctul meu de vedere, cel mai bun film al sau, dar sunt atat de multe in filmografia sa care merita vazute si savurate. "Anima persa" este unul dintre ele. Si, coincidentally, este bazat pe un roman de Giovanni Arpino, care a scris si "Intunericul si mierea", adaptat anterior de Risi ca "Parfum de femeie" (tot cu Gassman, evident).

P.S.: Am sa adaug nota inainte de sfarsitul perioadei de votare. Deocamdata sunt curios de reactiile celorlalti.

Mercutio
10 Oct 2012, 01:05
Nu cred ca avem de-a face cu suspans in filmul acesta, ci cu mister. Suspans e atunci cand spectatorul stie mai multe decat personajul. Iata un exemplu pe care il dadea mereu Hitchcock: intr-un restaurant, cateva personaje flecaresc la o masa, fara sa stie ca sub masa e o bomba ce sta sa explodeze, in timp ce noi, spectatorii, stim, pentru ca am vazut in scena anterioara un personaj negativ plasand-o. Mister este atunci cand spectatorul stie la fel de multe ca si personajul principal. Descopera odata cu el ceva teribil, ceva extraordinar. Hitchcock spunea ca prefera sa creeze suspans, pentru ca poate prelungi momentele de suspans mult mai mult decat un moment in care se descopera un mister. O fi adevarat, dar filmul Anima Persa demostreaza parca contrariul. E posibil sa creezi o tensiune de-a lungul filmului doar pe seama misterului. Asta se intampla in Anima Persa, suntem cuprinsi de mister, de la inceput pana la sfarsit, in acelasi timp cu personajul principal. Simtim odata cu el nevoia de a afla ce se intampla in spatele acelei usi ciudate, cine traieste acolo, ce e cu toate zgomotele acelea care se aud, pasii, fragmentele de melodii cantate la pian. Actorul in rolul lui Tino intruchieaza foarte bine un tanar timorat, pe fata caruia se citeste, in mod natural, nelinistea si curiozitatea crescande. Sentimentele ne sunt comunicate si noua. Devenim din ce in ce mai derutati, pentru ca nu aflam mare lucru din dialogurile pe care Tino le poarta, pe rand, cu unchiul si matusa lui, dialoguri pline de echivoc, bulversante, nici din explorarile pe care Tino le intreprinde cand e singur acasa. Autorul reuseste, in felul acesta, sa mentina o stare de ambiguitate si mister pana la sfarsit. La ea contribuie si atmosfera, data de decoruri in primul rand (ce poate fi mai misterios decat o casa veche din Venetia), dar in egala masura si de muzica. E de remarcat, cred, si performanta lui Gassman, care reuseste sa creeze un personaj, pe cat de bizar, pe atat de credibil.

***

anaemona
10 Oct 2012, 18:47
Da, mister :)

MinRep, mie mi-a placut propunerea ta, nu ma dau in vint dupa capodopere :))

Apropos de justificarea ta, giallo, mi-a venit ideea ca s-ar putea face un turneu, nu neaparat iconoclast, in care sa se aleaga pe baza de votare 3-4 teme, gen giallo, sa se faca inscrieri, 5-10-15 persoane, dupa care sa se traga la sorti ordinea participantilor si tema. Bineinteles ca poate sa iasa tema film-noir de 10 ori si giallo niciodata desi ambele sint in lista. Dupa anuntarea participantului se dau 2 saptamini pentru alegerea filmului si votare cumulat, deci cu cit il anunta mai repede, filmul, cu atit respectivul are mai multe sanse sa faca un punctaj total mai mare si sa cistige turneul :))

Ex:

Twinsen - Nouvelle vague ...

Cred ca aici s-a propus ceva usor similar, dar diferit, oricum e doar o idee :)

oneflyride
14 Oct 2012, 14:33
Anima Persa mi s-a parut un horror gotic bine realizat, pentru ca surprinde si functioneaza la mai multe nivele. Suntem ghidati , impreuna cu Tino , intr-o venetie sumbra, enigmatica , unde o poveste aparent simpla se complica din ce in ce mai mult , lucrurile o iau razna si finalul , pe cat de surprinzator este, pe atat de pervers. Nebunia unchului adauga un backstory bun, cu cateva observatii interesante despre insanitate si natura umana.

Regizorul stie sa construiasca filmul bine, adaugand un pic de umor, romance, horror, mister, iar astfel filmul este unul placut, deloc plictisitor, unde locatiile si muzica contribuie la o atmosfera buna. Dovedeste ca nu ai nevoie de buget mare, efecte speciale sau gore pentru a crea un horror de calitate, ci doar de imaginatie si creativitate, iar Anima persa exceleaza la capitolul acesta. Actorii se ridica si ei la inaltime , Danilo Mattei interpreteaza bine rolul unui adolescent simpatic, naiv, curios . Anima Persa nu este un horror tipic, si tocmai asta il face atat de bun.

***/****

White1
15 Oct 2012, 11:52
Ce am apreciat cel mai mult la filmul asta a fost retinerea lui, mai ales daca suntem de acord ca e un giallo. E drept ca am vazut doar filme de Argento din categoria asta, dar tind sa cred ca ale lui sunt mai reprezentative pentru acest gen. Si unul din lucrurile pe care le au in comun aceste filme e tocmai o anumita stridenta- ba iti scot ochii prin cromatica folosita, ba incearca sa te sperie prea mult cu ajutorul coloanei sonore, ba te oripileaza cu niste crime executate cu mult sadism (dar si ingeniozitate, happy tree friends style:D ). Nici urma de asa ceva aici. Si chiar si intriga politista e atipica, cel putin prin rezultatele rezolvarii ei - prin descoperirile lui protagonistul nu schimba nimic, relevarea adevarului nu are nici o consecinta, unchiul si "matusa" vor continua sa traiasca precum doua cadavre legate unul de altul (their words 8-|).
Apoi mai e si o stare de melancolie care invaluie filmul (mi se pare ca se simte cel mai bine in scena despartirii dintre Tino si Lucia, nu e foarte melodramatica dar cat e de expresiva...) pe care eu o gasesc foarte appealing.
Apoi sunt actorii (de nota zece Gassman, la inaltime toti ceilalti), dialogurile, decorurile si coloana sonora (e folosita destul de inteligent si serveste drept ghid alaturi de Tino).
Da, nu e o capodopera dar nici nu ii gasesti nimic de reprosat.
3.5 stele

Malombra
15 Oct 2012, 14:21
unde mai găsesc filmul, în afară de yt, unde nu mai e?

Mercutio
15 Oct 2012, 23:31
http://www.youtube.com/watch?v=P8x-83qi2ac
incearca fisierele astea. sunt 7. se pare ca sunt ok.

SoricicaMov
17 Oct 2012, 22:26
Gassman si Deneuve sunt frumosi impreuna, chiar instrainati fiind, cerniti, cu psihice insalubre asemenea canalelor Venetiei, in rolurile celor doua personaje cu radacini lacustre, maloase, instabile, aflate intr-un permanent duel mental, exorcizat adeseori prin sfichiuirile verbale, de o tandrete sadica, ale lui Fabio asupra Sofiei; Stolz nu-si uraste sotia insa nu ii poate ierta pierderea inocentei, catre care fiinta sa erodata de vicii aspira, dorind sa posede ceea ce propriul sau -suflet pierdut- nu poate rodi; prezenta lui Tino actioneaza ca un catalizator generand o confensiune treptata din partea rudelor sale, la inceput domestic-retinuta evoluand insa spre o forma virulenta; desi este evident ca ambii sunt constienti de inocenta lui si vor sa il protejeze de rasuflarea fetida a misterului, dorinta involuntara de a se destainui este mai puternica si il atrag cu eleganta decadent-aristocratica in paienjenisul din intimatea relatiei lor de cuplu in care ei insisi se regasesc imobil-imbatraniti; filmul nu are taisul unui giallo, dar pentru ca aduce progresiv in atentie si devoaleaza tema alienatiei, frecvent intalnita in stilul acesta de horror, l-as putea categorisi drept un pseudo-giallo, un triller usor, ca o tesatura cu textura fina insa ingalbenita, roasa si patata de timp, uitata in adancul unui dulap dintr-o vila gotica venetiana
3 stele

Mercutio
17 Oct 2012, 22:42
Final Votare:

anaemona = 3.5
Mercutio = 3
oneflyride = 3
White1 = 3.5
SoricicaMov = 3

Total = 16
Medie = 3.2