View Full Version : Turneul Forumistilor: marcusARCUS ne propune Enter the Void
Twinsen
29 Jul 2012, 23:06
Film: Enter The Void (http://www.imdb.com/title/tt1191111/combined)
Propus de: marcusARCUS
Perioada de votare: 29 iulie 2012 - 5 august 2012
Oricine vede filmul poate vota fie Thumbs up fie Thumbs down, cu conditia sa comenteze alegerea. Pentru Thumbs down e suficienta vizionarea primelor 60 de minute.
robertsandu
03 Aug 2012, 12:20
Eu l-am văzut acum câteva zile. Să încep cu aspectele negative. Enter the Void mi s-a părut puțin cam lung și foarte obositor de urmărit după prima jumătate de oră. Sunt câteva secvențe care se repetă des la intervale scurte de timp (evident că scenele respective sunt de-o violență extremă).
Deocamdată nu știu dacă filmele lui Gaspar Noé sunt violente pentru că regizorul dorește să prezinte anumite întâmplări tragice așa cum se întâmplă ele în lumea reală (nedisimulate dacă vreți) sau sunt violente pentru că pur și simplu tipul ăsta simte o nevoie nestăvilită de a șoca audiența. Aici vă las pe voi să decideți.
Nu pot însă să nu remarc totuși că pelicula este minunat filmată. Mișcările de cameră sunt superbe, iar trecerile de la o secvență la alta sunt deosebite. La nivel tehnico-artistic filmul stă foarte bine. Însă nu prea pot spune același lucru și de nivelul narativ. După primele 20-30 de minute din film, avem parte de un colaj de amintiri dureroase, scene de sex la comandă, violență extremă și tras pe nas (+ alte tehnici de a băga droguri în organism). Care se tot repetă, și repetă, și repetă...
La 161 de minute, este prea multă violență în acest film. Cred că se cuveneau niște perioade de respiro printre toate acele orori, altminteri cade omul în depresie. Enter the Void asaltează privitorul într-un mod destul de brutal. Și ăsta este întotdeauna un risc. O editare ceva mai selectivă nu ar fi stricat zic eu. La avataje trec și coerența poveștii, care, în mod surprinzător, nu a avut prea mult de suferit, așa cum m-aș fi așteptat de la un film axat prepoderent pe efecte vizuale.
Una peste alta, Thumbs Up.
marcusARCUS
03 Aug 2012, 14:07
Violenta,ca si in Portocala Mecanica a lui Kubrick (ca alt exemplu mai bun de atat nu stiu sa dau la capitolul asta) e justificata.Iar daca un regizor poate sa si-o justifice,filmul poate sa fie numai violenta.Ti s-a parut ca e gratuita,sau te-a deranjat numai abundenta ei?
Da,se tot repeta si se tot repeta,deoarece Noe vrea sa-si sublinieze punctul de vedere.Si daca tu crezi ca filmul e doar despre droguri,violenta,etc.,te inseli.Enter The Void nu e numai un film despre vicii,ci si despre reincarnarea sufletului,dragostea fata de familie si mai ales,tema in jurul careia se invarte filmul,moartea.
In legatura cu ce-ai zis,ca spectatorul intra in depresie,daca nu sunt pauze de chestii triste,na,e stilul lui.Si nu cred ca o face numai din pura placere de a soca,sau pentru a reda realitatea intr-un mod autentic.Cred ca le combina,combinatie care are succes nu numai la el,ci si la Haneke,Seidl si multi altii.Haneke si-a pus intrebarea asta odata "Why do I rape the viewer?",cu legatura la film,ca fiecare film il manipuleaza pe spectator si punctul sau de vedere,astfel violandu-l mental.
robertsandu
03 Aug 2012, 14:11
Violenta,ca si in Portocala Mecanica a lui Kubrick (ca alt exemplu mai bun de atat nu stiu sa dau la capitolul asta) e justificata.Iar daca un regizor poate sa si-o justifice,filmul poate sa fie numai violenta.Ti s-a parut ca e gratuita,sau te-a deranjat numai abundenta ei?
Au fost momente când a fost gratuită. În general nu mă deranjează violența, decât atunci când nu este justificabilă.
marcusARCUS
03 Aug 2012, 14:18
Violenta,ca si in Portocala Mecanica a lui Kubrick (ca alt exemplu mai bun de atat nu stiu sa dau la capitolul asta) e justificata.Iar daca un regizor poate sa si-o justifice,filmul poate sa fie numai violenta.Ti s-a parut ca e gratuita,sau te-a deranjat numai abundenta ei?
Au fost momente când a fost gratuită. În general nu mă deranjează violența, decât atunci când nu este justificabilă.
Cand?Te referi la violenta verbala sau fizica?
devine incitanta vizionarea dupa discutia de-aici. mai pe seara, nu-l ratez.
robertsandu
03 Aug 2012, 15:27
Violenta,ca si in Portocala Mecanica a lui Kubrick (ca alt exemplu mai bun de atat nu stiu sa dau la capitolul asta) e justificata.Iar daca un regizor poate sa si-o justifice,filmul poate sa fie numai violenta.Ti s-a parut ca e gratuita,sau te-a deranjat numai abundenta ei?
Au fost momente când a fost gratuită. În general nu mă deranjează violența, decât atunci când nu este justificabilă.
Cand?Te referi la violenta verbala sau fizica?
Păi... să vedem. Noé mi-a băgat pe gât tot felul de scene de sex, în tot felul de poziții - și pe față, și pe spate, și în grup, și oral, și cu ejaculare, și fără ejaculare. Sex în pat, sex pe jos, sex pe chiuvetă, în lift sau mai știu eu în ce alte locuri. Give me a break will you!
Dacă exista într-adevăr un mesaj pe care audiența trebuia să-l înțeleagă, crede-mă că l-ar fi înțeles după câteva scene. Însă nu-mi băga însă pe gât un sfert de oră de secvențe porno, pentru că mă faci să mă simt ca un voyeur, un ciudat care găsește plăcere în a se uita la alții cum și-o trag în diverse maniere.
Orice pui pe ecran tre să aibă o semnificație, fie ea artistică sau narativă. Tu poți spune sincer că toate secvențele (mai ales cele din ultimele două treimi ale filmului) sunt justificate? Eu spun că au mai mult rol de paradă. Au fost adăugate cu unicul scop de a șoca, de către un regizor care deja a demonstrat în Irréversible că are o afinitate pentru sex și violență (uneori gratuite).
PS: Eu i-am dat totuși Thumbs Up. Dacă credeam că e vorba doar despre sex și violență nu crezi că îi dădeam Thumbs Down? Nu. Am zis că filmul strălucește la tehnicile de filmare, atât doar că ce este filmat este, din punctul meu de vedere, uneori over the top. Poți să fii de acord cu mine sau nu. Filmul oricum e destul de bun. Depinde dacă îl consideri bun sau extraordinar. Pentru mine e doar bun - și asta din motivele exprimate mai sus.
am intalnit in ultima vreme, din ce in ce mai des, pareri ale unor persoane pasionate de filme si de arta vizualului, in general, in care se plang de anumite excese de zel din partea autorilor acelor imagini. intr-adevar, ajungem la un punct cand ceea ce este prea mult devine inutil sau creeaza disconfort sau mai rau, repulsie. este, oarecum, o suprasaturatie. am vrut libertate in exprimare, descatusare si acceptatea tuturor spetelor de fetisuri, obsesii, comportamente umane sau inumane. am vrut ca societatea in care traim sa fie una in care sa nu fim judecati din cauza unor asa zise "deviatii' de la moralitate sau ceea ce considera anumite institutii ale ai ca fiind comportament incompatibil cu moralitatea.
acum, cand le-am obtinut, le refuzam. eu cred ca pe fata, protestam impotriva pornografiei, iar in secret, ne delectam cu ea.
tot ce-am spus in mesajul asta, este o parere generala despre o tendinta pe care am observat-o eu in ultimul timp. poate gresesc. in orice caz, am invatat sa nu ma mai mir de nimic si sa cred ca, niciodata, dar niciodata, ceea ce face, aduce placere sau satisface ( nu ma refer numai la sex) nu este in exces.
Oh. O sa presupun ca si eu sunt una din acele persoane (de fapt sunt sigur). Nu prea am citit ce s-a zis mai sus, o fac dupa ce termin de vazut tot filmul. Asa ca postul asta nu are legatura cu el, doar cu postul tau, rvn. Credeam ca e clar ca pe mine nu ma deranjeaza folosirea imaginilor mai greu de inghitit in filme (indiferent de natura lor). Atata vreme cat sunt necesare filmului, adica sunt folosite cu un scop, Dar daca le folosesti doar pentru ca sunt "inedite", si iti individualizeaza un film care altfel ar fi banal, atunci e o problema. Si una care pe mine ma deranjeaza din ce in ce mai tare. Altfel cum crezi ca as putea sa fiu de acord cu, si chiar sa imi placa, un film ca Salo care e mult mai obraznic decat filmul de saptamana trecuta? Dar acolo toate scenele scarboase au locul lor in "the bigger picture".
Referitor strict la pornografie: pai te delectezi cu ea cand ai alte tipuri de nevoi, alea primare, nu cand vrei sa vezi un film de "arta".
Si cred ca orice "face, aduce placere sau satisface" poate sa fie in exces de fiecare data...cand e in exces:)
(acum vad ca am repetat in mare parte ce s-a zis deja mai sus, dar nu e nimic).
Oh. O sa presupun ca si eu sunt una din acele persoane (de fapt sunt sigur)
este problema ta ce presupui si de ce esti sigur. pana una alta, eu nu am facut nominalizari tocmai ca sa nu se simta nimeni atacat.
Nu l-am perceput ca un atac, am vrut doar sa lamuresc lucrurile. Si nomanilizarile sunt mai sanatoase uneori decat "anumiti useri".
si inca ceva: nu avem curaj sa spunem ca exista exces de violenta psihica si sexuala in filmele lui Kubrick sau Pasolini si asta creeaza repulsie sau macar disconfort. ahh, ei au descoperit reteta minune de a transforma sexul despre care daca iti amintesti am spus acum ceva timp ca este oricum murdar, in arta pura. bravo lor! atunci cand le pui actorilor masti pe fata sau ii imbraci in costume fistichii si-i pui sa mimeze ceea ce fantezia ta nemarginita iti dicteaza, nu mai este murdar si in plus? poate, dar doar cu muzica lui shostakovich si morricone care se aude in fundal...
robertsandu
03 Aug 2012, 20:40
si inca ceva: nu avem curaj sa spunem ca exista exces de violenta psihica si sexuala in filmele lui Kubrick sau Pasolini si asta creeaza repulsie sau macar disconfort. ahh, ei au descoperit reteta minune de a transforma sexul despre care daca iti amintesti am spus acum ceva timp ca este oricum murdar, in arta pura. bravo lor! atunci cand le pui actorilor masti pe fata sau ii imbraci in costume fistichii si-i pui sa mimeze ceea ce fantezia ta nemarginita iti dicteaza, nu mai este murdar si in plus? poate, dar doar cu muzica lui shostakovich si morricone care se aude in fundal...
Să știi că A Clockwork Orange nu se numără printre filmele pe care le-aș revedea întotdeauna cu mare plăcere, asta vis-a-vis de Kubrick.
Să știi că A Clockwork Orange nu se numără printre filmele pe care le-aș revedea întotdeauna cu mare plăcere, asta vis-a-vis de Kubrick.
aceeasi senzatie o simt eu fata de Full Metal Jacket.
In Irreversible camera se misca in cercuri inainte de fiecare salt inspre inceputul povestii, ca un soi de incantatie magica. In filmul asta fantasticul are un rol la fel de important: intreg filmul este vazut din perspectiva lui Oscar, chiar daca acesta moare in prima jumatate de ora. De fapt lucrurile se "explica" din primele 10 minute. Daca la inceput vedem totul ca intr-un FPS, direct prin ochii personajului principal, la un moment dat, sub influenta drogurilor, Oscar isi priveste propriul trup de undeva de deasupra: decorpolarizarea despre care se tot pomeneste in film. Dupa episodul impuscarii camera fie pluteste deasupra cladirilor si personajelor (daca e voba de evenimente de dupa moartea lui Oscar) fie se ascunde in spatele personajului principal (cand e vorba despre evenimentele pre-deces). Un mod cel putin interesant de a spune o poveste, de admirat cu atat mai mult cu cat povestea e puternic ancorata in realitate (ca si in Irreversible de altfel). Din pacate, tot la fel ca in Irreversible unde primeai"all the good stuff" in prima jumatate, pentru ca apoi lucrurile sa intre intr-o normalitate plictisitoare, si acest film pare ca isi pierde suflul spre sfarsit. Povestea se dilueaza si se taraganeaza chinuitor, pana in punctul in care iti doresti sa se termine mai repede.Poate doar miscarile camerei (care se strecoara in cele mai neasteptate locuri) sa iti mai mentina treaza atentia.
La capitolul "scene memorabile" filmul sta destul de bine: scena accidentului din copilarie e inspaimantatoare, desi isi pierde din eficienta pe masura ce e tot repetata.Equally disturbing, scena avortului, in care se insista pe fetusul ucis-parca nu mai e la fel de usor sa ai o atitudine pro-avort dupa scena asta.
Si ca sa inchei cu o comparatie fortata: cand vine vorba de filmele lui Noe, tu esti pasagerul de pe bancheta din spate a masinii iar el e soferul tirului care se repede spre tine- il urasti pentru brutalitate dar ii ramai recunascator-intr-un mod bolnav si nesanatos,desigur- pentru "the thrills of the ride".
Thumbs Up
tocmai ce-am terminat vizionarea si ma grabesc sa postez ca sa nu uit.
in primul rand: am avut senzatia ca ma aflu intr-un carusel, dar nu unul obisnuit din care te dai jos dupa cateva minute, ametit, dar iti revii, ci unul al mintilor bolnave, din care ramai traumatizat si..cel putin, te gandesti ca ai norocul sa nu fi facut cunostinta niciodata cu o lume atat de murdara, depravata, halucinant de exploatata, o lume in care sexul si drogurile distrug viata, lent si dureros.
in secunda 2 dupa ce-am oprit filmul am gugalit ca sa gasesc asta:
"În primele sale lucrări, Freud folosește expresiile "complex nuclear" sau "complex matern", termenul de "complex Oedip" (Ödipuskomplex) apare pentru prima dată în lucrarea "Zur Psychologie des Sexuallebens" ("Psihologia vieții sexuale", 1910). După Freud, elaborarea unui "complex Oedip" constituie o etapă normală în dezvoltarea copiilor de sex masculin, mama fiind percepută din primul stadiu de dezvoltare drept aceea care îi oferă sânul pentru a se nutri, fapt care declanșează o primă senzație elementară de plăcere ("faza orală" a vieții sexuale). Acest impuls inițial de tandrețe este la originea complexului Oedip, care apoi evoluează în trei faze:
Faza falică. Copilul de sex masculin începe să aibă intuiția compotamentului sexual al părinților, între care ar exista o complicitate din care el este exclus. Sentimentul de frustrație îi provoacă reacții tipice, încercând să se interpună între tată și mamă (de ex. intră în camera părinților fără să bată la ușă). Dezvoltă o rivalitate față de tată și își exhibează penisul în prezența mamei.
Faza rezolutivă sau de identificare. Refularea impulsurilor sexuale durează până la adolescență, vârstă la care fiul se eliberează treptat de complexul Oedip și își caută parteneri sexuali în afara părinților, construindu-și propria personalitate cu elemente ce provin atât de la mamă, cât și de la tată."
nu stiu voi, dar eu, am gasit in filmul lui Gaspar Noe, redat in imagini, extraordinar de bine, tot ce scrie aici. scenariul bogat in resurse, a cazut pe mana cui stia ce are de facut mai bine.
am simtit duritate si densitate a senzatiilor de toate felurile, de la duiosie (in scenele cand mama facea baie cu amandoi) pana la repulsie, sila si indignare. pentru asta, regizorul merita felicitat si nu cred ca o sa uit vreodata secventa cand Oscar sta in toaleta cu capul pe gaura aceea jegoasa de WC.
desavarsita tehnica de filmare si cum a fost folosita pentru a imparti firul epic in doua. Oscar a fost filmat din spate cu camera care se misca rapid de la un cadru la altul, pentru acea readucere aminte a lucrurilor dureroare din copilaria lor, pana la momentul prezent al filmului, cu moartea lui, de cand, efectiv, incepe derularea "reincarnarii" si filmarile acelea uluitoare de sus.
personal, nu cred in viata de apoi, reincarnare, fantome si alte minuni. in schimb, scenele violente, toata aglomeratia de "gratuitati" reclamate de unii dintre voi si poate pe buna dreptate, mie mi se par justificate, atata vreme cat ne ajuta sa percepem sau macar sa ne inchipuim ce inseamna deviatii, obsesii, sau normalitate, vis-a-vis de ceea ce ne defineste ca animale evoluate: sexul. e clar ca nu ne putem dezice de el..
si inca ceva: nu-mi aduc aminte sa fi vazut in vreun hard core o scena ca aceea unde penisul este filmat in timp pe penetreaza vaginul din interiorul acestuia. asta da, realizare! obsesie de autor, cumva? voi ce parere aveti?
THUMBS UP! unul dintre putinele filme cu subiect delicat realizat cu mare duritate si forta.
p.s. dupa ce-am vazut filmul asta imi mentin si sustin punctul de vedere de ieri.
Twinsen
04 Aug 2012, 20:10
scenele violente, toata aglomeratia de "gratuitati" reclamate de unii dintre voi si poate pe buna dreptate, mie mi se par justificate, atata vreme cat ne ajuta sa percepem sau macar sa ne inchipuim ce inseamna deviatii, obsesii, sau normalitate, vis-a-vis de ceea ce ne defineste ca animale evoluate: sexul.
Uh, rvn, stiu ca te va soca, dar hamsterii sau bovinele fac si ele sex. Serios! :))
Poate se refera la sexul intelectual 8-|
marcusARCUS
04 Aug 2012, 20:45
Wow,ma asteptam sa primiti prost aceasta propunere.Ma bucur ca v-a placut (si ca ati inteles ce am inteles si eu),ma rog celor de pana acum.
scenele violente, toata aglomeratia de "gratuitati" reclamate de unii dintre voi si poate pe buna dreptate, mie mi se par justificate, atata vreme cat ne ajuta sa percepem sau macar sa ne inchipuim ce inseamna deviatii, obsesii, sau normalitate, vis-a-vis de ceea ce ne defineste ca animale evoluate: sexul.
Uh, rvn, stiu ca te va soca, dar hamsterii sau bovinele fac si ele sex. Serios! :))
aha. inchipuieste-ti ca am aflat chestia asta pana la anii pe care-i arata buletinul de identitate. ce am vrut eu sa spun este ca noi, spre deosebire de ele, l-am perfectionat tehnic si l-am tranformat in marfa. asta ne face superiori si ingrozitor de nesimtiti.
@white, sexul intelectual il faci cu colega de la facultate cu care iti face placere sa discuti la seminar.
exista varietati multiple si nu cred ca e cazul sa-ti dau lectii despre asta, fiindca sunt absolut convinsa ca esti bun cunoscator, cel putin teoretic, daca varsta nu ti-a permis inca sa experimentezi deajuns.
Twinsen
04 Aug 2012, 21:05
ce am vrut eu sa spun este ca noi, spre deosebire de ele, l-am perfectionat tehnic si l-am tranformat in marfa. asta ne face superiori si ingrozitor de nesimtiti.
Uh, rvn stiu ca te va soca, dar animalele folosesc si ele sex-ul ca marfa. SHOCKING TRUTH REVEALED!! (http://en.wikipedia.org/wiki/Prostitution_among_animals) :P
upi, up. posibil sa fie adevarat. eu n-am auzit sa existe vreo vaca cu tarif pe ora sau in functie de ceea ce presteaza. si nici dansatoare la bara din randul hamsteritelor. cred ca nu se compara constientizarea actului in sine cu simpla imperechere atunci cand esti in calduri.
mai bine ne uitam cu totii la batranul WOODY. pe culturalul tvr-ist este Manhattanul din care putem invata sa ne sexuim intelectual cat vrem. ca restul face mizerie prea mare si miroase urat..cah..cah...
upi, up. posibil sa fie adevarat. eu n-am auzit sa existe vreo vaca cu tarif pe ora sau in functie de ceea ce presteaza. si nici dansatoare la bara din randul hamsteritelor. cred ca nu se compara constientizarea actului in sine cu simpla imperechere atunci cand esti in calduri.
Hmm, deci scena de sex cabalin din Japon a fost "o simpla imperechere atunci cand esti in calduri" . In timp ce la filmul lui Kubrick orgia aia cu masti si costume fistichii are un rol important in poveste, nu e bagata DEGEABA. La fel si scenele din Salo. Deja e penibil sa repet a 10-a oara ca nu vreo "reteta magica" transforma chestiile deranjante din filme in "arta".
robertsandu
04 Aug 2012, 22:29
si inca ceva: nu-mi aduc aminte sa fi vazut in vreun hard core o scena ca aceea unde penisul este filmat in timp pe penetreaza vaginul din interiorul acestuia. asta da, realizare! obsesie de autor, cumva? voi ce parere aveti?
Scena aia - CGI evident - este destul de șocantă, explicită, dar în același timp incredibil de dinamică și provocatoare. Cred că se numără printre cele mai interesante secvențe din film, deși, repet, ea a fost obținută prin intermediul uneltei "magice" de astăzi care este calculatorul. Eu spun că Gaspar are și o mare obsesie legată de sex. Numai după întelungi meditări legate de subiect poate să-ți treacă prin cap să realizezi o secvență ca aceea.
Mă aștept s-o dea în bară cât de curând Noé cu acest stil al său, pentru că dacă nu-ți diversifici aria de interes ca regizor, riști să devii previzibil. Chiar n-aș vrea să constat că următorul film al său se lasă tot cu același gen de scene. Nu de alta, dar are deja trei pelicule în serie care se apropie de ratingul X. Să vedem dacă va veni cu ceva nou sau ne va da mai mult din ceea ce deja am văzut destul.
Mercutio
05 Aug 2012, 17:28
gasesc remarcabila maniera de filmare. The lady in the lake, un film noir din 1947, a fost filmat in intregime din punctul de vedere al personajului principal, pe care nu-l vedem decat putin la inceput vorbind publicului, iar mai tarziu, de cateva ori, cind se priveste in oglinda. la fel si in Enter the void, prima parte e filmata in intregime din pvd al personajului principal. nu-l vedem decat cateva secunde in oglinda. aici, regasim o alta referinta. la fel ca in filmul La Haine, imaginea din oglinda e prezentata din fata, dar procesata prin efecte astfel incat camera sa nu se vada. dupa ce personajul principal moare in toaleta, punctul de vedere din care se filmeaza trece la nivelul spiritului (fantomei, sufletului) personajului. si asa cum e scris in Cartea tibetana a mortilor, sau asa cum descriu persoanele care au trecut prin moarte clinica si au fost resuscitate, spiritul paraseste corpul si pluteste prin aer: fenomenul out-of-body experience de care aminteste prietenul lui Oscar. totul e vazut de sus. la fel devine filmarea din momentul mortii personajului. corpul e parasit si spiritul zboara urmarind de sus ceea ce se intampla. din acest moment urmarim imagini din pdv al spiritului personajului. si ce devine deosebit, e ca povestea e redata ca si cum spiritul calatoreste prin amintiri, prezentate prin flashbackuri. iar in aceste flashbackuri camera filmeaza peste umarul peronajului principal, caruia ii vedem doar ceafa.
asta e gaselnita filmului. in rest nu mi se pare cine stie ce. istoria nu e in mod particular atat de interesanta. filme pe tema drogurilor: am vazut mai bune decat acesta. care mi se pare prea lung. devine obositor la un moment dat. cu planuri lungite inutil, cu luminile colorate, cetoase, palapaitoare, muzica tehno distorsionata pe fundal, miscari de camera ametitoare si grafica redand halucinatiile date de droguri. toate astea sunt o exagerare la nivelul mijloacelor de expresie pentru a reda o atmosfera pe care nu o poate simti decat cineva care a trecut prin experiente similare.
Twinsen
05 Aug 2012, 17:58
Mercutio, thumbs up sau down?
Mercutio
05 Aug 2012, 18:06
up, daca inseamna ca marcus sa mai aleaga un film.
Twinsen
05 Aug 2012, 18:09
marcus a pus deja numarul maxim de filme. Oricum, nota ar trebui sa se refere la film, nu la alte lucruri.
Mercutio
05 Aug 2012, 18:17
well, sa fie up. merita vazut. de cinefili, nu recomand publicului larg.
eu am avut impresia ca treaba asta cu reincarnarea si fantoma care vede tot, dar nu e vazuta, ci doar simtita prezenta ei, extrasenzorial, este folosita de Noe ca pretext pentru a putea sa-si puna in practica ideea cu filmarea de sus. nu mi s-a parut un film exclusiv despre droguri, halucinatiile provocate de ele si meditatia asupra mortii. este o combinatie interesanta, excitanta vizual, intre efectele traumatizante ale pierderii parintilor in viata a doi copii, relatiile ciudate de tip "complex oedipian" existente intre mama si cei doi copii la momentul fatal si cauzele care au pus capac degradarii lor fizice si psihice ca adulti, drogurile si sexul. dealtfel, apare obsedant in film, imaginea cu copilul care se hraneste la sanul mamei, iar momentele cand Oscar si Linda isi amintesc de viata de dinainte de accident sunt imagini care insista pe acest aspect, al legaturii dintre mama si cei doi copii, separat si impreuna cu ei, relatiei dintre cei doi frati si a impactului produs de trauma asupra vietii lor viitoare. mie mi s-a parut ca in mintea lui Oscar matur, mama sa era inlocuita cu Linda.
@
robertsandu,
de obsesiile autorilor nu scapam niciodata. daca le bantuie mintea, cu siguranta vor bantui si-n filmele lor.
Twinsen
05 Aug 2012, 18:42
well, sa fie up. merita vazut. de cinefili.
Si de drogati sau oameni cu tulburari mentale. Suna negativ, dar de fapt e oarecum o calitate. E un mindfuck decent, dar incep sa devin prea in varsta pentru asa ceva.
Si de drogati sau oameni cu tulburari mentale
pe post de excitant? e ca si cum ai recomanda un obsedat sexual sa se uite la porno.
Twinsen
05 Aug 2012, 18:52
e ca si cum ai recomanda un obsedat sexual sa se uite la porno.
Si crezi ca nu i-ar placea? :)
Mercutio
05 Aug 2012, 19:05
ah, referitor la secventa de la sfarsit in care urmarim reincarnarea sufletului lui Oscar in alt copil: felul in care e redata reincarnarea e de-a dreptul naiv. o poveste pentru pentru occidentali. cred ca budistii se strica de ras cand o vad. in primul rand dealarii de droguri cu siguranta se reincarneaza sub forma sobolani fara par sau ceva asemanator. :))
robertsandu
05 Aug 2012, 19:54
Avem parte de acele flash-uri din trecut tocmai pentru că, după ce mori, se presupune că vezi tot felul de fragmente din viața ta care tocmai s-a terminat. Sau cel puțin asta este credința tibetană după care se mulează acest film. De fapt, toată ideologia din Enter the Void (sau aproape toată) ne este explicată în acea plimbare pe care Alex și Oscar o fac de la apartamentul celui din urmă și până la clubul The Void. Din punctul meu de vedere aceea este partea fabuloasă a peliculei, când filmarea la persoana I, realismul scenei (mai ales pe porțiunea filmată pe stradă), dialogul dintre personaje și latura mitică a teoriei reîncarnării fac rețeta perfectă.
eu am avut impresia ca treaba asta cu reincarnarea si fantoma care vede tot, dar nu e vazuta, ci doar simtita prezenta ei, extrasenzorial, este folosita de Noe ca pretext pentru a putea sa-si puna in practica ideea cu filmarea de sus.
Uite, eu cu asta n-o să fiu de acord niciodată. Scenariul propus de o peliculă nu trebuie sub nicio formă să servească doar drept pretext pentru folosirea unei tehnici de filmare - oricât de interesată ar fi acea tehnică. De multe ori se pune prea mult accent pe formă în dauna conținutului, în sensul că aspectul umanistic al filmelor este neglijat. Din punctul meu de vedere, filmele spun mai întâi de toate o poveste și abia apoi funcționează ca un caleidoscop de tehnici artistice. Eu de obicei sunt deranjat de peliculele pe care le bănui că încearcă prea mult să treacă drept artă, sfârșind prin a fi mai degrabă pretențioase și de prost gust.
Dacă simțeam că Gaspar a încropit o poveste în care nu crede, doar pentru a arăta cât de bine știe să manevreze camera, ei bine, ăsta ar fi fost pentru mine un motiv suficient să dau Thumbs Down în loc de Up. Din fericire însă, Enter the Void mi-a lăsat impresia unei creații surprinzător de bine filmate. Una ce a punctat îndestulător,dar fără să strălucească, și la capitolele scenariu și mesaj. Nu e doar un film care arată bine.
Twinsen
05 Aug 2012, 23:12
Final de vot
Thumbs up: 4
Thumbs down: 0
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.