SMC
28 May 2011, 13:57
Britanicul director de imagine Gilbert Taylor este privit ca un maestru al filmului alb-negru. Nascut in 1914, Gilbert lucra deja ca asistent cameraman la varsta de 15 ani. In filmul lui Stanley Kubrick, Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1963) si in A Hard Day’s Night, al lui Richard Lester, din 1964, exploateaza potentialul visual al mediului alb-negru cu o asemenea forta incat impresioneaza si azi. Uimit de placerea sa de experimentare, Polanski il angajeaza pentru Repulsion (1965), in care Taylor protesteaza vehement fata de ambitia regizorului de a folosi, la un moment dat, un unghi larg pentru gros-planul de pe chipul actritei Catherine Deneuve. Cu toate acestea, cei doi vor mai lucra impreuna la inca doua filme: Cul-De-Sac (1965) si The Tragedy of Macbeth (1971). In cel de-al doilea, Taylor demonstreaza ca poate crea atmosfera morbida si amenintatoare, de asemenea, si intr-un film color. Era o chestiune de timp, s-ar putea spune, pana cand Hitchcock avea sa-i bata la usa, iar Taylor va semna imaginea comediei negre Frenzy, in 1972. De cand fusese creatorul imaginilor bantuitoare si claustrofobice din Repulsion, Taylor avea sa devina cel mai cautat specialist al regizorilor de filme horror si thriller. Totusi, filmografia sa, in care se regasesc peste 70 de lucrari, nu include doar clasice ale genului precum The Omen (1976) sau Dracula (1979); gasim, totodata, si filme cum ar fi Star Wars (1977) sau Flash Gordon (1980) – dovada a unei uimitoare si surprinzatoare versatilitati a “perfectionistului workaholic”. Ultimul film la care a lucrat, The Bedroom Window (1986), al lui Curtis Hanson, demonstreaza inca odata ca Taylor a fost un adevarat maestru al suspansului visual.