Log in

View Full Version : "Los Abrazos Rotos"


Pitbull
08 Sep 2009, 22:58
Poveşti stratificate - "Los Abrazos Rotos"
Un Almodovar de re-re-re... văzut

Dacă aţi văzut o dată "Îmbrăţişări frânte", musai să-l mai vedeţi încă (cel puţin) o dată. E un film noir nu atât "greu", cât complicat - şi nu atât în sens peiorativ, cât mai degrabă ca nivel al complexităţii. Pe toate planurile.
Neuitatul D.I. Suchianu avea obiceiul uneori să povestească în articolele sale, cu lux de amănunte, filmele pe care ar fi trebuit să le analizeze - era modul lui glumeţ de a se distanţa de ele. Alţii te agaţă de braţetă şi nu te mai lasă până nu-ţi povestesc, vrei-nu-vrei, filmul pe care tocmai l-au văzut - chit că tu, bietul, ai cam vrea să-l savurezi onest, fără spoilere. Ba încă, am un cunoscut care, când a dat Dumnezeu şi-a observat că citeam "Adevărul de seară" în timp ce-mi povestea un film (şi, har Domnului, a priceput şi explicaţia că nu mă interesa nici un compte rendu în avanpremieră), a găsit o soluţie de-a dreptul halucinantă - cu deplină seriozitate: "A, păi atunci să vă zic de unul pe care-l ştiţi! Aţi văzut..." [dracu' mai ştie ce - hai să zicem "Transformers"] "Ce fază, atuncea când... Sau mai ştiţi... " (şi dă-i, şi dă-i, detaliind tot ceea ce oricum văzusem - îi plăceau omului filmele, ce poţi să-i faci...)
Ei bine, [b]"Los Abrazos Rotos" i-ar pune pe respectivii în serioasă încurcătură, fie şi numai pentru că povestea lui e din capul locului întortocheată şi deloc ortodoxă. Personajele principale, şase la număr, deja originale şi complexe ca atare, sunt puse să interacţioneze în încrengăturile unor relaţii insolite şi derutante, fără nimic previzibil (sau măcar lesne de urmărit), pe tot parcursul. Ca şi cum acest model de plot n-ar fi fost destul de provocator în sine, Almodovar (autor total, ca de obicei) îşi construieşte scenariul pe o structură narativă dislocată cronologic, oscilând între prezent (2006) şi trecut (1992) după coordonatele afective ale protagoniştilor.
Iar dacă vă închipuiţi că am terminat, aflaţi că Don Pedro supralicitează: "Îmbrăţişări frânte" e un film despre un (alt) film despre care e vorba şi într-un alt (bis) film (making of-ul respectivului) - trei filme într-unul singur, trei straturi ale aceleiaşi realităţi, care se reprezintă unele pe altele, se exprimă reciproc, se iluminează încrucişat... intriga urmărind nu numai firul epic (oricum dificil, şi marcat de secrete personale care ies treptat la iveală), ci şi, lucru mult mai important, labirintul identităţilor, traiectul sinuos al regăsirii de sine.
Şi ca să le pună capac la toate, protagonistul, regisorul filmului din film, se numeşte Mateo Blanco - pseudonim al lui Almodovar însuşi, sub care a semnat scurt-metrajul de opt minute [b]"La concejala antropófaga" (2009), prelungire a destinelor a trei personaje din "Fete şi valize" (filmul din film)... Iar "Fete şi valize" se revendică din propriul "Mujeres al borde de un ataque de nervios" al lui Almodovar, din 1988. După cum lesne se poate vedea, dedalul pare să se prelungească la nesfârşit...
...A, să nu uităm: nu lipseşte nici elementul referenţial atât de drag autorului - citatul reverenţios din operele înaintaşilor. Dacă, bunăoară în "Matador", apărea o secvenţă din "Duel în soare", sau Berenguer şi Angel, din "La mala educacion", se regăseau în personajele din "Identitate dublă" şi "Thérèse Raquin", aici este inserat, pe ecranul televizorului, un fragment din "Călătorie în Italia", de Rossellini - şi anume, momentul descoperirii celor doi pompeieni îmbrăţişaţi (ca o premoniţie aproximativă, printr-un fel de ricoşeu, căci personajele noastre - dar v-am promis că nu vă povestesc nimic! Fără spoilere, când e vorba de "Los Abrazos Rotos"!)
Prin urmare, dacă tot ne interzicem să recurgem la orice date concrete din desfăşurarea povestirii, din respect pentru autor, nu ne rămâne decât să ne aplecăm asupra celorlalte compartimente - care de asemenea ne oferă destule subiecte de discuţie. Mai puţin glumeţ ca de obicei, mai sumbru şi mai empatic cu personajele, Almodovar revine asupra genurilor noir şi thriller, în această combinaţie înşelătoare şi foarte atent dozată, proprie numai lui, pentru a urmări, în fond, un posibil traseu dramatic al artistului în societate. Nu de puţine ori, s-a recurs la biografii paradoxale (reale sau nu), ca a lui Beethowen sau a lui Luchian - ei bine, aici avem de-a face cu povestea unui regisor de film orb (care-şi pierde vederea într-un accident - şi nu un accident oarecare, ci unul care-i marchează viaţa şi dintr-un alt punct de vedere, cel puţin la fel de dureros). Dubla lui personalitate de până atunci (nimic schizofrenic, o simplă scindare conştientă, cum folosesc adesea autorii care în paralel scriu şi sub pseudonim - din nou, o reflectare a lui Almodovar, vezi mai sus, apropo de Mateo Blanco, numele real al personajului, însoţit de "Harry Caine", alter ego-ul său orb) capătă valenţe mult mai semnificative prin rapoartele stabilite cu cei din jur, şi în special cu Diego, catalizatorul incursiunii în trecut - şi, implicit, în sine. (Ca să nu se creadă că m-aş contrazice: nimic din toate acestea nu e spoiler, ci sunt pur şi simplu elemente de setup, fiind enunţate în primele minute ale filmului).
Dacă iniţial puntea dintre cei doi timpi epici stă sub semnul naraţiunii, de la un moment dat motivaţiile joncţiunilor încep să se aplifice, trecând în registrul rapelurilor afective şi, mai ales, al semnificaţiilor de conţinut. Într-un ritm grav şi măsurat, regisorul ne conduce prin momente şi destine, printre realităţi şi filme, spre tiparul ambiguu al unui eu ce nu se lasă niciodată reperat până la capăt - după cum spune şi replica finală: "Chiar şi orb, trebuie să-mi termin filmul". Echilibrul bizar între tonurile majore şi acordurile uşurele, subliniat atât de nuanţele comice ale actorilor în anumite momente (foarte convingătoare Penelope Cruz, mai ales în rolul actriţei cabotine - contrastând cu pofilul sobru dar şi frivol al lui Mateo, compus cu discreţie expresivă de Lluis Homar), se regăseşte şi în cheia cromatică tipic almodovariană, cu culori pline, saturate, de o stridenţă asortată riscant dar întotdeauna de bun-gust, cu accente de kitsch declarat şi legitim - inclusiv prin aportul imaginii lui Rodrigo Prieto. Muzica lui Alberto Iglesias se impune prin subtilitate melancolică, însoţind ca o umbră tribulaţiile personajelor - şi suntem datori să menţionăm şi montajul prin care José Salcedo construieşte fuziunea tuturor palierelor şi curenţilor epici, narativi şi afectivi, realizând necesara unitate în diversitate.
E foarte adevărat că filmul are lungimi - mă îndoiesc că cele două ore şi opt minute se justifică pe deplin, la nivelul compoziţiei dramaturgice. Cel mai probabil, energicul Almodovar şi-a dat frâu puţin cam larg inspiraţiei. Dens şi stufos, deloc uşor de urmărit, de la un moment dat "Los Abrazos Rotos" începe să obosească - inclusiv din cauza ritmului extrem de egal cu sine însuşi al naraţiunii, precum şi a undei de cinism care-l parcurge în permanenţă (cele mai dramatice două momente, secvenţa scării şi cea a accidentului de maşină, sunt filmate surprinzător de sec, tocmai spre a le spori, prin efect antitetic, impactul; merită să amintim că Scara, ca spaţiu, imagine şi noţiune, este unul dintre motivele favorite ale lui Almodovar, care păstrează mereu vii în minte celebrele scări ale ecranului, printre care cele din "Leave Her to Heaven", "El", "Kiss of Death", "Godfather III", "Gone With the Wind", "Psycho", "Whatever Happened to Baby Jane?" - şi, evident, "mama tuturor scărilor", cum el însuşi o numeşte, cea din "Crucişătorul Potemkin", cu bizara ei reflectare omagială în "The Untouchables"; iar accidentul a fost filmat în acelaşi giratoriu unde cu ani în urmă o coliziune similară l-a costat viaţa pe pictorul César Manrique, ghid al lui Almodovar în prima sa vizită la Lanzarote, insula unde se petrec câteva secvenţe cheie ale filmului - o coincidenţă cu atât mai stranie, cu cât chiar asta pare să fi fost: Almodovar declară că n-a aflat-o decât ulterior).
Din fericire însă, pe lângă savoarea sa cam indigestă şi iritant de îngreunată pe alocuri, filmul acumulează tensiuni irezistibile şi, fără doar şi poate, musteşte de semnificaţii. Categoric, pe tot parcursul, dar mai ales în final, te invită să-l mai vezi o dată. Cel puţin. Fiindcă merită cu adevărat să fie înţeles.

Pitbull (Mihnea Columbeanu)
8 septembrie, 2009
Bucureşti, România

Dragomara
09 Sep 2009, 11:25
ohhh... abia aştept să-l văd. mor după filmele lui Don Pedro. :x

illotempore2002
09 Sep 2009, 16:05
Cand vine pe Uriasele Ecrane?

Pitbull
09 Sep 2009, 17:07
In opspce sektembre.

Dragomara
13 Sep 2009, 10:26
tocmai ce l-am văzut, pentru prima dată! :x :x :x

Lelouche
14 Sep 2009, 11:53
Salutare.

Pitbull sincer, imi place arta ta narativa, ba chiar te invidiez pentru discursul cinematografic responsabil. Poate cindva o sa ai timp sa-mi povestesti cum ai "cistigat" acest dar.

In alta ordine de iei,stie cineva unde pot gasi o subtitrare pentru Los Abrazos Rotos? Nu resusesc sa gasesc nici unde in engleza.......... Multumesc.

P.S. Despre Almodovar in genere, unde pot afla mai multe amanunte cinematografice?

illotempore2002
14 Sep 2009, 11:54
A aparut deja la pirati?
filmu?
:-/

Lelouche
14 Sep 2009, 11:55
cam da

Pitbull
14 Sep 2009, 12:05
Pitbull sincer, imi place arta ta narativa, ba chiar te invidiez pentru discursul cinematografic responsabil. Poate cindva o sa ai timp sa-mi povestesti cum ai "cistigat" acest dar.

Multumesc... :"> Si da, bine zici, am câstigat acest dar, meritul meu e minim. Posibil sä fi contat ereditatea (cärturari ardeleni - familia mea de la patlusopt în camelä!), cu sigurantä exercitiul constant încä din copilärie, dar laurii le revin urmätorilor:
- Radu Cosasu, care în anii '77-79 îmi publica fragmente de cronici la pagina spectatorilor a revistei "Cinema", prilej cu care îmi fäcea fel de fel de observatii clare, concrete, punctuale.
- Lucian Bratu, care în aceeasi perioadä mä medita pentru admiterea la regie, si ne instruia pe toti nemilos în scrisul analizelor de film, el insistând pe simplitate, claritate, corectitudine, rigoare.
- Cenaclurile Solaris si Prospectart (1986-91), sub conducerea lui C.T.P. si a lui Mihai Grämescu; experienta interactivä de-acolo, dezbaterile färä menajamente, au jucat cel mai mare rol în maturizarea stilului meu, atât în proza de fictiune cât si în eseu.
- Unii redactori de editurä, care-mi cizelau traducerile, de-atunci încoace.

Lelouche
14 Sep 2009, 12:27
Da,frumos scris despre cei care te-au "educat" in spirit cinematografic.
Dar daca cineva,azi,sa zicem eu,mi-as dori sa cunosc mai multe despre film,fara sa trebuiasca sa fac Academia de Teatru Film,as avea vreo sansa sa devin un connaisseur al filmului? Pun intrebarea asa fiindca am aproape 33 de ani si nu cred ca as mai putea accede la cunostinte pe banca scolii. Prefer un "autodidactism" coordonat.Ori aici e problema..........cum gasesc coordonatele necesare?

Asta e ce mi-ar placea. Ce o sa iasa mai departe o sa vad.

Pitbull
14 Sep 2009, 12:30
Un posibil räspuns, aici:
http://www.homemade.ro/blog/?p=243#more-243

Lelouche
14 Sep 2009, 12:36
Multumesc pentru sfat. Si imi cer scuze daca am pus unele intrebari puerile.
Am dat search pe net,si am aflat si eu cine este Pitbull-ul de pe cinemagia. Si nu ma pot abtine in a va oferi o .........Reverenta.
Va multumesc pentru timpul acordat intrebarilor mele.

Pitbull
14 Sep 2009, 12:42
Sä nu ne formalizäm, rogu-te!
We are here to serve! O:-)

Lelouche
14 Sep 2009, 12:45
Pot solicita mai multe informatii de la dumneavoastra despre acele cursuri? E bine aici pe forum,sau mai bine pe mail? As fi interesat de regia de film.Multumesc.

Pitbull
14 Sep 2009, 12:49
Prin e-mail e cel mai bine - aici suntem deja off-topic.

Lelouche
14 Sep 2009, 13:00
Ok,multumesc.

Lelouche
14 Sep 2009, 13:47
Si pina la urma.......................nu stie nimeni unde pot gasi subtitrare la Los Abrazos Rotos?

Dragomara
14 Sep 2009, 16:48
Si pina la urma.......................nu stie nimeni unde pot gasi subtitrare la Los Abrazos Rotos?
eu l-am văzut fără, nu că în ultima vreme DVDul meu ar mai citi vreo subtitrare. :D
surpriza plăcută a fost faptul că atât imaginea cât şi sunetul au fost de milioane, ceva cu totul anormal pentru un film luat de pe Net.

abia aştept să-l mai văd o dată şi încă o dată şi încă o dată... :">

Lelouche
17 Sep 2009, 11:02
Dragomara, ai dreptate cu cele ce le spui. Intr-adevar,din dragoste si pasiune se pote trece peste micile impedimente...............ale vietii (ca sa zic asa).

Toata stima.

Dragomara
19 Sep 2009, 10:26
Dragomara, ai dreptate cu cele ce le spui. Intr-adevar,din dragoste si pasiune se pote trece peste micile impedimente...............ale vietii (ca sa zic asa).

Toata stima.
în cazul de faţă, ceva cunoştinţe de limba spaniolă chiar ajută. ;)

Leonard
24 Sep 2009, 00:11
penal. o făcătură complicată fără sens şi trasă de păr. Almodovar s-a ramolit de tot. şi eram fanul lui pentru Carne Tremula, Atame!, Hable con Ella şi încă vreo cîteva erau ok.

Dragomara
24 Sep 2009, 05:31
eh, ce să-i faci, în ziua de azi "valorile nu mai au valoare"! singurul "p" care mi-ar putea trece prin minte, evident după Pedro, ar fi previzibil, oarecum.

Lived_memories
25 Sep 2009, 09:39
Foarte bun film dar cam greu de urmarit si destul de plicticos de la un timp. Mai mult mi-a placut Hable con ella. Totusi povestea cu impletirea dintre trecut si prezent, film si realitate, e foarte interesanta i subtila

marcusARCUS
02 Oct 2009, 17:51
Da,frumos scris despre cei care te-au "educat" in spirit cinematografic.
Dar daca cineva,azi,sa zicem eu,mi-as dori sa cunosc mai multe despre film,fara sa trebuiasca sa fac Academia de Teatru Film,as avea vreo sansa sa devin un connaisseur al filmului? Pun intrebarea asa fiindca am aproape 33 de ani si nu cred ca as mai putea accede la cunostinte pe banca scolii. Prefer un "autodidactism" coordonat.Ori aici e problema..........cum gasesc coordonatele necesare?

Asta e ce mi-ar placea. Ce o sa iasa mai departe o sa vad.
Fara suparare.Ma abat de la Almodovar si trec la Lelouche.Ce e in poza ta?

marcusARCUS
03 Oct 2009, 20:02
Si acum de la Lelouche trec la Almodovar pe care l-am vazut azi.Supercalifragilstic.Penelope si tipul care il joaca pe Mateo Blanco(Harry Caine) sunt extrem de buni.Daca se termina la faza cu pozele imprastiate pe masa era cel mai bun film ever!

Lelouche
09 Oct 2009, 12:03
Salutare marcusARCUS, in poza mea fusese initial Nikita Mikhalkov,dar nu a mai ramas decit barba din el.
In alta ordine de idei,dispune cineva de o subtitrare pentru Los Abrazos Rotos? As aprecia daca m-ar putea ajuta cineva cu o subtitrare intr-o limba decenta.......

Lelouche
12 Oct 2009, 11:40
Salutare la toata lumea buna.
Am reusit sa gasesc subtitrarea pentru Los Abrazos Rotos,si astfel am putut viziona filmul.
Pot spune ca mi-a placut,dar m-a si dezamagit un pic. Cert e ca m-a tinut treaz si curios.

marcusARCUS
12 Oct 2009, 15:54
Nu e deloc plictisitor.