PDA

View Full Version : Le Samourai


illotempore2002
08 Jul 2009, 09:17
Opening-ul e urmatorul:

The Book of Bushido:

There is no solitude greater than the samurai's, unless perhaps it be that of a tiger in the jungle.

Nu e un film cu samurai, sa ne intelegem da? Dar e un film cu o singuratate. Singuratatea ucigasului platit (by the way, a existat vreun criminal in serie sociabil, volubil, extrovert?). Singuratatea ucigasului perfect, care nu lasa urme, are mai multi alibi pt acelasi moment, are cazierul curat ca lacrima.

Nu ma declar fan al acestui film, puteti sa ziceti voi ce vreti. Metafora aia cu pasarica tinuta in colivie mi s-a parut total gretoasa si in neconcordanta cu filmul. Mi-a adus aminte de un film de duzina, de mana a saptea, cu niste femei intretinute si nefericite (ca nu se pot descurca singure, fara un amant bun-platnic) si in filmul ala tampit tot apareau cadre cu o caprioara tzinuta intr-un tzarc :-& . E exact la fel, dar identic si cazul pasaricii. O asociere mai nepotrivita cu un criminal platit nici ca am vazut.

illotempore2002
08 Jul 2009, 10:07
Continuu aici.

In schimb, mi-a placut la nebunie partea de inceput, in care presupusul criminal este investigat. Inventivitatea politistului in charge este fascinanta.

Criticii spun ca filmul este impresionant mai ales din perspectiva jocului lui Alain Delon si trebuie sa fiu de acord. Omul este magnific. Nici cu nevasta-sa care joaca si ea in film, in rol de....viitoare nevasta, nu mi-e rusine.

illotempore2002
08 Jul 2009, 14:13
Stie cineva ale cui erau picturile din acest film?
Erau unele destul de colorate, tablouri cu interioare si etc....

illotempore2002
30 Jul 2009, 13:05
Bremen, eu nu inteleg ce tot faci tu acolo, am vazut zeci de postari ale tale in zeci de topicuri sterse de tine, what is going on?
:-/

Chambord
31 Jul 2009, 10:11
ce ochi poate sa aiba Delon in filmul asta.
probabil expresia "babyface killer" a fost inventata pt el (desi eu prima data am auzit-o legata de Solkjaer de la ManUtd :P )

SMC
25 Sep 2010, 17:38
Fratilor,Melville a consacrat prin "Le Samourai",realismul-minimalist,al carui ultim termen,Bazin n-a mai trait sa-l defineasca,din pacate.Mentorul meu,un critic de film francez,a varsat tone de cerneala asupra operelor ,atat de ignorate,lui J.P.M - piatra de hotar,fara de care poate,multi cinesti contemporani noua,nici n-ar fi existat.Asa ca nu va pierdeti in "simbolistici animaliere",cand sunt multe alte lucruri pertinente de semalat la acest cineast,de care putini au stiut de existenta lui - si nu ma refer ,aici,doar la niste simpli cinefili,ci la "profesionisti" pentru care "Bob le flambeur" a dat tonul "gangsterimii europene".

Mercutio
25 Sep 2010, 19:20
...Metafora aia cu pasarica tinuta in colivie mi s-a parut total gretoasa si in neconcordanta cu filmul. Mi-a adus aminte de un film de duzina, de mana a saptea, cu niste femei intretinute si nefericite (ca nu se pot descurca singure, fara un amant bun-platnic) si in filmul ala tampit tot apareau cadre cu o caprioara tzinuta intr-un tzarc :-& . E exact la fel, dar identic si cazul pasaricii. O asociere mai nepotrivita cu un criminal platit nici ca am vazut.
ce spui tu aici mi-aduce aminte de un interviu cu fiul lui Bunuel care povestea cum Bunuel si Dali au creat scenariul filmului Un chien andalou. Efectiv puneau pe hartie tot ce le trecea prin cap. Daca unul spunea ceva prea banal celalalt schimba ca sa fie cat mai iesit din comun.
Este o scena in care un tip trage doua sfori legate de doua piane pe care se afla doi magari morti si inca doi preoti. Care mai de care dintre critici, la fel ca tine, regaseau zeci de simboluri si metafore in scena asta, ca preotii reprezinta religia care il trage inapoi, magarii morti moartea, etc. tot felul de interpretari. Iar Bunuel si Dali se stricau de ras cand citeau criticile lor. :)

SMC
25 Sep 2010, 19:42
Rameti ,va rog,on topic,ca as vrea sa citesc (si sa particip) la "Le Samourai",si,de ce nu,la toate operele lui J.P.M. ,orice veti avea de zis.

Mercutio
25 Sep 2010, 20:54
Rameti ,va rog,on topic,ca as vrea sa citesc (si sa particip) la "Le Samourai",si,de ce nu,la toate operele lui J.P.M. ,orice veti avea de zis.
pai eram on topic, chiar daca veneam cu un exemplu din alta parte. voiam sa spun ca nu trebuie sa vedem metafore acolo unde nu sunt. ideea cu pasarica in colivie are totusi o semnificatie, te surprinde, e adevarat, nu te astepti ca un criminal platit sa aiba drept animal de companie o pasarica. pe de alta parte asta face ca personajul sa fie mai complex, mai nuantat, mai realist. pentru ca in realitate un criminal nu este neaparat lombrozian si detine un buldog.

c.ghevara
25 Sep 2010, 21:05
L-am văzut prin 68 sau 69... Nu ştiu de ce rămăsesem cu impresia că l-am văzut alb-negru... Mi-a plăcut la nebunie. L-am văzut la distanţă de 10 ani, de mai multe ori, şi tot îmi place. Se plângea cineva de pasărea din colivie... Filmul a fost cu mult înainte plantei lui Leon, ai porumbeilor lui Ghostdog etc... ;)

SMC
25 Sep 2010, 21:44
Mercutio@
Pai tocmai ce vroiam sa spun...
/iti aduci aminte de personajul Leon,din filmul omonim al lui Luc Besson,ca sa nu mai amintesc de cel al hitman-ului interpretat de F.Whittaker (nu stiu daca am scris corect)in "Ghost Dog"al lui Jarmush? Nu sunt ele inspiratii melvilleiane,ale criminalului prof.cu o urma de "umanitate",ce pot fi observate si in "Americanul",am indraznit eu sa asociez?!
Ma rog...
Reno iubea florile,si Whittaker(iar am indoiesc de tastarea corecta a numelui sau)adora porumbeii.Si asemenea "slabiciuni"trimit spre Melville - cineasti insasi au recunoscut-o.

SMC
25 Sep 2010, 22:10
Pe scurt,si astept aici contraziceri - si cat le astept! - J.P.M.a indus,in cinema,"umanitatea" hitman-ului alienat,intodeauna in alerta,ce-si doreste,atat de ravnita portita de evadare spre "normalitate".Portita,ce nu i se mai deschide,nicicand.

SMC
25 Sep 2010, 22:41
Un critic de film de-al nostru,recent producator,pe care nu l-am placut niciodata, a scris un articol ,care,pe mine,aproape m-a facut sa scriu o carte,si inca n-am renuntat la idee.Il aveam,dar nu stiu ce am facut cu el.Se numeste "Lui J.P.M".O simpla tastare a titlului ar trebui sa fie suficienta pentru a citi cel mai bun articol al anumitului critic-producator.Si nu doar atat,ci cel mai bun articol scris in presa romaneasca despre dl.Melville,indraznesc eu sa spun!

SMC
17 Oct 2010, 18:01
Si... inapoi la "Le Samourai",scormonind prin documentele proprii,descopar reactia Variety-ului,surprinsa de aceasta impecabila creatie melvilleiana,in mixtura ei de film-policier si american- gangster- movie,din care doar voi spicui :

"It almoust seems to be an American film dubbed into a French scene to appear "americain" in such things as night clubs , sordid little hotels,police lineups and the general behaviour of the characters."

c.ghevara
18 Oct 2010, 00:30
Wise guy! Că parcă borfaşii francezi nu se învârteau tot prin night-cluburi şi poliţia franceză nu-i alinia tot aşa pentru identificarea cu martori :D Cred că mai degrabă desconsideră filmul. Ceva mai frumos de-atât scrie?

SMC
20 Oct 2010, 20:55
Cred ca mai scrie... nu stiu,n-am gasit decat atat,dar acest paragraf e scris si inaintea tratatului unui tanar critic neamt, in "Movies of the 60's", pe care l-am descoperit abia acum,desi am tot rasfoit (accentuez... "rasfoit"),cartea.
Il voi transcrie imediat ce timpul imi va permite ! :)

SMC
23 Oct 2010, 13:45
Am pierdut tot,dintr-o imprudenta - si eram aproape gata!:(( :(( :(( :(( :(( :(( :(( :(( :((
Si mai mi-a luat si vreo doua ore de transcris(si tradus),din engleza in romana.:(( :(( :(( :(( :(( :((

Asta pentru tine C.
Tre' sa dai o bere macar.E musai ...!:-w

Windom
19 Nov 2010, 08:15
Am vazut si eu filmul aseara, mi-a placut mult. Delon face unul dintre cele mai bune roluri ale sale (privirea aia pe care i-o arunca negresei la line up gave me the willies). Tom Cruise a imprumutat la greu din Jef Costello pentru Collateral. François Périer e memorabil, ca intotdeauna. And Nathalie Delon...:x
Referitor la singuratatea personajului, am vazut-o mai mult ca o detasare autoimpusa, la care putea renunta in orice moment. Adevarata singuratate iti este impusa, nu ti-o impui tu.

SMC
19 Nov 2010, 21:11
Ia uitati ce frumos o zicea odata Andrei Cretulescu in intertitlul unui articol dedicat lui Melville:

"John Woo, Michael Mann, Quentin Tarantino, Walter Hill, fratii Coen, Luc Besson, Jim Jarmush - cu totii il adora, il respecta, il omagiaza, il venereaza, dupa caz, dupa puteri. N-as merge pana-ntr-acolo incat sa sustin ca domnii acestia n-ar mai exista ca regizori fara filmele sale - dar filmele lor n-ar mai fi aceleasi cu siguranta."

Eu unu l-as corecta spunand ca DOAR unele filme ale lor n-ar mai fi aceleasi decat cele pe care le stim.
Altfel, formularea fiind exceptionala.

theoreme
15 Apr 2011, 16:51
Mi se pare destul de fireasca explicatia vizavi de faptul ca posesia unui animalut de companie atat de delicat (nu e papagal, e canar) nuanteaza personajul, intr-un sens placut, gingas. E un killer sentimental, a la Sepulveda. In plus, e psobil ca pasarea sa-i serveasca la ceva totusi, killer-ului. Isi poate da seama cand a fost cotrobait prin casa. De stres, la una din vizite, canarului ii cad penele si atunci avem un close-up pe colivie.

E un personaj reusit, clar. contrastul dintre lipsa de etica si senzualitate (el e imoral, e criminal dar e placut, atragator ca individ) il propulseaza.