View Full Version : Brazil & Terry Gilliam
illotempore2002
30 Jun 2009, 11:42
Stiu ca l-ati vazut cu totii, stiu ca e fumat demult pt voi si ca l-ati vazut de cand erati mici ! E, tocmai de aia hai sa-i dedicam aici un topic!
Well, primul meu contact cu Brazil a fost acu cativa ani cand in biroul de arhitectura al unuia dintre cei mai smecheri arhitecti de pe la noi am vazut multe burlane pe tavane. Al doilea contact a fost cand am cunoscut un alt arhitect, mai tanar, si care-mi povestea ca vrea sa-si puna in casa burlane "ca-n Brazil" :-/
Cu alte cuvinte: filmul a lansat o intreaga moda in materie de design interior & arhitectura, ba chiar o isterie in lumea arhitectilor. Si tind sa le dau dreptate: in film, burlanele acelea traiesc, sforaie, fornaie, gafaie, se misca, se zbat - sunt toate viscerele noastre chinuite.
Si pentru ca nu e deloc neglijabil interesul lui Gilliam pt scenografie, Brazil reusind sa depaseasca prin decoruri orice film expresionist. Influentele din zona asta cred ca v-au fost mai mult decat evidente: cladirile sumbre, interioarele intunecoase si morbide, individul insingurat in fata unei lumi parasite de umanitate, robotizate, insensibile.
Sam Lowry este omul kafkian, plecat la Proces. Are angoase teribile si noaptea viseaza ca este un arhangel puternic, care zboara printre nori. Cand totusi viata devine foarte apasatoare, in vis pamantul il urmareste, explodand spre cer.
Finalul filmului incununeaza opera, nu-mi place expresia, dar din pacate asta e adevarul. Totul o ia razna si isi pierde orice forma de logica externa. Pentru ca in interior, totul este explicabil. Turnura suprarealista exprimata prin vise m-a cumparat, pana acum nu fusese decat ceva avangardist in linii mari.
Well, am multe de spus, dar mai incolo, risc sa postez prea lung.
illotempore2002
30 Jun 2009, 11:50
daca cineva stie de existenta vreunui topic legat de Brazil, let us know. io-s cascata patologic :D
In legatura cu finalul filmului: a fost un mare conflict intre Gilliam si producatorii care nu au vrut sa-i lanseze filmul din cauza finalului foarte foarte trist. Suparat, Gilliam a scris un mare articol in Time(daca nu ma insel) intrebandu-i pe producatori cand vor lansa filmul.
In cele din urma au cazut la un acord care pe mine ma face sa ma prapadesc de ras: finalul sa fie unul cu norisori roz , which Gilliam did, insa practic el nu a schimbat nimic in scenariu: totul ramane la fel de tragic cum am stabilit, da?
Unul din cazurile in care forma nu se intalneste cu continutul.
Pauline Kael
30 Jun 2009, 12:18
Cred ca ai vazut alt film,nu Brazil.
Cinemania
30 Jun 2009, 12:32
daca cineva stie de existenta vreunui topic legat de Brazil, let us know.
doar despre Brazil nu cred ca e, dar e unul despre Terry Gilliam
http://www.cinemagia.ro/forum/showthread.php?t=94733&highlight=Brazil
ricutza
30 Jun 2009, 14:36
Incerc sa fac abstractie de amintirile mele din facultate legate de Brazil desi secventele cu Mos Craciun si Jack mascatul inca imi sunt intiparite pe creier.
Brazil mi s-a parut ca un film Lynch dar mai intortocheat. Tot genul ala de univers cu totul special in care nu trebuie sa te mire nimic si totodata nu trebuie sa te astepti la nimic. N-as putea spune cfa mi-a placut nici macar ca experienta. Dar nici nu l-as da deoparte mai ales ca iti ramane cumva aproape.
Ca emotie nu m-a impresionat deloc, dar muzica aia si decorurile inca imi mai rasuna in cap.
Chambord
30 Jun 2009, 14:40
cand am vazut Brazil, mi s-a parut WAAAAAAAAY ahead of its time. Daca n-as fi stiut ca e din 1985, mi-as fi pus banii pe un dawn of 2000's lejer. Faptul ca e legat intrinsec de "1984" si "La Jetee" si are un dandysm geeky & absurd mi-a zburat creierii pe peretzi. Pure bliss this flick B-)
dansatorul_polimorf
30 Jun 2009, 14:50
Mie finalul mi se pare unul dintre cele mai bune. E preferatul meu.
illotempore2002
30 Jun 2009, 14:53
@dansatorul
true, si pe mine finalul m-a sedus si abandonat iremediabil, il voi purta in inima mea pretutindeni :))
e psihanaliza pura.
revin si cu detalii mai concrete, sa nu ramanem blocati la nivel de extaz si sa si justificam
Scuzati-ma ca intervin, dar cred ca este mult spus ca Brazil "depaseste prin decoruri orice film expresionuist": oare Metropolis al domnului Fritz Lang nu este suficient de expresiv ca si decoruri? :-/
illotempore2002
30 Jun 2009, 14:58
ei, nu o lua ad literam :) se numeste hiperbola
welcome here and enjoy!
Chambord
30 Jun 2009, 14:59
Scuzati-ma ca intervin, dar cred ca este mult spus ca Brazil "depaseste prin decoruri orice film expresionuist": oare Metropolis al domnului Fritz Lang nu este suficient de expresiv ca si decoruri? :-/
this guy is playing tricks on us :-? reveal yourself hyder :-/
Scuzati-ma, nu am vrut sa jignesc pe nimeni.
N-am inteles ca era vorba de o hiperbola, am crezut ca e o judecata de valoare. Vroiam doar sa subliniez faptul ca decorul in filmele expresioniste este foarte important si (mai putin in Brazil care nu este atat de expresionist. D-voastra vi se pare ca Terry Gilliam e un regizor expresionist?
illotempore2002
30 Jun 2009, 15:07
:)
avem topic si drespre Expresionism, la Clasic.
DA, Gilliam foloseste decorul in aceeasi maniera in care o fac si expresionistii din Germania. Decorul / cladirea / orasul domina fiinta, aproape ca o striveste.
Scuzati, n-am vrut sa se inteleaga ca dl Terry Gilliam nu cunoaste curentul expresionuist german. Dar nu credeti ca dansul este un cineast postmodern? In Brazil, decorul este destul de eclectic
Chambord
30 Jun 2009, 15:16
illo, don't look into his gaze ! be warned ! jr. hyde = draku :|
illotempore2002
30 Jun 2009, 15:18
ei, tocmai urma sa-i raspund la ultima postare
@jlhyde:
ba da!
e-o clona rautacioasa, I have that feeling also!
Imi cer scuze. Am impresia ca am suparat pe cineva. Nu aceasta a fost intentia, doar puneam niste intrebari. :-/
Chambord
30 Jun 2009, 15:25
Imi cer scuze. Am impresia ca am suparat pe cineva. Nu aceasta a fost intentia, doar puneam niste intrebari. :-/
vino cu originalu and get paid in full.
illotempore2002
30 Jun 2009, 15:26
nu ne-ai suparat deloc, eu si cu Chambord am avut o usoara impresie ca nu esti curat la intentie :)
uite, ne cerem scuze!
Nu aveti de ce sa va cereti scuze, doar ca nu inteleg despre ce vorbiti.
Eu nici nu va cunosc
Mi-am spus doar parerea legata de anumite aspecte din film. Nu vroiam sa creez suspiciune :(
illotempore2002
30 Jun 2009, 16:46
then we don't have a problem, Huston!
back on topic!
illotempore2002
30 Jun 2009, 18:04
da, tu cine crezi ca ar putea fi?
:D
ca eu am o banuiala, dat fiind ca incearca sa ma provoace, oare vrea sa-mi ies din pepeni? :-?
Pauline Kael
30 Jun 2009, 18:40
Eu nu's clona,zic in fata ce am de zis.Am vazut Brazil (si altele ) dar in puscarie mi-a trecut chefu' sa comentez filme.Si in afar de "expresionism,psihanaliza",mai cunoasteti si alte cuvinte din dex?
illotempore2002
30 Jun 2009, 19:17
Incerc sa fac abstractie de amintirile mele din facultate legate de Brazil desi secventele cu Mos Craciun si Jack mascatul inca imi sunt intiparite pe creier.
Brazil mi s-a parut ca un film Lynch dar mai intortocheat. Tot genul ala de univers cu totul special in care nu trebuie sa te mire nimic si totodata nu trebuie sa te astepti la nimic. N-as putea spune cfa mi-a placut nici macar ca experienta. Dar nici nu l-as da deoparte mai ales ca iti ramane cumva aproape.
Ca emotie nu m-a impresionat deloc, dar muzica aia si decorurile inca imi mai rasuna in cap.
Robert de Niro face un rol foarte haios in personajul depanatorului de aer conditionat freelance = un miserupist foarte inteligent care fute sistemul in gura fara sa se forteze prea tare :)) Acesta cunoaste cel mai bine mecanismele de functionare ale "burlanelor"-organe (si poate de aia este cel mai intreg la cap dintre toti) Daca ma intrebati pe mine, eu vad in acest personaj pe dublul eroului central, Sam: amandoi sunt escapisti ai sistemului, they fuck the rules (cam cum facem noi aici pe forum :D ), cu diferenta ca "mascatul" este adaptat in vreme ce Sam ramane inadaptat si neintegrat.
In rest, nu pot asemana deloc acest film cu lumea lui Lynch, singurul lor punct comun fiind poate doar toate acele lucruri care sunt "only in our heads".
De fapt, la Gilliam povestea e mult mai clara, lizibila, adica totul e pe fata, iti zice autorul singur "uite, acum personajul viseaza, acum s-a trezit, acum iar viseaza" which does not apply to our beloved Lynch (muuuuuuult mai criptic, stie mai multa psihanaliza decat orice alt regizor, bag mana in foc ca a studiat indeaproape patologia vietii cotidiene).
ricutza
01 Jul 2009, 10:18
Cand i-am asemanat eu ma gandeam ca amandoi construiesc lumi de sine statatoare, dezlipite de lumea noastra reala. Mi s-a parut ca nici la Lynch nici la Gillian nu trebuie sa stai sa te intrebi: dar ce-s cu burlanele, ce e cu albastru, de ce personajul face lucrurile astea ciudate si nu sesizeaza nimeni, cum se poate intampla asta etc. De altfel Lynch e total impotriva analizei filmelor pe sistemul: elementul x simbolizeaza asta, y trimite la nu stiu ce eveniment samd.
Si aceeasi impreise mi-a dat si Brazil.
illotempore2002
01 Jul 2009, 11:09
Cand i-am asemanat eu ma gandeam ca amandoi construiesc lumi de sine statatoare, dezlipite de lumea noastra reala. Mi s-a parut ca nici la Lynch nici la Gillian nu trebuie sa stai sa te intrebi: dar ce-s cu burlanele, ce e cu albastru, de ce personajul face lucrurile astea ciudate si nu sesizeaza nimeni, cum se poate intampla asta etc. De altfel Lynch e total impotriva analizei filmelor pe sistemul: elementul x simbolizeaza asta, y trimite la nu stiu ce eveniment samd.
Si aceeasi impreise mi-a dat si Brazil.
pai daca e s-o luam asa, toate filmele si toti autorii creeaza lumi de sine statatoare.
Si cu siguranta nimic nu e intamplator la Gilliam. Lynch da, e mult mai neconventional si fara justificari, insa la Brazil fiecare element are functia lui precisa, decorurile nu sunt intamplatoare si nici culorile. Si nimic altceva nu e degeaba.
Eu credeam ca in general, la marii cineasti "nimic nu e intamplator" - nici decorurile, nici altceva...
Imi cer scuze daca v-am deranjat!
ricutza
01 Jul 2009, 12:25
Cand i-am asemanat eu ma gandeam ca amandoi construiesc lumi de sine statatoare, dezlipite de lumea noastra reala. Mi s-a parut ca nici la Lynch nici la Gillian nu trebuie sa stai sa te intrebi: dar ce-s cu burlanele, ce e cu albastru, de ce personajul face lucrurile astea ciudate si nu sesizeaza nimeni, cum se poate intampla asta etc. De altfel Lynch e total impotriva analizei filmelor pe sistemul: elementul x simbolizeaza asta, y trimite la nu stiu ce eveniment samd.
Si aceeasi impreise mi-a dat si Brazil.
pai daca e s-o luam asa, toate filmele si toti autorii creeaza lumi de sine statatoare.
Si cu siguranta nimic nu e intamplator la Gilliam. Lynch da, e mult mai neconventional si fara justificari, insa la Brazil fiecare element are functia lui precisa, decorurile nu sunt intamplatoare si nici culorile. Si nimic altceva nu e degeaba.
da, mai multi au lumile lor aparte. Dar difera atitudinea fata de ele. Nici la Tarkovsky nu poti explica totul, dar ideea e sa te gandesti de ce lucrurile arata intr-un anumit fel. Multi altii au stilul lor, dar simt ca ma pot intalni cu personajele lor pe strada sau cu situatiile pe care le abordeaza. La Lynch mi se pare ca vorbim clar de o lume paralela care functioneaza dupa alte legi. Si eu ramasesem cu impresia ca si in Brazil ar fi la fel (desi se prea poate sa-l fi vazut prea de demult).
A fi capabil sa creezi o lume paralele sau pur si simplu "altfel", nu insemana ca tot ce pui acolo e la intamplare. Din contra, e cu atat mai dificil si spectaculos sa le faci sa para ca functioneaza cu adevarat, pentru ca te lupti si cu simtul rational al spectatorilor care au nevoie sa fie cat de cati ancorati in ceea ce se intampla pe ecran.
illotempore2002
01 Jul 2009, 13:57
Eu credeam ca in general, la marii cineasti "nimic nu e intamplator" - nici decorurile, nici altceva...
Imi cer scuze daca v-am deranjat!
Da, ai dreptate! Asa este!
Mabucur a sunteti de acord cu mine. In acest caz, ceea ce ati afirmat dvs mai sus, privind decorurile, se numeste tautologie. Sau, loc comun, banalitate.
Sunt convins ca veti fi de acord si cu acest lucru
ricutza
01 Jul 2009, 17:35
Mabucur a sunteti de acord cu mine. In acest caz, ceea ce ati afirmat dvs mai sus, privind decorurile, se numeste tautologie. Sau, loc comun, banalitate.
Sunt convins ca veti fi de acord si cu acest lucru
Propun sa nu ne hazardam si sa privim tautologia lui Illo ca o figura de stil. Nu de alta dar e inca o discutie interesanta si n-as vrea sa degenereze in altceva. ;)
Tocmai am vazut Brazil si cred ca trebuie sa il mai vad o data. Cel putin o data. Din pacate inca nu am citit 1984(doar cealalta scriere despre totalitarism al lui Orwell, Ferma Animalelor) asa ca nu le pot compara. Din cate stiu acolo apare prima data ideea de Big Brother (care este prezenta si in acest film, dar ceva mai limitat). Oricum, lumea (ca sa nu ii zic iadul) imaginata de Gillian te apasa si te umple de angoasa, poate pentru ca vei descoperi cu tristete in ea elemente ale lumii in care traiesti. De remarcat ca filmul nu are nici un antagonist. Poate doar Samuraiul monstruos din visele lui Sam, incarnare a sistemului birocratic/opresiv in care traieste(si din care face parte) acesta. Poate si de aceea in momentul in care Samuraiul este invins, Sam descopera sub masca acestuia fata sa (am gasit pe imdb o explicatie interesanta pentru alegerea acestei figuri-Samurai- Sam, you, are I). In rest toate personajele par pasnice, facand rau (in viziunea lor indreptand greselile) doar pentru ca "urmeaza procedurile". Am vazut ca deja s-a zis aici, dar tin sa remarc si eu ca sfarsitul e de-a dreptul coplesitor(cat de departe pare Brazilia atunci cand auzim pentru ultima data "Aquarela Do Brazil").
Eu sper sa-l vad cat de curand.
Pai ce te opreste?:P
Asa, tocmai l-am "revazut a doua oara". Mi-a placut mai mult decat prima data.
Eh...conjunctura, care nu prea-i in favoarea mea. Am sa revin cu impresia.
In 1946 un englez in varsta de 43 de ani, pe nume Eric Blair, inchiria o casa la marginea lumii- o casa in care sa-si astepte moartea. Se afla in extremitatea nordica a insulei scotiene Jura, la capatul unui drum amarat, inaccesibil cu masina, fara telefon sau curent electric. Magazinul cel mai apropiat, singurul de pe insula, se afla la vreo 50 de kilometri spre sud. Blair avea motivele lui pentru care isi dorea izolarea de lume. Extrem de indurereat de moartea recenta a sotiei sale, suferea de tuberculoza si stia ca in curand avea sa incepe sa scuipe sange. Tara sa isi revenea cu greu dupa pierderile suferite pentru castigarea unei victorii ce nu-i adusese nici siguranta, nici prosperitate, nici macar asigurarea ca libertatea va dura. Europa se impartea in doua tabere ostile si toata lumea parea hotarata sa o urmeze. Era clar ca, data fiind posibilitatea folosirii bombelor atomice, orice alt razboi putea sa insemne sfarsitul lumii. Iar el trebuia sa isi termine romanul.
Scris in asemenea conditii, e clar ca 1984 putea sa fie orice, numai un roman optimist nu. Descriere amanuntita a unui regim totalitarist care s-a raspandit in intreaga lume, 1984 este una din cele mai intunecate romane care mi-au trecut prin mana. Orice forma de libertate este anihilata, ganditul este o crima ingrozitoare iar dragostea, atata timp cat nu este indreptata inspre Fratele cel Mare, este si ea interzisa. O parte consistenta din roman (cam o treime) este dedicata procedeelor de reeducare care ii sunt aplicate eroului razvratit (Winston Smith) in beciurile Ministerului Iubirii. Aceasta este una din cele mai perverse idei ale romanului: Partidul nu isi ucide adversarii decat dupa ce ii converteste la crezul sau. Victoria asupra individului este totala.
In anul 1984 Michael Radford ecranizeaza romanul lui Orwell. O ecranizare foarte corecta, in sensul ca principala grija a lui Radford a fost sa redea cat mai fidel viziunea lui Orwell, fara sa aduca nimic nou. Binenteles, filmul nu are nici pe departe forta romanului, si ii poate multumi doar pe cei care vor sa vada 1984 transpus in imagini.
In schimb Terry Gilliam isi propune ceva mult mai intersant: sa ofere o imagine a societatii occidentale, evidentiind cateva asemanari dintre aceasta si cea imaginata de Orwell dar insistand asupra propriilor ei pacate: birocratia excesiva, coruptia, ineficienta/incompetenta sistemului, opresiunea mascata, sterilitatea relatiilor dintre oameni.Si face acest lucru combinand excelent umorul absurd a la Monthy Python cu lumea intunecata specifica distopiilor.
Una din cele mai interesante asemanari dintre roman si filmul lui Gilliam are in vedere incredibila puterea de manipulare a cuvintelor. In roman acest subiect este tratat pe larg, Partidul se pregateste sa introduca un nou limbaj, "nouvorba", un limbaj simplu si eficient, cu cat mai putine cuvinte, si care sa elimine o serie de concepte "neortodoxe". In filmul lui Gilliam se petrece ceva asemanator, cel putin la nivelul functionarilor pentru care nu exista tortura ci doar "proceduri de recuperare a informatiei". Si la fel cum in 1984 oamenii nu erau ucisi, ci evaporati, in Brazil Archibald Tuttle nu este mort ci "adormit, sters, neoperativ, indepartat, finalizat".
Ma opresc aici deocamdata. Sper ca discutia despre film sa se reia din simplul motiv ca Brazil e unul din filmele mele preferate, si as vrea sa vad si parerile altor useri de aici despre el.
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.