View Full Version : Regizori cu stil personal si coerent
halebardul
29 Apr 2009, 14:45
Atat straini cat si romani.
Ii propun spre analiza, ca sa inceapa discutia, pe Stanley Kubrick si Dan Pita.
Au stil personal? Il respecta in toate filmele?
Puteti devia si spre altii, totul e sa nu deviati offtitopic.
illotempore2002
29 Apr 2009, 14:48
te referi la ceea ce se numeste "le cinema d'auteur"?
halebardul
29 Apr 2009, 15:00
nu neaparat,
nu e obligatoriu sa fie autor total, si scenariu si regia (si muzica si rol principal si amd, cum fac unii)
ma refer doar la stilul lor, ca regizori.
illotempore2002
29 Apr 2009, 15:15
nu stiu daca cinema de autor inseamna cinema-ul lui Orson Welles.....el a jucat in multe din rolurile filmelor lui, a scris scenariile, a regizat etc, dar filmele lui nu pot fi considerate cinema de autor.
Cinemul de autor consta in acele filme in care transpare usor personalitatea (chiar din viata reala) a artistului cu pricina. Putem sa le definim mai bine prin contrast cu dogma 95, care "curatza" total filmul de prezenta regizorului, in sensul in care daca te uiti la un film dogma nu stii de cine este facut pt ca nici nu conteaza. Daca filmul dogma e centrat pe lumea exterioaa si pe dramele ei, filmul de autor o sa fie ego-centrat pe autorul ei.
inteleg ca vrei sa vbim aici despre acele filme la care daca ne uitam fie si pt cateva secunde, recunoastem instantaneu pe regizorul sau?
illotempore2002
29 Apr 2009, 15:18
Full Metal Jacket nu are dupa parerea mea elemente recognoscibile ca apartinand lui Kubric. Dimpotriva, il poti asimila cu multe din filmele care povestesc despre viata in armata, in razboi, etc.
halebardul
29 Apr 2009, 15:55
care filme ii definesc stilul lui Kubrick? el fiind destul de eclectic (dar genial)
de aia l-am si luat ca exemplu
1953 Fear and Desire
1955 Killer's Kiss
1956 The Killing
1957 Paths of Glory
1960 Spartacus
1962 Lolita
1964 Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
1968 2001: A Space Odyssey
1971 A Clockwork Orange
1975 Barry Lyndon
1980 The Shining
1987 Full Metal Jacket
1999 Eyes Wide Shut
Poate Cinemania sa ne lamureasca (judecand dupa avatar). :)
Mie A Clockwork Orange, Odiseea si Dr Strangelove mi s-au parut intotdeauna ca au ceva special fata de celelalte filme ale lui Kubrick (pe care le-am vazut), mai ales primele doua. Cred ca ele il definesc cel mai bine ca stil regizoral, dar mai am destule filme de-ale lui de vazut, inclusiv Barry Lindon dintre cele considerate mai bune.
despre kubrick se spune ca estetica din filme ii defineste stilul. spre deosebire de majoritatea regizorilor, el nu subordineaza regia(estetica, decor, regie) dramaturgiei, continutului, in schimb isi construieste universul cinematografic pe baza unei ideologii care se desfasoara in intreaga lui opera.
in primelel lui filme (day of the fight -> the killing) se simte faptul ca inca nu era foarte stapan pe dramaturgie si nu reusea sa o integreze in conceptele sale. ajungand la o pozitie financiara care sa ii permita, a renuntat sa scrie singur scenarii, si a inceput sa filmeze material scris de altii.
spartacus e un film in care a fost implicat (de kirk douglas, care joaca rolul principal in paths of glory) dupa ce regizorul initial a parasit proiectul. in general se sustine ca lipsa amprentei lui kubrick asupra productiei in general se resimte in aces film, care e croit mult mai simplu si plat decat celelalte filme (multi critici considera paths si spartacus ca fiind partea comunista a operei sale)
cu lolita are loc turnura in opera lui kubrick, momentul in care universul sau cineastic se cristalizeaza si sufera o constanta intregire cu fiecare film care urmeaza.
foarte pe scurt, toate filmele lui kubrick trateaza modernismul sub teza ca omenirea nu a evoluat din momentul in care acesta a inceput (sec. 18) pana in ziua de azi. cu dezvoltarea tehnologica din secolele moderne singura constanta in societate e vointa de putere prezenta pe toate planurile, care are ca efect autodistrugerea omenirii.
din acest punct de vedere, un film foarte important e barry lyndon, care prezinta exact inceputul epocii moderne (o lume in care totul era fatada, in care lumea se imortalizeaza nu cum e ci cum ar vrea sa fie). odisea prezinta o istorie a omenirii din momentul inceputului acesteia (omul descopera unealta- stabilit de hegel si interpretat de nietzsche si urmasii ideologici in alte forme ) pana in momentul in care omul devine obsolet datorita supercomuterelor care se apropie in perfectiune de dumnezeu. in consecinta singura iesire pentru om din aceasta constelatie e transcendenta intr-o fiinta astrala.
clockwork orange prezinta societatea post-odysee, o societate in care brutalitatea e mai normala decat consumul alimentelor, o societate cre mai departe nu s-a schimbat, in sensul ca dorinta si vointa de putere o domineaza in diverse forme in toate clasele sociale
lolita, the shining si eyes wide shut sunt studii cu un punct de vedere mai psihologic si personal decat in cazul celorlalte, toate trei urmarind setea de autodistrugere a omului si implicit a omenirii.
dr strangelove si fmj sunt studii ale sistemului politic, care la fel ca si lolita et al., prezinta setea de autodistrugere la nivelul societatii.
kubrick e foarte cunoscut in lumea cineastilor pentru minutiozitatea si rigoarea cu care isi realiza proiectele. la fel ca in cazul lui godard, eisenstein, se gasesc in filmele lui nenumarabile refrente reinterpretative la literatura, pictura, sculptura.
ma opresc aici.
halebardul
30 Apr 2009, 10:37
nu trebuia sa te opresti, ca spuneai bine. :)
Orice subiect a abordat Kubrick l-a facut cu maxim de stiinta si arta. Fie ca era istoric, SF in sens larg, psihologic, de epoca, de razboi, etc. Nu stiu daca ii poti gasi un traseu "ideatic" cum l-ai descris tu, dar stiu ca pe ce punea mana se transforma in aur.
Cu toate astea, imaginandu-mi un experiment: vad 3 filme de Kubrick, vad si un al patrulea fara sa stiu al cui e - nu cred ca l-as recunoaste pe regizor dupa stil (stil pe care pe care sa i-l fi "citit" din primele trei filme)
Cinemania
30 Apr 2009, 14:33
ah, Kubrick...
daca ar fi sa trebuiasca sa plec pe o insula (cu dotarile tehnice de rigoare, desigur) si sa pot lua cu mine 13 filme, as alege filmele lui Kubrick
In general mi-e destul de greu sa vorbesc despre Kubrick.
Citind o gramada de materiale despre viata lui si filmele facute, nici nu mai stiu cu timpul care mai este exact parerea mea...e singurul autor de film in cazul caruia pot deveni extrem de subiectiv fara nici o remuscare :D
Toate filmele lui Kubrick au reprezentat pt mine o experienta cinematica traita la intensitate maxima de fiecare data, indiferent de cate ori le-am revazut. Senzatia a fost aceeasi mereu: cumva ma regasesc in ele, le accept universul expus si, cuminte, ma las cuprins de el
Mai intai (ca tot mi-a luat-o halebardul inainte) propun si eu un experiment.
Priviti poza facuta de Kubrick la 16 ani
http://users.skynet.be/cinema-kubrick/Images/lay_out_pgBIO/kubrick_bio_4.jpg
(poate imi spune si mie cineva cum naiba bag o poza direct in post)
Se simte parca un oarecare subiectivism al momentului ales, un control al continutului, premeditare, parca a aranjat cu mana fiecare element, detaliu.
Este ceea ce l-a urmarit in toate filmele realizate: autoritatea, meticulozitatea, dorinta de a controla tot la un nivel de detaliu cat mai mare astfel incat produsul finit sa fie supus viziunii sale
Probabil toate acestea au avut o stransa legatura cu personalitatea lui, curiozitatea, dorinta de a stii tot ce se intampla in lumea imediat apropriata lui (mereu isi punea asistentul si bunul sau prieten sa intrebe actorii cu care urma sa faca un film ce parere au despre el; de multe ori voia sa stie cum a filmat o anumita scena un anume regizor (de ex. Fellini) sau daca Spielberg i-a urmat sfaturile la filmari; dupa ce era intervievat, de cele mai multe ori trimitea inapoi pagini intregi cu corecturi)
Nu stiu daca s-a mai spus asta, insa cred ca pt Kubrick filmul a reprezentat o stiinta, ca efort de a descoperi si imbogati nivelul de cunostinte despre natura umana, mecanismele societatii, ale omului, insa de cele mai multe ori nu cele din prezentul imediat, ci ori din trecut ori dintr-o lume futuristica.
La nivel de continut, Kubrick a fost mereu preocupat de personalitatea omului si transformarea sa in fata propriilor dorinte si a realitatii sociale, de aici implicarea privitorului la un nivel cat mai mare si atentia crescuta la detalii.
E evidenta dorinta lui Kubrick de a explora o varietate larga de tematici (a abordat toate genurile mari in filmele sale si le-a supus propriei viziuni) si tehnici e evidenta, de aici eclectismul de care a amintit halebardul, desigur eclectismul trebuie raportat la intreaga filmografie.
Imi permit sa inchei cu un citat
"I wouldn't like to have to write an appreciation of a movie that I liked, because I think it's so elusive, and the things that critics are forced to do – make connections and conceptualizations of it – seem at best minor, and at worst fairly irrelevant to what seems almost inexpressibly beautiful about the movie. Your expertise only clicks in when the thing isn't good. When a film really works, you're captured by it and you're just sitting there responding to it and enjoying it." - Kubrick
despre kubrick se spune ca estetica din filme ii defineste stilul. spre deosebire de majoritatea regizorilor, el nu subordineaza regia (estetica, decor, regie) dramaturgiei, continutului, in schimb isi construieste universul cinematografic pe baza unei ideologii care se
desfasoara in intreaga lui opera.
nice
a renuntat sa scrie singur scenarii, si a inceput sa filmeze material scris de altii
si desigur, aproape de fiecare data a avut "the final cut"
inteleg ca vrei sa vbim aici despre acele filme la care daca ne uitam fie si pt cateva secunde, recunoastem instantaneu pe regizorul sau?
exista asa ceva? :)
la Godard, de ex?
ca la Kubrick nu cred ca putem vorbi de asa ceva
"Cinemul de autor consta in acele filme in care transpare usor personalitatea (chiar din viata reala) a artistului cu pricina"
pana la urma este si cazul lui Kubrick? :)
illotempore2002
30 Apr 2009, 14:52
am spus, dupa mine Full Metal Jacket NU e un film de autor,
Da, exista filme la care daca te uiti te prinzi despre ce regizor e vorba: Godard, Tarantino, Bergman sunt numai cateva exemple.
Cum spune Hale, Kubrik e eclectic, adica inconstant si incoerent.
credeam ca discutia este despre oameni si nu despre kubrick; era zicerea aia a unui critic literar(g. steiner?), cum ca undeva sus e dostoievski si dupa aceea incep geniile...
ar trebui sa-mi placa stilul lui rational si calculat (instantaneu recognoscibil in filmele lui emblematice, adica acelea din intervalul 1968-1999)...dar asta a fost dragoste de adolescent innebunit dupa logica si filosofie, cum sunt toti adolescentii.
chiar si atunci cand mi-a placut, kubrick mi-a lasat senzatia unui alien care examineaza oamenii.
p.s. mi se pare ca andrei gorzo a scris un articol de referinta despre "glacialitatea" respingatoare a lui k.
halebardul
02 May 2009, 09:00
eu cred ca, daca s-ar descoperi - prin absurd - filme nelansate pana acum ale lui Fellini, Tarkovski, Menzel, Kusturica, Ken Russel, le-as recunoaste autorul dupa stil.
Dar Lars von Trier... hm... nu se contrazice asta cu regula "curatarii filmului de prezenta regizorului"? Pana la urma toata Dogma a sfarsit prin a-i da stil si faima unui anumit regizor? asta fiind contrara chiar cerintelor dogmei. Trebuia sa fie un curent, dar a sfarsit prin a fi stil personal si coerent? :D
sa mergem pe la noi cred ca daca ar fi stat mai mult pe aici filmele lu nemescu ar fi fost recunoscute oricand de orice cinefil
Apropo de Kubrick.....am vazut acum o luna un documentar fabulos pe Viasat History, in care un jurnalist a cerut permisiunea familiei sa caute printre sutele de cutii alcatuite de regizor; explorarea cutiilor a durat cativa ani, toate continand sute de seturi de poze, indicatii, role de film cu probe de casting etc.
Cert e ca regizorul considera Eyes Wide Shut drept cel mai bun film al sau.
Sotia lui Kubrick declara ca sotul ei a fost de o inteligenta rara, ca avea o atentie speciala pentru detalii, care de fapt e cea care a construit perfectiunea filmelor sale.
Vazand documentarul, am realizat ca avea un respect deosebit fata de tot ceea ce insemna film: actori, cameramani, intreaga echipa. Planifica totul pana la sange, avea un fotograf cu care lucra in permanenta, si pe care il trimitea sa fotografieze sute de porti, de case, de magazine, de cafenele; sute din care doar una avea sa fie aleasa. Acesta a fost de fapt geniul lui Kubrick!
Cinemania
25 May 2009, 21:56
un exemplu bun cred ca ar fi controversatul Ken Russell, macar pentru perioada de inceput
jactati
26 May 2009, 12:13
Dar Malvina Ursianu nu-i buna? Ma rog, ca regizoare ... ups, ca regizor. Acum ceva vreme au dat astia pe Cultural Gioconda fara suras. Nu-l vazusem pana atunci, l-am prins de pe la jumate, dar dupa 30 de secunde am zis Malvina, dupa alte zece Ursianu, si dupa alte zece Gioconda. ce vreti mai mult despre personalitate? Poate doar o replica din alt domeniu (arte plastice). Intrebat Andre Derain de un discipol ce e personalitatea artistului, Derain i-a spus: "Te uiti la vechii maestri si tot ce nu esti tu in stare sa faci e personalitatea ta". Noroc ca cinematograful e o arta mai noua. Mai e loc. Dar mai e arta?
illotempore2002
06 Jun 2009, 22:50
cred ca, by default, fiecare regizor mare are un stil personal si coerent. intra la aceeasi categorie si regizorii care isi schimba stilul si conceptia despre lume&film odata cu maturizarea lor/alt eveniment?
de exemplu Fellini, sau Fritz Lang, sau Dan Pita?
coerenta nu cred ca se aplica celor din urma, caci nu sunt constanti. stilul personal se aplica, insa impartit in doua stiluri.
cand spun regior cu stil coerent si personal, primul care imi vine in minte este Hitchcock iar al doilea e Godard. Al treilea e cu siguranta David Lynch.
saskiul
10 Jun 2009, 15:48
ce ziceti despre Tarkovski, cei care i-ati vazut toate filmele? este coerent sau nu? mie imi pare - de departe - cel mai coerent, mai integru. "legenda" coerentei sale si-a expus-o, explicit, in volumul din 1986, SCULPTING IN TIME - de gasit, in engleza, si pe net: http://books.google.ro/books?id=u-HRWkL6vnAC&dq=sculpting+in+time&pg=PP1&ots=Yd18rY5t4z&sig=WqGwt7rMd4OC3RuIEq2ni1wcaAI&hl=ro&prev=http://www.google.ro/search?q=sculpting+in+time&btnG=C%C4%83utare&hl=ro&sa=X&oi=print&ct=title&cad=one-book-with-thumbnail
cu Dan Pita s-a intamplat ceva, cred, prin 1985. Dupa PAS IN DOI e altceva.....de discutat. dar chiar si inainte au existat ezitari sub presiunea...conjuncturii.
Dar de Mircea Saucan ce spuneti? MEANDRE si SUTA DE LEI (cel putin) sunt un regal si merita toata atentia. E drept ca sunt greu de procurat...
Pitbull
10 Jun 2009, 15:50
Tarkovski nu e "coerent", e UNITAR!
Apropo, Mariane, see here:
http://romania-inedit.3xforum.ro/post/296149/1/Neinvinsa-i_dragostea_1994_/
saskiul
10 Jun 2009, 17:30
Tarkovski nu e "coerent", e UNITAR!
Just. Dar, by the way. Unitar-unitar, insa am detectat - fara mare bucurie - crampeie din atmosfera tipic bergmaniana/cehoviana in OFFRET, pe care-l consider cel mai putin...tarkovskian film. Oricum, pe ansamblu, cadreaza si filmografia ramane unitara ;)
Apropo, Mariane, see here:
http://romania-inedit.3xforum.ro/post/296149/1/Neinvinsa-i_dragostea_1994_/
am fost, am vazut :)
P.S. Pentru Pitbull: cum stai cu...homework? ;) Nu de alta, dar ard de nerabdare sa-ti citesc cronica la acele doua filme. Parol!
Pitbull
10 Jun 2009, 20:30
Cu voia lui Dumnezeu, luna asta mä degrevez de niste sarcini presante pe termen lung si-mi voi putea reorganiza activitätile într-un stil mai relaxat, care sä lase loc si pentru teme de suflet, mai putin presante.
saskiul
11 Jun 2009, 08:26
Cu voia lui Dumnezeu, luna asta mä degrevez de niste sarcini presante pe termen lung si-mi voi putea reorganiza activitätile într-un stil mai relaxat, care sä lase loc si pentru teme de suflet, mai putin presante.
AMEN! :)
(Nu de alta, da' sa vezi cu ochii tai de ce Bratu e un regizor bun, iar Saucan doar acceptabil ;) )
illotempore2002
11 Jun 2009, 11:41
Pitbull stie pederost tot ce tine de Bratu :)
a scos si o carte cu autobiografia lui
:)
Dragomara
11 Jun 2009, 11:50
Pitbull stie pederost tot ce tine de Bratu :)
a scos si o carte cu autobiografia lui
:)
off-topic.
adică ar putea să-mi scrie altcineva autobiografia, sau cum vine asta?! =)) =))
(scuze, da'chiar nu m-am putut abţine! ;) )
illotempore2002
11 Jun 2009, 11:59
a scos cartea, nu a scris-o el.
nu am spus ca a scris-o el, desteapto!
a fost un soi de producator.
are sa te lamureasca el.
Alex Leo Serban
11 Jun 2009, 12:52
@ pitbull: 'offret' nu este 'bergmanian' (decit pt k il are k d.o.p pe sven nykvist), este mai curind dreyerian - sau, ma rog, este 'bergmanian' in masura in care bergman insusi era, uneori, dreyerian
de altfel, potrivit acestei optici, nici 'nostalghia' nu pare 'tarkovskian pur'...
si de fapt, ce inseamna 'tarkovskian': 'rubliov'? 'solaris'? 'oglinda'? 'calauza'?
daca ne referim strict la 'subiecte', sint f diferite.
de aceea spun k, in 'sacrificiul', tarkovski este tot tarkovski - indiferent de povestea /d.o.p-ul 'bergmaniene'...
Pitbull
11 Jun 2009, 13:31
@A.L.S. = Am vorbit eu aici de Bergman...?
Poate doar de Bergmann (Bratu)!
@Drago:
Bratu si-a scris autobiografia.
Eu am luat textul de la väduva lui, l-am corectat, redactat editorial, administrat managerial pânä la aparitie - pe scurt, "scos". El autor, eu redactor si editor individual. (Editorul economic a fost ANTET.)
Vezi, pui? Mai bine te abtineai... Iar ai dat-o-n gard.
saskiul
11 Jun 2009, 13:51
Pitbull stie pederost tot ce tine de Bratu :)
a scos si o carte cu autobiografia lui
:)
stiu. mi-a facut bucuria sa mi-o daruiasca personal cu vreo cateva saptamani in urma si am citit-o. ziceam doar ca, inainte de a-l situa in top ro directors pe Mircea Saucan ('acceptabil') sub L Bratu ('bun'), merita totusi vazute MEANDRE si 100 LEI. merita vazute, desigur, pentru multe alte motive...:)
Alex Leo Serban
11 Jun 2009, 14:08
Unitar-unitar, insa am detectat - fara mare bucurie - crampeie din atmosfera tipic bergmaniana/cehoviana in OFFRET, pe care-l consider cel mai putin...tarkovskian film. Oricum, pe ansamblu, cadreaza si filmografia ramane unitara ;)
@ pitbull: scuze, nu tu... userul de mai sus
ricutza
14 Jun 2009, 18:28
nu stiu daca cinema de autor inseamna cinema-ul lui Orson Welles.....el a jucat in multe din rolurile filmelor lui, a scris scenariile, a regizat etc, dar filmele lui nu pot fi considerate cinema de autor.
Cinemul de autor consta in acele filme in care transpare usor personalitatea (chiar din viata reala) a artistului cu pricina. Putem sa le definim mai bine prin contrast cu dogma 95, care "curatza" total filmul de prezenta regizorului, in sensul in care daca te uiti la un film dogma nu stii de cine este facut pt ca nici nu conteaza. Daca filmul dogma e centrat pe lumea exterioaa si pe dramele ei, filmul de autor o sa fie ego-centrat pe autorul ei.
inteleg ca vrei sa vbim aici despre acele filme la care daca ne uitam fie si pt cateva secunde, recunoastem instantaneu pe regizorul sau?
Raspund pe masura ce citesc ca altfel uit sau scriu mesaje kilometrice. Asa ca nu stiu daca ti s-a raspuns la mesajul asta deja, sau nu.
Eu cred ca daca te uiti la filmele lui von Trier ii recunosti stilul. Deci din punctul meu de vedere, el face filme de autor (indiferent de ce ii place lui sa creada ca face).
Acum s-ar putea sa-mi raspunzi ca nu te refereai la von Trier care de fapt nici nu respecta regulile Dogma 95. Daca e sa o luam asa, filme Dogma in adevaratul sens al cuvantului nu ar fi decat doua din ce stiu eu (Festen si Idiotii). Deci nu poti sa folosesti conceptul Dogma ca fiind un contra-exemplu al conceptului de "cinematografie de autor".
De altfel nu stiu de ce ai merge intr-o zona asa de neclara cu explicatiile. In principiu cam tot ce e facut la Hollywood (cu exceptia a catorva nume mari pe care le numeri pe degete) contravine teoriilor cinematografiei de autor.
ricutza
14 Jun 2009, 18:40
pana la urma este si cazul lui Kubrick? :)
da, clar...si nici macar nu i-am vazut toate filmele...
Nu cred ca un regizor trebuie sa se foloseasca de aceleasi procedee tehnice sau de aceleasi idei ca sa faca filome de autor. E vorba pur si simplu de aerul pe care il are filmul in general. Iar filmele lui Kubrik au un anumit aer special. Nu e ceva palpabil, nu e un element pe care sa-l pot idetifica, dar simti cand e ceva facut de el.
Ok, nu zic neaparat ca-i ghicesti orice film . Dar in momentul in care ii descoperi numele pe generic, filmul capata automat un nou nivel de interpretari. Incep si ti se explica o multime de lucruri pe car ealtfel nu le-ai intelege.
Mergand pe principiile astea mi-e foarte greu sa cred ca un regizor poate avea si filme de autor si filme obisnuite. N-as baga mana in foc ca nu exista astfel de cazuri (se poate ca artistul sa-si dezvolte anumite teme pe parcurs), dar in principiu cred ca simti un regizor care vrea sa-si lase cumva amprenta, de la inceput.
ricutza
14 Jun 2009, 18:46
sa mergem pe la noi cred ca daca ar fi stat mai mult pe aici filmele lu nemescu ar fi fost recunoscute oricand de orice cinefil
Sa stii ca nici nu-i trebuie mai multe filme. De la al doilea scurt-metraj de fictiune vedeai ca exista o stilistica. Si chiar si in documentar (nu mai stiu cum se numeste exact) care e cel mai aparte din tot ce-a facut, poti sa vezi ca exista o predilectie pentru filmari interesante si relativ spectaculoase din punct de vedere tehnic (nu ma refer la subiect).
ricutza
14 Jun 2009, 18:55
cred ca, by default, fiecare regizor mare are un stil personal si coerent. intra la aceeasi categorie si regizorii care isi schimba stilul si conceptia despre lume&film odata cu maturizarea lor/alt eveniment?
de exemplu Fellini, sau Fritz Lang, sau Dan Pita?
coerenta nu cred ca se aplica celor din urma, caci nu sunt constanti. stilul personal se aplica, insa impartit in doua stiluri.
cand spun regior cu stil coerent si personal, primul care imi vine in minte este Hitchcock iar al doilea e Godard. Al treilea e cu siguranta David Lynch.
Sunt total de acord cu ultimii trei regizori. Numai ca dupa mine si Fellini face filme de autor. In special pentru ca are un anumit mod de a portretiza societatea italiana pe care nu il vezi la nici un alt regizor (iar personajele lui au un anumit gen de caracteristici care ii sunt particulare lui).
Nu prea inteleg la ce te referi prin coerenta. Mai ales cand il aduci in discutie pe Lynch. Care e total impotriva explicatiilor logice si coerente cand vine vorba de creatie regizorala. De altfel din ce stiu eu, el si refuza sa comenteze despre ceea ce vrea sa spuna prin filmele sale. Deci nu sunt convinsa ca trebuie sa consideram un criteriu "coerenta". Sau poate nu trebuie sa-i dam numele asta...
illotempore2002
14 Jun 2009, 22:09
prin coerent nu ma refer la "logic, clar" si la constant, de la un capat la celalat in aceeasi maniera. un stil de la care nu abdica.
ricutza
14 Jun 2009, 23:03
aha...
Da, dar ce ne facem cu Tarantino si Greenaway care in mod constant isi propun sa socheze cu cate ceva, si in mod constant aleg sa critice si/sau parodieze diverse lucruri sau atitudini.
Eu cred ca atata vreme cat isi expun pareri personale in filme indiferent de subiect sau stilistica, fac filme de autor. Dispare notiunea de "motivatie dramaturgica".
Mi-a venit acum in minte alt regizor care face filme de autor (sa zicem ca la modul relativ clasic) Wong Kar Wai.
Cinemania
15 Jun 2009, 07:28
aha...
Da, dar ce ne facem cu Tarantino si Greenaway care in mod constant isi propun sa socheze cu cate ceva, si in mod constant aleg sa critice si/sau parodieze diverse lucruri sau atitudini.
Eu cred ca atata vreme cat isi expun pareri personale in filme indiferent de subiect sau stilistica, fac filme de autor. Dispare notiunea de "motivatie dramaturgica".
Pasolini facea acelasi lucru...in plus, la el stilul "vulgar" e prezent cam peste tot
nu am gasit alt cuvant mai potrivit pt frumusetile artistice pasoliene :D
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.