Log in

View Full Version : Fassbinder si Noul Val German


illotempore2002
26 Sep 2008, 17:10
Am mai intrebat si-n alta parte daca avem un topic dedicat lui Fassbinder.
Propun sa scriem aici cate una, cate alta, sa ne mai luam si la cafteala din cand in cand (la sugestia lui nume si dupa dorinta mea :D ), despre Fassbinder si colegii de generatie: Werner Herzog, Alexander Kluge, Volker Schlöndorff, Margarethe von Trotta, Hans-Jürgen Syberberg si Wim Wenders.

De ce? Pai pt ca mi-am downloadat toata filmografia Fassbinder si vreau sa vorbesc cu voi despre asta si pt ca sunt sigura ca aveti si voi de spus cate ceva despre unii dintre domnii mentionati mai sus.

Incep eu cu cateva cuvinte nu neaparat reveatoare despre unul din filmele lui F.

"Fear eats the soul", 1974


Cumva atipic pt filmografia complexa, naucitoare si expresiva a lui Fassbinder (un prieten al meu spune despre Fassbinder ca e un baroc), acest film poarta titlul unui proverb arab: Fear eats soul.
Mi-a placut filmul pt ca pt a mia oara constat ca filmele foarte bune au ca poveste ceva simplu, anodin. Aici este vorba despre o femeie la varsta a treia, nemtoaica, ce se indragosteste si se casatoreste cu un marocan tanar si viril venit la munca in Germania. Evident ca intreaga societate din jurul lor se va isteriza iar filmul este prilejul punerii pe tapet a prejudecatilor si stereotipiilor in gandire. Dar ce mi-a placut mie in filmul asta este intalnirea celor doua mentalitati culturale si faptul ca desi aparent ele se ciocnesc, intr-un final reusesc sa se integreze si sa faca sens impreuna.

illotempore2002
30 Sep 2008, 22:10
Nimeni, nimic? se uita cineva la filme pe forumul asta?

Pitbull
30 Sep 2008, 22:35
Desi atipic si categoric sub nivelul celorlalte, "Teama ucide sufletul" este Fassbinderul meu favorit - pentru cä l-am väzut în adolescentä, când tocmai mä desprindeam de filmele comerciale si începeam sä le descopär pe cele de continut. Am fost uimit sä constat cä un film prozaic, lent, static, despre problemele a douä genuri de oameni cu care chiar n-aveam nici o afinitate (o femeie de serviciu germanä, cam bätrânioarä, si un magrebian), putea sä mä emotioneze atât de tare.

P.S.
Illo, fä si mie niste copii... scuze, cópii... dupä Fassbinderii äia, dacä tot ti i-ai tras. Si mi le dai dupä ce-am väzut "Persepolis". Fair deal?

illotempore2002
30 Sep 2008, 22:50
foarte fair......mai ales ca nu o sa trebuiasca sa iti fac copii ca tu oricum nu o sa vezi persepolis, decat dupa, asa cum am agreat aseara, pastele cailor, craciun, pastele crestin, revelion si pastele cailor!

Pitbull
30 Sep 2008, 23:01
Mai degrabä (tot cum am agreat asearä), dupä Ramadan!

(Cä atunci putem sä facem si copii.)

frusina_gugulan
01 Oct 2008, 21:08
dintre numele astea nu-mi suna un clopotel decat schlondorff ("toba de tinichea" :love: ... vezi si cartea, filmul m-a rupt dar in el se pierde toata savoarea naratiunii din perspectiva lui oskar), herzog pe care recent l-am descoperit cu "aguirre" (care e bun dar ar fi putut fi mult mai bun) si wenders (cu al carui "hotel de 1 milion de dolari" m-a batut cineva la cap pana l-am vazut dar nu m-a dat pe spate). ceva detalii despre ceilalti?

Cazeemeer
01 Oct 2008, 21:27
wenders (cu al carui "hotel de 1 milion de dolari" m-a batut cineva la cap pana l-am vazut dar nu m-a dat pe spate). ceva detalii despre ceilalti?
Wenders chiar are realizari mult mai importante. Incearca sa vezi macar Der Himmel uber Berlin.

frusina_gugulan
11 Oct 2008, 14:08
ai avut dreptate, foarte fain film. unul dintre putinele pe carele-am vazut in care camera parca mangaie imaginea.

marx
11 Oct 2008, 20:31
ceva detalii despre ceilalti?
ar mai fi de bifat, cinefilic, si fosta consoarta a lui Schlondorff, Margarethe von Trotta - scenarista, actrita si regizoare; cel mai bun film al ei fiind o ecranizare dupa Cehov ("Trei surori"), Paura e amore, cu un scenariu adaptat de Dacia Maraini, o importanta scriitoare italiana ce-a fost tradusa si la noi...

ricutza
29 Oct 2008, 13:32
eu am vazut doar "The Bitter Tears of Petra von Kant" (Die Bitteren Tränen der Petra von Kant) care mi s-a parut foarte tare.
Mi se pare insa ca Fassbinder e un regizor extrem de meticulos care insereaza o serie de concepte in filmele sale, si nu intelegi prea multe daca nu le cunosti in prealabil. pe mine m-au ajutat extrem de mult articolele pe care le-am citit dupa film.
prin urmare o sa mai astept o perioada pana cand o sa mai vad si alte filme ale sale...

illotempore2002
09 Nov 2008, 17:42
Even dwarfs started small, Herzog.
Un film facut in intregime cu pitici si despre pitici.
Cu siguranta un film la care ai sa te uiti cu ochii maaaaaari, pt ca nu ai mai vazut un film cu liliputani. Mai mult decat atat, e vorba de pitici detinuti, institutionalizati intr-un fel de puscarie pt faradelegi.

Intr-una din zile acestia se supara pe institutorul care avea grija de ei si fac razmeritza.

Lumea acestor ciudati (sunt oare, ciudati in fond, inafara aspectului lor fizic?) este frumos redata in alb-negru iar peripetiile si traznaile pe care le fac ar pune in inferioritate chiar si un circ rusesc de talie internationala.

Cand protagonistii se pun pe distrus, realizam, prin prisma vocii regizorale, ca piticii sunt inzestrati cu; ironie, sarcasm, umor greu egalabil (mai ales atunci cand, atentie, vor rastigni o maimutzica pe o cruce si o vor purta prin curte prefacandu-se ca intr-un mars crestinesc funebru, de fapt acestia razand pe infundate de isprava lor).

illotempore2002
14 Nov 2008, 00:16
Pitbul, tu ai vazut filmul asta cu pitici, de ce nu comentezi nimic?
Vad ca cele mai active forumuri de aici au devenit Cafeneaua, Condica de sugestii si reclamatii si Acum pe ecrane cu toate filmele de 2 bani din cinema.
Topicurile despre filme sunt moarte.

Pitbull
14 Nov 2008, 00:30
Cine ti-a zis cä l-am väzut...? :(
(Da' las, c-acum cu netu', recuperez încet-încet... :sleep: )

illotempore2002
14 Nov 2008, 00:42
Cine ti-a zis cä l-am väzut...? :(
(Da' las, c-acum cu netu', recuperez încet-încet... :sleep: )

inseamna ca am retinut gresit, asa aveam impresia ca mi-ai spus odata....

Se7en
14 Nov 2008, 19:59
A vazut cineva "Das Experiment" de Oliver Hirschbiegel? Am auzit anul trecut la sociologie de "Stanford Prison Experiment" din 1971 si cand am vazut ca s-a si facut un film despre el (ma rog, de germani) am ramas :o . Fara spoilere, e vorba despre un grup de voluntari ce se ofera sa participe la un experiment sociologic ce doreste sa cerceteze comportamentul uman in medii restrictive gen inchisoare. Ce-a rezultat va las pe voi sa vizionati. AH si am uitat, filmul este fidel experimentului real ;)

Cinemania
14 Nov 2008, 21:04
filmul este extraordinar...mai pe larg alta data ca amu nu prea am chef sa elaborez

illotempore2002
15 Nov 2008, 10:45
l-am pus la downloadat, abia astept, suna foarte interesant.

illotempore2002
17 Nov 2008, 12:05
Se7en,

Das experiment nu e despre efctul mediilor restrictive asupra comportamentului uman (ar fi insemnat ca acest film sa reinventeze mersul pe jos, banalul), ci e despre ceva mult mai interesant: despre impactul UNIFORMEI asupra persoanelor care le poarta. Avem 2 grupe/grupuri (mi-e lene acum sa caut varianta corecta) de studenti voluntari: unii vor imbraca uniforme de detinuti in puscarie, ceilalti vor purta uniforme de gardieni/politisti. La inceput nu va fi nici o diferenta fata de comportamentele lor naturale, de pana atunci, pe masura insa ce trece timpul ei vor ajunge sa se identifice cu ceea ce reprezinta acele uniforme. Unii vor deveni victime, ceilalti calai.

Interesant de studiat cum se modifica atitudinile si comportamentele asistentelor medicale si ale dansatoarelor de strip-tease :D

nu am vazut filmul inca, am dat cateva clickuri, mi-am adus aminte ca am citit la facultate la psihologie experimentala despre acest studiu si sincer nu ma atrage filmul prin faptul ca e violent, dur, agresiv si stim oricum cat de rai sunt oamenii in conditii propice
8)

Cinemania
17 Nov 2008, 12:33
Das experiment nu e despre efctul mediilor restrictive asupra comportamentului uman (ar fi insemnat ca acest film sa reinventeze mersul pe jos, banalul), ci e despre ceva mult mai interesant: despre impactul UNIFORMEI asupra persoanelor care le poarta. Avem 2 grupe/grupuri (mi-e lene acum sa caut varianta corecta) de studenti voluntari: unii vor imbraca uniforme de detinuti in puscarie, ceilalti vor purta uniforme de gardieni/politisti. La inceput nu va fi nici o diferenta fata de comportamentele lor naturale, de pana atunci, pe masura insa ce trece timpul ei vor ajunge sa se identifice cu ceea ce reprezinta acele uniforme. Unii vor deveni victime, ceilalti calai.

Interesant de studiat cum se modifica atitudinile si comportamentele asistentelor medicale si ale dansatoarelor de strip-tease :D

nu am vazut filmul inca, am dat cateva clickuri, mi-am adus aminte ca am citit la facultate la psihologie experimentala despre acest studiu si sincer nu ma atrage filmul prin faptul ca e violent, dur, agresiv si stim oricum cat de rai sunt oamenii in conditii propice
8)

sa inteleg ca ti-ai dat seama despre cele de mai sus doar din cateva click-uri? sau ai citit pe undeva?

illotempore2002
17 Nov 2008, 12:36
nu ai citit ce am scris pana la capat. ziceam ca la facultate la mine la materia psihologie experimentala s-a discutat despre acest experiment. asa am recunoscut filmul si mi-am amintit.
:)

Cinemania
17 Nov 2008, 13:00
ce nap :D

si totusi:

"Das experiment nu e despre efctul mediilor restrictive asupra comportamentului uman (ar fi insemnat ca acest film sa reinventeze mersul pe jos, banalul),"

filmul nu trebuie sa reinventeze nici un mers pe jos...efectiv se bazeaza pe ceea ce s-a intamplat cu ocazia experimentului de la inchisoarea Stanford

"ci e despre ceva mult mai interesant: despre impactul UNIFORMEI asupra persoanelor care le poarta. Avem 2 grupe/grupuri (mi-e lene acum sa caut varianta corecta) de studenti voluntari: unii vor imbraca uniforme de detinuti in puscarie, ceilalti vor purta uniforme de gardieni/politisti. La inceput nu va fi nici o diferenta fata de comportamentele lor naturale, de pana atunci, pe masura insa ce trece timpul ei vor ajunge sa se identifice cu ceea ce reprezinta acele uniforme. Unii vor deveni victime, ceilalti calai.
"

...sau citandu-i pe organizatorii experimentului:
What happens when you put good people in an evil place? Does humanity win over evil, or does evil triumph?

illotempore2002
17 Nov 2008, 13:11
ce nap :D

si totusi:

"Das experiment nu e despre efctul mediilor restrictive asupra comportamentului uman (ar fi insemnat ca acest film sa reinventeze mersul pe jos, banalul),"

filmul nu trebuie sa reinventeze nici un mers pe jos...efectiv se bazeaza pe ceea ce s-a intamplat cu ocazia experimentului de la inchisoarea Stanford

"ci e despre ceva mult mai interesant: despre impactul UNIFORMEI asupra persoanelor care le poarta. Avem 2 grupe/grupuri (mi-e lene acum sa caut varianta corecta) de studenti voluntari: unii vor imbraca uniforme de detinuti in puscarie, ceilalti vor purta uniforme de gardieni/politisti. La inceput nu va fi nici o diferenta fata de comportamentele lor naturale, de pana atunci, pe masura insa ce trece timpul ei vor ajunge sa se identifice cu ceea ce reprezinta acele uniforme. Unii vor deveni victime, ceilalti calai.
"

...sau citandu-i pe organizatorii experimentului:
What happens when you put good people in an evil place? Does humanity win over evil, or does evil triumph?

bun. ca sa ma repet: nu am vazut filmul. dar din cele 3 click-uri semana cu foarte mult cu acest experiment al uniformei despre care promit ca revin cu infos dupa ce fac un research, s-ar putea sa fie Milgrim, nu-s sigura.

evident ca filmul reda experiemtnul in sine, eu ziceam asa: ca experimentul (nu filmul) nu este despre ce rai sunt oamenii in conditii restrictive ci despre impactul uniformei. ziceam ca experimentele de la universitati celebre nu se bazeaza pe adevaruri din astea simple (oamenii e rai) si aduc de obicei noutate in studiul comportamentului. asta cu uniforma, de exemplu, a fost o treaba foarte noua la momentul ei!

StefanDo
17 Nov 2008, 13:12
nu cred ca Das Experiment-filmul este despre bine si rau, ci pur si simplu despre putere si cum o folosesti. Cobaii gardieni aveau puterea si si-au exercitat-o cu reticenta pana in momentul cand cobaii detinuti au refuzat la se asculte comenzile. Surprinzator este faptul ca jocul de ping-pong (actiune-reactiune) s-a oprit mult prea tarziu.

Ca sa fim corecti, trebuie sa precizam ca Das Experiment exagereaza mult lucrurile (chiar daca o face suficient de credibil). In experimentul original nu s-au pierdut vieti omenesti, din cate stiu.

Cinemania
17 Nov 2008, 13:21
nu, nu s-au pierdut vieti...dar unii au ajuns sa paraseasca experimentul dupa vreo 36 de ore ca incepusera sa o ia razna

Cinemania
17 Nov 2008, 13:22
[quote="StefanDo"]nu cred ca Das Experiment-filmul este despre bine si rau, ci pur si simplu despre putere si cum o folosesti. [quote]

respectiv: o folosesti in scopuri bune sau rele?

Pauline Kael
17 Nov 2008, 19:29
Din ce am rasfoit pe aici,mi-amintesc de un film vazut ...sa zic pe la finele anilor'90,pe TVR1,un film shocant: cu nemti care faceau experimente reale absolut grotesti,terifiante:de exemplu,doar unul,o tanara (mediocra ca si intelect,perfect sanatoasa mintal)era inchisa in camera cu un bebelus retardat care urla continuu...in final surescitarea fiind prea mare,tanara ucidea copilul( sau se omora singura),dar in film,imi amintesc ca ea omora copilul..."Medicii" nazisti sau simpatizanti urmareau totul dintr-o camera cu un geam-oglinda...Si alte experimente de ti se facea parul maciuca,(unui tanar i se injecta nu mai stiu ce ...ceva odios oricum)cica inspirate din realitate,daca nu erau chiar..originalele..
Filmul era artistic,neo-realist cred, si imaginile coplesitoare...daca isi aminteste cineva filmul...Cum se chema..

illotempore2002
17 Nov 2008, 22:54
din descrierea ta nu prea are cum sa fie film neorealist.

Cinemania
18 Nov 2008, 08:40
pare sa fi fost ceva legat de inceputurile vampei Ilsa :D

Pauline Kael
18 Nov 2008, 14:38
Cine e vampa Illsa ca sa nu caut pe Google,mi-e teama ca nu gasesc...si mai ales cred ca n-are leg cu filmul.
Era un film serios si lugubru.Posibil ne-neorealist.

illotempore2002
18 Nov 2008, 15:33
Cine e vampa Illsa ca sa nu caut pe Google,mi-e teama ca nu gasesc...si mai ales cred ca n-are leg cu filmul.
Era un film serios si lugubru.Posibil ne-neorealist.

filmele neo-realiste nu-s lugubre :lol:
sunt cu oameni foarte saraci
si sunt italienesti, exlusiv. in perioada 40 si ceva - 50 si ceva 8)

asta era un film italienesc sau nemtesc? sau american?

Cinemania
18 Nov 2008, 17:11
Cine e vampa Illsa ca sa nu caut pe Google,mi-e teama ca nu gasesc...si mai ales cred ca n-are leg cu filmul.
Era un film serios si lugubru.Posibil ne-neorealist.

de ex:
http://www.imdb.com/title/tt0071650/

Pauline Kael
18 Nov 2008, 17:15
[

de ex:
http://www.imdb.com/title/tt0071650/
Nu,in nici un caz.Era un film bun,nu o aiureala.

Cinemania
19 Nov 2008, 09:33
vai, dar nu e [chiar] o aiureala

sa zicem doar ca se adreseaza unui anumit segment :D

dar gata, ca deja suntem off-topic

illotempore2002
19 Nov 2008, 13:44
suntem demult offtopic. haideti cu valul german!

ce ati mai vazut?

Consilieru'
20 Nov 2008, 13:03
Din ce am rasfoit pe aici,mi-amintesc de un film vazut ...sa zic pe la finele anilor'90,pe TVR1,un film shocant: cu nemti care faceau experimente reale absolut grotesti,terifiante:de exemplu,doar unul,o tanara (mediocra ca si intelect,perfect sanatoasa mintal)era inchisa in camera cu un bebelus retardat care urla continuu...in final surescitarea fiind prea mare,tanara ucidea copilul( sau se omora singura),dar in film,imi amintesc ca ea omora copilul..."Medicii" nazisti sau simpatizanti urmareau totul dintr-o camera cu un geam-oglinda...Si alte experimente de ti se facea parul maciuca,(unui tanar i se injecta nu mai stiu ce ...ceva odios oricum)cica inspirate din realitate,daca nu erau chiar..originalele..
Filmul era artistic,neo-realist cred, si imaginile coplesitoare...daca isi aminteste cineva filmul...Cum se chema..
stiu filmul,e mai bun decat orice val francez,german,e o coproductie,cauta-ma pe privat,mp.

Cinemania
20 Nov 2008, 22:27
alt nap

l-ati banat intre timp?

illotempore2002
21 Nov 2008, 00:17
ce e nap?

buticut
21 Nov 2008, 02:28
Din ce am rasfoit pe aici,mi-amintesc de un film vazut ...sa zic pe la finele anilor'90,pe TVR1,un film shocant: cu nemti care faceau experimente reale absolut grotesti,terifiante:de exemplu,doar unul,o tanara (mediocra ca si intelect,perfect sanatoasa mintal)era inchisa in camera cu un bebelus retardat care urla continuu...in final surescitarea fiind prea mare,tanara ucidea copilul( sau se omora singura),dar in film,imi amintesc ca ea omora copilul..."Medicii" nazisti sau simpatizanti urmareau totul dintr-o camera cu un geam-oglinda...Si alte experimente de ti se facea parul maciuca,(unui tanar i se injecta nu mai stiu ce ...ceva odios oricum)cica inspirate din realitate,daca nu erau chiar..originalele..
Filmul era artistic,neo-realist cred, si imaginile coplesitoare...daca isi aminteste cineva filmul...Cum se chema..

http://www.imdb.com/title/tt0074729/ ? :?

Cinemania
21 Nov 2008, 10:48
ce e nap?

"Plantã erbacee din familia cruciferelor, cu frunze crescute în formã de rozetã ºi cu rãdãcina cãrnoasã, de formã aproximativ sfericã, comestibilã"

...sau "dobitoc" :)

illotempore2002
21 Nov 2008, 11:13
asta inseamna ca m-ai facut dobitoaca acum cateva zile
:x

sa te ia dreacu!

redmen
21 Nov 2008, 12:21
Io totusi cred ca Cinemania se referea la el cand a zis chestia aia.

StefanDo
21 Nov 2008, 13:32
illotempore, ai un avertisment pentru injuratura de mai sus si pentru voma de zilele trecute

la cat de pe diagonala citesti tu forumul, ma indoiesc ca cinemania ti-a zis vreodata ceva de rau ;)

illotempore2002
21 Nov 2008, 15:08
draga, ma enervezi.
m-a facut in alt topic, acum trebuie sa caut tot forumul din cauza ca tu nu citesti forumul

uffffff

Cinemania
21 Nov 2008, 19:40
draga, ma enervezi.
m-a facut in alt topic, acum trebuie sa caut tot forumul din cauza ca tu nu citesti forumul

uffffff

neah...nu fac asa ceva fara motiv...nu te mai stresa

'nap' era ala consilieru' sau cum si-o fi zicand

cat despre "m-a facut in alt topic"...nu mai cauta...cauti degeaba...mai am obiceiul sa ma refer la mine insumi ca 'nap' cand mai fac cate o gafa
:D

Pauline Kael
21 Nov 2008, 19:44
http://www.imdb.com/title/tt0074729/ ? :?
Mersi de link,Boutiq-cute..Nu stiu daca e asta,caut.
In alta ordine de idei,acum am vazut chestia asta,si am incercat sa-i trimit PM lui nenea ala de mai sus,dar nu merge..S-a laudat degeaba. :)

illotempore2002
21 Nov 2008, 20:50
draga, ma enervezi.
m-a facut in alt topic, acum trebuie sa caut tot forumul din cauza ca tu nu citesti forumul

uffffff

neah...nu fac asa ceva fara motiv...nu te mai stresa

'nap' era ala consilieru' sau cum si-o fi zicand

cat despre "m-a facut in alt topic"...nu mai cauta...cauti degeaba...mai am obiceiul sa ma refer la mine insumi ca 'nap' cand mai fac cate o gafa
:D

atunci am inteles eu gresit....tocmai de aia am si intrebat ce inseamna nap ca sa fiu sigura ca nu zic vreo tampenie.....

dar tu esti complexat, te faci singur dobitoc?
:lol:

Pitbull
21 Nov 2008, 21:07
http://www.imdb.com/title/tt0074729/ ? :?
acum am vazut chestia asta,si am incercat sa-i trimit PM lui nenea ala de mai sus,dar nu merge..S-a laudat degeaba. :)
Era spammer, l-a bannat Stefan un-doi.

Pauline Kael
21 Nov 2008, 21:17
Oki.

Cinemania
22 Nov 2008, 13:27
dar tu esti complexat, te faci singur dobitoc?
:lol:

se numeste autoironie

cherryblossom
04 Dec 2008, 11:26
numai off-topic la fassbinder :)

StefanDo
04 Dec 2008, 12:31
cinemania, daca vii la mini-forumeeting-ul de diseara o s-o intalnesti pe zvapaiata si spontana inacelevremuri2002 ;) Eu o sa aduc un nap (eventual un praz olandez, ca-i mai gros, desi nu la fel de "contondent"), ca sa vi-l oferiti unul altuia :)

si-acum despre fassbinder, da?

Pitbull
04 Dec 2008, 12:42
Eu o sa aduc un nap
Helmis?
si-acum despre fassbinder, da?
Da.

illotempore2002
05 Dec 2008, 01:53
oh, nu am venit :(

cand va mai vedeti, cand ne mai vedem?

sunt o neserioasa :(

Pitbull
05 Dec 2008, 09:06
Da.
Nu stim.
Da.

thequietsurfer
24 Feb 2009, 19:04
"Die Ehe der Maria Braun". Sper sa ajung sa vad intreaga trilogie, dar pana atunci consemnez cateva impresii pe care incerc sa le pun cap la cap. Primul lucru care imi vine in minte e rezerva unui amic pe care l-am sunat imediat dupa ce am iesit din sala si care, desi il vazuse cu ceva vreme inaintea mea, mi-a spus ca "e misto, da' parca se petrec prea multe in filmu' asta". Desigur, el se referea (fara sa stie) la apropierea ce se face mai mereu intre filmul lui Fassbinder si structura melodramei.
Un sot disparut si reaparut miraculos, o sarcina pierduta, o crima, acestea sunt ingrediente care iti evoca mai degraba o productie Hallmark decat ceva legat de un nou val (german, in cazul de fata). Numai ca filmul lui Fassbinder nu e facut din aceste elemente de extraordinar conventional. Sau nu e facut numai din ele. Obstacolele, departe de a lasa impresia ca pica din cerul regizoral, par a fi acolo pentru ca tocmai ele fac parte din peisajul unei Germanii postbelice convalescente. In minte imi vin doua imagini ale firescului care, prin inadecverea lor grava la context, apar ca niste miracole. Deloc intamplator, sunt niste secvente ce pot fi oricand decupate. Prima e cea in care apropiatii Mariei Braun iau masa afara, intinsi pe iarba uscata, printre copaci desfrunziti. Prietena ei, cu capul iubitului in poala, pare chiar fericita. Ar fi fost imaginea unui plictis contagios daca o primavara tarzie ar fi schimbat cromatica decorului. Dar primavara nu avea ce sa caute in acea Germanie. Picnicul lor e mohorat, iar miracolul imperfect. A doua imagine o surprinde pe Maria Braun cantand emotionata alaturi de vechea sa prietena care isi sprijina capul de umarul ei (ca si in cazul de mai sus, acest detaliu aprent insignifiant devine tulburator). Cele doua se afla in cladirea ruinata a fostei lor scoli si probabil ca acel cantec fredonat cu bucurie (cantec care insoteste o alta plimbare a Mariei prin acelasi spatiu) este ecoul vagabond al unor vremuri uitate. Un ecou ce si-a gasit, miraculos, originea si poposeste vremelnic intr-o lume in care, pentru oricine, istoria afectiva a devenit o povara de care e bine sa te debarasezi.
Alt lucru care izbeste e ca, uneori, ai impresia ca personajele sunt cele care dicteazacum trebuie sa arate filmul si incotro sa o ia. Intr-o melodrama, asa ceva nu se va intampla niciodata. Chiar la inceput, atunci cand Maria Braun isi cauta debusolata si oarecum deznadajduita sotul in gara, camera o paraseste si ia parte la agitatia generala. Devine, la randul ei, un personaj neajutorat si priveste chipul inexpresiv al unui soldat. E cuprinsa de buimaceala anxioasa a oamenilor de acolo. Abia dupa aceste momente de naucire, camera o regaseste pe Maria.
Unul din momentele mele preferate e cel in care Oswald, vizibil nelinistit de reactia pe care Maria ar putea-o avea dupa ce sotul eliberat recent o paraseste, iese din cadru si se indreapta intr-o directie in care noi stim ca se afla un pian. Apasa cateva clape si muzica izbucneste vijelios. Coloana sonora se supune umorilor personajelor. Tensiunea trebuia eliberata intr-un fel. E ca si cum cineva ti-ar da drumul la o durere de masea.
Un alt lucru pe care nu il vei intalni in veci intr-o melodrama e un soi de "pudoare" a camerei care se comporta discret in momente in care un regizor pus pe santaj sentimental ar opta pentru prim-plan si ar exhiba cu prost gust durerile personajelor. La un moment dat, Maria intra in bar convinsa ca sotul ei a murit si trece prin acel culoar de cupluri "bicolore" pentru a-l invita la dans pe soldatul (bonom ca un unchi Tom) ce o va intretine o vreme. Isi lasa capul pe umarul sau (stiu, stiu, devine o obsesie :oops: ) si ii spune ca sotul ei a murit. Camera se retrage lent si cuplurile incep sa danseze, inchizand culoarul si obturand vederea. Chipul Mariei ramane necunoscut. Un alt exemplu e secventa in care contabilul scortos al lui Oswald anunta moartea acestuia. Maria, aflata in incapere cand decesul e anuntat, nu ne este deloc aratata. Nici macar nu o auzim. Reactia ei poate fi cu greu banuita. Plange? E impasibila? Nu stim. Judecand dupa sarcasmul sau afisat de-a dreptul salbatic in ultimele imprejurari, am fi tentati sa credem ca vom fi din nou plesniti cu o replica de vampa intepata. Dar nimic nu ne este dezvaluit. Camera se misca cu o infinita prudenta, pare a fi un om care isi alungeste gatul, si ocoleste un birou pentru a ni-l arata doar pe contabil suspinand ca un copil in bratele secretarei batrane. Aceasta elipsa de care am vorbit mai sus nu face decat sa amplifice tensiunea si sa sugereze ca, poate, inca mai exista resurse emotionale acolo unde nu ne-am fi gandit ca a mai ramas vreo urma de sensibilitate.
Constat ca, din pacate, m-am intins peste masura, nu am spus mai nimic si as mai avea atatea de scris... O sa revin dupa ce mai vad alte filme de Fassbinder. Si asa ca nu prea intra nimeni p-aici.

illotempore2002
29 Apr 2009, 18:36
abia astept
si eu as vrea sa bifez o marie maro tonight :)

chip
06 May 2009, 01:52
am vazut anul trecut filmul lui herzog cu piticii, a fost unul dintre cele mai dure filme pe care le-am vazut in ultimul an.
din nefericire nu am vaut decat "Die bitteren Tränen..." de Fassbinder, demult, care la vremea aceea nu m-a impresionat foarte mult, probabil ca nu l-am inteles. l-as sumariza ca un midlife crisis al poporului german a propos de evenimentele istorice si conflictul de mentalitati dintre regat, dictatura, scurt dupa al doilea razboi.
sunt un fan al filmelor lui wenders, dar in acelasi timp sunt de parere ca sunt, in comparatie cu herzog si fassbinder, in medie filme de ambianta, in sensul ca imaginile prevaleaza in comparatie cu cantitatea de idei prelucrate.

illotempore2002
23 May 2009, 22:51
The marriage of Maria Braun.

Cum sa incep, m-a inoportunat raceala regizorului fata de personajele lui. Regasita mai tarziu in film in raceala Mariei Braun fata de lumea inconjuratoare. Pe Maria Braun greutatile si succesul (se vede treaba ca ele nu se exclud) o indeparteaza si o dezumanizeaza. E interesant personajul, nu zic nu, o femeie extrem de puternica, de capabila, sarmanta si strong-minded. Genul de supravietuitoare intr-un context in care lumea se prabuseste, relatiile se destrama, oamenii mor, ea ascende. Pe masura insa ce urca social, profesional, feminin, viata ei sentimentala se prabuseste - se desensibilizeaza, se tiranizeaza.

Nu mi-a placut ochiul atat de rece si de critic al lui Fassbinder in privirea Mariei Braun. Am simtit chiar o nuanta de "judgemental" careia nu ii vad locul. Sincer, am empatizat si simpatizat cu caracterul feminin.

Pt ca am avut o subtitrare mizerabila in engleza care se vedea extraordinar de prost, mi-a fost greu sa urmaresc si detaliile tehnice. Nici nu am ochiul foarte format pt asta.

Pt ca vorbeam undeva despre filmul ca document istoric, social etc, acesta furnizeaza informatii din plin in zona asta. M-a amuzat teribil barul de noapte (care fusese inainte scoala gimnaziala dar in razboi ea a fost reconvertita si adaptata nevoilor) in care aveau accesul permin numai americanii si femeile germane. Doar ca mai toti americanii din barul asta erau soldati negri. Sa inteleg ca SUA a trimis in Germania doar pe negri, vroiau sa scape de ei? :)

jactati
23 Jun 2009, 15:44
Paris, Texas a lui Wenders. Cel mai tare thriller vazut in ultimii ani. Urmariri prin desert si pe autostrada, filaje in parcare, scene in baruri de striptease. Lectia despre suspense a lui Hitchcock extinsa de la 10 minute la o ora jumate. Senzatia aia frustranta si prelungita de "da zi domne-odata". Ochiul lui Robby Muller - genial. Eroul justitiar al (sud) vestului jucat magistral de Harry Dean Stanton. Chitara obsesiva a lui Ry Cooder. The perfect mix. Pe scurt, eu cred c-a meritat palmdoru. Si-mi pare rau ca nu l-am vazut la vremea lui (sau a mea). Dar mai bine mai tarziu.

Alex Leo Serban
23 Jun 2009, 20:05
jactati, ce ai mai vz de wenders? (scuze dk par 'patronizing'... :()
iti spun asta pt k si in celelalte filme ale lui (ww e orcum preferatul meu dintre 'noii germani'!) exista ac 'dilatare' a suspansului hitchcockian - care mie-mi place f mult. iar filmele sale de-nceput sint kiar minunate ('alice in orase', 'summer in the city', 'im lauf der zeit' etc)
cel mai tare al lui, dupa mine, este 'starea lucrurilor' (82 cred), iar ult care merita vz este 'lisbon story' - pe care-l arat mereu masteranzilor mei pt k este (si) dspr 'trusa de scule' a cinema-ului (ah, si in el apare manoel de oliveira! B-) )

jactati
23 Jun 2009, 21:10
jactati, ce ai mai vz de wenders? (scuze dk par 'patronizing'... :()
iti spun asta pt k si in celelalte filme ale lui (ww e orcum preferatul meu dintre 'noii germani'!) exista ac 'dilatare' a suspansului hitchcockian - care mie-mi place f mult. iar filmele sale de-nceput sint kiar minunate ('alice in orase', 'summer in the city', 'im lauf der zeit' etc)
cel mai tare al lui, dupa mine, este 'starea lucrurilor' (82 cred), iar ult care merita vz este 'lisbon story' - pe care-l arat mereu masteranzilor mei pt k este (si) dspr 'trusa de scule' a cinema-ului (ah, si in el apare manoel de oliveira! B-) )
scuzele nu sunt necesare. chiar am nevoie de un "patron" la subiectul asta. n-am vazut mare lucru: million dollar hotel, faraway, so close si buena vista (care nu prea se pune). am si eu senzatia ca mersul inapoi la wenders e benefic, dar pana acum n-am prea avut ocazia. multumesc mult pentru recomandari. o sa incerc sa vad filmele de inceput si apoi revin la subiect pe forum.
l.e. ah, si beyond the clouds - nu pot sa nu-l iubesc apriori pe cel care l-a ajutat pe Antonioni sa-si termine filmografia cu filmul asta.