View Full Version : "Mio fratello e figlio unico" - Daniele Luchetti
incurand
09 Sep 2008, 18:03
Dupã ce citisem acum mai bine de-o lunã cronica Iuliei Blaga, abia aºteptam sã vãd filmul, ei bine, minunea s-a produs în acest w.e. N-aº fi crezut ca politica sã ocupe un rol atât de important în film, cred cã titlul original al scenariului, Il Fascistocomunista, „adicã un fel de struþocãmilã” (I. Blaga) ar fi trebuit pãstrat. Din punctul meu de vedere filmul este în primul rând despre idealurile politice diferite, a doi fraþi, Accio e filofascist (mai mult din întâmplare, „ghinionul” trãgându-i-se de la prietenia cu Mario, vânzãtorul ambulant de feþe de masã), iar fratele sãu mai mare, Manrico e comunist convins (din interes – aº zice eu).
Italia de dupã cel de-al doilea rãzboi mondial, atat dpdv politic, cât ºi economic este foarte bine ilustratã de filmul lui Daniele Luchetti, criza de locuinþe, munca în fabricã etc.
Scenariul este absolut perfect, dacã stai ºi analizezi atent, scenã dupã scenã bãnui care va fi deznodãmântul – asta cred cã e singura parte care nu mi-a plãcut – prea a fost aproape totul previzibil: îndrãgostirea lui Accio de Francesca, iubita fratelui sãu, naºterea „neplanificatã” a nepotului sãu, combinarea lui Accio cu Bella, soþia lui Mario, mentorul sãu într-ale fascismului, arestarea acestuia, mã rog, asta m-a cam uimit, tipul chiar pãrea ok pentru un fascist :P ºi în final, uciderea lui Manrico, adevãrata oaie neagrã a familiei.
Acum, pentru a justifica titlul filmului, chiar nu mi s-a pãrut cã Manrico ar fi fost „mai” preferat de cãtre pãrinþi/ anturaj, ce-i drept tipul avea carismã, dupã cum s-a ºi vãzut, fiind imposibil sã-i reziºti.
Concluzie „Mio fratello è figlio unico” e un film despre tinereþe, despre idealuri politice liber consimþite, prost înþelese, ºi la timp abandonate (în cazul lui Accio), un film despre familie, despre realþiile dintre fraþi, cazul atipic în care prâslea nu-l imitã pe fratele mai mare, ba dimpotrivã îi corecteazã ºi remediazã greºelile, înþelegãndu-l, ajutându-l, ºi iubindu-l aºa cum este. Pe de altã parte, dacã stau bine sã mã gândesc, noi toþi, cei care avem fraþi am simþit la un moment dat ei sunt „mai” preferaþi decât noi, dar câþi dintre noi se pot lãuda cu un frate ca Accio?! Deci - un film de excepþie, cu actori frumoºi ºi talentaþi, cu o plãcutã coloanã sonorã, cu ceva umor ºi autoironie – un film ce nu trebuie ratat.
Voi ce pãrere aveþi?
Pauline Kael
09 Sep 2008, 20:12
Cred ca merita vazut,intai sa-l vad si pe urma zic..
http://www.imdb.com/title/tt0846040/trailers-screenplay-vi2828730649
illotempore2002
10 Sep 2008, 13:58
e bestial filmul! revin! pt mine e filmul anului 2008. pur si simplu cel mai bun pe anul asta! l-am vazut de 2 ori in cinema, in seara asta ma duc iar sa-l vad!
StefanDo
10 Sep 2008, 16:25
dragomara, cartea se cheama il fasciocomunista si mai incet cu spoiler-ele ;)
Pitbull
10 Sep 2008, 16:27
Hmm, bänuiam eu, dupä anumite indicii, da' am zis cä hai sä nu fiu paranoic... :((
Pauline Kael
10 Sep 2008, 17:56
Si daca e ea,lasati-o sa posteze,sa ramana,etc.Si-asa nu scrie nimeni mai nimic. :)
StefanDo
10 Sep 2008, 18:01
ntz
Pauline Kael
10 Sep 2008, 18:03
Suntetzi lau(lautatziosh) :( :oops:
StefanDo
10 Sep 2008, 18:10
ba deloc
daca pe tine te-am banat pentru ca ai vorbit urat, pe ea cum sa n-o banez cand se cloneaza ca posedata?
Pauline Kael
10 Sep 2008, 18:13
M-ati banat pt ca am meritat.Nu e mai simplu sa nu mai fie banata,asa nu se mai cloneaza :P Inseamna ca ii place aici.
Eu nu ma clonez,am personalitate :lol:
Leonard
10 Sep 2008, 18:54
e total prost filmul. porneºte de la o idee aparent interesantã dar devine din ce în ce mai incoerent ºi mai confuz. cea mai idioatã chestie mi s-a pãrut cã înlocuieºte pe la mijlocul filmului interpretul unuia din fraþi, pune unu cu vreo 15 ani mai mare, în timp ce interpretul celuilalt frate rãmîne acelaºi. mai mult, ãla nou seamãnã cu fratele neschimbat, par de aceeaºi vîrstã, rareori reuºeam sã-i deosebesc care era fascistu ºi care era comunistu (nici dupã chip ºi nici dupã comportament).
dupã ce am rezistat sã-l vãd pînã la capãt în cîteva reprize, l-am ºters instant.
4/10
ªtefane - du-te ºi þine lecþii unde crezi cã auditoriu MAI are ceva de învãþat. Acum, te rog, citeºte articolul fetii: http://agenda.liternet.ro/articol/7442/Iulia-Blaga/Fratele-meu-este-fiu-unic-Mio-fratello-e-figlio-unico.html, reciteºte-l ºi pe-al meu, ºi dacã nu pricepi ºi nu pricepi sunã-mã sã-þi traduc.
Ããã... ce e ãla un spoiler?! Ããã... ºi al cui spoiler e CineMagia?!
---
Leonard - mulþi privesc, puþini pricep. Nu o fi "Mio fratello è figlio unico" filmul anului, dar totuºi el nu poate trece neobservat, personal am aºteptat 2 luni sã-l vãd, l-am descãrcat de 2 ori la interval de o lunã jumate, la început nu am mers, contrar obieciului am insitat ºi acum pot spune cu mâna pe inimã cã nu regret. Da, e adevãtat, scenariul e de milioane, ºi într-adevãr se putea face mai mult, dar pe mine una mã satisface ºi-atât. Dacã am sã vã spun cã am sã mã uit de încã vreo 3 ori sper sã nu vã supãraþi. filmul chiar meritã.
PS: mulþumesc celui/ celei care-mi deblocheazã mult mai devreme IPul. nu mai înþeleg nimic. nici n-o fi cazul sã mai încerc, mai ºtii?! :)
illotempore2002
11 Sep 2008, 08:49
[quote="Leonard"]e total prost filmul. porneºte de la o idee aparent interesantã dar devine din ce în ce mai incoerent ºi mai confuz. cea mai idioatã chestie mi s-a pãrut cã înlocuieºte pe la mijlocul filmului interpretul unuia din fraþi, pune unu cu vreo 15 ani mai mare, în timp ce interpretul celuilalt frate rãmîne acelaºi. mai mult, ãla nou seamãnã cu fratele neschimbat, par de aceeaºi vîrstã, rareori reuºeam sã-i deosebesc care era fascistu ºi care era comunistu (nici dupã chip ºi nici dupã comportament).
dupã ce am rezistat sã-l vãd pînã la capãt în cîteva reprize, l-am ºters instant.
4/10[/quote
:lol:
copiii pe masura ce cresc se transforma foarte mult fizic in vreme ce adultii raman neschimbatzi o vreme....daca Accio din copilarie pana la sfarsitul adolescentei se va schimba fizic, nu e si cazul fratelul lui care e deja maturizat si probabil ca ar fi ramas fizic la fel pana la 35 - 40 de ani....
iata de ce Manrio nu se schimba!
gionloc
15 Sep 2008, 12:10
vazut, foarte placut, cautat muzica, scris cite ceva.
cronica e aici (http://agenda.liternet.ro/articol/7620/Lucian-Maier/Aripi-Mio-fratello-e-figlio-unico.html), piesa al carei titlu e imprumutat de film, precum si piesa de final, pot fi ascultate in timpul lecturii.
illotempore2002
15 Sep 2008, 13:58
super super
sunt indragostita lulea de filmul asta
si de cronica ta gionloc
pt mine gionloc ramane no 1 dintre bufonii-cronicaretzi de film:
Filmul lui Daniele Luchetti e un dublu bildungsroman cu viziune politicã, unde politica rãmîne mereu în plan secundar, dar e determinantã pentru destinele prezente în interiorul poveºtii.
oare cum se numeste acel obiect neidentificat care poate sa fie "secundar" si "determinant" in acelasi timp?
iar despre:
Din punct de vedere al stãrii interioare ºi al sentimentelor transmise, Mio fratello è figlio unico e un The Straight Story cãruia îi respirã în ceafã un Zabriskie Point.
ma gandesc ca prodigiosul domn gionloc a vazut minotaurul, si apoi s-a apucat de scrijelit impresii dela cenematograf.
StefanDo
15 Sep 2008, 15:40
de ce sa nu scuipi tu un pic impotriva vantului? Nu e absolut nimic in neregula cu prima fraza, iar de a doua parca te iei pentru ca n-ai ce face ;)
illotempore2002
15 Sep 2008, 15:58
pt mine gionloc ramane no 1 dintre bufonii-cronicaretzi de film:
Filmul lui Daniele Luchetti e un dublu bildungsroman cu viziune politicã, unde politica rãmîne mereu în plan secundar, dar e determinantã pentru destinele prezente în interiorul poveºtii.
oare cum se numeste acel obiect neidentificat care poate sa fie "secundar" si "determinant" in acelasi timp?
iar despre:
Din punct de vedere al stãrii interioare ºi al sentimentelor transmise, Mio fratello è figlio unico e un The Straight Story cãruia îi respirã în ceafã un Zabriskie Point.
ma gandesc ca prodigiosul domn gionloc a vazut minotaurul, si apoi s-a apucat de scrijelit impresii dela cenematograf.
Marx, pe bune, ce-ti veni?
nu e nici o contradictie in prima fraza: Gionloc zice ca IN FILM politicul este un aspect secundar dar determinant pt personaje.....ce e asa de greu?
nu e nici o contradictie in prima fraza: Gionloc zice ca IN FILM politicul este un aspect secundar dar determinant pt personaje.....ce e asa de greu?
hai s-o luam pedagogic:
1. de ce e dublu bildungsroman? eu l-am vazut doar pe Accio evoluand.
2. "politica ramane in secundar, dar e determinanta pt personaje".
well, daca politica e secundara, atunci ce e in prim-plan?
90% din secventele filmului sunt in perimetrul politic, pana si intalnirile lui Marinco cu tipa aia (i-am uitat numele) au liant politic (initial manifestele, ulterior manifestatiile).
si totusi, lasand filmul la o parte, cum e posibil ca "secundar" sa fie pe acelasi palier cu "determinant"?
si-n medicina, cand ai o boala adiacenta si mai putin manifesta se poate numi ca e o boala secundara, dar cand devine acuta automat isi depaseste limitele "secunde". e logic, ce dreacu.....
iar despre filmele alaturate, Alvin & Zabriskie, fac parte din humorul indigest al lui gionloc. un nonsens.
StefanDo
15 Sep 2008, 17:50
"amanunt esential" cum ti se pare?
"amanunt esential" cum ti se pare?
bhai, parca suntem la clasa I.
mda, avem o multime de "amanunte". hai sa le structuram:
-unele sunt esentiale
-altele's secundare, mai putin importante/vizibile, neclare.
asa, ce e neclar?
StefanDo
15 Sep 2008, 18:22
inlocuieste amanunt cu secundar si esential cu determinant si taci :P
E.Floares
15 Sep 2008, 18:24
Amanuntul este un element neesential...deci ce vrea sa zica Stefan e ca "amanunt esential" e ca si cum ai spune "element neesential esential". And...what the f-word does that mean?
p.s.: cum a spus el mai sus.
inlocuieste amanunt cu secundar si esential cu determinant si taci :P
amanuntul ala care diferentieaza nu poate fi secundar, e contrar oricarei legi logice.
N nu este egal cu N+1.
ps: deja din gluma ai dat-o in prostie.
Pauline Kael
15 Sep 2008, 19:49
[quote="StefanDo"
ps: deja din gluma ai dat-o in prostie.
Asta da "amanunt".
gionloc
15 Sep 2008, 20:24
hai s-o luam pedagogic:
1. de ce e dublu bildungsroman? eu l-am vazut doar pe Accio evoluand.
2. "politica ramane in secundar, dar e determinanta pt personaje".
well, daca politica e secundara, atunci ce e in prim-plan?
90% din secventele filmului sunt in perimetrul politic, pana si intalnirile lui Marinco cu tipa aia (i-am uitat numele) au liant politic (initial manifestele, ulterior manifestatiile).
si totusi, lasand filmul la o parte, cum e posibil ca "secundar" sa fie pe acelasi palier cu "determinant"?
si-n medicina, cand ai o boala adiacenta si mai putin manifesta se poate numi ca e o boala secundara, dar cand devine acuta automat isi depaseste limitele "secunde". e logic, ce dreacu.....
iar despre filmele alaturate, Alvin & Zabriskie, fac parte din humorul indigest al lui gionloc. un nonsens.
tovarase, sine ira (et studio, la o adica), iaca iti raspund, macar cu atit is dator cinemagiei ca postare, daca tot asez p-aci linkuri in voie, mai nou :)
1. e dublu si, cum cazul Accio ti se pare clar, vorbesc doar de Manrico - si el evolueaza dinspre 'donjuan' spre activist politic acerb, un soi de terorist. e o mutaite importanta in atitudinea lui. (si, din pacate, ca militant nu e atit de cuceritor cum e ca donjuan.)
2. daca citeai sau citai si urmatoarele doua propozitii si daca parcurgeai cu antentie paragrafele anterioare treaba ar fi fost mai clara. problema e ca te legi (isteric) de o formulare locala, nu de coerenta unui fragment.
in rindurile acelea vorbeam de o dualitate care isi face simtita prezenta tot filmul - revolta si angajamentul politic (acesta din urma in crescendo pt Manrico) + relatia dintre frati. eu am fost mai sensibil la relatia fratilor si la evolutia ei, e o problema care ma incarca mai mult. fazele politice deveneau destul de ilare datorita personajelor care se implicau in ele, tocmai de aceea le consideram secundare. asta, dupa cum subliniez in articol, pina in clipa in care cei doi frati se intilnesc in cafenea si apare politia. atunci devine totu clar... abia atunci politica devine esentiala si e clar ca a fost determinanta macar pt destinul unuia dintre frati!! insa doar pentru o clipa, imediat isi pierde caracterul primordial si filmul se intoarce la povestea de familie. pentru mine asta a fost neincetat cadrul esential al istoriei - familia.
exemplul tau cu boala e in regula, ai dreptate.. asa e si cu politica in film - ajungi la un moment dat sa vezi ca a fost determinanta, insa pina atunci e mai mult balacareala (una simpatica!). de unde dualitatea, etc...
intilnirile dintre Francesca si Manrico au avut drept motiv manifestele politice in masura in care Amedeo e un manifest politic! or el nu imi pare a fi un astfel de manifest... mi-e mai clar ca cei doi se voiau unu pe altul decit ca ar fi avut vreo finalitate politica in gind.
intr-adevar, e o expresie paradoxala, dar illotempore a descifrat-o perfect, fara dureri de cap, asa cum reiese in mod normal din parcurgerea textului. cind te blochezi intr-o propozitie, cind nu vezi si fragmentul (coerenta), sensurile se incetoseaza...
aceeasi dualitate am vrut sa o prezint si in referirea la straight story si zabriskie. am vrut sa pun in loc de zabriskie battle of algiers, insa am considerat ca e mult prea dur pentru ce avem aci pe plan politic. referirea la alvin si zabriskie e legata de atmosfera pe care o transmite filmul spectatorilor (in speta ce mi-a transmis mie) - iar la final era un fel de sfirseala in genul alvin straight, insa imi sufla in ceafa gindul ca anarhia sadita cu mina ta... si m-am gindit la zabriskie pentru implicatile politice si filosofarea posibla pe marginea filmului (si pe marginea filmului italian, adica). apoi, in penultima fraza a paragrafului respectiv, inainte de comparatie cu Dreamers, revin la asemanarea cu straight story si vorbesc despre durerea tandra a apusului linistit - e durere fiindca e o moarte in cazul Mio Fratello, e tandra fiindca il motiveaza pe Accio si, astfel, impactul ei e mai putin violent asupra celui care o traieste - in filmul lui Lynch e durere fiindca urmeaza sfirsitul vietii, e tandra fiindca nu a ajuns inca la personaje... e sentimentul dulce-amar, intr-o exprimare diferita. apoi e implicatia sociala a momentului, intreprinderea lui Accio din final - unde Straight Story e depasit, evident...
gionloc
15 Sep 2008, 21:07
a, si mai vad ceva - conflictul in mintea ta se da intre esenta si aparenta, or situatia nu e chiar asta!
ceva poate fi secundar, pe planul doi intr-o poveste, tocmai pentru a potenta o intorsatura de final, cind acel ceva devine mai important ca nicicind si se releva drept dereminant pentru un destin, sa zicem (in sensul ca l-a determinat, a fost o cauza pentru ceea ce este real acum pentru destinul acela).
politicul l-am considerat secundar si fiindca l-am privit ca pe o forma de intrecere intre frati: daca cel mare e comunist, asta micu tre sa fie opusul sau.. ala mare tre sa ii demonstreze astuia ca el e si mai cu mot.. si asa o poveste degenereaza. Accio calmindu-se, devenind tot mai neutru - si mai in favoarea fratelui sau decit a 'principiilor' politice ale partenerilor sai (vezi episodul in care era implicata masina fratelui), si noi urmarind povestea lui Accio, pentru mine politicul a devenit mai putin important decit atasamentul fata de familie...
tovarase, sine ira (et studio, la o adica), iaca iti raspund, macar cu atit is dator cinemagiei ca postare, daca tot asez p-aci linkuri in voie, mai nou :)
1. e dublu si, cum cazul Accio ti se pare clar, vorbesc doar de Manrico - si el evolueaza dinspre 'donjuan' spre activist politic acerb, un soi de terorist. e o mutaite importanta in atitudinea lui. (si, din pacate, ca militant nu e atit de cuceritor cum e ca donjuan.)
dragule, te uiti degeaba la filme. Manrico poseda aceeasi okeada cheguevarista de la inceput pana la sfarsit, iar singura lui evolutie este de la activismul gurist la cel terorist. Accio este singurul care are dileme, deziluzii, framantari, care isi skimba perceptiile si optiunile.
si te mai intreb, daca intr-un film sau roman sunt mai mult de 2 personaje cu traiectorii existentiale oscilante cum il numesti: bildungsroman multiplu?!
2. daca citeai sau citai si urmatoarele doua propozitii si daca parcurgeai cu antentie paragrafele anterioare treaba ar fi fost mai clara. problema e ca te legi (isteric) de o formulare locala, nu de coerenta unui fragment.
in rindurile acelea vorbeam de o dualitate care isi face simtita prezenta tot filmul - revolta si angajamentul politic (acesta din urma in crescendo pt Manrico) + relatia dintre frati. eu am fost mai sensibil la relatia fratilor si la evolutia ei, e o problema care ma incarca mai mult. fazele politice deveneau destul de ilare datorita personajelor care se implicau in ele, tocmai de aceea le consideram secundare. asta, dupa cum subliniez in articol, pina in clipa in care cei doi frati se intilnesc in cafenea si apare politia. atunci devine totu clar... abia atunci politica devine esentiala si e clar ca a fost determinanta macar pt destinul unuia dintre frati!! insa doar pentru o clipa, imediat isi pierde caracterul primordial si filmul se intoarce la povestea de familie. pentru mine asta a fost neincetat cadrul esential al istoriei - familia.
exemplul tau cu boala e in regula, ai dreptate.. asa e si cu politica in film - ajungi la un moment dat sa vezi ca a fost determinanta, insa pina atunci e mai mult balacareala (una simpatica!). de unde dualitatea, etc...
uite ce simplu a spus intr-o fraza Iulia Blaga:
povestea puternicã a fraþilor Accio ºi Manrico Benassi, urmãritã pe parcursul a 15 ani. 15 ani de luptã ideologicã ºi pasionalã care duc la o concluzie implacabilã: prea puþine lucruri pot eroda dragostea de frate.
intilnirile dintre Francesca si Manrico au avut drept motiv manifestele politice in masura in care Amedeo e un manifest politic! or el nu imi pare a fi un astfel de manifest... mi-e mai clar ca cei doi se voiau unu pe altul decit ca ar fi avut vreo finalitate politica in gind.
am afirmat ca intre Francesca si Manrico a existat mereu un LIANT politic, nu un "motiv" cum aiurea insinuezi din nou.
de fapt, asta e si cuvantul potrivit. Politicul a fost snurul pe care s-a inlantuit intreaga trama a filmului. A fost panza pe care regizorul ne=a pictat filmul.
nu poti afirma nonsalant ca Politicul a fost in plan secundar cand a fost expus peste tot. cand totul se invarte in jurul lui ca pamantul in jurul soarelui (deja ma simt ca un Galilei in fatza unei sali de inkizitori stupizi ce refuza orice argument)
intr-adevar, e o expresie paradoxala, dar illotempore a descifrat-o perfect, fara dureri de cap, asa cum reiese in mod normal din parcurgerea textului. cind te blochezi intr-o propozitie, cind nu vezi si fragmentul (coerenta), sensurile se incetoseaza...
aceeasi dualitate am vrut sa o prezint si in referirea la straight story si zabriskie. am vrut sa pun in loc de zabriskie battle of algiers, insa am considerat ca e mult prea dur pentru ce avem aci pe plan politic. referirea la alvin si zabriskie e legata de atmosfera pe care o transmite filmul spectatorilor (in speta ce mi-a transmis mie) - iar la final era un fel de sfirseala in genul alvin straight, insa imi sufla in ceafa gindul ca anarhia sadita cu mina ta... si m-am gindit la zabriskie pentru implicatile politice si filosofarea posibla pe marginea filmului (si pe marginea filmului italian, adica). apoi, in penultima fraza a paragrafului respectiv, inainte de comparatie cu Dreamers, revin la asemanarea cu straight story si vorbesc despre durerea tandra a apusului linistit - e durere fiindca e o moarte in cazul Mio Fratello, e tandra fiindca il motiveaza pe Accio si, astfel, impactul ei e mai putin violent asupra celui care o traieste - in filmul lui Lynch e durere fiindca urmeaza sfirsitul vietii, e tandra fiindca nu a ajuns inca la personaje... e sentimentul dulce-amar, intr-o exprimare diferita. apoi e implicatia sociala a momentului, intreprinderea lui Accio din final - unde Straight Story e depasit, evident...
ohh nu, asta e prea de tot. nu poti atasa orice film politic de aceasta minunata alegorie italiana. cum ai putut sa te gandesti la Batalia pt Alger cand Accio isi scria caligrafic temele la mate? jeez...
omule, Alvin Stright, Zabriskie si Mio fratello sunt filme din galaxii diferite. fiecare se deruleaza pe partia lui.
illotempore2002
16 Sep 2008, 12:23
hai ca ati ajuns sa va pierdeti intr-o discutie milimetrica.....se vede treaba ca amandoi constientizati ca filmul aduce in prim-plan doua aspecte: politicul italienesc si familia italiana respectiv relatia de fraternitate.....acuma daca marx rezoneaza mai mult la politic iar gionloc la relatia umana fratzeasca dintre cei doi, nu inseamna ca unul din voi e in eroare......
pur si simplu regizorul se pricepe sa dezvolte la un nivel de complexitate foarte ridicat problemele astea si voi nu va pueti decide....e ca si cum ai sta sa te intrebi care foc arde mai tare, ala de la aragaz sau ala de lemne?
Nici nu stiu cum ati ajuns sa va certati pronind de la filmul asta MINUNAT. Minunile trebuie sa ne lase perplecsi nu sa ne transforme in niste rechini rautaciosi (marx).
Eu nu cred ca relatia lui Manrico cu Francesca porneste de la premise politice, dimpotriva, mi se pare ca ei sunt singurii intre care politicul are foarte putina importanta.....data fiind lipsa de implicare a Francescai, imi vine sa cred ca ea "face politica" numai pentru a fi pe plac lui Manrico....
de altfel, nici intre Accio si Manrico politica nu detine un rol autentic, asa cum bine nota Gionloc, Accio se face fascist numai pentru a se pune contra lui frate-su....se va vedea asta pe masura maturizarii lui Accio, cand va ajunge sa renuntze, usor-usor, la mai fi zoon politikon....
poate ca filmul vrea sa vorbeasca printre altele tocmai de acest zoon politikon si despre cum pana si ultimul muncitor sarac traieste prin si in politica....
lasand la o parte aspectele legate de continut, filmul debordeaza de energie, de patos, de tinerete, de viata...fiecare eveniment si traire in viata personajelor si a societatii italiene este plina de zvac si nu ai cum sa nu pleci de la filmul asta altfel decat incarcat si in viteza.
thequietsurfer
16 Sep 2008, 12:45
Zoon politikon inseamna animal social ;)
gionloc
16 Sep 2008, 13:02
ohh nu, asta e prea de tot. nu poti atasa orice film politic de aceasta minunata alegorie italiana. cum ai putut sa te gandesti la Batalia pt Alger cand Accio isi scria caligrafic temele la mate? jeez...
omule, Alvin Stright, Zabriskie si Mio fratello sunt filme din galaxii diferite. fiecare se deruleaza pe partia lui.
aci mai raspund si gata...
te bruschezi in propriile ginduri ca o fata mare (si devii teatral) !
ce e prea de tot - sa iti treaca ceva prin cap?
intotdeauna cind scriu un text despre un film care poate naste pasiuni puternice in spectator, care ii lucreaza sentimentele, caut sa fac comparatii pe latura asta (a impresiei puternice pe care o lasa in spectator) cu alte filme. algiers mi-a venit in cap, a plecat rapid, straight story a ramas pentru citeva motive precise, a venit zabriskie si the dreamers pentru alte citeva lucruri.
mio fratello nu este identic cu niciunu dintre ele (nu am zis niciunde ca ar fi identice), fiecare are rostu si interesele sale, dar, dpdv al sentimentelor transmise, ele se pot intilni undeva - in proiectiile spectatorilor.
Eu nu cred ca relatia lui Manrico cu Francesca porneste de la premise politice, dimpotriva, mi se pare ca ei sunt singurii intre care politicul are foarte putina importanta.....data fiind lipsa de implicare a Francescai, imi vine sa cred ca ea "face politica" numai pentru a fi pe plac lui Manrico....
deci, prima intalnire dintre Manrico si Francesca, vizibila pt noi spectatorii, a fost "intermediata" de niste manifeste,si noi am dedus ca s-au cunoscut la carciuma lor comunista; apoi finalul, manrico este impuscat, iar francesca arestata pt complicitate, desi ea era fara nicio culpabilitate.
cum iti explici asta? nu are Politicul rolul sau de rotita care invarte mecanismul?
si tot filmul este astfel structurat sa descrie societatea italiana din acei ani, sa intelegem tulburarile personajelor care erau strict legate de intamplarile sociale. de ce dreacu nu se fac filme cu comunisti si fascisti luptandu-se pe un tapsan din Beverly Hills?
de altfel, nici intre Accio si Manrico politica nu detine un rol autentic, asa cum bine nota Gionloc, Accio se face fascist numai pentru a se pune contra lui frate-su....se va vedea asta pe masura maturizarii lui Accio, cand va ajunge sa renuntze, usor-usor, la mai fi zoon politikon....
in acest film, politica detine rolul de "sparring-partner" pt aceasta parte emotionala pe care ai sesizat-o si tu, si gionloc, dar care nu stie cum s-o exprime corect. adica, traiectoriile personajelor sunt in corespondenta cu intamplarile politice. ca doi actori care-si dau replici unul altuia.
aci mai raspund si gata...
te bruschezi in propriile ginduri ca o fata mare (si devii teatral) !
ce e prea de tot - sa iti treaca ceva prin cap?
intotdeauna cind scriu un text despre un film care poate naste pasiuni puternice in spectator, care ii lucreaza sentimentele, caut sa fac comparatii pe latura asta (a impresiei puternice pe care o lasa in spectator) cu alte filme. algiers mi-a venit in cap, a plecat rapid, straight story a ramas pentru citeva motive precise, a venit zabriskie si the dreamers pentru alte citeva lucruri.
mio fratello nu este identic cu niciunu dintre ele (nu am zis niciunde ca ar fi identice), fiecare are rostu si interesele sale, dar, dpdv al sentimentelor transmise, ele se pot intilni undeva - in proiectiile spectatorilor.
omule, esti un nefericit daca tu kiar crezi in aburelile astea:
prima data te-am citit, la indemnul unei prietene, care era uluita cum ai putut sa intersectezi The Bothersome man si Milionarii de week-end. oricum, intreaga ta cronica a filmului norvegian era ca un banc pleostit.
apoi te-am citit cand Herbert ti-a sesizat o neptrivire de idei, cred ca la filmul lui nicolaescu, dar tu nu te-ai obosit sa-i dai explicatii.
iar ce sa mai zic de acum...este evident pt oricine care are o ratiune functionala si o cultura vizuala ca tu nu stapanesti sensul cuvintelor si nu reusesti sa armonizezi emotiile cu ratiunea, pana la urma actul scrierii este coordonat rational.
oare te intreb, nu era mai bine sa acompaniezi Mio FRatello cu filme din aceeasi traista, gen Diarios de motocicleta sau Eres mi héroe, adica sa oferi o explicatie valida si pentru cei ce nu au simtit apusul de soare din Alvin Straight similar cu cel din filmul lui Luchetti?!
oricate filme ai vedea, daca nu stapanesti mecanismul analogiei, emotiile tale sunt nule pt ceilalalti.
gionloc
16 Sep 2008, 14:08
prima data te-am citit, la indemnul unei prietene, care era uluita cum ai putut sa intersectezi The Bothersome man si Milionarii de week-end. oricum, intreaga ta cronica a filmului norvegian era ca un banc pleostit.
uite intersectarea respectiva aici:
ªi pentru cinematografia autohtonã filmul acesta poate avea un sens: din punct de vedere stilistic, pe tema alienãrii mintale, Den brysomme mannen are toate ingredientele care pot spune de ce o peliculã precum Milionari de weekend este ratatã în mare mãsurã.
iar cronica e aci (http://agenda.liternet.ro/articol/5461/Lucian-Maier/Problemele-omului-problemaDen-brysomme-mannen.html) si din cite stiu e o trimitere spre ea pusa de Pitbull si la acum pe ecrane, in subiectul deschis pe marginea filmului.
gionloc
16 Sep 2008, 14:15
oare te intreb, nu era mai bine sa acompaniezi Mio FRatello cu filme din aceeasi traista, gen Diarios de motocicleta sau Eres mi héroe, adica sa oferi o explicatie valida si pentru cei ce nu au simtit apusul de soare din Alvin Straight similar cu cel din filmul lui Luchetti?!
pentru cei care nu au simtit nimic legat de straight story am trimis spre Dreamers.
altfel, ce te face sa crezi ca doar referintele tale is ok?
uite intersectarea respectiva aici:
ªi pentru cinematografia autohtonã filmul acesta poate avea un sens: din punct de vedere stilistic, pe tema alienãrii mintale, Den brysomme mannen are toate ingredientele care pot spune de ce o peliculã precum Milionari de weekend este ratatã în mare mãsurã.
deci, avem doua filme cu subiecte diferite, cu moravuri (in sens fabulatoriu) opuse, MdW e un film ratat indiferent daca il pui in oglinda sau daca il compari cu unul indian, deci, care e legatura intre ele? tot vreun apus de soare?!
gionloc
16 Sep 2008, 14:24
filmul romanesc e prost din n motive si in sine, is de acord, insa eu cred ca am delimitat o treaba - e tema alienarii, la care ajunge si milionari, un film care are abordeaza si alte teme (si le rateaza in mare si foarte mare masura!) - pentru tema asta, regizoru milionarilor poate sta la o tacla cu filmul norvegian si poate invata multe. atita tot.
pentru cei care nu au simtit nimic legat de straight story am trimis spre Dreamers.
altfel, ce te face sa crezi ca doar referintele tale is ok?
referintele mele sunt valide, indiferent de optiunile mele intime. Imi aduc aminte ca am scris pt revista cinemagia, anul trecut, un articol despre Nuovomondo in care lipeam America, America lui Kazan si Emigrantii lui Jan Troell, iar peste un timp citesc la Gorzo aceeasi comparare, deci nu am suprapus peste Nuovomondo filme cu vapoare, ca asa mi-a soptit mie catargul interior.
gionloc
16 Sep 2008, 14:27
ok, felicitari!
filmul romanesc e prost din n motive si in sine, is de acord, insa eu cred ca am delimitat o treaba - e tema alienarii, la care ajunge si milionari, un film care are abordeaza si alte teme (si le rateaza in mare si foarte mare masura!) - pentru tema asta, regizoru milionarilor poate sta la o tacla cu filmul norvegian si poate invata multe. atita tot.
tema alienarii milionarilor, desi e fortata, dar o iau in calcul ca demonstratie, o gasesti perfect la Briganzii lui Otar Iosseliani sau la Marea Crapelnita a lui Ferreri (parca ai amintit de asta, daca nu ma insel).
In Bothersome, nu avem niciun milionar, avem doar un sistem stereotip, robotizat, nu este un surplus financiar care impinge la dezumanizare, ci un deficit emotional care intra in dezacord cu natura umana profunda. Ideea era ca oamenii nu pot fi roboti, kiar daca asta si-ar dori. E ca o grefa rejectata.
ok, felicitari!
nu ca Gorzo ar fi un mare reper pt mine, dar aveam un argument real si ti l-am oferit.
gionloc
16 Sep 2008, 14:41
nu, nu asa, ia-o in calcul dar invers! nu dinspre milionari inspre filmele alea, ci invers!
exact ceea ce spui tu aci legat de omu problema am zis eu in cronica, doar ca mergind pe o analiza a modului in care e spusa povestea: prin intemediul unui tip care pare alienat mintal. vezi si trimiterea la cehov, in textul meu. da, am vorbit de ferreri, e o comapratie pertinenta in sfera criticii, dar, dpdv al expunerii, criticile au o dezvoltare diferita in cele doua filme. pe linga asta, omu e usor didactic.
asadar, in omu problema nu e vreun milioanr, dar milionarii ajung la un moment dat intr-un spatiu in care ei au facut in pantaloni iar omu problema da o lectie!
gionloc
16 Sep 2008, 14:41
ok, felicitari!
nu ca Gorzo ar fi un mare reper pt mine, dar aveam un argument real si ti l-am oferit.
;)
illotempore2002
16 Sep 2008, 15:24
Zoon politikon inseamna animal social ;)
da, de la Polis, care inseamna cetate, I know that, dar am folosit zoon politikon ca sa ma pot referi la acel lucru care ii face pe oameni sa aiba in sange implicarea politica instinctuala, innascuta....
helpless
16 Sep 2008, 16:53
eu nu cred cã Accio a devenit fascist pentru a se opune crezului politic al fratelui sã mai mare, Manrico. orientarea politicã a lui Accio este consecinþa neglijãrii lui de cãtre familie; fraþi, pãrinþi, nimeni nu-i dã atenþie, nu-i respectã dorinþele; Manrico îl convinge într-un mod cãruia nu i-am înþeles rostul ºi logica, sã pãrãseascã seminarul, pãrinþii îi promit cã dacã va lua notã mare la admitere la licelul industrial îl vor lãsa sã se înscrie la liceul economic, puºtiului plãcându-i latina - însã ei nu se þin de cuvânt ºi Accio va ajunge sã studieze temeinic o disciplicã pe care-o detestã – matematica - drept urmare opþiunea fascistã este doar urmarea unui anturaj impropriu, dacã Mario ar fi fost francmason, probabil cã ºi Accio i-ar fi urmat calea, el aflându-se la vârsta în care avea nevoie de un model.
nu cred, de asemenea, în ciuda exhibãrilor sale, cã Manrico este un comunist adevãrat, el este doar un ipocrit care profitã de ce-i oferã regimul de stânga (sau filocomunist, cred – nu am dat Google sã vãd cine guverna pe vremea aia-n Italia), ºi anume o slujbã, o maºinã-n rate, fete frumoase gata de-a fi seduse, la desele întâlniri tovãrãºeºti. idila lui cu Francessca e guvernatã numai de hormoni, ºi din pãcate pentru ea, fata chiar îl iubeºte.
înainte de a fi un film despre opþiunile ºi angajamentele politice ale tinerilor italieni de dupã cel de-al doilea rãzboi mondial, ºi un film despre relaþiile dintre fraþi, filmul lui Daniele Luchetti este încã o poveste despre singurãtatea, dezorientarea, neîncrederea, constrângerile, teribilismul ºi (cel mai adesea) alegerile greºite ale adolescenþei, ale unei adolescenþe neglijate ºi neînþelese.
Dacã relaþiile de familie, cele dintre copii ºi pãrinþi, cele dintre fraþi ar fi fost normale, adicã ar fi existat comunicare ºi înþelegere, Accio ar fi trebuit sã încerce sã-ºi imite fratele mai mare, mezinii având mai mereu un cult pentru fraþii mai mari.
De admirat sunt aici nu implicarea politicã, nu modul în care relaþiile dintre fraþi sunt aduse – mult prea târziu pe un fãgaº normal, ci evoluþia lui Accio ca om, trecerea dureroasã de la adolescenþã la maturitate. O maturitate în primul rând moralã, familia fiind deasupra oricãrui crez politic.
(PS: „Politica, prima dintre ºtiinþe în concepþia lui Aristotel, studiazã omul ca zoon politikon (animal social [1] [2] - politikon provine de la cuv. polis, "cetate" în limba greacã). Omul este destinat prin natura sa nu numai pentru a trãi o existenþã biologicã, ci ºi pentru bine ºi pentru fericire. Fericirea presupune o independenþã maximã faþã de constrângerile materiale pe care individul este incapabil sã o obþinã singur ºi care nu este pe deplin realizatã decât în comunitatea politicã.” – când „animal social” nu va þine în primul rând de politicã, probabil cã vom citi mai atenþi, vom încerca sã ºi gândim ºi vom comenta mai la obiect.)
illotempore2002
17 Sep 2008, 09:18
nu as zice ca filmul asta aduce in prim plan maturizarea lui Accio dinspre adolescenta spre maturitate, adica e si asta, inevitabil, dar sa fim seriosi si obiectivi: politicul si familia ocupa un rol mult mai important in scenariu de aici.
ca se intampla ca eroul principal sa creasca asta e cu totul alta poveste....adiacenta celorlalte segmente mentionate de noi (politicul si fraternitatea)
helpless
17 Sep 2008, 11:39
Tocmai asta se petrece aici, maturizarea lui Accio prin trecerea lui prin hora politicului ºi prin "infernul" familiei. Din punctul meu de vedere acesta este un film despre evoluþia moralã ºi umanã a adolescentului Accio. Luate separat politica ºi familia sunt doar aspecte secundare, care ce-i drept pot predomina la un moment dat în film (viaþã) eu cred cã ele au doar rolul de a-l modela pe erou, de a-l pregãti pentru adevãrata viaþã, de a-i arãta calea corectã de urmat atât pe plan politic cât ºi familial (personal).
helpless
17 Sep 2008, 18:54
deleted
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.