PDA

View Full Version : Persepolis


Alex Leo Serban
12 Apr 2008, 07:33
forget about 'ratatouille' & alte junk foods for kids - this is an amusing & touching treat for grown-ups! 8)

redmen
12 Apr 2008, 08:12
De`abia am avut rabdare sa citesc mesajul asta asa de lung :)

Pitbull
12 Apr 2008, 14:50
E doar un teaser! :P

Lecart
12 Apr 2008, 17:16
forget about 'ratatouille' & alte junk foods for kids - this is an amusing & touching treat for grown-ups! 8)

Mie mi s-a parut slab. Nu mi-a comunicat nimic, deprimant de neinteresant.

Desenul mi-a placut, e deosbit.

In rest e gri. Imi suna a reflexe de aroganta, film gen "look what i've been through" / n-am nimic de spus, nimic surpinzator, da' sufar aici ca desenul da bine pe sticla.

Like i give a fuck. :(

\ prefer categoric junk food for kids, ratatouille, macar e animat. 8)

Alex Leo Serban
12 Apr 2008, 20:24
whatever
nu tre sa plak la toata lumea - probabil e prea rafinat for some tastes ;)

gionloc
12 Apr 2008, 22:20
persepolis.
e echilibrat, povestea e spusa de o minte matura. in fiecare parte sint subliniate excesele, aia cu restrictile, coercitia, astialalti - ai nostri - cu raceala, egoismul...

in prezent, cind, pe subiecte occident vs. orient, hollywoodul se deplaseaza degraba spre washington pentru a-i sustine politica (nu in totalitate, evident), persepolis pica la fix. e hranitor.

illotempore2002
15 Apr 2008, 08:58
Misto animatie. Subiectul e atat de serios, de fapt subiectele (societatea iraniana, societatea europeana, politica internationala, familia, dezvoltarea umana a personajului principal) sunt atat de serioase, reale, incat uneori uiti ca te afli in fata unor desene. Intr-adevar, atmosfera e cam apasatoare dar nah....despre asta e vorba in film, asta a vrut sa zica autorul.....m-a impresionat si amuzat verva politica a fetitei de cativa anisori, modul in care se formeaza eroii si idealurile la varsta aceea frageda....

klein
22 Apr 2008, 09:38
ma mira foarte tare ca topicul asta nu e mai animat si ca putina lume s-a dus la film. nu cred ca e chestinune de rafinament cum zice als, fiindca statisticile arata ca nu are spectatori, nu ca filmul nu a placut. in mod normal, cei care l-au vazut n-ar avea motive sa nu le placa. e clar ca unul care apreciaza numai genul 10000 si 300 ca Lecart nu o sa guste in veci persepolis, dar ceilalti, telectualii de pe acest forum, userii cu pretetii, ce faceti fratilor? n-ati vazut inca persepolis? pai ce mai asteptati!

Alex Leo Serban
23 Apr 2008, 16:00
p mine nu ma mira - sadly, asta e lumea in kre traim: gratia & rafinamentu sint tot mai minoritare... :(

cronik mea aici:

http://agenda.liternet.ro/articol/6837/Alex-Leo-Serban/Bunica-are-flori-de-iasomie-in-sutien-Persepolis.html

Alex Leo Serban
03 May 2008, 10:15
decit parerea pozitiva a dragomarei dspr filmu asta, prefer parerea negativa a oricui...

nu-ntelegi, fata, k esti inapta (din pdv cinefilic) sa-ti dai cu parerea?!
stai dracu acolo-n cernavoda ta d kko si uita-te la otv! :lol:

redmen
03 May 2008, 10:44
„În fiecare zi îi þin vreme de 10 minute într-un vas cu apã rece ca gheaþa.”

Educativ chiar ... speram ca ai luat exemplu deja :lol:

illotempore2002
20 May 2008, 15:35
am uitat sa va spun: am fost in weekend din nou la cinema, ca sa mai vad o data Persepolis. Filmul e amazing. M-a emotionat de m-am flescait. Unii oameni chiar sunt atat de talentati...Satrapi creeaza un personaj central, copila Marjan, in fata caruia te simti strivit: nu ca ar fi puternica ci din contra: e atat de fragila, si se cauta cu atata disperare pe ea insasi, si totul are in ea un ecou atat de tulburator incat iti doresti sa fii salvatorul ei

By the way, satrapi inseamna in persana unitate administrativa a Imperiului Persan introdusa de Darius (cum ar fi la noi judet sau cum era inainte voievodat)...

Am reusit sa-mi lamuresc de ce Marjane, la inceputul filmului, in aeroport, nu are pasaportul la ea, cand i se cere la ghiseu...prima data imi scapase, acuma am inteles ca de fapt era nehotarata pentru ca nu stia ce vrea cu adevarat: sa se intoarca in Iran sau sa ramana in Paris....in cele din urma, dupa ce-si va reaminti trecutul si va face un fel de contabilitate a valorilor ei, foarte foarte greu, decide sa ramana in Franta....

A fost uimitor pt mine ca dupa film m-am dus la French Bakery si acolo am gasit o revista veche de vreo 3 luni in care era un interviu cu Marjane Satrapi, era si o poza cu ea, are niste ochi uluitor de negri, tristi, umezi, mari....starea de emotionalitate a luat o amploare si mai mare vazand-o...m-a convins ca suferinta scindarii ei ca si om e cat se poate de reala

La final, am furat revista :D

illotempore2002
20 May 2008, 16:57
da, umor, dar un umor trist....daca se poate spune despre umor ca e trist....e asa ciudata combinatia asta (care nu rezulta deloc in tragi-comic)...din concurenta umor - tristete in Persepolis, eu una am simtit mai acuta tristetea, tonul depresiv, in care striga imposibilitatea eroinei de a face fata lumii crude, superficiale, devaloriza(n)te in care traieste....

klein
20 May 2008, 17:24
dar nu v-a deranjat viziunea simplista asupra Iranului? felul in care societatea este impartita intre buni si rai, intre calai si victime, felul in care este pusa problema femeilor si a voalului (mult prea occidendala, prea dirijata spre valorile acceptate de europeni)? pe mine asta m-a iritat foarte tare si nu mi-a placut senzatia de manipulare care transpare din cand in cand (cu candoarea de rigoare).Singurul argument pentru a accepta demersul lui Satrapi este forma. desenul animat, prin insasi esenta genului (copilaros, inclinat spre dihotomii (apropo de topicul de la Clasic) este o scuza perfecta pentru a descrie Iranul in alb si negru. numai ca se vrea realist, "adevarat" si aici nu prea pot sa il accept.

illotempore2002
20 May 2008, 17:42
dar nu v-a deranjat viziunea simplista asupra Iranului? felul in care societatea este impartita intre buni si rai, intre calai si victime, felul in care este pusa problema femeilor si a voalului (mult prea occidendala, prea dirijata spre valorile acceptate de europeni)? pe mine asta m-a iritat foarte tare si nu mi-a placut senzatia de manipulare care transpare din cand in cand (cu candoarea de rigoare).Singurul argument pentru a accepta demersul lui Satrapi este forma. desenul animat, prin insasi esenta genului (copilaros, inclinat spre dihotomii (apropo de topicul de la Clasic) este o scuza perfecta pentru a descrie Iranul in alb si negru. numai ca se vrea realist, "adevarat" si aici nu prea pot sa il accept.


stai un pic....Satrapi e indreptatita sa acuze problema voalului, ca asta nu s-a purtat in Iran vreme indelungata, a fost introdus obligat-fortat lately...in ultimii ani...incercarile de eliminare a chador-ului (valul persan) dateaza de multa vreme....de exemplu, in 1936 Reza Shah baneaza efectiv acest val....

Deci nu e o chestiune asa simpla, dimpotriva, e un intreg debate pe tema asta la ei....nu e ca si cum ei toti ar vrea sa poarte valul doar Satrapi se trezeste singura ca nu vrea.....si dimpotriva, Satrapi incearca sa imbunatateasca imaginea Iranului (vezi bine ce familie minunata are, parintii ei sunt foarte open-minded si supporting iar despre bunica ce sa mai zicem, e splendida), acuza ironic ignoranta occidentalilor care isi imagineaza ca iranienii sunt niste salbatici tribali si etc....

daca vrei, Klein, poti verifica sa vezi ca evenimentele politice, asa cum sunt relatate de Satrapi, sunt exacte....nu divagheaza, nu ascunde, chiar asa s-a intamplat

klein
20 May 2008, 19:20
stai un pic....Satrapi e indreptatita sa acuze problema voalului, ca asta nu s-a purtat in Iran vreme indelungata, a fost introdus obligat-fortat lately...in ultimii ani...incercarile de eliminare a chador-ului (valul persan) dateaza de multa vreme....de exemplu, in 1936 Reza Shah baneaza efectiv acest val....

Deci nu e o chestiune asa simpla, dimpotriva, e un intreg debate pe tema asta la ei....nu e ca si cum ei toti ar vrea sa poarte valul doar Satrapi se trezeste singura ca nu vrea.....si dimpotriva, Satrapi incearca sa imbunatateasca imaginea Iranului (vezi bine ce familie minunata are, parintii ei sunt foarte open-minded si supporting iar despre bunica ce sa mai zicem, e splendida), acuza ironic ignoranta occidentalilor care isi imagineaza ca iranienii sunt niste salbatici tribali si etc....

daca vrei, Klein, poti verifica sa vezi ca evenimentele politice, asa cum sunt relatate de Satrapi, sunt exacte....nu divagheaza, nu ascunde, chiar asa s-a intamplat
1. sunt de acord ca satrapi este indreptatita sa creada si sa ne prezinte iranul cum vrea ea. mai ales ca a trait si ca are dreptul sa fie subiectiva. asta nu inseamna insa ca e onesta. nu in sensul ca ar spune minciuni ci in sensul ca ne directioneaza sentimentele cum vrea ea. (nu ne lasa posibilitatea sa judecam singuri).
2. Faptul ca voalul a fost interzis de Reza Khan (deci inversul situatiei de azi, dar masura la fel de coercitiva) arata ca in Iran realitatea e mult mai complexa, ca o mare parte a populatiei adera la aceste valori si ca nu trebuie sa fie neaprat niste monstri (ca femeile negre din film).
3. deci esti de acord ca voalul nu este chestiune simpla, dar asta nu apare deloc in film. e doar pozitia personajului, refractara la asa ceva, motiv pentru care "ceilalti" sunt diabolizati. Inca o data, e dreptul autoarei sa isi exprime orice sentimente fata de tara ei, numai ca eu refuz sa ma imbarchez cu ea. pe aceeasi tema, filmele lui Panahi sunt mai nuantate si asta conteaza foarte mult. dar, repet, faptul ca Persepolis e desen animat il salveaza. Daca ar fi fost cu actori reali, am fi avut alta discutie.
4. Nu mi se pare deloc ca ar imbunatati imaginea Iranului. faptul ca familia e frumos prezentata, ramane la nivel intimist, personal, fara legatura cu Iranul, de care vrea sa se distanteze. tocmai. de altfel, partea cu familia mi-a placut si mie fara rezerve.

illotempore2002
20 May 2008, 20:09
Nu e numai familia ei de gradul intai, snt si rudele de gradul doi, sunt si unii vecini, prieteni de familie, de fapt e o intreaga societate de care Satrapi se foloseste pentru a arata ca nu toti iranienii sunt fundamentalisti, salbatic, intoleranti.

Apoi, prin contradictie cu aceasta societate pro-modernizare, este aratata cealalta bucata de sistem: scoala care vrea sa indoctrineze. Evident, fiind stat islamic, nu ne mira, nu? Sunt mai mult decat sigura ca incearca sa le bage cu fortza in cap o gramada de kestiuni, asa ca de ce ti se pare incredibil ca invattoarele alea sunt przentate monstruos?

Da, treaba cu valul e complexa, asta am spus si eu, nu? Iar Satrapi nu o simplifica.

Esti de acord cu mine ca autoarea vrea sa prezinte in fond urmatoarea idee: Orient versus Occident, in ambele exista avantaje si dezavantaje sa-ti duci traiul, tocmai d aceea pt ea este atat de greu sa se stabileasca intr-un loc? Tocma de aia pleaca din Iran, se intoarce, iar pleaca si iar ar vrea sa se intoarca?

Esti de acord ca asta vrea sa spuna, ca toata treaba asta cu "civilizatia" e foarte relativa? Ca nu e bine nici la ei dar nici la noi (ma rog in Vestul Europei)?

klein
20 May 2008, 20:31
Nu e numai familia ei de gradul intai, snt si rudele de gradul doi, sunt si unii vecini, prieteni de familie, de fapt e o intreaga societate de care Satrapi se foloseste pentru a arata ca nu toti iranienii sunt fundamentalisti, salbatic, intoleranti.
Apoi, prin contradictie cu aceasta societate pro-modernizare, este aratata cealalta bucata de sistem: scoala care vrea sa indoctrineze. Evident, fiind stat islamic, nu ne mira, nu?
Sunt mai mult decat sigura ca incearca sa le bage cu fortza in cap o gramada de kestiuni, asa ca de ce ti se pare incredibil ca invatoarele alea sunt prezentate monstruos?
de acord, numai ca imi displace felul in care satrapi prezinta faptele, prea infantil didactic. ar fi putut sa fie mai nuantata. Da, treaba cu valul e complexa, asta am spus si eu, nu? Iar Satrapi nu o simplifica.
eu cred ca simplifica prin radicalizare.
Esti de acord cu mine ca autoarea vrea sa prezinte in fond urmatoarea idee: Orient versus Occident, in ambele exista avantaje si dezavantaje sa-ti duci traiul, tocmai d aceea pt ea este atat de greu sa se stabileasca intr-un loc? Tocma de aia pleaca din Iran, se intoarce, iar pleaca si iar ar vrea sa se intoarca?
Esti de acord ca asta vrea sa spuna, ca toata treaba asta cu "civilizatia" e foarte relativa? Ca nu e bine nici la ei dar nici la noi (ma rog in Vestul Europei)?
ezitarile ei nu sunt legate de parasirea Iranului ci de despartirea de familie. Si nu cred ca exista dubii in privinta comparatiei Orient-Occident. Nu da impresia ca ar gasi vreo calitate tarii pe care o paraseste. Cu siguranta ca nici Occidentul nu o satisface intr-o prima etapa. Dar a doua oara pleaca fara rezerve si da de inteles ca nu mai e cale de intoarcere, ca noua tara a adoptat-o si vice versa.

illotempore2002
20 May 2008, 23:11
"ezitarile ei nu sunt legate de parasirea Iranului ci de despartirea de familie. Si nu cred ca exista dubii in privinta comparatiei Orient-Occident. Nu da impresia ca ar gasi vreo calitate tarii pe care o paraseste"

permite-mi sa-ti spun ca astea sunt proiectarile tale despre ce inseana Iranul si tarile isamice. E clar ca buna ziua ca si tu, pecum o multime de ignoranti, ii gasesti drept inapoiati. Chestia asta ma supara foarte tare.

Satrapi sufera in primul rand ca in occident nu poate spune ca e iraniana. pt ca ignorantii rad de ea. Satrapi sufera ca Iranului ii merge rau, sufera pt regimurile politice nefavorabile. Toate valorile occidentale o dezgusta: incepand cu muzica, superficialitatea tinerilor, lipsa de umanitate a societatii (in Viena poti sa mori pe strada si nimeni sa nu observe), inghetarea comunicarii cu oamenii din jur (scena cu femeia acra din aeroport care se rujeaza in timp ce ea isi aranjeaza valul) si, mai ales, valoarea familiei: aminteste-ti ca prietenii ei la viena sunt dezgustati de parintii lor, nu vor sa ii vada (desi sunt parinti bogati care le satisfac toate mofturile), sunt ingretosati de ei. Societatea occidentala o alieneaza si o determina sa devina introverta.

Pe de alta parte, in Iran va suferi o cadere nervoasa de tipul depresiei. Aici isi are familia alaturi, are prietene, dar nu are libertate.

Ii este rau si in Franta si in Iran.
De aia sta in aeroport si-si aminteste intreaga viata; pt ca nu stie unde e mai bine. Pt ca nu e bine nicaieri. Si nu suntem mai buni decat ei cum nici ei nu sunt mai rai.

P.S. valul a fost introdus obliga-fortat chiar dupa razboiul din '79

illotempore2002
20 May 2008, 23:20
un citat din interviul cu Satrapi:

"Oamenii nu sunt atat de prosti pe cat ii considera mass-media, Oamenii stiu ca o tara intreaga nu poate fi axa raului. Sunt si alte lucruri care se intampla acolo, sunt si alti oameni si nu se poate ca cineva sa creada ca absolut toti sunt malefici"

klein
20 May 2008, 23:22
wow de doua ori: :o
1 ca nu dormi la ora asta
2 ca ceea ce afirma ea nu e suficient de dezvoltat in film
(desi, sincera sa fiu, majoritatea oamenilor sunt sedusi de mass-media, nu cred ca merg mai departe cu reflectiile despre civilizatii) (pe mine m-a intrebat lumea in Franta daca in Romania s-a termiant razboiul)

illotempore2002
20 May 2008, 23:25
pai nu dorm ca citesc Celine, 100 pagini pe zi, mai am 30 :D

cum nu dezvolta soro, ca ma omori?
nu arata clar cat de diferiti sunt oamenii in Iran si ca unii sunt foarte destupati si ca oamenii sunt mult mai solidari? nu ai vazut ce se mai ajtau intre ei la d toate?

in vreme ce in viena ajunge pe strazi?
:x

esti capoasa.....

Supastar
20 May 2008, 23:58
pai nu dorm ca citesc Celine, 100 pagini pe zi, mai am 30 :D
de pagini sau de zile? :w00t:

illotempore2002
21 May 2008, 00:07
ghici?

klein
21 May 2008, 00:20
pai nu dorm ca citesc Celine, 100 pagini pe zi, mai am 30 :D

cum nu dezvolta soro, ca ma omori?
nu arata clar cat de diferiti sunt oamenii in Iran si ca unii sunt foarte destupati si ca oamenii sunt mult mai solidari? nu ai vazut ce se mai ajtau intre ei la d toate?

in vreme ce in viena ajunge pe strazi?
:x

esti capoasa.....
hai sa o lamuresc si p-asta o data si buna.
Inteleg ce vrei sa zici, te asigur ca nu din incapatanare sau din orgoliu insist pe filmul asta. Nu tin sa am ultimul cuvant. O sa iti explic in ce fel l-am vazut eu.
1 cineva care si-a facut o imagine despre Iran uitandu-se la tv, poate fi intra-adevar surprins de unele scene ale filmului (familia foarte moderna, preocuparile tinerilor, etc).
2 imaginea asta nu ramane foarte mult pe retina si in nici un caz la iesire din sala de cinema pentru ca revolutia islamica a castigat batalia cu modernitatea, iar personajul se refugiaza in europa deinitiv. Nu cred ca ii vine cuiva sa faca vreo vizita turistica in Iran
3 eu m-am referit la unele scene si moment ale filmului pe care le consider simpliste, (discursurile de genul “porti basketi, simbol al decadentei capitaliste », sau scena in care un politist sau ce era ii zice sa nu mai alerge ca e indecent. Ete na !)
Ideea e clara : societatea este sub supraveghere, nu exista libertate de expreimare, se traieste sub teroare, etc. Chestii pe care nu le contest, dar care cred ca ar fi trebuit spuse cu mai multa subtilitate.
Pe tine chiar nu te-a lovit atitudinea ostentatorie a fetei la scoala. si de altfel cam tot ce se intampla pe strada, in societate e schematic.
4 Momentul Viena a fost ok, un pic la limita cliseului "instrainarea in occident", dar a mers.

illotempore2002
21 May 2008, 00:38
hai sa o lamuresc si p-asta o data si buna.
Inteleg ce vrei sa zici, te asigur ca nu din incapatanare sau din orgoliu insist pe filmul asta. Nu tin sa am ultimul cuvant. O sa iti explic in ce fel l-am vazut eu.
1 cineva care si-a facut o imagine despre Iran uitandu-se la tv, poate fi intra-adevar surprins de unele scene ale filmului (familia foarte moderna, preocuparile tinerilor, etc).
2 imaginea asta nu ramane foarte mult pe retina si in nici un caz la iesire din sala de cinema pentru ca revolutia islamica a castigat batalia cu modernitatea, iar personajul se refugiaza in europa deinitiv. Nu cred ca ii vine cuiva sa faca vreo vizita turistica in Iran
3 eu m-am referit la unele scene si moment ale filmului pe care le consider simpliste, (discursurile de genul “porti basketi, simbol al decadentei capitaliste », sau scena in care un politist sau ce era ii zice sa nu mai alerge ca e indecent. Ete na !)
Ideea e clara : societatea este sub supraveghere, nu exista libertate de expreimare, se traieste sub teroare, etc. Chestii pe care nu le contest, dar care cred ca ar fi trebuit spuse cu mai multa subtilitate.
Pe tine chiar nu te-a lovit atitudinea ostentatorie a fetei la scoala. si de altfel cam tot ce se intampla pe strada, in societate e schematic.
4 Momentul Viena a fost ok, un pic la limita cliseului "instrainarea in occident", dar a mers.[/quote]


1. am dat ceva tlefoane pe la ambasada Iranului sa-mi dea o bursa la Theran....mi-au zis ca nu dau burse decat studentilor la limbi straina-persana, asadar nu-mi ramane decat varianta turismului acolo :)

2. de ce spui ca e schematic prezentat tot ce se intampla pe strada, in societate ca mie mi se pare ca detaliaza si exemplifica foarte bine aspectele astea? daca cineva care nu a auzit in viata lui de Iran se uita la filmul asta, va intelege despre ce e vorba foarte repede: ca regimul e unul dictatorial, ca religia conduce statul, ca exista niste legi aspre care reglementeaza dressing-code-ul, ca nu exista libertate de exprimare, ca la scoala se toarna indoctrinare cu palnia, dar ca dincolo de astea, populatia reuseste sa intre in contact cu produsele occidentale etc. Rezulta deci o imagine destul de complexa despre Iran, nicidecum simplista.
3. nu trebuie sa uitam ca lumea este vazuta prin ochii unei copile si apoi ai unei adolescente - copiii vad lucrurile in alb si negru, bun si rau, nu?

:D

4. o fi castigat revolutia islamica razboiul cu modernitatea, asa cum a castigat comunismul la noi prin cenzurare cu razboiul cu accesul la informatie ... adica doar asa, la suprafata, in realitate ei cumpara cd-uri cu Iron Maden cum noi ascultam vocea americii sau citeam carti interzise

5. nu-mi spune ca te-a socat ca politia se ia de femei ca poarta haine/saluri prea stramte....au dreptate acolo, in logica lor

klein
21 May 2008, 10:25
1. am dat ceva tlefoane pe la ambasada Iranului sa-mi dea o bursa la Theran....mi-au zis ca nu dau burse decat studentilor la limbi straina-persana, asadar nu-mi ramane decat varianta turismului acolo :)
tu esti exceptia. poporul occidental are aprioriuri foarte bine inradacinate in cap. Nu-l urneste Persepolis

2. de ce spui ca e schematic prezentat tot ce se intampla pe strada, in societate ca mie mi se pare ca detaliaza si exemplifica foarte bine aspectele astea? daca cineva care nu a auzit in viata lui de Iran se uita la filmul asta, va intelege despre ce e vorba foarte repede: ca regimul e unul dictatorial, ca religia conduce statul, ca exista niste legi aspre care reglementeaza dressing-code-ul, ca nu exista libertate de exprimare, ca la scoala se toarna indoctrinare cu palnia, dar ca dincolo de astea, populatia reuseste sa intre in contact cu produsele occidentale etc. Rezulta deci o imagine destul de complexa despre Iran, nicidecum simplista.
3. nu trebuie sa uitam ca lumea este vazuta prin ochii unei copile si apoi ai unei adolescente - copiii vad lucrurile in alb si negru, bun si rau, nu?
Exact. asta este si punctul unde reprosurile mele au alibi. atunci cand actiunea se petrece prin ochii copilului e normal sa fie asa. nu am ce comenta. in plus, fiind desen animat, cum am mai spus, are inca un motiv de a prezenta realitatea in alb-negru. doar autoare are pretentia de "realism" si aici intervine posibilitatea de a-l interpreta in doua feluri.

illotempore2002
21 May 2008, 10:31
bine ai revenit!
:)

forumul de la Persepolis e mai ceva ca atunci cand am fi locuit in facultate in aceeasi camera de camin, de 2 persoane (ca vad ca nimeni nu zice nimic)

on-topic: e clar ca Satrapi vrea sa transmita si un mesaj, ar fi culmea sa nu, doar asta face filmul, transmite mesaje....in 400 coups sistemul de invatamant era la fel de aspru criticat, corect? familia lui Antoine, ce mizerie si etc.

E clar ca Satrapi (care by the way, e in exil in Paris si nu are voie in Iran din cauza cartilor publicate) ar vrea niste schimbari in tara ei...si vrea sa atraga atentia spectatorilor asupra situatiei de acolo, dar in acelasi timp, asupra situatiei occidentului. Nu ma deranjeaza deloc! Nu exagereaza, nu denatureaza, nu divagheaza. Nu poti sa spui ca nu stiai deja multe din lucrurile alea despre Iran, ca nu le-ai mai auzit, citit, vazut si in alte parti ceea ce demonstreaza ca aceasta viziune asupra realitatii islamice e una raspandita.

klein
21 May 2008, 11:00
Pai am mai facut o data apel la forumistii cu pretentii sa mearga la Persepolis si sa isi spuna aici parerea, sa mai diversificam dezbaterea, dar ni'c. nu stiu ce au, dar nu se urnesc.

de acum cred ca ne invartim in jurul subiectul cu aceleasi argumente. ca sa rezum, nu pot sa spun ca filmul nu e bun, ci ca pe ici pe colo am niste rezerve legate, nu de mesajul general, ci de felul in care este transmis, de mijloacele mobilizate. desi spui ca Satrapi ar fi zis, ca oamenii nu sunt indobitociti de media, sentimentul meu e ca uneori, ea insasi ne ia drept niste inculti carora trebuie sa le de-a mura-n gura.

illotempore2002
21 May 2008, 11:03
eu cred ca la prima vizionare ti-a placut foarte tare filmul si ca nu te-ai gandit la aspectele astea decat ulterior, mai tarziu.

cred ca esti prea aspra, gratuit.

:D

klein
21 May 2008, 11:39
eu cred ca la prima vizionare ti-a placut foarte tare filmul si ca nu te-ai gandit la aspectele astea decat ulterior, mai tarziu.

cred ca esti prea aspra, gratuit.

:D
pai filmul mi-a placut, doar ca acum ne-am asharnat asupra unor detalii care pe mine sincer m-au interpelat de la prima vizionare (nu l-am vazut decat o data). dar, uite am gasit pe IMDB niste pareri cumva similare, la care nu ader in totalitate (nu vreau sa devin aparatoare acelor internauti), dar poate arunci o privire si incerci sa intelegi si punctul asta de vedere. e vorba de ultimele doua postari. prima e legata de probleme tehnice, fara interes. ce-a de-a doua merge prea departe cu reprosurile de natura politique si istorica, dar are cateva elemente bine punctate (de care nu imi mai adusesem aminte). Sper ca nu te deranjeaza daca luam in calcul pareri de prin alte locuri. oricum aici nu coopereaza nimeni cu noi.
http://www.imdb.com/title/tt0808417/usercomments?start=60

illotempore2002
21 May 2008, 11:51
comentariul tipei care a zis ca s-a plictisit la acest film? ca s-a uitat la ceas?
OMG, pai asta din start invalideaza post-u tipei.....cum sa te plictisesti la asa ceva?
e nebunie totala, nu pot tine cont de parerea tipei.
mai si zice ca personajul principal nu e deszvoltat bine? incrdibil!
personajul central este extrem de dezvoltat, trece prin extrem de multe schimbari, simte foarte multe lucruri, este etapizat, are pareri politice si sociale, are coloana vertebrala, are temperament, are caracter, are nostalgie, e fericita, e nefericita, e tot ce vrei....

sper ca nu la acel post te refereai
ultimul de jos.

illotempore2002
21 May 2008, 11:57
doamne, am mai citit un comentariu de pe imdb, ala de la mijloc, e incredibil cata ingustime, mai e si doctor la nu stiu ce universitate fraierul ala care debiteaza numai imbeciliati

pliz, mai bine cautam comentarii in surse mai demne, nu in imdb, site-ul retarzilor.....

klein
21 May 2008, 11:59
ba da, si la ala. Am spus ca nu sunt de acord in privinta tuturor argumentele. pe mine nu m-a plictisit, nu m-am uitat la ceas, dar sunt de acord ce-a spus in privinta felului primar, didactic de a povesti niste evenimente grave.

illotempore2002
21 May 2008, 12:03
pai frate, e film de animatie, nu era documentar si nici drama.....cred ca ti-ai setat gresit asteptarile....adica de unde pana unde pretentia ca Persepolis sa trateze ca la manualul de istorie evenimentele cu pricina?
S-avem pardon, filmul asta nu si-a setat acest obiectiv!

klein
21 May 2008, 13:32
pai frate, e film de animatie, nu era documentar si nici drama.....cred ca ti-ai setat gresit asteptarile....adica de unde pana unde pretentia ca Persepolis sa trateze ca la manualul de istorie evenimentele cu pricina?
S-avem pardon, filmul asta nu si-a setat acest obiectiv!
tocmai!!! e film de animatie cu pretentie documentara, de drama, de verité. si nu am zis ca ar trebui tratat ca manualul de istorie ci ca e stereotip.

altfel: noroc cu noi ca s-a mai animat topicul asta. nu prea a vazut lumea filmul, dar l-am dezbatut pe doua pagini, in curand trei :D

illotempore2002
21 May 2008, 13:45
Ma innebunesti tu pe mine, zau daca nu.....
ideea ca filmul asta are pretentie de documentare, it's all in your head

"Mio fratelli e figlio unico" ti s-a parut a avea pretentie de documentar?
Daca stam sa ne gandim bine, filmele chiar se aseamana: copilaria, adolescenta si maturizarea unei persoane pe fondul diferitelor turbulente.
In cheie comica, apoi dramatica.

In fond, daca tot abordezi politicul intr-un film, e clar ca trebuie sa ai si o oarecare pozitie. Si Satrapi are, ar fi culmea sa nu!

Tu ai o obsesie cu stereotipiile si cu cliseele? Se intampla ca multe lucruri, spuse si cunoscute si vehiculate de toata lumea sa fie adevarate si atunci nemultumiti de repetabilitatea asta punem verdictul de cliseu. Total aiurea.

Apoi, mai e si confuzia dintre cliseu si stereotipie. Stereotipia in sine nu e rea - ea exemplifica pe intelesul tuturor anumite aspecte ale vietii, lumii. Acuma daca spatiul unui film e asa limitat, Satrapi a exemplificat viata iraniana prin cateva stereotipii: rautatea invatatoarelor, politia si regulile ei, raportul barbat-femeie....astea fac parte din cotidianul oricui, le poti numi clisee?

illotempore2002
21 May 2008, 13:50
StefanDO, moderatorul acestui topic, zi, tu ai vazut Persepolis?
Ziiiiii!

StefanDo
21 May 2008, 14:18
da, draga, l-am vazut si n-am picat pe spate :D

este unul dintre cele mai fragmentate filme pe care le-am vazut in viata mea, mi-a sugerat un serial format din 95 de scurtmetraje puse laolalta si transformate intr-un lungmetraj doar prin unitatea stilistica. Filmul are fara doar si poate momentele lui, dar bunica, mama, iubitul si chiar Marjane mi s-au parut "personaje" extrem de schematice, lipsite de substanta care ar fi facut Persepolis de neuitat. Tonul lejer (aveam nevoie de comic relief in acest film?), umorul uneori fizic si desele voice-over-uri m-au indepartat si mai mult de Persepolis, pe care-l laud numai pentru stil si povestea exemplara. Ca fapt divers, la Berlin am dat peste un volum al benzilor desenate din care se inspira filmul, dar acolo schematismul si stilul sketch se potriveau mult mai bine ;)

hai, acu' omorati-ma :D

klein
21 May 2008, 14:21
i :love: you ( e reconfortant sa nu fii singur pe lume)

illotempore2002
21 May 2008, 14:22
nu, nu te omoram, avem spasme de fericire ca a mai raspuns careva pe topicul asta!

orice ai fi spus ar fi fost bine!

:D

StefanDo
21 May 2008, 14:24
ah, deci prind si ziua de "maine", ca sa vad si Waltz with Bashir, animatia politica a anului 2008 ;)

illotempore2002
21 May 2008, 14:25
unde ruleaza filmul asta?

StefanDo
21 May 2008, 14:26
la cannes

illotempore2002
21 May 2008, 14:31
da, draga, l-am vazut si n-am picat pe spate :D

este unul dintre cele mai fragmentate filme pe care le-am vazut in viata mea, mi-a sugerat un serial format din 95 de scurtmetraje puse laolalta si transformate intr-un lungmetraj doar prin unitatea stilistica. Filmul are fara doar si poate momentele lui, dar bunica, mama, iubitul si chiar Marjane mi s-au parut "personaje" extrem de schematice, lipsite de substanta care ar fi facut Persepolis de neuitat. Tonul lejer (aveam nevoie de comic relief in acest film?), umorul uneori fizic si desele voice-over-uri m-au indepartat si mai mult de Persepolis, pe care-l laud numai pentru stil si povestea exemplara. Ca fapt divers, la Berlin am dat peste un volum al benzilor desenate din care se inspira filmul, dar acolo schematismul si stilul sketch se potriveau mult mai bine ;)

hai, acu' omorati-ma :D

personajele ti s-au parut schematice?
Oh, not again!

Cum sa fie schematice? In primul rand ele sunt redate la timpul trecut. Si tu daca iti aduci aminte de niste oameni din trecutul tau, iti vor poposi in minte trasaturile fundamentale ale acelor persoane, core-ul lor.

Imi aduc aminte de primul meu iubit - era melancolic. Imi aduc aminte de bunica-mea - gatea execrabil, doar gogosile ii ieseau bine, in rest era cam introverta. Imi aduc aminte de colega mea de banca din liceu - era mincinoasa si radea tot timpul. Marea si prima iubire - un preot nebun dependent de jocurile de noroc :D

Vezi ce schematici sunt oamenii din viata noastra?

StefanDo
21 May 2008, 14:41
oamenii din viata noastra nu sunt schematici. Sunt asa doar cand vrei sa-i strecori intr-o propozitie sau o fraza.

Ma indoiesc ca bunica-ta era doar stiva de mancare indigerabila cu o stiva de gogosi delicioase alaturi. Ma indoiesc ca colega de banca mintea tot timpul si radea tot timpul (mintea si apoi radea, radea in timp ce mintea?). In schimb da, preotul nebun dependent de jocurile de noroc e o imagine care sugereaza o fiinta usor schizoida, rupta intre viciul sau si datoria de preot, cu dese rabufniri a caror victima erai probabil tu.

Interesant este faptul ca "esenta" tuturor celor patru pe care i-ai enumerat e formata din ceea ce eu (probabil si tu) consider defecte: melancolie = placiditate si deci indiferenta, bunica necomunicativa si dezastru al bucatariei, colega mincinoasa si poate tradatoare? :)

klein
21 May 2008, 14:41
hai stefando, e randul tau!! baga tare!! :D
illo (daca imi permiti prescurtarea), nu te lasa!!!
mai fac si eu o pauza ca am obosit

illotempore2002
21 May 2008, 14:51
Stef (by the way, iti ador numele), Persepolis nu e un film de analiza psihologica. Personajul principal e Marjane, celelalte sunt secundare. Totul se invarte in jurul micutei, scenariul nu putea sa dezvolte prea mult si celelalte personaje ca nu avea timp si spatiu si nici nu era vorba despre ele.

Bai, dar spun chestii basic. Daca e sa ne raportam la complexitatea personajelor secundare, atunci toate personajele secundare din toate filmele sunt schematizate.

Apoi: toti oamenii au cateva trasaturi fundamentale, sunt acele trasaturi de personalitate care se vad primele la un om si pe baza carora se dezvolta sute de alte trasaturi. Sunt zeci de modele psihologice care masoara/urmaresc maxim 4-5 trasaturi ale unui individ.

Da, e perfect natural atunci cand te gandesti la oameni din trecutul tau, ceva mai indepartat, sa retii in primul rand ceea ce le defineste.

Daca tie ti se da o ora sa vbesti despre cele mai importante sa zicem 5 persoane din viata ta, in relatie cu contextul social si politic, crezi ca ai reusi sa faci niste portrete dostoievskiene ale respectivilor?
Nu, te-ai axa pe trasaturile definitorii ale lor. Si eu nu te-as acuza ca esti schematic

:D

StefanDo
21 May 2008, 15:01
de ce nu simt schematism si in La Graine et le mulet? De ce in acel film-ansamblu, in care niciunul dintre personaje nu zaboveste pe ecran atat cat o face Marjane in Persepolis, nu mi-a lasat aceasta insatisfactie?

In Persepolis pana si Marjane este schematica, eu n-am reusit s-o circumscriu bine pana la sfarsitul filmului, ea ramanand pentru mine o "rebela frustrata ca si-a parasit tara". E infim. Persepolis trebuia sa ramana carte de benzi desenate, pentru ca Satrapi, foarte buna la "momente", esueaza total la "liant", fara de care un film nu-i decat o serie de scene puse laolalta.

illotempore2002
21 May 2008, 18:26
de ce nu simt schematism si in La Graine et le mulet? De ce in acel film-ansamblu, in care niciunul dintre personaje nu zaboveste pe ecran atat cat o face Marjane in Persepolis, nu mi-a lasat aceasta insatisfactie?

In Persepolis pana si Marjane este schematica, eu n-am reusit s-o circumscriu bine pana la sfarsitul filmului, ea ramanand pentru mine o "rebela frustrata ca si-a parasit tara". E infim. Persepolis trebuia sa ramana carte de benzi desenate, pentru ca Satrapi, foarte buna la "momente", esueaza total la "liant", fara de care un film nu-i decat o serie de scene puse laolalta.

:x

nu am vazut La graine...dar as avea cateva intrebari: este film de animatie? este personajul central un copil?

Marjane nu e schematica. Ea a parasit mediul securizant al familiei de foarte mica si asta a afectat-o. Persoanele fragile care ajung in "strainatate" se decompenseaza (daca vrei sa privim personajul din prisma psihologica). I-au lipsit modele in viata si din cauza asta personalitatea ei este una neosificata.
Marjane e sensibila. Marjane asculta rock. Marjane e colerica. E lipsita de diplomatie pentru ca e prea directa si are pra multa vana. Marjane e labila, face depresii. Vorbeste in public fara probleme. E influenta - ai vazut cum ii influena pe copiii cu care se juca. Daca e in the mood for, are leadership skills. Marjane e inadaptata.

Pot sa continui cu o lista de zeci de alte lucruri care reies despre Marjane din filmul asta.

De ce am senzatia ca voi vreti critica cu orice pret?

Ati facut si tu si Klein niste afirmatii: ca personajele sunt schematice, dar nu ati explicat. De ce sunt schematice? De ce ustineti asta? Ati aruncat niste vorbe fara pic de sustinere.

illotempore2002
21 May 2008, 18:58
adica la ce te referi?
expliciteaza ca sa inteleg.
ce film ai vazut tu in Persepolis?

klein
21 May 2008, 20:40
De ce am senzatia ca voi vreti critica cu orice pret?

Ati facut si tu si Klein niste afirmatii: ca personajele sunt schematice, dar nu ati explicat. De ce sunt schematice? De ce ustineti asta? Ati aruncat niste vorbe fara pic de sustinere.
de data asta, eu am sentimentul ca tu esti cea care cauta contradictie cu orice pret. adica chiar ai senzatia ca tot ce am scris pana acum e fara sustinere? mi-am batut "gura" si capul degeaba? am folosit afirmatii neargumentate? pe bune, nu mai am chef s-o ia de la capat.
in ce ma priveste nu personajul este schematic ci unele aspecte ale viziunii asupra iranului. dar inteleg punctul de vedere al lui Stefando. am remarcat si eu pretentiozitatea fetei in relatiile cu cei din jur, dar in fine, e un fel de a fi, un stil care nu tine de substanta filmului. l-am luat ca atare: "o fata cu personalitate".

illotempore2002
21 May 2008, 22:27
De ce am senzatia ca voi vreti critica cu orice pret?

Ati facut si tu si Klein niste afirmatii: ca personajele sunt schematice, dar nu ati explicat. De ce sunt schematice? De ce ustineti asta? Ati aruncat niste vorbe fara pic de sustinere.
de data asta, eu am sentimentul ca tu esti cea care cauta contradictie cu orice pret. adica chiar ai senzatia ca tot ce am scris pana acum e fara sustinere? mi-am batut "gura" si capul degeaba? am folosit afirmatii neargumentate? pe bune, nu mai am chef s-o ia de la capat.
in ce ma priveste nu personajul este schematic ci unele aspecte ale viziunii asupra iranului. dar inteleg punctul de vedere al lui Stefando. am remarcat si eu pretentiozitatea fetei in relatiile cu cei din jur, dar in fine, e un fel de a fi, un stil care nu tine de substanta filmului. l-am luat ca atare: "o fata cu personalitate".


Deloc n caut contrazicere cu orice pret! StefDo a afirmat ca pesnajele sunt schitate simplis, e normal sa intreb: cum anume sunt chitate pesonajele astea simplist? Adica nu gasesc natural sa mi s zica "planeta x e urata" si eu sa nu intrb "cum adica urata?"

si tu ai spus ca aspectele vietii in Iran au fost tratate clisei, simplist. Pai de ce?

eu m-am kinuit in fel si chip sa apar personajul principal, pe cele secndare, sa l explic dzvoltarea, przentarea si voi aruncati doar cu rosii stricate: simplist, neunitar, superficial, etc. Pai asta nu se numeste discuie, nu se numste dezbatere.

:x

illotempore2002
21 May 2008, 22:29
am remarcat si eu pretentiozitatea fetei in relatiile cu cei din jur

Ããã... ce mama naibii e aia?! ºi mai ales unde e aºa ceva? :(

Revin: nu cred sã fie 2 persoane aci care sã fi vãzut acelaºi film. :D

Chiar asa: ce cacat e asta? pretentziozitatea fetei? alta afirmatie nsustinuta, pe langa ca nu inteleg la ce se refera. Ce vrei sa spui prin pretentziozitatea fetei cu relatiile cu cei din jur? Intreb seris, vreau sa stiu la ce te referi.

later edit; imi cer scuze, am citi gresit, pretiozitatea fetei si u intlegeam

Deci Marjane e pretentioasa cu cei din jur? Pai daca ar fi ost impacata cu cei din jur, fericita, multumita, nu ar mai fi vrut sa plece de nicaieri, nici din Iran nici din Viena, si atunci nu ar fi scris cartile astea si nu am fi vazut Persepolis.
Asta e drama ei!
:D

klein
22 May 2008, 00:02
Chiar asa: ce c**** e asta? pretentziozitatea fetei? alta afirmatie nsustinuta, pe langa ca nu inteleg la ce se refera. Ce vrei sa spui prin pretentziozitatea fetei cu relatiile cu cei din jur? Intreb seris, vreau sa stiu la ce te referi.
later edit; imi cer scuze, am citi gresit, pretiozitatea fetei si u intlegeam
Deci Marjane e pretentioasa cu cei din jur? Pai daca ar fi ost impacata cu cei din jur, fericita, multumita, nu ar mai fi vrut sa plece de nicaieri, nici din Iran nici din Viena, si atunci nu ar fi scris cartile astea si nu am fi vazut Persepolis.
Asta e drama ei!
:D
da,isi ia un aer superior, in foarte multe situatii: cand se intoarce de la viena si trebuie sa isi vada sirul de rude, cand are atitudinea aia de rebela a scolii. dar, cum am spus si mai sus, nu consider asta o problema insurmontabila. O accept pentru ca face parte din personalitatea ei. are teribilisme de adolescenta.
si tu ai spus ca aspectele vietii in Iran au fost tratate clisei, simplist. Pai de ce?
si pe asta am mai spus-o de nu stiu cate ori. Dar nu e nimic.
de ce e tratat simplist? pai pentru ca societatea iraniana, asa cum reiese din Persepolis, este una impartita intre buni si rai (femeile voalate, barbatii, politia/versus/fata si familia apropiata) ceea ce e foarte greu de departajat in realitate. Pentru ca, desi e clar ca in Iran domneste o atmosfera apasatoare (supravegherea, controlul, etc), viata de zi cu zi e mai complexa decat o confruntare intre calai si victime, asa cum e in Persepolis. Felul in care este prezentat Iranul in filmele lui Panahi e mai convingator. Fara sa ne scoata ochii cu lupta dintre regim si populatie, reuseste cu multa naturalete si subtilitate sa creeze situatii reale, vii, firesti.personajele lui negociaza cu regimul, se descurca,nu cauta neaparat sa revolutioneze lumea, traiesc.
In Persepolis, personajele nu sunt oameni, sunt functii (ale binelui, ales raului, ale militantismului, ale curajului), sunt stereotipuri. Este pozitia lui Satrapi, de femeie marginalizata in tara ei, impiedicata sa se afirme asa cum vrea si incearca sa convinga spectatorul european de ororile din tara ei apeland la niste mijloace simple, eficiente, passe-partout, cu priza la publicul larg, sacrificand nuantele. chestia e ca i-a mers foarte bine pana acum, si-a atins scopul, lumea are impresia ca a inteles mai bine situatia din Iran.
Satrapi a facut un film revanshard, in care isi varsa tot naduful asupa tarii pe care a fost nevoita s-o abandoneze. Intr-un fel normal pentru cineva care traieste in exil. Numai ca lasa-ma sa nu o cred pe cuvant.

illotempore2002
25 May 2008, 12:21
Klein, si daca la toamna cand ma duc in Teheran, constat ca e exact asa cum zice Satrapi? :D
Daca inr-adevar femeile sunt obligate sa poarte valul (ma mira ca ne mai indoim de asta, doar sunt obligate prin lege sa il poarte, de ce mai chestionam un fapt???) Daca politistii sunt intr-adevar atat de brutali (ne mira atitudinea barbatilor arabi, chiar si iranieni fata de femei? nu stim oare ca se poarta, multi dintre ei, urat cu ele??? e ceva ce nu am mai auzit?) Despre scoala indoctrinatoare iara nu ma minunez, a fost si la noi, invatatoarea mea ne invata poezii patriotice-socialiste, bi deal, it's a fact!
Nu ma mira nimic din ce expune Satrapi - tot ce ne arata sunt elementele cele mai comune oricrei societati islamice sau dictatoriale! Daca dupa ce vin din Teheran am sa constat toate astea, pe unde ai sa scoti camasa, Klein?
:lol:

Revenind la ceea ce a scris tu mai sus: am impresia ca tu judeci filmul asta pentru ca il raportezi permanent la Panahi. Asta te bias-eaza rau detot. Nu am vazut nimic din filmografia lui dar pot sa prsupun ca nu vbeste despre evolutia politica a evenimentelor din perioada 70 - 80 in Iran. Si ca nu se focusaza pe conflictul asta. Ori Satrapi isi alege pintre alte,e asta ca tema.

Apoi, Satrapi nu imparte lumea in buni si rai, ea isi alege sa vbeasca dspre sistem si despre popor. Daca eu ma apuc sa vbesc despre clasa saraca si clasa bogata din Romania nu inseamna ca am impartit lumea intre saraci muritori de foame si putred de bogati! Nu! Inseamna ca mi-am ales sa vbesc numai despre ei! Sau daca aleg sa vbsc dspre mere si capsuni, nu inseamna ca nu mai exista alte fructe! La fel si regizoritza noastra : se opreste asupra catorva aspecte si tu o sa-mi zici iar ca special se opreste asupra acestor aspecte, ca sa ne influentzeze pe noi. :D

Sincer, o face atat de amuzant incat nici nu-ti vine ca si spectator sa iei in serios toate lucrurile acelea! Eu nu am plecat suparata pe sistemt si pe politicul din Iran, n uma filmului! Nu am plecat revolata de nedreptatile lor. Am plecat in schimb emotionata (in stricta legatura cu destinul fetei, cu insingurarea ei), tulburata de frumusetzea desenului si impresionata de inteligenta si talentul autoarei.

europe_east
25 May 2008, 19:05
mai fetelor, n-am vazut filmul dar pot sa confirm (am niste prietene bune iranience) ca ce spune illotempore e adevarat. :) daca ti se vede glezna in public s-ar putea s-o incurci. la fel, te pot turna colegii de facultate ca valul nu-ti sta bine pe cap, and so on. in schimb ipocrizia e la mama ei acasa: nuntile lor sunt in general ascunse bine intre patru pereti, si acolo da-i petrecere si rochii decoltate; insa sunt si unii care stau de sase, si cand se anunta ca vine vreun raid de politie, toata lumea scoate valurile si se acopera. :)

klein
25 May 2008, 20:43
haideti mai fetelor!!
din tot ce am scris aici, voi ati ramas cu ideea ca eu neg faptul ca in Iran femeile sunt persecutate? ca eu neg faptul ca sunt obligate sa poarte tchado-ul? nu mai insist pe acest subiect.
Illo sa ne povestesti cum a fost.

klein
25 May 2008, 20:57
Klein - io?! Hai, te rog fii serioasã, fãcând abstracþie de Persepolis, io mi-s convinsã doar de 2 chestii în de ceea ce te priveºte:
1. ai un avatar urât,
2. mã urãºti pt cã þi-am zis asta (ºi nu numai, probabil) :((
nu te urasc, nu urasc pe nimeni.

illotempore2002
26 May 2008, 15:59
Deagomara, te tot aud ca te vaiti de tastatura aia.,....de ce naiba nu-ti cumperi una noua care costa maxim 20 ron?
:lol:

ca ne-ai innebunit cu problemele tastaturii tale...

illotempore2002
27 May 2008, 14:13
tatal prietenului meu a fost in Iran si a zis ca in Teheran totul e foarte civilizat
:)

desigur, asta e alta poveste, pt ca perioada la care se refera Satrapi in film e una tulbure.....

klein
27 May 2008, 14:25
tatal prietenului meu a fost in Iran si a zis ca in Teheran totul e foarte civilizat
:)

desigur, asta e alta poveste, pt ca perioada la care se refera Satrapi in film e una tulbure.....
:lol: desigur, desigur !!

dar chiar si asa, viziunea lui MS tot schematica e. poti s-o accepti (eu am acceptat-o) in virtutea faptului ca povestea e narata de un copil si ca e desen animat. Aceste doua elemente o justifica, dar nu e de negat.

illotempore2002
27 May 2008, 14:29
eu am intzeles perfect de la bun inceput punctul tau de vedere, cum ca Satrapi isi creeaza circumstante atenuante prin faptul ca alege sa faca animatie si sa aiba ca personaj un copil, pentru a scoate in evidenta cele rele in sistem.....

Doar ca eu am sustinut mereu ca ea nu a aberat, ca a prezentat niste aspecte ale vietii care chiar se intanmpla acolo, si ca daca a exagerat pe alocuri (mie nu mi s-a parut) a facut-o in niste limite foarte foarte rezonabile, decente....adica nu a hiperbolizat....

cred ca de fapt noi ne-am contrazis pe dozaje....tie ti se parea exagerat, iar mie nu....

Pauline Kael
08 Jul 2008, 12:43
forget about 'ratatouille' & alte junk foods for kids - this is an amusing & touching treat for grown-ups! 8)
Va citesc cu mare interes in suplimentul Libertatea .Felicitari.Am sa descarc filmul acum:)Sunt sigura ca are ceva bun,fie doar pentru vocile unora din cele mai mari actrite franceze.
Si ce subiect...
Aia de la Hollywood sunt toti idioti?

Lecart
10 Jul 2008, 10:16
e clar ca unul care apreciaza numai genul 10000 si 300 ca Lecart nu o sa guste in veci persepolis, dar ceilalti, telectualii de pe acest forum [...]

Oh, ce dragut, ma bucura interesul altora ptr. gusturile mele; nici macar n-am vazut 10000, nu-mi dau seama ce vrei sa spui, insa, noi, cei mai putin telectuali, salutam expertii cineasti suferind simpatic de arta cinemanimatografica. Cand eram mic imi placea Oli e Benji.

Ce n-ai priceput tu, stimate Klein, era ca raspunsul meu se datora exclusiv comparatiei dintre Persepolis si Ratatouille (complet diferite) promovata de ALS - din care R. a reiesit junk food si P. caviar.

illotempore2002
14 Jul 2008, 13:19
pai.....how to put it....Ratatouille e junkfood si Persepolis e caviar....ai inteles apropo-ul? Si da, junkfood-ul e din porc si pui de obicei iar caviarul e din.....peste....deci, da, ai dreptate, sunt diferite! nu le poti compara, teoretic, dar practic poti. Asa cum poti zice ca la munte iti place mai mult ca la mare.

Pauline Kael
20 Jul 2008, 04:10
Dincolo de alte emotii,Persepolis

Este un film atat de dens si totodata pare atat de profund incat ai vrea sa nu se mai termine,dar la sfarsit ramai cu ceva nelamurit...
Dar:

Replicile si imaginile se succed cu atata repeziciune ,incat nu te lasa sa plangi sau sa razi(in nesimtire):stai tot timpul cu sufletul la gura si...astepti.

Titlul imi place: exotic,cu trimiteri orientale (nu doar geografice si de legenda) dar si ezoterice,ne aminteste depovestile mai vechi sau in cazul acesta,mai noi, ..ale unui tinut cu o istorie glorioasa.O alta lume ,diferita de cea occidentala ,meschina,reala si tragica si mai ales fara eroi care sa devina semizei.
Cum incepe: cu copilul marcat de discutiile despre ororile regimului,razboaie torturi(teribilista autoarea),despre blestemul "binecuvantat" al extremismului islamic(mi-amintesc de copilaria mea"comunista"...fiecare copil din tarile "ne-democratice" poate avea astfel de amintiri..)desenam zvastici interzise ,ne jucam tot felul de "razboaie " cu copiii,fiindca auzeam in casa la bunici sau parinti despre ele,si daca va amintiti atunci era un sentiment permanent de teroare,de urmarire).Sa revin la fetita din film(intre o discutie cu Dumnezeu si una cu bunica ideala,o bunica -prototip si arhetip):in timp devine din fetita curioasa,voluntara,baietoasa care braveaza cu o maturitate stangace dar acaparatoare..femeia nonconformista,dinamica,o energie vie:Marjane Satrapi.

Inspirata alegerea unui desen animat stilizat dar expresiv.De altfel,deesnul animat este mai ofertant din perspectiva metaforelor artistice(oamenii zboara,se transforma,umbrele ucise,executiile "mecanice"-oamenii cad ca niste manechine ),.Influenta artei e omniprezenta dar discreta(scoala de arte a autoarei nu se dezminte);"Strigatul " lui Munch apare in subtila si subliminala imagine,a fetitei (M) care ,fericita ca si-a regasit mama (aceasta dismuland indiferenta in momentul regasirii,dorind sa-si mascheze teama)in urma bombardamentului din cartierul lor,zareste mana unei vecine,BabaLevy(mana parca iesita dintr-un ocean ca a innecatului,cu o bratara ce o face identificabila)si socata ii impietreste fata intr-un tipat de groaza..Botticeli este pomenit si el,iar celebrul tablu "Primavera "este pe trei sferturi mazgalit,pe motiv de ridicola indecenta.

Scena cu rujurile pe post de cocaina si" Jachel Mackson " sau cu goana in supermarket(ex la intampl) . sunt .amuzante dar atat de frivole, in antiteza cu de tragismul si gravitatea razboiului si regimului.Sa nu uitam ca Marjane venea dintr-o familie instarita,intelectuala,ceea ce i-a adus multe avantaje,nu poate fi sanctificata,sau transformata in eroina.Ar fi trebuit sa-si construiasca povestea pe o baza mult mai puternica si credibila decat pe cea pe care se axeaza ea.Pregatirea in domeniul artei i-ar fi oferit mai multe perspective,desi inspirata in benzi desenate de David B.. si ajutata sa faca filmul de Vincent Paronnaud(feministele ma vor ucide incet ca le dau apa la moara misoginilor).
Paradoxal,filmul a fost interzis in Liban,dar primit in Teheran(nu a suparat,nu are valoare de manifest,de Premiu Nobel,cartile pt copii sunt doar pt copii ,desi asta nu este(nu a vrut sa fie) una din ele).
Ca sa inchei,Viena nu este unul din cele mai primitoare orase ale Occidentului,iar Iranul are si personaje dostoievskiene(nu rai sau buni,fara nuante,sa ne amintim de faptul ca Marjan il denunta pe barbatul nevinovat care citea ziarul ca i-a adresat insulte si acela este arestat,si alte chestii grotesti din film).
Nu mi-a placut ca intr-un fel autoarea s-a cenzurat,a exagerat dar a si minimalizat conflictul extern(politic,religios) si intern uman.

Replicile sunt disparate si disipate,este destul de greu si psihic imposibil sa citesti informatii despre politica (despre comunisti,-noi l-am avut dar nu-l mai voiam),glume si romantism ..Filmul are intentii grandioase dar lipsite de esenta uneori...
Per toatal ,filmul e o bijuterie,grafica excelenta,sugestiva,nu oboseste)povestea fiind destul de ametitoare).Vocile sunt reusite,am recunoscut vocea Cathreniei Deneuve,glaciala dar f placuta,cu un timbru aparte,poate ar fi tebuit sa dea replica cu mai multa caldura fiicei sale Chiara Mastroiani...Daniele Darieux este fenomenala,o forta...iar vocea fetitei f reusita.O mica inadvertenta,pt cei cu ureche ,sa fie atenti undeva la inceput(ma voi uita si voi spune sigur) exista o secventa in care mama vb cu vocea Danielei Darieux(a bunicii).
Despre iasomia aia,si la noi in folclor exista " mi-am pus busuioc in par", " a pune busuioc la icoane",covoare persane nezburatoare,etc...
O sa-l mai revad,une fois.


Later Edit:Consider ca se acorda prea multa atentie filmului de catre unii,sau in cel mai bun caz....nu se acorda deloc.Klein si StefanDo(reciti-le postarile de mai sus) au argumentat mult mai bine decat mine care sunt defectele filmului,eu mi-am spus doar o parere,neavizata,si subiectiva,la cald,(o las asa).

http://img177.imageshack.us/img177/417/marjanmunsih6.jpg (http://imageshack.us)
http://img177.imageshack.us/img177/417/marjanmunsih6.f897885b57.jpg (http://g.imageshack.us/g.php?h=177&i=marjanmunsih6.jpg)

illotempore2002
20 Jul 2008, 23:13
Klein, unde esti?
:D

Pitbull
21 Jul 2008, 05:14
La Dijon.
(Cred.)

illotempore2002
21 Jul 2008, 08:28
stiu asta, o intrebam asa, de ce nu mai vine la Persepolis ca am pohta sa-l discut.....aka sa-l apar pana-n panzele albe
:)

Pauline Kael
21 Jul 2008, 08:43
E un filmulet frumos de care te saturi din prima.Vrea sa vomite tot si e prea mult.Nu e prima care abordeaza in acest fel subiecte(copilaria,tineretea,idealizarea bunicii,parca le-am mai vazut si in alte filme..)E fragmentar cum a spus Stefan si manipuleaza si minimalizeaza cum a zis Klein..Pt o artista si o tipa care a suferit, a facut prea putin...un filmult frivol si simpatic dar fara substanta..Asta va fi singura realizare a autoarei si aceea cu ajutorul altora.So...fata de productiile americane e ceva diferit dar nu atat de sublim si de pus la punct.Si pariez ca urmatorul tel e sa cucereasca Hollywoodul(nu asta isi doresc toti europenii-aia adevarati..?).I-am vazut poza Marjanei- o femeie comuna,supraponderala,cu guler de pene(cotcodacea mult si la Cannes,Deneuve nu prea o baga in seama),cu un zambet planturos pe fata ..caricaturizata cu nelipsita tigara,am gasit niste caricaturi si pareri despre ea de te eiei cu mana de cap...Iranienii sunt cel mai putin sensibilizati..Filmul are momentele lui,dar nu e o capodopera.Dar cu astfel de subiect si cu prezentarea haotica...E bun de impresionat firile impresionabile si insistente :D
Big deal.
"De ce sa repet aceeasi greseala?Sunt atatea noi greseli de facut." Nichita Stanescu

illotempore2002
21 Jul 2008, 08:50
da, asa e ,e un film de tot rahatul, mediocru, lipsit de metafore, lipsit de gust, nesarat, , inodor, incolor (doar e alb-negru iar albul si negrul nu sunt culori), un adevarat rebut! Sa-i fie rusine lui Satrapi ca a scos o asemenea voma penibila expirata bashita! Halal!

Klein, te astept in continuare :)

Pauline Kael
21 Jul 2008, 08:54
da, asa e ,e un film de tot rahatul, mediocru, lipsit de metafore, lipsit de gust, nesarat, , inodor, incolor (doar e alb-negru iar albul si negrul nu sunt culori), un adevarat rebut! Sa-i fie rusine lui Satrapi ca a scos o asemenea voma penibila expirata bashita! Halal!

Klein, te astept in continuare :)
Nu e lipsit de metafoere,nu e doar alb-negru,tu vezi doar forma,nu si fondul,ca intotdeauna,si insisti degeaba.daca Satrapi e modelul tau ,nu inseamna ca filmul e de 10.De 7-8.

illotempore2002
21 Jul 2008, 08:55
bine

:)

klein
21 Jul 2008, 08:56
@illo nice :)
pai nu mai am nimic de adaugat despre persepolis. nu as face decat sa repet ceea ce am spus pana acum, deci nu vad interesul.
si tu la fel. banuiesc ca nu ti-ai schimbat impresiile.
in orice caz, am senzatia ca in forma initiala de benzi desenate, mesajul trecea mai usor. cum ziceam, daca ar fi fost un film cu actori, ne-animat, adica, am fi sesizat mai usor simplificarile si cred ca ne-ar fi deranjat pe mai multi. asa cum e, desenul animat ii justifica in parte schematizarile. dar cred ca BD-ul il justifica si mai mult, ceea ce ma face sa presupun ca forma initiala in care a aparut a fost cea ideala.
@ pitbull: l-ai vazut pana la urma? poate vii cu alte idei
@Lecart : cred ca te-am judecat prea repede, scuze.

illotempore2002
21 Jul 2008, 09:04
@illo nice :)
pai nu mai am nimic de adaugat despre persepolis. nu as face decat sa repet ceea ce am spus pana acum, deci nu vad interesul.
si tu la fel. banuiesc ca nu ti-ai schimbat impresiile.
in orice caz, am senzatia ca in forma initiala de benzi desenate, mesajul trecea mai usor. cum ziceam, daca ar fi fost un film cu actori, ne-animat, adica, am fi sesizat mai usor simplificarile si cred ca ne-ar fi deranjat pe mai multi. asa cum e, desenul animat ii justifica in parte schematizarile. dar cred ca BD-ul il justifica si mai mult, ceea ce ma face sa presupun ca forma initiala in care a aparut a fost cea ideala.
@ pitbull: l-ai vazut pana la urma? poate vii cu alte idei
@Lecart : cred ca te-am judecat prea repede, scuze.

Pitbull sigur nu l-a vazut ca altfel nu ar fi tacut el ca ala in papusoi :)
Da, un BD are mult mai multa trecere, pt ca lipsesc vocile care sa te faca sa constientizezi mai bine mesajele transmise....tu ai vazut BD-ul? Sufar asa de tare sa in Ro nu se gasesc de cumparat....visez sa am desenele lui Frank Miller sau ale lui Harvey Pekar sau Crumb :D

M agndeam ca trecand timpul, ai regandit filmul....mie mi se intampla sa reflectez indelung asupra lor si sa descopar valente noi sau sa-mi schimb efectiv anumite opinii....bine, nu e cazul aici, Persepolis ramane pt mine filmul anului 2008...ma umple de energie

illotempore2002
21 Jul 2008, 09:09
nu mai am partener de mers in Iran .... se baga careva?
:D

Pitbull
21 Jul 2008, 09:19
L-am pus la downloadat de pe torrente, e pe vine - cicä-n friun cias jumate-i acilea.
Da' l-oi vedea dupä 9 august, când mä-ntorc de la Geneva (spre unde o tulesc mâni în zori-de-zi). Nu fuge el nicäirea pân-atunci. Si nici voi.

klein
21 Jul 2008, 10:05
L-am pus la downloadat de pe torrente, e pe vine - cicä-n friun cias jumate-i acilea.
Da' l-oi vedea dupä 9 august, când mä-ntorc de la Geneva (spre unde o tulesc mâni în zori-de-zi). Nu fuge el nicäirea pân-atunci. Si nici voi.
pai noi parca incurajam mersul la cinema. :hmm:

Pitbull
21 Jul 2008, 10:18
Mersul la Geneva e si mai încurajabil.
Si mai încurajator, tot-de-o-datä.

L.E.
Gata, l-am.
Rämâne cum am stabilit.
...l-oi vedea dupä 9 august, când mä-ntorc...

illotempore2002
14 Aug 2008, 13:06
Pitbull, ne-ai ramas dator mie si lui Klein cu vizionarea filmului Persepolis, sa nu-ti imaginezi ca vei scapa de mine, nu te fofilezi tu asa, cand ai chef.....te rugam sa-l vezi si sa revii aici

si asa nu mai scrie nimeni aici nimic interesant, Klein e in Delta, Marx doarme, eu ma sictiresc tot mai tare si cred ca am sa ma si car de pe aici.....
hai sa auzim ceva consistent1
te rog sa fii obiectiv!

Pitbull
14 Aug 2008, 13:50
Vine vine, da' un bob zäbavä, cä am o droaie de recuperat dupä vacantä...

illotempore2002
14 Aug 2008, 13:50
deci, cand?
ca sa stiu cand mai intru pe forumul asta obosit ...

StefanDo
14 Aug 2008, 14:00
one of those nasty days?

illotempore2002
14 Aug 2008, 14:01
destul de vag, destul de vag.....need precise infos :D

Pitbull
14 Aug 2008, 14:12
Fix la orele 00:49:31.

illotempore2002
14 Aug 2008, 14:14
in noaptea asta adica?
in regula, asa mai stam de vorba!

Pitbull
14 Aug 2008, 14:17
Unde-am pomenit eu de noaptea asta? In nici un caz.
Da-i tot în regulä, si asa putem sä mai stäm de vorbä.

illotempore2002
14 Aug 2008, 14:18
pai eram sigura ca de aia nu ai mentionat nimic de "noaptea asta" ca sa te poti fofila....dar cu mine nu-ti merge!
:D

illotempore2002
18 Aug 2008, 09:03
Deci?
cat iti ia domnule Pitbull sa vezi un nenorocit de film superb?

Pitbull
18 Aug 2008, 13:42
Päi vreo douä ore färä ceva - dupä ce-ncep.
Si încep, dupä ce termin... de tradus cartea asta.
OK?

europe_east
14 Sep 2008, 06:32
Fantastic film. Pun pariu ca totul e adevarat pana la cel mai mic amanunt.

europe_east
15 Sep 2008, 01:04
Satrapi a facut un film revanshard, in care isi varsa tot naduful asupa tarii pe care a fost nevoita s-o abandoneze. Intr-un fel normal pentru cineva care traieste in exil. Numai ca lasa-ma sa nu o cred pe cuvant.

Nici o secunda n-am avut impresia asta, cum ca asta ar fi un film revansard. Mi s-a parut dimpotriva, o excelenta introducere in ceea ce insemna astazi Iranul si oamenii de acolo, cu problemele lor tipice si situatiile in care ajung. De altfel, iranienii reies din film ca niste oameni minunati (bunica, parintii, chiar ea ne spune cateva din cliseele de care lovesc iranienii in occident!) Singura chestie politica care reiese din film e ca un regim corupt a fost inlocuit de unul fundamentalist, mai rau decat cel anterior, ceea ce e adevarat. Nimic nu mi s-a parut exagerat in filmul asta, mai ales ca am auzit exact povestile care sunt spuse in film, pe viu, ca sa zic asa. Marjane Satrapi e intr-adevar foarte talentata si filmul are o naturalete si un firesc care te inspira. Interesant mi s-a parut cum filmul a castigat multa bogatie (in toate sensurile) prin faptul ca e animat... As zice ca a deschis un nou fel de exprimare...