PDA

View Full Version : "Jumper"


Pitbull
26 Feb 2008, 22:06
"Jumper" - Vai ºi-amar!
"Cine nu e gata, îl iau cu lopata!"

M-a þinut, prostioara - pânã la replica "útia-s paladini. Omoarã jumperi", când mi-am zis: Hait! Pân-aici ne-a fost!
Mi-a plãcut ºi cum se fãcea mici-fãrâmici etajul casei ãleia din final, deºi mã decuplasem complet - da', ce mi-am zis? At least, I can enjoy... Nu ºtiam cã peste un minut avea sã-mi vinã s-arunc cu mapa de presã-n ecran (era pe CD, ce frumos ar fi fãcut, zbârrr, ca un frisbee!), fiindcã iar au zis okay, let's wrap it, fãrã sã ºtie cã scenariul încã nu se terminase...
Adicã, un film SF super-soft, care începe isteþ, se tâmpeºte la mijloc ºi sfârºit n-are - cam la fel cu "Next", dar nici chiar atât de prost.
Scenariul lui David S. Goyer, Jim Uhls ºi Simon Kinberg (de ce s-or fi adunat trei, taie-mã, omoarã-mã, cã nu pricep, ºi pace - chestia asta putea s-o scrie ºi un sfert de scenarist!), bazat pe romanul lui Steven Gould, are un nucleu destul de ofertant: un tânãr îºi descoperã puterea de a se teleporta oriunde.
Atât. De-aici încolo, povestea se fleºcãie inexorabil. E o nouã pildã grãitoare de "Aºa NU!". Mãcar în scopuri pedagogice, meritã s-o mãrunþim puþin.
Jumperul se poate teleporta numai în locuri pe care le-a vãzut înainte (fie ºi mãcar în poze). Poate lua cu el obiecte ºi chiar persoane, cu condiþia sã le atingã. Cu cât e mai mare/greu/masiv obiectul/persoana/chestia, cu atât creºte ºi efortul - nu-i nimic, se rezolvã, dacã ai experienþã: la un moment dat, unul ia cu el ditamai autobuzul. Cu pasageri cu tot? Nu ºtim, cã era haloimãs mare ºi nu se prea vedea, dar logic (vorba vine!) era sã da. Deci, dacã vrei sã iei un obiect prins de zid, nu poþi - decât eventual luând casa cu totul. A-ncercat-o unul ºi pe asta, într-un film mai vechi ºi care nu s-a fãcut, ºi i s-a dãrâmat blocu-n cap, de s-a zis cu el. (În finalul acestui film nou ºi care s-a fãcut, eroului îi va reuºi figura, mãcar parþial - în sensul cã nu se va zice cu el.)
Toate astea nu au nici un alt motiv decât regula dramaturgicã: hai sã-i punem niºte piedici, ca sã fie mai interesant. Cei trei caraghioºi (Goyer, Uhls ºi Kinberg) au învãþat blabla meseria, da' n-au har, nici sã-i pici. Un scenarist inteligent aplicã regula astfel încât motivaþiile sã fie integrate organic în logica poveºtii, atât cauzal cât ºi consecutiv, nu cusute cu aþã albã, ca aici. În plus, toate aceste premise sunt aplicate cum nu se poate mai limitat ºi imediat - la modul: nu se poate decât aºa? Bun, nu va face decât aºa. Trebuie sã? Okay, atunci o sã. Pe cei trei papagali nu-i duce mintea ca din "nu se poate" ºi "trebuie" sã dezvolte niºte consecinþe logice surprinzãtoare, creative, care sã genereze cu adevãrat acel vertij intelectual (cine inventase vorba asta...? Bugariu, pare-mi-se...) propriu SF-ului de calitate. În aceastã sãrmanã povestioarã cinematograficã, totul bate pasul pe loc cam ca la un cenaclu SF de liceeni din anii '80.
ªi ãsta nu e decât începutul; aº putea diseca pe pagini întregi lipsa totalã de logicã ºi puzderia de inadvertenþe care decurg de-aici - dar, deocamdatã, important era sã înþelegem ideea, ºi de ce scenariul e idiot.
Mai e idiot ºi dintr-un alt motiv: fiindcã pe la jumãtate, ce sã vezi? Aflãm cã jumperii ãºtia au existat dintotdeauna - ºi tot dintotdeauna paladinii jucau leapºa cu ei, conduºi ba de Torquemada, ba de Samuel L. Jackson. Mã-nþelegi, aici e buba cu "vânãtoarea de vrãjitoare" de din de-a lungul veacurilor! Când vii c-un artificiu din-ãsta, învechit ºi prãfuit ºi zaharist de la loc comanda, mãcar ai ºi tu atâta bun-simþ ºi schiþezi un început de justificare, un crochiu de coerenþã istoricã fictivã, o dudã de credibilitate, n-o trânteºti ºi fugi (ca-n "Alien vs. Predator", la o adicã, aia cu aztecii), cã dracu' te crede! Da' cei trei tãntãlãi, cum sã-ºi foloseascã ei gânditorele? Cã tuºeau!
Încã un motiv pentru care scenariul e cretin e mama. Eroului. Care-i paladinã. Sã vezi ºi sã nu crezi. Da' mai e ºi mamã, aºa cã l-a abandonat când era mic, ca sã nu-l omoare. Iar acum, în timp ce-l vâneazã subalternii ei, ea îl tot ajutã. ªi la sfârºit, îl þucã dulce ºi-i zice: "Fãtul mieu, ia avans, cã te iubesc. Eu numãr din zece-n zece pân-la ºase sute ºi abia pe urmã vin sã te extermin - hai, fugi ºi te-ascunde: 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, SUTAAA! 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, DOUÃ SUTEEE!..." Probabil sechela (care urrrlã din tot finalul filmului) va începe cu Diane Lane strigând: "Cine nu e gata, îl iau cu lopata!"
Ultimul, dar nu cel de pe urmã, argument al imbecilitãþii scenariului e construcþia complet haoticã, semn cã cei trei Doamne ºi toþi trei n-au nici pic de dram de urmã de brumã a simþului epic, astfel încât, ca de-atâtea ori (chestie pe care am vãzut-o ºi-n "Next", ºi-n "Invasion", ºi-n "Volcano" - demult - ºi-n multe alte filme), la sfârºit taie acþiunea cu satârul, deºi cele mai elementare reguli de construcþie dramaturgice ar fi impus încã o miºcare (zi-i "act", zi-i "ritmemã", zi-i cum vrei) întreagã - chestie care se-ntâmplã de obicei fiindcã-n primele douã treimi lungesc pelteaua îndeajuns ca sã nu le mai rãmânã timp pentru o rotunjire echilibratã a poveºtii. De aici, ºi soluþiile fuºerite de încheiere (inclusiv exilarea mârlei de Roland într-o grotã de unde n-are cum sã coboare - fãcutã nu fiindcã David al nostru ar fi bun la inimã, sau mãcar prost de picã, ci numai ºi numai ca s-avem sechelã) ºi, în genere, sentimentul irezistibil de lãsat cu ochii-n soare.
Cam asta era tot ce merita sã fie discutat mai în detaliu despre film - scenariul ºi micuþele sale plinuri dintre golurile cât toate zilele - fiindcã în rest, totul e... rutinã. Regia îi aparþine lui Doug Liman, care s-a ilustrat mai ales cu "...Bourne" (producãtor la tustrele, ºi regisor al "Identitãþii..."), iar acum filmeazã îndeajuns de zglobiu ca mãcar sã te þinã-n scaun cu ritmul antrenant al naraþiunii, vioiciunea secvenþelor de acþiune ºi tumbele camerei prin jurul locurilor exotice (ºi previzibile!) unde le place jumperilor sã picnicheze: creºtetul Sfinxului, terasa Empire State Buildingului, cadranul Big Benului sau Crucea de pe Caraiman (în principiu).
Samuel L. Jackson, în rolul ãluia rãu, e bun cum îl ºtim.
Hayden Christensen, în rolul ãluia bun, e prost cum îl ºtim - din Annakin Skywalker ºi, mai nou, tembelul "Awake".
Diane Lane e frumoasã cum o ºtim.
Rachel Bilson e aºa cum n-o ºtim.
ªi vãd acum cã al zecelea din distribuþie era... Tom Hulce!
Vai ºi-amar!

Pitbull (Mihnea Columbeanu)
26 februarie, 2008, h. 21:30-22:20
Bucureºti, România

Neuptolem
26 Feb 2008, 22:35
Scenariul lui David S. Goyer, Jim Uhls ºi Simon Kinberg
Viitorii mei idoli! :love: :love: :love: :P Ca astia s-ajung, sa dea Domnu'! :lol:
--------
Citesc acum, din trailer parea seriosarel-frumusel, un fel de Transformes In New Dimension. sau Fantastic -Surfaru' Nazdravan.

StefanDo
26 Feb 2008, 22:41
pitbull, filmul a fost gandit din start ca trilogie, deci finalul ala se justifica :) in rest, super de acord cu ce-ai scris

Pitbull
26 Feb 2008, 23:08
Dragä, a avea un final DESCHIS nu-i o scuzä sä-l faci TAMPIT.
S-au mai fäcut jdemii de trilogii, sextalogii si sexologii pe lumea asta - ce, ne-am näscut ieri?

Neuptolem
27 Feb 2008, 00:39
Ca sa nu mai spun ca The Terminator din trilogie s-a terminat ca un film ce nu mai necesita o continuare. Sau Rambo I: First Blood sau Alien sau Die Hard sau Matrix. Ehee, au apus vremurile filmului de actiune bun.
Misto stirea de azi cu T4. Pitbull, ce pronostic ai da noii trilogii Terminator? Crezi ca va depasi T2?

Pitbull
27 Feb 2008, 01:01
Pitbull, ce pronostic ai da noii trilogii Terminator? Crezi ca va depasi T2? Macar T6 daca depaseste T2, si dau de baut la toata CineMagia.
No, sä pare cä nu bem... :(

Vara trecutä, Collins, pierdut pe undeva prin inima Ardealului, fäcea autostopul... Il ia un camion care mergea spre Cluj. Un sofer gras, volubil, o clipä nu-i täcea gura. Si la un moment dat...
- S-apäi, mä, ficior, vo fätucä ai? Ni, bine cä mi-o venit minte... (Scoate mobilul, dial un numär): Servus, Mâtzo... No, ce faci...? Asa? No, îi binie... Ui, io numa acuma ajung în Cluj... Ie darä, c-on transport. S-apäi mä gândiam, cä pótie ce faci diesar...? Apäi, ca sä-m tîi de urât... No, sä tie fut o tzâr... Ie...? O fo altu' mai iute de chicior ca minie...? N-apäi binie, atuncea... Servus...
(Bagä mobilu'.)
- No, sä pare cä diesar nu futiem... :(

L.E.
Cäca-m-as! :o
Bag-o la loc p-aia cu datu' de bäut la toatä Cinemagia, cä io räspundeam la ea, si tu-n timpu' ästa o scoteai! :x

Neuptolem
27 Feb 2008, 01:05
E irelevant.
O ultima incercare: ce pronostic ai/ati da noii trilogii Terminator? Crezi/credeti ca va depasi T2?
Gata, am rezolvat - ti-am reconstituit citatul, la mine-n mesaj.
:lol: Bien monsieur, good night!

Pitbull
27 Feb 2008, 01:09
Gata, am rezolvat - ti-am reconstituit citatul, la mine-n mesaj.

Neuptolem
27 Feb 2008, 01:32
Inculpati:
David S. Goyer. Asta a indraznit sa scrie Kickboxer 2: The Road Back cu Sasha Mitchell, ala din Dallas!

Jim Uhls - astalalt a adaptat scenariul Fight-Clubului. Asta puteam si eu s-o fac. Inainte de-a citi Mc Kee! Sau poate NU!

si Simon Kinberg, ce nici macar pagina pe CineMagia n-are. Maine aveti sarcina, baietii de la programare, se-aude?!? da' noroc cu imdb: http://www.imdb.com/name/nm1334526/ are un CV promitator, merge-treaca.

Hai dom'le ca astia 2 din urma erau in stare de ceva daca nu se baga Goyer peste munca lor cinstita. Eu il scot pe Goyer tzap ispasitor si-l declar rapus dpdv dramaturgic in sulita de molid.

savoria
03 Mar 2008, 08:30
am reusit sa vad si eu Jumper.
destul de dragutel, un pic cam tras de par, in schimb destul de ok locatiile.
cred ca ar fi ok sa fim jumperi cateodata 8)

Pitbull
03 Mar 2008, 08:35
Da' NUMAI câteodatä...! ;)

savoria
03 Mar 2008, 11:43
si acum ar fi un moment bun. sa "jump" undeva unde e cald si liniste si unde nu exista munca de birou :D

M0n0
12 Mar 2008, 17:38
7/10. Nimic deosebit...ba da de fapt...super-puterea pe care o aveau "saritorii" astia era chiar misto. La inceputul filmului tocmai asta ti-au aratat, au facut reclama la puterea asta ca sa te faca sa o placi, apoi, pe parcusul filmului sa iti dai seama ca exista oameni ofticati ca nu au si ei puterea asta, numiti paladini (memento din Star Wars, in care a si jucat Hayden, asa cum stie toata lumea) si care dau "genialul" motiv pentru uciderea "fara motiv" a saritorilor...numai Dumnezeu ar trebui sa aiba o asemenea putere...gimme a break. Ideea e misto, luata dintr-o carte a unui scriitor Steven Gould (o sa mai auzim de el si la urmatorii Jumperi), iar puterea seamana cu cea a lui Nightcrawler, din X-Men, dar cu diferente majore. Scenariul este insa cel care coboara calitativ filmul...e un scenariu previzibil, siropos pe alocuri, standard Hollywood. Sa zicem ca merge ca film de actiune, dar sper sa nu vad prea multe sequaluri...

tovidiu
30 Mar 2008, 19:19
Sincer mi s-a parut o prostie de film.
O prostie cu paladini care vanau jumperi.