Pitbull
26 Jul 2007, 04:09
"The Bridge to Terabithia" - Un sferto-basm scremut
"Þara noastrã-i þara noastrã / Dulce pajiºte albastrã..."
E foarte frumos sã vrei sã educi copiii, arãtându-le cã nu-i priveºti cu condescendenþã mã-nþelegi, cã empatizezi cu ei mã-nþelegi, cã-i înþelegi mã-nþelegi. Cã pânã-n ºi-n the American Way viaþa poate sã suck uneori, mai ales când te prinde vârsta întrebãrilor (ingrata pubertate) în universul sastisit ºi meschin al provinciei. ªi cã ce poate fi mai minunat decât sã-þi dai frâu liber imaginaþiei - cã vorba aia (adicã... mã-nþelegi...), în clasa a cincea tot copil se cheamã cã eºti - ºi sã-þi faci un "refugiu" mirifico-fantasmagoric într-un colþ de pãdure, populându-l cu trolli, pitici ºi silfe, oºtiri patrupede, cohorte înaripate ºi legiuni insectile, ºi domnind peste el ca Rege (ºi Reginã) - mã-nþelegi.
Fata care purcede la acest original, inedit ºi insolit demers, Leslie Burke (AnnaSophia Robb) e un prototip de personagã ne'nþeleasã (mã-nþelegi), da' puternicã. Fiicã a unor artiºti (deci, boala s-a luat din familie) iubitori, generoºi, sensibili ºi vulnerabili (Latham Gaines ºi Judy MacIntosh), copila scrâºneºte la vederea mârlãniilor din jur, da' nu se lasã ºi rãmâne purã ºi creatoare. ªi perfectã. Atât de perfectã, cã dai într-o plictisealã cruntã cam de la sfertul filmului. În romanul omonim al Katherinei Paterson, fata era oarecum mai contradictorie - chiar ºi înfãþiºarea o avea cam ciudatã, scundã, brunetã, tunsã bãieþeºte, oarecum androginã. Filmul face pilaf din toate aceste vagi elemente de complexitate, distribuind o adevãratã jail-bait cu nurii în plinã înmugurire, pãrul de un blond orbitor ºi o fizionomie bubuitor de precoce, sfârâind de intelectualitate semi-senzualã (sau senzualitate semi-intelectualã). Ce-i drept, AnnaSophia Robb (cunoscutã ca Violet Beaurdegarde din "Charlie and the Chocolate Factory" al lui Tim Burton) nu joacã rãu deloc - da' taman aici e buba, joacã atât de profesional (fiecare zâmbet la fix, fiecare ridicare de sprânceanã la milimetru, fiecare sclipire din ochi cu cea mai precisã intensitate în lucºi) încât îi piere toatã credibilitatea.
În tandem cu ea, Jess Aarons (Josh Hutcherson) e un suflet pereche (evident!) la rându-i frustrat cã-i singurul bãiat între trei surori care absorb toate fãrâmele de afecþiune ºi interes ale unor pãrinþi (Robert Patrick ºi Kate Butler) cam proletari ºi mereu frãmântaþi cã nu le-ajung banii. Refugiul lui (cã fãrã refugii, ce ne-am face?) e arta plasticã, pe care Leslie i-o va ajuta sã-nfloreascã ºi sã prospere ca merii, ca perii, în mijlocul pãdurii lor "magice". Evident, demersul puºtoaicei va fi troznitor de iniþiatic, aºa cã (altfel cum?), pân-la urmã vom avea satisfacþia de a vedea un Jess maturizat ºi in control, ducându-i moºtenirea mai departe - ba chiar, iniþiind-o la rându-i pe drãgãlaº-exasperanta sa surioarã mai micã May Belle (Mailee Madison), în jurul unei secvenþe unde cu multã râvnã spre Terabithia pod construim (la propriu), ºi întindem frãþeºte mâna spre aia micã, într-un gest pregnant care aratã cã filmul se doreºte inteligibil ºi pentru copiii de doi ani, fãrã recurs la întrebarea: "Mami, ce-i aia?"
Pe lângã microuniversurile familiale schiþate deja, cei doi eroi de mai sus mai au de strãbãtut lumea janghinelor cu suflet bun de la ºcoalã - adicã: o fatã care-i bãtãuºa ºcolii (Janice Avery / Lauren Clinton), variantã femininã a notoriilor bullies din (aproape) toate prozele lui Stephen King (ºi care-n final se va dovedi pâinea lui Dumnezeu, da' beþivu de ta-su o snopea acasã, deci ea se defula pe elevii mai mici - exact ca Lupul din varianta contemporanã, politically correct, a Scufilei Moºii, care papã fata ºi bunica fiindcã avea o þeapã-n labã); o profesoarã care pare biciul lui Dumnezeu (Mrs. Myers / Jen Wolfe), la-nceput Jess o deseneazã-n chip de vrãjitoare cu dinþi de rechin, iar în final îºi plâng unul altuia pe umãr pe culoarul ºcolii; altã profesoarã, care-i bunã din start (Mrs. Edmunds / Zooey Deschanel - botezatã dupã "Franny and Zooey" de Salinger), ºi tot pune copiii sã cânte-n cor cu clasa nu-º' ce country progresist cu accente postmenstruale �* la Joan Baez, efectul fiind cam ca-n secvenþele cu Vali Popescu ºi "Þara noastrã-i þara noastrã / Dulce pajiºte albastrã" din "...sfârºitul lumii" al lui Mitulescu.
În paralel cu aceastã lume de fantoºe care fie se dau pe brazdã-n final, fie-s date pe brazdã din naºtere, Terabithia, tãrâmul de basm plãsmuit de cei doi copii, se contureazã inutil, nesigur, cu o lipsã de imaginaþie de-a dreptul cronicã. Nimic nu potenþeazã anterior moartea accidentalã a lui Leslie - în schimb, toate secvenþele premergãtoare o telefoneazã conºtiincios, cu cadre lungi în perspectivã, sã ne fie clar c-o vedem pentru ultima oarã, ºi noi, ºi Jess (la fel cum ºi în multe alte secvenþe, regisorul Gabor Csupo, care se vede clar - în sens rãu - cã vine din filmul pentru copii, are grijã sã accentueze gros ºi insistent tot ce miºcã - vezi momentul cu pierderea cheilor) - ceea ce face ca toate sensurile tragice sã se piardã, decesul rãmânând ca-n viaþã: un accident banal, un prozaic Deus ex machina. Nici nu e de mirare, într-un film atât de lipsit de har, în care atât planul realist, cât ºi cel fantastic, sunt urmãrite ºcolãreºte, previzibil ºi insipid, pe undeva pe la nivelul "Veronicilor" de anþãrþ ale lui Zizi Bostan. Degeaba s-au dus tocmai în hãl'lant capãt al lumii sã filmeze, fabulosul peisaj neozeelandez rãmâne doar atât: un simplu peisaj (la fel ca-n "Regina râului"); ºi degeaba aduc, în final, o galerie întreagã de personaje de basm, miºculate prin deja demonetizatele efecte speciale digitalizate; în genere, puradeii sunt mult mai puþin tâmpiþi decât îi credem; aºa cum spuneam ºi în cronica de la "Charlotte's Web", chestia asta ºi filmul pentru copii sunt douã treburi foarte serioase; ºi deloc uºoare!
Pitbull (Mihnea Columbeanu)
25-26 iulie, 2007,
Bucureºti, România
"Þara noastrã-i þara noastrã / Dulce pajiºte albastrã..."
E foarte frumos sã vrei sã educi copiii, arãtându-le cã nu-i priveºti cu condescendenþã mã-nþelegi, cã empatizezi cu ei mã-nþelegi, cã-i înþelegi mã-nþelegi. Cã pânã-n ºi-n the American Way viaþa poate sã suck uneori, mai ales când te prinde vârsta întrebãrilor (ingrata pubertate) în universul sastisit ºi meschin al provinciei. ªi cã ce poate fi mai minunat decât sã-þi dai frâu liber imaginaþiei - cã vorba aia (adicã... mã-nþelegi...), în clasa a cincea tot copil se cheamã cã eºti - ºi sã-þi faci un "refugiu" mirifico-fantasmagoric într-un colþ de pãdure, populându-l cu trolli, pitici ºi silfe, oºtiri patrupede, cohorte înaripate ºi legiuni insectile, ºi domnind peste el ca Rege (ºi Reginã) - mã-nþelegi.
Fata care purcede la acest original, inedit ºi insolit demers, Leslie Burke (AnnaSophia Robb) e un prototip de personagã ne'nþeleasã (mã-nþelegi), da' puternicã. Fiicã a unor artiºti (deci, boala s-a luat din familie) iubitori, generoºi, sensibili ºi vulnerabili (Latham Gaines ºi Judy MacIntosh), copila scrâºneºte la vederea mârlãniilor din jur, da' nu se lasã ºi rãmâne purã ºi creatoare. ªi perfectã. Atât de perfectã, cã dai într-o plictisealã cruntã cam de la sfertul filmului. În romanul omonim al Katherinei Paterson, fata era oarecum mai contradictorie - chiar ºi înfãþiºarea o avea cam ciudatã, scundã, brunetã, tunsã bãieþeºte, oarecum androginã. Filmul face pilaf din toate aceste vagi elemente de complexitate, distribuind o adevãratã jail-bait cu nurii în plinã înmugurire, pãrul de un blond orbitor ºi o fizionomie bubuitor de precoce, sfârâind de intelectualitate semi-senzualã (sau senzualitate semi-intelectualã). Ce-i drept, AnnaSophia Robb (cunoscutã ca Violet Beaurdegarde din "Charlie and the Chocolate Factory" al lui Tim Burton) nu joacã rãu deloc - da' taman aici e buba, joacã atât de profesional (fiecare zâmbet la fix, fiecare ridicare de sprânceanã la milimetru, fiecare sclipire din ochi cu cea mai precisã intensitate în lucºi) încât îi piere toatã credibilitatea.
În tandem cu ea, Jess Aarons (Josh Hutcherson) e un suflet pereche (evident!) la rându-i frustrat cã-i singurul bãiat între trei surori care absorb toate fãrâmele de afecþiune ºi interes ale unor pãrinþi (Robert Patrick ºi Kate Butler) cam proletari ºi mereu frãmântaþi cã nu le-ajung banii. Refugiul lui (cã fãrã refugii, ce ne-am face?) e arta plasticã, pe care Leslie i-o va ajuta sã-nfloreascã ºi sã prospere ca merii, ca perii, în mijlocul pãdurii lor "magice". Evident, demersul puºtoaicei va fi troznitor de iniþiatic, aºa cã (altfel cum?), pân-la urmã vom avea satisfacþia de a vedea un Jess maturizat ºi in control, ducându-i moºtenirea mai departe - ba chiar, iniþiind-o la rându-i pe drãgãlaº-exasperanta sa surioarã mai micã May Belle (Mailee Madison), în jurul unei secvenþe unde cu multã râvnã spre Terabithia pod construim (la propriu), ºi întindem frãþeºte mâna spre aia micã, într-un gest pregnant care aratã cã filmul se doreºte inteligibil ºi pentru copiii de doi ani, fãrã recurs la întrebarea: "Mami, ce-i aia?"
Pe lângã microuniversurile familiale schiþate deja, cei doi eroi de mai sus mai au de strãbãtut lumea janghinelor cu suflet bun de la ºcoalã - adicã: o fatã care-i bãtãuºa ºcolii (Janice Avery / Lauren Clinton), variantã femininã a notoriilor bullies din (aproape) toate prozele lui Stephen King (ºi care-n final se va dovedi pâinea lui Dumnezeu, da' beþivu de ta-su o snopea acasã, deci ea se defula pe elevii mai mici - exact ca Lupul din varianta contemporanã, politically correct, a Scufilei Moºii, care papã fata ºi bunica fiindcã avea o þeapã-n labã); o profesoarã care pare biciul lui Dumnezeu (Mrs. Myers / Jen Wolfe), la-nceput Jess o deseneazã-n chip de vrãjitoare cu dinþi de rechin, iar în final îºi plâng unul altuia pe umãr pe culoarul ºcolii; altã profesoarã, care-i bunã din start (Mrs. Edmunds / Zooey Deschanel - botezatã dupã "Franny and Zooey" de Salinger), ºi tot pune copiii sã cânte-n cor cu clasa nu-º' ce country progresist cu accente postmenstruale �* la Joan Baez, efectul fiind cam ca-n secvenþele cu Vali Popescu ºi "Þara noastrã-i þara noastrã / Dulce pajiºte albastrã" din "...sfârºitul lumii" al lui Mitulescu.
În paralel cu aceastã lume de fantoºe care fie se dau pe brazdã-n final, fie-s date pe brazdã din naºtere, Terabithia, tãrâmul de basm plãsmuit de cei doi copii, se contureazã inutil, nesigur, cu o lipsã de imaginaþie de-a dreptul cronicã. Nimic nu potenþeazã anterior moartea accidentalã a lui Leslie - în schimb, toate secvenþele premergãtoare o telefoneazã conºtiincios, cu cadre lungi în perspectivã, sã ne fie clar c-o vedem pentru ultima oarã, ºi noi, ºi Jess (la fel cum ºi în multe alte secvenþe, regisorul Gabor Csupo, care se vede clar - în sens rãu - cã vine din filmul pentru copii, are grijã sã accentueze gros ºi insistent tot ce miºcã - vezi momentul cu pierderea cheilor) - ceea ce face ca toate sensurile tragice sã se piardã, decesul rãmânând ca-n viaþã: un accident banal, un prozaic Deus ex machina. Nici nu e de mirare, într-un film atât de lipsit de har, în care atât planul realist, cât ºi cel fantastic, sunt urmãrite ºcolãreºte, previzibil ºi insipid, pe undeva pe la nivelul "Veronicilor" de anþãrþ ale lui Zizi Bostan. Degeaba s-au dus tocmai în hãl'lant capãt al lumii sã filmeze, fabulosul peisaj neozeelandez rãmâne doar atât: un simplu peisaj (la fel ca-n "Regina râului"); ºi degeaba aduc, în final, o galerie întreagã de personaje de basm, miºculate prin deja demonetizatele efecte speciale digitalizate; în genere, puradeii sunt mult mai puþin tâmpiþi decât îi credem; aºa cum spuneam ºi în cronica de la "Charlotte's Web", chestia asta ºi filmul pentru copii sunt douã treburi foarte serioase; ºi deloc uºoare!
Pitbull (Mihnea Columbeanu)
25-26 iulie, 2007,
Bucureºti, România