View Full Version : 1408
StefanDo
17 May 2007, 19:23
Tocmai am vazut trailerul de la 1408, un film realizat dupa o nuvela de Stephen King. Nu prea mi-l imaginam pe John Cusack intr-un astfel de horror, dar filmul promite. Si in general ecranizarile dupa cartile lui King sunt bune, vezi si "Shining", "Carrie", "Dolores Claiborne" sau "Misery", primele care-mi vin in minte.
Gasiti trailer aici:
http://www.cinemagia.ro/movie.php?movie_id=17246
hellsteed
21 Jun 2007, 21:59
am vazut si eu trailerul.... il astept cu nerabdare filmul.. ma gandesc totusi ca efectele speciale sunt cele care aduc tot farmecul filmului avand in vedere ca actiunea se concentreaza pe cativa mp.
poisongrl
09 Jul 2007, 13:27
am vazut 1408 si m`a surprins intr`un mod placut...poate unul din filmele horror noi care are suspans cat incape, efecte si te tine cu sufletul la gura :P ...mie mi`a placut :D
am vazut filmul, nu mi se parea ca Cusack ar fi fost alegerea perfecta
Pitbull
10 Aug 2007, 21:25
ATENTIE! Contine spoilere!
Pitbull
...Vorba vine. Tot filmul e previzibil. Deci, cititi linistiti.
Tot Pitbull
"1408" - Un horror pierdut pe drum
Când te-ntinzi mai mult decât ţi-e plapuma...
Stephen King nu-i un bou. E doar foarte inegal - lucru firesc, când îl plătesc ăia la kilogram (de cerneală tipografică), cu echivalentul greutăţii în aur (a paginilor), şi mai ales în avans. "Steve, ia aici un milion de parai, şi până luna viitoare vreau o povestioară de doojdemii de cuvinte - şi-atuncea-ţi mai dau două milioane, şi pe urmă tantiemele. Neimpozabili, că eşti cool." Aşa că Steve se pune la computer (apropo, prin anii optzeci, era unul dintre pionierii scrisului pe word-processor, şi ni-l imaginam scriind ca un posedat, cu fumul ieşindu-i şi din cap, şi din display), şi scrie. După un program foarte strict: dimineaţa, patru ore scris text original; după-amiaza, alte patru ore, bibilit la fragmente deja scrise. Şi uneori îi ies mastărpisuri, ca "The Shining", "It", "The Long Walk" sau "The Shawshank Redemption", sau măcar bijuterii (când vorbim de povestiri), cum ar fi "Survivor Type", "Quitters, Inc.", "Battlefield" sau "The Mangler". Şi cum din toate Kingurile tre' să se facă filme, uneori ies alde "Carrie", "Misery", "The Dead Zone", da' alteori se mai şi dă cu mucii-n făsui, ca-n "Christine", "Cujo", "Sleepwalkers" şi mai ales integrala aia de ecranizări stas, fără nici un har. În fine, mai există şi cazuri extreme, când se întâmplă câte-un accident fatal ca acest "1408".
N-am citit povestirea, şi până n-or aduce-o spre mine apele hazardului nici nu mă-niept s-o caut, dar mi-e cam greu să cred c-ar fi mare lucru de capul ei, de vreme ce nu are nimic - da' nimic - nou şi original. Va să zică, o cameră de hotel care-i evil. Booon... Ştim bine că literatura gotică şi horror geme de spaţii evil - case, camere, mansarde, beciuri, etaje, aripi, pipote, târtiţe şi tacâmuri. King, care dintotdeauna a fost un nebun (în sensul bun al cuvântului), s-a ambiţionat de două ori să se încoroneze ca suveran absolut al acestui motiv - adjudecându-şi coroana regală în magnificul "The Shining", unde nu doar o cameră era bântuită, ci un hotel întreg, şi mai apoi şi pe cea imperială, în monumentalul "It", făcând să fie posedat ditamai orăşelul. Drept pentru care, din motive numai de el ştiute (sau poate neştiute, dac-o fi fost doar o cruntă pană de inspiraţie), acum se-ntoarce la banala odăiţă, în care la fel de banal se moare - urât. De când e "Dolphin" hotel, vreo cinzeşapte muriră-n 1408 (majoritatea de sinucidere, restul de infarct sau apoplexie). Cum spune managerul Gerald Olin (Samuel L. Jackson), "nimeni nu rezistă mai mult de o oră". Şi ca să fie tacâmul (horror) complet, administraţia mai are şi un catastif al tuturor deceselor de la 1408, cu rapoarte, poze, etc. - leitmotiv kingian tipic, prezent în nici nu mai ştiu câte dintre prozele lui. Pân-aici, nimic nou sub soare. King nu face decât să se întoarcă pe aceleaşi cărări bătute - atât de el, cât şi de alţii. Şi nu se-ntoarce cu aerul unui învingător, ci mai degrabă al unuia care a pierdut ceva... ceva ce pare să fie, din păcate, taman busola - după cum se va vedea în curând.
Paradigmaticul care se proiectează pe axa acestei sintagmatici (cum ne-nvăţa Carabăţ la cursul de dramaturgie cinematografică) este un scriitor specializat în demontarea "legendelor urbane". Mike Enslin (John Cusack) nu crede nici în Dumnezeu, nici în Satana, nici în E.S.P., psi, paranormal, lumea de apoi, vârcolaci şi jocul ielelor, de zici c-a absolvit la Ştefan Gheorghiu cu coroniţă şi-o strângere de mână caldă, tovărăşească. Vizitează toate alea bântuite, nu păţeşte nimic, nu vede nici o stafie, deci conchide că-s simple cioace şi spune asta-n cărţi (intitulate sugestiv: "Zece case bântuite", "Zece hoteluri bântuite", "Zece castele bântuite", "Zece buzi bântuite", "Zece cuplăraiuri bântuite", etc.). Când e singur prin respectivele bântuite, se plimbă peste tot c-un contor fantomometric - de ce, când e clar c-a venit acolo doar ca să demonteze mitul, doar el ştie!
Deci, e clar: Olin se va strădui un sfert de oră să-l convingă să nu se cazeze la 1408, iar Enslin va insista tot atâta şi-un minut că ba da. Secvenţă perfect inutilă, de vreme ce toată lumea-i cunoştea rezultatul încă înainte să înceapă; şi plină de poncife.
Pe drum spre camera malefică, decupajul ne aminteşte de stilul lui Kubrick de a filma coridoarele din "Overlook". Bun, am bifat-o şi pe asta. Hai în cameră.
În cameră, ai impresia că filmul începe să se învioreze. Ba chiar îţi zici (alt sfert de oră), că-i poţi ierta startul fâsâit, dac-o va ţine consecvent pe formula aleasă: aia de a teroriza locatarul cu nimicuri prozaice. Un tablou e strâmb fără motiv. Kur-papierul de la budă e iarăşi nou, deşi Enslin a rupt din el. Radioul tot porneşte cu de la sine putere, cân' ţi-e lumea mai dragă, urlând câte un început de şlagăr zaharisit. Fereastra-ghilotină zdrang peste deşte. Ş.a.m.d.
Pe vremea când savuram proza kingiană a anilor '80, remarcasem geniul lui de a construi oroarea cu ajutorul celor mai normale obiecte, în cele mai fireşti contexte, introducând doar câte o minimă dereglare în locul şi la momentul potrivit. Un timp, chiar am premeditat o asemenea scriere intitulată, provizoriu, "Obiectele", în care pe protagonist l-ar fi terorizat astfel propria lui locuinţă - iar în Decembrie '89 am şi comis o povestire similară, unde posedate ca atare erau ceasurile din casă (din păcate, în vâltoarea Revoluţiei, manuscrisul s-a pierdut). Oricum, fapt este că, văzându-l pe John Cusack hărţuit de conţinutul camerei buclucaşe, am avut convingerea că asta e reţeta pe care va merge scenariul, şi m-am şi pregătit să savurez ingeniozitatea şi subtilitatea de a împinge astfel un om la sinucidere, în interval de şaizeci de minute - cu atât mai mult cu cât ceasul radioului de pe noptieră începe să afişeze, perfid, numărătoarea inversă.
Vax.
Nu ştiu cine - sau King, sau scenariştii Matt Greenberg, Scott Alexander şi Larry Karaszewski - apreciază că de ce să fim noi simpli, când putem să ne complicăm. Aşa că nu trece mult, şi plotul horror al filmului o ia razna, întinzându-se mai mult decât îi ajunge şi plapuma, şi cearşaful, şi mocheta din dormitor. Prima tâmpenie introdusă sunt fantomele fostelor victime, care se tot văd sinucigându-se - cu precădere prin defenestrare, deşi şi peste aşternutul din dormitor se desenează când şi când oarece deberegătizări. În plus, mai sunt şi filmate prost, într-o cheie diferită de iluminare şi saturaţie, oarecum "decupate", încercând să mizeze pe irealitate şi nereuşind să obţină decât un efect de falsitate.
Supralicitarea continuă cu sondarea subconştientului - unde-am mai văzut-o pe-asta, dom'le? Încep să-i apară lui Enslin fetiţa moartă de leucemie, tata mort de nu mai ştiu ce, nevasta care l-a părăsit... (...da, mi-am amintit: în "It" mai folosise King metoda, "reînviindu-l" pe George Denbrough; şi-n "The Exorcist", Blatty făcea la fel, cu mama lui Karras; şi-n muuulte alte horroruri).
Timpu' trece, ceasu' merge, şi derapajele se-ngrămădesc într-o salată totală. De la un moment dat, survine şi pista falsei "treziri la realitate" (chipurile, totul a fost un vis), evident o capcană (super-previzibilă, şi pentru că ar fi fost un deznodământ prea idiot, şi pentru că mai rămăseseră prea multe minute din film), după care protagonistul se trezeşte iar în infernul respectiv (la o adică, vezi "Cassargoz" al lui C.T.P., şi Philip K. Dick-uri cu grămada - "Ubik", mai ales); nu mai e simplă cameră, e ditamai universul, dincolo de pereţi există alţi pereţi, alte chestii, alte glasuri, alte încăperi (...nu, e King, nu-i Capote), tablourile duc în lumile lor proprii (sau le aduc pe alea în lumea "noastră"), personaje peste personaje se plimbă ca pe bulevard, fiecare să-i mai dea bietului Enslin câte-un brânci spre moarte. În sfârşit, fatidicul interval orar trece, iar eroul e invitat s-o ia d'a capo. Sau să se sinucideze singur.
Ei, şi-aici vine găselniţa (adică "omida" - că asta-nseamnă în limba română termenul, pe care unii l-au atribuit, din puţul gândirii şi al culturii, franţuzescului «trouvaille»; şi chiar este o mamă omidă dramaturgică)! Ce credeţi că face scenariul; şi regia; şi Enslin?
Dă foc la cameră!
Aşa, simplu!
Şi rezolvă problema. Vin pompierii, îl salvează, hotelul se exorcizează, iar Samuel L. Jackson aka Olin, în a treia sa apariţie-n film şi ultima (şi la fel de răsuflată ca primele două), grăieşte adânc: "Well done, Mr. Enslin!" (adică: "Brava, dom'le!").
Nu mă voi lungi acum să mărunţesc agramatismele logice care fac din această soluţie unul dintre cele mai proaste deznodăminte posibile. Suntem destul de câştigaţi şi dacă rămânem doar cu ridicolul infantilismului ei.
Ce-i drept, în epilog (că nu se putea altfel!), mai intervine un cârlig - dar care nici nu lămureşte nimic, nici nu adânceşte, eventual şi angoasant, misterul. E pus doar aşa, pe post de ultim dos de palmă înainte de-a expedia spectatorul acasă c-un şut în fund.
Regisoraliceşte, toată halimaua asta e tratată corect şi fără har, de un anume Mikael Håfström, care după ce şi-a făcut un nume acasă la el în Suedia, s-a americanizat acum doi ani cu "Derailed". Nu te sperie nici o clipită. O dată nu tresari în scaun - decât cel mult reflex, când urlă radioul ăla fără veste. Un fior pe şira spinării nu te trece - că de aprehensiuni metafizice, ce să mai vorbim? Totul decurge lin, fluent, corect şi steril, într-un decor compus bine dar fără personalitate (când era limpede că acea cameră se voia un fel de personaj!), filmat profesionist, luminat cu gust, montat şcolăreşte. Printre elementele reuşite - descurajant de puţine, şi jalnic de disparate - s-ar număra: trucul cu "fereastra oglindă" a blocului de vis-
====ªi uneori îi ies mastãrpisuri, ca "The Shining", "It", "The Long Walk" sau "The Shawshank Redemption", sau mãcar bijuterii (când vorbim de povestiri), cum ar fi "Survivor Type", "Quitters, Inc.", "Battlefield" sau "The Mangler". ªi cum din toate Kingurile tre' sã se facã filme, uneori ies alde "Carrie", "Misery", "The Dead Zone", da' alteori se mai ºi dã cu mucii-n fãsui, ca-n "Christine", "Cujo", "Sleepwalkers" ºi mai ales integrala aia de ecranizãri stas, fãrã nici un har. În fine, mai existã ºi cazuri extreme, când se întâmplã câte-un accident fatal ca acest "1408". ======
intr-adevar la un moment dat poate ca ar avea nevoie de o muza sa-i mai revina inspiratia.
inspiratia nu vine la "comanda", inspiratia vine, cand vine...
si mie mi-au placut Shining si The Shawshank Redemption dar poate ca aceste filme au avut succes si datorita @in cazul lui Shining@ lui Kubrick si al lui Nicholson, care si-a jucat excelent rolul. De fapt Shining a fost unul din filmele care l-au consacrat pe Nicholson.
Proletar
11 Aug 2007, 00:20
de-acu 'nainte chiar am sa citesc toate cronicile lui pitbull de la cap la coada...le citeam si pana acum, dar unele pe diagonala.
cea de fatza m-a tinut cu sufletul la gura.
:huh:
seven7seven
11 Aug 2007, 11:44
Lui King îi ies foarte rar materiale care dau bine pe ecrane. Foarte bine spus. Am vãzut multe filme inspirate de King, ºi majoritatea sunt foarte jos în topul meu personal, ºi asta poate datoritã regizãrii ºi imaginii, de regulã mediocre.
Însã King a scris ºi multe porcãrii. Secret Window.
Riding the Bullet spre exemplu e ok, dar e pus în scenã execrabil.
Blue Velvet e favoritul meu, din filmele King, ºi asta datoritã regizorului :love: , pentru cã materialul de la care porneºte nu e de treabã.
King, ca ºi orice prolific, are puþine "puncte cheie", ºi dacã gãseºti omul potrivit, poate sã iasã o capodoperã. Dacã nu, i se iartã... Doar e S. King!
Pitbull
11 Aug 2007, 13:12
N-apäi le zîci bine, mä ficior! :)
Bine-m' pare sä-ntâlnesc un nou King-knower.
razvan-gabriel
11 Aug 2007, 16:22
Deci, e clar: Olin se va strãdui un sfert de orã sã-l convingã sã nu se cazeze la 1408, iar Enslin va insista tot atâta ºi-un minut cã ba da. Secvenþã perfect inutilã, de vreme ce toatã lumea-i cunoºtea rezultatul încã înainte sã înceapã; ºi plinã de poncife.
Secventa perfect utila, menita sa creasca suspansul si curiozitatea, una dintre cele mai bune ale filmului. Nimic altceva de adaugat, ai spus tu tot :hmm:
Pitbull
11 Aug 2007, 16:37
Morrr de drag dupä obiceiul unora de a te contrazice pe principiul "ba nu"; "ba e negru"; "ba tu esti prost". Cum de nu le-o fi spus nimei cä, atunci când vrei sä convingi, mult mai de folos sunt argumentele? Sentintele au iesit din trend de vreo douä secole, circa.
razvan-gabriel
11 Aug 2007, 17:09
Credeam ca argumentul "menita sa creasca suspansul si curiozitatea" este suficient. Daca vrei sa ma explic ca unui copil mic (e o gluma ;) ) as putea continua ca la "28 weeks later" spunandu-ti ca daca Enslin era poftit in camera la prima strigare nu exista nicio introducere in atmosfera/ subiect iar "efectul" camerei era mult diminuat.
Pitbull
11 Aug 2007, 17:24
"Menitä sä..." nu e un argument ci o intentie - nerealizatä. Acest scop al secventei, propriu retetelor de gen, e ratat tocmai prin previzibilitate si banalizare. Incä dinainte, ca si pe tot parcursul ei, stim:
- Cä Olin va face tot posibilul sä-l sperie/descurajeze/etc.
- Cä Enslin n-o sä cedeze, neam; va ajunge în camerä.
- Cä Olin are dreptate - camera-i naspa.
- Cä Enslin îi va da si el dreptate, nu peste mult - da', dom'le, naspa räu!
- Cä, tot nu peste mult, îsi va revizui si atitudinea de viatä, acceptând cä existä fantome, stafii, strigoi, moroi, au-del�*, draci, laci, colaci, vârcolaci.
Normal cä Enslin nu trebuia sä intre-n camerä de la "prima strigare" - cum nici fetele alea din "The Evil Dead" nu-si dau ochii peste cap si nu rägusesc din primele cinci minute - dar acea acumulare de tensiune si suspense trebuia sä fie fäcutä inventând elemente originale, neasteptate, derutante, incitante - nu platitudini präfuite.
PRIN URMARE, în tot timpul secventei (si nu numai atât - în tot timpul câcâielii de la-nceputul filmului), în loc sä simti fiori pe sira spinärii, sä empatizezi cu personajul, sä tremuri si sä te angoasezi frumos (ca-n ["Psycho", "Vertigo", "The Exorcist", "Carrie", si alte thrilleruri sau horroruri BUNE, care nu aplicä mecanic retetele si le rearanjeazä creator, inventiv, aducând mereu noutate si prospetime), ei bine, în tot acel timp, te fräsuiesti pe scaun si-ti zici în gând: "Gata, dom'le, bine, mai ho cu gargara, hai mai repede-n camerä, cä vreau sä väd bâzdâgäniile". Ca atare, dorita crestere de suspense, tensiune, mister face fâsss... si praful se-alege de onorabila intentie!
Incercati sä învätati a discerne între INTENTIA a ceva (secventä, episod, replicä, procedeu, element de orice fel... pânä la film în ansamblul lui), si REALIZAREA ei. Majoritatea filmelor proaste au la bazä intentii bune (alea care paveazä drumul spre Zmeura de Aur!). Confuzia între scopul urmärit si rezultatul obtinut e proprie ageamiilor - atât în facerea filmelor, cât si în receptarea lor. Am väzut-o la sute si sute de spectatori gregari, incapabili sä înteleagä corect un film, cu bunele si relele lui, la zeci de comentatori inepti, care-si publicau cronicutele prin diverse ziare si reviste, precum si la multi autori cu care am lucrat. De ce credeti cä-s asa de proaste filmele lui Nichitus, Bostan, Muresan, Alecu Croitoru, Saizescu, Vitanidis, Drägan...? (Am ales anume indivizi pe care i-am avut profesori, sau cu care am lucrat pe platou, deci le-am putut observa si analiza mecanismele.) Tocmai de-asta - cum le venea ideea "rostului" unei chestii, se culcau pe-o ureche si o filmau d-a-mboulea, convinsi cä gata, are o "menire", deci nu poate iesi decât bine. Si iesea o laie.
razvan-gabriel
11 Aug 2007, 18:02
A spune ca scena trebuia filmata/gandita altfel este altceva decat a sustine inutilitatea ei. Poate ar fi trebuit inserat si ultimul post in recenzia initiala.
Pitbull
11 Aug 2007, 18:10
Aici, îti dau dreptate în ambele... Pe de o parte, am acuzat inutilitatea secventei strict din perspectiva rezultatelor ei. Iar pe de altä parte - da, explicatia de adineaori, putin reformulatä, se putea integra în cronicä. Oricum, replicile tale au fost cele care m-au provocat la acest demers detaliat - post factum; si-apoi, mie unul îmi plac într-adevär analizele lungi, ample, meticuloase ("fastidioase", cum pe bunä dreptate mi le declarä Herbert) dar... prea multi îmi sar în cap cä de ce scriu asa de mult - deci, uneori tind sä mä mai comprim, contând si pe lucruri care pot fi de la sine întelese.
Dar, în ultimä instantä, e bine cä ajungem la aceste concluzii chiar si prin dialog - cä doar e forum online, nu-i ziar tipärit pe hârtie.
era prevazut sa fie ditamai hotelul, daca tipu' s-a cazat la camera 1408! cine stie cate camere avea hotelul asta de fapt(putem presupune ca avea cel putin 1500, daca nu 2000 8) ) rar hoteluri asa gingantice in lume. de curiozitate, unde se petrece actiunea? sau nu zice?
macar bine ca nu l-au cazat la 1984 :P
nu prea ai stat la hoteluri :)
numarul unei camere e format din etaj si numarul camerei pe etaj. 1408 e camera 8 de la etajul 14.
dar in state se sare la numaratoare de la etajul 12 la 14 (si la camere, de altfel). practic era la nivelul 13.
iar 1+4+0+8=13
Pitbull
11 Aug 2007, 23:01
Si la Intercontinental lipseste etajul 13. Tin minte cä mä tot uitam la succesiunea 12-14, în lift, pe vremea când eram student; aveam clasele în Teatrul National (unde-s acum birourile si cabinele Operetei), si mergeam la barul de sus, de la Inter, sä-mi iau BT. A fost printre ultimele locuri publice din Bucuresti unde s-au mai gäsit tigäri sträine, prin 1981-82... Dupä aia, pân-la Revolutie, doar Snagov si Unirea (sau Carpati, cu pile la tutungerii).
Back to topic: hotelul "Dolphin" din film e în New York, pe undeva pe la coltul "Lex cu 14", sau cam asa ceva.
Apropo de calculul lui Jeleu: da, e foarte posibil ca glumita numerologicä (1+4+0+8=13) sä fi fost intentionatä. (In fond, functiona doar pentru camerele 1408 si 1409; 13, 14; cu celelalte, nu mai iesea la socotealä.)
Proletar
11 Aug 2007, 23:01
nu prea ai stat la hoteluri :)
numarul unei camere e format din etaj si numarul camerei pe etaj. 1408 e camera 8 de la etajul 14.
dar in state se sare la numaratoare de la etajul 12 la 14 (si la camere, de altfel). practic era la nivelul 13.
iar 1+4+0+8=13
iar numerologie? :)
ba frate da aici toata lumea e de acord cu tine? c te faci daca io nu sunt?
mia placut filmul f mult. ma surprins si ma tinut legat de scaun. previzibil la faza cu falsa evadare da. si poate o trenare a actiunii pe alocuri. dar ca impresie generala ma spart. Samuel senzational, Cusack bun, efectele super, modul in care se leaga surprizele camerei este f creativ iar unele faze te fac sa te infiori. trimiterile catre egoismul sau si emotiile trezite de intalnirea tata-fiica mau impresionat. nota 9.
ce zici de asta? :D
ca prea semana a atmosfera comunista fara pareri contra. iar tu detesti genu din cate stiu. ;)
nu vreau sa ling in ... pe nimeni, dar chiar nu mi s-a parut un horror de mana I, si nu ca sa ma pun bine cu oricare de aici dar chiar a fost sub Wolf Creek sau Hostel cu mult. Nu imi displace S. King, dar cand se face ceva cu meticulozitate se recunoaste (vezi alte filme ecranizate dupa cartile sale) filmul asta se pare ca ar fi fost facut la repezeala, reclama este intr-adevar impresionanta, la Cinema PRO, pentru ca in distributie apar actori de marca, dar pentru cine a vazut filmul.......nu e ceva impresionant.
Si astia cu cinematografele lor Dolby Stereo..... daca ar da sonorul mai incet, chiar ar fi ok, nu de alta dar ti se distrage atentia de la actiunea filmului.....
@jeleu
da, am stat de putine ori, din pacate..adevarul e ca am avut io aseara ceva cu numele filmului si nu m-am mai gandit la altceva. dar totusi :P , ca sa vin cu o alta varianta, ca posibila sustinere a afirmatiilor mele, poate ca hotelul era amplasat la un nivel de mijloc al unei cladiri imense care avea la etajele inferioare birouri, banci, etc. Daca birourile si bancile ar fi 'inceput' numaratoarea de la 1, atunci ar fi fost sanse ca hotelului nostru sa-i fi revenit numarul 1408. ideea asta mi-a venit azi dimineata, e doar o varianta pur teoretica, nu stiu cata acoperire efectiva are in realitate.
si cred ca americanii-s superstitioasi, de aia sar peste 13 :?
Piotr Buendia
12 Aug 2007, 08:48
asta ca asta. nu voi citi, nu voi vedea filmul.
dar It dom'le, dupa ce cartea chiar mi-a placut, desi cred ca pe la final i s-a cam facut sila sa mai scrie si a bagat ceva de umplutura... la film am ras, aparent fara motiv, ca nici de ras nu prea-ti vine, dar am folosit strategia rasu-plansu, ca tot sunt aici aproape de ploiesti.
dead zone cum e ? (cartea/filmul)
Pitbull
12 Aug 2007, 08:51
cred ca americanii-s superstitioasi, de aia sar peste 13 :?
Si-GUR!
@Andy
Cum sä fie toatä lumea de acord cu mine, tu n-ai ochi sä vezi? Cu razvan.gabriel am început prin a discuta în contradictoriu, si numai dupä o confruntare de argumente am ajuns la o întelegere. Da' ai dreptate, asa-mi place si mie, dinamic - consensele de tip comunistoid mä plictisesc si mä iritä de zici ce-i aia; si nici nu folosesc la nimic.
Back to ce ziceai despre film:
Ei, tocmai elementele pe care tu i le lauzi, luate punct cu punct, pe mine nu m-au convins. AS FI VRUT sä fie asa cum le descrii tu, SPERAM asta, cä doar stii cä-mi place sä savurez un horror bun - iar când am väzut King pe generic, mi-am zis: "'oprea! Stäm bine!". Da' ce sä fac dacä fazele terifiante nici nu mä tineau tintuit în scaun, nici nu mä fäceau sä sar din el, ci-mi stimulau libertatea de-a mä suci ba pe-o bucä, ba p-ailaltä?
Uite, mai tii minte «Ils»? Ala, DA, m-a smucit de câteva ori, în cea mai mare parte (pânä spre final, când îsi rateazä divulgarea, filând prost cartea). Si nu era ditamai horrorul cu pretentii - dar avea fior; de-aia am si intitulat cronica "Estetica spaimei".
Revenind: toatä chestia aia cu sondarea subconstientului, cu exploatarea spaimelor personale si a sentimentelor de vinovätie, relatia tatä-fiicä, etc. - veche si räsuflatä; s-a folosit în jdemii de alte horroruri si non-horroruri; aici n-aducea nimic nou. Plictis, mon cher!
Jackson e un actor extraordinar, da, joacä nuantat si expresiv - da' ce folos, când baza dramaturgicä e subredä? (Vezi discutia de mai sus, cu razvan.gabriel, despre acea secventä.) La fel de instabilä e si structura rolului lui Cusack, pe toatä întinderea filmului - asa cä la ce-mi ajutä dacä se uitä frumos într-un cadru, si urât în altul...?
Deci, dacä tu-i dai 9/10, sper sä se simtä si sä-ti dea o bere. Eu mai mult de 6-7/10 n-am de unde, si mä duc sä-mi bau singur berea, la grädina dintre scoli. (Una-i scoala 174, unde-am fäcut clasele I-VII; acolo sä vezi horror!)
@Piotr
Intr-adevär, "It" (romanul) devine ezitant spre final... Dupä ce-a tinut tot timpul steagul atât de sus, acum începe sä-l clatine. (Apropo, în caz c-ai citit editia de la Nemira, sä stii cä nu recunosc nimic! :P Toate tâmpeniile de traducere nu-mi apartin, le-a bägat idioata aia de Ruxandra Toma, care-a intrat cu copitele peste manuscrisul meu - inclusiv nenorocirea cu "Crapä capul caprei...", despre care am mai scris acu' câteva luni pe-aici, pe undeva, nu mai stiu prin ce topic...) Iar filmul, din päcate, da, e bäsit total... Douä trei secvencioare reusite, prin pelteaua generalä) - plus finalul, cu päianjenul, care-i Teatrul Tändäricä toatä ziua!)
"The Dead Zone" e bun. Nu-i tocmai horror, ci fantastic - drama omului care începe sä aibä puteri premonitorii. E romanul care deschide seria oräselului Castle Rock. Filmul (Cronenberg, la începuturile lui, când încä nu-si descoperise visceralitatea) e foarte bine lucrat, dar färä nimic genial. Bine construit si filmat finalul.
[quote=Liou]cred ca americanii-s superstitioasi, de aia sar peste 13 :?
Si-GUR!
chiar crezi sau ai zis-o la misto? daca si la Intercontinental lipseste etajul 13 inseamna c-o fi o conventie internationala "pass over 13" in industria hoteliera.
all in all, nici eu n-o sa vad filmul curand.
Supastar
12 Aug 2007, 11:37
nu prea ai stat la hoteluri :)
numarul unei camere e format din etaj si numarul camerei pe etaj. 1408 e camera 8 de la etajul 14.
dar in state se sare la numaratoare de la etajul 12 la 14 (si la camere, de altfel). practic era la nivelul 13.
iar 1+4+0+8=13
se pare ca nici tu nu ai stat in hoteluri care se intind mai mult pe lungime si latime decat pe inaltime! ;)
n-am vazut filmul, dar mai exista o posibilitate de numerotate hoteliera:
prima cifra este aripa hotelului, a 2-a este etajul,iar ultimele 2 reprezinta numarul camerei.
Astfel actiunea se poate petrece in aripa 1 la etajul 4 in a 8-a camera.
seven7seven
12 Aug 2007, 18:35
@Pitbull
Scuzã-mi neºtiinþa ºi îndrãzneala.
Ziceai cã tu ai tradus "It" pentru Nemira?
Ai mai tradus ºi alte cãrþi pentru ei? Parcã iþi plãceau povestirile fantastice (îmi aduc o aminte de o discuþie despre "Mimsy were the Borogoves"?), ºi mã întrebam dacã ai lucrat cu ei ºi pentu colecþia Nautilus, cã pe acolo mi-am mai bagat nasul. :happy:
Pitbull
12 Aug 2007, 19:38
Päi, lucrurile stau asa:
Pentru Nemira, în anii 1993-1994, am tradus:
Stephen King, "Carrie" (N)
Stephen King, "Orasul BântuIt" (N)
Stephen King & Peter Straub, "Talismanul" (N)
Elizabeth Faucher, "Familia Addams"
J. M. Dillard, "Evadatul"
Mario Puzo, "Sicilianul"
Arthur Hailey, "Suprasarcinä"
Richard Osborne, "Demolatorul" (N)
Brian Aldiss, "Greybeard", (N)
Donna Julian, "Irezistibil" (romance siropos, nici nu-l mai am)
Philip K. Dick, "Omul variabil" (nepublicat)
Alea cu (N) sunt din colectia Nautilus.
Apropo de "Mimsy Were the Borogoves", relatia e partial diferitä, si se revendicä de la anii 1986-1991 pe care i-am petrecut în SF, unde l-am cunoscut pe traducätorul ei, Mihai Dan Pavelescu, si pe editori (Almanahul "Anticipatia", unde publicam si eu uneori).
Proletar
12 Aug 2007, 20:12
@pitbull
mie mereu mi s-a parut ca numele traducatorului trece parca prea usor prin fata ochilor cititorului, desi rolul sau este esential.
practic, traducatorul rescrie cartea, ceea ce presupune un efort similar cu cel al autorului.
cel putin asa cred.
Pitbull
12 Aug 2007, 20:46
In principiu, ai dreptate. Asa ar trebui sä fie - si asa fäceam si eu, la începuturi, când trägeam o primä mânä la masina de scris, pe urmä bibileam cu pixul, corectând, stilizând si perfectionând, si pe urmä scriam totul încä o datä, "pe curat".
Dar timpurile s-au schimbat, traducerile nu se mai plätesc ca pe vremuri, ecuatia de ordin general time is money a devenit cruntä, si din päcate am ajuns sä traducem dintr-o suflare, la galop, contând doar pe flerul nostru de a nu gresi, färä sä mai avem timp sä revenim mäcar o datä asupra textelor. Rafinamentul, stilul, munca de creatie literarä la care te referi tu - toate s-au dus în mä-sele. In 1993, am lucrat opt luni la "It". Acum, as face-o într-o lunä - si nu e un motiv de mândrie.
seven7seven
13 Aug 2007, 09:45
Pãi ai tradus o grãmadã. ªi sunt ok. Cu asta te ocupi?
Credeam cã poate eºti responsabil de aberaþiile din ultimele douã cãrþi ale ciclului Dune din Nautilus (varianta veche, în portocaliu ºi negru, nu cea nouã, albã). :P
Din câte ne spui, cum cã în ziua de azi toate se fac în grabã, încep sã înþeleg ºi de ce aratã cartea cum aratã. Trecând peste greºelile de tipar (extrem de numeroase!), apar confuzii, traduceri greºite, personaje încurcate cu locuri sau cu obiecte ( :huh: ) ºi fraze fãrã sens.
Pitbull
13 Aug 2007, 10:23
Mda, din motive de "perioadä de tranzitie", am ajuns sä mä reprofilez. Ultimul meu film n-a fost bine primit, productia româneascä se prävälea spre fundul gropii (atunci, în 1994), eu aveam o familie de întretinut, deci nu-mi puteam permite încercäri si tatonäri, eram obligat sä-mi gäsesc un câstig sigur si îndestulätor (de se-apucä unii capsomani, acum, sä emitä sentinte privitoare la îndelungata mea pauzä de cinema; sä-i fi väzut cum se descurcau, în acea situatie si acea perioadä!). Deci, da, încä mä mai ocup cu asta, dar nu pentru multä vreme, sper, cä dupä sase sute si ceva de volume traduse, îmi iese fum pe urechi - am ajuns la un burned-out, ceva de speriat.
Revenind la "Dune", mä mirä ce-mi spui, sunt traduse de Ion Doru Brana, care a fost dintotdeauna un profesionist excelent; nu-mi amintesc sä-i fi gäsit greseli atât de multe si grave. (Poate, într-adevär, a fost si el nevoit sä dea rasol, de la un moment dat...)
Apropo, mä bucurä discutia asta, dar sä nu deviem prea off-topic. Eventual, o putem continua la Cafenea > Cartea preferatä.
seven7seven
13 Aug 2007, 13:03
O, da. Cã era vorba de 1408.
O scurtã observaþie on-topic: mã aºteptam la mult mai mult de la filmul ãsta, dupã ce am vãzut trailerul. O nouã dezamãgire, din pãcate, asta are S. King written all over. Bineînþeles, vor fi din aceia care vor aprecia filmul, însã asta - zic eu - din ignoranþã pentru adevãratele suspense horror. Dacã ai vãzut destule filme care sã te "þinã în scaun", precum "Se7en" sau, ºtiu eu, "Psycho", nu cred cã 1408 îþi rezervã mari surprize.
Hai sa-ti zic, 7...de ce filmul asta, cu toate ca nu e peste altele, are efect.
L-am vazut o a doua data cu amici...aici incluzand-o pe sor'mea care era la picioarele mele, eu fiind pe canapea...
Stiind fiecare moment "fricos" reuseam de fiecare data sa o sperii pe aceasta sora a mea, doar atingand-o brusc dar usor pe umar...iar prietenile ei, se speriau si ele la randu lor, o reactie in lant.
Incipitul filmului le-a indus pe aceste fete in starea de panica si claustrofobie pe care ti-o da filmul...iar restul a venit de la sine.
Chiar si fara ajutorul meu...fetele erau crispate incontinuu...si nici macar nu era intuneric afara...
Un foarte sanatos 8-8.5 pentru filmul asta.
Proletar
13 Aug 2007, 22:02
@Mono
De unde mania asta de a acorda note filmelor? :)
Pai filmu asta l-am comentat deja pe "Cel mai ultim film vizionat" :D
Si ziceam si eu ca totusi sa-i dau aceeasi nota ca acolo :lol: ... ca sa nu fiu ipocrit sau ceva... :D
Si in plus...imi place sa le acord note...nu stiu de ce...
Proletar
13 Aug 2007, 22:17
da, dar da-le si tu note de genul 8.37...sau 5. 42.. :)
stabileste cinci criterii carora sa le corespunda cinci note apoi fa media aritmetic...ca sa-ti iasa analiza mai riguroasa...
seven7seven
13 Aug 2007, 22:53
@M0n0
Sigur. Asta oare nu pentru cã sora ta, ºi prietenele ei, erau obiºnuite cu alt fel de filme? Comedii uºor de digerat, romantice lacrimogene sau filme cu muºchi?
Dacã totuºi, erau fani (fane) ale genului horror, ºi le-a surprins 1408, atunci.. ok, probabil vãd altfel horrorul decât mine.
Dacã aº fi vãzut filmul acum 2 ani, mi-ar fi plãcut.
Poate nu...
Dar iti cam faci o idee asupra publicului tinta... :)
Ba io am vazut multe filme de groaza beton, incluzand Seven, Aliens, Blair Witch, Saw 1 (2 si 3 slabe), The Descent, dar kiar si asa asta a reusit sa ma suprinda, carei probl?
@Pitbull. Hai so iau punctual. :D
Kiar daca sunt multe elemente veki, bine stiute, nu inseamna ca e banal sau boring. Modul in care se combina e alert si uneori original.
Enslin era genu de om care a fost in multe camere asa-zis bantuite si care erau doar vrajeli de ademenit turisti (cum e sin realitate), de aici neincrederea lui absolut justificata.
De aceea si avea contorul respectiv, ca sa demonteze mitul.
Negocierea dintre Olin si Enslin nu mi sa parut banala, frazele erau smart construite, rezultatul poate previzibil desi nici ala tot timpul asa.
Imaginea fostelor victime care se arunca in gol este misto: face parte din arsenalul ideilor obsesive ale camerei de al convinge sa moara, de ai arata calea cea scurta prin care poate iesi din cosmarul sau personal, metoda atat de eficienta in cazul multora.
Partea cu tatal ratat, cu fetita carei moare si cu nevasta arata clar faptul ca acea camera actioneaza very smart: se foloseste de problemele sale personale pt al convinge ca viata nu merita traita. Il ataca acolo undel doare cel mai tare si o face f eficient: ce poate fi mai dureros pt un om decat sasi ingroape copilul? Sau teama de a ajunge asemeni unui tata ratat? So, fakin smart room.
Da, la faza cu falsa evadare e fortat. Desi se straduieste mult sa para veridica, nu reuseste. Dar sunt detalii interesante si acolo, gresit combinate insa.
Finalul cu arderea camerei poate parea banal, dar nu e. Arderea sugereaza distrugerea trecutului, a obsesiilor sale personale, a greselilor pe care camera la obligat sa si le asume si sa le depaseasca. Acum sia inteles greselile, lea depasit si e pregatit sa renunte la ele definitiv cu ajutorul focului purificator. Camera -pe care o privesc ca pe o entitate de sine statatoare extrem de complexa, de aici si intregul univers care se dezlantuie asupra sa care reprezinta de fapt lumea sa interioara cea mai neagra- il lasa sa evadeze prin deskiderea usii, acum cand sia atins scopul. Camera ca o oglinda a lumii sale interioare ascunse si intunecate, o idee bine redata. Nu excelent, dar bine.
Acel well done de la final reprezinta felicitarea cerberului care stie ca Enslin e primul care reuseste sa invinga camera, sasi invinga problemele. Toti ceilalti, fiind obligati de camera sa faca asta, au ales calea cea mai usoara: moartea. Ori Enslin asta avea cojones cat casa, altfel claca. Cam asta e morala.
Ei ce zici? :D
seven7seven
14 Aug 2007, 11:55
Din filmele beton pe care le aminteºti, doar Se7en mi-a plãcut (era destul de evident.. ;)), restul m-au amuzat (Saw 2 nu l-am vãzut, mi-a fost destul primul :happy: , deci e posibil sã fie o capodoperã ºi sã nu ºtiu eu..).
Pitbull
14 Aug 2007, 12:15
Ei ce zici? :D
Zic cä tot efortul täu de a argumenta sustinerea filmului nu face decât sä-mi dea dreptate, în ultimä instantä. Se integreazä perfect în contextul discutiei pe care am avut-o pe pagina anterioarä cu razvan.gabriel: al problematicii drumului de la intentie la realizare. Si tu observi anumite intentii (de pildä, latura psihologicä a relatiei dintre camerä si personaj - dar si multe altele), läudabile în fond, si nu reusesti sä percepi mecanismul care duce la ratarea lor (si care, aici, e determinat de o lipsä totalä de originalitate si creativitate, pe fondul unui scenariu haotic, dezorganizat, care încearcä sä spunä prea multe si sä întindä tentacule în toate pärtile). Pe aceastä cale, as putea lua punct cu punct toate exemplele tale, disecându-le - dar consumul de timp ar fi prea mare pentru un asemenea film, si de fapt am si fäcut-o anterior, partial (atât în analizä, cât si în dialogul cu razvan.gabriel). Mai bine citeste-le din nou, încet, atent, confruntându-le punctual cu referirile tale.
As mai avea de fäcut niste observatii, dar sunt foarte severe, asa cä astept pentru când ne vedem (poate mâine sau poimâine, la Mall). Dacä ti le spun între patru ochi, vei sti cä-s bine intentionate, si n-ai sä te superi; dar în public, ar da nasol.
devil_doll
14 Aug 2007, 12:18
hopa..ce e maine sau poimaine la Mall? :D u made me curious
Pitbull
14 Aug 2007, 12:40
Nu mai stiu... Ala coreeanu' mi se pare, zi-i pe nume... N-am retinut precis, tre' sä-ntreb iar.
As mai avea de fäcut niste observatii, dar sunt foarte severe, asa cä astept pentru când ne vedem (poate mâine sau poimâine, la Mall). Dacä ti le spun între patru ochi, vei sti cä-s bine intentionate, si n-ai sä te superi; dar în public, ar da nasol.
suna cam ciudat, dar astept cu interes.
e poimaine.
distroe
30 Aug 2007, 09:40
Dupa Green Mile, mi-a placut una peste alta filmul asta ca ecranizare dupa King. Sincer,am trecut prin ceva asemanator ca Enslin - m-am asezat pe scaun convins "iaca din nou un horror plicticos, un cap de drac si putina magie neagra". Numai ca dupa ce in fata lui Cussack dispar ferestrele si se trezeste intr-o gaura in spatiu,ma trezesc ca o tin de mana pe prietena mea ( iar ea se tine strans de sticla de icetea). Chestia cu falsa evadare e reusita, se leaga de scena inecului de la inceputul filmului - imi place si partea cu realitatea alternativa - sotia interpelata pe messenger spune ca a verificat deja hotelul si camera,deci Enslin ar fi proiectat intr-un univers paralel. O treaba ar mai fi mers - si nu e - un flashback cu inceputul povestii,ceva de genul unui manager zidit intre peretii camerei 1408 care sa se ranjeasca macabru dintre flacarile de la sfarsit... In fine, ca poveste de groaza gives shiver...Una peste alta,un 9.50
Toti ceilalti, fiind obligati de camera sa faca asta, au ales calea cea mai usoara: moartea. Ori Enslin asta avea cojones cat casa, altfel claca. Cam asta e morala.
Ei ce zici? :D[/quote]
Pe mine tocmai asta m-a deranjat la film : ca e moralizator; mi-a dat frisoane in schimb imaginea in oglinda, proiectata la fereastra de vizavi de 1408; mi s-a parut pe cat de ilar-ludica oarecum, pe atat de creeepy
Cele mai bune ecranizari dupa King le consider a fi cele care o au in distributie pe Kathy Bates (Misery si Dolores Clairborne) - o actrita careia i se potriveste ca o manusa universul lui King.
Trebuie amintit desigur si THE SHINNING, cel mai bun film facut dupa un roman de King in opinia mea. Paradoxal, avem de-a face cu o capodopera a genului horror tocmai datorita faptului ca regizorul si-a impus propria viziune si nu prea a tinut cont de roman decit in linii generale. Mai recent, o ecranizare fidela a romanului intr-o miniserie TV, sub stricta supraveghere a lui King se prezinta mult sub valoarea artistica a capodoperei lui Kubrick. Poate si datorita regizorului, Mick Garris, a carui unica contributie cu adevarat importanta la revigorarea genului horror a reprezentat-o producerea seriei Masters of Horror.
Ma intreb, ce film ar iesi daca un regizor priceput ar realiza o ecranizare dupa Gerald's Game? Mi s-a parut un roman foarte reusit si, in timp ce-l citeam, mi-o tot imaginam pe Laura Dern in rol principal. :D
L-a mai citit cineva?
Pitbull
30 Aug 2007, 17:54
Eu n-as fi väzut o actritä de tip Laura Dern sau Cate Blanchett acolo, ci mai degrabä o Annette Benning (!!!), eventual Demi Moore sau Julia Roberts... Desi, dacä stau bine sä mä gândesc... ACTORICESTE, Cate ar merge bine pe rol; dar e prea frumoasä. Eroina din "Gerald's Game" ar trebui sä fie mai banalä, mai o femeie ca oricare alta.
Romanul te zguduie, te ia si te duce cu el, în toatä partea care se petrece în cabanä - mai ales momentul äla incredibil când cutu bagabont începe sä pape din räposatu'. Din päcate, partea cu nebunul e complet redundantä; si cum spre final regäsirea äluia, "ca sä-l priveascä în ochi" (si astfel sä se "vindece de angoasä") confiscä atât de aiuristic firul epic, dac-as face filmul as construi cu totul altfel ultima parte (ducând pânä la capät povestea deja începutä - cu imobilizarea). Pe urmä, King s-ar supära pe mine, ar iesi iar cu scandal, si mi-ar face publicitate.
Am citit undeva ca se pregateste o ecranizare a romanului A BAG OF BONES. Nu l-am citit, din pacate, dar se zice ca ar fi unul dintre cele mai bune romane pe care le-a scris King dupa accident. Apropo de accident, din cite stiu eu, prima carte pe care a scris-o King dupa respectivul eveniment a fost Dreamcatcher, care, sa spun sincer, mi s-a parut un roman foarte slab. Am detectat o schimbare in stilul sau de a scrie, dupa accident, parca nu mai are verva pe care o avea odata. Poate ma insel...
Urmeaza sa citesc acum THE DARK HALF, cu o stringere de inima, deoarece filmul nu prea m-a impresionat.
Mi-a placut intotdeauna legaturile pe care le face King intre romanele sale. De ex. eclipsa, care apare atit in Gerald's Game cit si in Dolores.
Imi amintesc de vremurile cind citeam The Shinning, Christine, Misery si nu le puteam lasa din mina. Din pacate, in ultima vreme nu prea am mai avut parte de asemenea experiente.
Pe mine tocmai asta m-a deranjat la film : ca e moralizator
Oh do explain.
costash
24 Sep 2007, 19:16
foarte bun filmu..cu toate ca actiunea se desfasoara intrun spatiu restrans reuseste sa mentina suspansul..
Dominic
25 Sep 2007, 17:00
Dragutz filmul..J.C unul dintre preferatii mei...Stephen King la fel:D...insa,sincer, ma asteptam la mai mult dupa ce am vazut trailerul! 8) :?
reusit film.nu ma asteptam sa ma tina in asa suspans avand in vedere k toata aktiunea se petrece intr o kamera d hotel. e interesant momentul in kre se intoarce el in mare unde aproape k se ineaka si krede k tot haosul din kamera d hotel a luat sfarsit si d fapt se intoarce tot akolo :D
hmmm... nu o fost cine stie film dar ma rog a fost ok :)
eu una am vazut filmul de 2 ori si mia placut cat de cat...
criss robi
11 Aug 2008, 21:45
Este tare sa-l vezi pe John Cusack jucand in horror-uri.Apropo reusit film. :w00t:
Senseless
24 Aug 2008, 13:02
nashpa :o
Da :) e super filmul . :P
Imi aduce aminte si de " Number 23 " cu Jim Carrey .
corinka
09 Jul 2009, 00:06
A fost ok, dar previzibil pe alocuri. De exemplu, cand a 'scapat' prima oara din camera eram sigura ca e doar o iluzie. Si asa a fost.
N-a fost mare lucru,l-am vazut de 3 ori,si tot nu m-a convins;)
Da , dar s-a concetrat doar pe acea camera si nimic mai mult .
Pitbull
09 Jul 2009, 13:37
Slăbuţ, slăbuţ rău...
Topicul si analiza - aici:
http://www.cinemagia.ro/forum/showthread.php?p=1389612#post1389612
(Apropo, am mai spus: topicurile de la "Acum pe ecrane" pe care timpul le-a offtopicizat în sensul de "Anţărţ pe ecrane" trebuie să fie mutate în secţiunile lor (acolo unde acestea există: "Horror", "Animaţie", "Iconoclast"...).
Booty, fii bună, trimite-l aici p-ăla.
Apoi, Stefane sau Cinemaniacule, uniţi-l cu ăsta.
Pitbull
09 Jul 2009, 13:38
Booty, trimite-l pe ästa la Horror, te rog - s-a reactivat subiectul.
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.