PDA

View Full Version : "Letters From Iwo Jima"


Pitbull
23 Feb 2007, 01:54
A fi om într-un context inuman - "Letters From Iwo Jima"
Mai mult film de continut, decât violence show

Räzboiul din Pacific n-a avut nimic eroic. La fel ca tot ansamblul marii conflagratii a secolului XX, cu cele douä etape ale sale (impropriu numite "räzboaie mondiale"), n-a fost decât un scenariu cinic menit sä impunä prin fortä o nouä împärtire a sferelor de influentä politico-economicä în lume. Aici, miza era jumätatea de nord a Pacificului, vizatä sä devinä în cea mai mare mäsurä posibilä o "mare nostrum Americana". Pentru a înfrânge dominatia imperiului nipon aspra zonei, yankeii îmbrätisaserä o viziune întinsä pe mai multe decenii, dar dependentä direct de rezultatul primilor patru ani ai conflictului armat. Jocul demarase în 1941, an presärat cu provocäri si umilinte la adresa Japoniei, doar-doar va reactiona - ceea ce a si fäcut, într-un târziu de 7 decembrie la Pearl Harbor, cu stirea si acordul tacit ale lui Roosevelt, pe care O.S.S.-ul îl anuntase încä de-o säptämânä despre iminenta atacului (scenariu regäsit si îmbunätätit peste saptezeci de ani, în 9 septembrie la W.T.C.). Din acel moment, mersul räzboiului devenise ireversibil. S.U.A. aveau pretextul de a interveni aläturi de Regatul Unit si Uniunea Sovieticä (asa cum scria în text), nu de partea Axei, cum l-ar fi tentat pe Truman la un moment dat, în '41, când încä mai era senator - ceea ce au si fäcut. Începând cu Midway, au mäturat irezistibil arhipelagurile din Pacific, pregätindu-se sä-si aducä Japonia sub cälcâi - sub ambele cälcâie, cäci au cälcat în picioare si Hiroshima, si Nagasaki. Restul e... la fel de istorie pe cât fusese si începutul.
În aceastä configuratie strategicä, insulei Iwo Jima îi revenea un rol esential - acela de a deveni principala bazä pentru ofensiva finalä asupra Japoniei. Importanta ei era väditä, iar disputa, dinainte jucatä: în februarie 1945, Japoniei nu-i mai rämäsese nici mäcar iluzia victoriei. Flota navalä si cea aerianä erau decimate, resursele se ispräviserä, iar trupele imperiale nu mai puteau decât sä încerce o rezistentä disperatä în fata invaziei inexorabile a unei armate care avea capacitatea de a se reînnoi la nesfârsit. Guvernantii Împäratului stiau cä soarta tärii era pecetluitä, si continuau lupta exclusiv din patriotism si spirit al onoarei, constienti cä fiecare sacrificiu însemna încä o zi de libertate câstigatä pentru copiii lor.
Acest "fatalism eroic" (cam singura formä de eroism prezentä la Iwo Jima) caracteriza trupele nipone postate pe insulä, stiind dinainte cä erau osândite - si reprezintä principalul substrat al filmului. Providenta a fäcut ca respectiva stare de spirit sä fie transpusä în corespondenta Generalului Locotenent Tadarnichi Kuribayashi, publicatä ulterior de Tsuyuko Yoshida în volumul "Scrisori de la comandantul suprem" - aflat la originea scenariului construit de Iris Yamashita, împreunä cu numeroase alte misive ale militarilor de pe Iwo Jima, care n-au apucat sä mai fie trimise familiilor si au asteptat într-un pachet îngropat pe insulä timp de peste saizeci de ani.
Sub acest aspect, strict istorico-informativ, se descifreazä "copertile" filmului - cele douä scurte secvente contemporane, în care niste muncitori japonezi din zilele noastre exploreazä tunelurile din Iwo Jima si descoperä pachetul cu scrisori. În rest, povestea se structureazä temporal strict la nivelul trecutului, urmärind destinele acelor militari condamnati a priori cu o meticulozitate si sobrietate cvasi-documentare.
Pariul pe care si-l asumä astfel Spielberg, cu obsesiile lui despre Al Doilea Räzboi Mondial ("Empire of the Sun", "Schindler's List", "Saving Private Ryan", etc.), e realmente dificil - si câstigat, färä îndoialä, prin inspiratia de a fi încredintat proiectul unui regisor serios si non-veleitar, cum s-a dovedit în ultimii ani Clint Eastwood (una dintre rarele instante când un actor convertit nu sare nici peste cal, nici pe sub el). Cum spuneam, Eastwood beneficiazä din start de un material scriptic foarte solid, care-l înscrie ca regisor pe un drum dificil, dar clar (ori reusesti cu brio, ori ratezi lamentabil): subiect istoric, roman epistolar-documentar, scenariu marcat de aceste date si transpunându-le într-o structurä dramaturgicä pe cât de specialä, pe atât de riguroasä. Ca atare, autorul opteazä pentru o viziune detasatä, echilibratä, obiectivä, läsând sä se contureze treptat perspectivele eminamente umane care compun drama acestui episod legendar al istoriei.
Lucru de la sine înteles, principalul privitor este Generalul Kuribayashi, compus expresiv si subtil de Ken Watanabe (nominalizat în 2004 la Oscar pentru rolul secundar al lui Katsumoto, din "The Last Samurai"), care dä viatä unui luptätor pe cât de genial ca tactician, pe atât de sensibil si rafinat ca om. În jurul lui evolueazä câteva arhetipuri, dintre care se disting soldatul Saigo (omul simplu cu nevastä si copil - Kazunari Ninomyia), locotenentul Ito (tipul de ofiter brutal si limitat, eminamente cazon, cäruia-i e refuzatä pânä si sansa unui sacrificiu voit "eroic" si, în fond, doar ridicol si isteric - Shidou Nakamura), baronul Nishi (ofiterul de modä veche, dandy si onorabil, cäläret campion, al cärui cal e mäcelärit primul de bombele yankeilor - Tsuyoshi Ihara), Shimizu (fostul politist militar urât de toti sub suspiciunea de a fi turnätor, în realitate trimis sä moarä în linia întâi tocmai pentru cä a refuzat sä execute un ordin inuman - Ryo Kase), la care se adaugä amirali bätrâni si depäsiti de situatie, ofiteri derutati, oscilând între poncifele de comportament martial si creativitatea atipicä a noului comandant, si numerosi soldati care compun ca pietricelele unui mozaic sau ale unei mandala complexitatea umanä a celui mai de jos si mai întins esalon al armatei.
Ochiul regisorului parcurge discret si întelegätor toate aceste modele umane, atât în mizanscenele pragmatice ale situatiilor specific militare cât si în compozitiile abulice si aberante ale bätäliei, unde orice logicä pare sä se piardä. Labirintul relatiilor omenesti pare sä se calchieze peste reteaua derutantelor tuneluri säpate la ordinul lui Kuribayashi (geniala lui inventie strategicä, în urma cäreia lupta de la Iwo Jima, în locul unei invazii scurte, ca-n Normandia, s-a prelungit timp de patruzeci de zile), pe care Eastwood le filmeazä insistent si insinuant, transformând celebrul munte de pe insulä într-un adevärat furnicar uman, cu propriile sale reguli spatiale si comportamentale. Prezenta americanä rämâne în mare parte abstractä, compusä preponderent din "efecte" (raiduri aeriene, explozii, bubuiturile permanente ale artileriei), cärora li se adaugä câteva panorame ale colosalei desfäsuräri de forte menite sä înghitä biata insulä (neconvingätor de exagerate, si chiar stângaci compuse din efectele speciale - mai ales debarcarea initialä de pe plajä) si, spre final, câteva schite de portrete punctuale (un prizonier muribund, doi soldati care-si executä sumar prizonierii japonezi pentru cä le e lene sä-i supravegheze, sau topimea snob-arivistä a receptiilor californiene de care-si aminteste Kuribayashi).
Semnificativ si inspirat este faptul cä, în ton cu romanul epistolar de la origine si conceptia dramaturgicä pe care a inspirat-o, Eastwood nu se lasä atras nici un moment pe panta exceselor (oricât de mult le-ar fi justificat, pânä la un punct, subiectul). Secventele de luptä propriu-zisä sunt economice, atent controlate, atât cât sä întregeascä fresca umanä a povestirii. Violentele între oameni lipsesc aproape cu desävârsire - le puncteazä doar câteva inevitabile ciocniri, finalizate prin ucideri la modul scurt, sec si nesentimental, propriu unui räzboi ajuns în al patrulea an al ostilitätilor. Inerentul naturalism al unor incidente (sinuciderea colectivä cu grenade) e tratat cu decenta unei combinatii de dezinvolturä si lipsä a ostentatiei, iar arhetipalele "orori ale räzboiului" percuteazä prin câte un detaliu inspirat - o mânä încä înclestatä pe fotografia familiei, cäzând departe de trup, sau executarea (în flash-back) a câinelui unei familii inofnsive.
Foarte interesantä se relevä si decizia plasticä a filmului, modul de a transpune în imagini universul damnat si lipsit de glorie al fatidicei insule. Majoritatea cadrelor sunt compuse cu o neglijentä studiatä, tipicä documentarului (în conceptia regisoralä modernä, proprie unui anumit tip de subiecte hiper-realiste, pe care au asimilat-o atât de bine si tinerii nostri cineasti ca Puiu si Muntean, si din care bätrânetul cinematografic nu pricepe nimic). În secventele de noapte sau interior, în locul "bäilor de luminä" ce se practicau pânä prin anii optzeci, sau chiar al clar-obscururilor rembrandtiene încä functionale în cazul unor povestiri mai stilate, operatorul Tom Stern compune frust din dâre de raze si pete de întuneric. Peste toate acestea se asterne granulatia cântäritä farmaceutic a unei pelicule menite sä miroasä a semi-documentar, etalonatä stins, astfel încât majoritatea cadrelor plutesc undeva la jumätatea distantei între alb-negru si color (ceea ce, în plus, face ca petele de culoare ale exploziilor, aruncätoarelor de fläcäri si jerbelor de sânge sä fie cu atât mai penetrante).
Insistenta cu care scenariul tine sä urmäreascä bogätia de sensuri umane a materialului de pornire duce la o anumitä depäsire a justificärilor temporale, de la un moment dat filmul devenind peste mäsurä de lung - si ca duratä, si intrinsec - si, ca atare, empatic numai cu spectatorii dispusi sä uite putin de ticäitul ceasului si sä mediteze cam ca japonezii la ritualul ceaiului. Totusi, riscul meritä - mäcar pentru cä, dacä doritorii de show violent vor fi dezamägiti, cei dispusi sä chibzuiascä vor gäsi totusi în acest film un prilej de meditatie - nu la cine stie ce mari adeväruri filosofice, ci doar la ce înseamnä sä fii om într-un context inuman prin definitie. Si ne mai prilejuieste si multumirea de a vedea cä, uneori, actorii pot chiar sä asimileze regia în cheia filmului de continut (cel putin, dacä nu-i cheamä Mel Gibson).

Pitbull (Mihnea Columbeanu)
23 februarie, 2002, h. 00:30-02:26
Bucuresti, România

Carmine Galante
23 Feb 2007, 09:50
Deci merita? Acu' l-am tras.

alex2
14 Mar 2007, 01:44
mi-a placut mai mult flags of our fathers.
si m-a dus cu gandul la rilke si hassel...tampita activitate, razboiul.

M0n0
14 Apr 2007, 00:37
And the saga is concluded. De la Flags of our Fathers vine si povestea din tabara opusa, astfel este o poveste completa. In partea asta e vorba de tabara japoneza si cum au rezistat ei atacurilor americane de cucerire a insulei Iwo Jima, pana aici e evident. Ceea ce e de asteptat in filmul asta e cantitatea de detalii enumerate vizual de'a lungu filmului...soldati si povestea lor, ce mancau, unde isi faceau treburile, unde dormeau, de ce au facut tunelurile prin toata insula, superiorii lor, motive, etc. E oricum mult mai cuprinzator in detalii decat "Flags...". Si cu toate astea mai este loc si de scene "de razboi"...bombe, mitraliere, gloante, tunuri. E in sine un film complet...dar impreuna cu Flags of our Fathers, Eastwood (cu o regie ca de'a lui) acopera fiecare parte a istoriei a acelui loc, istorie din cel de'al doilea razboi mondial, japonezi vs. americani.

Alex Leo Serban
14 Apr 2007, 06:13
vreo parere cva?
k asteapta carminume ala din 23 februarie - nu stie dk sa-i plak sau nu! :lol:

Pitbull
14 Apr 2007, 13:46
Päi, cum ziceam: film ok.

Alex Leo Serban
14 Apr 2007, 16:25
pour une fois, sintem si noi d acord ;)
ps cum, dar nu esti d parerea amicului gorzo - k e o capodopera a 'celui mai mare artist american d azi'??

Lecart
14 Apr 2007, 16:35
Flags of our Fathers mi-a placut mai mult, mi se pare mai reusit.

Pitbull
14 Apr 2007, 22:16
pour une fois, sintem si noi d acord ;)
Mhm. "M.D.L.", "Legäturi bolnävicioase", "Prairie Home Companion", "Blowup" - si atâtea altele! - erau cantitäti neglijabile nu?
ps cum, dar nu esti d parerea amicului gorzo - k e o capodopera a 'celui mai mare artist american d azi'??
De ce? Dacä admir pe cineva, gata - musai sä-i dau dreptate 101,98%? Sau, dacä-l dispretuiesc pe altul, nu-i pot da un flustuc de dreptate la un moment dat? Iar suntem maniheisti?

Alex Leo Serban
15 Apr 2007, 05:41
pt pitbull

stii k imi place sa takinez (now don't u get the wrong ideas! :lol: )
sigur k nu tre sa fii 100% d acord k sa admiri p cinva - dk ar fi valabila kestia asta, p gorzo nu l-as admira mai deloc :w00t: da uite k, desi cu el sint d acord cam 25-30%, we get along fine...
in privinta dispretului insa - s-avem pardon! ii marturiseam si lui cosashu kestia asta: eu, decit sa zic cva d bine dspr un dushman (kiar dk merita! kiar cind sint d acord cu el), mai bine-mi tai o mina!!
in fond, si tacerea (= gura cusuta) e o virtute, nu? ;)

Pitbull
15 Apr 2007, 17:02
in privinta dispretului insa - s-avem pardon! ii marturiseam si lui cosashu kestia asta: eu, decit sa zic cva d bine dspr un dushman (kiar dk merita! kiar cind sint d acord cu el), mai bine-mi tai o mina!!
Aici, suntem pe invers! (Nu nu, nici tu sä nu intri la idei! :P )
Ei, dacä nu gäsesc nimic de zis pozitiv despre un dusman, caut, întreb, în cel mai räu caz inventez, fortez si le-mbârlig, si tot zic! Din trei motive:
- Din respectul pentru obiectivitate (fie si fortatä, uneori; dar mäcar ca idee de principiu).
- Ca sä-mi întäresc credibilitatea criticilor (tot pe principiul obiectivitätii).
- Ca sä le dovedesc tuturor (lui, celorlalti, mie însumi) cä sunt mai bun si mai puternic decât el.
- Cä asa mä simt eu bine. ;)

Alex Leo Serban
15 Apr 2007, 18:33
eu ma simt bine dk nu :P

pantagruel
21 Apr 2007, 00:27
pt als cu privire la gorzo
despre iwo jima

(mai intai o mica precizare - mie gorzo mi se pare cel mai bun. stop.)

am ramas buster keaton (ca tot e unul din idolii lui gorzo) cand am citit ironia lui als (putin mai sus), cum ca "letters from iwo jima" e o capodopera a 'celui mai mare artist american d azi' - parerea amicului g.

am plecat imediat la cronica celui incriminat si... stupoare.
alexleoserban are dreptate. gorzo a innebunit de-a binelea, aici. insira numai stupiditati.
dar are si doua momente de luciditate
1 - cand zice ca abia dupa o ora de film vedem un american. cand de fapt filmul abia acolo incepe.
2 - ca reluat in memorie (Doamne fereste) ai senzatia de liniste. mie chiar mi se pare ca m-am odihnit destul doua are si un sfert uitandu-ma in gol (si nici macar nu juca dinamo)

altfel, imi place teribil ura dintre als si gorzo. e si creatoare, dealtfel. mai ales ca amicul a.g. are niste fixuri enervante.
ce o avea, tata, cu nea tarantino asta? ca abia cu pistolarul asta filozof cinematografia americana a inceput sa mai evolueze o tzara.

in rest imi mentin parerea.
mie (tot) gorzo mi se pare cel mai bun. stop.

Lecart
21 Apr 2007, 00:50
Sper sa nu fie o intrebare stupida.. dar, cine este gorzo?

Pitbull
21 Apr 2007, 01:04
Sper sa nu fie o intrebare stupida..
Aää... nu... nu e... :hmm:
cine este gorzo?
Andrei Gorzo
http://agenda.liternet.ro/cronicari/64/Andrei-Gorzo.html

Alex Leo Serban
21 Apr 2007, 07:35
pt pantagruel

sint consternat: d unde ai scos kestia cu 'ura' ??? (sper k si gorzo sa fie la fel d consternat k mine...)
imi pare rau dk asha s vd din afara - e vba, pur si simplu, d 2 moduri dif d a considera critik d film, plus inerente dif d gust
si mie-mi place f mult cum scrie gorzo, il citesc cu placere, dar pt mine critik d film e mai mult decit repovestirea unui film intr-o proza suculenta cu priza la public; inseamna o anumita anvergura teoretik (kit k implicita), curajul verdictului si un abc al 'lucrurilor-d-bifat' (d la regie la dp - atunci cind e cazu) kre inrudeshte mai mult cronik cu un 'to do list'.
c ma exaspereaza adesea la gorzo e k foloseste filmu k un pretext pt piruete literare... in c ma priveste, cred k literaturizarea este cel mai mare dusman al bunului critic!
critik d film n-are nimic de-a face cu literatura, ci mai degraba cu expertiza. ar trebui sa fie scurta, austera si la obiect - fara inflorituri.
iar dk devine eseu (si cam asta sint cronicile lui gorzo d multe ori: skitze d eseu), atunci ar trebui sa aiba curajul sa atace - in mod original - operele cu adevarat fundamentale & marii autori...
sa speram k o va face si nu va ramine cantonat in cronik. dar - dk va scrie un eseu dspr 'marele clint e', p mine sa nu conteze :lol:

pantagruel
21 Apr 2007, 12:27
pt als
(+ gorzo 1 si 2 si ctp)

e, uite ca "ura' (dezacordul gust-maniera) s-a dovedit creativa. extremly.
am primit astfel (si pe gratis) o lectie excelenta vizavi de crtica de film.
"scurta, austera si la obiect - fara inlofituri",
nu degeaba eram topit (probabil nu doar eu) dupa minutul lui tocilescude vineri noaptea (de multe ori nici nu mai ramaneam sa urmaresc s filmul; imi ajungea fascinantu-i monolog restrans)

le-ai servit, totodata, cate o korektie savuroasa domnilor
pitbull (lichidat total in doar 3 cuvinte) si
gorzo (facil, popmpos, poltron - pe un ton moralizator - daca nici acum nu se supara amicul, atunci chiar nu mai are cand si de ce)

intre timp, adica abia azi, tocmai am citit si o cronicutza de carte (are destule), "confesiunile lui max tivoli", postata de domnul gorzo, in dilemateca. despre un roman tradus de gorzo. adica gorzo despre gorzo. chit ca una e iulia, traducatoarea si altul e andrei, condeierul ("afacerea" lor, nu e treaba mea)

ma asteptam, aici, ca domnul gorzo...
(acum nu mi se mai pare cel mai bun, vine tare din urma pateticul-constipo-istericos, ctp-ul - si acum ma mai ling pe degete dupa emanatia monstruoasa a 'mnealui, "sexul lui Iisus" la b.t.w.-ul lui von trier. saracul anal-ist)
... sa-mi vanda castraveciori de la bunica.
a reusit succesfuly. in plus, a iesit in vileag ca acesta, iaca, foloseste si literatura ca pretext pt piruetele literare (tripli ritbergeri si dubli touloopi) . cam ca jenia plushenko.

si acum "the proposition"
ce ai zice, domnule als, de un topic pre numele lui "un film intr-un rand"?
e mai mult gaselnitza lui c.palahniuk, din "bantuitii", decat a mea:
"- Gandeste-te la rezumatul ideii generale a unui film. Inchipuie-ti ca ai de propus un film la o televiziune intr-un singur rand. Muffy scrie: Veteran de razboi olog. Flamand. Vreau sa ajung acasa. Si Inky zice; Perfect. Tocmai ai prezentat Cold Mountain"

(mai "scurta, austera si la obiect - fara inlofituri", decat atat nu pot pt ca sa spui)

pantagruel
21 Apr 2007, 12:34
rectificare

(mai "scurta, austera si la obiect - fara inflorituri" decat atat nu pot pt ca sa spui)

marx
21 Apr 2007, 13:33
e, uite ca "ura' (dezacordul gust-maniera) s-a dovedit creativa. extremly.
am primit astfel (si pe gratis) o lectie excelenta vizavi de crtica de film.
"scurta, austera si la obiect - fara inlofituri",
"scurt, auster, si la obiect" ar deveni un un fel de gest tehnic cu percutie limitata.
nici eu nu agreez stilul gorzo si sunt adeptul minimalismul cronicaresc dar nu sub forma austera. mai bine un croseu patimas, solid in argumentare si provocator.
nu degeaba eram topit (probabil nu doar eu) dupa minutul lui tocilescude vineri noaptea (de multe ori nici nu mai ramaneam sa urmaresc s filmul; imi ajungea fascinantu-i monolog restrans)
Toca e restrans, dar e povestitor si o mai si da in bara ca aseara la "Son Frere" cand a prezentat complet aiurea subiectul filmului.


si acum "the proposition"
ce ai zice, domnule als, de un topic pre numele lui "un film intr-un rand"?
e mai mult gaselnitza lui c.palahniuk, din "bantuitii", decat a mea:
"- Gandeste-te la rezumatul ideii generale a unui film. Inchipuie-ti ca ai de propus un film la o televiziune intr-un singur rand. Muffy scrie: Veteran de razboi olog. Flamand. Vreau sa ajung acasa. Si Inky zice; Perfect. Tocmai ai prezentat Cold Mountain"
asta e tot o poveste, redusa la dimensiunea unei firimituri. expozeul lui als se referea la verdictul criticului...

pantagruel
21 Apr 2007, 14:19
pt marx

punctezi bine dumneata.
dar si o parere despre un film poate fi spusa in doar cateva vorbe, daca vrei. cu tot cu poveste.
numai ca se schimba metoda de lucru. in loc sa scrii mult si sa gandesti putin, gandesti prelung si scrii infim.

(desigur, nu va mai aduce a critica, ci a ghicitoare. si ce e rau in asta?)

Pitbull
21 Apr 2007, 14:37
pitbull (lichidat total in doar 3 cuvinte)
Vai de mine! :shock: Si mie de ce nu mi-a spus nimeni? :huh: Acu' ce tre' sä fac, sä mä solidific la loc? 8) Si de-acolo, sä mä sublimez într-un gaz...? Hmm, îmi place cum sunä! :happy: Voi studia problema. :sleep:
ce ai zice, domnule als, de un topic pre numele lui "un film intr-un rand"?
Cred cä domnul ALS va zice cam la fel ca domnul Pitbull: ideea e excelentä si-ti revine onoarea de a lansa acest topic, la "Film în general".
(mai "scurta, austera si la obiect - fara inlofituri", decat atat nu pot pt ca sa spui)
Pentru rectificäri, ai functia "Edit" - dreapta-sus.

Alex Leo Serban
21 Apr 2007, 14:45
s pare k nu-mi ramine decit sa ma repet (pt cei kre n-au citit cartzoiu zis 'd c vdm filme' - NU e un repros, ci o constatare!): am scris acolo k idealu meu d cronik e aforismu :P
in sensu k NU (in niciun caz!), nu vad cronik d film k p una din 'artele frumoase' - hell no! e cva mult mai modest (si e bina sa ramina asha!), ea face parte din specia txtelor utilitare, k atare nu tre sa atraga atentia asupra ei cu orice pretz; dar poate fi eleganta - da, expresiva - desigur, concentrata - neaparat!
deci - un aforism ;)

dar dif d gust dintre mine si ex-studentu meu (eu cu aplecaciune pt avangarde & experimente, convins k filmu e mai aproape d artele vizuale, el mai asezat, mai bourgeois, convins k filmu e mai aproape d literatura...) nu ating niciodata cratitza fierbinte a pasiunilor ucigatoare pt k eu, mai flegmatic din fire, imi spun k - at the end of the day - 'it's only a movie':
nu merita sa-ti dai viata pt el si - MAI ALES! - nu este substitut pt viata!!

marx
21 Apr 2007, 14:50
in loc sa scrii mult si sa gandesti putin, gandesti prelung si scrii infim.
"multum in parvo" spuneau latinii, adica mult in putin, dar nu se specifica nicaieri dimensiunile sinapselor...

(desigur, nu va mai aduce a critica, ci a ghicitoare. si ce e rau in asta?)
daca ai dat-o in cimilituri iti anulezi tot ce-ai afirmat pana acum.

ps: apropos, ai terminat liceul?!

pantagruel
21 Apr 2007, 16:53
chiar ma intrebam cand mi se va da la gioale si voi incasa si prima sudalma in cap?
multumesc, nene marx.
insa discutia era daca putem fi mai scurti, nu mai grosolani. dar se pare ca la voi la academie se chiuleste pe rupte.

pitbullule, merci si matale, dar nu cred ca sunt in stare sa pastoresc un topic (ti-l incredintez cu placere, oricum nu imi apartine chiar mie ideea. ba, vad ca als a fost cu un pas inaintea lui palahniuk)

inteleg, domnule als, ca i-ai fost profesor copilului teribil si povestasului de cinema, gorzo.
pai nu e rau cand elevul isi depaseste invatatorul, iar cei doi ajung mari maestri. (dilemateca e acum cine e mai atras de partea intunecata a fortei)

marx
21 Apr 2007, 16:58
chiar ma intrebam cand mi se va da la gioale si voi incasa si prima sudalma in cap?
multumesc, nene marx.
insa discutia era daca putem fi mai scurti, nu mai grosolani. dar se pare ca la voi la academie se chiuleste pe rupte.
nu mai poza in victima ca oricum n-o sa pari mai dajtept.

ps: si cred ca n-ai inteles o kestiune: andrei gorzo scrie bine, dar nu scrie adecvat...

pantagruel
21 Apr 2007, 17:07
am inteles de mult ca asta era problema ta, ca am zis ceva de gorzo.
gorzo este preferatul meu, am mai repetat-o de cateva ori. dar nu sunt intotdeauna de acord cu el.

iar cu matale imi pierd vremea degeaba, ca numai chef de cearta nu am.
asa ca poti sa spui ce si cum vrei. nu meriti atata oboseala, of... fanule.
(si vezi ca juvetii aia ai tai iar se duc de rapa. apropos, a terminat vreunul din echipa voastra clasa a 8-a?)

Lecart
21 Apr 2007, 17:08
Eu sunt venit pe forum de curand, si ma intrebam: se intampla adesea ca in topicurile dedicate filmelor sa se vorbeasca mai mult despre critici? :)

marx
21 Apr 2007, 17:29
am inteles de mult ca asta era problema ta, ca am zis ceva de gorzo.
vorbesti din balarii, zarzavatule!

Pitbull
21 Apr 2007, 18:22
Eu sunt venit pe forum de curand, si ma intrebam: se intampla adesea ca in topicurile dedicate filmelor sa se vorbeasca mai mult despre critici? :)
Dupä cum vezi, se vorbeste mult si despre legume si zarzavaturi!
...Dar, da, se întâmplä uneori - dacä vine vorba. Teoretic, ar fi "off-topic", dar dacä nu se-ajunge la înjurat grav Dumnezeul mamii Cafine Central, se trece cu vederea.

pantagruel
21 Apr 2007, 18:48
domnule pitbull,

ai cumva informatii daca in seara asta chiar putem vedea "vitelul de aur" pe tvr2 (22.10)???
ca ev z il recomanda, dar ghidurile tv dau altul in locu-i...

lamureste-ma, te rog. merci.

Pitbull
21 Apr 2007, 19:56
Sorry, aber niznaiu. :?
Cä teveul meu îi stricat de ceva ani, si nu m-am ostenit a chema dregätorele sä-l dreagä.
Asa cäci, vorba francezului: vézant et fécant.
(Apropo, ce-o fi având asta cu Iwo Jima, nu-s... Mergea sau la "Vreau sä stiu", sau la "Film în general > Recomandäri TV".)

Neuptolem
21 Apr 2007, 20:22
In seara asta e "Dupa-amiaza de caine" cu Al Pacino, pe tvr2, la 23.10, si las' ca-i bine asa :P, l-am vazut doar odata si aveam 7-12 anisori!

Cum, Mr.Pitbull, un om al filmului are tv-ul defect de 4 ani! Log-line! Taica-meo le avea cu electronica, repara tv-uri, eu habar n-am ce sfat sa dau, dar cred ca s-au ieftinit, sunt tv-uri bestiale acum cu sunet d-ala de cinemau' si costa doar 600 RON-i.

Carmine Galante
21 Apr 2007, 20:40
In seara asta e "Dupa-amiaza de caine" cu Al Pacino, pe tvr2, la 23.10, si las' ca-i bine asa :P, l-am vazut doar odata si aveam 7-12 anisori!.
Cred ca l-am vazut de vreo 7/8 ori

s-au ieftinit, sunt tv-uri bestiale acum cu sunet d-ala de cinemau' si costa doar 600 RON-i.
Am luat eu unul acum cu ecran plat, 4 milioane de lei vechi. Sunt de cacat in bani, la metro sunt cele mai ieftine, si de 2 mil.

pantagruel
21 Apr 2007, 20:42
vorba ta pitbulle,
s-a prapadit de tot topicul asta. dar ce sa-j faci daca "letters..." a fost atat de impresionant incat s-a metamorfozat fara sa isi dea nimeni seama in "scrisorele..." (despre nimicuri)

oricum, daca totusi ar da tvr2-ul "vitelul de aur", ala al lui ilf si petrov, ar fi nemaipomenit. abia astept sa-l vad pe si ecran pe inegalabilul ostap bender. ce personaj... ce hotzoman, nu mai gasiti nicaieri asa ceva.

Coshava
06 May 2007, 21:10
Flags of our Fathers mi-a placut mai mult, mi se pare mai reusit.

Ca pãrere personalã - cred cã "Letters from Iwo Jima" a fost mult mai reuºit ºi poate ... hmmm ... cum sã zic sã nu sune aiurea ... coerent ? închegat ? Aºa ceva. :?

În "Flag of our fathers" cred cã pendularea între prezent, momentele din trecut "din afara" luptei ºi lupta propriu-zisã nu a fost dozatã/þinutã în frâu cum trebuie ºi au cam transformat filmul într-o varzã pe ici pe colo. :oops:
Pe când povestea din partea japonezã a fost aºa ... pe motive istorice ( doar 1% din luptãtorii japonezi de acolo au fost capturaþi de americani/au supravieþuit bãtãliei :P ) ...mai simplu de circumscris unor coordonate clare, simple ºi fãrã fisurã - lupta propriu-zisã ºi unele preparative/decizii preliminarii ale sale.

Plus de asta ideea principalã ( sau na ... una din cele principale ) din combinaþia celor douã filme mi se pare totuºi un pic discutabilã sau mie unul cel puþin nu mi-e aºa uºor sã o înghit : soldaþii de rând sunt opuºi prin conduita ºi suferinþele lor în ambele filme dezinteresului ºi lipsei de umanitate în ultimã instanþã a "factorilor de decizie" - în cazul japonezilor incapacitatea Înaltului Comandament Imperial e dublatã de o fanaticã ºi criminalã ( ºi ºi ineficientã per ansamblu !! :sick: ) folosire propagandisticã a vechilor principii ale samurailor, complet depãºite în contextul modern, în cazul americanilor de veºnica ºi cinica raportare la bani, profit, emisii de obligaþiuni º.a.m.d. - dar chiar aºa clarã sã fie aceastã echivalenþã ? :?

Sorry de deranj la o adicã ...