View Full Version : "Hârtia va fi albastră"
Mama imi povesteste destul de des cum, in torida iarna a anului 1989, era nevoita sa stea cu mine, toata ziua, amandoi pe mocheta apartamentului, pentru a nu fi loviti de gloantele ce erau trase inspre blocuri. Doua gloante au trecut prin ferestrele apartamentului.
De aceea eram cuprins de o teama ciudata in scena luptei dintre soldatii din vila si cei din strada. un sentiment ciudat, pe care niciun comic relief nu-l indepartezaza
Longshot, cu care am vazut filmul, ajunsese la a treia vizionare. ma vad nevoit sa-i depasesc performanta.
iar acum ascult inca o data nana mouskouri. nabucco de verdi.
Supastar
14 Oct 2006, 22:42
Mama imi povesteste destul de des cum, in torida iarna a anului 1989, era nevoita sa stea cu mine, toata ziua, amandoi pe mocheta apartamentului, pentru a nu fi loviti de gloantele ce erau trase inspre blocuri. Doua gloante au trecut prin ferestrele apartamentului.
si tu?!?
same thing happened to me too... numai k in tm... si maica-mea mi-a pov cum statea aplecata peste mine pe jos k zburau gloante...
PS. filmul nu apuc s-l vad decat marti!
PPS. bine k macar a venit in aceeasi saptamana cinematografica... a fost sau n-a fost inca-l mai astept :hmm:
reiau de pe alt topic:
curat, sincer, scenariu impecabil, replici brici, regie atenta, imagine beton.
un film delicat ce trateaza lucruri grandioase.
minunat.
mi se pare cel mai frumos "decupaj" vazut de mine intr-un film romanesc. in toata nebunia aia, sa stii sa te axezi pe o poveste simpla si sa o conduci impecabil, fara cusur. jos palaria.
iar kestia cu copertile e o gaselnita f. misto. desi stii finalul, pe durata filmului speri sa nu fie ala, si deodata "reapare". :love:
StefanDo
16 Oct 2006, 14:55
iar kestia cu copertile e o gaselnita f. misto. desi stii finalul, pe durata filmului speri sa nu fie ala, si deodata "reapare". :love:
Mie asta mi s-a parut absolut genial. Intr-adevar, stii cum se va termina totul, dar personajele te prind atit de bine, incat nu numai ca speri, dar esti convins ca nu au sa moara. Cu cateva minute inainte de final, cand se vede ca "hirtia va fi albastra" nu este parola corecta si Costi iese din TAB, m-am surprins gandind: "Dumnezeule, sper sa nu-i in impuste!...". Abia apoi mi-am dat seama ca stiam deznodamantul. Cu finalul la inceput, parca personajele raman vii....
e Costi, nu Cristi. that's all. :)
Daca vreau sa vad un film la cinema nu ma duc cu cateva minute inainte nu la jumatate sau dupa un sfert de ora.Altfel ce rost ar mai avea.Probabil ca acolo unde mergi tu toata lumea merge dupa ce filmul incepe pentru ca sunt interesati mai mult de final.Oricum cei care au pierdut inceputul au avut mare noroc cu tine.Eu pana acuma inca nu aflasem ca toate personajele mor,merci mult pentru pont.
PS.Vezi poate ai timp si scrii si tu o cronica la meciul din seara asta.
gionloc
17 Oct 2006, 10:34
din pacate are dreptate intr-un aspect: presa a cam relatat filmul pe-ndelete, din pacate dovedindu-se incapabila sa faca altceva decat sa-l povesteasca. insa, mai mult decat atat, chiar scurtele prezentari ce erau lipite pe afisele dela Victoria (in cazul Clujului), pe care am presimtit ca nu trebui es ale citesc inainte de vizionare, chiar pe ele era povestita toata actiunea filmului :w00t:, dar nu asa, pas cu pas si in toate detaliile semnificative !
iar la un film de genul astuia, evident, e o crima.
in ideile de mai sus, avand in vedere cele deja spuse (si nesterse dupa toate reclamatiile!), sper ca nu vor intra pe topicul asta decat cei care au vazut deja filmul,
Hirtia va fi albastra
the ultimate trip: on romanian revolution
Alex Leo Serban
17 Oct 2006, 12:48
hai frate, dati-o dracu, k NU e spoiler!!!
u r being ridiculous...
ii vezi d la-nceput p aia 2 k mor, c kkt d 'spoiler' e asta!?
spoiler era dk iti spunea cine i-a omorit... :lol:
jenna jameson
17 Oct 2006, 18:09
ce e aia spoiler als papusa
Alex Leo Serban
17 Oct 2006, 19:26
... dk e vba p-asha, atunci tot filmu e-un spoiler, pt k incepe cu sfirsitu! :w00t:
PS 'papusha'-i ma-ta!
Pitbull
17 Oct 2006, 19:47
Târziu, Alsule, târziu...
Asta era Peter Jackson, care azi s-a scremut sä renascä de vreo zece ori, si tot degeaba. Pân-ai venit tu sä-i räspunzi, iar era mort.
notorious
19 Oct 2006, 12:19
am pareri impartite legate de 'hartia va fi albastra', mai ales de felul cum muntean a ales sa plaseze scena 'mitralierii' din 'final'. pe de o parte, e un joc emotional - la inceput, scena te socheaza prin realism si (am ajuns sa vorbim si despre asta!) violenta, fara sa simti empatie fata de personaje. ulterior, pe masura ce te atasezi de ele si ajungi sa-ti dai seama ca exact ALEA vor muri in final (in cel mai absurd mod cu putinta), te strabate o senzatie foarte ciudata, un evident regret, insa si o curiozitate nebuna de a afla CUM s-a ajuns acolo.
pe de alta parte, scena rafalei mergea montata si la final - ar fi socat si mai tare - cine s-a fi asteptat ca, dupa toate, personajele principale sa moara ASA? ar fi 'taiat brusc' toata povestea lasandu-te cu senzatia ca ceva anume lipsea, ca nu se putea sa se fi terminat ATUNCI.
filmul in sine mi-a placut, desi aveam asteptari mai mari. pe mine, personal, m-a surprins prin realismul frust, suta-n suta. o descriere excelenta a confuziei si nebuniei din seara de decembrie, in care, culmea, mai exista si elemente de comedie umana (replica soldatului la telefon m-a dat gata - 'da... da, mama, e revolutie').
totusi, nu stiu de ce (poate eram pur si simplu intr-o dispozitie mai proasta) nu m-am atasat de niciunul din personaje. nici de soldatul ratacit, nici de tiganul simpatic, nici de locotenentul 'umanist'. sa fie de vina doar dispozitia ? dunno, ar fi cam unfair fata de film, care e chiar meserias regizat si scris.
nu cred ca e vorba de dispozitie. nici eu nu m-am atasat de personaje desi eram intr-o super forma. dar nu stiu sa zic de ce.
e rece filmul asta, intunecat. se vorbeste mult, prea mult. e clar ca a accentuat si mai mult confuzia, dar e si obositor. am senzatia ca asta e practica frecventa a filmului romanesc: vorbaria.
Alex Leo Serban
23 Oct 2006, 16:41
eh, dragii moshului, aici ma tem k sinteti victimele unei preconceptii (pre?)romantice legate d personaje si d c vor ele...
adik d c, ma rog, sa va fi 'atashat' d ele??
c vrea sa fie ac. empatie - vreun atavism hollywoodian?
t 'atashezi' cumva d personajele lui haneke din 'cache'?
dar d cele din 'pulp fiction'? sau poate de cele ale fratilor coen?
d vreun pers. de-al lui greenaway, poate...?
concluzie: empatia (cu personajele) NU este necesara! este necesara empatia cu situatia / situatiile descrise...
PS pt notorious - cit priveste 'rafalele' la sf., ma tem (iarasi!) k ar fi fost o idee proasta... ;)
gionloc
24 Oct 2006, 00:13
adik d c, ma rog, sa va fi 'atashat' d ele??
c vrea sa fie ac. empatie - vreun atavism hollywoodian?
daaaaa... bine întrebat!!
cit priveste 'rafalele' la sf., ma tem (iarasi!) k ar fi fost o idee proasta... ;)
si aci is de acord... daca lasa rafalele la final filmul avea exact efectul asta hollywoodian la care trimiti in intrebarea de mai sus...
io am judecat copertile în felul urmãtor:
[...] Pelicula debuteazã ºocant, apoi în tot parcursul sãu expliciteazã cum anumite posibilitãþi, precum mãcelul vãzut în debut, devin realitãþi: staþiile de emisie recepþie nu funcþioneazã, unii se vor eroi, dorinþa de libertate este mare, psihoza generalã e întreþinutã prin media, teroriºtii sînt peste tot [...] ªocul era la fel de puternic ºi dacã deznodãmîntul nu era plasat la început, însã doar într-un registru emoþional post-filmic. Dacã moartea eroilor am fi aflat-o numai în final, pelicula îºi împlinea doar latura sensibilã, însã ar fi rãmas o întrebare: de ce a trebuit sã moarã tocmai ei? În construcþia aleasã de cãtre Muntean, întrebarea îºi pierde rostul ºi importantã devine demonstraþia expusã între cele douã coperþi. Astfel, filmul îºi deschide cele douã laturi: cea emotivã - ºi aici ingeniozitatea regizoralã este de subliniat, manipularea emoþionalã fiind una inversatã: nu dupã vizionare te macinã întîmplãrile, ci in timpul ei - deºi la un moment dat realizezi cã ei sînt cei care vor muri, aºtepþi finalul pentru cã doreºti sã fi vãzut în debut o greºalã de expunere,- ºi latura conceptualã: filmul se prezintã sub forma unui discurs inductiv - enunþã în debut concluzia, o sentinþã în fapt, apoi începe o amplã demonstraþie care sã valideze corectitudinea concluziei, oricît de nedreaptã, nedoritã sau dureroasã este ea. Faptul cã finalul filmului repetã debutul filmului (acelaºi fapt diegetic), însã într-o filmare dintr-un alt unghi, tocmai asta sugereazã: oricum am iscodi istoria (filmicã, realã, posibil realã), sfîrºitul nu poate fi altul!
Cum acþioneazã conceptul asupra emoþiei?
Filmul este cu atît mai nãucitor cu cît realizezi cã, oricum ai privi, un alt final este imposibil!
astfel ca... precum in raspunsurile ce ar veni dupa intrebarile lui als referitoare la atasamentul de personajele din cache sau pulp fiction... Muntean duce filmul romanesc intr-o alta zona, una a stapinirii de sine (vizibila la el, fata de Porumboiu, care oscila intre finaluri, etc) si a unei clare sigurante artistice (vizibila in demersul sau deloc modern - in acceptiune hollywoodiana - ca realizare). Dpa filmul lui Muntean eu eram tentat sa discut realizarea, nu faptele vazute in film. referitor la ceea ce vedem propriu-zis, totul mi s-a parut clar: haos, confuzie.. toate duc la moarte. insa de ce in forma asta prezentate?
In ceea ce ma priveste pe mine farmecul filmului este actualitatea lui.. de ce actualitate? pentru ca e vorba de o lupta cu o forta pe care nu o avem controlabila.... e confuzia care ne conduce in lupta si nu un scop precis.. e amenintarea terorista si e manipularea..... istoric pre atunci vedea de mai sus.. azi vine... de unde mai poate sa vina... logic ca tot de sus..
Asadar scot din desaga mea o steluta si o acord mandru acestui film... pe urma ma uit in desaga filmului si... oameni buni... mi se pare mie sau filmul nu e din 1989. nu, nu... nu ma refer la realizare... ma refer la actori... la felul lor de a raspunde... da... imi dau seama ca nu se doreste a fi o oglinda perfecta a trecutului istoric... si totusi... proiectia asta a trecutului in amintirea colectiva nu cred ca are nevoie de ceea ce ne este oferit... sa fim seriosi... faza cu pachetele de kent si cu visinata sunt super.. dar cum ramane cu limbajul.. eram prea mic sa mai tin minte cum se injura atunci.. si totusi.. asa injuraturi....
- o stea
si ca sa mai smulg o stea... cum e faza cu militianul care opreste skoda sau lada (scuzati ignoranta in ceea ce priveste cultura automobilistica) care e condusa de tipa.. scena asta cu agatatul e schizofrenica de/a dreptul... cum e cu... "maine la 6" tipu nu mergea in permisie decat de anu nou... cum promite ce nu poate... asta sa nu arat cu degetul urat spre cat de hollywoodiana e secventa... oricum...
mai scot o stea
bilant general... a fost ok... dar din aceasta trilogie a comunismului... prefer comedia "a fost sau n-a fost"
Pe curand si pe ecane
Pitbull
24 Oct 2006, 04:23
Noi am tras în noi, dupä 22 - "Hârtia va fi albasträ"
Nu exagerez. Da la cinema Studio la Intercontinental, la fiecare intersectie aveam senzatia cä se va trage în mine din masinile care veneau, sau cä se vor repezi sä mä calce. Pe la Scala, intrând într-un bloc, m-am temut c-o sä mä atace cineva din lift.
Putine filme sau cärti mi-au mai dat o asemenea stare de paranoia, de la "Päsärile" lui Hitchcock încoace. Principalul motiv pentru care lui Muntean îi iese atât de bine pasienta este faptul cä tema noului säu film, "Hârtia va fi albasträ", e tocmai acea incredibilä stare de näucealä ucigasä care ne cuprinsese pe toti timp de câteva zile în Decembrie - atâta cât a functionat sângeroasa mascaradä a "teroristilor". Cei care am träit acele momente la o vârstä perceptivä am rämas marcati definitiv de paranoia haoticä (prin contrast cu daliniana "paranoia criticä") atât de atent instilatä de päpusarii care au absorbit revolutia în lovitura de stat pregätitä sä instaureze si aici un perestroikist "comunism cu fatä umanä". Am aflat destul de curând (Petre Mihai Bäcanu o postulase încä de prin 1991), cä asa-zisii "teroristi" au fost, cel putin în Bucuresti, doar vreo zece-cincisprezece agenti diversionisti experti, care au aprins focul confuziei în câteva puncte incendiare hipersensibile, läsând apoi militarii si civilii sä se mäceläreascä între ei, ca o perdea de fum pentru transferul de putere între esaloanele partidului comunist si ale Securitätii. O ipotezä cu merite certe este aceea cä principalul artizan si coordonator al diversiunii ar fi fost celebrul general Victor Athanasie Stänculescu, condamnat într-un târziu, mai mult cu dus-întors, doar pentru implicarea în masacrul de la Timisoara si oarece bisnitärealä în afaceri. Nici amiralul Cico Dumitrescu (vizibil câteva momente în film, pe un ecran de televizor) nu e exonerat de orice suspiciune. Asupra unor vârfuri ca Virgil Mägureanu, Nicolae Militaru, Ion Iliescu, Petre Roman, Gelu Voican-Voiculescu (de asemenea zärit pe un mic ecran din film), implicarea pare virtualmente sigurä, si nu lipsesc decât datele concludente si probele.
Fatä de toate aceste lucruri, filmul lui Radu Muntean are, asa cum s-a mai spus, atitudinea calmä si maturä de a nu se ambitiona inutil s-o facä pe detectivul sau sä inventeze dezväluiri. Si cu toate acestea, oferä în linii mari un räspuns extrem de precis si profund la fatala întrebare: "Cine-a tras în noi / Dupä 22?" De la prima pânä la ultima secventä, suntem pätrunsi de adevärul tragic al räspunsului: noi am tras în noi, dupä 22; noi armata, noi cei de la interne, noi civilii - noi, instigati, ametiti si învârtiti pe degete de "ei".
Crud si färä artificii, filmul începe: un cadru plat, foarte plat (aplatizat si mai mult de folosirea atentä a focalei lungi), cu un A.B.I. stationând oblic într-o intersectie. În planul doi (adus cu forta mai aproape, gratie aceluiasi teleobiectiv), un tanc si ceva armatä. Doi tineri coboarä din blindatä, se destind, se joacä, fumeazä o tigarä. De undeva, bucäti de comunicare färä cap si coadä - voci, pârâituri statice, trosnete. Brusc, foc: bäietii sunt secerati, masina ciuruitä. Moarte. Un soldat buimac se-apropie sä vadä mai bine ce si cum. Si începe filmul.
Socant, succint, eficace, acest start cinematografic. Färä nici o explicitare sau artificiu, ne întoarcem în timp (vom deduce la un moment dat cä pregenericul fusese de fapt finalul), si participäm la succesiunea de evenimente care a dus la acel mic masacru printre multe altele. Genericul e scris cu caractere manuale strâmbe, ca lozincile pe ziduri, iar sunetul constä din grämäjoare adunate de prin 22-23 decembrie. Bucurestiul e räscolit de o noapte abulicä, prin care trec masini cu tricolorul gäurit fâlfâind pe geam, camioane cu bena plinä de popor revolutionar, grupulete de soldati si civili înarmati cärând câte un împuscat. Deja activati, ne implicäm aläturi de un biet echipaj de A.B.I., din trupele Ministerului de Interne, care habar n-are pe ce lume mai träieste. Regimul a cäzut, altul se screme sä-l înlocuiascä, nu se stie pe unde-i Ceausescu si ce face, cicä Securitatea s-a desfiintat, Brates chiräie isteric la T.V.R.L. "în aceastä noapte, nimeni nu doarme în România, iesiti în stradä, apärati-ne cu trupurile voastre!", de peste tot päcäne armele färä sä aibä cineva idee cine-n cine trage. Locotenentul Neagu, un portret tipic de militar al epocii, atât cumsecade cât si cam bätut în cap, sever dar si sufletist, pe cât de rigid pe-atât de nesigur pe sine, încä nu se poate hotärî cu cine sä voteze. Prin jurul lui, fierb ostilitätile si râcile meschine ale subordonatilor. Costi, pustiul pilos si cam pämpäläu, acum cu o sincerä sträfulgerare de constiintä, se hotäräste "sä lupte" - si, revoltat cä ofiterul säu refuzä "sä treacä de partea revolutiei", fuge de sub comandä (profitând de alt moment haotic, specific acelei nopti), zor-nevoie "sä apere televiziunea". Si de-aici, scenariul urmäreste în paralel mica odisee a soldatului si traiectul echipajului pornit sä-l recupereze.
Asadar, totul se petrece pe câteva sträzi din Bucuresti si mai ales în jurul televiziunii, printre oameni pe care fermentul revolutiei i-a adunat acolo claie peste grämadä. Revedem reactiile si cliseele de gândire si actiune proprii momentului, întelegând cu atât mai bine, din perspectiva timpului, cât de mult fals si grotesc se amestecau aläturi de legitimitatea si eroismul evenimentelor. Televizorul este cvasi-omniprezent, turuind în fundalul fiecärei secvente, fie si numai din statia radio a autoblindatei. Se trage ca la balamuc, se moare pe capete. Una-douä, mai cade câte un soldat si e cärat la salvare sau läsat în stradä. Nu trece mult, si Costi al nostru nimereste hodoronc-tronc într-o vilä, de unde el si o micä salatä de militari si civili trag de zor cu kalasnikovurile - habar n-au în cine, da' trag. Fatalmente, Costi si un tigan devin curând "teroristi infiltrati" si sunt tratati ca atare - admirabile schite de portret si aici: ofiterul tälâmb dar "responsabil", revolutionarul rägusit de-atâta scandat care le organizeazä el pe toate, soldatul de treabä care-i päzeste pe ostatici, apoi colonelul halucinant, cu aere de marionetä teapänä, care-i elibereazä. Povestea merge mai departe, prin sediul televiziunii, prin locuinta familiei lui Costi, prin barajele de la Arcul de Triumf - întregind tot mai mult fresca märunt-umanä a acelei nopti delirante. Cu chin cu vai, se crapä de ziuä. Personajele se regäsesc. Patimile si pulsiunile au obosit. Pare sä fie liniste. Masina trece pe o stradä, printre Dacii parcate. E opritä la un control. Recunoastem mizanscena din pregeneric. E cerutä parola, si datä insistent: "Hârtia va fi albasträ!" Ceva nu e în regulä. Generic final pe Nana Mouskouri cu «Liberté» din "Nabucco".
Inevitabil, filmul aminteste destul de mult de "Furia". La fel ca acolo, Radu Muntean compune cu un autentic fior pervers al tragicului o noapte fatidicä, prin care vreo doi-trei protagonisti înoatä disperati în contra destinului, spre moarte (ca un recurs, poate nu întâmplätor, si la "infernalul mecanism" al lui Cocteau). Conform obiceiului pe care-l tatoneazä în prezent regia româneascä de film (si care speräm sä nu devinä manierism), imageria foloseste o neglijentä studiatä, reusind sä impunä o foarte puternicä "stare de real" (vezi în special "Moartea domnului Läzärescu".) Predominä cadrele lungi si fixe, eventual cu mici corectii, de dimensiuni situate undeva între plan întreg si plan mediu. Prim-planurile sunt aproape absente, ca si detaliile, si montajul ca element stilistic - täieturile survenind strict utilitar. Pentru un profesionist, aceastä joacä a lui Radu Muntean cu mijloacele de expresie, mereu cäutând ceva nou si creator, e fascinantä. Pentru profani, ea devine o perfidä atragere a spectatorului în plasa tragediei. Multi comentau cä se implicaserä atât de profund aläturi de personaje, încât în final, desi cunosteau deznodämântul, nu-si puteau reprima speranta absurdä cä protagonistii vor scäpa totusi. Rar tur de fortä pentru un film românesc!
În comparatie cu acelasi "Furia", noul "Hârtia..." denotä o evolutie clarä din partea autorului. Micile incertitudini structurale sau de compunere a unor secvente din filmul anterior au dispärut. Aici, se vede clar cä Radu Muntean "stie ce face". Personal, mä declar cucerit de constructia circularä a filmului, încheiatä prin clenciul secventei de început si sfârsit - cum spuneam adineaori, un procedeu extrem de inspirat, plasând toatä povestea sub semnul unui inevitabil fatum, si sporindu-i enorm percutanta. Note mari, de asemenea, pentru episodul din vilä, si pentru secventele din interiorul televiziunii. În jurul lor, restul dramaturgiei si al regiei curge la fel de inexorabil.
Paul Ipate, un tânär actor care deja s-a impus de câtiva ani pe scena Teatrului de Comedie, afirmä si el o evolutie certä. Dacä rolurile din "A fost odatä în Brooklyn" si "Chirita of Bârzoieni", oricum admirabile, încä mai ezitau pe ici pe colo, ca la început de carierä, acum artistul se relevä mult mai coerent si consistent în folosirea mijloacelor profesionale, reusind sä se infiltreze ca un fir cäläuzitor solid prin tot haloimäsul de personaje debusolate, lumini si umbre amestecate, entuziasm si disperare, al noptii revolutionare väzute de Muntean.
Desi aläturi de el doar la începutul si sfârsitul filmului, partenerul säu rämâne în mod cert locotenentul Neagu: Adi Carauleanu, în sfârsit descoperit de cinematograf, dupä un sfert de secol de ignorare - un actor care stäpâneste de mult, cu deplinä certitudine, acordurile grave si nuantele subtile ale meseriei. Pe lângä ei graviteazä dezinvolt si credibil, cu accente de umor, Dragos Bucur, Tudor Aron Istodor si Andi Vasluianu. Ion Sapdaru, formidabilul Mänescu din "A fost sau n-a fost?", rage cât se poate de artistic în personajul lui Cräciun, revolutionarul tipic si cu glasul spart, iar Viorel Comänici si Johnny Georgescu schiteazä în tuse sigure portrete antitetice de ofiteri (unul gomos si cu aere, altul uman si sastisit) zdrumicati de colo-colo prin valurile revolutiei. Nu putea lipsi nici Dana Dogaru, în rolul mamei lui Costi (noroc cä actrita stie întotdeauna sä adauge câte un "ce" personal si original personajelor sale), secundatä sclipitor de fermecätoarea Ana Ularu, care cu inteligenta si sensibilitatea-i cunoscute caracterizeazä o gâsculitä simpaticä, ascultätoare, hiper-senzualä si cam prostutä - Angela, "prietena" lui Costi, cea care zice "peltite".
Admirabilä este si imaginea lui Tudor Lucaciu, care construieste nu numai cu "lumini si umbre", ci chiar si cu "întunericuri", într-o succesiune de cadre frapant de crude în plasticitatea lor. Compozitile în profunzime, pe planuri multiple, sunt urmärite atent si discret, atât în secventele de stradä si masä, cât si în sfredelitoarele perspective ale spatiilor interioare - culoarele televiziunii, apartamentul familiei Andronescu, micul univers de cosmar al vilei în care si din care se trage, ba pânä si compartimentul înghesuit al autoblindatei, mereu prezent ca un leit-motiv al drumului spre moarte, mereu cu o priveliste incertä întrezäritä prin ochiurile zadarnic dotate cu obloane antiglont ale parbrizului. Un efect poate involuntar, dar cu sigurantä adecvat, al modului înselätor-sleampät de a filma, constä si în estomparea personalitätii multor actori. Cu chipurile pierdute prin beznä si unsharff, personajele îsi proiecteazä individualitatea la nivelul strict al unor piese din straniul mozaic al omenirii märunte, prezentä la rampa "revolutiei în direct" doar ca masä de manevrä.
Si astfel se întregeste involuntara "trilogie neoficialä a revolutiei", cum multi au identificat conjunctura ce uneste filmele din acest an ale lui Mitulescu, Porumboiu si Muntean. Inevitabil, suntem nevoiti sä urmärim anumite relatii de similitudine si diferentiere - dacä Mitulescu înscria subiectul revolutiei doar în tema mai amplä a unei rememoräri personale, iar Porumboiu îl folosea ca suport central al unei meditatii despre derizoriul uman adus pentru o clipä în obiectivul mediatic, Radu Muntean se referä, în sfârsit, la Revolutie, dar tot dintr-o perspectivä precis delimitatä. Meritä sä citäm aici principala lui afirmatie despre propriul säu film:
“«Hârtia va fi albasträ» nu oferä (...) o perspectivä istoricä de tip History Channel, ci îsi propune sä restituie emotia acelor zile din perspectiva actorilor märunti ai evenimentelor. E povestea pierderii inocentei unei generatii si a unei revolte populare care a scos la luminä în egalä masurä ce avem mai bun si mai räu în noi. Si spiritul de solidaritate dar si egoismul si räutatea, acumulate în zeci de ani de frustrare.”
De obicei, când întreprind analiza unei opere cinematografice, încerc sä-mi fundamentez întregul demers pe cei doi piloni esentiali ai intentiei autorului si ai rezultatului final, care sustin puntea modului în care acesta si-a atins, cu mai mult sau mai putin succes, scopurile. Din acest punct de vedere, însä, am senzatia cä lui Radu Muntean nu i se poate imputa nimic. Citindu-i declaratia de intentii de mai sus dupä ce väzusem filmul, le-am recunoscut întru totul sustinerea reciprocä. Pe scurt: a reusit.
Pitbull (Mihnea Columbeanu)
24 octombrie, 2006, h. 00:00-04:23
Bucuresti, România
Alex Leo Serban
24 Oct 2006, 06:58
excelenta analiza, pitbull! lunga (luuuuunga!), k d obicei, dar asta dja e 'brandu' pitbull, so...
f bune si comentariile tale, gionloc. dar ma-ndoiesc k ii veti convinge p cei care vor 'identificare', sau 'empatie' cu personajul x sau y... (btw, c parere aveti d concluzia cronicii lui gorzo, cum k filmul nu reuseste sa s ridice la inaltimea 'mortii dlui l' pt k spectatorul nu s 'identifik' cu lt. neagu?? - nu ma-ntrebati d c musai cu lentu neagu, k n-am inteles...)
asadar, iata k pot fi d acord cu un anti-american visceral, k pitbull, si cu un 'stingaci sistematic, k gionloc ;)
i congratulate myself :lol:
Pitbull
24 Oct 2006, 09:00
Ayyy, sämbagpicioru'.
Deci, Pitbull e un ardelean d-äla meticulosu', da? Da. El dacä n-o migäleste exhaustivamente pânä-n pânzurile albe, nu träieste. Nu si-a fäcut datoria. Sä-mbolnäveste de dezechilibru karmic.
A. Si nu-s' cât de "antiamerican visceral" o fi, da' "filoamerican näcäjit" sigur îi.
Multam de gândurile frumoase si alesele voroave.
Si, nu - nici eu nu stiu ce-are Gorzo numaidecât cu empatia, nici de ce-i cäsunä musai pe Neagu.
* * *
A, apropont, niste märuntisuri - nu le-am mentionat în cronicä, sunt neesentiale, si oricum nu-s 100% sigur de ele, da' asa, la un pahar de vorbä, mä întreb:
- "Curtea martialä"? Parcä-nainte de '89 se spunea NUMAI "tribunal militar".
- "Patul pustii"? Alea erau pistoale-mitralierä A.K.M., iar la noi în armatä termenul generic folosit era "patul armei".
- "Ceascä"? Din câte-mi amintesc, porecla asta a iesit cam prin '90-91... Pânä-n Revolutie, îi ziceam "nea Nicu", "Pingelicä", etc...
- "Parfum"? (Andi Vasluianu, cu sensul de "misto".) Parcä si locutiunea asta e putin mai de dincoace...
Alex Leo Serban
24 Oct 2006, 09:20
eh, pai dk e vba d maruntzishuri d-astea, sa zic si io unu:
costi e fiul unui doctor, mare shef la municipal, right? eh, atunci, s-avem pardon, da eu nu stiu (si, vorba-aia, am cunoscut medici d dinainte d 89, cu pozitii la fel d importante...) casa d medic in care cineva sa s descalte la intrare... nici inainte, nici dupa 89!! p bune. it doesn't ring true! scena e f sweet, dar ma tem k e 'sociologically untrue' ;)
StefanDo
24 Oct 2006, 10:22
hm, ce nu-mi pot aduce aminte este daca Lambada a aparut inainte sau dupa Revolutie. am crezut intotdeauna ca Lambada a fost primul superhit muzical de dupa, dar eram mititel pe atunci, asa ca nu pot fi sigur. Ma ajuta cineva sa-mi pun ordine in list a de melodii de dansat lasciv? :)
Mie unul nu mi-a placut Nana Mouskouri pe genericul de final. Stiu, se facuse referire la ea si canta "Corul sclavilor", dar pur si simplu parca nu merge.... Eu as fi lasat genericul gol, fara muzica...
Pitbull
24 Oct 2006, 10:42
@ALS
Mdaaa, I see your point, desi cred cä totusi e loc si de... Simt cä descältatul se leagä si cu fototapetul äla (bilä aurie / la scenografie!). Apropo, stii cine mai practica descältatul mosafirilor? Sanda Manu, pre cinstea mea!
@StefanDo
Chestia cu Lambada e foarte la bani märunti, de ordinul zilelor, dar cred cä se poate verifica... Oricum, pânä-n anul nou, hitul era lansat deja, i-au dat drumul imediat. Da' nu mai tin minte dacä exact în noaptea de 22-23 ajunsese deja la noi, dacä era destul de cunoscut ca sä-l remarce doi soldati auzindu-l, etc...
Iar Nana, mie personal, mi-a rimat - poate si pentru cä piesa e una din favoritele mele de suflet. Genericul final pe mut n-ar fi fost räu - dar rämânea oarecum previzibil. Altminteri, tot filmul nu are muzicä - nici originalä, nici ilustratie - deci se creeazä un anumit contrast stilistic functional, as zice...
Alex Leo Serban
24 Oct 2006, 11:12
hm, ce nu-mi pot aduce aminte este daca Lambada a aparut inainte sau dupa Revolutie. am crezut intotdeauna ca Lambada a fost primul superhit muzical de dupa, dar eram mititel pe atunci, asa ca nu pot fi sigur. Ma ajuta cineva sa-mi pun ordine in list a de melodii de dansat lasciv? :)
Mie unul nu mi-a placut Nana Mouskouri pe genericul de final. Stiu, se facuse referire la ea si canta "Corul sclavilor", dar pur si simplu parca nu merge.... Eu as fi lasat genericul gol, fara muzica...
i beg to differ: este perfecta nana la final! :love:
si d c n-ar fi, ma rog??
d ex., mie nu mi-a placut margareta p genericu final d la 'moartea...' , cu 'apa maaaarii/de pe-ntregu litoraaaaaal', pt k mi s parea k strik starea; aici e exact invers! GREAT choice of music 8)
revin si eu cu niste precizari, cam cam tarziu ce-i drept, despre chestia cu atasamentul fatza de personage empatie tra la la.
atasamentul fata de personage nu este o preconceptie romantica. intr-adevar, este mai usor de recunoscut la stilul romantic, dar el exista oricum. Nu e o preconceptie ci o realitate intrinseca noua, instinctiva: proiectia si identificarea cu actiunea, cu personajele; nu avem incotro, este un proces psihic inevitabil care se declanseaza in timpul vizionarii.
Si cred ca da, exista un fel de atasament, sau mai degraba identificare cu personajele din Caché sau Pulp fiction. Gradul de intensitate este mai mult sau mai putin important in functie si de caracterul personajelor. Ne atasam si de personaje total antipatice uneori.
Intr-adevar atasamentul(identificare) nu este numai legat de personaje ci de atmosfera in general, situatii, etc.
Si nevoia de a simti acest atasament e si ea normala din aceleasi motive: natura umana.
Alex Leo Serban
24 Oct 2006, 15:38
atunci ar trebui poate sa citesti 'cursurile d literatura' ale lui nabokov (primul volum), unde - in preambul - explik f clar d c nu e bine k cititoru sa s 'identifice' cu personajele...
simplu & p rpd inainte spus - pt k este vba d o emotie impura, extra-estetik.
idem pt film
:)
mersi pentru trimitere. chiar o sa citesc introducerea in cauza. Ca nu e bine asta e alta treaba, dar ca o face fara sa stie asta tine de inconstient.
iti recomand si eu Edgar Morin "le cinéma ou l'homme imaginaire" unde zice ca e inevitabila identificarea cu personajele si proiectarea in actiune. E din pricina tipului de fictiune pe care il propune filmul, adica imagini animate, percepute ca reale si de aici nevoia spectatorului de a se regasi in ceea ce vede.
nu vreau sa zic ca subscriu la parerea lui doar fiindca e morin, dar rationamentul sau e bine argumentat si sta al naibii de bine in picioare.
facem schimb de lecturi si de domenii? ;)
Alex Leo Serban
24 Oct 2006, 18:47
cheri(e), nu dau eu nabokov p morin! :lol:
gionloc
25 Oct 2006, 00:03
@ klein
eu sint de acord cu tine in ceea ce priveste identificarea cu personajele naratiunii filmice. insa is multe nunate aci!!
desi nu is de acord cu faptul ca als aduce trairea cinematografica si cea din literatura pe acelasi plan.. is de acord cu el ca anumite filme is facute incit apropierea de personaje sa nu fie necesara.. fiindca altul e scopul acelor filme.
booon.
desi, in printzip, ma apropii de Pitbull in ideea de a fi cit mai explicit, in sara asta lasam pentru studii si tratate dimensiunea si concentram aci (dup avirsta, dupa port, ca la armata in trecut) citeva idei.
@als (o alta natura a raspunsului d emai jos, in partea adresata lui gorzo)
in literatura tu creezi in minte o serie de imagini pentru a-ti apropia actiunea si pentru a putea munci apoi asupra sensurilor... in literatura importa exercitiul, el iti da capacitatea de a vedea. in literatura, fiecare vede si intelege dupa propriile putinte.
in film fiecare intelege dupa propriile puteri, ca de vazut vad toti acelasi lucru! in film importa exercitiul dinaintea filmului in a intelege ceeace se petrece pe ecran. ca sensul unui film se formeaza undeva la intilnirea imaginilor de pe ecran cu proiectiile mintii tale asupra ecranului respectiv, adica e vorba de un text filmic venit dela autor si de un context cultural venit dinspre spectator. sensul apare la intilnirea lor.
cinematografia moderna americana pe asta se baza, pe identificarea spectatorului cu personajele de pe ecran, fara asta identificare exportul visului american era imposibil... narativitate, reprezentativitate, industrie. asta era caracterizarea facuta de undergroundisti modernismului hollywoodian. si daca e sa privim toate sensurile ideologiei cinematografice... totul ar aparea si mai clar, insa nu o sa o facem, ca deja am scirs mai mult decit doream initial...
@klein
poate ca revin cu raspunsuri mai punctuale, ca deja am uitat ceea ce scriai exact in ultimele mesaje.. hmm...
in cazul Hirtiei poate aparea o strinsa legatura intre spectator si personaje.. dar ea nu e motivata de structura filmului, ci de sensibilitatea spectatorului. pentru mine filmul asta bate inspre alte zone (v. o parte din pozitia mea fata de film pe pagina anterioara, referitor la copertile peliculei!) si, avind in vedere asta, nu consider deloc propice o raminere alaturi de personaje. daca traiesti pasional aventura lor (si filmul numai la asta nu te invita! de aia e foarte bun!!) exista posibilitatea de a ramine oarecum orb in ceea ce priveste ipotezele lansate de autor (cit de crude si reale is, de fapt!) in ceea ce priveste cauzele mortilor absurde de dupa 22 decembrie.
@ andrei gorzo
cum adica Hirtia nu e mai bun decit MDL ca nu te identifici cu nustiuce personaj?
pai acolo te(-ai) identificat cu Lazarescu? de ce privesti atit de pre-modern literar situatia relatiei spectator-film? pai nici in literatura contemporana nu prea se mai practica apropierea de personaje.. si in literatura chiar tu le construiesti, in minte, nu ti-s livrate de-a gata, precum in film!!
(mie imi ridica ceva semne de intrebare unele reactii recente d-ale lui a.gorzo.. cum ar fi cea fata de sfirsitu lumii lu Mitulescu - citit pe liternet, sau aprecierile astea redate aci de als... hmm.. dar mai astept citeva confirmari inainte de a le expune.. smenele de intrebare!)
gionloc
25 Oct 2006, 00:20
atasamentul fata de personage nu este o preconceptie romantica. intr-adevar, este mai usor de recunoscut la stilul romantic, dar el exista oricum.
el exista oricum, nu tine neaparat de romantism, dar tine sigur de firile romantice ;)
Si cred ca da, exista un fel de atasament, sau mai degraba identificare cu personajele din Caché sau Pulp fiction.
[...]
Si nevoia de a simti acest atasament e si ea normala din aceleasi motive: natura umana.
in PF e un fel de atasament de situatie.. participi la o actiune alaturi de personaje diferite si ele ti-s prietenii in film, fara ele nu prea vezi nimic.. dar nu e vorba de iubire sau ura...sau interiorizare a trairilor lor... sau mai stiu eu ce. cu Pulp Fiction eu m-am atasat de Tarantino, de exemplu! :D
in Cache te atasezi de cinematografie, ea primeaza! si te atasezi, sau eu m-am atasat de ea, tocmai fiindca Haneke o arata ca fiind tare insuportabila... desi nu obisnuiesc sa imi ies din fire... filmul asta mai ca m-a isterizat...si cinematografia mi-era tare antipatica dupa film.. si imi placea asta tare mult!!
la postmodernii filmului altele-s cautarile decit sutarea spectator-film.. din contra, as spune! (Hirtia nu e film postmodern!!)
pe de alta parte, tot de natura umana tine si nevoia de a conceptualiza, de a fabrica altfel, de a cauta alte accente, de a le gasi, de a expune in alte coduri decit cele emotive... cam asa vad eu cazul Hirtia. iar acolo importanta devine ecuatia aleasa, ceae ce ea subliniaza, elemente asupra carora ea atrage atentia... si nu neaparat trairea alaturi de personaje!
gionloc
25 Oct 2006, 01:50
nabokov explik f clar d c nu e bine k cititoru sa s 'identifice' cu personajele...
simplu & p rpd inainte spus - pt k este vba d o emotie impura, extra-estetik.
hmm...
frumos spus! - dar tre vazut cum anume defineste nabokov puritatile estetice.. la ce fel de gratuitati (in sens de: scop-in-sine al esteticii) face apel atunci cind vorveste de (emotia) estetica... in masura in care o face...
hmm...
tre sa citesc povestile astea ale lui Nabokov!
Supastar
29 Oct 2006, 17:13
mda... acu am citit si eu cronica lui gorzo...
kiar nu inteleg ce are cu neagu. fie ca ne identificam cu el sau nu (si fie k asta ar fi o kestie buna sau nu! :P ), ramane un personaj f ok, interpretat bine si care produce niste momente/replici memorabile (ex:(aprox.) "si eu stiu cum e s fi mama: am 2 fete"; "am fost om cu voi, nu securist imputit"(desi asta e putin patetica) etc. )
mie nici prin cap nu mi-a trecut sa fie asta "omul nostru", daramite sa ma deranjeze k nu-i iese.
gorzo il cam nedreptateste pe acest personaj (neagu)/tip(carauleanu ) and that's not nice :hmm:
M-am tot gindit de ce a avut lumea reactia asta, practic de ignorare a acestui film, care este, dupa parerea mea, unul dintre cele maximum 3 foarte bune, profesionist vorbind, de dupa revolutie.
Cel mai tare m-a interesat reactia unui om implicat direct in evenimentul de la care pleaca filmul. Acelui om nu i-a placut, deloc.
Si am ajuns la concluzia ca: spectatorii nu s-au putut raporta afectiv la teza filmului, care este una doar partial adevarata, si anume: ca nu exista decit spirit gregar. Este o teza care alina constiinte mai putin decit imaculate, dar nu este in totalitate adevarata.
La revolutie, au existat realmente si oameni curajosi. Ei sint cei care si-au riscat viata cind nu se stia ce va fi. Dupa ei, atunci cind a fost limpede ca s-a schimbat calimera, au iesit si masele largi.
Eu personal cunosc vreo 4 asemenea persoane, datorita carora avem acum dreptul de a sanctiona la vot primarii care ne vind parcurile pe bani buni. Lor trebuie sa le multumim pentru ca putem spune tot ce dorim, inclusiv pe acest forum (chiar daca uneori ti se mai sterg unele mesaje).
Acesti oameni nu si-au luat certificate de revolutionar.
Teza acestui film este una inchisa si lipsita de generozitate. Cu totul altfel e situatia in California dreamin', care place tuturor, indiferent de starea constiintei lor, pentru ca e un film deschis, cu mesaj moral aspirational.
Ceea ce nu inseamna ca nu m-a uimit si chiar revoltat nominalizarea filmului la zmeura francezilor. Chiar nu avea ce sa caute acolo.
E adevarat, am auzit destule pareri cum ca nu ar fi bine regizat, ca e din secvente-cadru, ca e noapte si neclar etc. Dar mie mi s-a parut ca e exact cum trebuie, ca reda mai bine ca orice alt film starea revolutiei.
De-aia m-am bucurat cind, intr-un final, vazindu-l, am constatat ca macar un om n-a dat subiectul de gard.
E o mare problema la noi, si nu stiu cum vom scapa de ea, faptul ca se rateaza marile subiecte ale istoriei nationale sau marile carti. Vine din superficialitate, dorinta de manipulare, interese de tot soiul, lipsa de stiinta, neatentie, nepricepere, nu stiu, cert e ca prin acest film subiectul Otopeni si prin extindere Revolutia a fost marcat adecvat. Chiar daca eu sau altii vom comenta diverse aspecte, inseamna ca avem o baza de discutie. La alte filme nici nu ma obosesc sa comentez, e prea derizoriu.
Mi-e teama de faptul ca si printre "tinerii" regizori, ca nu mai sint nici ei chiar asa de tineri, exista tentatia de a fuseri niste lucruri importante, pentru care nu sint pregatiti.
Mai bine nu le faceti deloc, decit sa le faceti prost. Iar aici CNC-ul trebuie sa aiba un cuvint greu de spus in selectia proiectelor.
In alta ordine de idei, sigur, sint curios sa vad Boogie.
mafalda
04 Sep 2008, 14:31
Filmul "Hartia va fi albastra" are si unele imperfectiuni. Una m-a amuzat: intr-o secventa de exterior, noapte de iarna geroasa, fulguie zapada si , la un moment dat, intra in cadru o creanga de copac cu frunze verzi si pe coloana sonora se mai aude si ciripit de pasarele... IARNA! :lol:
draga mafalda, vezi ca azi am draci, asa ca nu ma enerva ! sa avem noi 10 filme imperfecte ca hirtia va fi albastra ! Asta e un film care TREBUIA FACUT si e bine ca A FOST FACUT BINE, chiar daca si eu ii gasesc unele imperfectiuni, per ansamblu e cu superplus.
Fii tu perfecta in tot ceea ce faci, noi ceilalti, fiind oameni, mai gresim.
mafalda
05 Sep 2008, 12:55
Da' ce am dat cu paru'? :shock:
Pitbull
05 Sep 2008, 12:57
"Siberiada" lui Koncealovski e unul dintre cele mai imperfecte filme ever, are niste gafe incredibile (de racord, de logicä, de atentie la filmare, de tot ce vrei). Dar rämâne o capodoperä, un film monumental si genial.
Sä nu scoatem lucrurile din perspectiva lor normalä.
mafalda
05 Sep 2008, 13:13
Astept cu interes urmatorul film a lui Muntean BOOGIE. L-a vazut cineva in avanpremiera? Sa ne impartaseasca si noua parerile lui!
Pitbull
05 Sep 2008, 13:20
L-a väzut StefanDo, zice de bine despre el. Stai sä vinä de la Venetia, si-l luäm la descusut.
Pauline Kael
05 Sep 2008, 13:56
Asta nu era la cinema romanesc?
Pitbull
05 Sep 2008, 14:52
Nu. Asta este la cinema românesc.
Pauline Kael
05 Sep 2008, 14:56
Era la "Acum pe ecrane".
Pitbull
05 Sep 2008, 15:01
Demuuult, acolo se aflase,
In toamna lui 2006.
Moderatoru-aici i-a pus,
Uitâdu-i urma colo sus.
Pe aia ai väzut-o tu.
Si o mai poti vedea si-acu.
Pauline Kael
05 Sep 2008, 15:06
:shock:
Whatever,man.
illotempore2002
28 May 2009, 11:26
Am vazut si eu aseara Hartia albastra.
Mi-a placut si cel mai important motiv pt care mi-a placut este ca reuseste sa concentreze un eveniment istoric atat de amplu, complex si greu de elucidat (in sensul de speculabil ca interpretare) intr-o poveste relativ simpla a unui singur individ, care participa si nu participa la infaptuirea revolutiei. Cred ca este extrem de greu sa abstractizezi ceva atat de complex (abstractizarea fiind unul din cele mai "grele" procese psihice de prelucrare a informatiei)....
Daca ar fi facut un film despre revolutie in mod traditional, cu expunerea tuturor fortelor participante, fiecare cu planul lui de atac, cu scene de lupta multiple, cu eminentele cenusii din spate si limbajle lor codate etc, cred ca s-ar fi inteles cu mult mai putin despre cursul evenimentelor decat s-a inteles in formula fericita gasita de Muntean, formula unui personaj simplu, Costi, a unei patrule militienesti si a unui mic grup de revolutionari care apara televiziunea.
Daca poti sa explici ceva super complicat printr-o exemplificare super simpla, atunci esti cu adevarat un regizor talentat si inteligent!
Apropo de ce se discuta inainte aici, eu m-am atasat de personajul central, Costi. Nu cred in porcaria cu identificarea cu personajul, la naiba, sincer, io nu ma identific niciodata cu nici un personaj, ce treaba am sa fac asta?
Cum anume as putea sa ma identific cu Costi, nu am participat la revolutie, nu, pur si simplu e un personaj din "alt film" decat "filmul meu"......mi-am ridicat mereu problema de ce rahat trebuie sa se identifice oamenii cu personajele din cartile pe care le citesc? Nu e vorba despre ei acolo, sunt egocentrici, maniaci, sau ce?
Alex Leo Serban
09 Jun 2009, 05:43
omg... ohmygod... OHMYGOD!!
adica sint unii de se cred cinefili & care vad ABIA ACUM 'hirtia va fi albastra'????:-O :-? =))
well, as the french say: mai bine plus tard, plutarh, decit jamais... ;)
ps alfel, lasind la o parte ridicolul descoperirii filmului dupa 3 ani, remarcele sint juste; cum am scris si eu, nu este un film 'dspr revolutie', ci dspr adevarul uman din spatele revolutiei - dspr oameni simpli caught up in big events...
si sint de acord si cu povestea cu 'identificarea' (= nu e necesara!)
illotempore2002
09 Jun 2009, 09:26
ei, tot e bine ca macar milimetric esti de acord cu mine.
Alex Leo Serban
09 Jun 2009, 09:55
nu, TU esti de acord cu mine, k eu am scris ink de-acu 3 ani! B-)
illotempore2002
09 Jun 2009, 12:22
pai nu ai zis tu mai sus ca esti de acord cu ce am zis?
Pitbull
09 Jun 2009, 12:46
(...) remarcele sint juste; (...)
si sint de acord si cu povestea cu 'identificarea'
ei, tot e bine ca macar milimetric esti de acord cu mine.
nu, TU esti de acord cu mine, pai nu ai zis tu mai sus ca esti de acord cu ce am zis?
Amândoi sunteti de acord. O:-)
Alex Leo Serban
09 Jun 2009, 14:30
eu crek am cazut de acord, cita vreme nu putem cadea la pace... :D
Pitbull
09 Jun 2009, 14:41
Fie.
Ati cäzut.
Ambii doi.
keepwalking
23 Dec 2009, 13:43
am vazut aseara "hartia va fi albastra".
mare plictiseala.
raman la parerea ca radu muntean e supraevaluat.
Stalker2009
23 Dec 2009, 14:00
am vazut aseara "hartia va fi albastra".
mare plictiseala.
raman la parerea ca radu muntean e supraevaluat.
Hartia va fi albastra (parola teroristilor la Revolutie) mi s-a parut inca de la inceput un film interesant ca proiect si actiune . Per ansamblu este un film reusit , mai putin finalul , dar nu cred ca se putea altfel decat asa , deoarece nici pana astazi nu s-a dovedit identitatea certa a teroristilor . Asa putem spune si despre Moartea domnului Lazarescu ... un film plictisitor , chiar de rutina as zice , insa nu-i totusi un film slab pentru ca ceea ce si-a propus sa arate in acel film , Cristi Puiu a scos in evidenta poate chiar mai mult .
keepwalking
23 Dec 2009, 14:07
Nu neg ca Radu Muntean are unele calitati.
Dar aseara trecusera 40 de minute din film (fara reclama) si m-am surprins cu gandurile aiurea, deloc concentrat la ceea ce vedeam.
marius_em
23 Dec 2009, 21:53
Mie mi-a placut filmul, l-am vazut acum vreo 2-3 ani, parca. Din ce imi amintesc de al, stiu ca toata lumea l-a hulit, si il considera mult sub "Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii". Mie mi-au placut ambele, mai mut "Hartia...", pentru ca subiectul mi s-a parut mai interesant. Nu pot sa spun in nici un caz ca m-a plictisit. M-a revoltat confuzia aia cu oamenii care se impuscau intre ei, fara sa stie ce si cum impuscau, dar nu m-a plictisit.
illotempore2002
23 Dec 2009, 21:58
Nu neg ca Radu Muntean are unele calitati.
Dar aseara trecusera 40 de minute din film (fara reclama) si m-am surprins cu gandurile aiurea, deloc concentrat la ceea ce vedeam.
Te-ai gandit vreo secunda ca poate tu esti cauza pt care te-ai plictisit?
De ce de fiecare data cand ne plictisim la un film tragem concluzia ca regizorul si filmul lui sunt de vina si ca automat ei sunt prosti? :-/
E ca si cum in relatia cu partenerul tau dai constant vina pe el atunci cand lucrurile nu merg cum trebuie. Cand de fapt sunt sanse egale ca atat tu cat si el sa fiti de vina. Si este exclus ca numai celalalt sa fie constant de vina.<):)
keepwalking
23 Dec 2009, 22:23
illo,
m-a plictisit pentru ca radu muntean a folosit tot felul de clisee.
unul dintre ele e ala cu soldatii care fumeaza in draci pe langa TAB.
apoi, in metrou, alt soldat, ala cu gagica alaturi, ii cere o tigara prin semne personajului principal.
in timpul convorbirii telefonice din statia de metrou, prin spatele soldatului nostru trec diversi indivizi parca "pusi cu mana": unul duce linistit un brad, apoi un grup de revolutionari musai cu un steag cu gaura, etc.
regizorul vrea sa mai sublinieze inca o data, total inutil, ca e Craciunul si e si Revolutie.
in fine, eu le calific drept stangacii suficient de vizibile pentru a ma dezamagi.
Pitbull
23 Dec 2009, 22:30
M-a revoltat confuzia aia cu oamenii care se impuscau intre ei, fara sa stie ce si cum impuscau, dar nu m-a plictisit.
Aia a fost una dintre cele mai ticäloase diversiuni ale Lovilutiei - cititi articolul din topicul comemorativ de la Cafenea. Filmul lui Radu o prinde foarte bine: veridic, eficient, tragic.
Concluzia comparatiei cu al lui Mitulescu e de înteles: "Cum mi-am petrecut sfârsitul lumii", desi mult mai subiectiv (si, automat, mai autocontinut), e totodatä mai accesibil, fiind oarecum mai ieftin, mai populist (ca spectacol, vorbind...). "Hârtia va fi albasträ" e mai dificil, prin stilul de realism rece, sec, virtualmente în timp real (ce exprimare...! Voiam sä zic, "sugestie" de timp real) pe care-l practicä - si, într-adevär, în anumite momente neprielnice (obosealä, etc.), poate avea efectele parazitare de plictisealä. Eu, unul, l-am väzut în conditii normale, dar si obiective - în sensul cä "Furia" îmi pläcuse mult dar cu limite, "Cum mi-am petrecut..." mä dezamägise, "Legäturi bolnävicioase" se situa undeva la mijloc, doar "M.D.L." mä cucerise (aproape) färä rezerve (altele recente încä nu väzusem), asa cä încä nu mä atasasem de Noua Generatie, si eram susceptibil si de eventuale deceptii. Si m-a captivat cu furie - stäteam într-o tensiune mai-mai sä plesnesc, care a durat ca juma' de orä si dupä ce s-a terminat.
BJBlazkowicz
15 Apr 2010, 00:11
Inspirat din patania trupelor USLA conduse de Trosca, ceva-n genu' (citit in ziar la vremea respectiva, deci totusi a mai scapat careva -asta sa va linistiti oleaca :P )
Relateaza careva pe youtube mai detaliat, cu subiectivismul de rigoare:
"rockhour1976 Intamplarea a avut loc langa MAPN unde Unitatea speciala de lupta anti-terorista a ministerului de interne chemata de generalul nicolae militaru sa intervina contra "teroristilor" a fost executata de armata sub comanda gen . militaru. Scopul- razbunare : Trosca comandantul detasamentului usla l-a cercetat in anii 70 pe nicolae militaru pentru colaborare cu kgb fapt pentru care a si fost trecut in rezerva . Trosca si ceilalti usla au fost executati de armata care fabrica teroristi morti la ordin"
BJBlazkowicz
15 Apr 2010, 00:41
Apropos de ce a spus Pitbull cu confuzia, uel lucrurile nu au fost chiar atat de inocente. Am sa dau cateva scurte exemple din Arad, din ce am vazut. In zona Romanilor, s-a tras asupra populatiei de la etajul 10, unde nu aveau ce sa caute militari -nici un obiectiv de aparat, importanta strategica zero -si din vila unui cunoscut securist. De fapt zona aia era recunoscuta ca zona "favorizata".
Pe centru, la primarie, s-a tras din turnul de vis-a-vis (am furat porumbei din turnul ala in copilarie, he ce vremuri) deasupra capetelor civililor (nu era nimeni inarmat) si nu a fost nimeni ranit. Trasoarele or trecut la 1 m deasupra capetelor civililor si or lovit intr-o poarta inalta de metal. Distanta aproximativa de la care s-a tras cel putin o rafala a fost de aproximativ 45 m* (calculand si inaltimea turnului), imposibil sa nu nimeresti de la distanta aia. Probabil ideea era sa alunge civilii. Dupa aia a urmat confruntarea cu TAB-urile aflate in fata primariei, era IMPOSIBIL sa confuzi blindatele militarilor si militarii.
Debandada creata nu a fost intamplatoare.
A, si inca ceva. Zgomotul de arme automate nu s-a* rezumat la ak-uri, erau niste automate cu cadenta foarte mare, aproape ca uzi-urile.
Pitbull
15 Apr 2010, 00:56
In zilele astea, "Adevärul" publica articole foarte interesante desopre diversiunile de la Sibiu.
Un exemplu:
http://www.adevarul.ro/actualitate/eveniment/VIDEO_Misterele_Revolutiei-_Macelul_de_la_Sibiu_0_243575651.html
Mai cautati prin arhiva ziarului, veti mai gäsi.
Pentru că BJBlazkowicz a readus filmul în actualitate, să spunem că e atât de convențional de parcă ar fi fost făcut la câțiva ani după revoluție. E mai slab decât Stare de fapt, la fel cum celălalt al lui Mitulescu e mai slab și mai convențional decât Vulpe - vânător. În Hârtia... e ba război, ba pace. Aia nu e atmosferă de revoluție. Confuzia luptelor de stradă e mult mai prost redată decât în vechile filme de război românești, ca de pildă Am fost șaisprezece, ca să nu mai zic de cele cu 23 august. Muntean pare să fie un regizor scutit de armată.
Apropo, am discutat și eu cu cineva de la jandarmerie (pe vremea aceea, securitatea în uniformă) care mi-a povestit cum, departe de a face pe eroii, el și tovarășii lui erau disperați că la numai câteva săptămâni înainte de eliberare li s-a spus că România e invadată, iar revoluția au început-o bătându-i pe manifestanți pe Ana Ipătescu, au continuat-o măcelărindu-i pe ăia, săracii, la Otopeni, după care, la două-trei zile distanță, intrând într-o stare de surescitare, războiul le devenise o a doua natură. Și în holul de la parterul televiziunii a văzut cum dintr-o fereastră de la demisol o armă automată i-a secerat pe câțiva parașutiști aflați în apropierea sa și s-a surprins înghesuindu-se sub o bancă, iar în ziua următoare un camarad a primit un glonț în frunte când a scos capul pe fereastră. După Muntean, toate astea sunt rodul unor neînțelegeri...
Pitbull
15 Apr 2010, 01:39
Ar mai fi de precizat si cä "Hârtia va fi albasträ", prin lipsa lui de conventionmalism, aratä de ce a fost nevoie sä treacä atâtia ani ca sä se poatä aborda cinematografic, în sfârsit, subiectul revolutiei - compromis, din päcate, în filmele de la începutul anilor '90, ca "Stare de fapt", "Vânätoarea de lilieci", "Polul Sud" si alte rateuri. Imbinarea haoticä, halucinantä, între stärile de pace si räzboi e una dintre principalele calitäti ale "Hârtiei..." - si unul dintre motivele pentru care filmul redä atât de realist si semnificativ atmosfera Revolutiei, precum si confuzia luptelor de stradä. Nu stiu dacä Muntean a fost scutit sau nu de armatä - dar, cu exceptia câtorva erori de detaliu, pe care dacä tin bine minte le-am semnalat si în cronicä, a reprodus remarcabil spiritul cazon al acelor vremuri (poate si cu ajutorul documentärii ai al intuitiei). Oricum, dincolo de eventualele greseli superficiale, adeväruil intrinsec al întregului film e tulburätor.
Apropo de problema diversiunilor. E evident cä filmul lui Muntean nu-si propune latura asta a haosului acelei nopti, ci strict stratul perceptibil pentru omul oarecare - aici, soldatul din trupele de jandarmi. Una dintre necesitätile primordiale ale oricäror critici pertinente la adresa unui film este identificarea scopului acestuia si a modalitätii prin care si-a propus sä-l abordeze. Altfel, totul riscä sä se reducä doar la un exercitiu de cârcotire.
Eu am înțeles foarte bine scopul lui Muntean. Știu că el nu și-a propus să realizeze un film de acțiune despre revoluție, ci să reproducă starea de confuzie care domnea în acele zile.
Totuși, atitudinea naivă a personajelor, care - atenție! - nu erau civili ca mine sau ca tine, ci aflaseră chiar de la comandanții lor că Țara e sub atac din interior și în pericol iminent de a fi invadată, de pe uscat, de pe mare și din aer, această atitudine, zic, e falsă și periculoasă pentru cine vrea să știe ce s-a întamplat atunci. Dacă felul în care gândeau protagoniștii acelor evenimente e prezentat deformat, atunci ce mai e veritabil în acest film? Dacă cineastul neagă existența ”teroriștilor”, despre care știm dintr-atâtea relatări ale martorilor că au existat aievea, cum poate fi considerat filmul lui Muntean altfel decât manipulare? Eu nu vorbeam de convenționalism cinematografic, ci de convenționalism în interpretarea sensului evenimentelor din decembrie '89, care conduce la perpetuarea minciunii. Evident că din punct de vedere artistic Hârtia... lui Muntean e cel mai bun film despre revoluție, dar... citește aici numai cuvintele subliniate (www.cinemagia.ro/forum/showthread.php?p=1510024#73).
ricutza
19 Aug 2010, 12:53
omg... ohmygod... OHMYGOD!!
adica sint unii de se cred cinefili & care vad ABIA ACUM 'hirtia va fi albastra'????:-O :-? =))
well, as the french say: mai bine plus tard, plutarh, decit jamais... ;)
ps alfel, lasind la o parte ridicolul descoperirii filmului dupa 3 ani, remarcele sint juste; cum am scris si eu, nu este un film 'dspr revolutie', ci dspr adevarul uman din spatele revolutiei - dspr oameni simpli caught up in big events...
si sint de acord si cu povestea cu 'identificarea' (= nu e necesara!)
yup, si exista si oameni (car ecica mai si lucreaza in industrie) care nu l-am vazut decat ieri :P ;)
Mi-a placut realmente foarte mult. Si nu pentru ca e interesant facut, sau ca a fost la festivaluri... Ci pur si simplu mi-a placut filmul, mi-au placut personajele, si mi s-a parut foarte bine gandita intreaga situatie. Si chiar m-am simtit implicata ca spectator.
djinjis
19 Aug 2010, 13:08
eu nu m-am putut uita la el. il am si acum pe calc. nasosu' izmenindu-se sa faca revolutie imi e pana peste poate de urmarit. MI-a placut scena de la inceput.
si nu aveti industrie pentru ca sunteti falimentari si faceti filme pe subventii. industrie au americanii, de unde e preluata si expresia. ah, voi astia din industrie...
ricutza
19 Aug 2010, 13:45
In primul rand nu stii unde locuiesc si unde lucrez. deci poate ca am tot dreptul sa zic ca lucrez in industrie.
Plus ca formularea mea nici nu se vroia ceva foarte concret si bine infipt in realitate, ci o denumire conventionala si generala, fix pentru a nu trebui sa intru in detalii inutile. Eu vroiam doar sa accentuez faptul ca se poate intampla sa fi pasionat de film, si chiar mai mult, sa lucrezi in mediul respectiv, si totusi sa nu fi vazut o anume productie, chiar daca e importanta.
keepwalking
19 Aug 2010, 13:51
hai ca djinjis a zis-o misto, ricutza.
"falimentari care traiesc din subventii".
si aproo de faliment, coproducatorii astia straini ce spun oare de box office-ul filmelor facute cu romanii? cand vad in casierie 2.000 de dolari stransi, oare ce zic?
djinjis
19 Aug 2010, 14:29
cine stie c manevre fac si aia.
ai spus oameni din industrie, deci te-ai referit la o categorie mai larga si nu exista alta tara in care, "oamenii din industrie" sa give a shit about hartia va fi albastra decat a noastra. nici nu stiu de unde i vine titlul, o fi ceva test de sarcina, pozitiv. groovy.
Da' unde se mai poate gasi "Hartia?.." ca as vrea sa-l revad.
BJBlazkowicz
25 Aug 2010, 20:21
nici nu stiu de unde i vine titlul, o fi ceva test de sarcina, pozitiv. groovy.
"hartia va fi albastra" era consemnul
Bun, era parola, dar revela ea vreo semnificație ascunsă, vreo idee valoroasă spectatorului, sau era pur și simplu o frază oarecare?
Pitbull
26 Aug 2010, 07:50
Era o frazä oarecare, evident.
De departe cel mai bine executat film romanesc din ultima vreme.
Că bine spui: „executat”!
Pitbull
26 Aug 2010, 14:14
Dacä remarca ta are sens peiorativ, e foarte räu.
Sensul real al cuvântului "executat", folosit de Lecart, este acela de "realizat, efectuat, produs" (deci, cu conotatie eminamente pozitivä).
Dar si Lecart exagereazä putin.
"Hârtia..." nu este chiar "cel mai bine executat film romanesc din ultima vreme", ci doar "unul dintre cel mai bine executate (realizate) filme romanesti din ultima vreme". Indiscutabil, în top-tenul 1990-2010. Poate chiar si în top-ten-ul all times (dar aici nu mä reped; e de luat la bani märunti...)
În primul rând, remarca ta că „e foarte rău” e jignitoare. Nu-i confunda te rog pe colegii tăi cu niște studenți care, în opinia ta, trebuie să fie de acord cu toate opiniile maestrului.
Lauda malițioasă a „execuției” s-ar potrivi, ce-i drept, mai bine filmelor unor Gabrea sau Pintilie; ea n-are ce căuta la filmele de autor.
Am mai explicat de ce mi-a dat mai mult de gândit și cred că și străinilor care n-au trăit, spre deosebire de noi, evenimentele din decembrie `89, filmul ăla prost executat (regizat ca un film de televiziune, dar produs pe peliculă): Muntean a turnat tragedia unor participanți la evenimente care nu aveau în majoritatea lor pretenția de a fi eroi, iar în final pretinde că moartea lor prostească a fost o jertfă pentru libertate. „Hârtia” mi se pare un film antrenant (mai ales pentru cei care spre deosebire de mine nu cunosc adevăratele orori povestite chiar de oamenii care le-au trăit și care le-au executat: poftim! la întrebarea mea dacă a văzut și morți, unul dintre călăii fără voie ai elevilor militari de la Otopeni mi-a răspuns: „Nu se închideau obloanele camionului în care i-am încărcat de cât de mulți erau!”), un „divertisment serios”, care pe unii dintre cei care mergeau în patru labe în apartamentele lor din București pentru că uneori gloanțe rătăcite intrau prin geamurile ferestrelor i-a făcut să intre în panică la ieșirea din sălile de proiecție la vederea unui vehicul oarecare, dar în cele din urmă divertisment, fără mesaj. Nu am cunoștințe teoretice de artă dramatică, dar „Hârtiei” cred că nici măcar tragedie nu poți să-i zici, pentru că nu există practic o eroare tragică declanșatoare a deznodământului. Și atunci, cu ce ne-am ales? Numai cu executarea măiastră - susții tu - a evocării dramatismului nopții de 22 spre 23 decembrie 1989?
Pitbull
26 Aug 2010, 17:03
Minimalizezi una dintre cele mai dramatice, mai empatic-umane, mai competent lucrate si mai pioase tragedii pe peliculä, realizate atât ca omagiu la adresa victimelor nevinovate din decembrie, cât si ca perpetuu memento si îndem la reflexie - si o faci într-un stil confuz si dezlânat, din care mare lucru nu se poate pricepe, în afara buimacei atitudini denigratoare de ordin general - ceea ce e foarte foarte foarte räu. Te rog sä renunti la aceste atitudini.
Sunt de acord că modul meu de expunere a fost neordonat și neîngrijit.
Dar dacă divertismentul ăsta care se vrea tragedie (deși îi lipsește exact eroarea tragică, deci e pur și simplu dramă cu final tragic), cu militari care se ghiftuiesc, își savurează ultimele clipe alături de iubite, telefonează în provincie să întrebe de pregătirile de Crăciun și fac planuri pentru petrecerea Anului Nou, e îndemn la reflecție... Sfârșitul acelor nefericiți nu are nimic eroic (Nu, nu trebuie să mai scrii că nici nu aveai pretenția!), dar nici nimic emoționant (cu toate că, pe alocuri evocator, dar cum spuneam, evocând felul cum au impresia că s-au petrecut lucrurile o categorie neinițiată de oameni), ci e ca și cum ai prezenta ultimele 24 de ore din viața unora care mor într-un accident de circulație, sau cum era în filmul ăla cu atacul de la WTC.
Înțeleg că filmul îți place, dar e o frescă și nimic mai mult, ceva de genul: uite cum trăiră, luptară și muriră niște militari la revoluție. Da, e un omagiu pentru cei care au fost uciși atunci. Și ce-i cu asta? Te ajută acest film minimalist, în care interiorul de bucătărie a fost înlocuit cu interiorul de TAB, să meditezi de pildă la cum s-ar putea evita situațiile asemănătoare?
A, să nu uit: Evocarea pioasă a nenorocitului ăluia, pe care Muntean îl prezintă drept erou, deși nu dusese lipsă de nimic nici înainte de decembrie `89 și e de presupus că și după `90 ar fi dus aceeași viață de huzur, e simptomatică pentru mistificarea practicată în ultimii 20 de ani și nu e de mirare că multă lume nici acum nu înțelege că cei mai câștigați din schimbarea de regim de atunci au fost tot securiștii, adică tot cei care erau și înainte în fruntea bucatelor. Nu vedeți că și acum multora le e teamă de revenirea comunismului, când pentru orice om cu judecată e clar că cei acuzați de cripto-comunism sunt cei mai interesați de viitorul capitalist al României actuale?
Pitbull
26 Aug 2010, 21:25
Sunt din ce în ce mai încredintat cä te joci.
E clar cä nu esti nici prost, nici incult... Ar fi neverosimil ca toate atitudinile tale diametral opuse realitätii (atât de numeroase!) sä fie simple erori - mai ales cä sunt însotite de niste jonglerii bizare si irationale, de multe ori denaturând adeväruri evidente sau inserând vizibil elemente fictive.
(Cele mai flagrante exemple care-mi vin în minte: apologia lui Vadim, victimizarea lui Iaurticä, sustinerea cenzurii olgutesti, presupusa folosire a cenzo-softului de uz propriu, vituperarea contra Mädälinei Manole, cruciada împotriva bancurilor cu blonde si asiatici, iesirile extremiste apropo de unghiul teologic asupra tragediei de la Giulesti, iar acum, aceastä simulare voit stângace, care satirizeazä unele clisee de viziune si mentalitate, a unui film foarte bun.)
Nimeni n-ar putea emite o asemenea succesiune de anti-adeväruri; un prost sau un nebun ar gresi aleatoriu, nu regulat; un om inteligent si normal (cum pari sä fii tu), ar gresi într-un procentaj rezonabil, nu atât de exagerat.
Am, asadar, convingerea tot mai fermä cä e un experiment deliberat (oarecum similar cu acea serie de poll-uri hazliu-futile apropo de numele, costumele, decesele, procesele, miasmele si orgasmele personajelor lui Nicolaescu). Iti alegi câte o atitudine cât mai aberantä si mimezi sustinerea ei, pentru a testa fie reactiile noastre, fie propria ta capacitate de a opune asa-zise argumentatii absurde. Jocul e interesant, dar cred cä de-acum, fiind devoalat, îsi va pierde farmecul (pe mine deja nu mä mai incitä). Hai sä cäutäm altul, la fel de inedit si insolit.
Bine, bine! Eu sunt Laeddis. Teddy Daniels nu există.
Și dacă Celestina avea dreptate?...
Iar începi să acuzi aiurea bazându-te pe propria percepție asupra realității. E limpede că pentru a avea liniște, omul trebuie să fie de acord cu toate „adevărurile” de care ești tu atât de sigur.
Ăsta e un forum liber! Nu poți să vii tu și să ne cenzurezi opiniile ori de câte ori ele vin în contradicție cu convingerile tale.
Ceea ce ai scris cu caractere italice sunt numai inexactități și răstălmăciri. Nu vreau să dezvolt subiectul, mai ales în public, pentru că una la mână ești prea abil ca să poți fi înfrânt vreodată definitiv și a doua că și dacă aș avea nădejde să te înving tot n-aș vrea să te fac „de râsul Țării”.
Oricât de absurde, prostești, nebunești ți-ar apare opiniile exprimate de mine în acest forum, te rog să iei notă de faptul că mi le asum pe toate și că în cel mai rău caz au existat uneori rubrici create pentru amuzament, niciodată pentru sondarea opiniilor.
Pitbull
27 Aug 2010, 07:00
Presupun, Ipusor, nu acuz!
(Iar un asemenea joc nu e neapärat räu - deci, je n'accuse pas bis!)
Dar omul; nu trebuie sä aibä "liniste"! Linistea ucide gândirea. Numai mortii au liniste.
As it happens, nu cenzurez - doar contrazic. E o mare diferentä!
(Regret cä te dezamägesc - pe tine, un partizan al cenzurii si un adversar al libertätii de exprimare.)
Nu, nu cred cä-ti asumi toate acele opinii absurde, prostesti si nebunesti. Cu acest mesaj, mi-ai întärit si mai mult convingerea cä ele au un rol de turnesol. Ai strecurat în el, cu abilitate, destule indicii, fie ca sä-mi verifici perspicacitatea, fie ca sä-mi confirmi subtil supozitiile.
Dom'le, nu pot avea exact aceleași parti pris-uri cu tine - e normal dpdv logic și statistic. E firesc și anticipabil să avem și opinii diferite. În altă ordine de idei, nu-mi mai întocmi dosare dacă tot nu înțelegi ce vreau eu când emit unele opinii. Poftim! Ești atât de nedelicat încât să mă acuzi de cenzură pe mine, care am cerut numai decență și editarea cuvintelor obscene; pe mine, care le-am luat apărarea atâtor nedreptățiți, deși tu, demascatorul meu, dai periodic indicații de cenzurare, mutare, suspendare - asta când nu intimidezi sau nu ștergi fraze sau mesaje întregi tu însuți.
Recunosc că Radu Muntean mi-e antipatic, pentru că are un comportament auctorial de golan: face reclamă exploatării sexuale în Boogie; promovează ura interetnică și violența în general, dar pe de altă parte glorifică absolvirea de sine în Furia; în plus, refuză să vadă evenimentele din `89 nu cu înțelegerea spectatorului de atunci, ci cu discernământul omului informat din 2004. Pe de altă parte, mi-e odioasă mentalitatea (ușor de sesizat prin comparație cu atitudinea să zicem cea a lui Puiu, care a trăit în Occident) a lui Muntean, de complex de inferioritate românesc combinat cu aberantul complex de superioritate față de conaționali: cretinul ăla care striga la comandant că e comunist e cel mai fidel alter ego al realizatorului Hârtiei, după părerea mea.
Pitbull
27 Aug 2010, 07:52
Of, of, of, mäi Ipusor,
Cu ratiunea nu-i usor!
Nu te-acuz chiar de nimic,
Doar te descifrez un pic!
Delicat? De ce sä fiu?
Cä mimozä nu te stiu!
Despre Radu te exprimi
Ca la un concert de mimi,
Unde-un gest abscons, subtil,
E interpretat la kil.
Haosul îl parodiezi
Ca bursucii finlandezi,
Te prefaci bätut în cap,
Ca sä vezi de cumva scap
Din vedere-a tale trucuri
Când imiti, critic, ciurucuri.
Deci ti-o spun färä-nconjor:
Esti un delicios actor!
Meriti cu prisos un car
De premii Unchiul Oscar!
Dumnezeu știe care dintre noi e mai serios și mai franc...
Cunoșteam talentul tău de versificator. :)
Și totuși, ajută Muntean-ul cu filmul său la descifrarea sensurilor reale ale evenimentelor din `89? Sau mai degrabă, fie și involuntar, dimpotrivă? De ce te cramponezi în judecarea acestui film strict sau cu precădere din punct de vedere al tehnicii cinematografice și desconsideri finalitățile educativă, culturală ale celei de-a șaptea arte?
Pitbull
27 Aug 2010, 09:13
Päi iatä de ce tin atât de mult la finalitatea educativä, culturalä, a celei de-a saptea arte: arta pentru artä, arta în sine, îsi are locul si rostul ei, dar mai mult în procesul de formare al artistului, mai mult ca "exercitiu" - adevärata artä este aceea DE CONTINUT. Un fost user de pe-aici, care într-o vreme îsi încropise un fel de reputatie publicä (stim amândoi la cine mä refer), era unul dintre acei fanatici ai formei - la un moment dat, a mers cu tupeul chiar pânä la a-l denigra pe Dostoievski, numai fiindcä (asa cum se stie), marele prozator rus era un a-stilist. Si am mai cunoscut asemenea oameni, care tocmai prin neglijarea continutului si accentul exacerbat pus pe formä, m-au fäcut, prin contrast, sä apreciez orice produs artistic în ansamblul lui.
De-asta îmi plac filmele noii generatii de cineasti români - pentru bogätia continutului lor uman, pe care-l comunicä prin niste formule stilistice simple, discrete, adesea deconstructiviste. E principalul motiv pentru care evaluez "Hârtia va fi albasträ" nu atât din punct de vedere al tehnicii cinematografice (aici, doar functionalä), ci mai ales pentru imensa lui contributie la descifrarea sensurilor reale ale evenimentelor din '89. E filmul cel mai bogat în acest sens, de pânä acum. In analiza scrisä, am insistat mai mult asupra acestor finalitäti: educativä si culturalä.
Mă surprinde ceea ce scrii. Eu, așa cum am scris și mai sus, am aceeași opinii legat de valoarea unei opere artistice. Totuși, ca să nu mai lungim discuția, că poate ești tu ocupat și eu te rețin, care e după tine mesajul acestui film? Poate, datorită formației intelectuale diferite, eu am înțeles ceea ce nu trebuia din el și mi-a scăpat exact esențialul.
Pitbull
27 Aug 2010, 12:00
Nu folosesc termenul "mesaj" în definirea unui concept cinematografic, e prea didactic.
Nu-ti face griji, când am timp si consider cä e necesar, stii bine cä räspund amplu. Ba chiar si în versuri, cum m-au inspirat glumitele tale de azi-dimineatä. :)
Îți interzic să mai faci mișto aiurea! Mi se pare rușinos ca un polemist entuziast și pedagog cu experiență ca tine să facă atâtea eschive când discută cu un profan ca mine. Spune-mi cu ce trebuia să mă aleg eu din filmul ăsta și n-am știut, ca să terminăm odată.
Pitbull
27 Aug 2010, 12:45
Hai, mä Ipusor, nu te mai zbârcoli asa ca fata mare la märitat...!
...Sau, nu, aia fäcea altceva... :-?
Stai...
...:|
Râdea...?
Nu, aia-i proasta-n bâlci...
Plângea... ...??
Nici, aia-i proasta-n bisericä...
Hmm...
Gata, mi-am amintit! Mi-am amintit!
Fata mare la märitat SE GRABESTE, dom'le! :D
...Da, da' atunci cine se zbârcoleste...?
This is the question!
* * *
...Lasä, dom'le, sä mai si glumim, cä de prea multä solemnitate ne-apucä o constipatie, de-aia, de ni s-or pietrifica hemoroizii în pas alergätor! Si pe urmä sä te väd! Alifie, homeopatie, bisturie... Vai si-amar de zilele noastre...!
On-topic:
« Ô liberté, que de crimes on commet en ton nom ! »
(Ultimele cuvinte atribuite Doamnei Roland)
De-aici începe - si se poate glosa mult si bine! Iar "Hârtia va fi albasträ" dezvoltä substantial implicatiile acestei idei centrale.
Tocmai reflectam zilele trecute la crimele inutile pe care revoluțiile le comit tocmai pentru ca ai lor copii să se asigure că i-au eradicat complet pe cei cu adevărat periculoși, pe contrarevoluționarii, reacționarii, partizanii, proscrișii care, asemeni ție, merg până în pânzele albe, ba îi mai corup, expunându-i și condamnându-i la același final tragic, și pe semenii lor mai naivi. Iartă-mi sinceritatea.
Înțeleg acum ce te-a mișcat și ți-a dat de gândit la Hârtie, dar pe de o parte eu rămân dezamăgit și consternat de lipsa de preocupare a autorului pentru resorturile crimelor din decembrie `89, în bună măsură elucidate la momentul scrierii scenariului filmului și de lipsa perspectivei istorice, istoriografice asupra evenimentelor. Mi s-a părut demoralizator și rușinos ca atitudinea cineastului să fie perfect aceeași cu atitudinea nevinovată a celui care jubila în seara de 25 decembrie când se difuzau imaginile cu execuția dictatorilor, că deci pentru Muntean 15 ani de reflecție au trecut fără niciun folos. De-aia am tot scris că paradoxal m-a tulburat mai mult (deși tot de trei ori am văzut-o, ca pe Hârtie) telenovela cinematografică după scenariul lui D.R. Popescu (nu știu, ăsta e cu albii sau cu roșii, adică vreau să zic: e în haita voastră?)
Altfel, ce rost crezi că are formula compozițională cu ultima scenă oferită înaintea titlului filmului? În alte producții, modul ăsta de prezentare indică faptul că filmul dezvăluie nu ceea ce s-a petrecut înainte de acel moment dramatic (ca la Muntean), ci motivele care au condus fatalmente la evenimentul dramatic din startul filmului.
Pitbull
27 Aug 2010, 14:03
N-am de ce sä-ti iert "sinceritatea" - e ca si cum eu ti-as zice: "Ipule, esti o perdea metastabilä cu pedale amfibrahe; iartä-mi sinceritatea". Primul täu pasaj e de-a dreptul halucinant, e un amestec de Catavencu, Urmuz, Dali, Dansul Pinguinului si Grid Modorcea cu gemenele lui cu tot; te rog, ai grijä de tine.
Deci, tu voiai o anumitä formulä: un film-investigatie.
Muntean a preferat alta: o mini-frescä la nivelul omului märunt.
De la asceastä nepotrivire a pornit toatä näuceala asta cu eticheta "demoralizator si rusinos" înfiptä-n cur.
E ca si cum eu as vrea sä cumpär cartofi, si as vedea pe taraba aia vinete; si atunci as zice: "mi se pare concupiscent si matricial".
Da, într-adevär, în multe alte filme o asemenea constructie circularä dezväluie ceea ce s-a petrecut înainte, si nimic mai mult. Muntean a optat pentru o incursiune mai aprofundatä: el ne aratä motivele care au condus fatalmente la evenimentul dramatic din startul filmului.
De la asceastä nepotrivire a pornit toatä näuceala asta cu eticheta "demoralizator si rusinos" înfiptä-n cur.
E ca si cum eu as vrea sä cumpär cartofi, si as vedea pe taraba aia vinete; si atunci as zice: "mi se pare concupiscent si matricial".
N-am mai râs de mult așa la un text de-al tău. =))
Înțeleg și totuși mi se pare obscur, superficial și cu bătaie scurtă - filmul, nu textul. E probabil de vină și o diferență de estetică.
Da, într-adevär, în multe alte filme o asemenea constructie circularä dezväluie ceea ce s-a petrecut înainte, si nimic mai mult. Muntean a optat pentru o incursiune mai aprofundatä: el ne aratä motivele care au condus fatalmente la evenimentul dramatic din startul filmului.
Glumești! Singurul motiv care a dus la moartea eroilor a fost ordinul ca ei să fie masacrați. Niciuna dintre acțiunile lor n-a avut vreo înrâurire asupra destinului lor. Iarăși citești invers cele scrise de mine. Nu e ca la Talaye sorkh (Crimson Gold), ca să rămânem în universul culorilor și în aceeași perioadă de lansare, unde jaful casei de amanet este explicat prin discriminarea socială a eroului dezvăluită pe tot parcursul filmului. E posibil ca maestrul Muntean să fi folosit această variantă compozițională pur și simplu ca să dea dinamism filmului (să creeze încă din start o atmosferă apăsătoare, de război); ca să evite ca finalul filmului să fie deconspirat și astfel valoarea lui să nu mai poată fi apreciată (în sens pozitiv) la nivel maxim; în sfârșit, ca să evite criticile ce l-ar fi acuzat de un deus ex machina parazitar al unui eveniment cunoscut, ca în filmul ăla Amintește-ți de mine.
Pitbull
27 Aug 2010, 14:51
Ordinul ca ei sä fie masacrati e real, dar nu face parte din paradigma filmului.
Pe Muntean (care nu e un maestru, ci doar un regisor foarte bun) nu ASTA l-a interesat, ci doar aspectul individual: faptul cä protagonistii sunt niste particule browniene într-o noapte abulicä, în care se murea nemotivat si pe capete (strat al realitätii cât se poate de real; stratul mai profund, al conspiratiei, ar putea face obiectul unui alt film).
Sper cä într-adevär ai râs - pentru mine umorul e un mijloc serios de comunicare.
Ei, uite, așa ceva mi-ar plăcea și mie. Dar nu vorbesc aici de conflicte și ambiții minore, de polițe personale (că Militaru voia să-i anihileze pe cei de la contraspionaj pentru că știau că e agent al KGB-ului) ci de semnificația celor mai multe dintre crimele de atunci.
E păcat că multă lume nici acum nu știe de ce au murit atâția oameni atunci. Iată, chiar un coleg de-al nostru a realizat recent un scurtmetraj care dovedește că el n-a înțeles nici măcar că la revoluție sau ce-o fi fost atunci oamenii au fost împușcați nu pentru a fi înăbușită revolta, ci dimpotrivă, pentru a nu mai exista cale de întoarcere.
De râs am râs, de ce să mint? Am râs pentru comicul exprimării, dar tot cred că n-am fost atât de lipsit de logică pe cât pretinzi tu.
margott
12 Mar 2012, 19:32
L-as pune fara ezitare printre cele mai bune 10 filme romanesti de dupa '89.
Federico
13 Mar 2012, 07:54
Margott, tie nu ti-a fost mila de noi sa ne bagi sub nas din nou topicul asta?
Tu nu vezi in ce hal discutau domnii de mai sus? :-O
Tu vrei sa ne crape inima de nostalgie?
margott
13 Mar 2012, 13:03
Pai abia acum am vazut si eu filmul. :D
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.