PDA

View Full Version : Twin Peaks:o forma de manipulare


77ravens
23 Apr 2006, 15:06
Care e motivul succesului acestui serial?In primul rand,subiectul banal dar interesant:nu ti da prea mult de gandit,dar prinde;Lynch spunea intr un interviu ca "baietii rai fac audienta",si are dreptate.Exista totodata multe similitudini intre TP si soap operas.Exista o stransa legatura intre episoade,nici unul nu si rezolva problemele:trebuie sa asteptitot timpul urmatorul episod.Astfel,curiozitetea isi cere drepturile;chiar daca serialul nu ti place,tot arunci o privire.Misterul e extrem de interesant:ce i cu ciudatii aia?Ce cauta ala acolo?Personajele,numai unul si unul:multe momente amuzante apar de pe urma lor.E greu sa nu razi cand o femeie iti cere sa i intrebi busteanul cine a ucis o pe Laura.Toate aceste elemente,combinate cu o muzica perfecta ptr serial, te uimesc suficient cat Lynch sa convinga niste big tv producers sa dea un serial suprarealist la tv sambata seara.Not bad!

Terror_IST
23 Apr 2006, 19:00
Si care e forma de manipulare?

Leonard
23 Apr 2006, 20:05
e dimpotrivã, despre cum sã nu te laºi manipulat. uitã-te numai la clasa politicã de la noi ºi la cum se extinde la toate nivelurile ºi cum se acoperã unii pe alþii. ca ºi crima din serial, practic nu mai conteazã cine a omorît-o pe Laura Palmer. Toþi par sã ascundã ceva, toþi par implicaþi ºi pãrtaºi. mai puþin doi oameni... ºi într-un final unul singur. În ultimul episod ºi Dale Cooper este corupt. Doar ºeriful rãmîne. Ideea e cît de mult reziºti lucid ºi neatins.
Evident, totul e alegoric, condimentat cu misterul ºi suspansul în stilul tipic lui Lynch.
foarte puþine opere de artã au avut îndrãzneala asta: Eugen Ionescu - Rinocerii, Society de Brian Yuzna, serialul italian la Piovra (Caracatiþa) care mã rog, datoritã succesului la public, s-a transformat în ceva foarte comercial la un moment dat.

77ravens
23 Apr 2006, 20:11
Manipularea are mai multe forme:in primul rand,imbraci un serial suprarealist sub forma unei telenove.Astfel,faci oamenii sa ramana pironiti in fata ecranului,cu toate ca ei nu inteleg mare lucru din starea pe care tu,ca regizor,o oferi productie.Dai intentionat un dramatism ieftin unei situatii care nu necesita asta.Exagerezi,intri in grotesc.Lynch isi bate joc de tot ce misca in serialul acesta,nu ia nimic in serios,si se apropie astfel stilistic de naturalismul lui Lars von Trier (nu se implica de loc sentimental,sta undeva in spate si se distreaza copios pe seama ororilor ce produc senzatii asa de puternice telespectetorilor).Situtiile penibile din soap uri sunt luate in serios de producatori,de unde lipsa sarcasmului regizoral in scenele serioase.Lynch te face sa crezi ca el crede in drama personajelor,cans colo se bucura de suferintele lor(audienta),la fel ca von Trier.De aceea e foarte greu de precizat carui gen ii apartine aceasta productie.Regizorul te poarta de la horror la comedie,de la drama la mister,cu o scurta trecere prin Hollywood glamour,fara a te lasa sa te acomodezi cu nici unul.Iti prezinta o atmosfera degajata,iti formezi o parere,apoi,din senin,apare un tip oribil in prim plam,care te ingrozeste. Aici vroia Lynch sa te aduca de la inceput,dar te manipuleaza,te pacaleste cu atmosfera de vacanta din inceput.Iti manipuleaza starile,te duce fortat in lipsa ratiunii filmului,parand o pictura dadaista ce abia asteapta sa se iveasca.Esti cand amuzat,cand speriat,oricum,lipsit de control asupra senzatiilor.Ramai pe mana lui.
Manipulare comerciala:ca ABC sa dea un serial atat de avangardist sambata seara,trebuie sa fii avocat bun si un comerciant pe masura.
Jocul de a "cine a ucis o pe Laura?",unde telespectatorii primesc multe indicii neinfirmate decat la final ce duc spre piste gresite.Toate personajele duc vieti secrete de care nimeni nu stie,toate par(sau vor sa para) alceva decat ceea ce sunt cu adevarat.
Astea sunt cateva motive pentru care,dupa parerea mea,TP e si un joc al manipularii.

Airlight
23 Apr 2006, 21:22
bai dragii mei: ce cauta asta la "cinematografie romaneasca"?

Terror_IST
24 Apr 2006, 08:52
Sunt de acord cu Leonard ca miza serialului nu este "Cine a ucis-o pe Laura Palmer". Dale Cooper stie inca din episodul pilot cine este criminalul (Laura ii spune in vis) dar uita! De asemenea, in lungmetrajul "Twin Peaks: Fire walk with me" ,care este mai inspaimantator decat tot serialul, Lynch elucideaza (in stilul propriu ce-i drept) circumstantele in care s-a petrecut crima. Sunt de acord cu analiza pe care ai facut-o tu serialului dar eu tot nu vad in el un mijloc de manipulare. Am simtit si eu in mai multe momente izul de telenovela despre care vorbesti tu dar mi se pare normal ca Lynch sa mascheze ce are el de spus in banalitatea unui soap-opera (de unde si intrigile amoroase, conflictele secundare etc) tocmnai pentru ca se adreseaza unui public larg. Amprenta regizorului se simte ,exact cum ai sesizat si tu, tocmai in acele momente cand simti ca te-ai acomodat dar in cateva momente esti lovit in moalele capului (scena in care Cooper este impuscat si se intalneste cu Uriasul de exemplu). Acest mix de genuri cinematografice este in fond marea farsa a lui Lynch, pentru ca fanii lui ai inteles cu ce se mananca si au gustat din plin. Altii (printre care si parintii mei, de exemplu, care au urmarit serialul cand a fost lansat la noi dupa Revolutie) au privit serialul ca pe un thriller cu elemente de mister. Suprarealisumul din "Twin Peaks" nu e la fel de pregnant ca in alte filme ale lui Lynch sau ca in mai recentul "Carnivale", dar se simte, pe-ici-pe-colo, prin partile esentiale. In esenta cred ca "Twin Peaks" este un teatru al existentei (foarte buna comparatia ta cu LVT), o metafora care ne este oferita pe tava sub forma unor intrigi, mai mult sau mai putin banale. And remember, "the owls are not what they seem"!

raptor
24 Apr 2006, 13:36
.bob ala era diavolul? de ce nu isi faceau pur si simplu cruce cind il vedeau?

Pitbull
24 Apr 2006, 18:14
bai dragii mei: ce cauta asta la "cinematografie romaneasca"?
Nu mai cautä.

Nightwane
24 Apr 2006, 21:01
Bai, Twin Peaks e un anti-soap. 'Nuff said. D-aia e genial. Si e fff atmosferic si rustico-orgasmatic.

Terror_IST
25 Apr 2006, 09:36
Curat adevar! Asa grait-a Zarathustra!

kasper hauser
25 Apr 2006, 15:25
hmmm....manipulare zici, nu cred.
Faza cu Lynch care isi bate joc de tot ce misca in serialul acela e pe cat de vehiculata pe atat de falsa. Probabil de referi la alternanta intre scenele mai "dramatice" sau "intunecate" cu cele umoristice si l faptul ca aceasta ar duce la o ipotetica inramare a continutului intr-un domestic comedy. Da' nu prea e asa, sa ii zicem mai degraba pressure and relief.

Daca te referi la final, de ultimul episod mai bine zis, stiu eu ce sa zic. Hai sa spunem ca personajele acelea poarta o masca fie de "model citizens" care pusa fata in fata cu o serie de evenimente mai putin, mult mai putin placute, nu se mai sustine(Dr Hayward care il pune la pamant pe Ben Horne), fie de oameni care au facut ceea ce au facut din lipsa de alternative(a se urmari evolutia "cuplului" Ed-Nadine Hurley) si exemplele pot continua.
Nu vad aici pe unde isi bate el joc de tot ce misca.
Despre subiectul banal..."indoimaj", suprarealist i-as spune, dar numai cu jumatate de gura, cealalta jumatate ar opta mai degraba pentru realismul magic.

77ravens
25 Apr 2006, 15:43
Realism magic,ca la scriitorii sudamericani(Sabato,Arenas)?Mie tot surreal mi se pare,dar nici ideea ta nu e rea.

mesagerul singuratic
27 Oct 2006, 21:21
nu-mi vine a crede de cit este de STUPID.

Windom
17 Jan 2007, 08:23
Pacat ca nu a devenit si Mulholland Drive serial :(
Asteptam cu nerabdare sezonul 2 din Twin Peaks pe Amazon.........................si INLAND EMPIRE :)

distroe
18 Jan 2007, 11:18
Nu e manipulare - Twin Peaks e in felul lui un film agnostic, nu conteaza cine a omorat-o pe Laura Palmer. De fapt tot mesajul filmului e in atractia aia pe care misterul unei crime o exercita, pe fundalul padurilor alora din care ies aburi si unde se aud voci ciudate. Asta "face" filmul!

PoliFanAthic
22 Jan 2007, 02:41
Incep prin a spune ca mi-a placut absolut enorm Twin Peaks. Cu aceeasi placere am privit Blue Velvet, care practic sta la baza conceptului ce urma sa devina unul dintre cele mai bune seriale facute vreodata. La o adica, pana si X-Files se trage din Twin Peaks.

Nici eu nu merg pe ideea manipularii. Twin Peaks arunca o privire in inima neagra a unei societati aparent nepatate, in "padurea neagra". Lynch imi pare foarte jucaus in TP, se simte complet in largul lui, motiv pentru care si apare in serial ca un personaj concret - si cat de bine i se potriveste rolul!

Normal ca nu conteaza cine a omorat-o pe Laura. Tocmai Lynch spunea ca el n-ar fi dezvaluit niciodata misterul, daca producatorii nu ar fi insistat. Ajuns aici, lansez o intrebare:

Cum se compara cele doua serii? Sau, mai precis, "prima serie" pana la dezvaluirea criminalului si "a doua", adica restul serialului. Am avut impresia ca Lynch s-a distantat mult de proiect si pana la ultimele 2-3 episoade, cand revine ca regizor, TP chiar devine un serialul telenovelistic. Sincer sa fiu, intreaga tema a seriei secunde cu Windom Earle nu m-a prins asa de bine. Si asta in ciuda faptului ca Windom este o varianta mai periculoasa a lui "Frank" din Blue Velvet, pentru ca a luat o decizie voita de a fi "rau".

In fine, sunt curios sa citesc niste pareri vizavi de aceasta problema.

ricutza
26 Jan 2007, 17:08
eu cred ca manipularea vine din faptul ca face oamenii sa creada ca ii vor descifra enigmele lui (si nu ma refer aici doar la cine a ucis-o pe Laura)...Lynch e un regizor care s eimplica in filmele sale...te uiti la ele si efectiv te intrebi oare ce o fi vrut sa zica cu chestia aia? nu discuti personajele (oare de ce personajul x a facut asta), nu discuti actiunile, discuti regizorul.
stiu ca parintii mei se tot intalneau cu prietenii lor ca sa dicute Twin Peaks asta pana cand si-au dat seama ca degeaba tot incearca ei, pentru ca pur si simplu Lynch n-a reusit sa gaseasca si un raspuns pt toate incifrarile lui

Carol Herrera
30 Jan 2007, 22:11
Pentru cei care nu stiu,se spune ca aparitia lui Bob in serial a fost o pura intamplare.Lynch filma episodul pilot al serialului,si filma cadrul din camera Laurei,unghi subiectiv al mamei care priveste in camera.Frank Riva(Bob),set-designerul lui Lynch,era inca in camera cand se filma,si a aparut in oglinda.Lynch l'a vazut,s'a speriat de imaginea barbatului in oglinda,si a hotarat sa'i dea un rol in film

slayerb
09 Jul 2007, 23:00
Primul meu soc cinematografic a fost "Cainele Andaluz" . Lynch dupa parerea mea la momentul actual este printre putinii regizori care se folosesc de un suprarelism sec, aproape aleator , socant , fara noima dar aparent plin de intelesuri . Sa numai vb de organicul prezent in stilul sau . El nu folseste RAHATUL DE CALCULATOR pt efecte speciale . Twin Peaks pt mine a fost si este un f bun exemplu de soc visual fara prea mult sens dar foarte intrigant
si nu in ultimul rand o f buna folsire a suspansului gen Hitchcock. Multi vor spune ca nu e chiar fara sens , eu zic ca nonsensul apare in momentul cand incerci sa judeci logic ceva suprareal (vis , reverie , apucatura animalica , sechele pe creier) .

margott
23 Feb 2012, 00:35
Abia asteptam serialul asta, avea o atmosfera aproape horror.