Marge Gunderson
16 Sep 2005, 01:36
O productie Strada Films, in colaborare cu Navarro Films si Swiss Romand TV (ambele din Elvetia), in regia Ruxandrei Zenide ("Stejarii verzi (http://www.imdb.com/title/tt0399112/)"). Scenariul lui "Ryna" a fost scris in colaborare cu Marek Epstein - ca si cel pentru "Stejarii verzi" (titluri corectate).
Ruxandra Zenide este absolventa a programului intensiv de la FAMU, acela de un an, pentru straini. :oops: Marek Epstein insa pare sa fi trecut prin the real thing (http://www.filmovka.cz/ifs/main.php?co=staff&anim=3&flash=1&lan=en) si acum si preda Creative Writing la The Film Academy of Miroslav Ondricek in P�*sek. Titlul initial al lui "Ryna" era "The Rhubarb", si in prezentarea lui Marek figureaza fraza: "In 2004 he won the Sazka Prize for the best “not-yet-shot” script for his feature screenplay, The Rhubarb".
CNC-ului i-a fost prezentat scenariul ca apartinandu-le lui Epstein si Zenide. In IMDB apare la fel. Pe noile materiale de la Strada Film, avem mentionat drept autor unic pe Epstein si "adaptarea" sa e creditata lui Andreea Valean (co-scenarista de la "Cum mi-am petrecut...") Pesemne ca Epstein si-a vrut creditele intregi si gata, o fi fost dreptul sau.
Parca mai conteaza! E imbucurator sa vezi ca s-a lucrat la scenariul acela ca la Hollywood. Si cred ca le-au iesit punctele la numaratoare, cumva.
S-a pornit la drum cu un buget estimat la €1.000.000 conform IMDB. Dosarul inaintat anul trecut catre CNC mentiona o cifra mai mica, dar asta e, s-au gasit mai multi bani, nu ne putem plange. CNC-ul si-a dat cei €300.000, restul - co-producatorii. Eurimages n-a intervenit aici. Finantare de top, bravo Strada!
Excelent review de Deborah Young (http://www.variety.com/review/VE1117928021?categoryid=31&cs=1&s=h&p=0) in "Variety". "A boy girl woman searching for her identity" in interpretarea excelenta, se pare, a lui Dorotheea Petre (premiata si la TIFF). Filmului i se asociaza un spirit "feminist si individualist" - oare asta sa explice primirea doar calduta care pare sa i se fi facut la acelasi festival? Orice este posibil in aceasta tara unde "feminismul" e inca un dirty word. Sa trecem peste.
Asa ca, desi se considera de inspiratie romaneasca (chit ca te intrebi uneori, ce legatura sa fie intre dl. Epstein, oarecum cheia de bolta creativa a scriptului, si o pustoaica de 16 ani care isi traieste crizele intr-un sat din Delta Dunarii?..) filmul asta risca sa nu fie pentru romani. Si poate nici cu romani... Cineva comenta chiar ca "se cunoaste ca e co-productie". Poate ma insel. Sper. Sau poate povestea este foarte umana si simpla, genul care se poate intampla oriunde, scenariul era bun, CNC-ul disponibil, banii s-au dat, filmul s-a "adaptat" adaugandu-i-se o Delta si gata!
Mie mi se par interesante si instructive cele de mai sus - dar raman totusi amanunte - important e ca filmul "tine", ca relatiile de coproductie functioneaza, Strada Film produce pe banda si toata lumea e fericita. Poate li se transmite pana la urma si spectatorilor.
P.S. Si in definitiv, de ce nu, mergeti la programul intensiv de la FAMU daca pentru CNC e suficient, nu va mai obositi patru ani in cele facultati frustrante autohtone. E un ocol elegant. In ziare tot "absolventi de FAMU" va veti numi, cui ii pasa! Unde mai pui ca Tarantino nici p-aia n-a facut-o :)
Ruxandra Zenide este absolventa a programului intensiv de la FAMU, acela de un an, pentru straini. :oops: Marek Epstein insa pare sa fi trecut prin the real thing (http://www.filmovka.cz/ifs/main.php?co=staff&anim=3&flash=1&lan=en) si acum si preda Creative Writing la The Film Academy of Miroslav Ondricek in P�*sek. Titlul initial al lui "Ryna" era "The Rhubarb", si in prezentarea lui Marek figureaza fraza: "In 2004 he won the Sazka Prize for the best “not-yet-shot” script for his feature screenplay, The Rhubarb".
CNC-ului i-a fost prezentat scenariul ca apartinandu-le lui Epstein si Zenide. In IMDB apare la fel. Pe noile materiale de la Strada Film, avem mentionat drept autor unic pe Epstein si "adaptarea" sa e creditata lui Andreea Valean (co-scenarista de la "Cum mi-am petrecut...") Pesemne ca Epstein si-a vrut creditele intregi si gata, o fi fost dreptul sau.
Parca mai conteaza! E imbucurator sa vezi ca s-a lucrat la scenariul acela ca la Hollywood. Si cred ca le-au iesit punctele la numaratoare, cumva.
S-a pornit la drum cu un buget estimat la €1.000.000 conform IMDB. Dosarul inaintat anul trecut catre CNC mentiona o cifra mai mica, dar asta e, s-au gasit mai multi bani, nu ne putem plange. CNC-ul si-a dat cei €300.000, restul - co-producatorii. Eurimages n-a intervenit aici. Finantare de top, bravo Strada!
Excelent review de Deborah Young (http://www.variety.com/review/VE1117928021?categoryid=31&cs=1&s=h&p=0) in "Variety". "A boy girl woman searching for her identity" in interpretarea excelenta, se pare, a lui Dorotheea Petre (premiata si la TIFF). Filmului i se asociaza un spirit "feminist si individualist" - oare asta sa explice primirea doar calduta care pare sa i se fi facut la acelasi festival? Orice este posibil in aceasta tara unde "feminismul" e inca un dirty word. Sa trecem peste.
Asa ca, desi se considera de inspiratie romaneasca (chit ca te intrebi uneori, ce legatura sa fie intre dl. Epstein, oarecum cheia de bolta creativa a scriptului, si o pustoaica de 16 ani care isi traieste crizele intr-un sat din Delta Dunarii?..) filmul asta risca sa nu fie pentru romani. Si poate nici cu romani... Cineva comenta chiar ca "se cunoaste ca e co-productie". Poate ma insel. Sper. Sau poate povestea este foarte umana si simpla, genul care se poate intampla oriunde, scenariul era bun, CNC-ul disponibil, banii s-au dat, filmul s-a "adaptat" adaugandu-i-se o Delta si gata!
Mie mi se par interesante si instructive cele de mai sus - dar raman totusi amanunte - important e ca filmul "tine", ca relatiile de coproductie functioneaza, Strada Film produce pe banda si toata lumea e fericita. Poate li se transmite pana la urma si spectatorilor.
P.S. Si in definitiv, de ce nu, mergeti la programul intensiv de la FAMU daca pentru CNC e suficient, nu va mai obositi patru ani in cele facultati frustrante autohtone. E un ocol elegant. In ziare tot "absolventi de FAMU" va veti numi, cui ii pasa! Unde mai pui ca Tarantino nici p-aia n-a facut-o :)