View Full Version : Bucuresti-Berlin
Cred ca acest scurt metraj merita un topic aparte...Nu neaparat pentru ca este nemaipomenit, ci mai degraba pentru ca in ultimul timp pe cinemagia nu s-a mai prea discutat despre film, nu s-a mai prea discutat deloc din pacate...
Sa intru in paine nu am chef sa scriu km...Bucuresti-Berlin mi-a lasat un gust dulce pentru ca a avut un happy ending, tipa nu a fost violata sau vanduta, ceea ce marturisesc ca ma asteptam sa se intample(nu am fost singurul cu aceasta asteptare).Acesta este unul din punctele forte ale filmului.Alt punct forte ar fi interpretarea protagonistei, am mai vazut-o intr-un scurt metraj la Cinemaiubit, mi s-a parut naturala, mi-a placut.Aplaud si miscarile camerei care au devenit uneori simbolice relevand starea interioara a personajului(personajelor)Montajul...hmmm...cred ca in unele locuri mergeau niste cadre enchaine, dar este doar o parere...
Cam atat cu laudele sa trec si la punctele slabe...nu am apreciat scenariul foarte mult, deoarece cred ca a abordat gresit reactia protagonistei in momentele in care umbla cu taximetristul in cautarea lui Tomescu(parca asa il chema).Parca uitase ca e singura intr-un oras strain, fara bani, se parea ca si fara cunostinte, cu un taximetrist care parea sa fie prea mult prea dragut...uitase toate acestea, zambea si radea acestuia din urma de parca nu avea nici o problema.Un plus scenariului pentru legatura Romania-Hagi, asa este, cum aud de Romania, strainii il invoca pe Hagi,mi s-a intamplst si mie...Adunand plusuri cu minusuri, nu regret ca l-am vazut...Am fost prima oara in frame, mi-a placut mult de tot atmosfera, mai trec pe acolo.
Pitbull
24 Aug 2005, 23:14
Unde-ai fost, fraiere?!? :shock: De ce nu te-ai adunat cu noi? Eram acolo, grupir în douä separeuri, mäcar pe unul trebuia sä-l bunghesti! Am tot asteptat sä apari! (Sau ai apärut în contratimp, mereu în separeul unde nu eram?)
Altminteri, e bine c-ai deschis topicul ästa. Mâine-am sä fac si eu cronica filmului, meritä. Deocamadatä, atât, cä-s cam obosit: zici bine ce zici. Basca micile lacune discutabile si iertabile, filmul a fost BUN.
Rumpelstintzkin
25 Aug 2005, 12:27
Filmul mi-a placut desi a fost scurt, totusi avea de spus ceva. Faptul ca multi romani pleaca si se lasa purtati aproape in voia sortii nu e un lucru de neglijat el reflecta situatia economica "prospera" in care ne aflam. In privinta faptului ca ea uita cam unde se afla si scapa "neatinsa " de nimeni, aici sunt de acord cu Stefan. O fata care nu arata rau ajunsa (aterizata) intr-un oras strain se "descurca" cam usor. Aici ma gandesc ca se pune problema cam in felul urmator: Ea fiind fata (care arata si bine)avea cam trei posibilitati: una sa-si gaseasca foarte usor de lucru doar ptr. ca era prezentabila si arata bine; doi sa ajunga pe mana proxenetilor; sau trei asa cum spunea si "turkishe taximetrist " sa te prinda politia si sa-ti traga o interdictie de nu mai plecai nici macar in excursie o buna perioada. Dar povestea trebuia sa aiba si un happy end fiindca ar fi fost prea trista sa se termine ca filmul Osama. O poveste tipic balcanica zic eu care arata nesiguranta in care traiesc multi dintre noi. Mi-a placut cum s-a terminat (faza cu sarmalele).
In schimb ma bucur ca v-am cunoscut pe multi dintre voi ; pe emanuel recunoscandu-l din imaginile de revista. Pe multi dintre voi mi inchipuiam altfel dar a fost OK; si as mai fi stat un pic de povesti si cu Madonna (irina), dar chiar trebuia sa plec. Imi pare rau ca nu am putut sa stau, dar data viitoare voi ramane pana la sfarsit. Asta pt. ca nu stiam ca vor fi aici prezenti forumisti si organizatori de la cinemagia. Si clubul "Frame " a fost OK, promit sa revin. Si nu de alta dar aveti un barman care imi place cum desface sticlele de bere.
Pitbull
25 Aug 2005, 13:38
Asadar, un fel de cronicä.
Scurtä si simplä ca filmul, care e rotund, frumos si substantial în simplitatea lui.
O poveste limpede si curatä: fata e chematä la Berlin sä se angajeze, de un tip pe care-l cunoaste vag. La autogarä n-o asteaptä nimeni. Dupä un timp, ia un taxi si porneste sä-l caute. Bântuie Berlinul pe la toate adresele posibile, timp în care se leagä un dialog cu taximetristul turc cumsecade. În sfârsit, aflä cä respectivul Tomescu a fost concediat. Nu mai are unde sä-l gäseascä, praful s-a ales de planul ei. Dar rämâne cu taximetristul.
Multä lume - inclusiv St3fan si Rumpelstintzkin - a remarcat cu satisfactie happy end-ul. De acord. E tonifiant sä constati o atitudine optimistä färä ostentatie si demagogie, un final fericit credibil si nepretentios. "Bucuresti-Berlin" nu urmärea sä sperie, sä tragä semnale de alarmä, sä ne aducä aminte de diversele orori care stim cä se tot întâmplä în contextul migratiei, ci doar sä schiteze, în plan uman, câteva elemente esentiale ale acestui complex contact est-vest. Definitorii sunt cele douä episoade principale pe care se bazeazä actiunea:
- singurätatea protagonistei în autogara pustie,
- drumurile cu taxiul prin Berlin.
În jurul lor se situeazä "copertele" românesti, si prologul din familie - important nu fiindcä ar spune ceva nou despre realitatea româneascä de la baza migratiilor, ci pentru identitatea umanä pe care i-o propune protagonistei.
Fatä de aceasta, pe parcurs se constituie si identitatea umanä a turcului - näscut în Germania, dintr-o familie de emigranti, si foarte "constient national". Scurtul dialog al celor doi despre relatiile dintre români si turci proiecteazä discret si percutant subtila dimensiune istoricä a filmului - färä pretentii, în numai câteva puncte tratate cu umor ponderat: "Valurile Dunärii", sarmalele, etc. - ajutând sä se defineascä si adevärata temä a filmului: un contact între culturi; nu un soc, nu o coliziune - o relatie.
S-ar mai putea spune si altele despre stratul de fond al filmului, dar ne putem opri aici, pentru a rämâne în ton: nu e deloc stufos si nu se ambitioneazä sä "le spunä pe toate" (päcatul atâtor debutanti), ci este organic si organizat, si-si cunoaste mäsura.
Astfel cä putem trece la dimensiunea principalä: stilul.
Si, indiscutabil, "Bucuresti-Berlin" are stil. În primul rând, Anca Miruna Läzärescu STIE SÄ POVESTEASCÄ - fundamentalä si din päcate atât de rarä calitate pentru un cineast român! Povestea ei simplä e expusä coerent, concis, limpede, interesant, foarte vizual. Pe structura narativä fluentä, secventele se succed firesc, stäpânind sigur gramatica filmicä si ascendenta dramaticä.
În aceastä frazare de calitate se compune o poezie a imaginii expresivä si consistentä. Cadrele, alternând savant între static si dinamic, au compozitii studiate cu mäsurä, dramatism interior, definitii cromatice puternice si diversificate, si jocuri bine stäpânite între lumini si umbre. Remarcabil de creatoare consider cä este paralela constituitä între imageria bucuresteanä si cea berlinezä. Schita de portret a fiecärui oras nu e nici idealizantä, nici sordidä, dar autoarea ne aratä, ca din întâmplare, câteva ambiante dintr-un Berlin la rândul lui desfigurat de graffiti-uri, postere de prost-gust, amprente ale valurilor imigratiei ca si ale propriilor elemente degenerative occidentale.
Desi în economia unei cronici cinematografice universul uman îsi are alt loc, l-am läsat la sfârsit, pentru a desprinde din el câteva concluzii.
Pärintii fetei întregesc imaginea unei familii românesti tipice, färä glisäri în lamentare sau caricaturä. Un Dan Condurache care a îmbätrânit la fel de interesant cum a fost si în deceniile trecute, plin de zulufi albi peste o acrealä resemnatä, în tandem cu aceeasi Luminita Gheorghiu care stie sä compunä din douä-trei replici un personaj plin de dimensiuni ascunse. La antipozi, nemtoaica bätrânä, fardatä si construitä parcä numai din sârme si muchii täioase, sugereazä un anumit pandant occidental al aceleiasi regiuni tipologice si sociale.
Erchan Durmaz, tandrul taximetrist turc, are un chip doar atât de ciudat cât sä nu fie plicticos si exact atât umor cât sä rämânä credibil. De fapt, cred cä de la ACEST personaj porneste credibilitatea întregii povesti, justificând inclusiv happy-end-ul.
Categoric, coloana vertebralä actoriceascä a filmului este Ana Ularu, acest "copil bastard" al cinematografiei românesti cum îi place sä se auto-defineascä, o veteranä de douäzeci de ani näscutä dar si fäcutä actritä. Interpreta duce filmul pe umeri cu dezinvoltura si robustetea sigurä de sine care o caracterizeazä, însotind permanent täcerea gräitoare a imaginii cu propriile ei täceri încärcate de sensuri. Dincolo de numeroasele elemente ale profesiunii pe care le stäpâneste impecabil, am mai remarcat aici o fermecätoare mobilitate facialä; e surprinzätor sä vezi acel chip de o armonie stranie abordând firesc o sumedenie de mästi care mi-au amintit, la un moment dat, chiar de paiatele Giuliettei Masina. (Si, îngäduindu-mi o parantezä off-topic, în care regisorul ia locul cronicarului, a fost foarte relevant sä suprapun aceste rezultate actoricesti finite peste elementele muncii de creatie pe care actualmente o întreprindem împreunä, în propriul nostru proiect cu "Casa Creatorilor".)
Îi mentionam asearä Ancäi Miruna Läzärescu cä, dincolo de multimea calitätilor enumerate mai sus, filmul rämâne perfectibil. Cred cä remediabilele lui neîmpliniri s-ar situa în urmätoarele zone:
- ritmul unor finaluri de secventä, uneori lucrate prin fade out, e putin stângaci;
- partitura muzicalä româneascä folositä ca marcä a "copertelor" functioneazä prea ostentativ: în ambele cazuri, intervine brusc (parcä de undeva din afarä), si se suprapune prea zgomotos peste imagine.
- finalul e construit cam confuz, iar ultima imagine aleasä pentru a pune punct filmului, desi foarte plasticä în sine, nu mi se pare suficient de semnificativä si originalä prin continut.
Imaginându-ne cä aceste mici lacune ar fi avut sansa unor corectii încä din perioada de lucru, nu ne rämâne decât satisfactia cä "Bucuresti-Berlin" a reusit: un film cu continut, cu substantä artisticä viguroasä, cu mäiestrie narativä eficientä, toate finalizate rotund printr-un categoric STIL cinematografic, amprenta unei personalitäti care cred si sper cä se va mai manifesta.
Asadar, un fel de cronicä.
Scurtä si simplä ca filmul, care e rotund, frumos si substantial în simplitatea lui.
Exact, este un film simplu, fara pretentii si care merita vazut.Asadar secretul nu sta numai in folosirea unor super simboluri ideologice,zeci de metafore plastice, dramatice, etc... care ar putea fi explicate doar prin alunecare intr-un empirism de cele mai multe ori abstractionist.Pana la urma arta se poate gasi si in simplitate, complexa in felul ei, dar totusi simpla.
Erchan Durmaz, tandrul taximetrist turc, are un chip doar atât de ciudat cât sä nu fie plicticos si exact atât umor cât sä rämânä credibi
Sincer sa fiu mie imi inspira un "bad guy".Probabil ca asta era si ideea, Anca Miruna Läzärescu stie exact cum va reactiona publivul in fata acestui film, stia ca toti vom observa ca filmul are un happy ending, desi de multe ori ne-a facut sa credem ca nu va fi asa.E genul de regizor care nu se multumeste sa prezinte pur si simplu realitatea, ci ii place sa "se joace"(in sensul bun al cuvantului) cu mintea spectatorului...
Remarcabil de creatoare consider cä este paralela constituitä între imageria bucuresteanä si cea berlinezä
mi-a placut si mie, dar damn, am uitat sa mentionez...
Ambra Blu
25 Aug 2005, 14:57
N-am mai avut rabdare sa ma uit si ieri la filmul asta. O data mi-a ajuns, genul de film categoria bla bla si ce sa-ti povestesc. Si, fara sa fiu in vreun fel rau cu Ana Ularu/[...........], care pare sa fie fata de treaba, de cind a ajuns ea mare actrita? Mie mi se pare deocamdata un copil care, ca noi toti, tre' sa creasca. Nu m-au impresionat cu nimic prestatiile ei. Cred ca, din pacate, s-a creat patternul asta: la orice film care are nevoie de fata tinara se apeleaza la Ana Ularu si cind vine vorba de baiat tinar, Andi Vasluianu. Care, sa fim seriosi. Singura chestie in care cei doi m-au amuzat a fost 'Podul' lui G. Preda.
Pitbull
25 Aug 2005, 17:19
Inteleg de ce nu te-a "atins" filmul. E cu totul diferit de afinitätile tale. Nimic räu în asta.
Altfel, cu toatä opinia mea excelentä despre actrita Ana Ularu, n-am folosit sintagma "mare actritä". Categoric, pânä acolo mai e mult. I-am comentat punctual (în termeni laudativi, da) interpretarea. Dacä ai sä-i reprosezi unele erori, stîngäcii, limite, etc., chiar te rog s-o faci. Nu exclud ca admiratia mea pentru ea sä mä fi "orbit", mai mult sau mai putin, si accept ideea cä e posibil sä-mi formez o impresie mai completä, cu ajutorul unor critici argumentate.
Ceea ce e valabil si despre film în general, Pânä acum, "Bucuresti-Berlin" a fost discutat aici în termeni cu precädere pozitivi. Cine are sä-i reproseze ceva pe plan profesional si artistic, e invitat s-o facä - INSISTENT, chiar; asa e firesc sä discutäm despre un film.
Ii multumesc mult lui Pitbull pentru cronica. Pentru cineva (ca mine) care nu a vazut filmul si care pe deasupra e cuprins acum si de o strangere de inima ca nu va putea fi prezent la nici unul din evenimentele de acest gen, a fost foarte cuprinzatoare...Am si vazut cu ochii mintii imaginea bucurestiului, berlinului, turcului-sofer de taxi, anei, graffiti-ului... In ce-o priveste pe actrita Ana, sunt foarte curioasa sa-i cunosc mobilitatea faciala de care vorbea Pitbull - eu chiar credeam ca Giulietta Masina este unica si nu poate fi imitata!
Sper totusi ca nu va fi chiar prima si ultima proiectie, aceea din Frame! Si aici avem cinematografe frumoase si oameni dornici sa le frecventeze, sunt sigura!! Daca filmul este bun intr-adevar, nu se poate sa nu circule (ruleze) peste tot.. gandesc ca este intru bunul simt al comertului...
Imi voi spune opinia dupa ce il voi vedea.. la TIFF 2006!..:)
Leonard
25 Aug 2005, 23:49
Imi voi spune opinia dupa ce il voi vedea.. la TIFF 2006!..:)
Dar la TIFF 2005 ce-ai pãzit? Mulþi dintre noi acolo l-am vãzut prima datã, alãturi de alte evenimente care mai de care mai interesante. Sau te-ai mutat de curînd în Cluj?
Ana Ularu/[...........]
Trebuia sã-i respecþi anonimatul, cã ºi tu te-ai supãrat cînd þi-am zis odatã prenumele real pe forum.
Ambra Blu
26 Aug 2005, 00:23
Ana Ularu/[...........]
Trebuia sã-i respecþi anonimatul, cã ºi tu te-ai supãrat cînd þi-am zis odatã prenumele real pe forum.
Da, da' de-atunci mi-a trecut.
herbert
26 Aug 2005, 00:33
Ambra, ai discutat cu micu la intalnire?
ti-a transmis banii?...
Pitbull
26 Aug 2005, 00:56
Ana Ularu/[...........]
Trebuia sã-i respecþi anonimatul, (...)
S-a rezolvat.
Oricum, cred cä-n astea câteva ore n-au citit aici decât oameni care deja stiu.
(Da' si voi, dä-i cu quote, dä-i cu quote! Ca sä am eu de pus puncte turcoaz pân-la loc comanda!)
Ambra Blu
26 Aug 2005, 01:57
Ambra, ai discutat cu micu la intalnire?
ti-a transmis banii?...
Nu l-am vazut, era prea mic.
herbert
26 Aug 2005, 02:16
Ambra, ai discutat cu micu la intalnire?
ti-a transmis banii?...
Nu l-am vazut, era prea mic.
of doamne, cum ai putut rata intalnirea...
ti-am spus, mai artistule, sa cobori pe pamant cand te duci la intalnire cu oamenii...
Ambra Blu
26 Aug 2005, 02:32
of doamne, cum ai putut rata intalnirea...
ti-am spus, mai artistule, sa cobori pe pamant cand te duci la intalnire cu oamenii...
Ii dadusesi si borcanele alea cu varza cu carne? Si clondirul cu Alexandrion?
herbert
26 Aug 2005, 02:38
nu, ca el e numai spirit si nu cara alimente...
mai, da de ce umbli cu prezervativu' parazitilor? te-au lovit la sentiment versurile?
Ambra Blu
26 Aug 2005, 02:43
nu, ca el e numai spirit si nu cara alimente...
mai, da de ce umbli cu prezervativu' parazitilor? te-au lovit la sentiment versurile?
Pai, tocmai, puneam de-o prietenie imaginara. Desi, come to think of it, erau unele spirite care carau mirosuri frumos mirositoare la morti. El nu e asa upgradat?
Leonard a scris:
[/quote] Dar la TIFF 2005 ce-ai pãzit? Mulþi dintre noi acolo l-am vãzut prima datã, alãturi de alte evenimente care mai de care mai interesante. Sau te-ai mutat de curînd în Cluj?[/quote]
Eram pe munte (Poiana Neamtului-Barcaciu-Negoiu) cu prietenii (altii decat cei din Cluj, ca daca erau din Cluj poate mergeam toti la TIFF)...Dom'le, n-am putut sa vad, taman atuncea s-a potrivit sa poata veni toti....si cat am vrut sa nu ma duc pe nici un munte in perioada aia!....da' nici nu ma lasa inima sa-i las sa se distreze fara mine..Inainte sa vad radacina de brad, faceam ca toti dracii (ca-n reclama la Zazoocondoms :)), de parca erau ei saracii vinovati ca sunt io dilie..dupa care m-am mai calmat, ca asta-i scopul muntelui - te calmeaza, nici nu-ti dai seama!
In schimb, la TIFF 2004 am fost atat de prezenta incat cafeaua-degeaba ca nu-si mai facea a dracu' efectul- iar io ma taram acasa dupa cca. 4-5 filme vazute/seara, adica de la 5 fara ceva p.m., cand o zbugheam de la servici ca nebuna, pana la 12 sau 1 noaptea...La inceput, sotul meu, cand ajungeam, se ridica din pat, ma scana si ma-ntreba chiaun "Ai veniiit??" "Intreaagaa?":)), pentru ca, la sfarsitul festivalului, eu sa bubui o data tare in usa si el sa vina sa ma ridice de pe prag :))))
Sunt in Cluj din martie 2003.
GhitzaCartitza
26 Aug 2005, 10:19
In primele minute am avut impresia ca ma uit la o alta versiune de "Italiencele". M-am asteptat tot timpul sa i se intample ceva rau Ioanei "from Hagiland", dar asta a fost contributia regizoarei care a stiut sa manipuleze privitorul (privirile turcului nu prevesteau ceva bun. mie asa mi s-a parut :? ) pentru a nu ghici finalul. Mi-a parut bine ca finalul a fost unul optimist si realist, adica nu o vedem pe Ioana peste 5 ani mare director, ci doar ca a reusit totusi sa ramana in Berlin si sa-si castige existenta muncind cinstit la restaurantul cu specific turcesc (+sarmalute).
Ciudat mi s-a parut pentru un scurtmetraj faptul ca actiunea se desfasoara pe o perioada lunga de timp, vezi trimiterile "after a year", "after n hours". Eu credeam ca un scurtmetraj trebuie sa surprinda doar o scena. Cu putin (sau mai mult) efort ar fi putut deveni un film artistic, dar ar fi devenit plictisitor. 30 de minute a fost exact cat a trebuit.
Sper sa se mai organizeze astfel de seri in Frame.
Ambra Blu
26 Aug 2005, 11:19
La cite logo-uri cu sponsori & friends erau pe genericul filmului astuia, ai fi crezut ca ai de-a face cu un film serios, din alea grele. In schimb vad un duplex Bucuresti Berlin, cu realisme dragute, de TVR sau Revelion. La ce sa ma astept, de fapt, cind scenariul e scris de Mungiu.
Ana Ularu scrie pe forum?Yes!!!
Big fan, sarumana.
Ana Ularu scrie pe forum?Yes!!!
Big fan, sarumana.
wow...what was that all about?
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.