PDA

View Full Version : Film Noir Confidential


nume
02 Aug 2005, 23:40
Cum si din ce se face un "film noir"

"Considerat initial film de serie B, subgen al thrillerului, gangster movie-ului sau melodramei, filmul "noir" poseda in primul rand (dupa Susan Hayward) o stilistica vizuala aparte, mostenita de la expresionismul german (de altfel, cativa dintre regizorii promotori sau adepti ai expresionismului, emigrati din Germania la Holywood in anii '30, au realizat "film noir" : Fritz Lang - The Big Heat, Billy Wider - Double Indemnity, Otto Preminger - Laura). Eclerajul folosit pentru a reliefa conflictele interioare ale personajului (in special iluminarea partiala a figurii), umbrele cu valoare de simbol (celebrele umbre ale jaluzelelor care sugereaza gratiiile, umbrele multiple, generatoare de confuzie vizuala in acord cu dezorientarea sau nesiguranta eroilor, siluetele proiectate pe perete), toate trimit la capodoperele expresioniste, servind totodata la potentarea unui filon comun al acelor doua curente : psihanaliza." (...)

MinRep
03 Aug 2005, 14:29
Oh, this is a good one! :D Si asa, topicul/topicurile despre filmele noir a(u) cam ramas uitat(e)... Era nevoie de o aducere aminte. ;)

nume
08 Aug 2005, 22:17
Oh, this is a good one! :D Si asa, topicul/topicurile despre filmele noir a(u) cam ramas uitat(e)... Era nevoie de o aducere aminte. ;)

Tu lauda-ma, ca transcrierile astea le fac eu.....

"O alta lectie invatata de la europeni este cea a realismului poetic francez (operele lui Carne, Duvivier, Renoir), cu care film noir-ul are in comun pesimismul, cruzimea realista, duritatea cu care sunt tratate subiectele si personajele.

Pe langa consacrarea tipului femme fatale, f. n. dezvolta o galerie e personaje masculine inscrisa in categoria durilor cinici, obiect al seductiei pentru femeia paisanjen. Detectivul particular este o figura emblematica, fiindca el intreprinde investigatii din cu totul alte motive decat politia. Exonerat (cel putin la nivel practic) de datoria de a identifica raufacatorii si a-i aduce in fata legii, el are o libertate de judecata si de actiune, permitandu-si sa aiba o moralitate proprie. Ca si eroul de western, personajul de film noir este in general un singaratic, sistemul legal si social nu prezinta pentru el garantii, prefera sa-si faca singur dreptate si sa se descurce in cele mai periculoase situatii fara sa apeleze la politisti (mai intotdeauna corupti si ingusti la minte)."

st3fan
09 Aug 2005, 16:24
film-noir...chiar zilele trecute m-am uitat la "The Big Sleep", si cred ca il voi revedea cu prima ocazie.(regia Howard Hawks, cu Humphrey Bogart in rolul detectivului).Eu vreau sa subliniez ca f.n. s-au dezvoltat in timpul si dupa al doilea razboi mondial.Coincidenta?Nu cred, pentru ca acest gen de filme(impropriu spus gen)era in contrapunct cu starile predominante societatea...pesimismul, paranoia, deziluzionarea s.a.m.d..Intrebare..."Citizen Kane" este printre primele f.n?
Interesante sunt filmele post noir, adica asa numitele tech-noir si neo-noir...Ma refer la Blade Runner, The terminator, Robocop, Total Recall etc.De fapt elemente de film noir se gasesc in toate filmele thriller si politiste.

MinRep
10 Aug 2005, 14:16
film-noir...chiar zilele trecute m-am uitat la "The Big Sleep", si cred ca il voi revedea cu prima ocazie.(regia Howard Hawks, cu Humphrey Bogart in rolul detectivului).
Da, am bagat si eu "The Big Sleep" sambata seara pe TCM (nu-l vazusem pana acum). Nu pot sa zic ca m-a dat pe spate, dar e un film foarte bun... Ce as da sa aud dialoguri ca intre Bogart si Bacall in ziua de azi... :P


Eu vreau sa subliniez ca f.n. s-au dezvoltat in timpul si dupa al doilea razboi mondial.Coincidenta?Nu cred, pentru ca acest gen de filme(impropriu spus gen)era in contrapunct cu starile predominante societatea...pesimismul, paranoia, deziluzionarea s.a.m.d.
Parca nu 'contrapunct' e cuvantul potrivit, insa ai dreptate... :?


.Intrebare..."Citizen Kane" este printre primele f.n?
Nu, dar Welles se descurca si pe acest teritoriu ("Lady from Shanghai", unul dintre noir-urile mele preferate, "Touch of Evil").

nume
10 Aug 2005, 18:03
"Spatiile actiunii sunt de tip citadin, fiind deja clasicizate strazile filmate in nocturna, scena a urmaririlor ce se continua in cladiri cu scari in penumbra si se finalizeaza pe cheiuri sau interioare sordide; biroul cu usa de sticla al detectivului, localul in care se dau intalniri, hotelul din suburbii folosit ca ascunzatoare si casa ca un mausoleu luxos in care eroina se simte prizoniera. La fel, au intrat in mitologia cinematografiei obiectele de recuzita : trenciul si palaria "lui", oglinda cu care "ea" se confrunta deseori (de neuitat finalul Doamnei din Shanghai, cu imaginea Ritei Hayworth multiplicata obsesiv de oglinzile deformate), telefonul negru de ebonita, automobilul masiv, ventilatorul .....

In sfarsit, unul dintre cele mai importante mijloace de sugestie folosite de realizatorii de f. n. este subiectivitatea naratiunii. Fie ca este vorba de eroul care comenteaza din off, fie ca intregul film este un lung flash-back (Double Indemnity) fie ca se recurge la personalizarea totala a aparatului de filmat (The lady in the Lake e integral filmat in unghi subiectiv), se sugereaza in permanenta solitudinea si alienarea personajelor. "

fitzcarraldo
05 Sep 2005, 17:56
"FILM NOIR"- ul suna cateodata de doua ori

Perioada domniei f.n. se intinde de la Soimul maltez (1941) pana la Stigmatul raului (1958, considerat de scenaristul si regizorul Paul Schrader epitaful f.n.). Dupa aceasta data, avem de-a face cu remake-uri, omagii, pastise sau pur si simplu cu o moda de "neo" noir (post "noir", "noir" modern), care recicleaza caracteristicile e gen, fara a mai regasi insa autenticitatea filmelor e acum jumatate de secol.

The Big Sleep (1978, regia Michael Winner). Remake al clasicului semnat in 1946 Howard Hawks, aceasta noua versiune a ecranizarii dupa Raymond Chandler muta actiunea de la Los Angels la Londra si furnizeaza o distributie de staruri (Mitchum in rolul lui Marlowe, Oliver Reed, James Stewart, Joan Collins), dar nu reuseste sa egaleze originalul.

europe_east
11 Nov 2005, 20:46
Vazut aseara Double Indemnity (1944). (N-avea subtitluri in engleza, in schimb avea in chineza... From where I deduced it must have a certain audience... Si iar deductie/conexiune logica, filmele asiatice imprumuta ceva din glamour-ul filmelor noir... :D ma hazardez?) Oricum, filmu' e foarte misto, te tine realmente in suspans, si personajele principale sunt toate admirabil jucate. Ce mi-a placut cel mai mult e ca intrigile si complicatiile din film par foarte reale, si nu par dated nici macar dupa saizeci de ani. Mai rar asa ceva. Fred MacMurray sarmant total. Si pentru ca le-am vazut in ordine inversa, filmul aduce si cu The Man who wasn't there si cu Blood Simple.

illotempore2002
16 Apr 2009, 14:24
"Spatiile actiunii sunt de tip citadin, fiind deja clasicizate strazile filmate in nocturna, scena a urmaririlor ce se continua in cladiri cu scari in penumbra si se finalizeaza pe cheiuri sau interioare sordide; biroul cu usa de sticla al detectivului, localul in care se dau intalniri, hotelul din suburbii folosit ca ascunzatoare si casa ca un mausoleu luxos in care eroina se simte prizoniera. La fel, au intrat in mitologia cinematografiei obiectele de recuzita : trenciul si palaria "lui", oglinda cu care "ea" se confrunta deseori (de neuitat finalul Doamnei din Shanghai, cu imaginea Ritei Hayworth multiplicata obsesiv de oglinzile deformate), telefonul negru de ebonita, automobilul masiv, ventilatorul .....

In sfarsit, unul dintre cele mai importante mijloace de sugestie folosite de realizatorii de f. n. este subiectivitatea naratiunii. Fie ca este vorba de eroul care comenteaza din off, fie ca intregul film este un lung flash-back (Double Indemnity) fie ca se recurge la personalizarea totala a aparatului de filmat (The lady in the Lake e integral filmat in unghi subiectiv), se sugereaza in permanenta solitudinea si alienarea personajelor. "

asta nu este o regula. de exemplu, The asphalt jungle este filmat de o camera omniscienta, nu exista subiectivism, camera vede tot ce se intampla, perssonajele sunt egale in importanta, nu prea avem un erou principal, ci vreo 4 personaje cu contributii similare - Emmerich, Dix, Doc Erwin Riedenschneider etc. Iar filmul nu e povestit din perspectiva niciunuia dintre ei.

Motivul pt care Noir-ul isi merita un loc de cinste in lista curentelor este ca el evoca o perioada trista din Istoria Americii. E musai sa tinem minte ca NOIR adica negru se refera la o perioada NEAGRA - perioada recesiunii, a crizei financiare provocata de caderea bursei + prohibitia din 1919 pana in 1933. Eveniment care a dus la la o criza atat a nivelului de trai cat si la nivelul constiintei, a moralitatii, a legilor (care nu mai conteaza pt nimeni). Black period a dus la Film Noir la fel cum post-WW1 si pre-WW2 period( Kracauer are o teorie interesanta potrivit careia filmul expresionist anticipeaza venirea lui Hitler la putere si tot dezastrul aferent) andperiod in Germania a dus la filmul expresionist.

Dar dincolo de teoriile astea minunate, dincolo de actorii si actritele fatali cu totii, de furturile puse la cale, spargerile si afacerile ilegale, mie Filmul Noir nu-mi place. Nu sunt decat niste filme politiste filmate mai ingrijit, mai glamourous. Nu se compara ca subtilitate si esentialitate cu expresionismul german care e intr-adevar un mare film al omului chinuit.

Singura valoare pe care o respect la f.n - > relevanta istorica si sociala.

redmen
16 Apr 2009, 14:46
Actually film noir a fost in mare parte influentat de expresionismul german.Odata cu venirea lu` Hitler la putere multi dintre artistii germani au emigrat in America si s`a simtit influenta lor in filmul noir. Si nu are deloc legatura (sau nu in totalitate) cu Prohibitia si marea recesiune din America.Unele dintre cele mai faimoase noir`uri au fost produse prin anii `40 `50.

illotempore2002
16 Apr 2009, 14:58
vrei te rog sa mai studiezi intai problema inainte de a ma contrazice?

cum sa nu aiba legatura cu Great Depression?

pliz, read something first!

illotempore2002
16 Apr 2009, 15:03
ce au adus regizorii expresionisti la film noir sunt eclerajele, etc....temele insa sunt cele tipic americane - crime, spargeri, diamante, gangsteri, afaceri ilegale - al capone??? cine a fost al capone, ce a facut el si in ceperioada?

redmen
16 Apr 2009, 15:07
Mai degraba are legatura cu cel de`al doilea razboi mondial si vremurile ce au urmat apoi in America.

Arata`mi un film noir cu Al Capone.Nu confunda film noir cu film B&W.

redmen
16 Apr 2009, 15:10
Film noir este un termen dat filmelor acestea de catre francezi (nu retin exact numele).Regizorii care faceau aceste filme nici nu stiau ei ca au inventat un nou gen.Francezii au fost uimiti ca uite domle pot face si americanii filme intunecate,cu subiecte care sa nu fie optimiste si pline de bucurie samd.

illotempore2002
16 Apr 2009, 15:51
cum naiba sa fac confuzia cu filmele alb-negru, jeeeesus, te cred ca ti-ai pierdut increderea in userii acestui forum la cate imbecilisme declara, insa nu e cazul aici, nu confund noir-ul cu nimic!

e un stil controversat insa eu spun asa: faptul ca e alb-negru si intunecos, si unii regizori vin din germania nu il inrudeste atat de tare cu expresionismul pe cat se spune. adica ok, luminle seamna (decorurile nu seamana deloc - la expresionism avem camere obcure, cimitire, drumuri intunecoase slab luminate de luna, saracie, boala fizica, psihica, haine saracacioase) pe cand decorurile de aici sunt predominate de; baruri, bodegi, apartamente luxoase de cele mai multe ori, haine de lux, glamourous, automobile luxoase de asemenea.....deci asemanari zero. muzica - nu trebuie sa mai explic, e clar ca difera, este si normal. locul desfasurarii actiunii - in film noir este exclusiv orasul, in vreme ce la expresionism poate fi orice, la tzara, in sat, la oras etc. motivele si temele sunt diferite - in expresionism avem omul chinuit, inadaptat (inrudit cu individul romantic, din romantism adica, nu ala care ia cina la lumina lumanarii), care nu poate stabili legaturi, usor bolnav, alienat. Ce avem la film noir? omul social, care iese in baruri toata ziua, gagicile splendide care traiesc o viata "ca in filme" (in alea holiudiene), indivizi super dinamici - ei pun la cale spargeri, sau tradari, sunt in permanenta fuga dintr-un oras in altul, planuri complicate de a fura diamantele din nu stiu ce banca....avem o sleahta de raufacatori foarte inteligenti carora le place viata - ca de aia fura sau incheie polite de asigurare dubla - ca sa stea dupa aia cu burta la soare.

ce apropie totusi cele doua curente? well, luminile, culorile si.....criza sociala atat din USA cat si din Germania, apropierea lui WW2.

cat despre legatura cu big depression si prohibitia ...just read

:)

Pauline Kael
16 Apr 2009, 15:54
cum naiba sa fac confuzia cu filmele alb-negru, jeeeesus, te cred ca ti-ai pierdut increderea in userii acestui forum la cate imbecilisme declara, insa nu e cazul aici, nu confund noir-ul cu nimic!
De ce trebuie sa faci userii imbecili? Nu vezi cat contrasteaza parerile lui Marx(ceva mai citit) si rastelile tale jignitoare in aceeasi postare? Se vad de la o posta doau stiluri diferite.Oricum nu te iert ca ai facut publice date despre mine,Stefan ar trebui sa ne banneze p-amandoua! Definitiv! Asta e regulamentul!
Ce dracu' m-am saturat de isteriile asteia.

redmen
16 Apr 2009, 16:04
Si nu are deloc legatura (sau nu in totalitate) cu Prohibitia si marea recesiune din America.

:)

illotempore2002
16 Apr 2009, 16:07
Vazut aseara Double Indemnity (1944). (N-avea subtitluri in engleza, in schimb avea in chineza... From where I deduced it must have a certain audience... Si iar deductie/conexiune logica, filmele asiatice imprumuta ceva din glamour-ul filmelor noir... :D ma hazardez?) Oricum, filmu' e foarte misto, te tine realmente in suspans, si personajele principale sunt toate admirabil jucate. Ce mi-a placut cel mai mult e ca intrigile si complicatiile din film par foarte reale, si nu par dated nici macar dupa saizeci de ani. Mai rar asa ceva. Fred MacMurray sarmant total. Si pentru ca le-am vazut in ordine inversa, filmul aduce si cu The Man who wasn't there si cu Blood Simple.

e super fain double indemnity (in romana a fost tradus dubla identitate, can you believe it?)

dar sa mor daca vad vreo asemanare cu Blood Simple.....faptul ca in doua filme se pune la cale o crima nu le face sa semene :)

redmen
16 Apr 2009, 16:25
Le face sa semene daca le incadrezi in genul film-noir.

Liviu-
16 Apr 2009, 16:28
(in romana a fost tradus dubla identitate, can you believe it?)

Haha. Tare :D

redmen
16 Apr 2009, 16:30
De fapt a fost tradus "Asigurare de moarte".Cel putin asa scrie pe dvd`ul care il am eu.Daca imi aduc aminte a aparut filmul si la Romania Libera.

Liviu-
16 Apr 2009, 16:38
Asa scrie si pe DVD-ul meu, luat intr-adevar de la Romania Libera.

redmen
16 Apr 2009, 16:53
Este totusi posibil ca acest nume (Dubla identitate) sa fi fost folosit in trecut cand se stie ce traduceri de caca primeau filmele.Am impresia ca era acest film si pe caseta video .. va trebui sa ma interesez sa vad sub ce titlu a aparut.

illotempore2002
16 Apr 2009, 17:26
De fapt a fost tradus "Asigurare de moarte".Cel putin asa scrie pe dvd`ul care il am eu.Daca imi aduc aminte a aparut filmul si la Romania Libera.

asigurare de moarte e cat de cat ok, si da, asa a fost tradus dvd-ul de la ziar, dar acum ceva ani cand a aparut pe la tv era tradus identitate dubla....eh, nevermind :)

illotempore2002
14 Dec 2009, 16:22
Frank Tuttle - This gun for hire

Dupa un roman de Graham Green, cu mai putini spioni de data asta, Graham Green fiind cunoscut prin rmanele sale centrate in zona spionilor plicticosi, anti James Bond, mai simpli, mai tociti, imbatraniti sau nefericiti.

This gun for hire e un film desul de tipic noir, cu lume interlopa, afaceri murdare, ba chiar cu ceva impact in alte colturi si afaceri ale mapamondului, vezi arme nucleare, chimice, Japonia, Statele Unite.

Femeia noir nu lipseste nici ea dar aici e parca mai interesanta si mai fermecatoare decat orice alta femeie noir. E o femeie foarte frumoasa cu un talent special, este iluzionist si face sa apara si sa dispara obiecte de diverse forme si marimi. Este inteligenta si intelege imediat cum stau lucrurile intre oamenii din tabere adverse. Totodata, ea va fi prinsa intr-un sensibil conflict de interese - pt ca va deveni prietena cu criminalul urmarit de politie in film dar in acelasi timp ea este iubita politistului care isi urmareste prada. La mijloc intre victima si calau trebuie sa fie cu adevarat dilematic. Senzatia de dilema se transmite si la spectator si asta laud la acest film.