obvious
01 Jun 2005, 17:52
din intamplare, sambata trecuta, hai la cinemateca sa vad un film.semisnobism sau ce-o fi, sau sa-mi confirm cat de sumbrii sunt ungurii in cinematografie, sau marea pacaleala cu teatrul act si decalajele lui.oricum, film unguresc, din cate am inteles de debut.incepe, incet-incet se fac prezentarile de personaje, dupa promitatorul monolog de inceput al unui angajat al metroului din "viata reala", care ne asigura ca filmul este in totalitate fictiune, fara nici o farama de similaritate cu realitatea. ceea ce am considerat promitator la momentul ala.si cum ziceam, filmul incepe si deja ma retrasesem un pic in scaun din cauza scurtelor cioace si unui umor un pic indoielnic.doar la descriere scria "comedie"...
si pe masura ce filmul avanseaza, iti dai seama ca ar putea sa dureze inca 8 ore de acum incolo si te-ai uita cu tot atata chef si la fel de atent la detalii (din ce in ce devii mai calat sa prinzi detalii de "hermeneutica" prin film), si la fel ai rade.(si nu e doar parerea mea, cei care erau alaturi de mine au avut aceeasi senzatie, ca filmul continua pe o perioada nedefinita). ca dupa 5 secunde in care povestea te lasa sa te decrispezi si sa uiti orice te-ar fi socat pana atunci, sa te izbeasca din nou, destul de violent si nedrept. un film imprevizibil, calificabil drept noir, vagi influente orwelliene, filmari deloc pleonastice, scenografia-sauvage :) ...
filmat exclusiv in subteran, in metrou.personajele sunt 5 tipologii si fizionomii cu totul speciale, controlori de bilete.pe masura ce se avanseaza, personajul principal se desprinde de cel colectiv, foarte subtil realizata trecerea. bulcsu este un controlor tanar, care locuieste (nu stim si nu vom afla de ce-punct in plus) in metrou, doarme in statii si face curse cu diversi alti membrii ai staffului controlorilor pe linia de metrou, curse mortale, alergand in fata ultimului tren de noapte care nu are opriri.
scarile care coboara din lumea "de sus", de afara, sunt infinite, mult hiperbolizate in momentele cheie ale filmului.si apropo de lumea de afara, niciodata nu se face nici o incursiune, cat de mica, la lumina naturala.totul se petrece dedesubt.
moartea ataca oamenii impingandu-i pe sina, in fata trenurilor,ea insasi locuind ca un fel de vierme de pamant undeva si mai adanc..spoiler? ultima cursa a lui bulcsu. in fiecare zi, o fata imbracata intr-un costum ponosit si roz de urs calatoreste cu metroul. tatal ei e bela, conducatorul metroului a carui cabina e plina de obiecte religioase si de cel mai bine definit si perfect plasat kitsch, care noaptea ramane la fel, in pamant, in trenurile garate.moment foarte de actorie-discutia bulcsu-bela.
un film in care inclusiv povestile nerezolvate total adauga farmec in loc sa para exces de zel regizoral si lipsa de optiune.imaginea fara sa fie un prim punct al filmului se esentializeaza exact cand trebuie. respectv ai exact cadre de imagine la momentul potrivit. probleme ar fi la efectele speciale de machiaj, care devin deranjante dupa un anumit timp, pentru ca realizarea nu e tocmai buna. ma rog.muzica-senzationala, simbolul omniprezent dar niciodata bagat in ochi.
in total, un film reusit, primul participant la cannes din partea ungariei dupa multa vreme (m-am documentat, vrand mai mult sa-mi dau seama care e soarta filmelor foarte bune dar cu rampe de lansare mai putin "elastice) si castigator FIPRESCI (aleluia).
am avut dreptate in legatura cu faptul ca ungurii suntsumbrii in cinematografie.dar in "kontroll", totul e la nivel inalt, nu exista gratuitati, nu se fac compromisuri.si ramane senzatia ca te-ai fi uitat oricat.
10.
si pe masura ce filmul avanseaza, iti dai seama ca ar putea sa dureze inca 8 ore de acum incolo si te-ai uita cu tot atata chef si la fel de atent la detalii (din ce in ce devii mai calat sa prinzi detalii de "hermeneutica" prin film), si la fel ai rade.(si nu e doar parerea mea, cei care erau alaturi de mine au avut aceeasi senzatie, ca filmul continua pe o perioada nedefinita). ca dupa 5 secunde in care povestea te lasa sa te decrispezi si sa uiti orice te-ar fi socat pana atunci, sa te izbeasca din nou, destul de violent si nedrept. un film imprevizibil, calificabil drept noir, vagi influente orwelliene, filmari deloc pleonastice, scenografia-sauvage :) ...
filmat exclusiv in subteran, in metrou.personajele sunt 5 tipologii si fizionomii cu totul speciale, controlori de bilete.pe masura ce se avanseaza, personajul principal se desprinde de cel colectiv, foarte subtil realizata trecerea. bulcsu este un controlor tanar, care locuieste (nu stim si nu vom afla de ce-punct in plus) in metrou, doarme in statii si face curse cu diversi alti membrii ai staffului controlorilor pe linia de metrou, curse mortale, alergand in fata ultimului tren de noapte care nu are opriri.
scarile care coboara din lumea "de sus", de afara, sunt infinite, mult hiperbolizate in momentele cheie ale filmului.si apropo de lumea de afara, niciodata nu se face nici o incursiune, cat de mica, la lumina naturala.totul se petrece dedesubt.
moartea ataca oamenii impingandu-i pe sina, in fata trenurilor,ea insasi locuind ca un fel de vierme de pamant undeva si mai adanc..spoiler? ultima cursa a lui bulcsu. in fiecare zi, o fata imbracata intr-un costum ponosit si roz de urs calatoreste cu metroul. tatal ei e bela, conducatorul metroului a carui cabina e plina de obiecte religioase si de cel mai bine definit si perfect plasat kitsch, care noaptea ramane la fel, in pamant, in trenurile garate.moment foarte de actorie-discutia bulcsu-bela.
un film in care inclusiv povestile nerezolvate total adauga farmec in loc sa para exces de zel regizoral si lipsa de optiune.imaginea fara sa fie un prim punct al filmului se esentializeaza exact cand trebuie. respectv ai exact cadre de imagine la momentul potrivit. probleme ar fi la efectele speciale de machiaj, care devin deranjante dupa un anumit timp, pentru ca realizarea nu e tocmai buna. ma rog.muzica-senzationala, simbolul omniprezent dar niciodata bagat in ochi.
in total, un film reusit, primul participant la cannes din partea ungariei dupa multa vreme (m-am documentat, vrand mai mult sa-mi dau seama care e soarta filmelor foarte bune dar cu rampe de lansare mai putin "elastice) si castigator FIPRESCI (aleluia).
am avut dreptate in legatura cu faptul ca ungurii suntsumbrii in cinematografie.dar in "kontroll", totul e la nivel inalt, nu exista gratuitati, nu se fac compromisuri.si ramane senzatia ca te-ai fi uitat oricat.
10.