PDA

View Full Version : Elephant.Exitus Letalis


obvious
26 Feb 2005, 02:06
sau arta iesirii din decor.
"So foul and fair a day I have not seen."
probabil ar fi trebuit sa inscriu subiectul asta la categoria celui mai recent film vizionat, dar pentru ca nu il pot incadra intr-o simpla notare si nu il pot trece sub o simpla bifare a inca unui act cinematografic la care sa fi asistat, am decis subiect nou.
pentru ca avem de a face cu un fel de fictiune tradata. timpul de aici nu mai este circular, asa cum stim noi timpul in arta, nu mai este nici cursiv.
e sincopat.
e un film pe care nu il poti nota. ce sa notezi? perfect, miscarile de camera, urmaririle lungi, descrierile de personaj genial facute, filtrul, faptul ca tensiunea maxima nu a fost punctata prin corecturi frenetice, ci tocmai, potentata printr-o miscare de camera aproape indiferenta, calma, care mangaia imaginea. ca si cum ai mangaia un gat decapitat cu o manusa.
nu e un documentar, desi stim cu totii ce zace in spate. un act sinistru, aberant, contemporan suta la suta, un fel de cruciada a copiilor incestuoasa, de intoarcere a armelor.
gus van sant nu face melodrame. nu "spurca" precum o precupeata belicoasa "societatea" si influentele, nu da vina pe nimeni, pentru ca nici nu e nevoie de vreun deget dezaprobator din afara. e destul acel "this is my plan" "for what?" "you'll see" din cafeteria, la inceput.
si mai e ceva. remarcati un film in care nu conteaza replicile? tot ce se spune, jocul de doku-style, totul te lasa la sfarsit un pic fara respiratie, nu speriat, nu dezgustat, nu nervos. un pic extenuat . "cum se numesc parintii ai caror copii au murit?"
nu exista nume pentru asa ceva.
gus van sant spune o poveste, tacut, MERGE alaturi de personaje, le urmareste din spate, le intretaie, le aduna si le desparte, sunt copii frumosi. si mor.si filmul intreg e de fapt unghiul nostru subiectiv.ce am fi vrut sa vedem. ce explicatie am fi vrut sa ne dam. cum am fi vrut sa intelegem povestea tacut.
si personajele gen benny. un spate care se deplaseaza. care nu reactioneaza. nu apuca decat sa moara.
si de aici nu-mi mai vine sa zic nimic.

marx
26 Feb 2005, 14:15
si de aici nu-mi mai vine sa zic nimic.
imi permiti sa fluier admirativ?

obvious
26 Feb 2005, 17:13
da.
...

obvious
26 Feb 2005, 17:15
da.
"dar uneori tristetea ne incearca"
de ce ai fluiera admirativ?...
oricum. da

Airlight
26 Feb 2005, 17:49
Elefantul, un animal lent care este.

Prima oara cand am vazut filmul asta, un soi de jena perplexa m-a insotit la iesirea din sala. "Asta e?"; "atat?","asta e ala care a luat premiu la Cannes?" Reactie de spectator frustrat caruia i se promisese o versiune integrala la bowling for columbine si care primise pe partea asta the finger.

Caci pe cat de politically incorrect, dar eficient fusese bfc in abordarea subiectului (cred ca orice spectator, nu neaparat crestin, i-o fi iertat lui moore in acel caz partizanatul), pe atat de calofil si distant, - exact: neangajat - era elefantul care mi se plimbase vreo doua ore in fata ochilor.

Acum, nu ma intelegeti gresit: am vazut, lucruri interesante stilistic in 'elephant' - un trav halucinant in sala de mese, rampingurile furand secunde frumoase unei normalitati altfel banale pana la saturatie, intretaieri 'meseriase' de traiectorii sarind de la un ax al povestii la altul, 'establishing' prelung, circular, al unei camere in jurul personajului care-o locuieste, etc.

La drept vorbind, primele doua treimi din film sunt un enervant de lung plan de situare.

In treacat fie zis, as fi preferat sa vad personajele din fata, daca tot trebuia sa petrec jumatate din film obisnuindu-ma cu environmentul lor. In felul asta macar mi-ar fi devenit cunoscute, as fi empatizat cu ele, n-ar fi ramas o colectie de fantome realiste bantuind pe coridoare. Dar probabil sunt doar eu, avand the short attention span syndrome.

Apoi incepe drama.

Curios insa, desfasurarea ei cinematica are aceeasi curgere real-monotona ca si pregatirea ei. Si probabil aici e planul perfid al batranului van sant. Daca expozitia e acceptata ca normalitate, atunci conflictul relatat asa va fi perceput la fel. Mijloacele stabilite si acceptate de audienta devin acum functionale in noul context al povestii.

Si finalizarea nu poate merge decat pe acelasi registru. Crimele nu sunt revoltatoare, nu sunt maniacale, nu sunt teribiliste, nu sunt patologice, nu sunt absurde; ele sunt. Si in consecinta, drama noastra ESTE.

obvious
26 Feb 2005, 18:06
:)
then comes opinion number two.
imi place sa ascult.

keyzer soze
26 Feb 2005, 18:18
bravo airlight.
pacat de care este. nu-si are locul.
nu mai cer permisiune, asa ca va aplaud pe amandoua/amandoi.

notorious
26 Feb 2005, 23:10
cred ca daca airlight ar fi mai activ pe cinemagia, ar putea sa revigoreze forumul asta amortit. :) simt ca orice completare ar fi de prisos.

@obvious

frumosi ? are you crazy ?? toti ? :shock:

Airlight
26 Feb 2005, 23:55
Doam'lor, dom'lor, multumesc mult pentru aprecieri. Scriu cat de des pot, dat fiind programul meu zilnic. In plus v-am descoperit de curand, poate si asta justifica.

Imi place sa cred ca impartasim procente prea putin diferite din aceeasi pasiune. Si sper sa fiu in stare sa va furnizez in curand surprize placute.

Respectfully yours.

obvious
27 Feb 2005, 01:59
frumosi pentru ca tineri.intentionata absenta verbului.
fara oboseala respectiva.mica obsesie prim-planistica a mea.
adepta a expunerii calme si logice ma aflu.

obvious
27 Feb 2005, 02:05
and more.
reverenta airlight.

tailgunner
27 Feb 2005, 09:45
E o treaba curioasa cu strategia stilistica a filmului, pe care obvious si airlight au surprins-o foarte bine, si anume: cred ca Van Sant a conceput si a filmat astfel pentru a contraria subiectul, sau pentru a-i contracara mesajul politic (school shooting et al) si a face din el (subiect & mesaj) un obiect estetic. Fiind si scriitor, Van Sant e hirshit in dexteritati stilistice (doar a indraznit sa filmeze din nou, aproape cadru cu cadru, Psycho; doar a dat-o rau in bara cu un alt exercitiu - steril - in Gerry), si in Elephant a creat cu mare subtilitate ceea ce s-ar putea numi periferia unei tragedii, marginile ei haotice, itele ei care duc cu insuportabila lentoare spre violenta de neinteles, al carei sens total nu poate fi cuprins nici in imagine, nici in dialog. Ceea ce sugereaza chiar titlul, "elefantul" din mijlocul camerei, despre care nimeni nu vrea sa vorbeasca, sau, poate mai bine, nimeni nu poate vorbi. Van Sant marturisea ca a crezut multa vreme ca titlul scenariului se referea insa la parabola budista cu orbii si elefantul: orbii examineaza elefantul, pipaindu-l, si intelegind doar o parte din el. Si filmul pipaie catastrofa, ii palpeaza partile fara a pretinde insa (spre deosebire de orbii din parabola) ca o intelege cu adevarat. Dinamica filmului e aceea a urmaririi, a urmarii "din spate" (unghiul predilect de filmare), a lui a merge pe urmele unor intimplari care conduc inevitabil spre o dezlantuire, care ramine fara morala. Etica filmului, minimala, nu vrea sa moralizeze, sa traga semnale de alarma, sa scuture trist din cap in fata unei lumi infernale, inconstiente fata de ceea ce se pregateste in mijlocul ei, sa dea solutii; de aceea filmul e mult mai zguduitor de orice docu-drama. Cinismul sau subliminal dezvaluie oroarea cu o luciditate si detasare tacuta, pe care o stie fara ecou; chiar si gloantele suna scurt, infundat, parca in surdina. Violenta e doar atit, actul uciderii, ca in jocul video lipsit de texturi si detalii pe care-l joaca unul dintre ucigasi: you see you shoot.
Si inaintea tragediei, pe culoarele intunecate care duc spre ea, se plimba un tricou galben cu un taur negru, ca un semn de avertizare pe care nimeni nu-l ia in seama.

Ambra Blu
27 Feb 2005, 11:14
Van Sant marturisea ca a crezut multa vreme ca titlul scenariului se referea insa la parabola budista cu orbii si elefantul: orbii examineaza elefantul, pipaindu-l, si intelegind doar o parte din el. Si filmul pipaie catastrofa, ii palpeaza partile fara a pretinde insa (spre deosebire de orbii din parabola) ca o intelege cu adevarat.

Partial incorect: orbii citesc elefantul gresit, asta daca ar fi sa existe un canon gnoseologic care sa valideze pozitiv sau negativ lecturile. Unul din ei crede ca ce a atins - trompa, e sarpe, altul ca piciorul e trunchi de copac si ultimul ca a pus mina pe fringhie, desi il tragea de coada.

Nae
27 Feb 2005, 12:53
sunt de acord cu ce s-a scris mai sus (bravo obvious, airlight si tailgunner)...
insa vad ca ati vazut in acest film numai lucruriile frumoase. exista insa si lucruri care raman nefondate, lucruri care in cele 2 ore n-au fost explicate exact. scena din dus intre cei doi 'ciminali' m-i se pare asa un un exemplu'. este o scena nefondata, care ce vrea sa arate? singuratate? tristete? debusolare?
nu stiu.
desi mi-a placut filmulul mult de tot, suspansul aratat in cel mai crud si real fel, stilul documentaristic, si duritatea cu care sunt aratate personajele, mi-a lipsit suspansul psihologic, care nu este de gasit. adica stii crima care se va intampla, cunosti oamenii care vor murii, iti pare rau de ei (pentru ca sunt frumosi, cum a scris si obvious), dar nu ai nici o speranta ca cei din cladire vor scapa, sau ca cei doi 'criminali' se vor razgandii. din punctul asta de vedere, filmul este monoton, linear.

partea incredibil de frumoasa a filmului este insa linistea... sunetul real, fara muzica tragica, ci numai cu zgomotele din scoala. pasi pe culoare. dialoguri simple, adevarate, de copii.

filmat aproape integral cu steady-cam, efectul vizual este cel de participant subiectiv. te simti ca un student la scoala aia, esti cu ei, ii cunosti, le stii visele, si le cunosti fricile. imaginea este simpla, fara artificii, insa calda.

all in all, a good movie, desi nu cred ca au ajuns cele 2 ore pentru a a arata cu adevarat 'drama' intamplata acolo. s-a vazut ca van sant este scriitor... intr-o carte o putea face mai bine, presupun.

keyzer soze
27 Feb 2005, 16:30
Van Sant marturisea ca a crezut multa vreme ca titlul scenariului

Si tot el marturisea, pentru cunoscatori, originea titlului - un film irlandez pe care nu l-ati vazut: 'Elephant', de Alan Clarke.

marx
27 Feb 2005, 16:52
da.
"dar uneori tristetea ne incearca"
de ce ai fluiera admirativ?...
oricum. da
E printre putinele scrieri de pe acest forum, ce nu se autozidesc (ca sa folosesc eufemisme mai putin ultragiante), adica nu se rigidizeaza la citire (in contraex.: airlight descrie impresiile lui printr-un filtru tehnic ceea ce plictiseste, devenind un produs banal si sec, dar nu si nelecturabil precum "pretiosul critic no. uno").
Deplorabil e ca asemenea placeri livresti nu provin din partea criticaretilor petrecareti pe la festivaluri care apoi mazgalesc pagini intr-o ultraofensiva stilistica de balci.

Ambra Blu
27 Feb 2005, 17:05
(in contraex.: airlight descrie impresiile lui printr-un filtru tehnic ceea ce plictiseste, devenind un produs banal si sec, dar nu si nelecturabil precum "pretiosul critic no. uno").


Ma tem ca trebuie sa spun 'nu'. Descrierile tehnice ale lui Airlight nu ma plictisesc, asta pt ca stiu, in mare, despre ce vorbeste.

marx
27 Feb 2005, 17:25
Ma tem ca trebuie sa spun 'nu'. Descrierile tehnice ale lui Airlight nu ma plictisesc, asta pt ca stiu, in mare, despre ce vorbeste.
Cand citesti o carte esti atat de curios sa stii cum a fost manufacturiata?

Airlight
27 Feb 2005, 17:26
first things first: vreau sa-i multumesc lui Ambra, singurul care ma majusculeaza :D

marx, cu scuzele de rigoare. if you want to sell the texture, you have to know to make the fabric..

numai de bine.

Ambra Blu
27 Feb 2005, 17:32
Ma tem ca trebuie sa spun 'nu'. Descrierile tehnice ale lui Airlight nu ma plictisesc, asta pt ca stiu, in mare, despre ce vorbeste.
Cand citesti o carte esti atat de curios sa stii cum a fost manufacturiata?

Nu, dar cind ma uit la un film, nu imi ascund curiozitatile specifice ghildei. E ceva care tine mai degraba de cineasti decit de cinefili, necontind gradul de implicare/ initiere al acestora.

notorious
27 Feb 2005, 17:38
Cand citesti o carte esti atat de curios sa stii cum a fost manufacturiata?


felicitari pentru analogie, mork ! n-am mai auzit ceva atat de sugestiv de la 'daca iubesti copiii si esti tanti educatoare, inseamna ca esti pedofila ?' (aluzie la pasiunea pt film, avuta in discutie anul trecut pe vremea asta.)

marx
27 Feb 2005, 17:54
marx, cu scuzele de rigoare. if you want to sell the texture, you have to know to make the fabric..
.
Pe lumea asta exista lucruri fizice, obiecte palpabile (manufacturiate) si lucruri (impropriu spus) spirituale, idei care au alte coordonate de exprimare si perceptie. D'asta o pelicula nefolosita e mai putin valoroasa decat una impregnata de idei.

marx
27 Feb 2005, 17:57
Nu, dar cind ma uit la un film, nu imi ascund curiozitatile specifice ghildei. E ceva care tine mai degraba de cineasti decit de cinefili, necontind gradul de implicare/ initiere al acestora.
Just. Cineastul nu e un cinefil contemplativ.

Ambra Blu
27 Feb 2005, 18:03
Just. Cineastul nu e un cinefil contemplativ.

Cineastul poate fi, nu e obligatoriu, cinefilul cu abilitati de homo faber.

marx
27 Feb 2005, 18:15
Cineastul poate fi, nu e obligatoriu, cinefilul cu abilitati de homo faber.
Truffaut e un exemplu.

PS: Bertolucci, altul.

Ambra Blu
27 Feb 2005, 18:22
Cineastul poate fi, nu e obligatoriu, cinefilul cu abilitati de homo faber.
Truffaut e un exemplu.

PS: Bertolucci, altul.
Sau chiar Quentin Tarantino.

marx
27 Feb 2005, 18:31
Sau chiar Quentin Tarantino.
No, asta e cinefil de pravalie.

Ambra Blu
27 Feb 2005, 18:52
Sau chiar Quentin Tarantino.
No, asta e cinefil de pravalie.

Ma lasi cu diferentierea intre cinefilia de cartier si aia de cinemateca?

marx
27 Feb 2005, 18:56
Ma lasi cu diferentierea intre cinefilia de cartier si aia de cinemateca?
Daca porti o cruce nu ocoli drumul Golgotei.

Ambra Blu
27 Feb 2005, 19:00
Ma lasi cu diferentierea intre cinefilia de cartier si aia de cinemateca?
Daca porti o cruce nu ocoli drumul Golgotei.

Poti sa porti aceeasi cruce si daca alegi sa nu mergi pe via dolorosa. Sau calitatea de a fi cinefil e direct proportionala cu numarul de filme alb-negru vazute? Principiul the older, the better nu se aplica aici, pentru ca am vorbi deja de oenologi.

marx
27 Feb 2005, 19:06
Poti sa porti aceeasi cruce si daca alegi sa nu mergi pe via dolorosa. Sau calitatea de a fi cinefil e direct proportionala cu numarul de filme alb-negru vazute? Principiul the older, the better nu se aplica aici, pentru ca am vorbi deja de oenologi.
Discutia asta ai transferat-o spre alte idei. Deci, si-a pierdut valoarea.

nume
27 Feb 2005, 19:12
felicitari pentru analogie, mork ! n-am mai auzit ceva atat de sugestiv de la 'daca iubesti copiii si esti tanti educatoare, inseamna ca esti pedofila ?' (aluzie la pasiunea pt film, avuta in discutie anul trecut pe vremea asta.)
Tot mai speri sa reintri in gratzii ? :sick: Ninge si e mazga afara, cum stam cu gumarii ?

Nu, dar cind ma uit la un film, nu imi ascund curiozitatile specifice ghildei. E ceva care tine mai degraba de cineasti decit de cinefili, necontind gradul de implicare/ initiere al acestora.
Corect !

De cand e Tarantino "de cartier''? :shock:

Ambra Blu
27 Feb 2005, 19:18
Poti sa porti aceeasi cruce si daca alegi sa nu mergi pe via dolorosa. Sau calitatea de a fi cinefil e direct proportionala cu numarul de filme alb-negru vazute? Principiul the older, the better nu se aplica aici, pentru ca am vorbi deja de oenologi.
Discutia asta ai transferat-o spre alte idei. Deci, si-a pierdut valoarea.
Nu, ai tu obsesia asta ca derapez eu. Vorbind pe banda dreapta a autostrazii, afirm ca nu exista diferentire in stricto sensu intre un cinefil de pravalie - termen separatist si total neavenit - si unul de cinemateca. Definitia cuvintului cinefil pe care, fara indoiala, o cunosti, suna asa:

CINEFÍL, -Ã, cinefili, -e, s.m. ºi f. Persoanã amatoare de filme, care frecventeazã mult spectacolele cinematografice. ◊ (Adjectival) Public cinefil. – Din fr. cinéphile.

Si Truffaut, fostul delincvent, si Tarantino intra in categoria cinefili, affcionados, film buffs, etc si cineasti. Nu stii exact unde bati, si asta face ca cele zise sa isi piarda valoarea.

Airlight
27 Feb 2005, 19:22
Pe lumea asta exista lucruri fizice, obiecte palpabile (manufacturiate) si lucruri (impropriu spus) spirituale, idei care au alte coordonate de exprimare si perceptie. D'asta o pelicula nefolosita e mai putin valoroasa decat una impregnata de idei.

marx? marx? okay.. marx. marx. look.

(beat)

vrei sa zici, adica intre o pelicula filmata si una noua e o diferenta?
...ok, ok, i can grasp the concept.. animus si anima, spirit si materie, s't baiat dejtept ce dracu.. da' zic io ca tre' sa fie si diferente intre alea filmate, ca altfel nu ne-am bate pe diferentele alea, ma urmaresti ? si baietii aia care primesc kilometri de film si-i dau inapoi marx, mai urati decat erau n-ar mai fi de blamat, ci poate i-am lua chiar cu noi in casa, in loc de tv, sa schimbam felul in care e perceputa atazi tehnologia home video..

stai, stai; marx.. marx. tot ce vreau de la tine e o sansa, inca una, daca anticariatul tau de moravuri mai e deschis azi, uita-te in ochii mei marx, am tot ce ii trebuie unui castigator, auzi ? tot ce trebuie.

si pe urma maine cand te trezesti poti sa zambesti linistit, deja ai inceput ziua cu bine, fapta crestina s-a savarsit ieri, esti deja absolvit pentru astazi..

marx, marx... ai un prieten ? pentru ca azi pot sa fiu prietenul tau.

:w00t:

nume
27 Feb 2005, 19:30
(beat)


uita-te in ochii mei marx, am tot ce ii trebuie unui castigator, auzi ? tot ce trebuie.
Nu e bine sa scrii beat pe forum, risti sa pici in ridicol. Mai faceau unii chestia asta si s-au facut de comitet.

Cam multi de "marx".

Impresionant. :(( Te poti uita in ochii cuiva prin intermediul unui forum ? :?

europe_east
27 Feb 2005, 19:39
stai, stai; marx.. marx. tot ce vreau de la tine e o sansa, inca una, daca anticariatul tau de moravuri mai e deschis azi, uita-te in ochii mei marx, am tot ce ii trebuie unui castigator, auzi ? tot ce trebuie.



:D Scrieti baieti orice, numai scrieti!!! Mai ales in starea asta...

Ambra Blu
27 Feb 2005, 19:40
Cam multi de "marx".

Impresionant. :(( Te poti uita in ochii cuiva prin intermediul unui forum ? :?

Nu stiu daca ai glumit sau nu, dar, in contextul de fata, (beat) este preluat din structura scenariului american (in relatie cu secventele, scenele).

Airlight
27 Feb 2005, 22:45
Pare rau baieti ca n-ati prins gluma.. Sper ca marx sa nu se fi suparat.
It was all meant to be taken with a grain of salt.


GLENGARRY GLEN ROSS

by

David Mamet


SCENE ONE

A booth at a Chinese restaurant, Williamson and Levene are
seated at the booth.

LEVENE
John...John...John. Okay. John.
John. Look:
(beat)
The Glengarry Highland's leads,
you're sending Roma out. Fine.
He's a good man. We know what he
is. He's fine. All I'm saying,
you look at the board, he's
throwing...wait, wait, wait, he's
throwing them away, he's throwing
the leads away. All that I'm
saying, that you're wasting leads.
I don't want to tell you your job.
All that I'm saying, things get
set, I know they do, you get a
certain mindset... A guy gets a
reputation. We know how this...all
I'm saying, put a closer on the job.
There's more than one man for the...
Put a...wait a second, put a proven
man out...and you watch, now wait a
second--and you watch your dollar
volumes...You start closing them
for fifty 'stead of twenty-
five...you put a closer on the...

Nae
27 Feb 2005, 23:47
uuu, a david mamet fan... now it's getting interesting...

totusi, v-ati cam indepartat de topicu' initial... maybe we get back to it... someday, somehow.

notorious
28 Feb 2005, 16:26
De cand e Tarantino "de cartier''?

din cate stiu eu, tarantino nu are studii de specialitate, este pur si simplu un cinefil care si-a format cultura intr-un magazin video - un soarece de videoteca (de altfel, exact asta era o asemanare facuta de ALS intre tarantino si gorzo ! :lol:). dovada ca, uneori, cultura si pasiunea pt film sunt suficiente pt un cineast.

este un cineast 'de cartier', dar un cineast original, greu, un clasic in becoming... ;)

p.s.: comparatia pe care ai citat-o tu, regret sa te informez, este folosita in sens peiorativ. de ce nu gandesti, macar o data, inainte sa p(r)ostezi ?

nume
28 Feb 2005, 16:42
Biografia selectiva a lui Q.T. o stim cu totii. Sau cel putin asa ar trebui.
Cui ii lingi gumarul de noroi acum ? Imi scapa....