tailgunner
28 Jan 2005, 09:00
Ati vazut careva filmul asta? Si, daca da, ce credeti despre el?
Intoarcerea (Rusia, 2003). Regia: Andrei Zvyagintsev. Cu: Vladimir Garin, Ivan Dobronravov, Konstantin Lavronenko. Premiat cu Leul de aur la Venetia, 2003.
Un dig friguros oprind o mare friguroasa. Un turn de lemn, scirtiind in vint. Ivan e indemnat de prietenii sai (printre care si fratele sau, Andrei) sa sara in apa, lucru pe care ei l-au facut deja. Ivan nu reuseste, si in vreme ce ceilalti se indeparteaza, facindu-l papa-lapte, copilul plinge in pumni. E recuperat si dus acasa de mama lui, frumoasa cum numai actritele rusoaice pot fi.
Asa incepe Intoarcerea, filmul de debut al lui Zvyagintsev (fost actor de Tv si cinema), un film de o frumusete stranie, filmat superb de Michel Krichman, jucat cu intensitate de cei doi actori pre-adolescenti (ce diferenta fata de "starurile" de lemn din, sa zicem, Harry Potter), si cu carisma de Konstantin Lavronenko, care isi face si el intoarcerea intr-un film dupa 15 ani de absenta. Comparat deja cu Tarkovski (mai ales in presa occidentala, pentru care un cadru fix mai lung de 20 de secunde inseamna Tarkovski), Zvyaginstev regizeaza povestea cu inteligenta, eleganta vizuala, si - mai ales - cu suflet, aducind mai degraba pe ici pe colo cu Bergman.
Povestea e simpla: Andrei si Ivan traiesc impreuna cu mama si bunica lor intr-o casa ruinata dintr-un oras ruinat de la malul marii. Tatal lor se reintoarce brusc, dupa o absenta de 12 ani, si le propune o excursie "la pescuit". Nu aflam mai nimic despre trecutul familiei, despre ce fel de om e tatal, si filmul are spatiu asadar sa-si construiasca enigma cu un crescendo bine dozat. La fel de importanta insa este aventura emotionala a celor doi frati, reactia lor la intoarcerea tatalui si de-a lungul calatoriei: Andrei, mai prostut, mai credul, radiind inocenta (jucat magistral de Garin), se lipeste de figura paterna, se pliaza iubirii dure a tatalui. Ivan, incredul, incapatinat, furios (Dobroranvov reuseste ceva absolut incredibil: sa spuna printr-o privire, printr-un gest de imbufnare, cit mari actori n-ar reusi intr-un film intreg) vrea sa stie motivele intoarcerii bruste a tatalui. Cei trei sfirsesc prin a campa pe o insula pustie (aici intr-adevar influenta lui Tarkovski incepe sa se simta) si...mai departe n-are rost sa povestim.
Minunat...si cutremurator.
PS. Filmul are un post scriptum tragic: dupa incheierea filmarilor, tinarul actor Vladimir Garin, e indemnat sa sara in apa din turnul respectiv. O face si nu mai apare la suprafata, inecindu-se.
Intoarcerea (Rusia, 2003). Regia: Andrei Zvyagintsev. Cu: Vladimir Garin, Ivan Dobronravov, Konstantin Lavronenko. Premiat cu Leul de aur la Venetia, 2003.
Un dig friguros oprind o mare friguroasa. Un turn de lemn, scirtiind in vint. Ivan e indemnat de prietenii sai (printre care si fratele sau, Andrei) sa sara in apa, lucru pe care ei l-au facut deja. Ivan nu reuseste, si in vreme ce ceilalti se indeparteaza, facindu-l papa-lapte, copilul plinge in pumni. E recuperat si dus acasa de mama lui, frumoasa cum numai actritele rusoaice pot fi.
Asa incepe Intoarcerea, filmul de debut al lui Zvyagintsev (fost actor de Tv si cinema), un film de o frumusete stranie, filmat superb de Michel Krichman, jucat cu intensitate de cei doi actori pre-adolescenti (ce diferenta fata de "starurile" de lemn din, sa zicem, Harry Potter), si cu carisma de Konstantin Lavronenko, care isi face si el intoarcerea intr-un film dupa 15 ani de absenta. Comparat deja cu Tarkovski (mai ales in presa occidentala, pentru care un cadru fix mai lung de 20 de secunde inseamna Tarkovski), Zvyaginstev regizeaza povestea cu inteligenta, eleganta vizuala, si - mai ales - cu suflet, aducind mai degraba pe ici pe colo cu Bergman.
Povestea e simpla: Andrei si Ivan traiesc impreuna cu mama si bunica lor intr-o casa ruinata dintr-un oras ruinat de la malul marii. Tatal lor se reintoarce brusc, dupa o absenta de 12 ani, si le propune o excursie "la pescuit". Nu aflam mai nimic despre trecutul familiei, despre ce fel de om e tatal, si filmul are spatiu asadar sa-si construiasca enigma cu un crescendo bine dozat. La fel de importanta insa este aventura emotionala a celor doi frati, reactia lor la intoarcerea tatalui si de-a lungul calatoriei: Andrei, mai prostut, mai credul, radiind inocenta (jucat magistral de Garin), se lipeste de figura paterna, se pliaza iubirii dure a tatalui. Ivan, incredul, incapatinat, furios (Dobroranvov reuseste ceva absolut incredibil: sa spuna printr-o privire, printr-un gest de imbufnare, cit mari actori n-ar reusi intr-un film intreg) vrea sa stie motivele intoarcerii bruste a tatalui. Cei trei sfirsesc prin a campa pe o insula pustie (aici intr-adevar influenta lui Tarkovski incepe sa se simta) si...mai departe n-are rost sa povestim.
Minunat...si cutremurator.
PS. Filmul are un post scriptum tragic: dupa incheierea filmarilor, tinarul actor Vladimir Garin, e indemnat sa sara in apa din turnul respectiv. O face si nu mai apare la suprafata, inecindu-se.