View Full Version : Otto e mezzo
Dupa ce m-am gandit putin, din lipsa de ocupatie si pentru ca topicul despre "Blowup" a degenerat, am deschis un topic despre Fellini si al sau "8 1/2". Thread-ul asta ar fi putut fi deschis la "Clasic", poate chiar la "Iconoclast", dar atata timp cat aici se discuta despre Antonioni si Forman, ma gandesc ca nu e nici o problema...
Acestea fiind zise, bagati aici...
Ce este acest "8 1/2"? De ce este considerat o capodopera sau cel mai bun film al lui Fellini? Si cum este el privit din perspectiva zilei de azi? Deschis tuturor!
herbert
21 Jan 2005, 22:55
din Fellini citez intai "Amarcord", apoi "8 1/2"... dar asta conteaza, banuiesc, doar pt mine.
"8 1/2" e o capodopera care aspira intregul si nu jumatatile. autobiografic, film in film, incarcat de teme si simboluri pe care Fellini le va dezvolta ulterior...
in aceasta reflexivitate bruiata de comic..., am separat de la inceput muzica lui Nino Rota. a fost un truc juvenil: imi era teama ca nu retin prea multe la o prima vizionare (eram prea tanar) si am ales pt inceput muzica. la o a doua vizionare am ales altceva (l-am privit de 6 ori) si tot asa... recomand metoda pt cei inca foarte tineri si... negrabiti.
keyzer soze
22 Jan 2005, 08:06
macar daca l-ai fi privit de 8 ori si jumatate :)
hai sa lansez un subiect paralel: 8 1/2 (cronologic) ca apogeu al filmografiei mai tuturor regizorilor. un exemplu: 2046 al lui wkw. alte exemple: hai sa va vad.
din Fellini citez intai "Amarcord", apoi "8 1/2"... dar asta conteaza, banuiesc, doar pt mine.
"8 1/2" e o capodopera care aspira intregul si nu jumatatile. autobiografic, film in film, incarcat de teme si simboluri pe care Fellini le va dezvolta ulterior...
in aceasta reflexivitate bruiata de comic..., am separat de la inceput muzica lui Nino Rota. a fost un truc juvenil: imi era teama ca nu retin prea multe la o prima vizionare (eram prea tanar) si am ales pt inceput muzica. la o a doua vizionare am ales altceva (l-am privit de 6 ori) si tot asa... recomand metoda pt cei inca foarte tineri si... negrabiti.
otto e mezzo este poate cel mai autobiografic film a lui fellini, dupa ce a inceput sa faca filme. ca marea parte a marilor regizori, si fellini a ajuns la un punct, unde nu a mai facut filme pentru public, ci mai mult, filme pentru el, si pentru cei care il cunosc... asa si otto e mezzo. vizionat de 4 ori, si inca mai am cateva intrebari, totusi, trebuie recunoscut, ca desi marea parte a filmelor lui fellini sunt cat de cat autobiografice, otto e mezzo este si misterios pe deasupra. in otto e mezzo nu se pune intrebarea unui plot, ci aici este mai mult vorba de multe episioade mici, care incearca intr-un fel sa arate micile intrebari care apar atunci cand incepi sa creezi ceva. in cazul lui fellini, acest film este 'life-work'-ul lui, ceva care reflecta tot ce a fost in viata lui, toate dezamagirile, si toat frustrarea, totul avand loc intr-un sanatoriu...
un film care trebuie vazut mai des de 8 ori si jumatate, pentru ca in acest film (cum zice de alta si titlul) este vorba despre cele 8 filme si jumatate la care a lucrat fellini.... asa ca si alea trebuie vazute, ca sa se poata intelege acesta.
notorious
22 Jan 2005, 19:00
cu argumentele astea nu stiu daca-l convingem pe minrep sa isi schimbe parerea despre '8 1/2'.
eu (rushinica !) nu l-am vazut decat de 1 x 1 ori. (adica o singura data !) mai presus de orice, '8 1/2' mi se pare ca parodiaza si omagiaza in egala masura meseria de regizor. tinem minte ce zicea fellini: 'tata vroia sa ma faca inginer, mama vroia sa ma faca preot, eu sunt foartemultumit ca am reusit sa ajungun adjectiv'. nu stiu cate elemente autobiografice are '8 1/2', dar cert este ca in el, fellini mediteaza asupra filmului. la inceput conchide ca filmul va ramane in urma cu jumatete de secol in urma oricarei arte - desi se insela, filmul acum se anunta cea mai de avangarda arta cu putinta ! e drept ca termenul de 'arta' s-a depreciat la modul general, iar cinematografia a devenit cea mai comerciala arta dintre toate...
mi-a placut privirea aruncata in tabara criticii (fellini vedea interviul pe care i-l iau niste ziaristi lui guido anselmi ca pe un festin gretos), dar mai ales, ca tot veni vorba, asupra 'comercializarii' filmului (v. filmul pe care il realizeaza anselmi, nimic altceva decat o gluma trista dar foarte COSTISITOARE - treaba aia ciudata si abracadabranta despre o nava spatiala etc etc). si, desigur, pt disectia vietii unui cineast, vazut ca un om 'neom', apatic, lipsit de dragoste, caldura sufleteasca, cuprins de nostalgie. cata 'nostalgie' si sensibilitate din partea lui fellini, totusi fata de acest 'neom'...
eu (rushinica !) nu l-am vazut decat de 1 x 1 ori. (adica o singura data !) mai presus de orice, '8 1/2' mi se pare ca parodiaza si omagiaza in egala masura meseria de regizor. oricarei arte - desi se insela, filmul acum se anunta cea mai de avangarda arta cu putinta ! e drept ca termenul de 'arta' s-a depreciat la modul general, iar cinematografia a devenit cea mai comerciala arta dintre toate...
Cate banalitati. :shock:
Despre parodieri inchipuite ai mai vorbit in seara asta, la ultimul vizionat. Vezi voci, auzi imagini. Ai nevoie de un post sincron.
Ambra Blu
22 Jan 2005, 21:10
Sau de Olanzapina. Ma rog, dupa mine, singurul aspect demn de remarcat a fos Kim Basinger. Ah, sau vorbiti de filmul ala alb-negru in care singura secventa cu greutate era capturarea cu sfoara a unui suflet ratacit si aducerea lui cu picioarele pe pamint?
notorious, nu ca as vrea sa incerc un touch down pe tema arta de consum, dar nu inghit usor pastilute gen 'arta s-a depreciat' servite cu muuulta apa plata. De ce sa se deprecieze arta? O pictura rupestra - arta primitiva, atit de incarcata istoric ca se dau estetii pe spate admirind-o - ain't any different from, say, grafitti, decit in aspectul final al utilitatii. In primu' caz, o stim cu totii, oamenii mazgaleau pe ziduri sa prinda cerbii. In cazu' al doilea, un fut pus pe zid nu e expresia unui frustrat, cum abera Razvan Exarhu, ci e forma de protest. Si nu vag social, ci impotriva arhitecturii. Vezi in sensul asta si Downtown 81.
notorious
22 Jan 2005, 22:34
O pictura rupestra - arta primitiva, atit de incarcata istoric ca se dau estetii pe spate admirind-o - ain't any different from, say, grafitti, decit in aspectul final al utilitatii.
s-a ras din partea asta a publicului, da-mi voie sa te citez. :)
thing is... recunosc: in domeniul 'artei' ca acceptiunea clasica de manifestare a creativitatii umane (ti s-au inchis pleoapele deja ? - scuze!), sunt un simplu 'vizitator' inopinat, iar in domeniul 'modern art' nu sunt nici macar in tema. daca vrei sa discutam despre ce anume face diferenta dintre un poza din 'chien andalou' facuta tv-rip si un tablou de hieronymus bosch, lasa... nu prea sunt consumator in domeniu. daca ma intrebi de ce am zis ca 'arta s-a depreciat' este partial un bluff, partial pt ca am citit din romanul 'singur sub dus' de dan chishu in B-24-FUN. ia-o cum vrei.
Ambra Blu
22 Jan 2005, 22:47
daca ma intrebi de ce am zis ca 'arta s-a depreciat' este partial un bluff, partial pt ca am citit din romanul 'singur sub dus' de dan chishu in B-24-FUN. ia-o cum vrei.
Ai gasit din ce etaj inalt al artei sa dai cu manifeste: din Chisu, periodizat in B-24-Fun (publicatie pentru care am un dispret mai mare decit pentru autorul lui Noro-i sau, sa zicem, Infractoarea Mov). Te inteleg, oricum.
cu argumentele astea nu stiu daca-l convingem pe minrep sa isi schimbe parerea despre '8 1/2'.
De la inceput vreau sa spun ca Fellini ma cam oboseste... Filmele pe care le face nu sunt genul de filme la care sa ma raportez ca cinefil.
Dar judecand la rece, "8 1/2" mi se pare un film destul de bun. Apreciez insemnatatea lui in opera lui Fellini (este, probabil, cea mai onesta si mai directa declaratie facuta vreodata de un autor), imi dau seama ca filmul a reprezentat o inovatie la vremea lui si, bineinteles, ador rolul Claudiei Cardinale.
Dar nu il pot considera o capodopera in masura in care consider alte filme (precum "Blowup", care e la indemana, sau "City Lights", "L'annee derniere a Marienbad" etc.). De asemenea, nu il pot considera cel mai bun Fellini. "La dolce vita" (desi infinit mai plictisitor) mi s-a parut mai bine realizat si mai plin de inteles. La fel, "La strada" (ce titlu!) e dezarmant... E drept, pe acestea le-am vazut de doua ori, iar "8 1/2" doar odata; nu o sa am timp sa-l revad prea recent, dar am oarecare incredere in parerile pe care mi le-am format atunci. Pana si filme mai mici - "I Vitelloni", "Le notti di Cabiria" - mi-au placut mai mult, desi nu le pot aseza in aceeasi "liga" cu "8 1/2" si the above-mentioned others.
Totusi, repet, "Otto e mezzo" mi se pare un film bun si un punct de reper in istoria cinematografiei internationale.
intrebi de ce am zis ca 'arta s-a depreciat' este partial un bluff, partial pt ca am citit din romanul 'singur sub dus' de dan chishu in B-24-FUN. ia-o cum vrei.
Un chici nu poate face trimiteri decat la alt chichi. Dan Chiciu.
De "Il bidone" (Escrocii), ce ziceti ?
De la inceput vreau sa spun ca Fellini ma cam oboseste... Filmele pe care le face nu sunt genul de filme la care sa ma raportez ca cinefil.
Dar nu il pot considera o capodopera in masura in care consider alte filme (precum "Blowup", care e la indemana, sau "City Lights", "L'annee derniere a Marienbad" etc.). De asemenea, nu il pot considera cel mai bun Fellini. "La dolce vita" (desi infinit mai plictisitor) mi s-a parut mai bine realizat si mai plin de inteles. La fel, "La strada" (ce titlu!) e dezarmant... E drept, pe acestea le-am vazut de doua ori, iar "8 1/2" doar odata; nu o sa am timp sa-l revad prea recent, dar am oarecare incredere in parerile pe care mi le-am format atunci. Pana si filme mai mici - "I Vitelloni", "Le notti di Cabiria" - mi-au placut mai mult, desi nu le pot aseza in aceeasi "liga" cu "8 1/2" si the above-mentioned others.
da, fellini e 'obositor' dar asta nu pentru ca e greu, si povestea este complicata, ci mai mult pentru felul 'normal' in care povestea este aratata. daca ti-a placut mai mult 'le notti di cabiria' decat 'otto e mezzo', e bine, insa inseamna ca esti mai atent la poveste. in otto e mezzo nu prea ai asa ceva, pentru ca totul este un bulameci de idei ganduri, aruncate intr-o oala sa fiarba. si pentru ca regizorul este frederico fellini, filmul a fost facut, si acuma este o 'capodopera'.
este greu sa te uiti la un film ca asta, si sa incerci sa uiti cine l-a facut. presupun ca 'otto e mezzo' nu ar fi avut impactul pe care l-a avut (si inca il are) daca regizorul nu era fellini. totusi,pentru vremea aia, filmul a fost un flop, si intr-un fel este si de inteles. insa mie mi-a placut la nebunie si a 4 data cand l-am vazut.
@nume... nu... din pacate nu am vazut 'il vitelloni'
keyzer soze
23 Jan 2005, 08:00
Bai, nu incurcati bidoanele cu viteloanele :D
apropo de deprecierea artei, asta tine numai si numai de deprecierea intelighentei consumatorilor de arta. iar cinematografia nu mai e de mult in avangarda. nu orice material filmat este film. si nu orice film este arta video. mai bucurati-va si voi de un bill viola sau un matthew barney (ca sa va mai 'apreciati' putin).
@ nae :)
Sunt doua filme distincte Il bidone( tradus Escrocii), realizat in 1955 si I vitelloni (Pierde vara), 1954
Dupa marturisirile regizorului, Fellini a fost "vitelloni". El se exprima prin intermediul personajului Moraldo, singurul care evadeaza in final si ii condamna pe ceilalti.
Sincer nu credeam sa ajung vreodata sa spun asta, dar Fellini este un regizor mai mult decat prafuit.
da, fellini e 'obositor' dar asta nu pentru ca e greu, si povestea este complicata, ci mai mult pentru felul 'normal' in care povestea este aratata.
Asta e o chestie pe care vreau sa o subliniez. Intr-adevar, filmele lui Fellini sunt accesibile in ceea ce priveste povestea, chiar si in ceea ce priveste continutul, desi iti trebuie un anumit grad de cultura (cunostiinte de istorie, literatura, cinema, muzica, religie si mitologie) sa intelegi cum stau lucrurile in (de "8 1/2" nici nu mai zic) "La dolce vita", "E la nave va", "La strada", "Prova d'orchesta" sau "Satyricon" (asta chiar nu l-am suportat... cand l-au dat acum 2 saptamani l-am inregistrat in speranta ca voi avea timp sa ma uit peste el in viitor... dar nu ma prea-mbie...)
El se exprima prin intermediul personajului Moraldo, singurul care evadeaza in final si ii condamna pe ceilalti.
Da, dar acelasi personaj "reinvie" sub forma lui Marcello din "La dolce vita", un viitor indepartat de idealurile tineretii (Moraldo si Marcello chiar au replici care "se completeaza" una pe cealalta, cand vorbesc despre ei insisi si despre ambitiile lor) Bineinteles, Marcello devine apoi Guido in "8 1/2", suprapunandu-se inca o data peste imaginea autorului. :D Jur, narcisismul asta a lui Fellini, privit din perspectiva corecta, poate fi un lucru frumos!
Eu am descoperit filmul mare cu Fellini, pe care-l consideram un zeu. Primul vizionat a fost La strada urmat de 8 1/2, La dolce vita, Il bidone, I vitelloni.... Parerile s-au schimbat cu timpul. Azi nu ma mai impresioneaza Felini deloc. Tot din epoca Fellini mi-a placut Visconti, pe care eu il consider cel mai mare povestitor al tuturor timpurilor.
La terra trema si Obsesia imi creeaza un puternic sentiment de admiratie chiar si azi. Cola e unul dintre cele mai puternice personaje ale cinematografului.
Parerile s-au schimbat cu timpul. Azi nu ma mai impresioneaza Felini deloc.
ai vazut il cassanova di frederico fellini... dupa mine, filmul asta este cel care stare cel mai mult din rand, care devine cel mai psihedelic, si care este cel mai bine povestit de fellini. nu se compara nici cu otto e mezzo si nici cu roma, este ceva mai abstract, ceva mai... nu stiu... avant-garde?
oricum, fellini ramane in categoria lui, si nu cred ca mai exista un regizor care sa fie trecut ca el, prin neo-realismul italian, si sa ajunga sa faca filme de genul satyricon sau cassanova. vorbind despre evolutia cinematografiei italiene de dupa al doilea razboi mondial, dupa rosellini, fellini a adus cele mai interesante schimbari in cinematografia italiana si cele 3-4 oscare (nu stiu exact cate) au aratat ca el a avut si ceva de zis in cinematografia mondiala... ramane un punct de reper fara dubii.
Longshot
23 Jan 2005, 16:08
si cele 3-4 oscare (nu stiu exact cate) au aratat ca el a avut si ceva de zis in cinematografia mondiala
iti zic eu. 0 (zero).
ma rog, nu consider premiul onorific al academiei merita pomenit.e doar un vot de simpatie.
draga longshot... ai dat-o i bara rau... fellini a luat vreo 4 academy awards.. adica de 4 ori pentru cel mai bun foreign language film (ultimul amarcord fiind) si o data pentru life-time achievement...
si desi oscarul a devenit ceva 'comercial', totusi ramane cel mai inalt premui cinematografic... asa ca...
P.S. otoo e mezzo, filmul despre care tot discutam, si el a luat premiul oscar pentru best foreign language film... asa ca informatie...
Longshot
23 Jan 2005, 16:32
federico fellini a fost nominalizat de 12 ori la oscaruri si nu a luat nici unul.a luat un premiu onorific in 1993 (In recognition of his cinematic accomplishments that have thrilled and entertained worldwide audiences)
premiile pentru best movie ca sunt foreign sau in limba engleza revin producatorilor.deci premiul pentru otto e mezzo ca si celelalte care au luat nu i-au revenit lui fellini.
asta ca sa stii si tu.
bine, ramai tu de parerea asta. nu vreau sa ma cert pe un topic din asta...
daca tu crezi asa, asa sa fie.
bafta mai departe in viata...
notorious
23 Jan 2005, 18:30
apropo de schimbarea parerilor in timp - culmea ! in cazul meu, primul film al lui fellini pe care l-am vazut ('la dolce vita') nu m-a impresionat deloc. stateam cu picioarele pe pereti sperand sa se termine filmul (un record pt fellini - 181 minute).
astazi, fellini este unul dintre preferatii mei, iar 'la dolce vita' il privesc cu alti ochi. eu credeam ca fellini te impresioneaza din ce in ce mai mult pe masura ce inaintezi in varsta.
Cinemania
23 Jan 2005, 18:52
@Longshot
Fellini a cam luat asa:
Cannes - Premiul cu ocazia celei de-a 40-a aniversari - Intervista
- Marele premiu din partea Comisiei Tehnice - Roma
- Palme d'or - La dolce vita
Venetia - Leul de argint - I Vitelloni
- Leul de argint - La strada
- Leul de aur pt intreaga cariera
New York Film Critics Circle - premiul pt cel mai bun film strain - La strada, La dolce vita, 8 1/2, Giulietta degli spiriti
- premiul pt cel mai bun regizor - Amarcord
- premiul pt cel mai bun film - Amarcord
de Oscar s-a scris deja
asa ca apuca-te si numara premiile de mai sus, sau si festivalurile respective ti se par comerciale...apoi mai vorbeste
si ce daca premiul pt cel mai bun film il inhatza producatorii? Este atat meritul intregii echipei care a realizat filmul, cat mai ales si al regizorului.
Longshot
23 Jan 2005, 19:00
bai bai bai.habar nu am de unde ai tras tu concluzia ca am luat in misto numele lui fellini negandu-i meritele.pur si simplu am postat o statistica.de altfel nici kubrick nu are nici un oscar, nici hitchcock.sunt multi altii.a le nega impactul asupra cinematografiei ar fi stupid.de aceea nici nu am facut-o.
si e adevarat ca un film e meritul intregii echipe, dar cum fiecare categorie de participanti in aceea echipa are premiul ei asha si producatorii primesc premiul academiei pt cel mai bun film.nu am hotarat eu asta si nu am zis ca e bine sau nu ci pur si simplu asta e starea lucrurilor.
Cinemania
23 Jan 2005, 19:05
no stai asa, ca n-am zis ca l-ai luat la misto...mi s-a parut ca ai vrut sa dai in el un pic :D
cat despre regizorii amintiti, ai mare dreptate ;)
mersi cinemania.
@ notorious
da, si eu m-am plictisit prima data ingrozitor la dolce vita... a doua oara cand l-am vazut insa, dupa ce-am mai 'invatat' ceva, mi-aplacut mult de tot. sigur, nu e preferatul meu a lu' fellini, dar e foparte bun si... frumos.
am revazut azi, asa de drag, otto e mezzo. daca mai scrie cineva ceva destept pe aici, poate scriu si eu la ce m-am mai gandit, revazand tot filmul.
Ar mai fi si episodul Toby Dammit (ce nume !), din tripticul Povesti extraordinare, coregizat alaturi de Malle si Vadim. Am mai vorbit de el, dar s-a pierdut prin neguri.
Episodul respectiv mi s-a parut si cel mai reusit.
de altfel nici kubrick nu are nici un oscar, nici hitchcock.
Kubrick are... pentru efecte speciale la "2001" :lol: P.S.: Sa nu uitam de Scorsese! Daca nici anul asta... :(
notorious
24 Jan 2005, 15:43
da, si eu m-am plictisit prima data ingrozitor la dolce vita... a doua oara cand l-am vazut insa, dupa ce-am mai 'invatat' ceva, mi-aplacut mult de tot. sigur, nu e preferatul meu a lu' fellini, dar e foparte bun si... frumos.
corect. fellini este de analizat pe ansamblu, la fel ca si bunuel, wilder, tarkovski, godard s.a.
@MinRep
am citit undeva ca stanley kubrick a luat un oscar pt imagine. :) ma rog, teoretic, deoarece kubrick se substituise efectiv DOP-ului, caruia ii raspunsese la intrebarile insistente: 'stai locului si nu face nimic !'. :lol:[/quote]
am citit undeva ca stanley kubrick a luat un oscar pt imagine. :) ma rog, teoretic, deoarece kubrick se substituise efectiv DOP-ului, caruia ii raspunsese la intrebarile insistente: 'stai locului si nu face nimic !'. :lol:
:lol:
Da, relatarea respectiva e din "Spartacus", cand Russell Metty (DOP) a fost instruit sa-si vada de treaba, nu a facut - probabil - nimic mai mult decat sa aduca camerele de filmat pe platou, dar a primit totusi OSCAR-ul. Pe de alta parte, ma indoiesc ca John Alcott (cu care Kubrick a lucrat la patru filme si care a si luat OSCAR pt. "Barry Lyndon") a fost tratat la fel.
Kubrick, totusi, are un singur OSCAR, pentru "2001", desi a reusit performanta unica sa aiba patru filme consecutive nominalizate pentru cel mai bun film, cel mai bun regizor si cel mai bun scenariu, el contribuind ca producator, regizor si (co-)scenarist...
In fine, sa intoarcem discutia inspre Fellini din nou... :D
77ravens
26 Apr 2006, 20:58
fanii mai nostalgici ai lui Fellini ar trebui sa vada "interviul",un happy goodbye
Eu am filmul dar nu am subtitrarea pt el :(
Ma poate ajuta careva?
Eu am gasit pe net doar varianta pt 2 cd-uri si eu am unul (23,976)
Carmine Galante
24 Feb 2007, 22:53
Ce activitate era p-aici candva.
Pentru subtitrari incearca pe titrari.ro , cu toate ca aia sunt destul de batuti in cap.
Pai hai sa facem activitate din nou, asta si incercam :)
illotempore2002
19 Jul 2007, 15:23
Nu am vazut sa fi mentionat cineva faptul ca filmele lui Fellini se disting intre ele ca si forma si continut estetic, intrucat regizorul si-a inceput cariera in neorealism (nu neaparat in aceeasi perioada, caci Neorealismul se "termina" oficial prin anii '50 si ceva) apoi a continuat in "fellinism". Adica este mai mult decat evident ca Notti di Cabiria si Otto e mezzo sunt filme complet diferite, estetic vorbind, ideologic, tematic, etc. Parca ar fi doi autori de film cu viziuni opuse asupra filmului si asupra "temelor" si "subiectelor" la care trebuie sa se refere.
Una este Notti di Cabiria in care avem un tablou social (al marginalilor) din Italia anilor 50 si cu totul altceva este Dolce Vita sau Otto e mezzo, filme care ridica cu totul alte probleme, care tin de rafinament (ati spus deja care sunt acelea, arta, regizorul, religia, etc)
1MicuCelUmilSiViril
04 Jul 2015, 20:05
Fellini are multe filme bune care imi plac. Dintre ele pe 8 1/2 il consider cel mai bun. Are tematica generoasa, lucruri cu influienta.
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.