PDA

View Full Version : Documentar


nume
21 Nov 2004, 18:08
18 Decembrie 2003 Romania Libera

Filmul documentar, despre documentar... inca ceva in plus Laurentiu Damian (n. 25 ianuarie 1956), absolvent al IATC, sectia regie de film si televiziune (clasa Elisabeta Bostan) in 1980, diplomat in arte, Doctor Magna cum Laudae in cinematografie si media, profesor la UNATC, autor al numeroase filme documentare si al patru filme de fictiune, autorul unei monografii despre regizoarea Elisabeta Bostan, de studii de analiza estetica in film, ne propune un incitant volum dedicat filmului documentar. "Filmul documentar, despre documentar... inca ceva in plus" a aparut in excelente conditii grafice, cu o densa si bogata iconografie la Editura Tehnica, editura ce recidiveaza fericit dupa volumul dedicat scenariului filmului "Padurea spanzuratilor" de Liviu Ciulei. Cartea lui Laureantu Damian ne propune o dubla istorie a filmului documentar, cel mondial si cel national, accentele axiologice fiind cu precadere rezervate celui din urma, in cadrul caruia autorul a creat si a patimit in ultima decada a dictaturii ceausiste. Autorul unor filme memorabile: "Dezradacinare" (1970), "Pe unde am fost si am colindat" (1983), "Maria Tanase" (1986), "Cota zero" (1987), "Oare Dumnezeu a suspinat omeneste?" (1991), "Eminescu, truda intru cuvant" (1993), "Licitatie cu suflete" (1997), "Constantin Brancusi. Coloana sau lectia despre infinit" (2001), majoritatea premiate cu onorante distinctii, iar unele din ele interzise de cenzura ceausista, Laurentiu Damian analizeaza documentarul romanesc pornind de la reperul "anilor '60", moment ce corespunde exploziei genului la noi. Perspectiva istorica a autorului este permanent sustinuta de judecatile de valoare ce insotesc analizele personalitatilor regizorale si operele majore din deceniile 7, 8, 9 si 10 ale secolului trecut. Un capitol extrem de interesant (din perspectiva analizei conceptului de generatie) ramane in volumul lui Laurentiu Damian "Apa ca un bivol negru - manifestul unei promotii sau definirea unei generatii", in care autorul urmareste cariera ulterioara a regizorilor Andrei Catalin Baleanu, Dan Pita, Mircea Veroiu, Stere Gulea, Iosif Demian, Nicolae Margineanu, Dinu Tanase, Petre Bokor, Ion Marinescu, ale caror realizari din filmul de fictiune contin inserate elemente de documentar, marci stilistice evidente pentru poetica si individualitatea estetica a fiecarui creator. Jocul de "contaminare" intre fictiune si documentar ii ofera autorului perspectiva unor innoiri teoretice de mare valoare, fapt care-l ajuta sa demonteze nu o data poncifele si locurile comune dezastruoase ale unui gen ilustrat masiv in filmografia romaneasca si anume in filmul istoric. Amendand atractionismul "epopeii nationale", Laurentiu Damian evidentiaza falsurile prezente in "Dacii", "Mihai Viteazul" si "Columna", filme de mare voga in epoca, cu evidente deficiente de documentare si adevar istoric, marcate de grandilocventa si absenta a starilor reflexive. Ope-ratiunea propusa de Laurentiu Damian este continuata si pe alte tipuri de exemple (acolo unde se descopera si interferentele intre fictiune-documentar si eseu), cu implicatii destul de categorice asupra unor scari axiologice devenite astazi pentru unii locuri comune. O extrem de interesanta selectie din textele autorului aparute in presa incheie volumul "Filmul documentar... inca ceva in plus", volum de referinta pentru orice istoric, critic de film, cinefil doritor a cunoaste in detaliu istoria unui gen ce reprezinta o componenta vitala a istoriei filmului si culturii in general. Calitatile tehnice ale acestei editii a cartii o recomanda si printre cele mai frumoase carti de cinema aparute in editurile romanesti in ultima vreme. Un articol de Calin Stanculescu


Ati vazut ceva documetare ro. Care? V-au placut ? Regizori ai "noului val" in documetarul romanesc ? Se merita sa se mai faca acest gen de filme la noi?

capitain
21 Nov 2004, 22:52
chiar saptamana trecuta, editura video (al carei director e damian), alaturi de institutul francez a organizat o proiectie de 3 documentare.
a fost foarte interesant, si exista numeroase subiecte despre care se pot face documentare, in general. cel mai tare documentar romanesc pe care l-am vazut : 'asta e' - thomas ciulei. pentru cei interesati, la dakino exista multe documentare romanesti de scurt metraj care chiar merita vazute.
oricum, si documentarele pot face incasari in box office, de exemplu farenheit 9/11, super size me.

Nae
21 Nov 2004, 23:59
asta e, este un film genial... unu' dintre cele mai bune facute... merita vazut, by the way.

in rest, filmul documentar ro. se rezuma la filmele lui damian, si asta este tare trist... radu gabrea a mai facut cateva, dar din pacate erau facute pe banii nemtiilor, si asa ca au ajuns numai in germania. pacat, ca si astea erau bune.

cnc, anu' asta, a mai dat bani si pentru cateva documentare, care intrau la 'scurt-metraje'... 2 sau 3. oricum, astea pot iesii bine, pentru ca corneliu porumboiu face unu', si ala suna, ca ideie, tare bine.

nume
22 Nov 2004, 00:05
Mai era si Sorin Iepan , care a facut unul foarte misto , cu ''sacosarii" romani care fac naveta la sarbi ca sa mai castige un ban. Imi amintesc secventa aia celebra ,cu momentul deschiderii bazarului, cand ai nostrii dau iama sa prinda o taraba libera. "Muntii nostrii aurul poarta , noi cersim din poarta in poarta", zicea un mioritic. Imi scapa titlul filmului acum...

Mala Portugal
22 Nov 2004, 00:38
Dintre cele facute pe banii nemtilor si ramase acolo as aminti Paraiso al echipei Alina Teodorescu& Sorin Dragoi , vazut anul acesta la TIFF. Superb , am mai scris despre el.
Si tot la TIFF am prins si Marele jaf comunist al lui Alexandru Solomon , again un documentar de vazut

Mala Portugal
10 Dec 2004, 01:31
La 'Asta e' m-a deranjat putin imaginea aia cu blur, am avut senzatia ca mi-am uitat ochelarii acasa, da' nu-i uitase. Si stateam si in randul 5.
Asta a fost cam singura neplacere. Restu' a fost incantare.
Citind ce s-a scris prin presa despre filmul asta am gasit o eroare de interpretare nu doar la habarnisti in ale filmului gen Ficeac & Hurezeanu ci si la critici de profesie . Ei il acuzau pe Ciulei ca ar fi selectiv in preluarea subiectului, ca a trunchiat realitatea dar, din cate stiu eu, genul asta - observational documantary - se concentreaza in general pe un singur aspect al realitatii. Nu e vorba de manipulare sau dezinformare fiindca regizorul nu iti explica ce vezi ci doar filmeaza. Iar tu ca spectator alegi ce vrei sa crezi.

mhflgr
15 Dec 2004, 13:28
Citind ce s-a scris prin presa despre filmul asta am gasit o eroare de interpretare nu doar la habarnisti in ale filmului gen Ficeac & Hurezeanu ci si la critici de profesie . Ei il acuzau pe Ciulei ca ar fi selectiv in preluarea subiectului, ca a trunchiat realitatea dar, din cate stiu eu, genul asta - observational documantary - se concentreaza in general pe un singur aspect al realitatii. Nu e vorba de manipulare sau dezinformare fiindca regizorul nu iti explica ce vezi ci doar filmeaza. Iar tu ca spectator alegi ce vrei sa crezi.

Nu cred ca ai de unde alege. Vazand filmul ti se face mila de oamenii aia, te gandesti la ei cateva minute si... c'est tout. O fi el "observational documantary", dar nu credeti ca e de preferat un documentar implicat social, care sa te indemne la reactie? Michael Moore, de exemplu, e clar anti-Bush, anti-violenta, anti-arme, anti-razboi si, pana la un punct, anti-America; el te impinge mereu sa iei o decizie, sa te implici cu adevarat in soarta natiei tale. De abia atunci ai cu adevarat puterea alegerii/deciziei.
Ce efect credeti ca ar fi avut un fel de "Fahrenheit 9/11" anti-Nastase si anti-PSD lansat in toata tara cu cateva luni inaintea alegerilor? Ar fi schimbat putin situatia, macar cea din Parlament? (Desigur, raspunsul corect este: nu, pentru ca nu ar fi aparut niciodata :D)
Revenind la documentarele romanesti, am vazut recent in Club A un film despre Gellu Naum, un poet care-mi place ff mult: "Orbirea voluntara" de Marian Baciu. Un "exercitiu de admiratie" laudabil.

nume
15 Dec 2004, 13:45
Citind ce s-a scris prin presa despre filmul asta am gasit o eroare de interpretare nu doar la habarnisti in ale filmului gen Ficeac & Hurezeanu ci si la critici de profesie . Ei il acuzau pe Ciulei ca ar fi selectiv in preluarea subiectului, ca a trunchiat realitatea dar, din cate stiu eu, genul asta - observational documantary - se concentreaza in general pe un singur aspect al realitatii. Nu e vorba de manipulare sau dezinformare fiindca regizorul nu iti explica ce vezi ci doar filmeaza. Iar tu ca spectator alegi ce vrei sa crezi.

De abia atunci ai cu adevarat puterea alegerii/deciziei.
Ce efect credeti ca ar fi avut un fel de "Fahrenheit 9/11" anti-Nastase si anti-PSD lansat in toata tara cu cateva luni inaintea alegerilor? Ar fi schimbat putin situatia, macar cea din Parlament? (Desigur, raspunsul corect este: nu, pentru ca nu ar fi aparut niciodata :D)


Acelasi lucru l-am spus si eu la fahrenheit 9/11, cu toate ca nu cred ca mai era necesar sa se realizeze asa ceva la noi , toti stim ca psd-istii sunt niste comunisti imputiti cu "fete noi", reciclati de o istorie toleranta , de un sri care a dosit bine dosarele s-au le-a dat la casat . Poate ca daca s-ar fi realizat ar fi starnit ceva reactii in presa si cam atat , plus ca celor care l-ar fi facut li s-ar fi fluturat in nas replica : "dovedeste-o ! "

mhflgr
15 Dec 2004, 14:02
Acelasi lucru l-am spus si eu la fahrenheit 9/11, cu toate ca nu cred ca mai era necesar sa se realizeze asa ceva la noi , toti stim ca psd-istii sunt niste comunisti imputiti cu "fete noi", reciclati de o istorie toleranta , de un sri care a dosit bine dosarele s-au le-a dat la casat.


Acest "toti stim" ma da mereu pe spate :). Draga nume, cine sunt(em) acesti "toti"? 1. Noi, cei de pe forumul asta? 2. Sau noi, romanii? Daca raspunzi 1., mi-e teama ca nu contam decat foarte putin. Daca raspunzi 2., mi-e teama ca te inseli. Faptul ca PSD este inca primul partid (nu alianta!) al tarii (chiar si fara PUR) dovedeste ca nu "toti stim".
Dar, cum asta este totusi un forum de cinema, nu mai insist :)

nume
05 Jan 2005, 02:02
Vazut Cartusul de kent al lui Puiu.

Cam tarziu dar mai bine asa decat niciodata. Nu pot sa spun ca m-a impresionat in mod deosebit, pe alocuri e chiar fals. Daca ar fi de ajuns numai atat ca sa-si angajeze tatal, ar fi bine.

Cata echipa pentru un mic dialog intre doua persoane la o masa (25 numai pe generic).
Dedicatia din final :
"Multimiri domnului Adrian Nastase pentru conditiile create ", ingretoseaza. :shock: :sick:

obvious
05 Jan 2005, 03:45
nume, multumesc.in sfarsit a avut cineva tupeul sa nu laude la modul obsesiv "cartusul...". pentru ca in general era ridicat in slavi si fusese anuntat cu surle si trambite doar pentru ca e un fel de imn al noului val si al revolutiilor mai mult sau mai putin de carton si soia din cinematografia romaneasca.personal cand l-am vazut am fost cel putin dezamagita.genul ala de dezamagire tacuta si cu un mare semn de intrebare a la desenele manga deasupra capului.e genul de film care are farmec atunci cand esti un roman plecat de multa vreme din tara si asta iti evoca un fel de stereotipie draga, prin ironie.atat. si sa spui "atat" despre un film care simte nevoia sa-si puna singur covorul rosu ca sa apara in adidasi si trening pe el e nasol..banuiesc..or something.e totusi tarziu.
laurentiu damian este un fel de . :?
pam-pam.

nume
05 Jan 2005, 04:53
in sfarsit a avut cineva tupeul sa nu laude la modul obsesiv "cartusul...". pentru ca in general era ridicat in slavi si fusese anuntat cu surle si trambite doar pentru ca e un fel de imn al noului val si al revolutiilor mai mult sau mai putin de carton si soia din cinematografia romaneasca.personal cand l-am vazut am fost cel putin dezamagita.

Da, suna bine ... Reactiile descrise de tine se regasesc din plin si la Trafic, care din punctul meu de vedere e un jeg filmat pe pelicula scumpa, care nu spune nimic. Cica te regasesti in el. :shock:

Dl. Rebengiuc e mare, dar sunt foarte curios ce a avut de zis la faza din final, cea cu dedicatia. Nu prea am vazut sulul de hartie pus pe masa, sau poate l-am ratat eu de data asta.

Ce vrei sa spui cu Damian ? Poate detaliezi un pic. Eu ma legasem de articolul articolul respectiv pentru a crea acest topic.

mhflgr
05 Jan 2005, 11:12
Dl. Rebengiuc e mare, dar sunt foarte curios ce a avut de zis la faza din final, cea cu dedicatia. Nu prea am vazut sulul de hartie pus pe masa, sau oate l-am ratat eu de data asta.

Mai, dedicatia aia era ironica :) ... De ce crezi ca i-ar multumi Puiu lui Nastase?

obvious
05 Jan 2005, 11:22
eu mereu am trait cu parerea "rebengiuc e mare.punct".si de respectivul punct s-a abuzat aici foarte mult, pentru ca rebengiuc e mare oricare i-ar fi situatia.e Actor si cine ii intelege subtilitatea normal ca tinde sa acorde mai mult credit si productiilor in care il regaseste.dar culmea, in cazul cartusului...
pana la documentare mai avem mult, probabil ca trebuie incet incet sa ne desprindem de izul tvr-ist care inca transpare din ceea ce fac tinerii (sectiunea docu din cinemaiubit spune destul de multe si cu glas tare).nu e neaparat "trist", adica nu incep aici inca o boceala colectiva a cinematografiei ro., doar ca vazand diverse incercari studentesti straine, cu alte ocazii, vezi ca noi mai avem inca pasi pana la osificare.(imi mentin punctul de vedere cu varsta de admitere la noi la regie care e prea mica-e aberant sa ii ceri unui pusti de 19 ani sau un pic mai mare sa gandeasca omogen si fara purici si mai ales structurat cand el abia a iesit din scoala si din "bac" si alte politeturi din astea sociale.nu zic "sistem", allriiiight).
sunt foarte curioasa de "apa ca un bivol negru"..mai mult decat afisul nu am vazut vreodata.

mhflgr
05 Jan 2005, 11:33
imi mentin punctul de vedere cu varsta de admitere la noi la regie care e prea mica-e aberant sa ii ceri unui pusti de 19 ani sau un pic mai mare sa gandeasca omogen si fara purici si mai ales structurat cand el abia a iesit din scoala si din "bac" si alte politeturi din astea sociale.nu zic "sistem", allriiiight.


Poate ca problema nu este varsta viitorilor regizori, ci calitatea profesorilor si a cursurilor. Sau poate ca ar trebui ca studiile sa fie mai lungi, adica "aprofundate" :) . Zic si eu, ca un ne-UNATC-ist ce sunt :D .

obvious
05 Jan 2005, 11:47
mai, culmea..unatc-ul e un paradox enorm.se amesteca studenti foarte misto cu putoi tiribombisti, profesori care te marcheaza la modul genial cu diverse regurgitari umane, cursuri cretine pana la dumnezeu cu altele "memorabile" si tot asa..
trebuie lucrat la stacheta, cam asta e. si una dintre sutele de ramificatii din aceasta stacheta, desi primitiva, e varsta.

mhflgr
05 Jan 2005, 13:15
Am si eu o mare curiozitate: cine sunt acesti "profesori care te marcheaza la modul genial"? Da-mi te rog niste exemple in cazul tau.

zizi
05 Jan 2005, 13:47
mi se pare mie sau vorbiti de scurt metraje si unatc la topicul "documentar"(atunci cand exista topicuri speciale pt fiecare...)?

putina ordine, n-ar strica. :hmm:

nume
05 Jan 2005, 17:32
Eu chiar n-am prins poanta ca dedicatia aia era o gluma. Chiar nu mi s-a parut. Ori m-a depasit fina ei subtilitate, ori vedeti voi lucruri unde nu trebuie.

Da, hai sa mutam discutia unde ii este locul. Aseara, din greseala, am scris despre Cartusul de kent aici. Oboseala ...

obvious
05 Jan 2005, 19:50
hmmm..nici eu nu prinsesem subtilitatea...sau poate domnul nastase contine mult mai multa poezie decat lasa sa se vada.riiight...
;)
ce ti-e si cu artistii...

Nae
05 Jan 2005, 20:39
hello, guess who's back?
apa ca un bivol negru e un film misto, facut de radu gabrea, imaginea e a lu dinu tanase.
un film documentar care trece insa peste 'oh, uitati-va ce urata e lumea dupa o catastrofa'. arata mai mult situatiile intre oamenii afectati. e misto.

in rest, sunt de accord cu obvoius pe tema 'admitere la scolile de film'... 21 cred ca e o varsta mult mai potrivita.... nu insa pentru actori, ci numai pentru regie.

nume
05 Jan 2005, 22:23
Cel mai bun prieten al meu din copilarie mi-a zis, dupa ce i-am dat ceva scris de mine : "Tu vrei sa te faci regizor mah ? Las-o dreacu' de treaba, nu stii ca astia debuteaza azi la 50 de ani, fac un film dupa care mor !
:lol: :lol: :lol:
Asta asa, referitor la varsta. Oarecum are dreptate, sunt cativa care au debutat destul de bashit, dupa care s-au stins. Un exemplu, tipul ala care a facut Cortul. Bine ca nici cei care au debutat fulminant nu stau chiar pe roze.
Dedicatia din Un cartus ... e foarte perversa, are dublu inteles. Probabil ca cei care au citit-o la final si au interpretat-o ca pe o ironie adusa conducerii, s-au prapadit de ras. "Vai ce profund e Puiu !!!".
Herbert zicea ca dedicatia e pe bune, se pare ca stia mai multe. :?

mhflgr
06 Jan 2005, 08:10
sunt cativa care au debutat destul de bashit, dupa care s-au stins. Un exemplu, tipul ala care a facut Cortul.


Sau Tancul :sick: :D .

Dedicatia din Un cartus ... e foarte perversa, are dublu inteles. Probabil ca cei care au citit-o la final si au interpretat-o ca pe o ironie adusa conducerii, s-au prapadit de ras. "Vai ce profund e Puiu !!!".
Herbert zicea ca dedicatia e pe bune, se pare ca stia mai multe. :?


Nu mi s-a parut o chestie profunda si nici nu m-am prapadit de ras. Oricum, eu raman la parerea mea: nu e pe bune. Daca Herbert stie mai multe, de ce nu ne spune si noua :( ?