PDA

View Full Version : Spring Summer Fall Winter and Spring


Leonard
21 Aug 2004, 22:51
ce parere aveti de filmul lui Kim Ki-Duk din 2003?
mie mi s-a parut complet bizar, hipnotic uneori.
Dialoguri putine, personaje putine, imagini asemanatoare cu cele din The Isle, dar mult mai directionat spre sacralitate. Destul de socant pentru cineva care a vazut The Isle, ma asteptam in fiecare moment sa arate niste pesti disecati pe viu sau carlige in gura, mult sange etc, dar nici vorba de asa ceva. Mai interesant oricum. Muzica si ea bizara si sfasietoare in unele momente.

zizi
22 Aug 2004, 20:01
film cu pretentzii shi figuri, reciclari clisheistice ale unor legende cu iz exotic(ca sa prinda la snobii care se dau cinefagi prin festivaluri), cu o imagine superba(care il ajuta formal), cu metafore la prima mana, cu o muzica kitshoasa fara legatura cu "aura locala"......

exemplu tipic din categoria ashea-zisului "cinema de autor-cu orice pretz"....cu orice partz ash adauga eu.

Vladica
22 Aug 2004, 21:22
este un film minunat ! pentru cei care au vazut "Why has Bodhi-Dharma left for the East" si apreciaza in general cinematografia asiatica, acest film e un adevarat deliciu ; bazat pe ideea ciclicitatii naturii si a vietii (idee de baza a filosofiei taoiste ), "Spring, Summer, Fall, Winter...and Spring" reuseste sa produca un ecou deosebit in mintea spectatorului dispus sa-si deschida mintea ;
Nu mi se pare deloc exagerat si nici pretentios :huh: ; acest element de extravaganta este indisolubil legat de cinematografia chineza ; un film care cere o anume rabdare pentru a fi apreciat asa cum trebuie...
o excelenta parabola Zen transpusa pe film !

Ambra Blu
23 Aug 2004, 19:21
acest element de extravaganta este indisolubil legat de cinematografia chineza ; un film care cere o anume rabdare pentru a fi apreciat asa cum trebuie...
o excelenta parabola Zen transpusa pe film !

Kim Ki Duk e corean.

Vladica
23 Aug 2004, 23:00
asa e. :oops: ; ma gandeam la niste filme chinezesti cand scriam despre "elementul de extravaganta" ; de altfel si "Why has Bodhi-dharma left for the East" tot film coreean e

Leonard
25 Aug 2004, 22:15
aveti idee care e scopul pisicii (sau motan, ce era) in filmul asta? de ce Maestrul a tinut-o (in mana stanga) pe toate perioada cat a scris (cu dreapta) acele versuri pe lemn? De asemenea, cocosul ce poate sa simbolizeze? Nu a avut utilitate practica decat o data in film.

capitain
31 Aug 2004, 12:54
am senzatia ca animalele fac parte din din zodiac: "animal years are rat, ox, tiger, hare, dragon, snake, horse, sheep, monkey, rooster, dog, and boar" insa aici nu apare pisica - poate inlocuieste tigrul?!?!
oricum filmul mi s-a parut excelent! stiati ca maestrul din a 2-a primavara (tanarul care a devenit maestru) e jucat de Kim Ki Duc?

Nightwane
31 Aug 2004, 13:24
am senzatia ca animalele fac parte din din zodiac: "animal years are rat, ox, tiger, hare, dragon, snake, horse, sheep, monkey, rooster, dog, and boar" insa aici nu apare pisica - poate inlocuieste tigrul?!?!
oricum filmul mi s-a parut excelent! stiati ca maestrul din a 2-a primavara (tanarul care a devenit maestru) e jucat de Kim Ki Duc?

pisica nu e in zodiac din cate stiu.

Leonard
31 Aug 2004, 20:45
pisica ca pisica (sau ca motanul), dar cocoºul... ce poa` sa fie?

herbert
31 Aug 2004, 23:37
aveti idee care e scopul pisicii (sau motan, ce era) in filmul asta?

chiar asa, care e scopul pisicii???

Supastar
25 Mar 2006, 09:49
aveti idee care e scopul pisicii (sau motan, ce era) in filmul asta? de ce Maestrul a tinut-o (in mana stanga) pe toate perioada cat a scris (cu dreapta)

pentru ca scria cu coada pisicii! :P

Kayleigh
17 May 2006, 06:35
aveti idee care e scopul pisicii (sau motan, ce era) in filmul asta?

chiar asa, care e scopul pisicii???

La budisti (si nu numai; cred ca si in cabala) pisica, alaturi de sarpe, este asociata caderii in pacatele pamantesti, lumesti (reprezentate in film prin sexualitate/desfrau si, apoi, crima). Tot la budisti, pisica si sarpele, desi condamnate pentru faptul ca n-au fost impresionate de moartea lui Buddha, sunt o marca a intelepciunii superioare. In acelasi registru simbolistic, scrierea apare ca realizare, ca eliberare (si nu ca evocare in cadrul meditatiei). D-aici, ideogramele pictate cu coada pisicii si, ulterior gravate cu arma crimei sunt instrumente, in mare masura simbolistice, ale ispasirii. Eu, cel putin, asa am interpretat.

illotempore2002
10 Nov 2008, 18:34
aveti idee care e scopul pisicii (sau motan, ce era) in filmul asta? de ce Maestrul a tinut-o (in mana stanga) pe toate perioada cat a scris (cu dreapta) acele versuri pe lemn? De asemenea, cocosul ce poate sa simbolizeze? Nu a avut utilitate practica decat o data in film.

pisica de obicei simbolizeaza intelepciunea (degenerata in siretenie)

nici pe mine nu m-a dat pe spate filmul, adica e ok, merge, se diferentiaza de cinema-ul de masa, dar parca e prea simplu......singurele atu-uri sunt valabile numai in spatiul nostru, european, sau in orice alt spatiu dinafara culturii coreene, pt ca are multe elemente de exotism.....dar chiar si asa, parca nici noi nu mai halim orice fitza asiatica, am ajuns sa le mai si selectam.....

invatatura e frumoasa, ca orice invatatura de factura budista (sau hindusa, sau islamica, sau evreiasca sau crestineasca sau etc)

Led-Ze-Pencil
03 Feb 2009, 20:26
Asta e un film genial!

Dupa vorba lui Patapievici, "te face sa te simti genial".

Si nu in sensul ca tu ai deveni un geniu fiindca il vezi, ci "simti genial", iti aduce simturile (si gandirea, uneori) la acea stare de genialitate pe care n-ai fi banuit-o ca exista in tine. Care scormoneste in adancul fiintei umane, o tulbura grav pentru ca apoi sa-i dea si solutia.

Si de felul meu sunt destul de exigent.
Si n-aveti decat sa ma contraziceti.

Liviu-
12 Sep 2009, 13:39
Nu e de mirare ca nu a mai scris nimeni pe aici cu un asemenea circ, dar sa fie clar, nu il invinovatesc deloc pe Led, acum cunoscut sub alt nume bineinteles. De altfel cred ca momentan banatul care a distrus acest topic nici macar nu a vazut filmul.

O idee buna ar fi sa revenim la discutia despre film. Pentru ca erau multi care se intrebau despre simbolismul filmului, cred ca aceasta discutie (http://www.imdb.com/title/tt0374546/board/thread/8123660) de pe IMDB va va ajuta macar intr-o mica masura. Nu ma criticati pentru faptul ca nu am scris ceva de la mine. Cunostintele mele in acest domeniu sunt reduse, in schimb acele informatii pot ajuta cu adevarat.

illotempore2002
12 Sep 2009, 20:29
Am sters porcariile alea, nu le vazusem, nu stiam de ele.
Liviu, daca ai vazut filmul, cu siguranta ai o opinie.

Twinsen
12 Sep 2009, 22:06
Si totusi, sa revenim cu picioarele pe pamant. Daca cineva vrea sa inteleaga filozofia asiatica sau budismul sa puna mana sa citeasca cartile de referinta din domeniu. Filmul lui Ki-duk Kim e ok ca entertainment si o sursa buna de wallpaper-uri, dar cam atat.

Liviu-
12 Sep 2009, 22:56
Filmul m-a surprins intr-un mod placut. Dupa cum a decurs primul capitol nu ma asteptam deloc la ce a urmat, dar mi-a placut ideea prezentarii fiecarui anotimp intr-o diferita perioada a vietii.

Din ce am observat in topic mai multi ati vorbit depsre un anume animal din film, dar nici unul despre faptul ca in fiecare anotimp era prezent un nou animal. Nu as putea spune cu siguranta ce reprezinta fiecare pentru ca nu am cunostinte de acest fel, dar macar am putea ghici sau ne-am putea informa. Acel topic de pe IMDB pe care l-am pus mai sus contine niste incercari reusite de a le explica dupa parerea mea.

Animalele si anotimpurile par a fi de asemenea in stransa legatura cu perioada vietii personajului principal. Acestea ar fi:

primavara - caine - copilarie
vara - cocos - tinerete
toamna - pisica - adult
iarna - sarpe - batranete

Presupun ca relatia anotimp/perioada a vietii e cat de cat clara, mai greu insa e cu simbolismul animalelor. Si in ultimul capitol e prezent un nou animal, o testoasa, care poate ar fi cumva mai usor de explicat? Din ce am vazut ar putea fi asociata cu ciclul vietii, adica dupa cum am putut vedea de altfel, personajul principal la randul sau ia sub aripa sa un nou baiat, care se pare ca face aceleasi greseli, asa cum probabil si inteleptul care l-a invatat pe el a facut de asemnea aceleasi greseli in tineretea sa.

Mi se pare ca legatura dintre cocos si tinerete e poate cea mai clara. Acea perioada e marcata de atractie sexuala si neliniste si as putea vedea o astfel de legatura. De asemenea sarpele ma duce cu gandul la intelepciunea pe care au batranii si la care se vede clar ca el a ajuns, luandu-i de altfel locul fostului sau maestru. Cat despre caine si pisica nu prea stiu, dar am vazut niste teorii interesante in acel topic.

Semne de intrebare mai am si pentru ceea ce s-a intamplat in finalul iernii, cand calugarul a carat acea piatra pana in varful dealului. Presupun ca acea piatra poate fi vazuta ca greutatea si vina pe care el a avut-o dintotdeauna pe suflet si cu care abia acum, la maturitate a ajuns sa se impace, devenind astfel pregatit din punct de vedere spiritual pentru a fi insusi un maestru, asa cum el l-a avut pe al sau. Ceea ce nu inteleg este de ce el a legat si cele trei vietuitoare, mai ales dupa ce s-a intamplat in propria lui copilarie. Inca o intrebare e daca cele trei vietuitoare legate reprezinta si ele ceva precum probabil o fac cele caracteristice anotimpurilor.

Acum s-ar putea ca toata aceasta discutie despre simbolismul filmului sa fie inutila si inexistenta, dar am scris oricum de dragul placerii de a incerca sa intelegem un film.

Oricum filmul mi-a lasat o impresie frumoasa si in ciuda faptului ca pare un film destul de simplu mi se pare puternic din punct de vedere spiritual si al impactului pe care il are asupra privitorului. Sunt insa de acord cu ce ai zis mai jos (illo), s-ar putea ca filmul sa ni se para doar noua mai interesant datorita faptului ca e ceva exotic pentru noi, dar pana la urma asta ma intereseaza mai putin. M-am simtit bine vizionandu-l si spre deosebire de multe alte filme a reusit sa-mi ramana in memorie prin faptul ca a fost o experienta diferita de ceea ce gasesti in majoritatea filmelor. Cu atat mai mult cu cat imi plac filmele care ma fac sa meditez.

Liviu-
13 Sep 2009, 00:05
Ai inteles gresit. Inainte sa faca illo curatenie era o pagina intreaga despre Patapievici, iar cel care distrusese topicul era nimeni altul decat suspect de bizar. De altfel eram de acord cu tot ce ai scris tu in acea discutie, chiar daca nu avea legatura cu filmul...

sinaxis
20 Oct 2009, 14:02
Am reusit sa vizionez si eu filmul. Dupa parerea mea, e o realizare foarte buna. Ma uimeste cinematografia coreeana care are realizari excelente. Sincer, am ajums la film dupa ce am vazut seria "Giuvaerul palatului" care a reusit sa ma captiveze. Transpunerea cinematografica a regulilor civile si morale, obiceiurilor de viata dar si a filozofiei asiatice, coreene are pentru noi ceva inedit. Modul de prezentare, cu detalii, simbolistic, e interesant. Filmul vazut poate fi o exemplificare ideala a religie Tonghak (Chundo Kyo) o combinatie intre confucianism, daoism si budism. E interesanta si o paralela intre spiritualitatea chundo si cea crestina, acest film si Ostrovul a lui Pavel Lungin.
Filmul are si aspecte morale pozitive, intai e o palma peste gura celor ce condamna toate religiile in bloc ca fiind generatoare de razboaie si manipulare iar mai apoi sublineaza faptul ca orice spiritualitate are ca scop un om mai bun, autodepasit prin cunoastere de sine si prin ajutorul divinitatii.

Dragomara
31 Oct 2009, 08:35
Am reusit sa vizionez si eu filmul. Dupa parerea mea, e o realizare foarte buna. Ma uimeste cinematografia coreeana care are realizari excelente. Sincer, am ajums la film dupa ce am vazut seria "Giuvaerul palatului" care a reusit sa ma captiveze. Transpunerea cinematografica a regulilor civile si morale, obiceiurilor de viata dar si a filozofiei asiatice, coreene are pentru noi ceva inedit. Modul de prezentare, cu detalii, simbolistic, e interesant. Filmul vazut poate fi o exemplificare ideala a religie Tonghak (Chundo Kyo) o combinatie intre confucianism, daoism si budism.
Timp de mai multe luni tot m-au stresat 2 dintre colegii mei cu telenovela "Giuvaerul palatului", în fiecare dimineaţă de la 7:30 la 87:15 îşi povesteau impresiile, sau ce mai văzuseră-n "avanpremieă" pe Internet. Tot s-a rugat de mine, unul dintre ei să mă uit măcar la un episod, eu i-am spus că 5 pm este oră indicată de uitat la TV doar dacă, Domane fereşte! eşti imobilizat în pat! No, n-am timp să mă uit la filmele de calitate etc. :D

E interesanta si o paralela intre spiritualitatea chundo si cea crestina, acest film si Ostrovul a lui Pavel Lungin.
Eu una nu am văzut Ostrovul ca pe un film creştin dedicat. Din punctul meu de vedere Ostrovul este povestea încercării de răscumpărare a unei greşeli. Şi nu ştiu de ce, credinţa, de fapt habotnicia de care dă dovadă tipul mi se pare cel mai comod, egoist şi oarecum ipocrit mod de-a rezolva problema. Pentru mine morală, şi net superioră dpdv uman ar fi fost eventualitatea-n care tipul ar fi căutat şi încercat să ajute în orice fel familia comandatului lui, cel pe care-l trădase, şi a cărui moarte (credea că) o produsese.