PDA

View Full Version : The Dreamers (2004)


Jay
17 Jul 2004, 18:12
Aseara am vazut acest film extraordinar si am stat si m-am gandit mult si bine .....si am ajuns la concluzia ca acest film nu are nici un defect...Cel putin eu nu i-am gasit nici unul. Voi?
Un film de Bernardo Bertolucci care prezinta viata boema a trei studenti(doi gemeni francezi si un american studenti la cinematografie) din Parisul anilor '60. Chiar daca majoritatea scenelor au loc in apartament, nu te poti plictisi nici macar un minut... Un film necenzurat, erotic, dar fara pic de vulgaritate(e la moda). Cel mai mult mi-a placut atunci cand unul dintre ei interpreta un rol dintr-un film mai vechi si ii punea sa ghiceasca, iar daca nu stiau, le dadea tot felul de pedepse ciudate. Din cate am citit, acest film este compus din multe cadre preluate din filmele clasice, anii 20-30.
In doua cuvinte: TREBUIE VAZUT.

http://www.cinemagia.ro/movie.php?movie_id=8467&hist=0

calinul
22 Jul 2004, 20:14
The Dreamers (2004)

Un film foarte bun, din care invatam cateva chestii legate de cultura generala despre film. Mi-a placut enorm povestea. O sa vedeti ca nu se aseamana cu nimic altceva de pana acum. Puteti sa cautati pe unde vreti dar nu veti gasi nimic asemantor cu el. Si genul este unul "delicat": Drama, Erotic, Istoric. Este un succes al regizorului Bernardo Bertolucci. La o a doua vedere, filmul este unul despre "nimic" - adica actiunea este redusa, nu se pune accent pe actiune (in cazul asta). Este un film linistit, la care te uiti din placerea imaginilor pe care le vezi. Practic, nici nu ai nevoie de o actiune de proportii intr-un astfel de film. Am zis ca nu se aseamana cu nimic de pana acum deoarece este foarte "ciudat", poate unul dintre cele mai "ciudate" filme pe care l-am vazut. Este un "film in teatru". Asta ce inseamna? Inseamna ca sunt de fapt 3 personaje "principale" si ca tot scenariul este '"aruncat" asupra lor.
Nu este deloc plictisitor si chiar iti pare rau atunci cand se termina. Finalul este "sec" dar spune multe. Chiar foarte multe.
Am fost foarte impresionat in primul rand de regie. Apoi de scenariu si de celelalte... De remarcat interpretarea lui Eva Green. Wow!

Concluzia: The Dreamers este o arta plastica transpusa pe marele ecran. Practic - este un film in care iti place totul.

De ce nu ii dau gradul maxim? Ca sa-l provoc pe Bertolucci sa mai faca astfel de filme minunate!

4.5/5

raven88
23 Jul 2004, 12:08
o alta scena pe care nu o sa o uit este cea in care parintii vin acasa si ii gasesc pe cei 3 dormind goi

Ambra Blu
23 Jul 2004, 20:15
Un film pretentios, artsy fartsy, cu Bertolucci care in afara de nuditate si sex-related issues nu mai stie nimic sa faca, fie ca e vorba de "Un ceai in Sahara" sau de "Ultimul tangou la Paris". Filmul de fata e subtirel, si nu ma face sa ma simt nici beatnik, nici anti-american. Personaje de film erotic subtirel si scene gratuite, ca cea a deflorarii fetei sau grotesti chiar, cu fotogafia lipita pe penis. Stay away.

herbert
23 Jul 2004, 22:02
batranul Bertolucci (ce morala impecabila au comunistii) a mizat si el pe sex, un succes comercial garantat. n-a fost sa fie. filmul este, in schimb, un omagiu adus generatiei sale, tineretii “revolutionare” si “protestatare” (portretul lui Mao din casa), vremurilor cand filmul chiar insemna ceva. Berto… refuza tehnicile moderne, filmeaza intr-un limbaj cinematografic curat… placut pentru ochi… aceeasi frumusete formala, de deosebit rafinament din filmele sale anterioare…
zgomotul protestantilor de afara e concurat de icnetul orgiastic din casa. sexul – o modalitate de a cunoaste lumea. cam visatori “practicantii”, ajunsi sa rascoleasca tomberoanele…
dar si cu parintii (labagii ’68, care conduc acum atat de oligofren Europa) nu mi-i rusine. tatal nu este oripilat de ce vede in casa (trupuri goale, istovite de sex s. cl.), ci de faptul ca i-a fost golita o sticla din vinul lui de colectie. mi-a placut. ce mi-ar fi facut oare ai mei???
cateva trucuri marca Bertolucci: sex in trei, stegulete rosii…
refrenul filmului: visatorii vin si pleaca. pana la urma, din toate aceste “revolte” & dramolete ramane Franta – titrele de final curg pe un cantec de Edit Piaf
merita vazut

Ambra Blu
23 Jul 2004, 23:46
Un Bertolucci net sub "Ultimul Imparat". Imi amintesc numai ce miscari de camera facea cu macaraua acolo, ce lust si opulenta in imagini. La un moment dat se aude sunetul clopotului, macaraua se ridica peste paravan sa priveasca in directia sunetului, apoi se lasa iarasi in jos. Superpizda.

herbert
24 Jul 2004, 19:16
Un Bertolucci net sub "Ultimul Imparat". Imi amintesc numai ce miscari de camera facea cu macaraua acolo, ce lust si opulenta in imagini. La un moment dat se aude sunetul clopotului, macaraua se ridica peste paravan sa priveasca in directia sunetului, apoi se lasa iarasi in jos. Superpizda.

nu poate fi comparat cu "L'ultimo imperatore", sunt in categorii diferite. Bertolucci era mai tanar, mai impetuos (carnetul de membru PCI ii "bomba" pieptul), avea anvergura, a fost complice cu "cenzorii" chinezi, pentru ca "imparatul" nu trebuia sa iasa "mai bun" decat in memoriile (si ele verificate) ale lui Pu Yi. a si fost primul regizor strain caruia i s-a permis sa filmeze in "Curtea interzisa" de la Beijing.
"The Dreamers" e o privire in urma, melancolica, spre tineretea sa agitata si cu destule complicatii... inclusiv sexuale.

Ambra Blu
24 Jul 2004, 23:32
Da, perfect de acord cu tot ce ai zis - stiam si de privilegiile acordate lui Bertolucci, the first ever to shoot in orasul interzis - insa, fiind tot la un film de Bertolucci, nu pot sa nu imi exprim nemultumirea fata de temele lui de juvenete, tratate la o virsta inaintata. Fratre Bertolucci, fugit irreparabile tempus, ai vazut ce cinstit a facut Bergman cu "Fragii salbatici", si-a asumat batrinetea si viata trecuta, tu de ce vrei sa ramii cu the politicall imbued sixty sixties? Bine, acum sint unfair pentru ca nu mi-a placut nici Sheltering Sky, cu povestea tragica a cuplului agonic (decit cu exceptia unor rafinamenturi sexuale, v. scena cind el merge la araboaica in cort), nici Tangoul, nici aventurile erotice ale celor tiner nebunei. Prefer si o alta epoca, de fapt, o generatie pierduta americana care o arde aiurea la Paris, dupa cum arata cinstit Henry & June.

herbert
25 Jul 2004, 01:18
tata Bertolucci e un voyeur-ist caruia ii este frica... de moarte. ultimele placeri accesibile - privitul unor trupuri tinere care se cupleaza, urla, se chinuiesc dulce-dragalas. nu-l acuz de perversitate, il inteleg... toti vom imbatrani.

Dan Gerose
10 Aug 2004, 16:37
Mie filmul mi-a placut. E drept, imi place Bertolucci. Bine scris si regizat, bine jucat, poveste agreabila...

Jay
10 Aug 2004, 21:07
Un Bertolucci net sub "Ultimul Imparat". Imi amintesc numai ce miscari de camera facea cu macaraua acolo, ce lust si opulenta in imagini. La un moment dat se aude sunetul clopotului, macaraua se ridica peste paravan sa priveasca in directia sunetului, apoi se lasa iarasi in jos. Superpizda.
Nu inteleg de ce compari Ultimul imaprat cu The Dreamers, pentru ca fac parte din categorii diferite de filme.,Nu?... Ce miscari cu camera sa faca intr-un apartament din Paris? De fapt mi se pare ca se "joaca" destul de bine cu imaginea, oglinzile si chiar cu pozitia camerei.... Intradevar Ultimul Imapart este peste... dar eu nu vreau sa le compar...

klein
22 Mar 2005, 15:31
Un film pretentios, artsy fartsy, cu Bertolucci care in afara de nuditate si sex-related issues nu mai stie nimic sa faca, fie ca e vorba de "Un ceai in Sahara" sau de "Ultimul tangou la Paris". Filmul de fata e subtirel, si nu ma face sa ma simt nici beatnik, nici anti-american. Personaje de film erotic subtirel si scene gratuite, ca cea a deflorarii fetei sau grotesti chiar, cu fotogafia lipita pe penis. Stay away.

de acord cu Ambra: film cu pretentii dar care nu reuseste sa se ridice din mediocritate. Se vede ca s-a strofocat sa faca un film interesant, boem, dar nu i-a reusit. scenele sunt artificiale si fara consistenta. in schimb "Ultimul tango..." mi-a placut. MI s-a parut mai bine argumentat, o istorie care sta in picioare. ceea ce m-a socat a fost declaratia lui Brando in care zicea ca a fost dezgustat sa joace in filmul lui Bertolucci. Nu pricep de ce-a mai acceptat. Asta mi se pare destul de penibil. Daca nu crede in meseria pe care o face e destul de grav.

KORBEN
24 Mar 2005, 23:24
i sognatori-5/5
dupa 2 rateuri (mai exact mediocritati) cum ar fi Little Budha (sau budismul explicat pentru copii si oligofreni/americani) si The Last Emperor (sau As soon as he`ll get the comunist cock out of his mouth mr bertolucci will tell you how great, humain and so much needed comunism is) italianu cu untu si tangoul recidiveza cu Dreamers.
care Dreamers e... nici asa, nici pe dincolo. suspect de aproape de capodopera, filmu asta facut la 70 si ceva de ani arata ca se poate, ca timpu chiar schimba (uneori) lucrurile in bine.
marile si obsedantele teme, sexu la hectolitru, comunismul superb si inaltator, personajul central masculin care nu prea intelege ce, cum si de ce se intampla sunt reluate... pentru prima oara cu luciditate si nostalgie, drept care devin digerabile.
fara fascisti diabolici sau tarani comunisti martirizati (novecento), fara a vrea sa impuna publicului ca filmele lui sunt cruciale pentru ca istoria are un sens (care evident ar fi bunsatrea generala oferita de comunism-ultimul imparat; conformistul), dar cu (auto-)ironie, melancolie, linkuri cu caru spre repere picturale, cinematografice sau muzicale (ba chair si filosofice) mr b reuseste in visatorii un KillBill al lui, propriu si personal.
protestele si tot ce implica marea simpatie pro-mao, lenin, stalin si alti

nume
24 Mar 2005, 23:44
dupa 2 rateuri (mai exact mediocritati) ... si The Last Emperor (sau As soon as he`ll get the comunist cock out of his mouth mr bertolucci will tell you how great, humain and so much needed comunism is) italianu cu untu si tangoul recidiveza cu Dreamers.
Te suspectez de alcool in sange. Da de unde, sau pe ce te bazezi ?

care evident ar fi bunsatrea generala oferita de comunism-ultimul imparat
:shock:

KORBEN
24 Mar 2005, 23:50
sunt de fundal, elemente de recuzita...
nu pentru ca bertolucci ar fi tradat marea cauza, cat pentru ca timpul si luciditatea au facut ca "la gauche caviar" sa para pentru prima oara in ochii batrani ai regizorului ca simplu moft ( pana si personajele inteleg ca oricate postere cu vietnamu comunist ar avea pe pereti si oricat de cool ar fi lampa in forma de mao, comunismu implica si altceva in afara de citirea cartilor de doctina in aparatamentu de sute de mii de para al babacilor)
asa ca personajele nu sunt atat visatori cat 'fu- tangi'... cum altfel pot fi 3 adolescenti intr-un film de bertolucci? desi sex la metru, nuditate nonstop... dublate de o retea complicata si bizara de sentimente, manipulari; la un moment dat filmul de vine foarte de interior, nu numai pentru ca 90% din timp personajele stau in apartamentul din centrul parisului, cat si (de fapt mai ales pentru ca) sentimentele si procesele interioare din mintea personajelor sunt mult prea puternice ca toata mascarada abundentei de faze sexuale sa le mai umbreasca
apropos de nuditate, louvre-ul nu e folosit doar ca pista de alergari, mr b "citeaza" din anumite tablouri; la fel cum si citeaza din enspe filme
deci..visatorii sunt generatia `68 care a marsat pe strazi cu ce nu trebuia in cap si-n gura (comunismu) si s-au pierdut intr-un simulacru de revolutie fara scop

herbert
25 Mar 2005, 00:39
mai Korbene, ai produs o interpretare baroc-psihedelica...
un fel de descifrarea descifrarii...
tre' sa inteleg ca ti-a placut?...
si mie mi-a placut pelicola batranului comunist voyeurist.
am scris frumos despre el la topicul Bertolucci (vezi, vedeti)

cred ca esti in mare eroare cand descalifici Buda si Imparatul.
ce naiba, n-ai nici un dumnezeu? :)

KORBEN
25 Mar 2005, 07:13
@nume
pai, uite fara alcool in sange ma bazez pe il conformista, la strateggia del ragno si novecento, ba chiar si pe tangoul ala cu unt care nu-mi place de nici o culoare; filme care spre diferenta de micu buda (film conceput pe buda) si ultimu imparat ( simpatiile si adeziunile la miscari comuniste /socialiste sunt impardonabile, mai ale cand sunt in nestiinta de cauza) sunt cinema
spre diferenta de ultima buda care e, cel mult cinematografie (as in cinematography)

KORBEN
25 Mar 2005, 07:17
mai Korbene, ai produs o interpretare baroc-psihedelica...
multumesc
un fel de descifrarea descifrarii...
asta ar vrea sa spuna ca dreamersii e o descifrare?
daca da e o ipoteza de lucru
cel mai probabil gresita
tre' sa inteleg ca ti-a placut?...
mult
si mie mi-a placut pelicola batranului comunist voyeurist.
mda.. ou sont les voyeurists d`antan???
am scris frumos despre el la topicul Bertolucci (vezi, vedeti)
cat modestie
cred ca esti in mare eroare cand descalifici Buda si Imparatul.
nu lew descalific; nu-i nici o competitie
doar ca sunt mult sub (orice decenta sau intelect si) alte pelicole ale BV-ului
ce naiba, n-ai nici un dumnezeu? :)
gsus fu Cking krist! de unde ai mai scos si replika asta?

nume
25 Mar 2005, 07:58
gsus fu Cking krist! de unde ai mai scos si replika asta?
Din putzul gandirii.

Revenind, eu la Ultimul Imparat n-am vazut nici un elogiu al comunismului, ba din contra.

Adia
08 Apr 2005, 17:01
Sexualitatea si relatia celor trei in acest film poate fi superba doar daca stii cum sa o privesti. Altfel te scarbesti mai ceva ca la un film porno.
Eu am privit-o psihanalitic si am pus lupa pe faptul ca cei doi erau gemeni. Si tare bine si frumos arata ...

tailgunner
10 Apr 2005, 12:27
chestiile psihanalitice nu se vad cu lupa

"Am vazut" si eu The Dreamers azi noapte, e un fel de a spune, ca tot adormeam, ma trezeam, mai vedeam niste corpuri goale, iar adormeam, ma trezeam, mai auzeam niste idei pretioase, adormeam definitiv, ma trezeam ca BSPlayerul isi terminase treaba. ma uitam la cea de linga mine, care avusese rabdarea sa se uite in intregime, ii zicem, bun, ne culcam?
marxism & cinefilie (destul de mecanice echivalarile dintre decupajele filmelor vechi si cele ale lui bertolucci), vegheate de sinii ciudati ai Evei Green si de pizduca ei de fecioara. Cred ca lui bertolucci nu i-a fost clara relatia dintre politic si sexual in filmu asta, si n-a reusit sa le lege prea coerent (diagnostic indoielnic, marturisesc, avind in vedere vizionarea mea lacunara). Daca o sa am chef sa-l revad, poate ma lamuresc.

keyzer soze
08 May 2005, 19:55
vegheate de sinii ciudati ai Evei Green si de pizduca ei de fecioara

pizduca nu-i a ei.
si ce dreq e asa de ciudat la mamela respectiva?

Jay
08 May 2005, 22:08
cred ca esti in mare eroare cand descalifici Buda


ei bine....
le film Buda egal buda... un fel de buda bar al muzicii electronice... se vrea... se vede... da nu este... de la personaje si pana la istoria in sine...totul miroase a buda.

herbert
08 May 2005, 22:47
da, Jay, o "argumentatie" irefutabila :)

Serghei
09 May 2005, 00:08
Vazut acum cateva zile a 2-a oara.

Un film despre o stare de spirit."Aveai sentimentul acela ca totul e posibil,ca totul se poate schimba,ca putem construi o alta lume".Am ales sa-l vad prin ochii cinefilului,m-a interesat mai putin ca aia si-o trageau fara prejudecati.Intreaga memorie cinefil-afectiva a lui bertolucci pusa pe pelicula,de la Chaplin si Keaton(ehh Keaton) pana la Nicholas Ray,Godard(Jean Seberg :oops: ) si Jerry Lewis.Corelarea imaginilor cu Léaud din prezent si din '68 si insertiile din filmele mai vechi sunt de efect.De fapt Bertolluci transpune pe pelicula una din axiomele lui Godard-filmul e forma de arta care imprumuta de la viata dar da si ceva inapoi.Cinefilii traiesc prin filme,recreaza cursa prin Luvru(Bande a part),inlocuiesc clasicii cu icoane moderne-Marilyn Monroe peste chipul Libertatii lui Delacroix si ultimul omagiu adus cinematografului,Theo masturbandu-se in fata unui poster cu Greta Garbo.
Doua momente in care am ras afirmativ.Comparatia dintre cinefili si masonerie(m-a dus cu gandul la intalnirile cinemagia) si cea dintre Mao si un regizor de film(apropo de capacitatile politicii si filmului de a manipula).
+Edith Piaf - Non, Je Ne Regrette Rien

Bertolucci trebuie admirat pt. ca in definitiv spune povestea a 3 oameni,a unui moment controversat,a unei stari de spirit.Toate influentate puternic de film.

De revazut

P.S.Ca mi-am adus aminte de Lewis.In '72 a pornit proiectul unui film (The Day the Clown Cried)f.controversat,un clovn evreu in timpul celui de-al doilea razboi mondial este trimis in lagarul de concentrare unde e tinut in viata pentru a-i atrage pe copii in camerele de gazare.Filmul nu a fost terminat iar singura copie e tinuta de Lewis intr-un seif privat.

Alex Leo Serban
09 May 2005, 09:48
pt serghei

am mare incredere in ce scrii, dar te implor - fii mai atent la ortograf!!!
deci: bertolucci, marilyn, bande a part

Serghei
09 May 2005, 23:24
am mare incredere in ce scrii, dar te implor - fii mai atent la ortograf!!!
deci: bertolucci, marilyn, bande a part

Da.
Oboseala.
I-am dat un edit.

nume
09 May 2005, 23:29
pizduca nu-i a ei.

De unde stii tu mah, ai cautat-o ?
Oboseala.

Ca closer ..

keyzer soze
10 May 2005, 06:30
Da, in realitate are o alunita pe labia stanga. 8)

BeNnY
10 May 2005, 14:51
Ma asteptam la ceva mai mult decat sex fara sentiment. Asta e in prima ora. Apoi niste chestii mai interesante, dar prea multe teme abordate. Si sex si tineri si politica si sentiment si atat. Incearca sa spuna atat de multe ca nu spune nimic. Si jucat slabut, mai ales Michael Pitt si celalalt tip care-si ascunde lipsurile in spatele unui accent fals, idiot si idiot. Nu pot spune ca nu mi-a placut Eva Green, totusi. Chiar daca scenele cu nuditate s-au jucat cu atata nonsalanta, nu sunt sigur ca asta e bine. Ca asta voiam, adica. Gorzo avea dreptate, in ultima vreme se fac din ce in ce mai multe filme despre filme, mult mai ingrijorator decat faptul ca hollywoodu' produce numai sequel-uri. Aparent it touched Bertolucci too.

Leonard
10 May 2005, 15:30
poate cã nu au exagerat americanii cînd i-au dat ratingul NC-17. Nu e chestia filmul ar trebui interzis din cauza scenelor de sex, ci cã copii sub aceastã vîrstã n-ar înþelege nimic din el din pricina lipsei cunoºtinþelor de istorie cinematograficã (avea dreptate Stelian Tãnase în emisiunea Premiere Cinematografice de pe Cultural). probabil cã trebuiau sã-i dea la noi IM-18 în loc de IC-14, oricum a fost destul de controversat ratingul.
@Benny, nu uita cã ºi Kill Bill e compus din numeroase citate ºi referiri la alte filme. Totuºi, de ce îþi place atît de mult?
te sfãtuiesc sã uiþi cã ai vãzut Dreamers ºi sã-l revezi peste vreo 5-7 ani

BeNnY
10 May 2005, 15:51
Dramatizezi. Nu am vazut nici nu alt Bertolucci decat the last emperor intr-un trecut indepartat. Da, nu am inteles nimic si probabil ca trebuia sa tac din gura, sa nu fac ca orbu' la cinema "Ba n-a fost bun filmu', n-am vazut nimic". Nu mi se pare ca sunt pe acelasi plan, Dreamers si Kill Bill.

keyzer soze
10 May 2005, 17:39
Nu, nu sunt pe acelasi plan. Tarantino citeaza mai subtil si, oricum, din filme atat de underground ca nu a auzit decat el de ele.
Dar Leonard are dreptate - pentru o experienta cinefila implinita, trebuia sa fi vazut carca de Godard-uri, Truffaut, blah, blah, pentru a te bucura pe deplin de 'Dreamers'. Macar 'A bout de souffle', 'Band a part', 'Weekend'.
ps: scuze pentru incoerenta, stiu ca e devreme, dar vinu-i bun, inima cere...

nume
10 May 2005, 18:48
ps: scuze pentru incoerenta, stiu ca e devreme, dar vinu-i bun, inima cere...
Legatura cu filmul fiind ?
Da, in realitate are o alunita pe labia stanga. 8)
Miroase ?

BeNnY
10 May 2005, 19:31
Nu, nu sunt pe acelasi plan. Tarantino citeaza mai subtil si, oricum, din filme atat de underground ca nu a auzit decat el de ele.
Dar Leonard are dreptate - pentru o experienta cinefila implinita, trebuia sa fi vazut carca de Godard-uri, Truffaut, blah, blah, pentru a te bucura pe deplin de 'Dreamers'. Macar 'A bout de souffle', 'Band a part', 'Weekend'.
ps: scuze pentru incoerenta, stiu ca e devreme, dar vinu-i bun, inima cere...

Da, nu zic ca Leonard n-are dreptate, are dreptate, dar atitudinea patronising nu o agreez. Si Kill Billu' consider ca am inteles ce era de inteles, si l-am savurat. Esti mai citibil cand esti sub influenta. Presupun ca alcoolul te scufunda la nivelul pamantenilor?

Ambra Blu
10 May 2005, 22:59
Tarantino citeaza mai subtil si, oricum, din filme atat de underground ca nu a auzit decat el de ele.


Lady Snowblood? Casablanca? Filmele lui Sergio Leone?

Nu e chestia filmul ar trebui interzis din cauza scenelor de sex, ci cã copii sub aceastã vîrstã n-ar înþelege nimic din el din pricina lipsei cunoºtinþelor de istorie cinematograficã (avea dreptate Stelian Tãnase în emisiunea Premiere Cinematografice de pe Cultural).

Leonard, dar pe mine ce ma sfatuiesti? Am vazut o caruta de filme, mai bune, mai rele, din cind in cind mai imi ceri si tu cite o sugestie la ce sa te uiti, ia zi-mi deci. Daca mai ma uit o data la The Dreamers, exista riscu' sa il gasesc mai de ca-cat? Sau, din prima, sa uit ca a existat vreodata?

Jay
10 May 2005, 23:37
Ca un viitor critic de film ce te vad... benny... ar trebui sa nu intri in aceeasi capcana a cronicilor fara de inteles... si cu putin substrat cinematografic... jucat prost? prea multe teme? prea mult sex?(faza din bucatarie, apoi in camera lui+plus o laba nevinovata...ahh si o limba la ea in camera)... cut me some slack... regula generala: gorzo nu are niciodata dreptate...
@ambrablu... cred ca mai merita o vizionare

BeNnY
11 May 2005, 06:53
regula generala: gorzo nu are niciodata dreptate...

Mda. Bullshit. Si Michael Pitt chiar mi s-a parut slab. Rau. De altceva nu ma mai ating.

Leonard
11 May 2005, 14:35
Leonard, dar pe mine ce ma sfatuiesti? Am vazut o caruta de filme, mai bune, mai rele, din cind in cind mai imi ceri si tu cite o sugestie la ce sa te uiti, ia zi-mi deci. Daca mai ma uit o data la The Dreamers, exista riscu' sa il gasesc mai de ca-cat? Sau, din prima, sa uit ca a existat vreodata?
pe tine nu te sfãtuiesc nimic, cã eºti major ºi vaccinat. pot doar sã-þi fac recomandãri, fiindcã ºtiu cã avem cîteva preferinþe comune la filme ºi cunosc cam ce genuri þi-ar plãcea ºi ce nu. Nu cred cã þi-aº fi recomandat The Dreamers, poate ºi din cauzã cã ºtiu cã dispreþuieºti filmele mai vechi ºi perioada anilor 60 pe care o omagiazã filmul. da, îþi cer sugestii la filme mai noi despre care nu am detalii.
Deci despre The Dreamers poþi sã zici cã nu e genul tãu, nu cã e prost. Demonstreazã cã e prost. Comentariile tale negative de pe pagina anterioarã s-au referit la scenele de sex, cã e 'subþirel'. Da, dacã comentai un film porno ºi scenele de sex arãtau ca în The Dreamers, puteai sã zici cã e subþirel.

nume
11 May 2005, 18:02
pe tine nu te sfãtuiesc nimic .
Eu am impresia ca te lua la misto.

Comentariile tale negative de pe pagina anterioarã s-au referit la scenele de sex, cã e 'subþirel'. Da, dacã comentai un film porno ºi scenele de sex arãtau ca în The Dreamers, puteai sã zici cã e subþirel.
Eu cred ca trebuie sa fie unu' si cu super cardeala si sa fie si super bun. Poate baga Ambra cateva exemple...

notorious
11 May 2005, 22:28
Deci despre The Dreamers poþi sã zici cã nu e genul tãu, nu cã e prost. Demonstreazã cã e prost.

nu e prost, dar este departe de a fi 'bun'.

mie nu imi place chiar deloc genul asta de exteriorizare a cinefiliei - dragostea pentru film nu sta NUMAI in citate fatise din filme ale anilor '30-'40 si lungi trancaneli despre chaplin, keaton, nicholas ray s.a. dragostea pt film se exprima altfel, creand un subiect, inchegand o naratiune, care sa duca cu gandul la mainsteam-ul epocii cinematografice care si-a pus amprenta asupra filmului tau, recurgand la omagii, aluzii s.a.m.d. cu subtilitate, cu alte cuvinte. desi am consumat destul godard, truffaut si altii, eu nu le-as dedica un film, doar ca sa arat ce moale a fost pernuta pe care am cazut in fund dupa ce le-am consumat.

iar a 'provoca' nu inseamna neaparat a baga in prim plan pizde si/sau puli, scene de onanie, futaiuri sau orgii. asta este mai degraba pornografie.

nu, gratuitatea acopera filmul lui bertolucci...

nume
11 May 2005, 22:41
iar a 'provoca' nu inseamna neaparat a baga in prim plan p**** si/sau puli, scene de onanie, futaiuri sau orgii. asta este mai degraba pornografie....
Lol, depinde. Il vad si eu in seara asta si comentam. L-am luat ca mi-au placut luarile in penix de pe marginea lui.

herbert
11 May 2005, 23:08
nu e prost, dar este departe de a fi 'bun'.

mie nu imi place chiar deloc genul asta de exteriorizare a cinefiliei - dragostea pentru film nu sta NUMAI in citate fatise din filme ale anilor '30-'40 si lungi trancaneli despre chaplin, keaton, nicholas ray s.a. dragostea pt film se exprima altfel, creand un subiect, inchegand o naratiune, care sa duca cu gandul la mainsteam-ul epocii cinematografice care si-a pus amprenta asupra filmului tau, recurgand la omagii, aluzii s.a.m.d. cu subtilitate, cu alte cuvinte. desi am consumat destul godard, truffaut si altii, eu nu le-as dedica un film, doar ca sa arat ce moale a fost pernuta pe care am cazut in fund dupa ce le-am consumat.

iar a 'provoca' nu inseamna neaparat a baga in prim plan p**** si/sau puli, scene de onanie, futaiuri sau orgii. asta este mai degraba pornografie.

nu, gratuitatea acopera filmul lui bertolucci...

surprins de comentariul tau, dar fiecare cu intelegerea (nu zic infirmitatea) sa.
filmul e bun.

Serghei
12 May 2005, 01:53
filmul e bun.

Mi dir frend,esti in eroare.E un film cu intentii bune.

Domn' Bertolucci a incercat sa aduca pe ecran sentimentul unei epoci numai ca a pierdut sentimentul pe la jumatatea filmului.
Daca ai observat filmul incepe si se termina cu o demonstratie,inceputul si capatul de linie a ceea ce s-ar dori a mood piece
...da' daca stau bine sa ma gandesc oamenii aia de au iesit in strada in '68 nu erau goi,nu era gay pride parade.Au iesit pt. niste idei.
...si libertatea sexuala nu are nici o legatura cu a fi un spirit liber.
...si threesome-ul putea fi plasat la fel de bine in anii '30 sau '05.
...si probabil ca in '72 bertolucci era iconoclast dar in epoca postmoderna a arata sex pe ecran nu mai socheaza pe nimeni.Daca baga o oaie sau orice alt animal exotic in ecuatie(cu conotatiile filosofice de rigoare) as fi ridicat din spranceana si as fi zis ca vine cu ceva nou.
Cum s-ar spune,la partea cu sexul Bertolucci e off-topic.

Trimiterile la filme mai vechi sunt ok.Sunt mai mult decat ok pt. ca sunt facute bine si merg pe o idee.
...da' daca ma uit la colegii lui de generatie(Godard,Antonioni-care au ramas la aceleasi principii) Bertolucci imi pare un batranel care pt. ca nu are trecere la femeile de azi mediteaza la alea din tinerete.
...si sa fim seriosi,cinematograful de calitate nu a murit.Dovada editia de anul asta a Cannes-ului.

...asta privind subiectul.

Ca limbaj cinematografic:
...are niste imagini f.bune in scenele din cinemateca+cateva imprastiate pe parcurs.
...da' cand bagi in cadru 3 personaje goale poti sa misti camera genial si sa-i filmezi din cele mai imposibile unghiuri ele tot aceleasi raman.

herbert
12 May 2005, 02:21
niet, Serghei.
am si eu rezervele mele fata de acest film, dar per ansamblu mi-a placut.
foarte discutabile judecatile tale. e loc pentru discutie, dar sunt obosit...
daca nu visez ceva rau, poate mai revin.
in general evit sa demonstrez lucrurile evidente. [/i]

nume
12 May 2005, 13:43
Ma asteptam la ceva mai mult decat sex fara sentiment. Asta e in prima ora. Apoi niste chestii mai interesante, dar prea multe teme abordate. Si sex si tineri si politica si sentiment si atat. Incearca sa spuna atat de multe ca nu spune nimic. Si jucat slabut, mai ales Michael Pitt si celalalt tip care-si ascunde lipsurile in spatele unui accent fals, idiot si idiot. Nu pot spune ca nu mi-a placut Eva Green, totusi. Chiar daca scenele cu nuditate s-au jucat cu atata nonsalanta, nu sunt sigur ca asta e bine. Ca asta voiam, adica. Gorzo avea dreptate, in ultima vreme se fac din ce in ce mai multe filme despre filme, mult mai ingrijorator decat faptul ca hollywoodu' produce numai sequel-uri. Aparent it touched Bertolucci too.
Valid comentariul tau. As mai adauga ca mult discutata secventa a periutei de dinti am vazut-o intr-o gramada de filme proaste, fara pretentii. Ca baiatul urineaza in chiuveta nu e o noutate, ca din intamplare ii scapa periuta de dinti a uneia dintre gazdele sale, iar nu e o noutate. ;)
Inca ceva, nu trebuie sa vezi Godard ca sa-ti dai seama ca Visatorii e un rahat. Iti poti da seama oricum.

BeNnY
12 May 2005, 13:44
Legat de ce se discuta la cel mai recent film: masturbarea in fata unui poster cu o actrita nu mi se pare a fi aducerea unui omagiu cinematografiei.

nume
12 May 2005, 13:47
Legat de ce se discuta la cel mai recent film: masturbarea in fata unui poster cu o actrita nu mi se pare a fi aducerea unui omagiu cinematografiei.
Chestia asta poate intra fara probleme la capitolul "dume cinemagia", un fel de top "rusinica" al forumului. Ar fi multe luni pe locul 1., mai ales ca vine de la un mare "erudit" al cinemagiei.
Cam tot ce fac aia acolo poate reprezenta un omagiu, si faptul ca o freaca degeaba, ca isi cauta mancare in gunoi asteptand cecurile de la papa etc etc etc :sick:

Jay
12 May 2005, 23:46
Vai.... nu-mi vine sa cred... mai nume mai... asta vezi tu la un film... faza cu periuta care s-a mai repetat in 7shda filme... vai de ce fugiti de clisee... totul e un cliseu.....
imagine, decor, regie, actori(inafara de american... de acord cu benny)... ce s-au intamplat cu alea? ... sau chiar cu muzica... uhhhh.... niet serghei...si nume te rog nu ma dezamagi si arunca-mi o critica din care sa aleg cate ceva....saru mana la toti

nume
12 May 2005, 23:57
vezi pe tiff critica. M-am saturat de visatorii astia.

keyzer soze
13 May 2005, 00:44
Serghei a scris:
Nu neaparat.Nu e o discutie despre apetitul pt. sex si manifestarile publice ci despre urmatoarele:
Daca analizezi semiotic scena ai sa vezi ca nu e vorba de un omagiu adus cinematografului prin faptul ca gestul se desfasoara in fata unui poster ci despre faptul ca fanteziile sexuale ale individului sunt conditionate de un etalon preluat din cinema.
...si daca observi ca acest gest nu e facut cu gandul la colega de scoala ci la posterul Marlenei Dietrich ai sa-ti dai seama ca se vrea o discutie despre efectele sociale si psihologice ale cinematografului asupra individului.De trecerea de la formele de imitatie cele mai simple(a imita coafurile vedetelor,a cumpara aceleasi haine etc.) la cele patologice(imitari de comportament,imitarea vocii etc.) si in cazul de fata la corelatia dintre fantezia sexuala si manipularea impusa de cinematograf.E apogeul demostratiei lui Bertolucci ca realitatea alternativa a cinematografului prelungeste realitatea cotidiana dar in acelasi timp o si anuleaza(intr-o oarecare masura) tocmai prin perfectiunea perspectivei oferite.
...si daca esti atent la geometria gestului ai sa observi o mistificare a unui act religios si implicit faptul ca zeii vechi au fost inlocuiti cu altii noi,care prin insasi natura lor sunt carnali..

mai serioja, da-o dreq de semiotica. daca unul se masturbeaza gandindu-se la jessica lange e un labagiu. dar, daca o face gandindu-se la king kong, atunci e un cinefil?. si (intrebati copiii de pe forum) polutiile adolescentei cu rem-ul zdranganit de coapsele lui marlene sau marilyn n-au legatura cu cinematograful, believe them. daca unul il viseaza pe angelopoulos si se trezeste cu scarnavia-n bracinari, atunci da, e cinefil, are o legatura carnala cu cinematograful si e un tampit.
in alta ordine de idei, m-am cacat pe mine de ras la faza cu geometria gestului. dute, vino, andante, andantissimo, pianissimo, aleluia, gol.
sunt curios sa citesc in continuare psihanaliza cine-onanistica a actului de autosatisfacere din 'krap nek'. indiciu: cordonul ala legat de beregata e o trimitere la portul ortodox al preafericitului. si-atunci, cine-i kournikova? intrebare, intrebare, pana la raspuns distanta este mare. habemus pula.

ps: hai sa ne impacam cu o bere la clubul bursei, inainte de inmormantarea lui lazarescu. 8)

BeNnY
13 May 2005, 06:42
Vai.... nu-mi vine sa cred... mai nume mai... asta vezi tu la un film... faza cu periuta care s-a mai repetat in 7shda filme... vai de ce fugiti de clisee... totul e un cliseu.....
imagine, decor, regie, actori(inafara de american... de acord cu benny)... ce s-au intamplat cu alea? ... sau chiar cu muzica... uhhhh.... niet serghei...si nume te rog nu ma dezamagi si arunca-mi o critica din care sa aleg cate ceva....saru mana la toti

Placute jocurile cu oglinzile, si foarte placuta faza cu Venus de Milo. Decor?

nume
13 May 2005, 07:56
Nu neaparat.Nu e o discutie despre apetitul pt. sex si manifestarile publice ci despre urmatoarele:
Daca analizezi semiotic scena ai sa vezi ca nu e vorba de un omagiu adus cinematografului prin faptul ca gestul se desfasoara in fata unui poster ci despre faptul ca fanteziile sexuale ale individului sunt conditionate de un etalon preluat din cinema.
...si daca observi ca acest gest nu e facut cu gandul la colega de scoala ci la posterul Marlenei Dietrich ai sa-ti dai seama ca se vrea o discutie despre efectele sociale si psihologice ale cinematografului asupra individului.De trecerea de la formele de imitatie cele mai simple(a imita coafurile vedetelor,a cumpara aceleasi haine etc.) la cele patologice(imitari de comportament,imitarea vocii etc.) si in cazul de fata la corelatia dintre fantezia sexuala si manipularea impusa de cinematograf.E apogeul demostratiei lui Bertolucci ca realitatea alternativa a cinematografului prelungeste realitatea cotidiana dar in acelasi timp o si anuleaza(intr-o oarecare masura) tocmai prin perfectiunea perspectivei oferite.
...si daca esti atent la geometria gestului ai sa observi o mistificare a unui act religios si implicit faptul ca zeii vechi au fost inlocuiti cu altii noi,care prin insasi natura lor sunt carnali..
Continui sa fii constant in stupiditate.
Griffith
"Filmele, domnul Griffith si eu"
autoare - Lilian Gish.

mai serioja, da-o dreq de semiotica. daca unul se masturbeaza gandindu-se la jessica lange e un labagiu. dar, daca o face gandindu-se la king kong, atunci e un cinefil?

Buna intrebare. :lol:

Blanche
13 May 2005, 16:15
vezi pe tiff critica. M-am saturat de visatorii astia.

Vazut critica.
Esti la unison cu vecina mea. Aceleasi comentarii. Esti cumva vecina mea casnica, mama lui Iulian, fan "Numai iubirea", care s-a uitat din greseala la filmul asta ?

Nota 1/10 ? ce teribilism ....

Nightwane
13 May 2005, 16:20
fan "Numai iubirea"

ala-s eu... :hmm:

nume
13 May 2005, 17:38
Vazut critica.
Esti la unison cu vecina mea. Aceleasi comentarii. Esti cumva vecina mea casnica, mama lui Iulian, fan "Numai iubirea", care s-a uitat din greseala la filmul asta ?
Nu, sunt chiar ma-ta ! Siktir !

BeNnY
13 May 2005, 17:46
Nu sunati prea visatori. Haideti, scoateti visatorii din voi si lasati vecinele, 'numai iubirea' si mamele in pacea lor sufleteasca.

notorious
14 May 2005, 09:53
Daca analizezi semiotic scena ai sa vezi ca nu e vorba de un omagiu adus cinematografului prin faptul ca gestul se desfasoara in fata unui poster ci despre faptul ca fanteziile sexuale ale individului sunt conditionate de un etalon preluat din cinema.
...si daca observi ca acest gest nu e facut cu gandul la colega de scoala ci la posterul Marlenei Dietrich ai sa-ti dai seama ca se vrea o discutie despre efectele sociale si psihologice ale cinematografului asupra individului.De trecerea de la formele de imitatie cele mai simple(a imita coafurile vedetelor,a cumpara aceleasi haine etc.) la cele patologice(imitari de comportament,imitarea vocii etc.) si in cazul de fata la corelatia dintre fantezia sexuala si manipularea impusa de cinematograf.E apogeul demostratiei lui Bertolucci ca realitatea alternativa a cinematografului prelungeste realitatea cotidiana dar in acelasi timp o si anuleaza(intr-o oarecare masura) tocmai prin perfectiunea perspectivei oferite.

oare chiar atata relevanta are al cui este poster-ul ? eram curios: daca mie-mi place sa mi-o frec in timp ce kathy bates ii zdrobeste gleznele lui james caan 'misery' style, asta ce ma face - tot cinefil ?? sau sado-maso ?? oricum, nu poti sa negi ca 'etalonul' felatiei este preluat din film !

amemo
16 May 2005, 15:39
ma mir ca nu a comentat nimeni finalul tezist.. americanul inteleptul!
ca cam asa a fost contruit filmul: american boy venit la paris, isi face cultura - gemenii francezi, crescuti in casa de poet, 's-ar sinucide sa-i prinda' mama si tata

subscriu argumentelor ca 'slab film' - vrea prea multe; reuseste mai putzine
se salveaza cu inceputul.. si inca ceva imagini puternice (ex: trecerea lui M prin biblioteca catre sala de baie)

si celor care pica-n cur ca 'ciudat - deci bun', psihanalizand si parafrazand.. bleah

Jay
16 May 2005, 18:03
Vazut critica.
Esti la unison cu vecina mea. Aceleasi comentarii. Esti cumva vecina mea casnica, mama lui Iulian, fan "Numai iubirea", care s-a uitat din greseala la filmul asta ?
Nu, sunt chiar ma-ta ! Siktir !

No blanche attack...

herbert
16 May 2005, 20:14
ma mir ca nu a comentat nimeni finalul tezist.. americanul inteleptul!
ca cam asa a fost contruit filmul: american boy venit la paris, isi face cultura - gemenii francezi, crescuti in casa de poet, 's-ar sinucide sa-i prinda' mama si tata

subscriu argumentelor ca 'slab film' - vrea prea multe; reuseste mai putzine
se salveaza cu inceputul.. si inca ceva imagini puternice (ex: trecerea lui M prin biblioteca catre sala de baie)

si celor care pica-n cur ca 'ciudat - deci bun', psihanalizand si parafrazand.. bleah

ca cam repezit te infatisezi.
vezi sa nu cazi/pici in cur , ca li se intampla si celor care nu "psihanalizeaza" si "parafrazeaza"...

Pitbull
08 Jun 2005, 01:03
Väzui si eu, în sfârsit.
N-are nici un rost sä trântesc o cronicä, din moment ce aici s-au spus deja atâtea lucruri miezoase despre el, încä de anul trecut, când au început oamenii sä-l vadä pe privat. Asa c-am sä punctez doar:
În primul rând, nu e nici atât de bun încât sä cazi pe coada fracului, nici atât de prost încât sä-l desfiintezi. Am väzut mai sus ambele extreme, si le gäsesc tipice - nu sunt decât douä forme complementare de snobism. Cel care-l înjurä sunt snobii cu tâfnä. De admirat färä rezerve, îl admirä snobii entuziasti - si încä o categorie: non-snobii candizi.
Sigur cä stä înfipt bine în preocuparea lui Bertolucci pentru decadentä - si, dupä atâtia ani, se observä cä Maestrul încä nu s-a lämurit (sau... hotärât). Ideatica filmului rämâne, în esentä, buimacä. Valabilä formula (desi deloc nouä, har Domnului), de a concentra crizele societätii de cäutare a identitätii într-un microcosm apartamentar cu trei personaje - dar, din päcate, räspunsul rämâne... în coadä de peste. Singura concluzie vizibilä e cä vine tävälugul represiv si-i rade (în treacät fie zis, admirabil cadrul final ca fundal de generic: dupä ce jandarmii cei räi - si FOARTE urâti! - au trecut, cele patru furgoane cu farurile aprinse, prin ceata de fum si lacrimogene). Adevärat - dar... cui prodest? Stiam. Asemenea, cum s-a mai spus, tezismul contrapropunerii hippiote a lui Matthew. Ieftin si la limita minimei rezistente - mai ales pentru finalul unui film care se dorea atât de... "intelectual", mä-ntelegi!
Michael Pitt, într-adevär, joacä ca un cur (cacofonie scuzabilä). Previzibil, plat, superficial, inexpresiv de Doamne fereste. Si e mare päcat, pentru cä personajul lui e cel care, prin reactie, ar fi trebuit sä potenteze sensurile relevate de celelalte. Or, dacä oglinda e matä... ce mare brânzä am fäcut?
Alte neîmpliniri:
- atitudinea de narator a lui Matthew începe räspicat, continuä ezitant, si se pierde-n ceatä, de stai si te-ntrebi: "Ce-a vrut ästa sä ne spunä, dom'le?"
- trucul cu "dialogul intercinematografic", citatele din filme, folosite asa cum stiti, iaräsi nu duce nicäieri; päcat, pentru cä era splendid lucrat; dar, lipsit de finalitate, rämâne ce-am spus: un timplu truc, pe fond nostalgic;
- la fel de nefinalizate rämân cele douä discursuri: estetic si politic; apropo, si astea mi-au PLÄCUT, la nivel de secventä: controversele despre Chaplin si Buster Keaton, sau despre Cärticica Rosie, omniprezenta lui Mao în fundalul scenelor sexuale, nu mi s-au pärut nici interminabile, nici stângace - ba chiar, pätrunse de o duioasä ironie; dar, din nou... rämân la nivelul realitätii personajelor: batem apa-n piuä si nu ne-alegem cu nimic.

Iar acum, dupä ce l-am tinut în suturi, sä-l mai si reabilitez un pic. Pe sleau, ce MI-A PLÄCUT:
În primul rând, meseria. Stie sä povesteascä filmic admirabil. Cum spunea cineva mai sus, îl privesti pe neräsuflate, färä sä te plictisesti, asteptând mereu câte o poantä nouä, câte o altä inventie, câte un nou paradox - si nu te dezamägeste. La fel ca "Ultimul împärat", confirmä faptul cä Bertolucci stie sä spunä o poveste - si mai mult decât atât: o face într-un stil inimitabil.
Stilul - cä tot veni vorba. E o adeväratä lectie de a filma - pe douä planuri: pe de o parte, respectând cu sfintenie regulile profesiunii, si pe de alta, surprinzätor, jucându-se cu ele si încälcându-le creator. Exemplele mele favorite: secventa cu bricheta, si insertiile de citate cinematografice. Sunt construite cu un agramatism cinematografic deliberat si foarte bine stäpânit, care le dä dinamism si armonie. Nu e usor lucru sä-ti reuseascä asa ceva.
Imaginea, bogatä si extrem de plasticä (din nou, Bertolucci tipic), plinä de sensuri. Exceptie: steagurile rosii, care aratä atât de nefiresc cromatic, încât sau n-a stiut ce face, sau a vrut ceva si a nimerit putin pe-aläturi. Dar pânä acolo, slavä Domnului, avem cu carul poezie plastic-cinematograficä - mai ales în omniprezentul interior, desigur, si în citatele picturale.
Crearea misterului: spatiul labirintic si enigmatic al apartamentului, camerele aflate într-o pozitionare reciprocä mereu incertä, relatiile dintre ferestre; iluminarea savantä si sugestivä, alternanta de clar-obscururi si luminä plinä; mobilarea decorului cu obiecte si diverse alte elemente.
În sfârsit, mult târnosita sexualitate. Nu mai e de mult o problemä sä filmezi nuduri si organe sexuale în prim-plan färä a fi obscen, dar multi (mai ales la noi!) încä nu s-au lämurit cum stä treaba cu povestea asta, iar de-aici ar avea multe de învätat, dacä-i duce mintea. Oricum, rämâne mereu înviorätoare sansa de a putea privi relaxat niste trupuri goale färä sä te simti nici excitat sexual, nici agresat vulgar sau inestetic. E drept cä de la un moment dat cam întrece mäsura, dar strict cantitativ; luat în sine, fiecare cadru erotic stä în picioare. În plus, de remarcat felul cum îsi dozeazä dezväluirile - rimând cu perceptia si reactiile lui Matthew; unul dintre putinele sensuri în care personajul functioneazä (dar prin actul regisoral, nu prin cel actoricesc).
Fascinante, de asemenea, demersurile psihanalitice - însä, din nou, rämase undeva la mijloc (ca mai tot substratul filmului); asa cä le rämâne meritul unei propuneri de exercitiu incitant. Bine mäcar cä personajele au mister; dacä-l ducea nu neapärat spre o elucidare, ci barem spre o conturare mai dramaticä - sau chiar spre o si mai stranie aprofundare - era si mai bine.

În concluzie, un interesant Bertolucci de bätrânete, cu marile împliniri proprii unei întregi vieti de creatie si, din päcate, neîmpliniri simptomatice în planul soväielilor lui cronice. De învätat din el, si de bine, si de räu. De väzut - si, de ce nu, chiar si de reväzut.