PDA

View Full Version : Cine are nevoie de filmul romanesc ?


catallin
14 Jul 2003, 19:15
Avem musculosi, Arnolzi, super-efecre, matricsi, ultra-romantici, indienii si copilaros-amuzanti, ais-eigi. Ce dracu ne mai trebuie film romanesc? Sau...?

donald
15 Jul 2003, 10:37
Avem limba engleza, limba rusa, limba franceza, limba chineza. La ce ne mai trebuie limba romana? :evil:

spartacus
17 Jul 2003, 08:17
Cataline, ai pus degetul pe rana. Normal ca avem nevoie (si) de filme romanesti! Ca nu se gasesc acei regizori care sa li se dea pe mina bugete k lumea sa-si puna in practica ideile, asta e altceva, desi regizori sunt, mai ales tineri. In continuare insa la noi troneaza interesul de casta care nu poate fi invins asa usor si de aceea avem si acum filme proaste si putine(0 excudem de aici Filantropica etc.). Exemplele bune sunt putine, din pacate.
Sa speram ca generatiile care-s acum la conducere n-o sa se "ofileasca" inainte de vreme, altfel o sa multumim cu filmele indiene si... telenovelas... Pacat de tara asta care nu-si mai permite aproape nimic; filmul e una din putinele distractii care nu costa asa mult...

SadSpot
17 Jul 2003, 10:00
Eu as merge oricand sa vad un film romanesc bun, dar din pacate, asa ceva nu prea am auzit sa existe.

Gavriil
17 Jul 2003, 16:18
:o Cum sa nu existe filme romanesti bune?! :o

donald
18 Jul 2003, 07:04
Intr-o ordine aleatoare:
De dinainnte de '89

Valurile Dunarii
Reconstituirea
Mihai Viteazu
Ciuleandra
Glissando
Iacob
Cei care platesc cu viata

De dupa '89

Cel mai iubit dintre paminteni
Turnul dn Pisa
Senatorul Melcilor
Balanta
O vara de neuitat

... intrt-o selectie subiectiva dar mai interesa si alte propuneri....
Poate ar fi interesant un top al filmelor romanesti .

Ping
18 Jul 2003, 09:24
Actorul si salbaticii
De ce trag clopotele Mitica ?

ricutza
18 Jul 2003, 13:48
mie mi-a placut si Concurs...bine, a trebuit sa-mi explice tata o gramada de lucruri...dar chiar mi s-a parut ca a realizat ceea ce-si propunea...

PizzasiDaneliuc
18 Jul 2003, 15:03
Fratilor.... ce criterii aveti la voi cind va apucati sa faceti o lista a filmelor
romanesti...bune?(???!!?) Ca din lista lu' dom'Donald nu inteleg NIMIC!!!
Turnu' din P? Senatorul Melcilor? (na, ca nu ne lasam flat(ul)ati asa repede...) De-aia se vor face asemenea kkturi in continuare!
Zau...Ce vreti voi, de fapt, de la un film romanesc?

SadSpot
18 Jul 2003, 16:38
De ce nu se mai fac filme romanesti cantate? Imi amintesc cu placere de Vreonica si de altele care nu mai tin minte titlurile.

Naproxen
19 Jul 2003, 15:14
No future!
Sorry, am vazut un pornache romanesc excelent si am realizat ca cinematografia romaneasca are viitor asa ca nu va mai intrebati atata ce nevoie avem, gemetele-s gemete in toate limbile. Ca la cate filme romanesti bune sunt ... what 4 alte filme tot atat de proaste? :)

donald
21 Jul 2003, 07:33
Sigur, nu e atit de simplu sa spui de ce consideri o opera de arta ca fiind valoroasa... Ar fi citeva criterii sa zicem cuantificabile dar in ultima instanta tine de perceptia interioara a fiecaruia. Dar... am sa incerc sa ma explic.
Turnul din Pisa-
Un scenariu foarte bun - cum rar poti intilni la un film romanesc -, o regie buna care a incercat sa reliefeze mai mult taria de caracter a personajului principal decit story-ul in sine; o imagine excelenta.... in fine, eu consider ca e poate cel mai reusit film de dupa '89
Iar Senatorul Melcilor chiar daca nu il consider o capodopera este o analiza destul de fina a societatii romanesti de dupa '89...
In fine, eu sint de parere ca n-ar trebui sa blamam atit de mult filmul romanesd. Ar trebui sa ne uitam de exemplu ce filme sint premiate la marile festivaluri, la Oscar de pilda. Cel care a spus ca Turnul din.... si Senatorul... sint de kk, ce parere are de Pianistul, de exemplu? sau de Trainig Day?...

PizzasiDaneliuc
22 Jul 2003, 17:17
Draga Donald(...ce haios e sa te conversezi cu un erou al desenelor animate...!!!), ca nu vreau sa ma repet...In primul rind: OSCARUL nu este un festival de film. Asa ceva l-am mai auzit pe Nicolaescu spunind, la o emisiune in care un oarecare domn Paliga ii indesa limba-ntre rotunjimi maestrului. :oops:
Cannes e festival, Venetia e festival...TIFF-ul este festival.
Si din celelalte puncte ale tale de vedere: e ok, asta-i parerea ta!
Scenarii se scriu pentru -eventual-a fi comparate cu alte scenarii, nu neaparat romanesti. Ca la noi nu prea se scriu, asta-i altceva. Nici nu prea au de ce sa se scrie, ca tot "garda veche" isi imparte salamul de la CNC.
Si analiza aia fina de care imi spui...scuza-ma. E grobianism, e salam cu soia si cam atit.
Ajunseram, bre, sa comparam Pianistul si Trainig Day (ce legatura e intre ele???) cu postdecembrisme de kk (scuzati-ma)!!!?
De ce sa nu declansam revolutia proletara in rindul cineastilor? Sa-i rasturnam pe americani (care fac un supercomert!) si pe francezi sau englezi, sa-i stergem de pe harta pe nordici! Sa facem numai filme cu scenarii misto despre salam, mineri, caractere tari si femei blinde!?

donald
23 Jul 2003, 07:16
Nu vreau sa transform acest topic intr-o polemica sterila. Am vrut doar sa spun ca s-au facut filme romanesti foarte bune si inainte si dupa 89. Eu cred ca epitetul de grobian ar caracterriza mult mai bine cinematografia americana sau "noul val francez" sau cum vrei sa le spui la filmele frantuzesti de dupa 95.... In fine, probabil pentru tine singurele filme bune sint alea americane cu eroul macho care ne salveaza pe toti de tot raul si in care ni se prezenta America drept tara fagaduintei in care toate visele se implinesc. Orice altceva pt tine e "salam cu soia". Sa fii sanatos dar eu zic sa revenim la subiectul topicului adica "Cinematografia romanesasca"

tommy_cat
19 Aug 2003, 20:19
Toate filmele rominesti trateaza aceleasi povesti : cersetori , saracie si foame , gunoaie , situatia mizerabila a intelectulaului (filantropica , occident).
De ce nu se fac domle filme cu vampiri, strigoi , iele, femei goale , politisti , urmariri ? Ca avem si de astia ....

PoliFanAthic
19 Aug 2003, 22:53
Nu se fac astfel de film si nici nu prea gasesc vre-un sens in astfel de filme in acest moment. Occident si Filantropica au fost filme originale, care, sunt convins, ar fi avut succes daca erau lansate ca lumea in strainatate. Este o tema pe care nu o vad yankeii. Daca se va continua insa pe acest ton ma indoiesc ca vom fi in continuare foarte incantati.
Filmele de acele genuri enumerate de ante-post-atorul(sa nu spun -erul) meu sunt filme care pot sa aiba priza la public doar cu finantele corespunzatoare. Este si greu sa faci un film bun pe o tema asa de supra-uzata.

Alex Leo Serban
21 Aug 2003, 10:54
donald are o idee fixa: ca 'turnul din pisa' este un film bun...
ce sa-i facem?
poate ca omul e kiar bine intentionat, doar ca nu stie sa faca diferenta dintre un kkt si-o capodopera; poate ca nu e...
e un caz tipic de confuzie - voluntara sau involuntara - a valorilor; adica, punem pe lista si 'balanta', si 'turnul din pis(ic)a' - un jalnic esec, in care nici scenariul, nici regia nu reusesc decit sa convinga ca sint expirate, iar actorii nu pot sa salveze mare lucru...

dar unde sint - dintre filmele 'de dinainte de 89' - 'padurea spinzuratilor', 'duminica la ora 6', 'nunta de piatra', 'cursa', 'editie speciala', 'proba de microfon' (mult mai bune decit 'glissando', care e doar un moft epi-agonic cu pretentii de parabola!), 'secvente' si multe altele - unele, onorabile...? unde sint - dintre cele de dupa 89 - 'e pericoloso sporgersi', 'marfa si banii', 'filantropica', 'occident', 'furia'...?
le-a vazut donald, oare, si nu i-au placut - i-a placut, in schimb, 'turnul...' de trista & recenta & vesnica pomenire...?
it's a topsy-turvy world, man :roll: !!!

donald
21 Aug 2003, 11:59
Alex, faptul ca scrii la nu stiu ce reviste nu inseamna ca te si pricepi la filme. Da, sint de acord cu filmele de dinainte de '89, le-am scapat din vedere insa n-am zis ca numai alea sint bune pe care le-am enumerat.
Dar cu cele de dupa 89, cu regret dar cred ca ai dat-o in bara. "Marfa si banii" se vrea un cine-verite dar un fil ar trebui sa si spuna ceva - si eu o sa plec miine la Costinesti cu trenul rapid Cluj-Mangalia. Ar fi cazul sa fac si eu un film?, Occident mi-am exprimat parerea in alta parte despre el iar Filantropica e cel mult bunicel...
Cu "E pericoloso sporgersi" sint de acord!
Poate ar trebui sa initiem o dezbatere despre estetica in general si despre estetica cinemtatografica in special. Macar sa enumeram niste criterii...Altfel, fiecare o spune pe a lui... Ce zici?

patch4all
21 Aug 2003, 12:00
Nunta de piatra si secvente au fost dupa parerea mea doua capodopere ale cinematografiei romanesti....

marx
21 Aug 2003, 14:32
[quote]Alex, faptul ca scrii la nu stiu ce reviste nu inseamna ca te si pricepi la filme.

Als,ce altceva stii sa mai faci?
Donald,lasa animatia si gandeste ca batranul Walt(adica intelept).
"Suta de lei" de Saucan e capodopera filmului romanesc.E prea tulburator.

Johana
21 Aug 2003, 17:08
Nu ca sunt patrioata, dar cred ca fiecare avem nevoie de filme romanesti. Eu, personal, pot sa spun ca am avut o perioada in care vanam filmele romanesti, pe unde apucam (tv sau cinema). Parca filmele romanesti sunt altceva. Nu se ridica intotdeauna la valoarea, financiar vorbind, unui film american de exemplu, dar unele sunt chiar bune.
Mi-a placut "Filantropica", dar mi-a lasat un gust amar. Mi-a placut mult "Turnul din Pisa". Pacat ca nu a fost promovat . Mai sunt si filme romanesti in jurul carora s-a facut multa valva, dar mie mi s-au parut un mare fas.
daca stam bine si ne gandim si dincolo, peste ocean, se intampla sa lanseze un film, in care au investit enorm, cu mare tam-tam si incasarile sa lase de dorit.

LeonardPiron
21 Aug 2003, 22:39
Am trait s-o aud si pe asta : Turnul din Pisa e unfilm bun!!!! Ceva sterge creierasul spectatorului din ce in ce mai bine pana il lustruieste. In cateva luni so Tancul o sa ajunga o capodopera rtegretatat si regretata pentru ca afost retras de pe ecrane. Oameni buni, trezirea!!!! AStea sunt cazaturi demne de plans si nimic altceva!

Alex Leo Serban
23 Aug 2003, 08:52
cind citesc parerile unora despre catastrofe ca 'turnul din p.', mie-mi vine in minte replica finala din 'de ce trag clopotele, mitica?' - remember?
a bon entendeur, salut!
PS nu poti imparti gustul ca pe coliva, can you? dupa cum se vede, e de pomana :P

annie7
04 Sep 2003, 19:35
unii psihoistorici sustin ca exista la fiecare generatie "artistica" o coagulare de forte, de idei. media vorbeste de "noul val". in cinematografia romaneasca a existat generatia 70 ridicata la rangul de "generatie de aur" atat de regretata de multi dintre iubitorii filmului. exista la noi o traditie in a face film? dupa 2000 exista o noua viziune, o noua generatie cu un program estetic sau doar adaptarea cineastului la mediu prin productii care fac mai mult sau mai putin radiografia unei societati in deriva? subiecte sunt, scenarii sunt, din pacate exista un CNC asa cum exista.. public pentru filmele romanesti va fi intotdeauna. filantropica, occident au devenit deja prin mediatizarea "abundenta" filme de referinta. despre celelalte s-a vorbit mult mai putin. cu bune si rele, trebuie sa sa dezvolte o industrie a filmului romanesc, oricat de blamabila ar fi aceasta exprimare in viziunea unora. de la seriale de televiziune (de ce nu este difuzat la tvr serialul Hacker, de ex?) pana la filme comerciale (concept care "sperie" elitismul pentru ca este asimilat rebuturilor artistice) bolnava cinematografie romaneasca trebuie sa-si gaseasca un tratament pe masura si poate va ajunge sa alerge la maraton. tinerii regizori romani, copii teribili, nu se intalnesc, nu discuta oare nici macar la o bere despre tot ce se invarte in jurul cozii si pe forunul cinemagia? nu de alta, dar n-am stiut niciodata sa fiu concisa. interesul pentru filmul romanesc nu va scadea, sper, prea curand... in definitiv am trecut peste "tancul" lui andrei enache...ofof :-?

tommy_cat
04 Sep 2003, 21:10
cam cite filme rominesti lung metraje se produc anual? dar scurt metraje ?

Bagheera
04 Sep 2003, 21:28
Of, of, Donald. Despre ce criterii estetice ai vrea tu sa vorbesti ?! Criteriile conform carora Turnul... devine un film fabulos, Occident n-ar fi rau, Filantropica e unul bunicel, poate, iar suspansul din Marfa... e cel din viata de toate zilele, ca doar d-aia e cine verite? Mai stii explicatia titlului Turnul din Pisa? "Nu tot ce este inclinat, pica" . Turnul in varful caruia ai cocotat tu "Turnu... ", am sentimentul ca este foarte inclinat din cauza propriul tau subiectivism. Ce zici, nu-ti verifici tu CV.ul ? Poate pica din el,cine stie ce colaborare la filmul mentionat mai sus... Dupa turnuri suntem nhooi, chare te ffacem phe thinee... Am glumit! Fiecare cu optiunile lui. Cum ziceau latinii, in culorile si gusturile omului nu te poti beep.

tommy_cat
05 Sep 2003, 20:23
Avem musculosi, Arnolzi, super-efecre, matricsi, ultra-romantici, indienii si copilaros-amuzanti, ais-eigi. Ce dracu ne mai trebuie film romanesc? Sau...?
Eu am nevoie de filmul rominesc ...
Unde sunt ca ma uit in Sapte seri si nu vad la nici un cinema un film rominesc ...

annie7
07 Sep 2003, 16:32
ditamai buchetul de coproductii de rangul 3, degetele de la o mana de lungmetraje independente si inca 3 in plus se se faca suma rotunda in lucru..filme bunicele?cine a fost la costinesti la sfarsitul lui august sa ma informeze si pe mine de talentul tineretului regizoral debutant.. speranta depresiva.

mamamia
24 Sep 2003, 15:01
Sunt uimit. De la aparitia lor, filme gen "Occident" sau "Furia" au fost apreciate si, vad aici, pe acest forum, inca mai sunt. Da, poate ne mindrim cu ceva : cu o serie, asa cum americanii, din cind in cind inaugureaza cite o serie (V."Tacerea mieilor") si apoi storc tot ce se poate staorce, pina la ultima picatura, din fulminantul succes.
Sunt uimit cum nimeni nu simte nevoia unor filme "normale" care sa povesteasca firesc despre oameni normali si problemele lor normale... Sigur, suntem extaziati de "Furia" dar asta numai in furia sumei frustrarilor noastre individual/colective, "cioraniene" ar spune cineva. De parca in tara asta nu avem de povestit decit despre cit de caca este totul si ajungem sa ne miram cum de acest "caca" al vietii noastre, pus pe ecran nu ajunge prea departe la Los Angeles sau pe Coasta. Pai cum sa ajunga ? Sunt frustrarile noastre atit de interesante ? Sunt, se pare, dar doar pentru noi.
Putem povesti in felurite chipuri, felurite povesti despre cit de prost e-n Romania, ce societate bolnava avem (de parca nu noi am creat-o dupa chipul si asemanarea noastra) ca banii, acei multi bani vor veni tot din Matrix. Iar cind cite un film normal, frumos de normal ajunge sa fie premiat pe Coasta nu ne ramine decit circoteala de genul "juriul ala de basinosi nici n-avea din ce s-aleaga, premiul..." Adica nici din marfa altora, nici din marfa noastra.
Mergind un pic mai mult in timp, ca tot am pomenit de marfa, la vremea aparitiei filmului "Marfa si banii", fata de valul de extaz pe care l-am constatat, am evitat sa vad "marfa". Cu putin timp in urma, totusi, l-am vazut. Cu toata lipsa mea de bun simt, film mai prost nu cred ca am vazut de mult (rapotrindu-ma, cit de cit, la pretentii!). Era, parca, inaugurata o serie : aceeasi cersetori, furiosi, visatori occidentali etc. Da, intr-adevar : asta suntem, asta meritam. Bravo noua !

Dan Gerose
24 Sep 2003, 17:29
Normalitatea nu este subiect de film, mai ales pentru realizatorii romani. Sunt putine filme mari facute despre o stare de normalitate si alea sunt realizate de regizori de exceptie. Ca sa nu mai vorbim ca nu au avut niciodata succes de casa. La criza in care se zbate filmul romanesc, noul val de regizori este binevenit. Chiar daca uneori cad in manierism, nu-i o tragedie, e un pas inainte.

Cine este in stare sa faca un film romanesc despre cum te trezesti dimineata, faci dus, mergi la munca, te intorci acasa, maninci si te culci ? (Eventual) iti mai indeplinesti si ceva obligatii conjugale. V-ati uita la asa ceva ?

mamamia
25 Sep 2003, 10:29
E limpede : nu m-am exprimat corect. Iar cuvintul SCRIS adesea poate duce la interperetari nuantat diferite.
Vorbim despre succes de casa ? Pe bani publici ? Administratorul-stat trebuie sa faca o afacere profitabila pe bani publici ? Daca da, atunci administratorul-stat, cel mai prost administrator, nu va cistiga in veci, nimic. Asadar, filmele pe care le fac noii regizori pe bani publici, nu vad de ce trebuie sa tinteasca succesul de casa. Nimeni nu le cere asta in mod special iar legea le ofere suficiente portite sa nu-i doara capul la gindul problemei recuperarii banilor. Iar pe bani publici, fata de bugetele care se aproba si cu cit se mai fura, nu trebuie decit sa ne bucuram ca mai apare ceva pe pinza, nu mai conteaza ce. Asa pusa problema, da, bine ca fac si filmele pe care le fac, asa manieristi cum sunt.
NORMALITATE nu inseamna neaparat o insiruire de actiuni care, povestite asa cu s-a pus aici, mai sus, problema, duc de-a dreptul la plictiseala sau la neinteresant. Nu vreau sa ma refer neaparat la Tarkovski (ce plictiseala in filmele lui, nu ?) dar nu ma pot abtine sa nu pomenesc de Kieslowski, cu seria DECALOG, spre exemplu (serie din secolul trecut, ce-i drept, dar actuala si peste 1000 de ani!) care povesteste exact lucruri normale despre oameni normali. Iar daca ne referim la cinema, cei care se plictisesc la asemenea filme poate inca n-au avut sansa sa vada filme ci doar produse despre care credeau ca sunt filme pentru ca plateau un bilet (benevol) si intrau intr-o sala in care se facea intuneric pe cind se rontaiau floricele... Da, unii spun ca si acele umbre sunt filme si, tehnic vorbind, sunt. Insa nu aceasta este normalitatea la care ma referam.

In alta ordine de idei, pe banii lor de la ei de acasa, regizorii pot fi oricit vor de furiosi si suparati pe tara, pe viata, pe vecini sau pe spertari. Este problema lor, pe banii lor. Dupa cum si problema mea este daca scot sau nu din buzunar cit mi se cere ca sa le vad productiile. Aici intram, probabil, intr-o nesfirsita polemica despre valoare, despre subiectiv s.a.m.d.Dar, vrem-nu vrem, exista acea valoare incontestabila, indiferent de criterii. Daca pentru unii acea valoare e plictisitoare, e problema lor. Intrebarea e : cine ramine in istorie ? Caci, altfel, si pe mormintele unora si pe ale celorlalti, intr-un final, se vor caca ciorile.

Alex Leo Serban
25 Sep 2003, 11:42
'marfa si banii' e unul din cele mai bune filme romanesti din ultimii 5-10 ani. am scris-o si la lansare (in libertatea), o repet si acum - si nu ma impresioneaza nici cit negru sub unghie ca unu-altu, care vor de la filme confort & ciini roz cu covrigi in coada, il considera prost! cu cit ai o cultura cinematografica mai solida, ai auzit de 'dogma '95' s.cl si vrei de la film altceva decit vroiau bunicii & matushile sergiu, elisabeta si tot neamul lor cel adormit, cu-atit sansele sa-ti placa 'marfa...' sint mai mari.
de altfel, critica franceza - adica cea mai sofisticata, mai pretentioasa & mai 'filozofarda' - a scris de f. bine; dar nici celelalte cronici straine (americane, etc) n-au fost proaste. asa ca ideea: uite cu ce-am iesit, de aia nu ne baga nimeni in seama, e un contra-adevar.
iar de categoria (estetica?) de 'film normal', eu unul n-am auzit...

mamamia
25 Sep 2003, 12:10
Fireste ca nu exista! Nu despre "categoria estetica normalitate" era vorba. Poate, insa, sa fie asa - daca suntem de acord ca in tehnica analizei celuilalt (a d-voastra spre textul meu) poate sa intre si rastalmacirea... ca tehnica scriitoriceasca. Nu e cazul sa fim. De acord.
Pentru cine a suportat "Marfa si banii" pe banii proprii, nici o problema ! Asta spuneam, in fond. Ce spun unii si altii de alte nationalitati, da, e dragut, politicos si pe cale de consecinta de natura sa ne bucure. Sa va fi placut, dle Serban, "Marfa si banii" dar cronicile frantuzesti sa fi fost dezastruoase, astfel, care erau argumentele dummeavoastra ? Da, noroc ca frantuzii au scris de bine! Ca parca asta-i problema ?! Nu sunt un sustinator nici al Elisabetei si nici al lui Sergiu. Nici nu cred ca trebuie linsati. Cred ca trebuie sa fie acolo unde le e locul si unde-i va fixa istoria. Iar daca pentru d-voastra exemplele mele (uitati-va mai sus la numele scrise alb pe negru!) sunt egale cu Sergiu si Zizi cred ca e mai bine sa incheiem discutia. Totusi, o intrebare : cum puneti semnul "egal" (=) cind scrieti ? Cu stinga, cu dreapta sau cu picioarele ?

Alex Leo Serban
25 Sep 2003, 12:44
conform carei 'logici' un film-denunt, care priveste realitatea romaneasca in fata, fara menajamente - am numit aici 'marfa si banii', dar si 'furia' poate fi adusa in discutie, chit ca nu raspunde intru totul criteriului 'finantare publica' - ar trebui sa fie produs doar de privati??? eu cred, dimpotriva, ca statul are datoria sa finanteze acele filme cu care nu este de acord (estetic-ideologic), caci un film nu este un srl 'eterna si fascinanta romanie', ci expresia unui talent si un produs cultural eventual exportabil: in momentul in care ai incredere in talentul unui regizor, nu-l mai intrebi 'ce vrea sa faca', nici 'ce imagine a romaniei' vrea sa 'dea (la export?), ci de citi bani are nevoie...
(dar asta se intimpla in tari normale, nu la noi!)
n-am inteles referinta la critica franceza (nu sint de acord de multe ori cu ea, dar aici era vorba de un contraexemplu care venea manusha la acuzatia ca filmul ne-ar fi facut de ris!), nici analogia caznita cu 'egal'...
cit despre kieslowski (autor cu certe calitati si citeva defecte: 'trilogismul' abuziv, kitschul filozofic, pompierismul muzical...), v-ar fi de folos sa cititi memoriile lui marin karmitz, producatorul sau francez, din care ati afla - vai, ce sacrilegiu! - ca acesta ii spunea, pe puncte, ce anume sa taie din ultimele sale filme pt ca 'opera' sa fie vandabila :wink:

mamamia
25 Sep 2003, 15:51
Domnului Alex Leo Serban, acest "Andrei Gheorghe" al criticii de film

"Nae C. mi-a reprosat, odata, ca scriu intotdeauna convins ca gustul meu e perfect... Nu i-am raspuns atunci - o fac, iata, acum, oferindu-mi-se prilejul si venind vorba (demonstratia, o sa vedeti, imi serveste) "Da, este. Sau, cel putin, in 99% din cazuri. Daca n-as avea aceasta certitudine, n-as face aceasta meserie. Ceea ce ma intereseaza - cinematograful este doar un avatar al acestei pasiuni - este, de fapt, <<Istoria, teoria si practica Gustului>>. Numai ca lucrul acesta nu are nimic de-a face cu <<dictatura>>: eu nu oblig - prin metode <<specifice>> de persuasiune - oamenii sa le placa neaparat filmul care-mi place mie; incerc - doar - sa-i conving (prin metodele mele specifice) sa-l vada, pentru a se convinge ca este un film bun... Atit." fragment din Alex Leo Serban, Observator cultural, nr.187, 23.09-29.09-2003

Poate sa fiu acuzat ca am rupt textul din context. Nu. Pentru ca fragmentul citat n-are nici o legatura cu textul publicat, in integralitatea sa. Sigur, Nae Caranfil, ca intotdeauna, da dovada de multa politete, de bun-simt. Ca sa nu spuna, probabil, ca d-l Serban este intolerant, ca da verdicte, a fost ceva mai subtil vorbind despre "perfectiunea gustului". O treaba de stil. Ca sa nu spuna, da, <<dictatura>>!

Acum, inapoi la film. Ma intreb: oare citi sunt cei extaziati in fata “denuntului realitatii romanesti” asa cum va aratati d-voastra ? Pentru ca nu pot intelege altceva decit ca acei extaziati sunt in afara realitatii. Ceea ce am vazut in “Marfa si banii” este o poezie a realitatii, floricele pe cimpii. Este realitatea pe care au crezut autorii ca au surprins-o intr-un denunt. Realitatea, din pacate, este cu mult mai dura. Nu cred ca ati vrea sa stiti, d-le Serban, pe propria piele, cit de dura este realitatea in Romania, astazi. Probabil ca din globul d-voastra de sticla “Marfa si banii” v-a facut chiar sa exclamati “in ce tara traim!” Imi pare rau sa va spun ca lucrurile sunt cu mult mai negre. Vedem, zilnic, la stiri si nici macar acolo nu vedem mare lucru… Dar, cit de cit, va puteti face o idee. Poate, daca un film romanesc ar fi cu adevarat un denunt (“Z” va spune ceva ? e drept, din generatia elefantilor…) ar atinge chiar si performata unui serviciu social, de curatire a societatii. Ca sa raminem pe plaiurile noastre, un alt film cu adevarat denuntator este “Reconstituirea”, scuze, tot din vremea elefantilor.
Ce am, totusi, cu “Marfa si banii” ? Pai, sa va lamuresc : mai mult de jumatate din film sunetul este neinteligibil. “Saracia” veti spune si va voi raspunde ca problema mea de specatator nu este daca autorul a filmat pe Kodak sau pe hirtie igienica. Apoi, filmarea si montajul : ceea ce, poate, d-voastra vedeti a fi revolutionar este, concret vorbind, ceva la nivelul filmelor studentesti de anul I. Daca sariturile in balarii pot deveni elemente de limbaj intr-o critica suficienta, atunci, montarea dublelor una dupa alta, cu fragmente de dialog asemenea din acelasi cadru, reluate de doua-trei ori, asta, sa-mi fie cu iertare, nu stiu ce idee adinc filosofica mai vrea sa transmita. Sigur, omul din sala nu stie motivele dar simte ca ceva nu merge, ca nu-i place. El nu stie cum e cu filmatul din ceafa 80% din film dar simte ca e nefiresc, oricit de denuntator ar fi dialogul si incarcat de injuraturi, banale, dealtfel. Spun toate astea in speranta ca nu am vazut o copie de lucru scapata dintr-o greseala intr-o proiectie publica. Desi, nu cred. Trec peste tot ce este previzibil si la mintea cocosului in intreaga poveste si ma opresc la final : da, mare surpriza! Poate facem un sondaj la jumatatea filmului : citi dintre spectatori vor povesti finalul de pe ecran ? Va las bucuria raspunsului. Retoric.
Actorii, in schimb, admirabili. Toti au jucat superb. In special cei tineri (il las la o parte pe Razvan Vasilescu, desi inca tinar, si el) demonstraza ca nu avem, din pacate, scenarii si regizori pentru ei sau inca nu s-a produs intilnirea. La capitolul "actori" ii atribui regizorului laudele, desi ma intreb care actor, indiferent de rolul pe care l-ar fi primit, ar fi luat-o pe pustiu ? Poate unul chiar lipsit total de talent. Altfel, personajele sunt cit se poate de schematice, tipologice, de generale - pentru a avea si viata. Actorii si-au facut treaba cit de bine s-a putut cu marfa pe care au avut-o. Ba chiar, d-le Serban, daca din cind in cind v-ati plimba catelul prin Ferentari ati vedea ca denuntul putea sa fie cu mult mai veridic pentru ca realitatea, cum spuneam mai sus, e mult mai bogata.

D-voastra, d-le Serban, la cit de des va vad semnatura peste tot, probabil, traiti, va cistigati banii din scris. Personajul Andrei Gheorghe a ajuns intolerant si intransigent pentru ca a priceput ca e o marfa pe care o poate vinde bine si tot mai scump. Fireste, producatorul lui Kieslowski, ce sa-i spuna altceva decit ca vrea sa fie filmul vandabil ? Aratati-mi un producator care nu vrea ca filmul sa fie vandabil si-l pup. Stabiliti d-voastra unde. Problema este ca pe Andrei Gheorghe nu-l mai ia nimeni in serios. Chiar daca face audienta (cit o mai face). Nu vreau o “Romanie eterna si fascinanta”, daca va referiti, cu lejeritate, la acea comparatie. Nici filme despre… Nici filme cu care sa fiu, neaparat, de acord. Pentru ca ma declar de acord cu “Marfa si banii”, cu rezerva naivitatii sale in raport cu realitatea. Dar nu sunt de acord cu amatorismul ridicat la rang de arta. Si sustinut de d-voastra public. Ideal, este, sa ajungeti in puscarie daca vreti sa faceti un film despre puscariasi. Nu d-voastra, d-le Serban, cei care vor. Nu este, desigur, de dorit nici pentru aceia. Asa s-au inventat : scenaristul, regizorul, actorii, operatorii si d-voastra, criticii etc. etc. sa nu fie nevoie sa ajungeti in puscarie pentru un asemenea film. Dar cind, in loc de puscarie vedem o facatura, nu mai insistati, d-le Serban. Mai bine, mergeti, macar in vizita prin Ferentari. Acolo veti gasi si marfa, si banii.
PS – Trebuie sa va simtiti confortabil printre noi, user-ii… Desi, in Observator spuneati altceva, ca nimeni nu va stie identitatea, sunteti un user. Decent, dupa cum bate vintul.
Na ! ca mi-am calcat cuvintul si n-am incheiat discutia! Altfel, va admir. Furia.

mamamia
25 Sep 2003, 15:59
Da, era de la grupul (L)abba, dar n-are nici o legatura. Mai degraba Giulietta Masina striga "mamamia!", nu stiu daca intr-un cuvint sau doua, dar am preferat cu un singur "m".

Alex Leo Serban
27 Sep 2003, 09:46
1. nu suport sa fiu definit (nici kiar in gluma!) prin comparatie cu andrei gheorghe - care e o tzoapa;
2. problema cu gustul (meu); primo tempo: un regizor (nae, mungiu si altii...) imi cer sa le vad in avanpremiera filmele si sa le spun ce cred; crezi ca ar face-o daca n-ar avea incredere in gustul meu?? nu, nu sint masochisti; e logic... doar ca pe urma (secondo tempo) mai 'uita' - si ma 'acuza' (prieteneste) de... prea mare incredere in gustul propriu! pas de mai intelege ceva... ce sa fie: mica ipocrizie de dupa?;
3. ininteligibilitatea replicilor este o regula in filmul romanesc - cu-atit mai mult cind sunetul este in priza directa; dar godard a facut din aceasta kestie o 'calitate' a filmelor sale! - e drept, acolo e vorba de un haos sonor voit;
4. da, ma simt bine, kiar f. bine pe cinemagia - si stii de ce? pt ca, indiferent cine sint (btw - pt ca ai aparut mai tirziu pe forum -, faptul ca semnez cu numele meu real a fost rugamintea administratorilor), conteaza ce spun si pot avea un feedback cinstit... despre asta e vorba.
in rest, fiecare cu gusturile sale: de aia se zice 'bun gust', respectiv 'prost gust' :wink:
sau, vorba unui amic suprarealist: gusturile nu se discuta, se e-xe-cu-ta!!

mamamia
27 Sep 2003, 16:08
Nu stiam nimic despre toate subtilitatile aparitiei d-lui A.L.S. pe acest forum. Sigur, are dreptate Domnia-sa, am aparut mai tirziu pe acest forum. Uneori stau si ma gindesc ca am aparut mai tirziu si pe lume. In tinerete le raspundeam obraznic batrinilor spunindu-le ca n-au nici un merit prin faptul ca Dumnezeu a hotarit ca ei sa se nasca mai devreme. Acum, la batrinete, n-o mai fac.

1. nu suport sa fiu definit (nici kiar in gluma!) prin comparatie cu andrei gheorghe - care e o tzoapa;

Nu mi-am imaginat ca o atare comparatie poate sa fie dezonoranta. Aveti atit de multe in comun...! Nici o clipa nu mi-am imaginat. Nici o fotograma. A 25-a parte dintr-o secunda, nu ? Desi, nu era o comparatie. Puteam sa pun, in loc de Andrei Gheorghe, orice persoana cunoscuta care prin atitudinea sa nu face altceva decit sa dea verdicte. Am cunoscut un om care, desi cel mai mare specialist, cel mai mare cunoscator, cel mai mare critic al operei lui Brincusi fiind, niciodata nu incepea o fraza fara sa spuna "parerea mea este ca...". Avea, indiferent de situatie, puterea sincera de a se indoi, de a nu fi unicul detinator al adevarului. Cita eleganta, cita noblete care te face sa-l admiri si sa-l crezi tocmai pentru puterea de a se indoi!

2. problema cu gustul (meu); primo tempo: un regizor (nae, mungiu si altii...) imi cer sa le vad in avanpremiera filmele si sa le spun ce cred; crezi ca ar face-o daca n-ar avea incredere in gustul meu?? nu, nu sint masochisti; e logic... doar ca pe urma (secondo tempo) mai 'uita' - si ma 'acuza' (prieteneste) de... prea mare incredere in gustul propriu! pas de mai intelege ceva... ce sa fie: mica ipocrizie de dupa?;

De focus grup ati auzit ? Atita doar ca n-au vrut sa va puna in sala cu restul si-n plus s-au gindit ca sa le mai apara o cronica-n plus nu e rau. Destepti, baietii !

3. ininteligibilitatea replicilor este o regula in filmul romanesc - cu-atit mai mult cind sunetul este in priza directa; dar godard a facut din aceasta kestie o 'calitate' a filmelor sale! - e drept, acolo e vorba de un haos sonor voit;

Da, este o regula, regula de aur, nu ? Eu, specatatorul platitor de bilet de cinema, cinstit (n-am intrat prin efractie!) vad in aceeasi sala "Marfa si banii" si "Matrix". La unul nu-nteleg mai nimic din ce se spune, la celalat, desi nu tin neaparat sa inteleg sunetul (e doar subtitrat, nu ?) se aude perfect. Repet, platitor de bilet, cinstit. Imi cer scuze ca n-am inteles dialogul la cel dintii... Numai ca in ce spuneam despre "Marfa..." nu ma refeream DOAR la sunet. Era un detaliu, poate mai putin semnificativ decit ... Restul!! Dezastru. Dar ce sa vorbim de replicile infantile, de imagine, de montaj.... ? Stim ca la filmele romanesti sunetul e prost si gata. Nu, d-le a.l.s., nu-i atit de simplu... Vad ca la o analiza altfel decit poetica nu consimtiti. Bineeee! Vreau, dar nu pot sa va iert si-atunci propun : de la Mungiu la Godard si-napoi. Era publicata inainte de '89. O laba. Scuze ; "Cristi Mungiu, acest Godard al filmului romanesc!". In priza directa.

4. da, ma simt bine, kiar f. bine pe cinemagia - si stii de ce? pt ca, indiferent cine sint (btw - pt ca ai aparut mai tirziu pe forum -, faptul ca semnez cu numele meu real a fost rugamintea administratorilor), conteaza ce spun si pot avea un feedback cinstit... despre asta e vorba.
in rest, fiecare cu gusturile sale: de aia se zice 'bun gust', respectiv 'prost gust'
sau, vorba unui amic suprarealist: gusturile nu se discuta, se e-xe-cu-ta!!

Se vede ca amicul n-a facut armata. Dar, cu siguranta, i-a placut "filmul-denunt". Intr-adevar, nu se discuta... Oricum, daca mergeti la referendum se voteaza pentru : asa ca armata, nici c-o s-o mai faca vreodata.

Alex Leo Serban
28 Sep 2003, 10:43
domnule, inainte de a-ti da cu parerea - atit de transhant - despre un film, incearca sa retii mai intii (e o chestiune elementara) numele regizorului; este jenant sa te referi la 'marfa si banii' si sa-l aduci in discutie - in mod repetat! - pe cristi mungiu!!! ce treaba are mungiu cu filmul lui cristi puiu?!?
nu mi s-a parut (si nu sint singurul!) ca replicile din 'marfa...' sint atit de debile; dimpotriva, sint f. bine scrise, replicile sint amuzante, uneori memorabile... ca nu le-ai putut auzi integral poate fi un accident de parcurs: sa nu uitam ca mare parte din film se petrece intr-o masina in mers... zgomotul motorului, etc; spuneai ceva de realism?
nu, in privinta gustului sint cit se poate de ferm: aici nu merge cu 'mie mi se pare', 'eu cred ca', s.a.m.d. gustul e o chestie f. precisa: exista - ma repet - bun gust si prost gust; 'democratia' n-are nimic de-a face cu gustul, pt ca ierarhiile culturale (inclusiv in materie de film) sint stabilite de specialisti, care se presupune ca au o cultura - cinematografica, in cazul de fata - solida. de aia exista topuri ale criticilor, ale regizorilor - si topuri ale spectatorilor; cu cit nivelul de cultura cinematografica ale acestora din urma este mai inalt, cu atit topurile tind sa se apropie... in lipsa acestor criterii clare, n-ar exista 'canon': unora poate sa nu le placa 'citizen kane' (e dreptul lor!), dar asta nu inseamna ca parerea aceluia despre filmul lui welles intra in discutie.
asadar: e dreptul fiecaruia sa-si dea cu parerea; at the end of the day totusi - cind se fac ierarhii, topuri etc -, conteaza parerea celor care conteaza! poate parea antipatic - si, desigur, anti-democratic -, dar asa e.
in privinta amicului - te asigur ca a facut armata (de mult), e om la 50 de ani, cu copii etc.
si cu asta, basta! n-are rost sa monopolizam topicul cu o discutie in contradictoriu - mi se pare cel putin neelegant.
PS n-am inteles la ce articol (?) legat de 'godard si mungiu' (!?), publicat inainte de '89 (!!!), te poti referi...? este ultima lamurire pe care ti-o cer...

mamamia
29 Sep 2003, 12:10
Da, si pe mine a inceput sa ma plictiseasca polemica asta.

Evident, Cristi Mungiu n-are nici o legatura cu Cristi Puiu. Mi-am imaginat ca aveti simtul umorului si o oarecare agerime a mintii. Pe cei trei - Mungiu, Puiu, Muntean - i-am pus, in tot acest schimb de mesaje, voit in aceeasi oala si i-am amestecat cu facaletul, tot voit : intr-aceeasi mamaliga. N-ati sesizat... Am spus de cei trei, nu si de Nae Caranfil care e cu totul altceva.
Insa vad ca tineti cu tot dinadinsul sa aveti ultimul cuvint. Cum doriti.

Trec peste zgomotul motorului si nu va raspund ca nu-i problema mea de telespecatator incompetenta lor (tehnic vorbind),

trec peste obiceiul pe care il aveti sa rastalmaciti ceea ce e scris (oare cum faceti cu acele cuvinte doar rostite?) si nu va raspund ca am spus (verificati) ca replicile sunt banale si nu debile,

trec peste restul analizei despre "Marfa si banii" si nu va raspund ca putin imi pasa ca filmul e filmat (prost) intr-o masina in mers si de aceea trebuie sa am ingaduinta pentru toate stingaciile proprii unui amator,

trec peste toate topurile la care va referiti (ati uitat Cartea Recordurilor!) si nu va raspund ca da, bunul gust si prostul gust - dincolo de teoriile alambicate pe care mi le sugerati - sunt, inainte de toate, o problema de bun-simt si, de acord, implicit de cultura (pe cind o carte din partea d-voastra, d-le a.l.s. cel putin, de exemplu, la fel de minunata ca cea a Elenei Dulgheru ?),

trec peste socotelile democratic-anti-democratice potrivit carora aveti dreptul mai ceva decit altii sa dati verdicte si nu va raspund ca judecatorii dau verdicte si procurorii fac rechizitorii insa in baza unor legi, nu de capul lor, de aceea in aprecierile subiective trebuie sa primeze bunul-simt (si cultura, de acord, cum va spuneam!),

trec peste argumentul celor 50 de ani si doi copii ai amicului si nu va raspund ca ii doresc multa sanatate lui si familiei,

ramine sa va raspund - stupefiat - la lamurire "PS n-am inteles la ce articol (?) legat de 'godard si mungiu' (!?), publicat inainte de '89 (!!!), te poti referi...? este ultima lamurire pe care ti-o cer..."
da, stupefiat, pentru ca nu pot sa pricep cum un om ca d-voastra, de spirit, adica pentru ca sa spun, sunteti atit de lipsit de simtul umorului... Cartea se numea "De la Birca la Viena si inapoi", nu era un articol. Mi-e jena sa va spun cine a scris-o la fel cum mi-e jena si de "Marfa si banii".

De acord.

Basta.

Alex Leo Serban
29 Sep 2003, 13:05
cind 'umorul' ( :o ) este atit de chinuit, a nu ride la el este o dovada de bun simt; si de bun gust.

cit despre cartea elenei dulgheru - faptul ca o consideri 'minunata' (imi) spune totul... intr-adevar, n-avem ce discuta.

mamamia
29 Sep 2003, 13:33
Fara nervi, d-le a.l.s. ! Mai bine incepeti sa va obisnuiti de pe acum cu ideea ca intr-o buna zi n-o sa mai fiti la moda; agresivitatea d-voastra teribilista n-o sa mai faca doi bani nici in ochii copiilor care - fara voia lor -va gidila orgoliul, extaziati, cu ochii holbati. N-o sa mai fiti la moda si tonul sententios, de mic Dumnezeu a-toate-filmele-judecator, n-o sa mai impresioneze pe nimeni. Dar cartea Elenei va ramine. Sunteti inca tinar. Pacat. Pe unii ii pacaliti, pareti promitator, asa incoruptibil cum va ziceti. V-am mai spus ca va admir. Acum, la tinerete. Altfel, timpul va trece si odata cu virsta veti deveni penibil.
PS - Ti-am vorbit folosind pluralul de politete si n-ai fost nici o clipa jenat de asta. In plus, privirea de sus crezi ca e cea mai fireasca pe care poti sa o ai. Regret ca am intrat in aceasta (credeam) polemica. Acolo unde argumentele nu mai fac fata vad ca treci la jigniri. Asa ca am iesit din polemica si ai intrat intr-o zona in care te invit sa ramii. Singur. Din partea mea, numai regrete...

themoviegrinder
29 Sep 2003, 21:01
lumea in general, are nevoie de film. Romanii au nevoie de film.
Problema este daca romanii sint in stare sau nu sa produca filme de care lumea are nevoie.
Pina acum se pare ca nu.
Un film, inainte de toate este o incercare de a prezenta spectatorilor o viziune personala sau colectiva, abia dupa aceea ea se materializeaza in succes de casa sau in succes de presa.
Aparent cineastii romani nu au inteles acest lucru si extrem de putinele succese romanesti sint de fapt niste rarisime accidente.
Filmul devine industrie deabia in momentul in care este prezentat intr-o forma profesional corecta. Imi pare rau sa o spun dar in filmele romanesti lipsa de profesionalism si amatorismul se disting de la mare distanta. Luptele din culisele CNC-ului sint doar pentru bani si pentru orgolii nu au nimic de a face cu arta sau cu publicul. Iar acum problema devine : daca este nevoie de filmul romanesc ca sa spalam bani (si am inclus aici si micile firme care se ocupa de piata de publicitate) ?

Alex Leo Serban
30 Sep 2003, 08:36
(ultimul mesaj pt 'mamamia')
well, time will tell - won't it?
'cartea elenei va ramine' pt ca 'la moda' vor fi semi-doctismul, cultura dupa ureche si o lipsa totala de gust, subtilitate & rafinament - care pe mine ma sperie de acuma... cunosc genul (intimplator, o cunosc si pe e.d., care mi-a fost studenta, asa ca-i stiu bine si calitatile - ambitia, harnicia - si defectele - cele deja enumerate), imi displace profund - dupa cum imi displac cei care nu fac efortul de a merge sa vada un film (romanesc!) pe marile ecrane, il recupereaza pe tv si-apoi dau verdicte :o nu dle, daca esti cinefil adevarat - si nu cinefag! -, vezi filmul pe marele ecran, asa cum l-a gindit regizorul, neintrerupt de reclame! mi se pare indecent sa faci caz de 'a saptea arta' si sa o tratezi - de fapt - ca pe a treia orfelina...!
si - in fine - nu ma intereseaza sa am o coterie de fani - ba kiar, 'fac totul' sa o pierd :wink: ; dar cu cei intr-adevar inteligenti ma-nteleg bine btw, so...

mamamia
30 Sep 2003, 10:09
Pentru linistea ta - filmele despre care am vorbit aici le-am vazut la cinematograf. In general nu vad filme la tv. decit daca n-am incotro, altfel, daca n-au aparut pe vreun ecran. Iar la tv. le vad in sensul ca pe un ecran de televizor, evit posturile de televiziune. Detest televiziunea. Din televiziune traiesc. Totusi, te-ntreb : eram impreuna cind am vazut la tv. filmele cu pricina ? Mincai popcorn alaturi ? Vad, nu te poti abtine...

Personal, n-o cunosc pe Elena. Nu ma pot lauda cu faptul ca mi-a fost studenta. Ca ti-a fost studenta mi se pare irelevant, sa o judeci pentru ca o (si) cunosti personal. Mi se pare indecent. Decent este sa fie judecata (daca este decent sa judeci pe cineva ?) prin prisma cartii, altfel spus, decent este sa fie judecata cartea. Dar din partea ta, usurinta verdictului a devenit regula, asa ca nu ma surprinde nimic.
Faptul ca nu sunt singurul care judec, dupa cum spui, fara gust, fara rafinament si fara suport cultural, nu te pune pe ginduri ? Citeste mesajul de mai sus... De fapt, nu-l citi : suntem mai multi buni de-mpuscat. Si toti, de catre unul singur : a.l.s. Ma ofer voluntar.

Asta cu "nu ma intereseaza sa am o coterie de fani - ba kiar, 'fac totul' sa o pierd" este ca aia in care spuneai ca singur ai lansat zvonul precum ca esti homosexual ca sa-l poti controla(pe zvon)... Sa i-o spui lu' Mutu! Pentru mine este suficient : numai si dupa aceste doua infantile afirmatii te plasez in elita culturala romaneasca. Parol!

Recunosc, la rindul meu, n-am rezistat tentatiei de a raspunde la aceste ultime acuzatii din partea lui a.l.s. A fost pentru ultima data. Prea a devenit o poveste personala sa mai merite continuarea intr-un loc public.

Alex Leo Serban
30 Sep 2003, 12:17
[quote="mamamia"]Trec peste zgomotul motorului si nu va raspund ca nu-i problema mea de telespecatator incompetenta lor (tehnic vorbind),

1. oare ce se poate deduce din citatul de mai sus? intrebare retorica, fireste; dar, pt ca ma acuzai pe mine ca 'rastalmacesc' vorbele tale - poftim dovada!
2. cred ca-ti inchipui ca nu stau sa verific de fiecare data - cuvint cu cuvint - ce scrii?! cind te-am 'citat' cu parerea ta ca dialogurile din 'marfa...' sint 'debile' (in timp ce tu ai scris 'banale'), am retinut ideea ca erau - oricum - proaste (dupa standardele tale)... nimeni nu are timp sa revina asupra mesajelor precedente decit in mare - este regula acestui forum (si al altora): se retine - daca se retine! - ideea, nu (in mod pedant) termenul x sau y; plus ca (recunosc) am citit destul de distrat, pe diagonala: argumentele tale oricum nu stateau in picioare. dar, pt ca invoci 'banalitatea' unor replici din 'marfa...' (oare de ce ma implic atit in apararea acestui film? regizorul oricum nu mi-e foarte simpatic :o ), ti-as atrage atentia ca este vorba despre o banalitate voita: oare cum ar fi trebuit sa stea de vorba doi pusti din constanta - ca in 'jurnalul de la paltinis'? semnificatia rezulta din punerea cap la cap a acestor frinturi de banalitate, altminteri orice replica - scoasa din context - poate sa para banala (am dat kiar aici pe forum un exemplu din proust)...
3. cum ramine cu afirmatia ta - repetata - ca vrei sa termini o data si pt totdeauna o polemica pe care o consideri degradata?? parca ma acuzai pe mine ca vreau sa am 'ultimul cuvint'...? nu, nu tin sa-l am; dar exista derapaje - logice, factuale, ca sa nu mai spun: de ton! - cu care nu pot fi de acord...
4. exista o prejudecata familiara celor care se vor 'intelectuali': aceea de a considera ca totul intra sub incidenta dubitativului ('eu cred ca...', 'parerea mea e ca...' etc); asta este o forma, un procedeu retoric de multe ori - adesea ipocrit! -, cu care poti fi de acord sau nu; fondul problemei este ca - cel putin in materie de gust - trebuie sa-ti asumi pozitia si s-o spui raspicat si fara menajamente, altminteri nu faci decit sa lasi lucrurile incurcate, prilej de confuzie si... rastalmaciri :wink:
cred - da, cred! - ca trebuie sa existe o etica a discutiilor; mai cred ca - intr-o polemica - aceasta etica este greu de pastrat (data fiind pasionalitatea parerilor contradictorii), dar este cu atit mai necesara... poate ca am exagerat in anumite luari de pozitii (de moment) si te-am jignit - lucru pt care imi cer scuze; insa modul absolut distorsionat in care tii sa-ti impui punctul de vedere - trecind de la una la alta, amalgamind totul si ducind totul intr-o zona cenusiu-cetzoasa care nu are legatura cu filmul - ma fac sa cred ca exagerarile mele erau justificate :cry: