View Full Version : Cinematograful romanesc nu exista
crydead
11 Jun 2003, 11:25
cred ca mai trebuie explicat ceva aici, apropo de filmele romanesti; este clar pt toata lumea - sper! - ca orice lauda adusa prod. autohtone este usor supralicitata... daca eu spun 'reconstituirea e o capodopera', evident ca ma refer la contextul cinematografului romanesc, si nu la cel international - in care, sorry, filmele noastre nu prea au ce cauta (la virf, vreau sa spun...).
am scris inca din 1993 (in dilema) ca cinematograful romanesc nu exista, punindu-mi in cap toata breasla cea adormita cu laurentiidamianii ei cu tot; exista citiva (prea putini) cineasti ok - care, nici unul, n-a creat scoala.
vorba lui kirilov despre recent-desfasuratele 'zile ale filmului romanesc' la cluj: daca am aplica acestora aceleasi exigente ca filmelor straine, probabil c-ar trebui sa vorbim despre... 'orele' filmului romanesc :)
Absolut de acord cu ce spui tu, ALS. Acum, ca am definit problema, hai sa vedem shi ce s-ar putea face!
Eu cred ca se resimte acut lipsa de profesionalism, in primul rand in randul scenarishtilor (pe unde s-or ascunde) si al regizorilor, rezultat al nivelului slab al scolii de film. La asta se adauga lipsa unor persoane care sa aiba o privire de ansamblu asupra fenomenului cinematografic.
Ok, americanii fac filme care produc banutzii. Noi ce facem? Ce gen, maniera, tematica ne trebuie ca sa iesim la export? Trebuie cumparate scenarii din strainatate sau exista si aici si e nevoie doar de regizori straini? Incercam sa producem filme comerciale (vezi tzeapa numita vlad the impaler, subiect international, executie jalnica) sau o dam pe arta (Pitza boy, danieluc, pintilie - cand un film e prost si incoerent, e usor sa-l cataloghezi drept arta)?
=================
Viitorul suna ocupat.
snatchro
11 Jun 2003, 12:31
Alex Leo Serban:
Nu stiu daca citesti asta, dar fiind critic de film, o intrebare insotita de nelamurire am, fiindca nu stiu daca te gasesc si pe alte topicuri: De ce spectacolele de gala (festivaluri, premiere cu realizatori, organizari deosebite) se anunta public, iar noi, cei de rand nu putem sa cumparam bilete pentru ca nu se vand la casa? Iar cei care stau pe acolo (securitate adica) te trateaza de parca ai fi un puscarias tocmai evadat?
Alex Leo Serban
11 Jun 2003, 13:57
ma bucur, crydead, ca mai venim (in fine) acasa!
adica la oile noastre - care sint costelive si chioare :cry:
si, da, ai perfecta dreptate: sintem intr-o mare buda cu filmele noastre, caci - sa nu ne amagim - cite un nae, cristi m sau cristi p, iesiti pe afara cu filmele lor, sint mingiiati pe crestet - la un festival sau altul -, li se da cite o acadea - participarea la yet another festival strain -, si cu asta zicem ca ne-am facut planul la export...
nu vreau sa le minimalizez meritele (pina la urma, sint singurele nume - ma rog, mai e si pintilie - care 'ne reprezinta' pe-afara), dar nici nu cred ca trebuie sa ne pierdem luciditatea. nae & cristi m fac un cinema de buna calitate, comercial/de critica (la noi) - dovada ca au readus ceva public inapoi in sali -, dar afara n-a plouat cu oferte de distributie din cite stiu eu (daca ma insel, apreciez sa fiu informat/infirmat).
cel mai mare succes de critica in afara l-a avut insa 'marfa si banii', numai ca filmul lui puiu - stiu asta - n-a avut ecou bun la publicul nostru, unde nu prea sint prizate kestii gen 'dogma' sau minimalisto-tarantiniene, asa ca...
totusi, eu zic ca trebuie mizat in continuare pe cei care au cota si pot face figura macar onorabila afara (aia de i-am amintit!), ca deocamdata altii n-avem :(
ideea cu scenarii d-ale lor facute de ai nostri probabil ca e o gluma; reciproca mi se pare mai ok - da e f. greu de realizat (am fost acu vreo 4 ani in juriul concursului de scenarii al sundance institute si m-am lamurit ca nici ei nu au un gust f. sigur in domeniu... vor 'exotisme', nu-i intereseaza - normal de fapt! - ceea ce la ei s-a fumat deja si poate fi facut mai bine; ok, da noi tre sa recuperam timpul pierdut in pitzisme, blaierisme si carmazanisme...)
off the record, pot sa va spun ca strainii care au vazut filmele noastre recente de la cluj au fost destul de dezumflati - si aveau si de ce; adica - ok, mungiu, nae & puiu pusi deoparte, cu ce ne laudam? cu 'tancul'? cu 'faraonul'? sa fim seriosi; singurul film ok din sectiunea paralela - in sensul de decent, la rigoare consumabil fara sa-ti ramina intre dinti - a fost (opinie cvasi-generala) 'examen' al lui titus muntean - care si mie mi s-a parut asha. de aici se vede ca nu (repet: NU) exista o 'calitate romaneasca' data automat de virsta (gen: 'tinerii nostri fac (toti!!) filme bune') ci ca - iarasi si iarasi si iarasi... - exista citiva indivizi, mai talentati decit altii, care mai scot capul in lume si nu ne fac de ris. ATIT!
dar problema - pina la urma - e unde se duce banul public, si aici cred ca sintem cu totii de acord: in hazna :roll:
ca se mai lipeste cite-o bancnota si de cite-un debutant - sa fie primita!
da cind debutantul face un 'tanc' de 67 de minute... mai bine pitza, zau asha, sau alt 'dinozaur' (daneliuc de ex.), ca macar stiu meserie.
si mai e o problema (mare): 'marii nostri cineasti' (batrini si tineri deopotriva) au alergie la filmele straine! nu vor sa vada, nene, ce fac altii, ca le pute... (ma rog, cu exceptiile de rigoare) or, daca e un domeniu unde a fi 'in tune' cu ce se face azi e vital - pe linga IT -, domeniul asta e cinematograful... ai stat pe bara 5 (sau, doamne fereste, 10) ani - esti cam 'out' :wink:
in concluzie: 'viitorul suna (pre)ocupant' :o
Alex Leo Serban
11 Jun 2003, 14:06
De ce spectacolele de gala (festivaluri, premiere cu realizatori, organizari deosebite) se anunta public, iar noi, cei de rand nu putem sa cumparam bilete pentru ca nu se vand la casa? Iar cei care stau pe acolo (securitate adica) te trateaza de parca ai fi un puscarias tocmai evadat?
de vina e mentalitatea mitocaneasco-securistico-secretomana a 'factorilor de decizie' - de la distribuitor/producator la director de sala si bodyguard, ca sincer, eu nu vad prea mare deosebire intre ei :roll:
ce sa faca criticul (inteleg ca, daca mi-ai pus mie intrebarea, consideri ca am vreo solutie)? uneori, daca ai limba mai ascutita ( :wink: ), nici pe tine, critic, nu te invita - ca sa nu le pocesti frumusete de film-din-padurea-adormita :)
e cinic: se anunta public, ca sa ce? sa stai ca fetita cu chibrituri p-afara, zgiindu-te inauntru...?
mai ales ca - odata intrat, cum-necum -, vezi ca filmul incepe cu sala pe 1/2 goala :o
da ce vrei: e unii oameni idioti si n-are manere :lol: :lol:
crydead
11 Jun 2003, 15:43
Cum s-a ajuns ca Tancul- sau Tancheta, cum i-am spus eu pe undeva p-aici- sa aiba mai putin cu 3 minute decat minimum prevazut de legea cinematografie? De ce a trecut de comisia CNC un scenariu care nu respecta regula "pagina si minutul"? Poate pentru ca dinozaurii din comisie nu au nici cea mai vaga idee despre cum trebuie sa arate un scenariu, iar misiunea lor acolo este sa faca jocurile diferitor smecheri care se imbogatzesc din banii pe care ii fura din bugetul filmului?
Despre Occident... am scris tot pe aici prin forum ca nu are substanta dramaturgica pentru 90 de minute si din aceasta cauza a treia poveste se petrece pe vorbe: in loc sa vedem trecerea Dunarii pe gonflabila, se vorbeshte desprea ea, in loc sa-l vedem pe ala din Germania, se discuta despre el. Acesta nu e cinema, e sitcom, doar acolo stau doua personaje intr-un decor de butaforie si bla-bla. A doua poveste - cu negru- e o gluma de urzica anilor '80 (ia uite, ba, un negru- hahaha) lungita la 30 de minute. Am vazut glume mai bune in programul de revelion si mai mult umor in scurt metrajul lui Mungiu de absolventa, Mana lui Paulishta. Apropo de rasturnari de situatzie prost facute. In Furia, spre final, dragos bucur il lasa pe Vasluianu sa moara incet, dar sigur si o duce pe ...fata aia cum o cheama sa i-o predea lui Copilu' minune. Daca asta o lua totul era ok, se lasa cu happy end, dar cum cel care o vrea este crocoi, dragos bucur se infurie brusc si il injunghie cu sina de la trenuletzul electric
De curand, l-am vazut pe Mungiu la o emisiune la romania 1 facand pe specialistul in film. Sfatul meu sa mai faca o data cursul de scenaristica de anul 2.
Problema in cinematografia romneasca, pana la lipsa banilor si furtul lor, incepe de la scenariu, nu se cunoasc notiuni de baza legate de tehnica construirii lui.
[quote]cred ca cinema-ul - care a cam ajuns la capatul experimentarilor posibile - simte nevoia captarii unui 'real' nedomesticit de retetele deja-incercate, un 'real-unicat', consumabil o data - cam cum e performance-ul;
Eu nu inteleg o kestie:performance-ul si cinematografia vehiculeaza spatii diferite.Sau se exprima in spatii contrarii.Cum pot sa le aplic acelasi legi de evaluare?Sa nu mai vorbim si de alte componente esentiale sau adiacente.Daca urmaresti realizarea unui experiment se poate aplica teoria ta,dar acel experiment risca sa ramana minor daca foloseste o "reteta" inconsistenta.
Alex Leo Serban
11 Jun 2003, 16:58
sint 'spatii diferite', cum zici tu, dar asta nu inseamna ca - tocmai din acest motiv - nu se pot intrepatrunde. cinema-ul ultimilor 10-15 ani tocmai asta a facut: a inglobat 'spatii' f. diferite - de la videoclip la reclama, moda, instalatii, performance... ideea e ca, raminind o arta de sine statatoare , cinema-ul revine (periodic) la ceea ce-l defineste din inceputuri: amalgamul. la inceput a fost teatru-prin-film, apoi literatura-prin-film (romane, povestiri), apoi film-film (noul val francez s.cl), acum - ce ziceam mai sus.
o arta hibrida, deci.
si de aceea - ajunsa la saturatie - are puterea de a se regenera apelind la alte arte; nu e vorba de 'reteta' aici (alea sint in filmele hollywoodiene sau 'de arta' gen angelopoulos), ci de constiinta faptului ca granitele dintre arte au devenit f. fluide: ultimul lars von trier, 'dogville', revine - culmea! - tot la teatru, dar este o 'revenire' constienta de tot ce s-a facut in cinema de la lumiere & melies incoace! atunci cind emotia nu mai poate fi exprimata prin vekile metode - pt ca s-au tocit -, cineastii geniali (ca von trier) o cauta (si gasesc) acolo unde nu ti-ai fi inkipuit ca se mai afla :)
iar toate aceste experimente imbogatesc cinematograful; ca 'stramosh' imediat al lui 'dogville', vezi si 'wittgenstein' al lui derek jarman!
M-ai lamurit(teoretic) cu noile tendinte de a reantichiza simboluri si fenomene(cat de fenomene sau epifenomene sunt?).Practic o sa-ti dau dreptate 100% cand o sa vizionez filmele indicate(de unde?).
Am o tema pt. tine:"Kafka" de Soderbergh!Sa nu-mi spui povesti!Vreau sa stiu cum l-a perceput un teoretician.
Ambra Blu
12 Jun 2003, 09:49
Despre Occident... am scris tot pe aici prin forum ca nu are substanta dramaturgica pentru 90 de minute si din aceasta cauza a treia poveste se petrece pe vorbe: in loc sa vedem trecerea Dunarii pe gonflabila, se vorbeshte desprea ea, in loc sa-l vedem pe ala din Germania, se discuta despre el. Acesta nu e cinema, e sitcom, doar acolo stau doua personaje intr-un decor de butaforie si bla-bla.
In prima parte a afirmatiei, aia legata de Occident, ca nu are substanta dramaturgica pentru un lung metraj ci, mai degraba, pentru un medium length, iti dau dreptate. Da' te contrazic la faza cu papusa gonflabila. Cinematic, da, ar fi trebuit vizualizata: il baga pe personaj intr-un OS si noi vedeam cadrele cu Dunarea & stuff. Da' tot povestiri avem si la Pulp Fiction, aminteste-ti episodul 'The Golden Watch': Fabian si Butch talk a blue streak all night long, Esmeralda and Butch indulge in prattle and captain Koons delivers a long speech to then-little Butch. Si in tot timpul asta nu vedem nimic din ce ni se povesteste (nu vad Vietnamul, si nu vad nici meciul de box). La fel, aminteste-ti de 'Killing Zoe' al lui Avery cind la inceputul filmului eroul si prostituata vorbesc de nu mai zici ca se opresc. Acuma, eu cred ca inteleg ce vrei sa zici: ca, even they might be talkin a lot, cind e vorba de lucruri petrecute in trecut, trebuie vizualizate. Numa' ca nu sint de acord cu asta.
catallin
12 Jun 2003, 10:19
Una din problemele naspa de la noi este ca nici o categorie de cineasti nu face ce ar trebui pentru a fi funtionala. Producatorii nu urmaresc sa incaseze bani pe film de la spectatori - vrea sa ii fure de la stat si realizatori care sunt niste adversari. Regizorul nu e obisnuit sa lucreze cu un scenarist calificat si il respinge pe acesta ilustrandu-si obsesiile legate de mingile sparte de vecini in copilaria sa dificila. Scenaristul lipseste pentru ca nu are soala aici care sa il pregateasca iar daca incearca sa se califice altfel sau aiurea este respins si sufocat de cum scoate capul. Actorul joaca comedia del arte si striga tare in timp ce se stramba crezand ca nu este bina vazut altfel. etc.etc.etc. ... STATUL E PROST SI PLATESTE TOATA TIGANIA ASTA!
Ambra Blu
12 Jun 2003, 10:44
Regizorul nu e obisnuit sa lucreze cu un scenarist calificat si il respinge pe acesta ilustrandu-si obsesiile legate de mingile sparte de vecini in copilaria sa dificila.
La asta am ris.
Actorul joaca comedia del arte si striga tare in timp ce se stramba crezand ca nu este bina vazut altfel.
La asta am plins.
catallin
12 Jun 2003, 11:48
...De-ar iesi macar un film romanesc care sa obtina macar un moment de rasu-plansu'...
Ambra Blu
12 Jun 2003, 12:33
Pai n/a incercat oboseala aia de 'Filantropica'?
LeonardPiron
12 Jun 2003, 15:05
pe mine mau facut mai multe filme romanesti sa plang. dupa bani
Ai nostri regizori&scenaristi nu au mentalitate de cineasti.Marele scenarist Rasvan Popescu,cat timp a fost prin gunoaiele puterii, si-a impus vreo 5 scenarii halucinant de stupide la care au aderat ca regizori Pintilie,Margineanu, premiile autohtone au curs ca la inundatii si ce frumoasa si eterna e cinematografia romaneasca!
crydead
12 Jun 2003, 16:16
Rasvan Popescu nu e scenarist. El a scris cateva texte care au fost ecranizate de catre nishte oportunishti.
==================
Viitorul suna ocupat.
Ambra Blu
12 Jun 2003, 16:32
Pa da alta parte, Rasvan Popescu si minerii lui nu e nici scriitor.
Si nici Pintilie regizor....
crydead
12 Jun 2003, 16:42
Pintilie fost regizor. De exemplu, Duminica la ora sase- cu tinerii comunishti ilegalishti, frumoshi, generoshi si plini de sentimente nobile- a facut mai multe servicii regimului decat 100 de filme idioate de propaganda. Acelasi cadou l-a facut sistemului si disidentul pizza boy cu al sau Pas in doi.
====================
Viitorul suna ocupat.
Daca Pintilie "a fost regizor",si acum nu mai este inseamna ca a murit la fel ca si divina comedie(adica madam cinema romena).
catallin
13 Jun 2003, 10:28
Nu exista cineasti si mai ales regizori romani. Fara asa ceva nu poate exista nici SCOALA DE FILM in intelesul mai larg al cuvantului care sa insemne mai mult de o cladire unde se invata ce e prim-planul. Nu exista regizori in ciuda faptului ca niste filme reusitre exista totusi dar reprezinta accidente. Si asta vine de la faptul ca nu exista etica si deontologie. Unde este filmul ala anti-comunist cu adevarat facut in clar ca un manifest impotriva puterii in cei 45 de ani ? Mai ziceti si voi.
Ambra Blu
13 Jun 2003, 10:31
Pai, ce, Cataline, un film e valoros doar daca lupta impotriva sistemului? Pai de ce sa nu bagi la filme valoroase si prostiile alea propagandiste ale lui Eisenstein sau ale lui Kapra (cind chema el lumea la razboi). Ce, ele daca sustin sistemul nu se pot califica?
catallin
13 Jun 2003, 10:40
Da, si Leni Riefenstahl si tot asa... Propuneam si eu un criteriu. Dar n/am avut nici mari propagandisti. Incepea sa devina Sarbu asta de la Pro TV cu Salutari de la Agigea si alte spectacole pe stadion dar azi a uitat toata lumea la cati bani face.
Ambra Blu
13 Jun 2003, 10:43
Mai voia el sa recidiveze cu staged events gen PROpaganda si Baza Keoke.
catallin
13 Jun 2003, 11:16
A sti sa faci propaganda bine se pare ca e un lucru apreciat in toate timpurile, de toate puterile chiar si de asa/zisele democratii asa ca Sarbu a fost promovat in boardul care conduce destinele lantului de TV-uri din spatiul ex/ din care face parte si ProTV
ricutza
14 Jun 2003, 01:22
dar de ce nu sunt mai mult sustinuti regizorii si scenaristii tineri cu idei interesante, de catre persoanele care vad ca cinematografia romaneasca merge prost, si pot face ceva?
crydead
14 Jun 2003, 11:34
Regizorii si scenaristii tineri cu idei interesante ii numeri pe degetele de la picioare, iar persoanele care vad ca cinematografia romaneasca merge prost si pot face ceva au prieteni, familie si diverse interese care nu corespund cu cele ale respectivilor tineri.
Oare in alte domenii treaba merge mai bine?
-----------------------
Viitorul suna ocupat.
LeonardPiron
14 Jun 2003, 13:39
dar de ce nu sunt mai mult sustinuti regizorii si scenaristii tineri cu idei interesante, de catre persoanele care vad ca cinematografia romaneasca merge prost, si pot face ceva?
persoanele care vad ca cinematografia romaneasca merge prost, de regula nu pot face ceva...
persoanele care pot face ceva, ori nu vad ca cinematografia romaneasca merge prost ori se prefac ca nu vad...
persoanele care vad ca cinematografia romaneasca merge prost, si pot face ceva.... aici intru pe terenul lu craided au alte interese de grup, amilie clan samd samd
ce e ecel mai trist e ca si aceste persoane au fost si ele candva la randul lor niste regizorii si scenaristii tineri cu idei interesante
Anonymous
14 Jun 2003, 15:33
bai leonadpironule de ce nu faci tu bai nene filme daca tot esti asa deshtept?
catallin
14 Jun 2003, 20:13
O fi ajuns omul unul din acele...
...persoanele care pot face ceva si nu fac desi vad ca cinematografia romaneasca merge prost ...
Pauline Kael
14 Oct 2008, 21:14
Nu exista filme romanesti.
De ce nu face nimeni?
films4all
15 Oct 2008, 09:56
Hei.. Pauline, de ce nu te linistesti tu cu filmele romanesti! Nu exista sa nu-ti fi placut niciun film romanesc. Ori tu traiesti inca in amintirile vremurilor ceausiste si nu voiest a te descotorosi de dansele. Iti plangi prea mult de mila. Nu ti-a placut 432.. oka.. ma rog, nu stiu ce nu-ti poate place la un astfel de film pentru ca doar privindu-l, fara o educatie cinematografica in prealabil, poti sa divinizezi, admiri, simti, traiesti, iubesti, savurezi... ceea ce tine de artistic in acest film.
Iti sugerez sa cumperi DVD-ul, sa te mai uiti odata la film. Sa incerci simbolismul (daca artisticul nu-l poti observa :( ) apoi sa iei cateva cronici ale acelor cronicari la moda: Gorzo, Pitbull, ALS si sa faci analiza cronicilor, sa vezi iar filmul. Poate o sa-i apreciezi valoarea.
Take care.
StefanDo
15 Oct 2008, 10:17
intre postarea lui pauline si cea anterioara au trecut vreo cinci ani, in care, desigur, n-a iesit niciun film romanesc bun :)
dac-o sapi un pic, Pauline iti zice ca nici n-a vazut vreun film de pe la noi, pentru ca-s plictisitoare. Ce mai, e perfect logic :)
cred c-am sa inchid acest topic, pur si simplu nu mai e de actualitate
films4all
15 Oct 2008, 11:06
Pai..Stefan, daca mesajul ei a fost scris din dorinta de a mai scoate la suprafata un topic mort demult, cred ca topicul asta nu e singul pe care trebuie sa-l ... inchizi.
StefanDo
15 Oct 2008, 11:31
hm, nu vad legatura logica dintre "daca..." si "cred ca..."
ce vrei sa spui de fapt?
films4all
15 Oct 2008, 11:56
pai.. intre "daca" si "cred ca".. se gasesc/afla si alte cuvinte care te pot ajuta sa faci legatura logica intre ...
Pitbull
15 Oct 2008, 13:53
cred c-am sa inchid acest topic, pur si simplu nu mai e de actualitate
Agreed and done. :sleep:
vBulletin® v3.5.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.