PDA

View Full Version : Cu mina dreapta


Alex Leo Serban
10 Jun 2003, 12:16
A taia, a comprima. Plan si flux

Arta a imaginii miscatoare, Cinematograful nu este niciunde mai dezavantajat decit in comentariul asupra lui. Motivul e simplu: lipsa "dovezilor". Oricit de mult te-a impresionat un film, singurul mod de a-i convinge pe altii sa-l vada este un text de citeva mii de semne in care-ti aduci aminte - pe frinturi - ce te-a impresionat atunci cind l-ai vazut.

Este vorba, asadar, de o impresie pe care incerci sa o comunici altora. Intre emotia - initiala - si exprimarea ei in cuvinte intervine filtrul ratiunii care pune emotia in parantezele frazelor, incercind sa explice - in chip coerent si inteligibil - de ce acea emotie este rara sau unica, de ce este ea diferita de alte emotii incercate altadata, de ce acea emotie rara, unica si diferita de altele este un criteriu solid care confera valoare filmului respectiv si, mai ales, in ce fel actioneaza ea asupra sensibilitatii noastre...
Dupa cum vedeti, avem de-a face cu o intreaga lista de intrebari foarte precise, care-si asteapta raspunsurile cele mai bune.

Or, singurul mod de a "raspunde" - bine - acestor intrebari este de ordin demonstrativ: trebuie aratate acele secvente, acele scene si acele planuri care provoaca emotia, pentru a o retrai. Acest lucru se poate face punind in functiune un videocasetofon, insa nu se poate face in scris; in scris nu se poate decit recurge la o analogie discursiva in care impresia initiala sa fie recreata retoric, insotita, neaparat, de interpretarea acelei impresii in cuvinte cit mai persuasive. Daca "demonstratia audio-vizuala" nu poate scapa de fatalitatea tautologiei infinite ("un film este un film este un film este un film"), demonstratia retorica nu poate scapa de fatalitatea rationalizarii: "nu este vorba (doar) despre ce am simtit in fata ecranului, ci (si) despre explicarea acelei emotii, despre interpretarea ei si despre felul in care acea interpretare este coerenta, congruenta si compatibila cu restul filmului"...

Exista un paradox: atunci cind revezi o secventa, forta ei este data tocmai de miscarea elementelor in cadru pe o anumita durata, in asa fel incit realizezi instantaneu ca acea miscare nu se putea desfasura decit in acel interval de timp si numai in acel mod; a o opri, a o "ingheta" (prin freeze-frame) te poate ajuta sa intelegi cum a fost construita, dar nu te ajuta sa o (re)traiesti. In schimb, cind vrei sa comentezi - in scris - aceeasi secventa, mintea ta nu o poate face decit "inghetind-o" intr-o imagine statica, izolind-o de restul secventelor anterioare/ulterioare si pastrind-o - pret de o analiza - in rola oprita a amintirii tale... Cinematograful - "arta a succesiunii" - este reinventat, in succesiunea frazelor care-l povestesc, ca o "arta a simultaneitatii": emotia este (=trebuie sa fie) instantanee, fiind - de aceasta data - nu "lucrul in sine", ci demonstratia (=dovada) lui. O dovada punctuala, a carei desfasurare - narativa - nu ar duce decit la dizolvarea ei in discurs.

Nu stiu sa existe, in materie de comentariu cinematografic, pacoste mai mare decit necesitatea de a povesti un film... Sau de a povesti secvente (momente) din el. Este un "popas" obligatoriu - dar unul, totusi, atit de nefericit! Reprezinta demonstratia definitiva a faptului ca filmul nu poate fi redus la poveste dar ca, in ciuda acestui adevar, nu poti scrie un comentariu fara a face referire la ea. Mai mult - as spune ca, daca un film care nu poate fi povestit este, adeseori, mai bun decit unul care se preteaza lesne acestui exercitiu, comentariul la un asemenea film risca sa fie mai putin bun. Acest lucru se explica prin ceea ce spuneam mai devreme: necesitatea unei "ancore", a unui moment-forte in functie de care poti construi demonstratia. Poate fi, desigur, o imagine - una singura -, dar ea trebuie insotita de povestirea drumului pina la acea imagine, de descrierea contextului in care apare si de semnificatia ei in acel context... Ceea ce - pe ecran - se manifesta cu forta evidentei trebuie - in scris - completat cu proza de grefier a comentariului.

Razboiul declarat - cel putin, la nivelul cronicilor - dintre Harry Potter si piatra filozofala si Stapinul inelelor - Fratia inelului ascunde, in realitate, o batalie surda, mult mai veche, intre doua idei despre cinema-ul comercial. Faptul ca ambele filme sint ecranizari, ba mai mult: ecranizari ale unor romane de tipul "fantasy", sporeste interesul cu care este privit acest conflict, facilitind - totodata - comparatiile intre ele.

Mai intii, citeva informatii generale: Harry Potter..., regizat de americanul Chris Columbus, are la baza primul volum din ciclul "Harry Potter", fenomenul literar al sfirsitului de secol XX datorat britanicei J.K. Rowling; recordul de vinzari ale cartii a fost dublat de cifrele-record de incasari ale filmului, care figureaza - in momentul de fata - drept cel mai mare succes comercial al tuturor timpurilor, dupa Titanic. Fratia inelului.., regizat de neo-zeelandezul Peter Jackson, are la baza primul volum din ciclul "Stapinul inelelor", cartea-cult scrisa de eruditul britanic J.R.R.Tolkien, considerata multa vreme ca neecranizabila; filmul lui Jackson este un succes critic superior celui al lui Columbus, devansindu-l totodata prin premiile primite pina acum si prin nominalizarile la Oscar.
La prima vedere, am avea de-a face cu obisnuita lupta - rituala - dintre "Comert" si "Arta": Rowling este o autoare-vedeta, interesanta insa minora in comparatie cu un clasic precum Tolkien, Columbus este un regizor de succes (Home Alone, Mrs Doubtfire...) cu cota la Hollywood, meserias eficace dar fara mari pretentii estetice in comparatie cu un outsider ca Jackson, autor de filme prizate de critica (Heavenly Creatures) dar fara mari sanse comerciale, s.a.m.d. In functie de simpatiile si de parti-pris-urile fiecarui spectator/critic de film, lupta dintre acesti doi colosi cinematografici este dinainte cistigata...
Sa privim insa, mai cu atentie, datele. In ciuda unor asteptari cam europocentriste, Stapinul inelelor - mai mult decit Harry Potter - a avut parte de o critica ditirambica peste Ocean. Epopeea lui Jackson a fost salutata ca un film indraznet, poetic, vizionar, uneori ca o capodopera - calificative de negasit in cronicile la Harry Potter... Dificultatea transpunerii pe ecran a unei scriituri reputate ca "opace" a cintarit, fireste, mult in aprecierea filmului - spre deosebire de sarcina, considerabil mai usoara, la care s-a inhamat Columbus punind in imagini o carte care era, deja, foarte "vizuala". Apoi, sa nu uitam dimensiunile cartilor: primul volum din seria "Harry Potter" are in jur de 200 de pagini (editia romåneasca), Columbus renuntind la citeva scene pentru a se incadra intr-o durata - considerata acceptabila - de 2 ore si jumatate; primul volum din seria "Stapinul inelelor" are, insa, aproape 600, iar ecranizarea lui Jackson are putin sub 3 ore. Se intelege de aici ca, in comparatie cu Jackson, Columbus n-a trebuit sa taie prea mult din materia cartii, in timp ce neo-zeelandezul a fost nevoit sa comprime pagini/capitole intregi, pentru a nu pierde suflul epic. Este ceea ce te izbeste comparind ecranizarile respective: filmul lui Columbus este aerat, linear, relaxat, cel al lui Jackson - convulsiv, incarcat, torential... Sint indiscutabil, amindoua, mostre superlative de "digital-entertainment", ecranizari ambitioase, reusite fiecare, in felul sau.

Intrebarea care s-ar putea pune este: ce cistiga spectatorul de pe urma unuia si a altuia? - pornind de la premisa ca tipul de divertisment oferit in cele doua cazuri este, totusi, diferit: film-pentru-copii-si-adulti-cu-suflet-de-copii, "fermecator" in cea mai buna traditie britanic-americana - in cazul Columbus, respectiv film-basm-aventura-pentru-adulti, cu momente fioroase si atmosfera feeric-sumbra in linie cult-romantica - in cazul Jackson. (Momente fioroase exista si in Harry Potter..., dar nu ele dau tonul filmului.)
In cronica sa la Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, Roger Ebert - veteranul cronicar de la Chicago Sun-Times - observa un lucru de bun simt: "Filmul este remarcabil de bine facut. Dar el dureaza, si dureaza, si dureaza - iarasi peisaje, iarasi paduri, iarasi zgomote in noapte (...) pina cind ne dam seama ca ar putea continua la nesfirsit. <<Aceasta poveste a crescut pe masura ce se povestea>>, ne spune Tolkien in faimosul sau cuvint introductiv; e ca si cum Tolkien, si acum Jackson, s-au indragostit atit de mult de calatorie incit le-a fost teama de destinatie." Ebert il citeaza pe fiul scriitorului, Christopher Tolkien, care a declarat: "Parerea mea e ca Lord of the Rings este cu precadere nepotrivit transformarii intr-o forma vizual-dramatica."

Cred ca are dreptate. Efortul de transpunere "intr-o forma vizual-dramatica" este admirabil, iar filmul lui Jackson este plin de acea grandioasa energie primara care da seva epopeilor - cinematografice si nu numai -, este pasionant - pina la un punct - si teribil de bine lucrat; dar, atunci cind ne gindim la el si ne punem amintirea la bataie, nu retinem mare lucru... Care scena, care secventa, care plan - macar - a pastrat mintea noastra din torentul coplesitor de imagini & senzatii al filmului? Ce replica, ce gest, ce detaliu?* Raminem cu senzatii, intr-adevar, eventual cu emotia - patrunzatoare - a unei inclestari de dinaintea timpurilor, intr-o succesiune de spatii miraculoase carora le cautam - in zadar - reperele afective; dar nu le gasim. Fascinant ca viziune a unor lumi paralele, incarcate de taine si temeri, Stapinul inelelor nu reuseste - cu toate acestea - sa ne arate, o secunda macar, "desenul din covor": este prea febril, prea saturat, prea supra-semnificat. Este - aproape - un "film invizibil" (palpabil adesea, asurzitor de cele mai multe ori), intr-atit de mare este frustrarea de a nu-l putea "decupa"!
Nu sint dintre cei care sa deplinga omniprezenta efectelor speciale (cronicara de la Magazine littéraire vorbea, excedata, despre "plictiseala prafului in ochi" si, inca mai iritata, despre un "demers gen Reader's Digest" - ceea ce este cu siguranta o nedreptate!), dar nu e mai putin adevarat ca impresia pe care o decupeaza, finalmente, Stapinul inelelor este aceea de joc video monumental - o aruncare in haul virtejului digital, in care nu mai conteaza privirea, ci reflexele adaptative.
Sa fie acesta un semn al trecerii la o noua virsta cinematografica?
In acest caz, ramine - cu certitudine - problema "adaptarii" reflexelor noastre de spectatori si a reflexelor noastre de cronicari la ceea ce ni se propune: nu un Cinema pe care sa-l recompui - cadru cu cadru - in minte, zoomind pe imaginea-cheie, ci unul al plonjeului fizic intr-o secventialitate difuza in care nu imaginea, ci senzatia primeaza.
Este, cred, o provocare uriasa.

* In numarul din martie a.c. al mensualului Cahiers du cinéma, Stéphane Bouquet publica un text ("premier vollet d'un feuilleton théorique trimestriel autour de quelques questions esthétiques d'aujourd'hui") intitulat "Plan contre flux", in care dezvolta teoria unui asa-numit "cinema al fluxului" - care s-ar opune, deci, celui (clasic) "al planului". Exemplele aduse in discutie vin din zone aflate la antipozi (8 femmes si Sitcom ale lui François Ozon - pentru cinema-ul "planului", Lost Highway si Mulholland Drive ale lui David Lynch, Ashes of Time al lui Wong Kar-wai, Flowers of Shanghai al lui Hou Hsiao-hsien, Time and Tide al lui Tsui Hark, Beau Travail al lui Claire Denis si - surpriza! - un fenomen media cum a fost, in Franta, soap-ul/reality show Loft Story - pentru ideea de "flux").
Acest text - pe care l-am citit la foarte scurt timp dupa ce am scris textul privitor la Harry Potter... si Stapinul inelelor - incearca, intr-un mod mult mai aplicat, sa descifreze o tendinta vizibila in cinematograful contemporan: alternanta unei "puneri in imagini" clasice cu o alta, de data mai recenta, pe care - in lipsa unui termen mai bun - o putem numi "a fluxului"... In ce ma priveste, eu am identificat-o in filmele hollywoodiene deja-amintite; in cazul in care acceptam - ca ipoteza de lucru - formula lansata de S. Bouquet, ramine totusi problema comentariului asupra acestui (al doilea) tip de cinema, pe care el nu o discuta si pe care eu am incercat sa o schitez la inceputul acestui articol. Cum se poate face analiza unui "cinema al fluxului" fara a cadea, implicit si explicit, intr-un impresionism vag liricoid si autoscopic, care nu mai identifica "scene", "planuri", "momente" etc., ci se lasa dus de miscarea aluvionara a propriilor senzatii/emotii? Cit de "precisa" poate fi o asemenea analiza, in conditiile in care obiectul ei devine un continuum, iar comentariul - un jurnal intim?
Nu stiu. Ceea ce am incercat este - deocamdata - doar mentionarea acestei tendinte.


Intre Bvlgari si Bergman

Minority Report (Raport special) este ultimul film regizat de Steven Spielberg. Un scenariu inspirat de nuvela omonima a celebrului Philip K. Dick. Imaginea celebrului Janusz Kaminski. Muzica celebrului John Williams. Efectele speciale asigurate de (celebra) Industrial Light & Magic. Plus Tom Cruise. Si Max von Sydow! (Dar pe von Sydow l-am vazut si in Judge Dredd, alaturi de Sylvester Stallone...)
La-nceputul filmului, Cruise (John Anderton) este chemat in fata unui soi de pupitru transparent. Alege imagini de pe un portativ invizibil. Le "frunzareste" febril. Seamana cu un dirijor. Dar este politist. Pre-politist: gaseste virtualii asasini inainte ca acestia sa comita crimele. Sintem in 2054. Viitorul este orwellian.
Minority Report este un film orwellian: 1984 a fost "mutat" 70 de ani mai tirziu. "Vizionarii" prevad totul cu 36 de ore inainte. "Politia gindului" este conectata la gindurile celor trei vizionari (Dashiell, Arthur si Agatha). Orice gest, orice replica sint inregistrate inainte sa se produca. Intrebare 1: daca viitorul este pre-scris, unde mai este libertatea umana? Intrebare 2: nu exista nici o hiba a sistemului? Raspuns 2: ba da; se numeste "Minority Report"...
Minority Report este un film coral. Vocile au fost inlocuite de imagini. {i imaginile tisnesc continuu: unele seamana cu clipurile publicitare, altele cu clipurile muzicale, unele cu frinturi de home movies, iar citeva trimit la zestrea cinematografului. Cinefilul Spielberg pare sa descopere, ca un copil care a fost criogenizat timp de 3 decenii, postmodernitatea imaginilor. Iar asta presupune a pune imaginile ("The United Colors of Eikon") pe aceeasi lungime de unda: Minority Report este un film acvatic (piscina, inecul lui Anne Lively, cercurile in apa etc.). Spielberg le scoate din cutii, le deruleaza febril. Ca si clenciurile numelor (Dashiell, ca in Hammett; Arthur, ca in Conan Doyle; Agatha, ca in Christie), clenciurile vizuale sint tot atitea indicii de cinefilie: Bergman, Ora lupului (in care juca von Sydow); Chris. Marker, La Jetée; Welles, Doamna din Shanghai... (Felul in care se "sparg" imaginile, reverberind la nesfirsit, aminteste de scena impuscaturilor in oglinda din acest film.)
Minority Report este un film-amalgam. Product placement-ul cel mai ostentativ (Gap, Pepsi, Bvlgari, Bvlgari, Bvlgari...) se contopeste cu memoria cinematografului. Viitorul va fi hibrid sau nu va fi deloc. (Cineastul) Bergman & (ceasul) Bvlgari. In fond, amindoi se "ocupa" cu Timpul...

Jurna.l.s.

* Sint extrem de curios cum va merge Panic Room-ul lui Fincher - nu atit la public (unde probabil ca va prinde), cit la critica... Si asta pentru ca, in critica de afara, aceea sofisticata gen Cahiers du c. etc, n-a mers mai deloc. Imi amintesc o singura cronica distrugatoare - cea a lui Charles Taylor, de la salon.com, care l-a luat pe Fincher foarte de sus, cum ca "n-a invatat lectia lui Hitchcock: nu pui niciodata camera de filmat in semineu, pentru ca nu e nimeni acolo..." etc etc. Taylor n-a invatat ca "lectiile lui Hitch" sint parte dogma, parte gluma; daca sint dogma, e bine uneori sa le iei peste picior - daca te tin curelele; daca sint gluma, le poti invoca - cel mult - ca parte a personalitatii Maestrului, nicidecum ca litera de lege. Ceea ce spunea Hitch, acu' vreo 50 de ani, nu mai e neaparat valabil acum. Este un alt mod de a face cinema, o alta sensibilitate, un alt raport cu ritmul, viteza s.a.m.d. Si - in fond -, ceea ce face Fincher este extensia logica a "unghiului subiectiv" practicat de Hitch; doar ca nu mai este vorba de unghiul subiectiv al unui personaj, ci de al camerei de filmat.
In Panic Room nu exista decit doua personaje principale: casa in care se petrece actiunea si aparatul de filmat! ~sta e marele tur de forta - si marele merit - al filmului: a transforma obiectele in senzori, in entitati sensibile, iar oamenii - in simple obiecte ale unei mecanici combinatorii... "Subiectul" lui Panic Room este (am scris-o deja in Libertatea, dar pot s-o dezvolt aici) violul casei de catre camera de filmat. De aceea prima este "scanata" pina in cele mai impenetrabile cotloane de catre a doua... Locurile cele mai inaccesibile (gaura unei chei, firele telefonice etc) sint vizitate, la intervale, hm, regulate de aparat. Dincolo de simbolistica la indemina, care nu cred ca-l intereseaza peste masura pe Fincher - cel putin, nu in acest film! -, exista latura pur mecanica, pur instrumentala a acestui "viol"; si, dincolo si de aceasta (desi in legatura cu ea), exista pariul de a demonstra, cadru cu cadru, ce se intimpla atunci cind aparatul de filmat intra, prin efractie (dubla efractie: a hotilor, dar si a hotilor de imagini care sint operatorii Conrad W. Hall si Darius Khondji), in casa cu pricina. Este un plonjeu fascinant, tocmai pentru ca - aici, spre deosebire de peliculele anterioare, mai ambitioase, ale lui Fincher (Se7en, Fight Club) - instrumentalitatea este pura - cristalina -, fara adaosuri simbolico-filozofico-narative. Filmul este un tipic "film de gen" (thriller, in speta), construit clasic, pe vechea - si verificata - conventie a unitatii de timp & de loc; un "mousetrap" redus la esenta - un paradox vizual, un concetto, un chiasm: ce e inafara va fi inauntru, ce e inauntru va fi inafara... (Capcana e dispozitivul unitatii de timp & de loc, momeala - ideea de thriller, iar soarecele - Realitatea!) De aici, jubilatia pe care o incerci proiectind tot ce e "inauntru", in mintea ta de spectator, "inafara" - pe ecran. Caci ecranul - pelicula - sint, la modul ideal, neutre - nu iti intorc decit propriile tale proiectii. {i aceste proiectii sint posibile - repet - tocmai pentru ca totul e atit de simplu: eficient, fara "rest".
Propria mea proiectie e urmatoarea: Panic Room este o parabola a paranoiei - noul "ethos" (post)modern; este un plonjeu minimalist, microscopic-infinitezimal, in fundamentele obiectuale care compun realitatea; paranoia - "produs" al interioritatii si subiectivitatii - nu este "vizibila", dar poate fi - oricind - actualizata prin simpla "citire" a acestei realitati obiectuale; ergo, neutralitatea "lucrului citit" este permanent amenintata de simpla privire a celui care citeste (=descifreaza) aceasta realitate... Privirea este (=poate fi) paranoica - nu este aceasta definitia redusa la esenta a ceea ce insemna Cinema-ul? Nu e nevoie de "complot" - de bine ce complotul este deja-acolo, in privirea noastra antrenata sa vada comploturi din clipa in care e in fata unui ecran. "Povestea" din Panic Room este in mod voit schematica, voit neverosimila (cum intra totusi hotii intr-o casa pazita de cea mai sofisticata aparatura?! cum accepta o femeie claustrofoba, cu o fiica diabetica, sa intre in "camera de refugiu"?! s.a.m.d.); dar este chiar pariul lui Fincher - acela de a dovedi ca poate manipula spectatorul la limita terorii totale prin simpla combinatorie a acelor elemente de thriller déjÃ*-vus...
Din acest pdv, Panic Room este un film chiar mai subtil si mai sofisticat decit Se7en sau Fight Club - care se vindeau, aproape din start, ca forme superioare de entertainment (parabola moral-filozofica la primul, povestire gotic-vizionara la al doilea...). Ce vreau sa spun este ca acestea doua isi depaseau, foarte devreme, conditia de (eventuale) thrillere prin tot felul de indicii ca sint mai mult decit asta (de aici, probabil, si iritarea lui Charles Taylor fata de un film, totusi formidabil, ca Se7en!...). Nu si Panic Room: acesta ramine un tipic film de gen, cu inevitabile rapeluri (genericul Ã* la North by Northwest de Hitchcock, de pilda), dar fara toata acea "grasime" epic-metafizica in care multi au ajuns sa vada singurul argument al unei creatii de calitate... Este un film mineral.


Cardinalul din colivie

Sleepy Hollow (Legenda calaretului fara cap) este o pelicula care reinnoada cu o traditie ocultata in vremea din urma: aceea a horror-ului gotic. Tim Burton – cineast supradotat si "excentric" – reuseste filmul sau cel mai frumos, o fastuoasa descindere in fantasmele basmelor, hranita de gustul sau pentru macabru si miraculos...

Geneza

Inspirat de povestirea omonima a lui Washington Irving, Legenda calaretului fara cap istoriseste sosirea in Sleepy Hollow – un catun izolat din Noua Anglie – a unui politist (Johnny Depp) insarcinat cu rezolvarea mai multor cazuri misterioase de decapitare. Sintem la sfirsitul sec. al XVIII-lea, prilej – pentru Burton – sa faca din Ichabod Crane (personajul jucat de Depp) un individ bizar, impartit schizoid intre metodele unei Ratiuni ce vrea sa explice tot si pulsiunile unui Subconstient care-l leaga la ochi...

De fapt, scenaristul Andrew Kevin Walker (care a scris Se7en), la rindul sau bazindu-se pe o idee a lui Kevin Yagher (machieurul/autor al celebrului "Freddy Krueger" din Nightmare on Elm Street) schimbase, inca din 1992, povestea initiala a lui Washington Irving, facind din Crane un inspector de politie in locul unui invatator. Timp de aproape opt ani, scenariul a fost tinut "pe bara", ajungind in cele din urma la Paramount. Atunci cind Tim Burton s-a aratat interesat de proiect, costul productiei a sarit automat cu citeva zeci de milioane de dolari... Atit Yagher, cit si Burton vroiau un "look" anumit pentru filmul lor – un decor care sa semene cu perspectivele artificiale ale filmelor "Hammer" (anii ‘50); pe linga impresia de studiou, era necesara o anume imagine – si aici, directorul Emmanuel Lubezki a avut ideea de a recurge la dubla impresiune a negativului pentru a obtine negruri foarte dense si contraste puternice: culoarea era saturata pentru a se ajunge la un aspect aproape de alb/negru. In fine, s-a optat pentru turnarea filmului, in intregime, in Anglia – patria studiourilor Hammer si a peliculelor cu Peter Cushing si Christopher Lee. Iar pentru ca "the British touch" sa fie completa, s-a apelat, in ultima instanta, la dramaturgul Tom Stoppard, care a finisat scenariul (desi numele lui nu apare pe generic)!
Rezultatul este acest "Sleepy Hollow XV" – a 15-a ecranizare a legendarei povestiri, daca punem la socoteala scurt- si lungmetraje, inclusiv cele de televiziune.

...si dupa

Filmul a fost un imens succes de critica in Franta si unul moderat, dar respectabil, in Statele Unite. (Este interesant ca francezii nu s-au mai impartit in functie de "nivelul" publicatiilor, atit presa tip magazin – Première, Studio –, cit si cea intelectualista sau strict specializata – Cahiers du cinéma, Positif – salutind, la unison, reusita lui Tim Burton.)
Divergentele intre cronicari si critici nu au avut in vedere calitatea filmului, ci apartenenta lui la "un" gen; s-a vorbit, evident, de "melanj" – "specialitate" postmoderna –, "bravura stilistica" etc., dar au existat si pareri aparte: astfel, Marie-Anne Guerin (de la Cahiers...) crede ca descopera referinte explicite la Hitchcock (Foreign Correspondent), la Preminger (River of No Return) sau chiar la westernuri ("Sleepy Hollow este mai aproape de western decit de Moonfleet" – filmul lui Fritz Lang din 1955; in C.d.c. nr. 543/februarie 2000)...

Dintre criticii americani, cei mai generosi cu Tim Burton au fost Mike Clark (de la USA Today), Glenn Kenny (Premiere), Peter Travers (Rolling Stone) si Roger Ebert: cite trei stelute fiecare dintr-un maximum de patru; toti ceilalti i-au acordat cite doua – cu exceptia lui David Ansen de la Newsweek, care i-a dat una (adica "nerecomandat"!). Sondajul a fost efectuat pe un numar de 15 dintre cei mai reputati critici americani, reprezentind publicatii precum L.A. Weekly, Variety, The New York Times, The Wall Street Journal si Time; filmul lui Burton a iesit pe pozitia 44 din 100.
Cronica propriu-zisa
Johnny Depp compune unul din cele mai savuroase roluri din cariera sa in acesta flamboaianta aventura gotica datorata lui Tim Burton (Beetlejuice, Edward Scissorhands, Ed Wood, Mars Attacks!). "Inarmat" cu o trusa de instrumente bizare de investigatie, el purcede la rezolvarea misterioaselor crime din Sleepy Hollow, pe care folclorul local i le atribuie "calaretului fara cap"...

Filmul functioneaza perfect in mai multe registre: cel politist, cel horror, cel feeric si cel romantios. Primului ii corespunde ancheta efectuata de Ichabod Crane – care aduna dovezile cu o aplicatie amuzanta, imun la neincrederea celor din jur; celui de-al doilea ii corespund episoadele repetate de descapatinari, care irump furtunos, minate de furia ropotitoare a "calaretului"; celui de-al treilea ii corespund visele-amintiri ale personajului principal, iar ultimului – idila tulburata de ezitari si indoieli dintre Ichabod si Katrina Van Tassel (Christina Ricci), fiica unui bogatas. Burton reuseste sa lege toate aceste registre diferite intr-un intreg orchestrat fara hiatusuri, in care decorul somptuos-intunecat al lui Rick Heinrichs – premiat cu Oscar – este un personaj de sine statator.

Castingul este un alt atu al filmului. Burton a ales chipuri, stiind bine ca, intr-o poveste in care capetele se rostogolesc una-doua, este lucrul cel mai important – de la figura Ã* la "contele" Dracula a "calaretului" (Christopher Walken) si pina la frumusetea stranie, dickensiana a Christinei Ricci sau la aceea rece, oarecum "cruela" (DeVil...), a dnei Van Tassel, mama vitrega a Katrinei (Miranda Richardson). Ca-ntotdeauna, Burton se amuza rezervind "cameo"-uri (scurte aparitii-clin d’oeil) actorilor sai fetis: Martin Landau (Bela Lugosi in Ed Wood) este aici "victima" din pregeneric, in timp ce prezenta lui Christopher Lee (in rolul unui judecator, de asemeni la-nceputul filmului) trebuie vazuta mai curind ca un omagiu adus de cinefilul Tim Burton acelor pelicule de groaza, "marca Hammer", in care juca actorul britanic in anii ’50...
Ritmat impecabil, lucrat cu o economie a scenelor care nu lasa loc nici unui timp mort, acest ultim film al lui Tim Burton este un splendid exemplu de cinema deopotriva "popular" si "de arta si eseu" – unul din acele cazuri fericite (desi rare) in care viziunea poetica a unui mare regizor poate seduce un public obisnuit cu "proza" peliculelor de serie.

Sense, Sensibility & Cinema (lectura optionala)

Ichabod Crane este "reflectorul" ciudatelor intimplari din Sleepy Hollow. Un "reflector" care, daca pierde adesea – mai ales la-nceput – busola numita "sense" (adica "ratiune") si daca cedeaza inevitabil – in cele din urma – sirenei "sensibility", este totusi singurul personaj al filmului care ramine treaz – intre doua lesinuri de opereta si trei vise-amintiri... Treaz insemnind, in lumea marcata de superstitii in care descinde, nu (doar) "cu capul pe umeri" – intreprindere dificila, in Sleepy Hollow! –, ci si "dez-vrajit": el se trezeste, la propriu, dintr-o dubla vraja – aceea a Ratiunii care crede ca poate explica totul si aceea a Supranaturalului care crede ca poate incifra totul.

Ichabod este omul-rascruce, care anunta modernitatea printr-o nevroza... Subconstientul sau este bintuit, rind pe rind, de imagini idealizate ale Mamei (interpretate de Lisa Marie, sotia regizorului) si de amintirea traumatizanta a Tatalui, care o banuieste de "vrajitorie" si o inchide in sinistra "Fecioara de fier"; "vrajile" Mamei revin in inchipuirea sa intr-o mizanscena colorata feerica – vezi secventa stil carte de copii, in care Mama se roteste in aer – in timp ce actiunile Tatalui sint vazute ca niste scene de romant gotic, pragmatic-fioroase. Aceasta dubla imagerie da insasi cheia intregului film si "descifreaza", totodata, personajul lui Ichabod. In linii mari, este vorba, pe de o parte, de un "savoir" empiric, masculin (latura manifesta, "Ich") si, pe de alta, de unul intuitiv, feminin (partea refulata din"abode" – "salas", "camin"); fascinant e faptul ca – dincolo de aceasta hermeneutica anagramatica – filmul poate fi vazut (si) ca o variatiune (implicind alte personaje) a aceleiasi teme schitate mai sus... Daca ne gindim ca Ichabod isi cunoaste sufletul-pereche (Katrina Van Tassel) atunci cind aceasta este legata la ochi – vezi scena de la-nceput, cind Crane intra in "caminul" Van Tassel si este pipait cu degetele, pe fata, de Katrina jucind baba-oarba – am putea interpreta aceasta scena inaugurala ca intilnirea jumatatii diurne, rationale din Ichabod cu jumatatea sa nocturna intr-o oglinda. Katrina este aproape reincarnarea Mamei sale – personajul care-l ajuta pe Crane sa se "dez-vrajeasca" intr-un mod paradoxal: vazind nu doar dincolo de aparente, ci si dincolo de "orbirea" data de atotputernicia Ratiunii! Aceasta – si inca un "detaliu" insistent: jucaria optica numita cardinalul din colivie...
Este un dar pe care Ichabod il primeste de la mama sa – un fel de "talisman" ludic, cerc avind desenat, pe una din laturi, un cardinal (o pasare), pe cealalta, o colivie; atunci cind rotesti iute cercul, iti da impresia ca pasarea este chiar in colivie. Tim Burton focalizeaza in aceasta iluzie optica esenta insasi a Cinematografului – ca si cum povestea de sfirsit de secol XVIII, scrisa la 1819, ar contine, in simbure, ecranizarea ei o suta optzeci de ani mai tirziu...


----------------------------------------------
1. Vi se pare ca articolul a intuit bine esenta filmului/fenomenului?
2. Credeti ca judecata de valoare e corecta?
3. Ce (nu) v-a placut la el?

marx
11 Jun 2003, 16:48
A taia, a comprima. Plan si flux

Cum se poate face analiza unui "cinema al fluxului" fara a cadea, implicit si explicit, intr-un impresionism vag liricoid si autoscopic, care nu mai identifica "scene", "planuri", "momente" etc., ci se lasa dus de miscarea aluvionara a propriilor senzatii/emotii?

Un critic trebuie sa se fereasca de stilul descriptiv,daca isi doreste sa capteze atentia.Nu trebuie povestit "scena cu scena" realizand un text aglomerat si anost.Eu prefer un stil aforistic,mai putin diluat de explicatii sau evaluari banale.Si oricum in tot ceea ce realizam suntem subiectivi,tributari unei educatii anterioare,dar tot ce putem face e sa nu ne dorim sa fim subiectivi.Probabil ca si asta o sa ti se para un "banc de seminar teologic" dar spune-mi ce este acela "film mineral"?
"Plan si flux" e un articol scris de un critic.

Alex Leo Serban
11 Jun 2003, 17:05
hm, 'film mineral'... e o metafora! (sau un aforism?)
vroiam sa exprim 'camera de refugiu' printr-o sintagma f. scurta: 'mineralitatea' filmului - in capul meu - se refera la o stare esentiala, in care totul (scenariu, scenografie, regie etc) devine instrumental si-ti dai seama de acest lucru; mineral - sau 'cristalin': vezi prin el: cum a fost facut, ce vrea sa spuna, unde te duce - totul la vedere, fara blabla-uri.
imi plac asemenea filme, poate si pt ca sint f. rare.

marx
11 Jun 2003, 17:22
Ori e "instrumental" ori e "cristalin"?Instrumental ar trebui sa te duca cu gandul la Aristotel si al sau"Organon"(ce inseamna chiar instrument),adica prin acele mijloace ce le-ai amintit decodifica tema.Cristalin traduce o stare clara,o perceptie directa,chiar brutala tinand cont de specificul filmului.Si mineralele sunt in general opace,dar sintagma ramane o metafora cu inteles limita.

Alex Leo Serban
11 Jun 2003, 17:40
fiind atit de clar instrumental, e clar ca buna ziua ca e... cristalin! sau nu?!
ma rog, la kestia cu 'mineralul e opac' recunosc ca nu m-am gindit... voi mai cerceta kestiunea :)

Ambra Blu
12 Jun 2003, 10:37
Interesanta cronica lui ALS la 'The Lord of the Rings'. Citeva pareri relativ distincte: nu cred ca un film critic trebuie sa incerce sa recreeze sau sa recupereze durata filmului. Nu trebuie sa fie magician sau arheolog, sa reconstituie cadrele cheie si sa reinvie in ochii spectatorilor povestea de pe ecran. Vorbim de doua emotii diferite prin intensitate si, poate, calitate: cea a unei povesti scrise, care se adreseaza, mainly, intelectului. Senzatiile date de citirea unei carti nu sint la fel de percutante ca cele rezultate in urma vizionarii unor imagini. 'Lolita' lui Nabokov e perversa si seducatoare, dar palatable. Daca ar fi beneficiat, in schimb, de o ecranizare la fel de outrageous, care sa level itself up to the story, ar fi fost greu de privit. Pastrind proportiile, un movie-goer care citeste o cronicheta, este aidoma unui cititor de povesti. in consecinta, criticul ar trebui sa ii livreze niste afirmatii categorice, generale, punctate de spoilers, character development si story line. Atit. Efortul criticului trebuie sa se apropie mai mult de cel al unui scrib/ cronicar decit de al unui autor. Criticul trebuie sa fie extrem de biased cind analizeaza un film, pe care sa il filtreze prin necrutatorul 'imi place/ nu imi place'. Personal, cred ca cei care fac critica de film nu sint cu nimic mai mult decit niste jurnalisti sau scriitori de talie B. Neputinta lor de a crea isi gaseste expresia in aciditatea, sau, on the contrary, indulgenta cu care, cu un gest de magician, atribuie stele filmului. Cazuri ca Jean Luc Godard sau Antonioni (care au inceput ca film critics and ended up making their own films) sint exceptii.

In ceea ce priveste 'TLOTR', imi rezerv dreptul de a avea o opinie diferita in ceea ce priveste putina/ neputinta cartii de a fi dramatizata. Sint unul dintre cei pentru care lectura cartii a reprezentat a real ordeal, si asta nu pentru ca nu as fi fost familiarizat cu temele si locurile comune specifice literaturii fantasy ci, dimpotriva, tocmai ca, fiind un fin cunoscator al mitologiilor nordice (now that is braggin'), ecletismul lui Tolkien mi se pare o gluma proasta. E urit sa amesteci intr-un mod atit de frust imagini arhetipale gen cavalerul verde din ciclul arthurian si apoi sa aberezi pe 50 de mile despre istoria hobbitilor. Inteleg efortul istoricului britanic de a crea o mitologie si un univers coerent insa, as far as I am concerned, Tolkien nu are talent literar. Nu ma vrajeste cum, sa zicem, a facut-o centuries ago, 'The Last Unicorn' al lui Peter Beagle.

Ca atare, filmul mi se pare mult mai bun. Ma face sa ma gindesc la o analogie cu sculpturile catedralelor medievale, adevarate Biblii in imagini. Nu e numai mai usor palatabil, dar are si meritul de a crea exact starea de wunder specifica basmului, de la Tieck la mai stiu eu cine. Filmul vrajeste, asta e clar. In afara unor 'defecte' ce tin de adaptarea cinematografica a cartii (v. unidimensionalii prieteni gen Pippin, etc ai hobbitului Frodo; de fapt, lucrului astuia can be found a valuable explanationa up to a point, in that Tolkien himself has made them to be so boring and so alike, undistinguishable), filmul se prezinta ca o tapiserie frumos brodata, a la Bayeux. Scenele de deschidere, prezentind lupta imemoriala a diferitelor semintii sint cu adevarat tulburatoare. La fel, prologul. Long takes, cu paduri si lacuri sint exact cadrele de care are nevoie un film in care voice overul vine sa explice rational acolo unde imaginile emotioneaza. Vrajitorul e bine conturat, si asa sint si elfii. Personal, as fi vrut ca filmul sa baleieze mai mult pe linia sumbra, gloomy, a povestii, si sa nu o alterneze cu decorurile luminoase, shiny, ale registrului hobbitilor. In concluzie, cred ca TLOTR este un efort fair de translatie a unor heartless thoughts (ca Tolkien nu scrie in nici un caz cu inima) in moving images. Criticul de film nu trebuie insa sa se situeze la polul opus al relatiei, incercind sa rationalizeze ceea ce filmul a mistificat. Take it as it comes, as the song goessssssssssssssssss.

marx
13 Jun 2003, 08:55
fiind atit de clar instrumental, e clar ca buna ziua ca e... cristalin! sau nu?!



"Instrumental" inseamna ca ai o perceptie mediata,indirecta.Iar "cristalin",adica transparent iti confera o perceptie directa. Oglinda ce perceptie crezi ca-ti ofera?

Alex Leo Serban
13 Jun 2003, 13:12
sint kestii diferite: daca spun despre un film ca e 'instrumental', asta e valabil pt un aspect al sau (sa zicem, cum este facut sau ce vrea sa transmita).
'cristalin' se refera la alt aspect: in ce masura se poate spune despre filmul respectiv ca este 'curat ca cristalul' - vezi filmele lui bresson de pilda. 'instrumental' este o definitie tehnica; 'cristalin' - una estetica. nu se exclud una pe alta, mi se pare mie... (?)
kestia asta nu are leg. cu perceptia directa sau indirecta.
iar oglinda este in ac. masura 'instrumentala' (te ajuta sa te vezi) si... 'cristalina', nu? ca daca n-ar fi sticla, nu te-ai mai vedea :)
PS m-ai indus in eroare cu 'minereul' si 'cristalul'! am cautat in ac. zi in dict., care mi-a confirmat ca - de fapt - cristalul este kiar minereu :o
probabil ca verificasem kestia asta cind am scris - nu obisnuiesc sa arunc asha cu cuvintele :wink: - dar uitasem, si obiectia ta m-a luat pe nepregatite...

marx
13 Jun 2003, 14:51
Eu stiam altceva despre cristal(din cate stiu eu este o varietate de sticla,iar minereul se presupune ca se gaseste in stare pura in natura,ai auzit de mine de cristal?),dar deja o luam pe alte cale mai necunoscuta pt. amandoi.Sa revenim la ceva mai uzual.Ai amintit despre un gen de film,snuff-movie(e corect scris?),iar eu habar n-am ce defineste.Asa ca fa-ti meseria!

Alex Leo Serban
13 Jun 2003, 15:07
'nteles, sa traiti!
asadar: 'snuff movie(s)' sint - zic unii - filme in care neshte oameni sint omoriti pe bune...
tare, nu?
acuma, eu n-am intilnit pe nimeni care sa le fi vazut, ci doar am citit/auzit despre... sa fie adevar, sa fie minciuna?
legenda e, oricum :o
PS exista un filme despre... (f. prost altminteri) - nu stiu daca l-ai vazut: '8 mm', cu nic cage si - daca nu m-a lasat memoria - joaquin phoenix, intr-un rol f. scurt & f. bun...
PS nu, stai linistit c-am verificat: cristalul e minereu!
si-l gasesti si-n mina 8) (cica)

marx
13 Jun 2003, 15:14
Credeam ca cine stie ce filosofii incoerente se ascundeau dupa snuff!Despre"Kafka" te faci ca e cald?E un film destul de alambicat,de aceea vreau sa-mi spui parerea ta(cu aplicatii teoretice),doar nu vrei sa te iau cu articolul tau din ZF de azi?

Alex Leo Serban
13 Jun 2003, 15:42
nu, pur si simplu nu l-am vazut :oops:
e singurul soderbergh pe care nu l-am vazut (inca)...
DAR: exista un film absolut mortal, scurt-metraj - l-am aratat la cinemateca acu vreo 2-3 ani - care se keama 'franz kafka's it's a wonderful life', adica o combinatie de franz kafka ('metamorfoza') si frank capra ('it's a wonderful life'... pe care sper ca l-ai vazut :evil: :evil: ... cel mai feel-good metaphysically kafkaesque movie ever made!!!), cred ca e si la british, pe caseta.
daca te intereseaza dl k, e (alt) must-see absolut, mai ales ca-l trage in cheie comic-hollywoodiana de mori de ris :lol: , da pastrind absurdul totusi.

marx
13 Jun 2003, 15:51
Te intreb de alt Soderbergh atunci?"King of the Hill"-m-ar interesa daca stii ceva despre scenariu(daca e ecranizare sau original)sau daca ai ceva interesant de comentat.Mi se pare ca acest Soderbergh isi structureaza filmele in doua ritmuri total opuse:incepe lento si termina furioso.Si tot tipul am senzatia ca-mi scapa anumite simboluri(sau e doar o senzatie imprecisa).

Alex Leo Serban
13 Jun 2003, 16:06
tre sa verific.
nu cred ca toate filmele lui steso au acelasi ritm... adica, ce e 'furioso' in finalul de la 'solaris' de pilda (ca tot e ultimul)? si nici de 'simboale' nu prea da p-afara... nu stiu in 'kafka', da-n celelalte parca nu. NU. nu le are cu astea. e alta scoala. desi -vorbeam asta cu gorzo the other day - e poate unul din cei mai eclectici/versatili regizori de acum (cel mai-cel mai e totusi stephen frears! ginditi-va putin la filmografie :o )
poate-o s-o dea si pe simboale.
si-ar fi pacat :cry:

marx
13 Jun 2003, 16:20
Ultimele lui filme(Erin B.,Ocean's11,Solaris)s-au departat ceva de stilul sau eclectic(cum l-ai caracterizat),dar in The Limey iarasi are o discrepanta de ritmicitate.Poate de aici am o impresie de ermetizare a intelesului.Mai lamureste-ma(in timp).

Alex Leo Serban
14 Jun 2003, 17:37
yep, KOTH este ecranizare; scenariul este scris insa kiar de steso!
so...

crydead
14 Jun 2003, 19:58
Am citit in Observatorul cultural paginile despre TIFF. Apropo, ALS, tu si Valerian Sava... de ce nu mai suntetzi in UNATC?
Alambicat si complicat textul lui Sava, probabil e scris cu naduf. Il inteleg, am aproape aceeasi pareri, dar e creu de citit. Vad ca si Sava il perie pe Mungiu, ca toata "lumea buna" din cinematografie, nu inteleg care sunt jocurile... Il considera "eminent" dupa un scurt metraj foarte amuzant si un lung metraj in genul celor frantzuzeshti din anii '80?!
Ca si tine, Sava are boala pe Damian... individul a incercat sa-mi faca si mie mizerii la un moment dat, dar nu l-am bagat in seama si s-a linishtit de la sine... eu il vad ca pe un gandac rasturnat pe spate care se zbate degeaba sa revina cu picioarele pe pamant! Damian poate sa il apere si sa-l cocoloshasca cat vrea pe Netzer (am inteles ca Laur a lucrat la scenariu) ca Maria tot o cazatura ramane...
Corecta aprecierea lui Sava... trebuie sa mai asteptam pana in 2005 ca sa vedem film romanesc de calitate, asta daca la urmatorul concurs CNC (nu se shtie cand va fi) nu se vor mai face exclusiv magarii!
Beton remarca lui Chirilor cu orele filmului romanesc. lol

---------------------------------
Viitorul suna ocupat.

catallin
14 Jun 2003, 20:34
Mi s/a parut destul de corecta pozitia lui Sava. E unul din putinii care se mai zbate. Probabil are si ceva motive personale ca asa e la noi, altfel nu se sinchisea el. Si parca e putin prea pornit. Aici la Cinemagia tine tonul asta dar in reviste ar trebui sa ne dam oleaca mai echilibrati...
Filmul de anii 80 al lui Mungiu e italian nu frantzuzesc dar ceva pute...Are un lobby fantastic baiatul asta bondoc. Toata lumea il tine in brate de ce oare - ca e fratele lui Dosia sau stranepotul lui Iorga? Sau o fi ruda cu Burebista...?

ricutza
14 Jun 2003, 23:21
mi-au placut foarte mult cronicile lui AlexLeoSerban....cel mai mult mi-a placut cea de la Panic Room pentru ca mie chiar imi scapase aceasta mod de interpretare al filmului...eu il consideram sub Seven dar acum a fost pus intr-o alta lumina!
as vrea sa stiu si eu in ce publicatie romaneasca as putea sa citesc astfel de analize ale filmelor?

crydead
14 Jun 2003, 23:35
Mi s/a parut destul de corecta pozitia lui Sava. E unul din putinii care se mai zbate. Probabil are si ceva motive personale ca asa e la noi, altfel nu se sinchisea el. Si parca e putin prea pornit. Aici la Cinemagia tine tonul asta dar in reviste ar trebui sa ne dam oleaca mai echilibrati...
Sava a fost indepartat din UNATC cam in aceeasi perioada (2-3 ani, parca) in care a plecat si ALS, cursul de critica de film ramanand total descoperit. Cam in aceeasi perioada a publicat o Istorie a cinematografie romaneshti care a deranjat pentru ca arata ca Razboiul de independenta (1912, pls corecteaza-ma, ALS, daca greshesc) era mult in urma cu ce se facea in aceeasi perioada nu numai in SUA, dar si prin jur.
Daca nu ma inshela memoria, in filmul ala exista si o incercare de miscare de aparat, un fel de pan, in momentul in care, probaibil intamplator, un calaret cade aproape de aparat si cameramanul face o corectie ca sa il prinda. Asta in timp ce primul trav s-a facut inca din 1908, in Italia. (help, ALS!)

=====================
Viitorul suna ocuopat

ricutza
14 Jun 2003, 23:42
da..."Razboiul pentru independenta" a fost facut in 1912.

MinRep
15 Jun 2003, 15:19
Dupa mesajul ricutzei in legatura cu "Panic Room", mi-am pus aceeasi intrebare ca si ea: unde pot gasi astfel de critici de film. Am cautat pe net, si in engleza si chiar in franceza (m-am abtinut de la italiana), dar nu am gasit. Totusi, intr-un sfarsit, am dat de ceva interesant. Reproduc din mesajul lui Alex Leo Serban:


Sint extrem de curios cum va merge Panic Room-ul lui Fincher - nu atit la public (unde probabil ca va prinde), cit la critica... Si asta pentru ca, in critica de afara, aceea sofisticata gen Cahiers du c. etc, n-a mers mai deloc. Imi amintesc o singura cronica distrugatoare - cea a lui Charles Taylor, de la salon.com, care l-a luat pe Fincher foarte de sus, cum ca "n-a invatat lectia lui Hitchcock: nu pui niciodata camera de filmat in semineu, pentru ca nu e nimeni acolo..." etc etc. Taylor n-a invatat ca "lectiile lui Hitch" sint parte dogma, parte gluma; daca sint dogma, e bine uneori sa le iei peste picior - daca te tin curelele; daca sint gluma, le poti invoca - cel mult - ca parte a personalitatii Maestrului, nicidecum ca litera de lege. Ceea ce spunea Hitch, acu' vreo 50 de ani, nu mai e neaparat valabil acum. Este un alt mod de a face cinema, o alta sensibilitate, un alt raport cu ritmul, viteza s.a.m.d. Si - in fond -, ceea ce face Fincher este extensia logica a "unghiului subiectiv" practicat de Hitch; doar ca nu mai este vorba de unghiul subiectiv al unui personaj, ci de al camerei de filmat.
In Panic Room nu exista decit doua personaje principale: casa in care se petrece actiunea si aparatul de filmat! ~sta e marele tur de forta - si marele merit - al filmului: a transforma obiectele in senzori, in entitati sensibile, iar oamenii - in simple obiecte ale unei mecanici combinatorii... "Subiectul" lui Panic Room este (am scris-o deja in Libertatea, dar pot s-o dezvolt aici) violul casei de catre camera de filmat. De aceea prima este "scanata" pina in cele mai impenetrabile cotloane de catre a doua... Locurile cele mai inaccesibile (gaura unei chei, firele telefonice etc) sint vizitate, la intervale, hm, regulate de aparat. Dincolo de simbolistica la indemina, care nu cred ca-l intereseaza peste masura pe Fincher - cel putin, nu in acest film! -, exista latura pur mecanica, pur instrumentala a acestui "viol"; si, dincolo si de aceasta (desi in legatura cu ea), exista pariul de a demonstra, cadru cu cadru, ce se intimpla atunci cind aparatul de filmat intra, prin efractie (dubla efractie: a hotilor, dar si a hotilor de imagini care sint operatorii Conrad W. Hall si Darius Khondji), in casa cu pricina. Este un plonjeu fascinant, tocmai pentru ca - aici, spre deosebire de peliculele anterioare, mai ambitioase, ale lui Fincher (Se7en, Fight Club) - instrumentalitatea este pura - cristalina -, fara adaosuri simbolico-filozofico-narative. Filmul este un tipic "film de gen" (thriller, in speta), construit clasic, pe vechea - si verificata - conventie a unitatii de timp & de loc; un "mousetrap" redus la esenta - un paradox vizual, un concetto, un chiasm: ce e inafara va fi inauntru, ce e inauntru va fi inafara... (Capcana e dispozitivul unitatii de timp & de loc, momeala - ideea de thriller, iar soarecele - Realitatea!) De aici, jubilatia pe care o incerci proiectind tot ce e "inauntru", in mintea ta de spectator, "inafara" - pe ecran. Caci ecranul - pelicula - sint, la modul ideal, neutre - nu iti intorc decit propriile tale proiectii. {i aceste proiectii sint posibile - repet - tocmai pentru ca totul e atit de simplu: eficient, fara "rest".
Propria mea proiectie e urmatoarea: Panic Room este o parabola a paranoiei - noul "ethos" (post)modern; este un plonjeu minimalist, microscopic-infinitezimal, in fundamentele obiectuale care compun realitatea; paranoia - "produs" al interioritatii si subiectivitatii - nu este "vizibila", dar poate fi - oricind - actualizata prin simpla "citire" a acestei realitati obiectuale; ergo, neutralitatea "lucrului citit" este permanent amenintata de simpla privire a celui care citeste (=descifreaza) aceasta realitate... Privirea este (=poate fi) paranoica - nu este aceasta definitia redusa la esenta a ceea ce insemna Cinema-ul? Nu e nevoie de "complot" - de bine ce complotul este deja-acolo, in privirea noastra antrenata sa vada comploturi din clipa in care e in fata unui ecran. "Povestea" din Panic Room este in mod voit schematica, voit neverosimila (cum intra totusi hotii intr-o casa pazita de cea mai sofisticata aparatura?! cum accepta o femeie claustrofoba, cu o fiica diabetica, sa intre in "camera de refugiu"?! s.a.m.d.); dar este chiar pariul lui Fincher - acela de a dovedi ca poate manipula spectatorul la limita terorii totale prin simpla combinatorie a acelor elemente de thriller déjÃ*-vus...
Din acest pdv, Panic Room este un film chiar mai subtil si mai sofisticat decit Se7en sau Fight Club - care se vindeau, aproape din start, ca forme superioare de entertainment (parabola moral-filozofica la primul, povestire gotic-vizionara la al doilea...). Ce vreau sa spun este ca acestea doua isi depaseau, foarte devreme, conditia de (eventuale) thrillere prin tot felul de indicii ca sint mai mult decit asta (de aici, probabil, si iritarea lui Charles Taylor fata de un film, totusi formidabil, ca Se7en!...). Nu si Panic Room: acesta ramine un tipic film de gen, cu inevitabile rapeluri (genericul Ã* la North by Northwest de Hitchcock, de pilda), dar fara toata acea "grasime" epic-metafizica in care multi au ajuns sa vada singurul argument al unei creatii de calitate... Este un film mineral.



Si acum:

Importanta, la acest thriller, nu e povestea, ci structura. Aventura se consuma intr-un singur, dar amplu, decor, cel al resedintei, si eroi principali nu sunt nici Foster, nici Whitaker, ci scenografia si camera, cea de filmat, nu de regufiu. In spatiul creat de decoratorul Arthur Max special pentru necesitatile aparatului dirijat de Conrad Hall si Darius Khodji, obiectivul cinematografic capata o extraordinara mobilitate captand, de la primele imagini, atentia spectatorului. El se strecoara, ca un intrus, prin ungherele create anume pentru performanta imaginii, generand o atmosfera de alarma si nesiguranta. Aceasta simbioza dintre ambianta si privire face din film, eveniment.

Aceasta este critica la "Panic Room" a lui Tudor Caranfil, in al sau "Dictionar universal de filme". Ce ma nedumireste pe mine este cum se poate ca doi critici romani de film (amandoi avand un mare si sincer respect din partea mea) impartasesc o idee singulara, pe care nu am vazut-o la altii, nicaieri. E clar ca Caranfil cam bate campii la sfarsit ("simbioza"?) si Alex Leo Serban introduce cu risc termenul "viol" (eu il accept, sa zicem). Totusi, sunt multe asemanari intre cele doua critici. Personajele principale, ideea de alarma si nesiguranta, locurile unde patrunde camera. Iar asa ceva nu am mai gasit nicaieri. Ori Caranfil imprumuta idei in mod constant (pentru ca am vazut destule prin DEX-ul sau), ori noi romanii avem o perceptie speciala asupra filmelor.

Daca gresesc undeva, il rog pe Alex Leo Serban sa imi arate unde pot citi astfel de critici. Daca nu gresesc, i-am raspuns partial ricutzei.

Alex Leo Serban
15 Jun 2003, 15:36
da, am citit si eu entry-ul lui t.c. la p.r. din d.u.f. si m-au frapat asemanarile de interpretare (nu prea mi se-ntimpla, cu t.c.!)... ce sa zic? 2 oameni au vazut la fel - e clar (sper!) ca nu e o furaciune: cronica mea a aparut inainte de aparitia d.u.f.-ului! -, dar mie mi se pare ca este vorba de o evidenta: chiar despre asta este vorba in p.r.! (ma rog, daca vrem - si de ce sa nu vrem? - sa socotim p.r. mai mult decit un 'simplu' (of, de-am ajunge sa facem si noi asemenea 'simplitati'!!!) divertisment fara miza...)
nu stiu de unde-i vin lui t.c. ideile, in ce ma priveste pot raspunde fara ezitare: din capul meu, in care-au intrat alte kestii din alte capete, s.a.m.d.
kiar nu e mare scofala - trebuie doar sa privesti cu atentie suprafata peliculei... interpretarea vine de la sine.
iar in privinta privirii: ce pacat ca la bucuresti nu se va vedea 'gerry' al lui van sant!! l-am vazut la cluj si e ge-ni-al! (lui l.damian nu i-a placut :wink: !) voi scrie despre el in romania literara, in case you wanna check it out...

MinRep
15 Jun 2003, 15:41
Da, problema mea (existentiala) este ca nu am vazut aceeasi interpretare altundeva. Cred ca ma apuc de ros "Panic Room" (apropo, din ultimul tau mesaj se vede ca lucrezi cu minutiozitate)!

Cu "Gerry" ai dreptate...

Alex Leo Serban
17 Jun 2003, 08:33
Sava a fost indepartat din UNATC cam in aceeasi perioada (2-3 ani, parca) in care a plecat si ALS...

trebuie sa precizez ceva:
nu stiu de dl sava, dar eu nu am fost 'indepartat' de la unatc, ci am plecat de bunavoie si nesilit de nimeni :) ba din contra: m. cernat a-ncercat din rasputeri sa ma retina...
dar, cum spuneam: invatamintul is not my thing - no ofence!
PS si tot de bunavoie si nesilit de nimeni (hm, ba da: 'silit' - de la 'sila'!) am iesit din ucin, din asociatia criticilor si din biroul acesteia - unde tocmai fusesem ales :roll:

Serghei
16 Mar 2004, 08:13
Am gasit topicul pe la pagina 9.

Poate e interesat cineva sa vada ca mai exista si discutii civilizate pe forumul asta si ...surpriza ALS mai are si momente bune. :lol: :lol: :lol: