PDA

View Full Version : The Pianist


morpheus
08 May 2003, 12:32
Nu credeam ca o sa mai fie un film despre Holocaust care
se se apropie de Shindler`s List dar acest film regizat de unul
dintre supravietuitorii acestei atrocitati chiar m-a impresionat.
Dupa parerea mea ar fi meritat Oscarul dar desigur un film despre
atrocitatile razboiului nu putea fi premiat in timp ce americanii se
pregateau sa atace Irak-ul...
Adrien Brody a avut un discurs exceptional la gala si i s-a potrivit
de minune rolul lui Wladyslaw Szpilman
Roman Polanski i-a facut pe americani sa-i recunoasca meritele
chiar daca are interdictie de intrare in S.U.A

blitz43
08 May 2003, 15:07
Sal'!
Un film bunicel. Recunosc ca am purces la vizionarea lui cu idei preconcepute. Nici nu se pune problema apropierii cu SCHINDLER'S LIST. Chestia cu atrocitatile (ca si cu interdictia) e deja overrated, cât despre Oscaruri, evreii americani i-au premiat pe evreii europeni. No offence!

blitz43
09 May 2003, 05:11
sal'!
Roman Polanski e in Bucuresti. Whatever.... :roll:
Am vazut la stiri, mare tam-tam la premiera filmului, in ROMANIA, la Sala Palatului. Mii de oameni s-au bulucit (cam ca evreii din film), au stat frumos la rând sa fie controlati (si gâdilati) de oamenii cu detectoare de metale. In stire se spunea ca unii spectatori (cei mai inteligenti) au plecat acasa. :o Motivul?
Intâiul Gânditor al Neamului (recte Nea Nelu Santinelu') s-a invrednicit sa participe la acest eveniment monden si vezi Doamne!; daca cineva ii vrea raul? Mai draga, (presupun ca) filmu' asta i-a trezit amintiri puternice si placute din ghetto-urile Oltenitei :D . Pe final, nea Nelu a declarat ca a cerut o caseta cu filmu', sa-l mai vada odata.
Astept impresii la cald de la vit.. de la spectatorii care au vizionat filmu' in aceasta companie selecta: Bunicuta.
ROMANIA E O TARA MINUNATA, PACAT CA E POPULATA! :o

PAREREA MEA! 8)

toni
09 May 2003, 08:13
Pe mine nu m-a impresinat filmul. L-am vazut acu vreo 2 luni, asa ca nu m-am grabit sa ma duc la Sala Palatului. Oare de ce s-a numit Pianistul? Nu puteau sa-i zica simplu "Evreul"?

blitz43
09 May 2003, 09:59
Sal'!
Toni, marele premiu...
Ai o bere de la mine. :D

PoliFanAthic
09 May 2003, 19:36
Pianistul este o capodopera cum eu nu am mai vazut. Cu mare regret spun ca nu pot sa fac o paralela cu Schindler's List, deci va trebui sa nu ma bazez pe ceva "cunostine" anterioare.
L-am auzit pe Polanski azi, la stiri, si a spus cateva chestii despre film, si nu pot spune decat ca intr-adevar, filmul este asa cum a spus el. Nu este un film cu sentimentalisme, ci doar cu imagini care arata mai mult decat "inecesarele" sentimentalisme. Din punct de vedere regizorul au fost jocuri de lumini, si "of the camera" care au dat filmului un farmec aparte.
Sa spui ca filmul putea fi numit "Evreul" este o afirmatie oarecum falsa. Initial, da, este prezentata o familie de evrei, caci ei au trait cel mai greu in timpul razboiului si au suferit cel mai mult. Filmul insa nu "dramatizeaza" si nu "sentimentalizeaza". Nu te lovesc asa de mult scenele din punct de vedere al senzatiilor "lacrimogene", dar in schimb sunt imagini care te pot marca profund.(apropo...sa pui asa un film AG mi se pare una din multele aiureli pe care le-am vazut in legatura cu aceste "rating-uri")
Spre sfarsitul filmului, aici are loc "executarea" teoriei cu "Evreul", nu mai conteaza nici o nationalitate si toate lucrurile iau alte fete. Nu mai conteaza daca esti evreu sau polonez caci nimeni nu este crutat. Ironia este prezenta prin scena in care Brody apare cu haina nemteasca, daruita lui de, culmea, un comandant german care este intr-un final salvatorul sau(soarta sa, descrisa la final, este oarecum o confirmare a lucrurilor care au fost si vor urma: oameni buni, evrei, au fost ucisi de nemti; oameni buni, au fost ucisi de rusi. Fapte ale istoriei. A fost doar un mic schimb intre rusi si nemti. "Uneori nu stiu pe ce parte a zidului ma aflu" sau asa ceva spunea Szpilman la un moment dat...poate nu se referea doar la zidul care il vedea in acel moment. Ceva "subtilitate" a regizorului) si aproape este ucis de noi venitii rusi. Dupa atata asteptatare a fost la un pas de moarta in momentul in care se credea salvat. Imi spunea un coleg ca "a fost sec" atunci cand acesta a spus ca ii era frig. Cat de seaca poate fi realitatea ma intreb eu.
Regia a fost intr-adevar exceptionala si tema, desi una care are un asa-zis campion(Schindler's List), a fost exceptional "exploatata" de Polanski.
Apropo de ironii...o alta ironie a sortii este numele personajului principal, care pe germana inseamna ceva de genul "omul care joaca" deobicei la un instrument sau un obiect oarecare.
Un film altfel, un film excelent, un film cum nu am mai vazut de foarte, foarte mult timp...asta daca am vazut vre-unul asa. Eventual putin prea lent in anumite secvente, in asa fel incat pierde din atentia spectatorului, insa depinde intr-un final de caracterul celui din urma cum va recepta anumite serii de imagini.

MinRep
09 May 2003, 20:49
Bai, mie mi-a placut mult filmul (I'm a piano man myself! )

Sunt foarte de acord cu ce a spus PoliFanAthic, mai putin afirmatia cu capodopera. E un film placut in primul lui sfert si in a doua jumatate, salvat de final si de interpretarile (la pian sau nu) ale lui lui Brody (care merita OSCAR-ul de la o posta).

Cat despre evreii americani care i-au premiat pe aia polonezi (no offence), dar ultima data cand am verificat David Lynch si Sharon Stone nu sunt evrei, dar i-au dat Palme D'Or-ul lui Polanski.

PoliFanAthic
09 May 2003, 21:09
Ma bucur sa am pe cineva de partea mea. Poate am exagerat in legatura cu clasificarea filmului ca o "capodopera", dar am motivele mele, total subiective.
Brody are un rol deosebit in acest film...un rol care solicita actorul pe foarte multe planuri, un rol pe care Brody il interpreteaza cu un succes exceptional.
Sfarsitul filmului este foarte reusit si sublineaza acea nota de ironie de care vorbeam. Este asa cum ar trebui sa fie un sfarsit de film: sa te marcheze, sa te faca sa gandesti si sa nu uiti imediat filmul vazut.

MinRep
09 May 2003, 21:30
Nu stiu de ce multora nu le-a placut "Pianistul". Intr-adevar, al doilea sfert al filmului este foarte dur si lipsit de poezie (aici se vede diferenta dintre acesta si "Lista lui Schindler", unde violenta scena a eliminarii ghetoului este atat de marcanta si vizual, si moral, dar in acelasi timp se face sa simti multe - vezi fetita in haina rosie, care apare si pe afisul filmului, tinandu-l de mana pe Schindler). Dar restul "Pianistului" este un film foarte frumos, exact cat trebuie de amuzant (unde Benigni a sarit calul, sau nu?), cu muzica excelenta.

Apropo, azi am fost sa vad filmul la cinema. Fiind vreo 70-90 de oameni in sala, vreo 50-60 au ramas pana la sfarsitul genericului, ca sa asculte ultima melodie la pian.

PoliFanAthic
10 May 2003, 13:19
Nu le-a placut celor de aici...unora. Caci, de exemplu, pana si la imdb are o nota mai mult decat buna.
Si eu l-am vazut ieri la cinema...sala era cam goala, cam vreo 30-40 de persoane, insa toate au stat sa vada/asculte la capat cantatul la pian. Cel mai teribil lucru erau cei care isi strangeau pungile goale de pop-corn exact atunci cand "canta" filmul. Groaznic!!!
S-a mai intamplat ceva "interesant", anume la un moment dat filmul n-a mai avut sunet. Defectiuniile tehnice abunda la Cinema Studio(TM), unde a avut loc reprezentarea filmului, deci nu a fost ceva total neobisnuit. Totusi, era acel moment cand germanul ii da mancare lui Szpilman, si in toata sala s-a mentiuni o tacere usor tensionata prin prisma subiectului care era prezentat in film. Inseamna ca, banuiesc, toti cei din sala erau cu adevarat cuprinsi de film...asta arata ceva despre anumite "trasaturi" ale acestei pelicule.

Sh_oK
10 May 2003, 16:58
Apropo de ironii...o alta ironie a sortii este numele personajului principal, care pe germana inseamna ceva de genul "omul care joaca" deobicei la un instrument sau un obiect oarecare. .

Szpilman chiar inseamna pianist. E un cuvan german vechi care acum nu prea se mai foloseste. Asa ca titlul filmului este chiar foarte potrivit.
Toni, sa pui ca filmul s-ar fi putut numi "evreul" mi se pare rautacios si de prost gust. Nu cred ca este un film pe seama caruia ar trebui facute ironii de genul acesta.

In alta ordine de idei, mie filmul chiar mi se pare a fi o capodopera deoarece nu incearca sa expuna doar injustitia si atrocitatile ce le-au comis nazistii in cel de-al II-lea razboi mondial, ci un sentiment care a invins orice prejudecata: -- dragostea. Dragostea pentru muzica, pentru arta, pentru "frumos".
De aceea nu l-asi compara cu celelalte filme ce trateaza tema holocaustului, deoarece majoritatea nu fac altceva decat sa expuna atrocitatile comise de nemti in acea perioada.
Si ca sa inchei, filmul merita Oscarul. Nici nu cred ca se poate compara cu Chicago care este mult mai superficial...

PoliFanAthic
10 May 2003, 22:56
Nu am vazut Chicago, nu doresc sa ma pronunt, dar ma multumesc si cu cel mai bun regizor si cel mai bun actor.
In legatura cu dragostea pentru arta, nu stiu sigur ce pot sa spun...mai degraba dragostea pentru viata, in general, nu doar pentru arta si "frumos". Lupta pentru supravietuire inseamna dragoste pentru viata. Faptul ca in acei ani arta trece pe un plan secund este oarecum reprezentativ pentru film. Si intr-un final, se salveaza prin arta. Omul se salveaza prin ceea ce stie sa faca.

Floydman
11 May 2003, 08:38
1. nu inteleg de ce actul cinematografic trebuie mereu discutat politic. e posibil, chiar probabil ca acest film sa fi fost sustinut din mai multe puncte de vedere de comunitatea evreiasca si implicit sa atraga antipatiile antisemitilor. fiecare isi apara interesele cum poate. EU INSA VREAU SA IAU FILMUL DOAR CA FILM SI SA IL APRECIEZ CA ATARE. si este iritant ca oamenii au tendinta banala de a refuza adevarul ca un film trebuie judecat ca film nu ca propaganda (fie ca este sau nu propaganda). doar acest lucru ar trebui sa intereseze pe spectatorul impartial care intra in cinema.
2. nu sunt nici anti nici pro semit. dar sugestia de a intitula filmul evreul este dovedeste lipsa de intelegere a filmului si de compasiune (ce expresie desueta in sec XXI) pentru om ca fiinta.
3. in alta ordine de idei , filmul mi se pare rupt in doua. prima parte nu pare film artistic. este o cronica seaca despre durere ura cruzime umilinta mizerie rautate pe scurt suferinta. este un documentar despre ghetoul varsovian. aici nu mai exista scenariu, regizor, replici , recitaluri actoricesti camere de filmat. exista doar suferinta si decorurile ei. si pe deasupra troneaza ideea regizorului de a spune totul foarte sec. ceea ce accentueaza senzatia de groaza si greatza la stomac pe care mi-a facut-o partea de pina la evadare. am fost socat si atit. nu ma uitam la un film, nu savuram jocul actorilor sau calitatile imaginii ale montajului sau ale scenariului. eram pur si simplu spectatorul macelului. cea mai groaznica a fost faza cu executia la care s-a terminat incarcatorul pistolului. :o
partea a doua este film. este actor, este regizor, este poveste spusa pe ecran. este drama supravietuirii NU A EVREULUI, ci a omului inconjurat de ura dezlantuita. cinema autentic: scena cintatului la pian pe mutzeste ca sa nu auda vecinii, scena in care un obuz exploziv percuteaza zidul ascunzatorii pinaistului si in care asurzeste si fuge haituit de nemti mascati, scena cintecului in fatza ofiterului german, scena tragicomica din final cind polonezii (rusii?) il vineaza pe acest om cu grenade pentru simplu fapt ca ii era frig. brody este promitator. e un actor al firescului .asteptam noi roluri :) . cine si cit a meritat oscarul nu ma intereseaza. ah, inca ceva metafora cu pianistul pe strada de cladiri demolate mi s-a parut o metafora facila, nelalocul ei intr-un film sec ca acesta.

MinRep
11 May 2003, 17:46
Sunt de acord ca prima jumatate a filmului este mai slaba, dar nu pot trece cu vederea scena de deschidere. Intai, muzica, apoi bombardamente, critica la adresa celor care se aliaza impotriva frumusetii, apoi, Szpilman se intalneste cu Dorota... Din nou, muzica! Apoi, spaima familiei lui Szpilman, un coleg ii spune pianistului ca nu isi poate capata inapoi slujba. Dar, lui Szpilman nu-i pasa. O vede doar pe Dorota - muzica!

Faza cu pistolul caruia i se termina gloante e un fel de trimitere la "Lista lui Schindler", unde se intampla o chestie asemenatoare, doar ca acolo nu moare nimeni.

Nu mi se pare nepotrivita imaginea cu cladirile distruse. Este imaginea omului, intr-o lume in care dorintele si idealurile i-au fost distruse, pentru ca apoi ele sa renasca din aceleasi ruine. Credeti-ma, Polanski stie ce face aici! Evreul in Holocaust devine, in acest film, omul intr-o lume din care nu mai poate scapa, in care portitele de iesire si intrare ii sunt distruse, in care nu isi gaseste locul, fiind asuprit de restul comunitatii. Pentru ca, da, destinul omului in lume este similar destinului unui evreu in societate. Ca celebrul domn K. a lui Kafka, omul ramane intotdeauna acelasi. Daca privesti asa, "Pianistul"este o capodopera.

morpheus
13 May 2003, 12:31
Oare de ce s-a numit Pianistul? Nu puteau sa-i zica simplu "Evreul"?
Nu cred ca se poate numi ironie aceasta fraza... Pur si simplu e stupida
nu vreau sa jignesc pe nimeni dar personajul ESTE pianist ca ocupatie
si evreu ca etnie nu cred ca acesti termeni sunt sinonimi...
Personajul a supravietuit in primul rand datorita faptului ca era pianist
daca era numai evreu nu cred ca ar fi supravietuit...:evil: Si scenariul este
adaptat dupa memoriile lui Wladyslaw Szpilman...

morpheus
13 May 2003, 12:42
[quote]Si ca sa inchei, filmul merita Oscarul. Nici nu cred ca se poate compara cu Chicago care este mult mai superficial...
Ma bucur ca esti de aceeasi parere mie mi-a placut Chicago in special
evolutia protagonistilor dar Pianistul este cu mult mai bun...

Si The Hours este mai bun decat Chicago dar de obicei filmul cu cele mai
multe nominalizari castiga.

toni
13 May 2003, 13:28
Aoleu, v-ati luat toti de mine ca mi-am permis sa intreb de ce s-a numit Pianistul si nu Evreul. Nu sint antisemit, nici n-as avea cum, dar mie chiar nu mi-a placut filmul. Poate n-am reusit sa inteleg, nu contest, poate m-am plictisit de filme cu/despre holocaust (cu h mic), dar pur si simplu nu m-a impresionat filmul. N-am nimic cu Polanski, exceptind faptul ca ar putea avea nepoti de virsta celui despre care s-a tot vorbit, dar ma enerveaza filmele facute de dragul compasiunii, de dragul milei. Poate nu ma credeti, dar am intuit filmul, era ca-n telenovele unde dupa o jumatate din primul episod stii cum se termina ...peste 3845 de episoade. Nu compar Pianistul cu o telnovela, nu ma intelegeti gresit, doar incerc sa va fac cunoscuta parerea mea.
Diversitatea de opinii ne uneste, nu ne dezbina........Sper

Sh_oK
13 May 2003, 14:54
Nu cred ca Polanki a facut filmul de dragul compasiunii sau al milei, in primul rand orice film se face de dragul banilor (sîc).

Si daca nu ti-a placut filmul, foarte bine, nu trebuie sa fim toti de aceeasi parere sau sa avem aceleasi gusturi.

MinRep
13 May 2003, 21:03
Cred ca Poanski a facut mai mult "Pianistul" pentru ca trebuia sa-si scoata din cap toate amintirile din ghetou. In plus, nu mi s-a facut mila si compasiune pentru nimeni. Mai degraba, am incercat acceptare.

Cat despre previzibilitatea filmului, eu cred ca asa trebuia realizat.

theo
14 May 2003, 09:36
Inclin sa cred ca Minrep are dreptate. Polanski a incercat sa scape de propriile cosmaruri, realizand acest film, si poate ca daca ar fi facut-o mai demult, filmul ar fi avut mai multa priza la public. Parerea mea e ca a facut un deserviciu evreilor, prazentandu-i ca pe o natie lipsita de demnitate si capabila sa accepte orice umilinta pentru supravietuire. Iar exagerarile nu cred ca au crescut dramatismul filmului (nu pot sa uit scena cu carameaua impartita la toata familia, care frizeaza ridicolul).

theo
14 May 2003, 09:37
Inclin sa cred ca Minrep are dreptate. Polanski a incercat sa scape de propriile cosmaruri, realizand acest film, si poate ca daca ar fi facut-o mai demult, filmul ar fi avut mai multa priza la public. Parerea mea e ca a facut un deserviciu evreilor, prazentandu-i ca pe o natie lipsita de demnitate si capabila sa accepte orice umilinta pentru supravietuire. Iar exagerarile nu cred ca au crescut dramatismul filmului (nu pot sa uit scena cu carameaua impartita la toata familia, care frizeaza ridicolul).

morpheus
14 May 2003, 12:40
Parerea mea e ca a facut un deserviciu evreilor, prazentandu-i ca pe o natie lipsita de demnitate

Nu cred ca evreii sunt prezentati ca o "natie lipsita de demnitate''
mai degraba nazistii sunt prezentati asa... Vezi faza cand arunca un
batran care era intr-un carucior cu rotile pe geam sau cand ii pun pe evrei sa danseze chiar daca unii abia puteau umbla...

Evreii actionau dintr-un instinct de conservare... Incearca sa te pui in locul
lor si mai gandeste-te la afirmatia pe care ai facut-o....

PoliFanAthic
14 May 2003, 13:36
Ce mi-a sarit mie in ochi, nu de alta ci fiindca citisem inainte acest lucru, este faptul ca sunt criticati evreii americani, care nu au "fortat" SUA sa intre in razboi. Ma gandesc cu sila la ce conversatie ar putea iesi pe aceasta tema, adica al doilea WW.
Hmmm...nu sunt sigur de chestia cu acceptatul oricarei umilinte pentru supravietuire. Care sunt aceste umilinte, intreb, caci in mare parte sunt doar suferinte. Apropo de asta...e asa de simplu sa vorbesti, si sa nu faci apoi nimic! Vezi polonezii...cand i-a zis prima gazda lui Szpilman ca o sa se rascoale si ei imediat? Nu s-a intamplat. Chiar daca s-au rasculat everii au fost mult prea putini, multi temandu-se. Cine nu s-ar teme? Si apoi au murit in lupta, in mod "onorabil". No offense, dar un om mort, in mod normal, nu mai are valoarea pe care o avea pe timpul cand era viu. Si nu poti spune ca moartea lor a avut vre-un ecou.

morpheus
14 May 2003, 13:49
Nu cred ca Polanki a facut filmul de dragul compasiunii sau al milei, in primul rand orice film se face de dragul banilor (sîc).

Nu pot sa fiu de acord cu aceasta afirmatie un film se face pentru ca
are de transmis un mesaj. ...sau cel putin asa ar trebui...
Pianistul nu este un film de pe urma caruia sa se castige o groaza de bani. Polanski a facut acest film pentru ca este evreu si a trecut prin
evenimente similare celor prezentate. Chiar a declarat sunt secvente
inspirate din viata lui...

catallin
14 May 2003, 16:41
Am vazut filmul asta cand eram mic. Dar si mai tarziu cand mi-au luat bicicleta si apoi cand mi-a dat mustata. E acelasi desi se numea de fiecare altfel. Sculptorul, Scriitorul, Bijutierul sau cam ]n genul asta. De fiecare data regizat de un nume prestigios. Mereu cu actori mari. Facut cu o usoara tenta de demodare dar cu neaparata prestanta chiar cautata. Fara glume si cioace. Sobru si constipat. Propagandistic. Dezgustator de neinteligent, tocmai prin sensibilitatea pe care si-o aroga. DE aia mi-au placut LA VITA E BELLA si TRAIN DE VIE pentru ca sunt anticliseistice si inteligent de proaspete. Sunt pretentios nu antisemit. Nu tema ma scoate din sarite ci constiparea cu care e reluata maniera de a face filmul, parca pentru a indobitoci noi generatii si a le rascheta circumvolumtiunile. Macar sa fi avut curajul sa faca un TAMBALAGIUL si nu sa foloseasca toate motivele astea romantice prafuite de bagat la oracol.
Pe nisipul de la mare
Eu am scris numele tau.
Au venit curand nazistii
Ca sa faca tambalau.
Zau!

toni
14 May 2003, 17:01
catallin rules

PoliFanAthic
14 May 2003, 18:45
Ce sensibilitate isi aroga filmul? Oricum...
Ce actori mari joaca in film? A auzit cineva inainte de Adrien Brody, ca fiind recunoscut "un actor mare"? Va zic eu, ca l-ati fi retinut. Nu multi umbla cu mama la Oscar-uri.
Nu e nici un motiv romantic in "Pianistul". Este eventual o tema a supravietuirii, si totodata a aventurii. Cunoasterea de sine si propriilor limite, cunoasterea societatii si a lumii. O aventura, in care protagonistul capata o imagina eroica, si nu prin lupta pe care o duce impotriva nazistilor ci prin lupta care o duce pentru supravietuire. Caci, daca este sa privim atenti, Szpilman nu este un mare luptator si rebel din acele vremuri tulburi. Nu prin asta se evidentiaza...daca poti spune ca o face. Pentru noi este personajul principal pentru ca este un film biografic, dar pentru lumea de atunci nu era, mai ales de atunci, nu era decat un alt om. O eventuala alta victima, a carui drama ar putea ramane necunoscuta. O drama care nu ataca sensibilitatea omului ci constiinta lui.
Zice cineva ca generatiile au invatat ceva din acest razboi? In nici un caz destul. Exista destule probleme din punctul de vedere al tolerantei in aceasta lume. Si oricum...nu trebuie sa ne uitam departe ca sa vedem ura pe care unii romani o poarta tiganiilor, sau sa vedem cum tovarasul Tudor iese pe locul doi in preferintele, tocmai, ale tineretului care pare sa-si foloseasca intelectual atat de rar ca o nuca. Chiar daca nuca nu poseda asa ceva...

Bogie
14 May 2003, 19:16
Vezi faza cand arunca un
batran care era intr-un carucior cu rotile pe geam sau cand ii pun pe evrei sa danseze chiar daca unii abia puteau umbla...


Chiar crezi ca asemenea faze sunt reale? Eu nu mai cred. Mi se par exagerate cu draci. De altfel in aproape toate filmele nazistii sunt descrisi ca bestii sangeroase care ucid in stanga si dreapta, fara discernamant. Se uita ca istoria e scrisa de invingatori (la procesul de la Nurnberg chiar procurorul a recunoscut ca e vorba de o continuare a razboiului si nu de o judecata fair.) Cu Hitler etichetat cel mai mare criminal din istorie se trece mai usor peste Hiroshima si gulaguri. Probabil ca abia peste cateva sute de ani se vor putea discuta lucrurile astea calm, fara exagerari cum se intampla acum, fara catalogari drept antisemit la cea mai mica incercare de a pune in discutie sacrosanta cifra de 6 milioane de evrei morti (s-ar parea ca numarul de evrei morti este cam 7-800.000 -->a se vedea Roger Garaudy, "Miturile fondatoare ale religii islamice") .
Aceleasi exagerari (imense)se mentin si astazi cand e vorba de Inchizitie, cu zecile de mii de oameni arsi, cu Torquemada etc. Adevarul incepe sa iasa la iveala si s-ar parea ca in tarile unde Inchizitia a fost activa nr de victime a fost relativ mic (a se vedea Culianu, "Eros si magie..." s.a.) in comparatie cu Tarile de Jos si Germania protestanta. Culianu arata ca intr-un oras din Spania autoritatile locale au vrut sa arda 1000 de oameni si trimisii Inchizitiei nu au pedepsit decat vreo 10 (fara sa-i omoare)

M-am cam abatut de la subiect... stiu ca lui PoliFanAthic nu o sa-i placa discutia dar, vorba lui nea Ilie, "asta depinde dupa facultati".

Filmul mi s-a parut plictisitor si previzibil; cred ca este o moda sa te arati impresionat de suferintele evreilor pentru a poza in intelectual rasat: Holocaust, Auschwitz, camere de gazare, vai, dom'le ce tragedie. Lasand la o parte faptul ca termenul de Holocaust este folosit impropriu (ca si cel de antisemit) trebuie spus ca natiunea cea mai afectata de razboi a fost cea sovietica si nu evreii care "au decis sa scoata la vanzare oasele strabunilor"(Garaudy) Acest lucru a facut ca filmul sa fie excelent primit de critici, desi mi se pare expresia desavarsita a mediocritatii.

Arhanghell
15 May 2003, 00:10
catallin rules

bey catallin, you're not a very bright person, are you?...

Arhanghell
15 May 2003, 00:21
si apropo...numai tampenii spuneti aici...de parca v-ati adunat sa comentati ceva ce va depaseste in totalitate.

blitz43
15 May 2003, 05:57
Chiar crezi ca asemenea faze sunt reale? Eu nu mai cred. Mi se par exagerate cu draci. De altfel in aproape toate filmele nazistii sunt descrisi ca bestii sangeroase care ucid in stanga si dreapta, fara discernamant. Se uita ca istoria e scrisa de invingatori (la procesul de la Nurnberg chiar procurorul a recunoscut ca e vorba de o continuare a razboiului si nu de o judecata fair.) Cu Hitler etichetat cel mai mare criminal din istorie se trece mai usor peste Hiroshima si gulaguri. Probabil ca abia peste cateva sute de ani se vor putea discuta lucrurile astea calm, fara exagerari cum se intampla acum, fara catalogari drept antisemit la cea mai mica incercare de a pune in discutie sacrosanta cifra de 6 milioane de evrei morti (s-ar parea ca numarul de evrei morti este cam 7-800.000 -->a se vedea Roger Garaudy, "Miturile fondatoare ale religii islamice")

bey, cam ai dreptate. Ovreii astia ne tot asalteaza (regulat) cu filme de genul aista, in care vor sa ne arate cât de batuti de soarta si de Dumnezeu sunt ei. EI... poporul ales, poporul cel mai religios cel mai de ra.. cel mai cel. :lol: Afterwall, they killed JESUS! :lol:
Se vrea o indoctrinare (eventual indobitocire) totala a celorlalte popoare. Iar oricum, americanii-s dusi de mult!
PAREREA MEA! :wink:

P.S. Bah, nu contest meritul filmului.
Dar toata chestia asta cu amintirile de cosmar... Mutule, acolo la Parma, ti-au spus tie ceva?

morpheus
15 May 2003, 12:09
[quote]
Chiar crezi ca asemenea faze sunt reale? Eu nu mai cred. Mi se par exagerate cu draci. De altfel in aproape toate filmele nazistii sunt descrisi ca bestii sangeroase care ucid in stanga si dreapta, fara discernamant .

Desigur ca nu toate scenele sunt reale dar au ceva sambure de adevar...
Nazistii sunt prezentati ca niste bestii pt. ca asa erau!!! Nu vad ce
discernamant aveau cand ii deportau pe evrei in lagare si ii gazau... si
faceau sapun din ei!!! ACESTE scene sunt reale!!!

morpheus
15 May 2003, 12:21
: Afterwall, they killed JESUS! :lol:


:lol: :lol: :lol:
Intri in niste chestii...
Eu iti spun ca Jesus is not dead!!!
El reprezinta DIVINITATEA si daca ar muri atunci am trai intr-un haos
Si daca tot ai ajuns la asta Jesus era evreu...
(Asta n-are legatura cu filmul dar trebuia sa raspund...)

morpheus
15 May 2003, 12:38
Nu vad nimic rau in faptul ca presedintele Romaniei a participat
la premierea filmului!!!
Mentalitatea asta este stupida si... tipic romaneasca in S.U.A nu cred
ca s-ar fi facut atata tam-tam pe chestia asta si in nici o alta tara...
civilizata... but we are in Romania!!! O tara care a fost aliata a lui
Hitler, care a suportat 50 ani dictatura, si in care un partid extremist
este votat de 20% din populatie.

theo
15 May 2003, 12:39
Pe cand un film cu atrocitatile savarsite de rusi, sau despre invingatori numai de bine?
(in afara subiectului, dar trebuia sa o spun...)

catallin
15 May 2003, 14:28
catallin rules

bey catallin, you're not a very bright person, are you?...

Aaaaaah, ha, ha, ha, ha, ce? Dah...

De fapt nici macar n-am vazut filmul dar imi place sa ma sparg in figuri.

Ha, ha, ha...

catallin
15 May 2003, 14:36
[quote="morpheus
Nazistii sunt prezentati ca niste bestii pt. ca asa erau!!! Nu vad ce
discernamant aveau cand ii deportau pe evrei in lagare si ii gazau... si
faceau sapun din ei!!! ACESTE scene sunt reale!!![/quote]

Acelasi Roger Garaudy arata ca existenta camerelor de gazare nu a fost dovedita! Ca acele crematorii ale groazei nu ar fi facut fata misiunii lor nici lucrand 24 de ore din 24. Ca basmul cu sapunul e un basm bun. Ca daca acele camere de gazare daca ar fi functionat i-ar fi omorat instantaneu si pe utilizatori de la prima utilizare. Poate ca s-au folosit aceleasi arme chimice pe care le detinea Sadam.

victor
15 May 2003, 15:38
Cred ca evolutia topicului spune totul despre film, adica politica dusa la extrem/absurd.

Ceea ce m-a surprins insa este remarca :

"trebuie spus ca natiunea cea mai afectata de razboi a fost cea sovietica"

Ba nene care e natiunea sovietica ?

Hai sa zicem ca "natiunea rusa" a fost cea mai afectata ce vrei tu acum, sa apara Pianistul in versiune rusa ?

MinRep
15 May 2003, 19:42
Vai, saracu' Szpilman, de-ar putea citi ce scrie pe aici...

Oricum, in general, nu se fac filme despre ororile sovieticilor pentru ca astia au fost mai ascunsi si nazistii si-au facut mai multa reclama. Totusi, eu cred ca majoritatea secventelor prezentate sunt reale (in "Lista lui Schindler" sunt, cica, explicate de orgoliul lui Amon Goeth). Cu camerele de gazare nu stiu cum vine treaba - nici cu sapunu' - dar cred ca lagarele de concentrare sunt de ajuns...

Chihuahua...

PoliFanAthic
15 May 2003, 21:32
Deh...stiti ce am auzit eu de curand? Auzi aci, ce gandesc oamenii, teorii elaborate cum ca americanii si-au distrus singuri WTC-urile doar pentru razboi. O teorie ca oricare alta. Da stiti cine au elaborat-o, nu? Taman tovarasii pe care ii absoliviti de o parte din vinele pentru acest WW.
Rusii? Cum dreku poti spune ca rusii au suferit cel mai mult? Uita-te la noi, bre! Uita-te la noi, si spune cu mana pe suflet ca rusii au suferit cel mai mult. In suferinta lor(cu pierderi imense, ce-i adevarat) ne-au adus si pe noi intr-un infern pe pamant. Generatii au fost patate cu mentalitati obscene.
Doamne...cat de mult urasc istoria si politica...eventual si economia. Acestea sunt motivele pentru care oamenii isi scot(la propriu) ochii din cap si inimile din piept. Aici era vorba sa vorbim despre filme...ce naiba!

Holden
16 May 2003, 09:37
Nu mi se pare ca Oscarul pentru cel mai bun actor i s-ar fi cuvenit chiar asa, de la distanta, lui Adrien Brody. De exemplu, Nicholas Cage a avut o performanta remarcabila in Adaptation. E adevarat doar dintre ca toti actorii nominalizati "pianistul" a avut alocata cea mai mare cantitate de pelicula. Spectacolul istoriei este deja insa o tema atat de utilizata (ca sa nu spun uzata) astfel incat doar un scenariu de exceptie (cum a fost cel din Vitta e bella) ar putea sa scoata din anchilozare o asemenea tema.
Reconstituirea Varsoviei din anii razboiului este remarcabila. Rareori mi-a fost dat sa vad o asemenea minutiozitate a decorurilor, o asemenea scenografie a suferintei.
Putine secvente sunt atacate de patetism dar exista si exceptii nefercite precum cea cu carameaua impartita in n-spe. :roll:. Noroc ca exista muzica. Salvatoare ca intotdeauna !

toni
16 May 2003, 10:58
: Afterwall, they killed JESUS! :lol:


:lol: :lol: :lol:
Intri in niste chestii...
Eu iti spun ca Jesus is not dead!!!
El reprezinta DIVINITATEA si daca ar muri atunci am trai intr-un haos
Si daca tot ai ajuns la asta Jesus era evreu...
(Asta n-are legatura cu filmul dar trebuia sa raspund...)

Mister, asta n-am spus-o eu....nu siu cum ai citat ....

morpheus
16 May 2003, 12:27
Mister, asta n-am spus-o eu....nu siu cum ai citat ....

Sorry about that... Modific chiar acum...

morpheus
16 May 2003, 12:44
Ca sa fiu un pic ironic nu se fac filme despre atrocitatile sovietice
pt. ca astia nu au lasat urme...

Camerele de gazare AU existat si daca nu credeti "basmele" cu sapunul
faceti o vizita la muzeul de istorie!!! S-a dovedit si prin test ADN ca
sunt "autentice"

Chihuahua...

i_matei
16 May 2003, 17:19
Frate unii din voi chiar spuneti aberatii mari de tot...
Cum adica nu s-a dovedit existenta camerelor de gazare...
Va spun ca le-am vazut cu ochii mei, am fost intr-o excursie in Polonia si am vizitat si Auschwitz-ul...
Erau niste camere destul de mari in care ingramadeau cam 100 de oameni si ii gazau ca niste nenorociti... La usa era un vizor care ii folosea gardianului sa se asigure ca au murit cu totii...
Va spun eu, TOATE filmele care s-au facut pe tema holocaust-ului sunt mic copil fata de ceea ce s-a intamplat in realitate... A fost ceva realmente ingrozitor... Am vazut si crematoriile unde ii ardeau si vreau sa va spun ca in ultima parte a razboilui acestea nu mai faceau fata si au inceput sa ii arda pe evrei in aer liber... Am vazut veioze, candelabre care aveau abajururi din piele umana... NEMTII AIA NU ERAU OAMENI !!!

Pe de o parte va inteleg, pana nu mergi sa vezi cu ochii tai lagarele, totul pare o poveste de adormit copiii... cred ca poporul teuton ar trebui sa plateasca 1000 de ani de acu inainte masacrele care le-au facut.

Despre film ce pot spune, as spune totusi ca "Lista lui Schindler" se apropie mult mai mult de realitate, dar chiar si acest film are un mod aparte de a prezenta acele timpuri...
Adrien Brody... de tipu' asta nu am mai auzit pana acuma, dar cred ca va deveni un mare actor si asta e doar inceputul... Nu credeam sa apuc ziua in care sa pot spune ca de Niro, Pacino, Nicholson au urmasi de seama....

catallin
16 May 2003, 19:25
Crimele faptuite de nazisti sunt reale si total condamnabile. De aici pana la a inventa un ritual inutil si pagubos care consuma energie si mijloace material e cale lunga. De ce se chinuiau nemtii atata cu transportul la asa zisele camere de gazare cand puteau sa-i termine rapid la ei acasa? Si de ce camere de gazare cand se putea face treaba cu camioanele a caror teava de esapament intra in remorca. Deh!

Bogie
16 May 2003, 19:31
Am vrut sa spun numai ca rusii au avut cele mai mari pierderi umane.

Referitor la camerele de gazare...nu-mi spune mie ca in excursia aia v-au facut o demonstratie si v-au aratat ca functioneaza. Crematoriile erau pentru arderea cadavrelor, adevarat, dar acele cadavre erau ale evreilor morti in urma foamei, mizeriei, extenuarii etc. Cred ca ati vazut ceea ce au vrut ei sa vedeti.
Cat despre fazele cu sapunul, veiozele care aveau abajururi de piele...penibile, de prost-gust. Imi aduc aminte de acuzatiile aduse catarilor potrivit carora astia omorau un nou-nascut, il pisau in mojar cu miere si piper, il imparteau intre ei si-l mancau cu vin si apoi o puneau de o orgie sexuala. Basme. La care muzeu ai vazut sapunul? La acelasi muzeu care spune ca romanii au omorat 400.000 de evrei? Pe asta chiar o credeti? Daca se mistifica adevarul de la noi, de ce nu s-ar intampla si in Polonia?

Recunosc ca am intrat intr-o discutie care nu prea mai are treaba cu filmul dar nu m-am putut abtine. Recomand tuturor celor interesati sa citeasca si marturiile celorlalti, ale invinsilor, deoarece adevarul e intotdeauna pe la mijloc.

catallin
16 May 2003, 20:45
In Germania este in vigoare de prin anii 50 o lege care condamna pe orice german care contesta existenta asa numitului holocaust. Cui i-o fi dat prin cap ideea unei asemenea legi daca faptele erau cu adevarat incontestabile?

PoliFanAthic
16 May 2003, 20:57
Vizavi de "problema" evreilor. Un film, foarte bun in opinia mea, este cel cu Stanley Tucci si Kenneth Branagh, "Conspiracy" pe aceasta tema...chiar aceasta.

ricutza
17 May 2003, 01:25
nu stiu daca ati observat dar la acest subiect nu se discuta filmul Pianistul...nu se discuta cum e realizata atmosfera, cum e construita povestea si personajele etc...da...s-a vorbit un pic despre actori...un pic despre Polanski...si apoi despre evrei...exact asta ii reprosez eu acestui film...din punct de vedere cinematografic nu aduce nimic nou...povestea e subtire si se vizeaza impresionarea spectatorului prin imaginile violente...
intr-adevar, Chicago nu are un subiect asa de profund ca executia in masa a evreilor...si nu e nici asa de emotionant...dar imi pare rau sa spun filmul e mult mai bun decat Pianistul...iar intre The Hours si The Pianist, nici nu cred ca exista termen de comparatie...
nu m-a impresionat in absolut nici un fel regia lui Polanski si n-am inteles de ce a trebuit sa ia un Oscar pentru ea...
eu n-am nimic cu evreii...sunt de acord ca multi au fost omorati fara motiv...dar asta se intampla in orice razboi...si in Al doilea razboi mondial nu au murit numai evrei...nu numai ei au fost persecutati...mi se pare ca deja se exagereaza mult prea mult cu acest subiect...atatea filme, atatea carti...
revenind la Pianistul...intrucat n-am ajuns sa apreciez un film pentru scenele de violenta realizate cat mai real si degajat, raman la ideea ca Pianistul este un film slab supraevaluat.

PoliFanAthic
17 May 2003, 06:47
Ehh...nu se vorbeste despre film, ci doar despre evrei fiindca asa vor unii. Nu neaparat asa vrea filmul. Ce sa-i faci, daca asa-i mentalitatea omului?
Imaginile nu mi s-au parut de o violenta exagerata, ci doar de o cruzime inumana. Pentru violenta adevarata te uiti la alte filme.
Eu sunt tare, tare curios cum se vor arata celelalte doua filme mentionate de tine. Oricum, mai e timp.
Pana atunci mai spun ca mie mi se pare ca Polanski a regizat intr-un mod exceptional filmul, deoarece a reusit sa ne induca starea pe care el o dorea. Pe departe cele mai bune scene sunt cele in care este atacata cladirea in care statea Szpilman, respectiv cea in care canta la pian in fata ofiterului german. Dar nu despre asta era vorba...

MinRep
17 May 2003, 12:36
din punct de vedere cinematografic nu aduce nimic nou...povestea e subtire si se vizeaza impresionarea spectatorului prin imaginile violente...


Nu sunt chiar de acord. In primul and, mie mi-a placut mult filmul, dar ce e rau prin a impresiona spectatorul cu imagini violente? Cate filme nu ar trebui blamate pentru imagini violente. Sa incepem! "A Clockwork Orange", "Fight Club", "Pulp Fiction", "Jackie Brown", "Reservoir Dogs" (Tarantino se duce naibii!), "The Silence of the Lambs", "The Shining", "Schindler's List", "Lock, Stock and Two Smoking Barrells", "Saving Private Ryan", "A.I.", "Snatch", "Taxi Driver", "Se7en", "The Godfather" and so on...

Violenta, atat cea prezentata (toate executiile sumare), cat si cea implicita (casele distruse din Varsovia, sugerand razboiul) sunt imagini ale dramei personale si suferintei interioare ale personajului. La fel cum nazistii au calcat peste polonezi (era o replica interesanta in filmul "To Be Or Not To Be", cu Mel Brooks), asa i s-a distrus si viata lui Wladislaw Szpilman. Recunosc ca multe dintre imaginile alea nu au legatura cu starea interioara a personajului, dar sunt parte integranta din cum vedea el razboiul si din cum si-l aminteste. Nu se vrea impresionare, ci critica. Si chiar daca e impresionare, este impresionare la nivel moral, pentru constientizarea crimelor si a pericolului.

Lucruri noi pe care filmul lui Polanski le aduce: imaginea strazi distruse, impresionabilele solo-uri de pian si detasarea regizorala fata de cruzimea nazistilor, ceea ce face filmul intr-adevar terifiant.

Si nici "Chicago" nu aduce ceva foarte nou, nici in domeniul music-hall-urilor, nici in domeniul cinematografiei in general (desi "The Cell Block Tango" e o scena foarte frumoasa) si nu mi s-a parut mai bun, iar subiectul este foarte superficial, chiar stupid pe alocuri. Cu toate astea, nu imi pare rau ca a castigat OSCAR-ul, chiar ma bucur, pentru ca respecta primul scop al cinematografului: distractia oamenilor, un mod de a-i face sa uite de grijile zilnice. Dar nu este mai bun...

Iar aici vorbim de "Pianistul"...





(P.S.: "The Hours" este, oricum, mult, mult mai bun.)

i_matei
18 May 2003, 09:16
Nu ma mai cert cu voi pe tema holocaust-ului pentru ca nu are sens... Dupa ce o sa vizitati un lagar de concentrare poate ca o sa intelegeti...

Asa ca o sa vorbesc despre film...
Ce as putea sa zic despre Pianist-ul... In clar, un film foarte bun, un film-document despre oprimarea evreilor din Varsovia... dar parca ii lipseste ceva. Si cred ca acest ceva il reprezinta actiunea filmului...
Personajul negativ nu este personalizat... Szpilmann se lupta practic cu un intreg sistem nazist pentru a supravietui, dar acest sistem nu are un nume, nu este o persoana, nu poate identificat in mod clar in contextul filmului...
Orice film se bazeaza pe acest conflict dintre bine si rau... Si aici acest conflict este slab conturat... In plus de asta, nu am inteles de ce Polanski nu a insistat pe scenele "pianistice" din film... acestea sunt tratate expeditiv si e pacat... ar fi putut deveni niste momente efectiv emotionante cu care poti identifica acest film peste ani...
Lista lui Schindler este un film complet din punctul de vedere al realizarii... No offense, dar se vede ca Spielberg e cu 2 clase peste Polanski din toate punctele de vedere (scenele cu fetita in rosu sunt efectiv de neuitat!!!)
Oricum, dupa cum am spus, cred ca Brody merita Oscarul, chiar si Polanski... dar asta imi spune ca nivelul filmelor de la Hollywood a scazut dramatic in ultimii ani...

MinRep
18 May 2003, 10:00
Sunt de acord ca Polanski nu a insistat pe scenele - cum ai spus - "pianistice" ale filmului, dar nu cred ca sunt tratate expeditiv. Scena cand ii canta nazistului e completa si puternica, o scena cu care multi se pot identifica. Oricum, regizoru' mai incearca sa dreaga treaba asta la final, cu solo-ul de pe generic.

Ideea cu conflictul intre bine si rau e discutabila, pentru ca multe filme foarte bune nu au asa ceva. Totusi, parca aici ar fi trebuit insistat pe acest element, dar fara atatea imagini dure.

catallin
18 May 2003, 14:47
Lista lui Schindler este un film complet din punctul de vedere al realizarii...

No offense, vorba ta, dar nici Shpilbergnu e e perfect cu Lista lui. Desi filmul sta mai bine incontestabil ca Pianistul. Lista are o serie succesiva de finaluri care se anuleaza unul pe altul. Din momentul in care apare calare la lagar soldatul rus, trecand prin multimea pe dealuri si ajungand la secventa cu babalacii care pun pietre pe cripta lui Schindler, sunt mai multe finaluri care se concuteaza unul pe altul.
zau!

morpheus
19 May 2003, 12:55
Sunt de acord ca The Hours este mai bun decat Pianistul...

Discutia cu holocaustul a ajuns prea departe... Cred ca unii ar trebui sa
se puna la punct cu istoria... no offence!!! Pana la urma realitatea e numai
una si daca sute de autori sustin un lucru si vreo trei se indoiesc eu prefer
sa ii cred pe cei mai multi...

Personajul "negativ" din Pianistul este unul colectiv - regimul nazist

Nivelul filmelor nu a scazut compara filmele de anul acesta cu filmele
de anul trecut sun t cu mult peste. Dovada LOTR a nu a luat atatea Oscaruri ca anul trecut...

Nu se poate face un film despre razboi fara imagini dure... Ce-ai vrea sa
arate???

Trei scene m-au impresionat cel mai tare
Scena de pe afis Szpilman printre cladiri distruse asta mi s-a parut exceptional, scena cand ii canta ofiterului nazist si scena cand era imbracat in uniforma germana...

catallin
19 May 2003, 15:54
Cred ca unii ar trebui sa
se puna la punct cu istoria... no offence!!!


... si cu totii sa ne punem la curant cu ea. O ipteza de lucru nu ar trebui sa zdruncine firile sensibile sau poate comode ci doar sa le supuna exercitiului mental cu :" dar ce ar fi daca intr-adevar..."

Era o vreme cand cei care sustineau ca pamantul e plat erau mult, mult mai multi. Majoritatea prefera sa ii creada pe acestia.

PoliFanAthic
19 May 2003, 15:59
Sincer sa fiu, nu mi se pare ca tratam aceleasi lucruri. Unul se refera la teorie altul la practica. Unul se refera la o anume mentalitate si altul...la alta. Daca nu ar fii oamenii care sa fi trait prin acel cosmar atunci ar fi fost altceva.

Amyd
19 May 2003, 16:11
Heh, sigur, dar dupa ce te apuci sa citesti cartile propriu-zise scrise de "marii revizionisti", adica d'alde Faurisson, Garaudy, Duke, Suvorov s.a.m.d. vezi ca dincolo de indignarea publica provocata de tezele pe care le ridica ei, sunt doar niste constructii de istorie fictionala, explicit provocatoare, care folosesc cele cateva crampeie de adevar ca un fel de justificare pentru fantezia debordanta a autorului (ca sa citez pe cineva: "some people use statistics like a drunkard uses a lamp-post, for support and not for illumination").

Din pacate, faima lor e in mod artificial intretinuta tocmai de istoricii care ar trebui sa stie mai bine decat sa intre in polemici virulente care denigreaza ambele parti cu injurii sub nivelul lor si mai ales e intretinuta de legi si cutume de genul "Cine neaga Holocaustul trebuie sa mearga la puscarie" (mentionate si mai sus), care le ofera respectivilor "revizionisti" ocazia perfecta sa se transforme in martiri si sa ii oblige pe restul intelectualilor sa se ralieze cauzei lor doar de dragul ideii de "free speech"...

Salutari,
Andrei

morpheus
20 May 2003, 12:33
Era o vreme cand cei care sustineau ca pamantul e plat erau mult, mult mai multi. Majoritatea prefera sa ii creada pe acestia.

Si unii au fost arsi pe rug pentru asta...
DAR atunci nu era democratie nu se cereau explicatii logice a rationamentelor. Lumea a mai evoluat de atunci sau cel putin asa vreau sa cred...

Floydman
20 May 2003, 23:16
1. de ce nu vorbiti despre film?
2. i-matei, un film nu are nevoie de un personaj negativ bine conturat ca sa fie bun
3. regizorul nu avea de ce sa insiste mai mult pe scenele cu pian. nu e concert cu Spielman. e film. si oricum oamenii au ramas tintuiti pe scaune la generic, cind cinta spielman. nu ajunge? e ceva totusi. nu ai cum sa spui ca pianul a fost neglijat.
4. nu sti cit de adevarate sunt lucrurile pe care le-ai vazut tu. cert este doar ca dupa razboi au lipsit citeva milioane de evrei care inainte de WWII erau bine mersi.
5. o natie nu are de ce sa plateasca 1000 ani pentru un genocid facut de stramosii ei pt care natia ca entitate istorica nu are nici o vina. cel putin in viziunea mea. Kurt, Heinz, si ceilalti nemti de acum si de maine sunt oameni ca si ceilalti si au aceleasi drepturi cu evreii pe care compatriotii lor din alte timpuri i-au ucis in lagare.

snatchro
21 May 2003, 15:42
Am vazut astazi acest film si pot spune cu mana pe inima ca m-a impresionat. Desi nu a fost ce m-am asteptat (mai mult un one-man show, daca se poate spune si asa), a fost foarte bine realizat.
Sunetul, dupa parerea mea, nu a fost unul din punctele forte ale acestui film, desi cantatul la pian a fost insotit de dramatismul adecvat. Imaginea si camera nu au iesit cu nimic in evidenta. Este un film care nu spune decat ce i s-a intamplat unui norocos evreu (pentru ca, trebuie sa recunoastem, a avut noroc chior) in timpul celui de-al doilea razboi mondial. Atrocitatile nemtilor au fost redate realist, dar nimic nou pe acest plan. As fi fost insa curios sa arate cum s-au comportat rusii.
Scena cu taierea caramelei nu mi se pare trasa de par. Eu o vad ca un fel de impartasanie, o iertare a tuturor pacatelor pana atunci a sarmanilor oameni.
Merita vazut; desi nu vreau sa il compar direct cu opera lui Spielberg, nu prea pot sa nu. Acesta din urma mi-a placut mult mai mult, a evidentiat mult mai bine suferinta acestui popor napastuit de soarta. A fost mai profund.
Brody a jucat destul de bine, dar Kretschmann a stralucit. Desi a aparut scurt timp. Cel putin asa vad eu acest film. 4/5.

Bogie
21 May 2003, 21:44
Lumea a mai evoluat de atunci sau cel putin asa vreau sa cred...

Ehei, ideea de progres e destul de controversata, totul depinde de modul in care privesti lucrurile. Fata de homo universalis al Renasterii nu prea am progresat...
Si un film excelent despre suferintele evreilor: The great dictator (1945) cu Chaplin.

i_matei
23 May 2003, 14:29
Pentru Floydman...

Ai vazut "Lista lui Schimdler"?? Sper ca esti de acord ca este superior "Pianist-ului"
Ce avea Lista in plus fata de Pianist ?? Amandoua trateaza acelasi subiect, aceeasi epoca, sunt la fel de dure amandoua... La prima vedere diferenta e ca unu e alb-negru si celalalt e color... dar...

Gandeste-te cum ar fi fost Lista fara personajul lui Ralph Finnes... Tipu joaca magistral rolul negativ si are unele momente in care iti vine sa il impusti cu mana ta... Rolul lui este mai complex si as indrazni sa spun chiar superior celui al lui Liam Neeson (Oskar Schindler).
In Pianistul, intradevar, Spzilman se lupta cu sistemul, dar sistemul asta nu are un nume, nu exista cineva care sa ii dea viata... nu e nimeni care sa ii dea replica lui Adrien Brody... :(
Cred ca din cauza asta filmul ajunge sa devina chiar static in unele momente... Sunt scene intregi in care nu exista dialog si nu se intampla mai nimic... Plus de asta, nu stiu, trecerea de la o scena la alta se face cam fortat, filmul nu da senzatia de a "curge"...

Don't get me wrong... E un film bun, dar parerea mea este ca i s-a facut cam MUUULT prea multa reclama fara rost...

Lady_Skar
23 May 2003, 14:41
Mi se pare ironic ca singurul german cumsecade din toata rasa lor a murit intr-o inchisoare de prizonieri. Figures.
And another thing, desi este chiar logic, cand il vedeai pe pianist, isi cauta de mancare. deschidea un cabinet, un sertar.
Needless to say, imediat ce s-a terminat filmul m-am dus acasa si am bagat in mine ca intr-un SPITAL!

Don't hate me cause i'm beautiful.

PoliFanAthic
23 May 2003, 15:45
Nu pot fii de acord cand spui ca era singurul german cumsecade. Sigur nu era.

theo
23 May 2003, 17:47
Nu pot fii de acord cand spui ca era singurul german cumsecade. Sigur nu era.

Sigur nu era singurul, sau sigur nu era cumsecade?, sau... :roll:

Lady_Skar
24 May 2003, 08:57
1. Germanii sunt si ei oameni ca toti oamenii, si buni si rai si se intampla sa fie poporul care a inceput doua razboaie mondiale. (please, am zis-o asa de chestie, nu ma luati la lectii de istorie) Big deal. Nu voiam sa par xenofoba, dar in tot filmul eu nu am vazut decat un german cumsecade.
2. Si nici nu era chiar asa de cumsecade... probabil.
:wink:

PoliFanAthic
24 May 2003, 09:06
Haha Theo.
Nici un sacrificiu nu este prea mult pentru tara. Chiar ceva de genul acesta ne spunea profesoara de romana. Soldatii germani au actionat ca nist roboti, fiind convinsi de dogma nebuna a lui Hitler. Toti au facut greseli, de care sunt sigur ca multi s-au cait.
Eu personal stiu ca n-a ucide pe nimeni in mod voit, fie si pentru tara. Si acuma nu as dori sa citesc ipoteze despre "Dar, daca"

MinRep
25 May 2003, 13:08
Si un film excelent despre suferintele evreilor: The great dictator (1945) cu Chaplin.

The Great Dictator e din '38...

Sunt de acord ca este despre suferintele evreilor, dar a venit cam devreme, cand lumea nu stia toate ororile. In plus, filmul creeaza oroarea prin exagerarea defectelor conducatorului ("o lume de blonzi cu ochi albastri, cu un conducator brunet") :lol:

Bogie
25 May 2003, 14:55
The Great Dictator e din '38...

Potrivit IMDB-ului e din 1940.

snatchro
27 May 2003, 09:42
Soldatii germani au actionat ca nist roboti, fiind convinsi de dogma nebuna a lui Hitler.
Iar foarte multi au fost obligati. Daca nu se duceau sa lupte pentru Fuehrer, riscau sa nu mai vada lumina zilei. Nici ei nici familiile lor. O lectura cutremuratoare si amuzanta in acelasi timp e toata seria romanelor de Sven Hassel.

MinRep
27 May 2003, 20:32
The Great Dictator e din '38...

Potrivit IMDB-ului e din 1940.

Mi-a trebuit sa comentez fara dictionar universal de filme...

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ma rog, ce am vrut sa zic e ca a fost facut la inceputul razboiului, nu la sfarsit....

Chantal
29 May 2003, 22:26
Mie mi-a placut Pianistul, consider ca merita vazut, iar mana lui Polanski este intredevar de exceptie. Ce m-a deranjat este ca cam copiat din Schindler's List, care ste oricum mult superior. De ex: faza cu terminatul gloantelor in sirul de executie, ghetto-ul si focalizarea pe acelasi subiect - evreii polonezi etc. Insa Lista e multa mai rafinat si mai elaborat. [/b]Pianistul[/b] e mai socant in disperarea care o transmite, dar nu e prea "polished".
Si cand am fost eu, lumea a ramas pana s-a termina si ultimul sunet din generic. Eram cu lacrimile in ochi. Asa ca il recomand. Dar pentru cei carora le place genul, este imperativ sa vada si Schindler's List.

i_matei
30 May 2003, 11:56
Chantal... 100% de acord...
I think u can read my mind! :)

morpheus
30 May 2003, 12:45
Nu cred ca este copiat dupa Schindler`s List. Subiectul difera... iar
ghetoul este un element care trebuia redat intr-un film despre
Holocaust...

horatiu
30 May 2003, 14:52
Filmul este ingrozitor si impresionant. Astept ceva similar pe tema comunismului ca aberatie absoluta.

victor
30 May 2003, 15:32
Cu Holocaustu e usor : ai bad guy - neamtu, ai good guy - evreul ai Platoul - lagarul si in plus le raportezi la cativa ani.

Cu comunismul e mai greu. Va fi nevoie de o minte mult mai luminata pentru a concepe un scenariu cara sa cuprinda multe generatii ale unor popoare de mai multe rase. In plus daca e sa arati cu degetul iti va fi mai greu. Ca sa nu mai vorbesc ca respectivul flagel are trecut, prezent si prin unele tari chiar viitor.
----
Aici era altceva dar am modificat astfel :
-----

Si trebuie luat in considerare ca atat Lista cat si Pianistul au fost scrise dupa cateva decenii pentru cei ce nu au trait acele grozavii. Momentan unii dintre noi au trait filmul comunismului. Probabil in viitor va aparea si versiunea cinematografica.

lecter
01 Jun 2003, 17:43
Am vazut si eu acest film si mi s-a parut cat se poate de mediocru. OSCAR-ul pentru cel mai bun actor eu zic ca il merita Daniel Day Lewis, care a facut un rol de exceptie, pe cand mr. Brody are un nivel de constientizare a propriei situatii apropiat de cel al unei muste inainte sa fie sleita de perete. Au fost cam 3-4 scene in tot filmul in care s-a simtit prezenta unui mare regizor-mimarea cantatului, tiuitul din urechi, ghetoul (si spre sfarsit tot orasul) complet pustiit...Pe de alta parte, a avut niste scapari greu de digerat: in spital individul se afla la etajul 1 si totusi s-a vazut venind pe geam o flacara perfect orizontala (!) provenita cica de la aruncatorul de flacari al neamtului din strada...ala folosea Always cu aripioare de-ajungea pana acolo?! O alta scena de genul asta e la sfarsit cand neamtul care l-a ajutat ii vorbeste celuilalt muzician-in 10 cazuri din 10 rusnacii de serviciu i-ar fi zburat creierii pentru o asemenea indrazneala. Plus limba folosita: daca nemtii vorbeau germana (normal, trebuie o limba expresiva pentru a mai comercializa un pic ze bad guys, nu?) cum se face ca engleza a fost folosita si pentru poloneza, si pentru yiddish si aparent si pentru rusa alora care erau sa-l omoare...asta mi se pare o chestie de real prost gust, putea dracu macar sa foloseasca limba poloneza in discutiile localnicilor, ca tot au fost angajati figuranti numai din partea locului. De asemenea, scenele din a doua parte a filmului ar vrea sa dea senzatia ca Polonia a fost eliberata de 'patriotii locali', cand toata lumea stie ca rusii i-au scos din mocirla. Asta fara sa mai intru in detalii cu scenele de lupta absolut penibile, prezentarea razboiului a fost demna de un Z-grade movie. Plus ca in ultimul apartament in care fusese cazat, cand nemtii atacau cladirea, au inceput sa bata polonezii in usa ca "iesi ma, ca vin nemtii"-pana la urma stia sau nu tot blocul ca se ascundea cineva acolo?! Concluzia la care am ajuns eu e ca dand la o parte tot tambalaul istoric, acest film este mediocru din punct de vedere al realizarii, multe scene zici ca au fost facute de nea Gica de pe mal (mi-am amintit cu ocazia asta si de cacarameaua aia :evil: )...capodopera, my ass. Culmea e ca avand in vedere concurenta, OSCAR-ul pentru cel mai bun film ar fi meritat...damn, it's been a shitty year for movies.

toni
02 Jun 2003, 18:11
In sfirsit cineva care a apreciat GoNY....Intr-adevar, DDL e magistral in filmul ala. Am si eu o rugaminte, scrie si tu cu nistre aliniate, ca mi-e greu sa urmaresc pe ecran. Sarumina.

sorcerer
19 Jun 2003, 23:28
Iata un film bun. Bun pentru ca e facut dupa o idee originala, in 148 de minute nu va plictisiti, este foarte "realist" si pentru ca Adrien Brody joaca extraordinar de bine. Nu degeaba a luat si premiul OSCAR pentru cel mai bun actor. O drama biografica de zile mari!

Merita vazut!

(*) (*) (*) (*) / (*) (*) (*) (*) (*)