Departe "Satul" fata de "Oras" respectiv "Sateanul", fata de "Orasean"..., Individul "simplu", "needucat", care nu "evolueaza", nu se "maturizeaza", de cel care a "avansat"..., "Ignorantul", fata de "Intelectual", este "Prapastia" dintre "Culturi" si "Mentalitati" etc.
Am vazut toate filmele lui Ceylan, acesta este unul din cele mai bune.E o adevarata performanta sa faci un film cu doua personaje , sa redai atmosfera de vid care ii inconjoara pe intelectuali care il iubesc pe Tarkovski.
Acțiunea lui Uzak mijește, într-un mod firesc și inspirat, în zorii unei zile oarecare, pescuind din noaptea genericului de început un peisaj rural. Totuși, imaginile, departe de a fi reconfortante și optimist-aurorale, induc o vagă și inexplicabilă neliniște. Ceva parcă nu se potrivește în această geometrie matinală, iar zorii filmului, mai mult decît a sugera un avînt temporal, au greutatea unei depoziții și dezvăluie o stare de fapt. Soarele poleiește discret culmile acoperite de o iarbă palidă ale dealurilor, în timp ce jos, în valea înzăpezită, domnește umbra. Soarele care stă, și care aduce mai mult cu o amintire decît cu o promisiune, și bărbatul care își croiește drum prin zăpadă sînt acompaniați de o frenezie sonoră: cîntat de cocoși, ciripit de vrăbii, uguit de guguștiuci și croncănit de ciori, la care se adaugă lătratul… citeşte
Filmul este impecabil realizat, cu imagini superbe (care sustin perfect povestea, nu sunt aruncate la intamplare pentru a impresiona privitorul) si cu o atentie extraordinara pentru detalii. Fiecare gest al personajelor, de la cele principale la figuranti, are rostul sau, subliniind insingurarea celor doi protagonisti. Scena de final, cu contemplarea marii, m-a dus cu gandul la Auf der anderen Seite al lui Akin, doar ca aici mi se pare mai elocventa pentru deznodamantul povestii.
Coincidenta, si eu l-am vazut tot azi. Si e unuldin filmele cele mai bune pe care le-am vazut anul asta. Secventa aia in care dupa Stalker apare pe ecran filmul ala porno, si scena intreaga mi s-a parut extrem de tensionata. Tragica si amuzanta in acelasi timp.
Un film anevoios de urmarit. Poate din cauza intrigii simple e umplut cu multe momente vide, in care nu se intampla nimic, taceri lungi intre cele doua personaje, contemplarile eroului principal, plimbari in care ia contact cu marele oras, cu trecatorii. Vad ca a fost premiat, pe mine nu m-a impresionat, pana la urma nu poti fi pe placul tuturor.
- Premiul „France Culture", pentru Cineastul Străin al Anului (Nuri Bilge Ceylan), Festivalul Filmului de la Cannes-2004;
- Premiul FIPRESCI pentru Filmul Anului - Festivalul International de Film de la San Sebastian-2003;
Uzak vorbește despre relații și degradarea lor în timp. Rudele nu schimbă introvertiții dar nici locuitul sub același acoperiș nu ajută doi oameni să se deschidă. Atâta timp cât există mâdrie la mijloc, există bariere. În cazul de față, Mahmut și Yusuf s-au schimbat din momentul în care unul a plecat în Istanbul iar celălalt a rămas la țară. Bineînțeles, orășeanul a uitat de unde a plecat. Faptul că a reușit în viață de unul singur îi dă acel aer de superioritate care ține la distanță omul simplu și modest. Un film bun și profund ce tratează problemele societății moderne.
"Uzak" înseamna "Departe"...