user-65ec479eb71f6 pe 09 Martie 2024 13:58
În imposibilitatea de a mai clasifica, voi spune că Akira Kurosawa și Andrei Tarkovsky sunt, în opinia mea, cei mai buni regizori cunoscuți. Într-o listă mai curând foarte bogată în regizori excelenți.
Dintre creațiile lor, Călăuza este categoric o capodoperă. Spre rușinea mea, l-am văzut doar de vreo zece ori. În sală, există și discul video, dar filmul merită și trebuie văzut în sală. Zece este foarte puțin, am avut colegi, în studenție, care l-au văzut și de treizeci de ori. Evident, au existat și atunci unii alergici, care l-au văzut o dată și nu au mai revenit, dar este probabil ceva cu apa pentru că atunci am cunoscut o singură asemenea persoană, în timp ce în prezent observăm că apar mai frecvent...
Oricum, filmult trebuie văzut nu doar în sală, ci și în grup. Un grup capabil să privească trei ore un film, care poate fi… citeşte

0 0
Smrs pe 26 August 2023 19:09
Slăbuț
Am văzut filmul, am citit și câteva comentarii și cu siguranță au dreptate și cei care zic de bine și cei care zic de rău.. Filmul este complex și greoi, iar înțelesurile astea ascunse și descoperite de unii useri precum Aayana, sunt exact ca în literatură unde profele se chinuie să recunoască cunoașteri paradisiace sau luciferice, ori să vadă drumuri inițiatice și tot felul de înțelesuri în texte aparent liniare. Exact așa este și Stalker, care poate fi interpretat și dpvd spiritual cum au încercat unii, însă tema centrală este fericirea iluzorie care nu poate fi atinsă nici prin parcurgerea celor mai grele experiențe prin care trebuie să treacă omul. Scenariul este complicat inutil, aș zice, iar contextul clădirii părăsite plină de mizerie și ape stătute în care actorii sunt chinuiți să stea ore întregi, nu își au rostul și nu… citeşte
0 1
SebyCraciun pe 21 Octombrie 2020 00:03
Pe drept cuvânt un Dostoievski al ecranului Tarkovski trebuie văzut nu povestit, această parabolă cu un mesaj puternic creștin într o lume profund atee cucevereste pe oricine e deschis spre filosofie și teologie sau pur și simplu spre o poveste bună
Spiritul rusesc de a face capodoperă din orice e inimitabil iar asta e unul dintre puținele cazuri când cartea îi e inferioară filmului

0 0
Spiger_Iasi pe 08 Aprilie 2020 20:16
Sufletul rus
Genial!Filosofie simpla, curata, teme actuala-perene , rusii pot surprinde si prin cinematografie esenta sufletului uman!
0 2
pinkmindset pe 09 Iunie 2019 15:03
Un exercitiu de meditatie spirituala. Scenariul si actiunea filmului sunt interpretabile, la fel si calitatea lui. E un film de arta bun, care iti injecteaza lent o stare de meditatie, dar e usor supraevaluat. E o ecranizare a unui roman pe care Tarkovski incearca sa o duca la nivel de arta, relatand cat mai profund importanta spiritualitii si incercand sa trezeasca nevoia privitorului in sensul asta, dar profitand exagerat de elemente care sa impuna fortat, nenatural, starea de meditatie si eventual de confuzie. E ca un test psihologic in care se tot suprapun intrebari si idei in plus, nu neaparat necesare, cu scopul de a parea mai complicat, mai inteligent, dar care risca sa piarda esentialul din cauza asta. E ca o mancare gustoasa care se strica usor prin adaugarea exagerata de ingrediente si condimente, in speranta ca va fi si mai gustoasa
0 0
vege pe 14 Aprilie 2018 22:21
Stupiditate cu pretentii
Rar de gasit o asemenea porcarie supraevaluata. Scenariul a fost rescris de vreo 10 ori, indepartandu-se din ce in ce de trama romanului, desi au participat, cel putin in primele faze, si fratii Strugatski. Tarkovski ne prezinta un film plicticos pana la greata, pana la somnolenta, plin de pseudo-filosofie exprimata repetitiv, de niste personaje-actori care provoaca repulsie, nu interes. Exista si unele scene interesante vizual, dar sunt lungite pana la voma.
Poate e cel mai supraevaluat film din istorie. Mai bine cititi (recititi) Picnic la marginea drumului - care este adevarata capodopera.

3 3
Iulidesprefilme pe 17 Iulie 2017 12:51
Un film inițiatic, cu semnificații și simboluri nebănuite...
0 3
The_Lawyer pe 03 Martie 2016 01:18
Stalker
Un film de excepție.

Apropo, un lucru pozitiv în faptul că Basarabia s-a aflat sub stăpînirea Rusiei este faptul că cunosc fără probleme limba rusă și am putut vedea filmul în original.

0 1
radu3455 pe 20 Decembrie 2015 11:58
primul film a lui Andrei Tarkovski pe care il vad,filmele acestuia nu-s pentru orcine,necesita multa rabdare ca sa termini de urmarit,de intetels nu mai zic,te pune pe ganduri,cu siguranta il voi mai revedea peste ceva ani.
0 4
mihai_barbu pe 08 Noiembrie 2015 03:05
Bun film. Am vazut pe TCM cand era reclamele acelea despre filmul meu preferat sau ceva de genu. Radu Naum explica el acolo ce si cum =)) n-am inteles mare lucru da am vrut sa vad filmul ca sa ma lamuresc.
0 3
lucacrisu pe 25 Februarie 2015 16:54
Da,Andrei Tarkovsky are calitate!
Nu-mi plac filmele rusesti,nu-mi plac scenarile lor,personajele si atitudinea in general a personajelor,cum sunt ele construite.Dar admit ca ma frapa genialitatea recunoscuta de catre publicul larg a doi mari regizori rusi Andrei Tarkovski si Nikita Mikhalkov,Am inceput cu 'Stalker'' cum era de asteptat nu mi-a placut,dar m-a captat de la inceput si m-a tinut curios pana la sfarsit.Doar prin CALITATEA regizorala atat,si da am gasit in film aceeasi angoasa sociala est-europeana,aceeasi psihologie complexa...prea complexa si lamentabila a personajelor, totul cenusiu pe dinauntru fara pic de sclipire pe din afara,trist,insipid,incolor,inodor,Iar Tarkovski iti arata asta cu fiecare secunda,In 2 ore si jumatate nu te lasa un moment sa vezi altceva,iar cel mai tare "accelereaza" la inceput cadre alb-negru.cu accente ruginii,cadre fara pic de speranta,cu pesonajul principal tusind bolnavicios… citeşte
2 2
Ghemot pe 14 Februarie 2015 17:44
Pierdere de timp
Este un film la care m-am plictisit profund, și nici nu mi-a plăcut. Nu știu, poate nu e genul meu, dar îmi este greu să înțeleg de ce unii au dat nota 10...
3 5
kakamo pe 8 septembrie 2015 20:27
Asa ceva! Indraznesti sa dai nota 2 acestui film care a insuflat atatea sentimente inalte celorlalti ''comentatori'' care nici nu cred ca au vazut filmul! Acum pe bune ... ai rezistat tot filmul ? Recunoaste ca ai adormit de 3 ori si ca l-ai vazut pe parcusul unei saptamani intregi !
Ghemot pe 8 septembrie 2015 21:22
L-am văzut tot în 3 ore...cât e el defapt. Tocmai pentru acele 3 ore plictisitoare am dat un comentariu atât de „antipatic”. Repet: poate nu e genul meu.
kakamo pe 14 Ianuarie 2015 14:27
Nu mi-a placut
Inteleg povestea, suprarealismul... incercarea omului de a-si ascunde firea si esecul lui, etc. Dar ma enerveaza stilul lui Tarkovski de a lua 15 min pentru a muta camera de la fereastra la usa, sa vad toata casa, dialogurile inutile ... Ciorba asta lungita imi displace...
3 4
AlexG90 pe 28 Decembrie 2014 21:12
Tarkovski, ultimul idealist al cinematografiei?
Un film artistic realizat de Tarkovski. Filmul nu impresionează prin mijloacele cinematografice (acțiune sau alt cele), ci prin ideea pe care o transmite. Filmul este greu de urmărit, dar merită per total pentru orice cinefil amator. Cadrele sunt destul de terne, dar se observă ceva diferit în momentul în care cele trei personaje (Călăuza- Aleksandr Kaydanovskiy; Scriitorul- Anatoliy Solonitsyn; Profesorul- Nikolay Grinko) intră în "Zona", în mediul urban culorile sunt terne, șterse și nu au coloristică, pe când în "Zona" toate cadrele prind viață. Filmul prezintă o idee genială, o zonă unde dorințele celor care intră se îndeplinesc. Drumul este anevoios, iar legile fizicii în momentul în care intri în "Zona" nu mai sunt valabile. Problemele existențiale și întrebările care nu au răspuns. Ce este fericirea? Ce este dorința? Moartea?
Un moment… citeşte

2 3
cezarika21 pe 10 Mai 2014 08:43
Căutarea spiritualităţii şi dialectica mântuirii
"Călăuza" este un film vag inspirat din romanul "Picnic la marginea drumului" de Boris şi Arkadi Strugaţki. Ca şi în "Solaris", cineastul Andrei Tarkovski s-a folosit de sursa de inspiraţie doar ca idee şi nu a intenţionat să ecranizeze opera literară. Potrivit lui, filmul nu are nimic în comun cu romanul cu excepţia celor două cuvinte: Călăuza şi Zona. Deci, orice legătură făcută cu romanul este inutilă, pentru că cineastul a dorit realizarea unei opere de artă originale, în care să-şi expună idei proprii. Filmul poate avea mai multe interpretări, dată fiind ambiguitatea sa. În cele de mai jos voi explica ce am înţeles eu.

Apariţia unui miracol inexplicabil produs de o civilizaţie superioară - acea misterioasă Zonă guvernată după legi proprii şi care pare că îndeplineşte în mod miraculos dorinţele oamenilor care intră… citeşte

18 6
pst35 pe 23 Noiembrie 2013 21:03
L-am vazut in doua reprize, in prima repriza mi-am dat seama ca este foarte profund, dar oboseala fizica si psihica nu m-au lasat sa-l inteleg prea bine, oricum are niste replici de te pune pe ganduri...am de gand sa ma mai uit inca o data le el si daca nu-l inteleg bine nici odihnit...ma las pagubas :)) Ma intreb unde or fi gasit cladirile si locurile alea in '79, ca pareau abandonate de zeci sau sute de ani...
2 3
Stephen2D pe 23 Noiembrie 2013 12:53
Când inviți câțiva prieteni la un picnic la margine de drum, dar te pierzi în peisaj...

2 0
SarpeleCocosat pe 08 August 2013 08:13
Mi-a placut in mod special din punct de vedere al imaginii, cadrele au o geometrie subtila ce duce spre arta fotografica mai degraba, deasemeni jocul actorilor foarte bun. In rest nu stiu ce sa zic, e un film filozofic cu un subiect difuz si un mesaj la fel de difuz, cel putin pentru mine. Dar in ciuda cetei in care m-a lasat pot spune ca m-am simtit atras de el, are un aer misterios si transmite multa profunzime.
0 3
xerses pe 26 Aprilie 2013 11:50
Mi-a fost destul de greu sa urmaresc filmul; dar l-am "luat" ca pe o proba de rezistenta.
0 3
FlorinMovieFreak pe 25 Ianuarie 2013 12:13
Stalker
Ce poti spune dupa vizionarea sa ? ca te simti coplesit de cantitatea de informatie primita .. ca si cei din film .. te simti extenuat de calatorie .. si practic asta e si ideea filmului .. sa urci si sa cobori prin maruntaile vietii .. sa le ocolesti sau sa le infrunti direct .. pentru gasirea destinului .. menirea .. ta in scursura acestui subsol inchis .. numit VIATA !!!
0 3
pisicuta1 pe 18 Decembrie 2012 23:27
extraordinar,l am vazut cu multi ani in urma ;la cinematograf
,mi a placut poate
nu l am inteles prea bine atunci,
dar cred ca merita vazut!

0 4
aalex81 pe 11 Octombrie 2012 14:41
Dupa prima vizionare l-as putea descrie ca fiind greu de inteles, tulburator si incitant...mi-a lasat aceeasi senzatie pe care mi-a dat-o romanul "Shining" pe care l-am citit cap-coada intr-o singura noapte...si mie mi-a dat dureri de cap, si eu l-am considerat pe alocuri plictisitor, dar in acelasi timp genial..nu pot spune ca am inteles total semnificatia (sau semnificatiile) filmului, dar modul in care a fost regizat, filmat, jucat, face din el unul din cele mai bune filme ale cinematografiei..in mod sigur trebuie sa il revad..
2 3
canonistul pe 22 martie 2013 16:18
Parerea mea ca , acest film , relateaza simplul fapt ca un om de stiinta , coerent, sigur pe el, pe ceea ce cunoaste , nu are nevoie de sperante , dorinte , credinte. Este singurul ce nu poate fi manipulat spiritual. prin nimic. nici Zona nu le produce acea nevoie de "speranta si credinta", fapt ce marturiseste si Calauza . Si aceasta se reflecta si astazi: omul ce merge total pe stiinta , nu are nevoie de mistificare, de sperante desarte - de asta ei erau perfecti !! nu au cazut prada dorintelor si credintelor desarte !! tradus pe scurt acest film : "realism vs, misticism".
lili22 pe 15 Septembrie 2012 15:09
capodopera
l-am vazut si revazut de vreo 10-15 ori, dar nu mi se pare de ajuns.Pe primele locuri in lista preferintelor mele.
Totul este perfect in arta lui Tarkovski, fiecare replica, fiecare personaj, nimic nu este intimplator, mi s-a parut ca si eu am parcurs zona odata cu profesorul si scriitorul.Ati mai vazut un film care sa stringa pe afis actori atit de mari?
Vai de cei ce nu inteleg si iubesc acest film.
Un detaliu straniu, atit regizorul cit si doi dintre actori au murit tineri, rapusi de cancer.

2 6
sabinalin pe 06 Aprilie 2012 17:12
Totul are un sens. Sens si semnificatie
Daca iti place literatura, nu-i poti rata de Dostoievski, Tolstoi sau Cehov. Daca esti un impatimit al conematografului e musai sa nu-ti scape Tarkovski, Mihalkov sau Koncealovski. In creatia tarkovskiana "Calauza" ocupa un loc de frunte. E genul de film care nu poate fi povestit, trebuie pur si simplu vazut si simtit. Cu foarte putin Tarkovski obtine foarte mult, acesta este apanajul geniilor. Cine suntem si incotro ne indreptam ? Nu exista solutie universal valabila a intrebarii existentiale. Cel mai important e ca omul sa-si pastreze dimensiunea spirituala. Usor de zis, foarte greu de facut...
17 2
ciprian34 pe 17 Martie 2012 23:39
Imi pare rau ca nu pot da o nota mai mare acestui film care e atat de complicat ca de altfel toate filmele regizate de Tarkovski sunt filme grele,dar bune,am vazut si Andrei Rubliov de asemenea o capodopera,ma fascineaza acest regizor si probabil acum voi continua cu Solaris si Copilaria lui Ivan.Revenind la acest film,are atatea de oferit incat daca ai incepe sa-l diseci in fiecare scena a filmului ai gasi ceva interesant.Calauza incearca sa duca oamenii in aceea Zona care pare un Rai,unde te poti mantui,dar oamenii nu cred si mai ales nu cred cei care se simt superiori ca Profesorul si Scriitorul care cred ca au o menire in viata aspira la Premiul Nobel,as putea scrie multe despre acest film ,nu-i inteleg pe cei care spun ca e un film prost,si mai ales pe cei care nu agreaza filmul rusesc,eu ador filmele rusesti,bineinteles cele bune.
2 2
ChrisfloydOS2001 pe 19 Septembrie 2011 00:55
un film pur o evadere din realitate ducand spre speranta cand totul se rezuma la a fi tu insuti...vizionand acest film ma duce cu gandul ca toti suntem propriile noastre calauze...si zgomotul sinelor si imaginiile in apa frumos!
0 3
CosminHorrorMaster pe 15 Iulie 2011 21:16
Andrei Tarkovsky se remarca excelent de bine prin regizarea acestui film.
0 3
Quantico pe 23 Mai 2011 01:48
Calauza...spre ce?!?
Un film vazut de 3 ori...la intervale de 20 de ani!
Total diferit perceput de fiecare data...Zona-spatiu atemporal al imaginatiei noastre interioare-eul nostru regasit-speranta in ceva...(oare?!)-autocritica si autocenzura-regasirea adevarului din noi...si inca cate si mai cate...
Drumul in sine e parca evitarea scurtimii dintre 2 puncte si ocolirea tuturor reperelor posibile.(mai tineti minte acel "drum spre Mecca"a lui Macedonski?)
Alb-negru,sepia,arareori culori...
Acest film e viata sub forma sa cea mai directa si mai cruda.