Articole Spirit: Stallion of the Cimarron

(2002)

Spirit: Armăsarul vestului sălbatic

Depasirea traditiei

Folosirea computerului pentru realizarea animatiei a revolutionat acest gen, mai ales odata cu inaugurarea filmelor de animatie realizate in totalitate cu ajutorul computerului, printre acestea numarandu-se Shrek, castigator al Oscarului la precedenta editie. Computerul are un impact din ce in ce mai mare si asupra animatiei traditionale 2D.
Cu toate ca mouse-ul a devenit unul din cele mai importante instrumente ale unui animator, producatorul Jeffrey Katzenberg tine sa mentioneze ca nici un computer nu ar putea inlocui vreodata mana artistului care confera animatiei traditionale un statut aparte.
„Ceea ce confera unicitate animatiei traditionale este sentimentul pe care il are artistul atunci cand da viata unui personaj folosind propriile sale maini”, afirma Katzenberg. „Nu exista o senzatie asemanatoare. E ca si cand primesti un e mail sau o scrisoare de mana; este ceva personal... intim. Dai viata cu ajutorul unui creion si a unei bucati de hartie. Computerele nu sunt capabile de asa ceva... nu inca.”
Acestea fiind spuse, Katzenberg mai adauga: „Computerul nu este atotputernic cand e vorba de animatie traditionala. Prin acest film animat am vrut sa imbin animatia realizata de mana cu tehnologia actuala pentru a crea un film care sa fie potrivit pentru ambele conceptii. Am cautat un cuvant potrivit pentru aceasta situatie. Consider ca este vorba despre o reinventie a animatiei traditionale, astfel ca un cuvant potrivit ar fi ‚tradigital.’”
Este stiut ca atat in cazul animatiei 2D cat si a celei 3D, caii sunt foarte greu de desenat si mai greu de animat, lucru ce explica intr-o mare masura faptul ca Spirit: Armasarul Vestului Salbatic este primul desen animat care are ca personaj principal un cal. In acest film caii nu vorbesc, ceea ce este un alt lucru interesant. „Am vrut sa incalcam toate regulile, pornind de la faptul ca actiunea este povestita asa cum o vede un cal, iar acesta nu vorbeste. Nu exista animal in acest desen care sa vorbeasca,” adauga Katzenberg.
Decizia de a nu-i face pe cai sa vorbeasca a fost luata de la inceputul productiei. Regizorul Kelly Ashbury isi aminteste: „Ne-am dat seama ca in situatia in care un cal ar vorbi am realiza o comedie. Nu poti sa iei in serios un cal care vorbeste; ar fi fost comic indiferent ce-am fi facut. Asa ca am hotarat sa facem animalele sa para cat mai naturale si sa le lasam sa joace prin intermediul animatiei.”
Cu toate ca dialogul in acest film are o pondere destul de redusa, exista si un scenariu, care ii apartine lui John Fusco. Mireille Soria remarca: „John a fost omul ideal pentru acest proiect nu numai pentru ca a mai realizat scenarii despre vestul salbatic dar si pentru ca detine cai si este un membru de onoare al tribului Oglala - Lakota.”
John Fusco isi aminteste ca pana sa fie contactat de catre cei de la DreamWorks, nu era interesat sa scrie scenarii pentru filme de animatie. „Apoi au facut urmatoarea afirmatie despre ‚Spirit’: Este povestea vestului salbatic, spusa cu ajutorul unui cal. Eu i-am intrebat : Cand pot incepe?’”
Acea simpla fraza a reprezentat o revelatie pentru scenarist. „Am mai auzit povesti despre cum se castiga sau se pierdea Vestul, din perspectiva umana. Dar fara indoiala un personaj cheie este calul si niciodata nu s-a spus o poveste despre vestul salbatic vazuta prin ochii lui. A fost un moment de inspiratie si o provocare in acelasi timp.

Simturile unui cal
jinglebells