Excelent cal troian pentru un mesaj filozofic generos (în Solyaris, raportul dintre morală şi cunoaştere), genul SF i-a purtat totuşi un dublu noroc lui Tarkovski. Solyaris şi Stalker / Călăuza, cele două adaptări ale sale (foarte personale, de altfel) după romanul Solaris (al lui Stanislav Lem) şi, respectiv, după nuvela Picnic la marginea drumului (a fraţilor Strugaţki) au cucerit mai întâi generaţiile tinere de cinefili, netezindu-le drumul spre alte capodopere ale regizorului, precum Andrei Rubliov, Zerkalo / Oglinda sau Nostalghia.
Dacă Rubliov-ul de Ev Mediu a început cu prologul unui zbor cu balonul, Solyaris-ul erei spaţiale începe cu două picioare bine înfipte în pământ. După ce îşi vizitează casa părintească şi pe tatăl său, astronautul-psiholog Kris Kelvin este trimis în misiune pe planeta Solaris (o planetă îndepărtată,… citeşte
Dacă în Odiseea Spațială – film de temelie al cinematografiei SF pe care vi-l recomand la fel de mult - relația om-cosmos este abordată într-un stil rece și tacit, în răspunsul sovietic al “războiului rece” din cinema avem de a face cu un unghi emoțional, încărcat de dialog metafizic.
In excelentul sau "Dictionar universal de filme" Tudor Caranfil ii acorda doar doua stele. Reputatul critic considera ca filmul e lipsit complet de actiune si afirma ca s-a plictisit teribil "in primele ore" referindu-se, practic, la aproape intreaga pelicula. Depinde ce asteptari a avut, depinde ce a sperat sa gaseasca in ecranizarea scrierii lui Stanislav Lem. Revazusem in urma cu doua saptamani "Calauza" asa ca "Solaris" nu m-a luat prin surprindere. Aceleasi filmari exceptionale din care se obtine enorm cu foarte putin, aceleasi taceri pline de intelesuri, aceeasi inclinare catre filosofie, catre intrebarile care il deosebesc de om de animal. E drept, multi oameni nu sunt prea deosebiti de animale, ei nu-si pun intrebari, ei "muncesc nu gandesc", gandirea e periculoasa la fel de mult in capitalism pe cat a fost si in comunism... Obligatoriu de vazut pentru amatorii de cinematografie… citeşte
Inspirat din romanul omonim al scriitorului polonez Stanisław Lem, filmul "Solaris" este o meditaţie psihologică cu privire la sensul vieţii omeneşti. Supuşi influenţei planetei Solaris (o "planetă inteligentă" pe a cărei orbită gravitau), cosmonauţii de pe o staţie spaţială orbitală traversează crize emoţionale profunde care le pun probleme dramatice de conştiinţă. Planeta încearcă să comunice cu cosmonauţii pământeni prin materializarea obsesiilor subconştientului lor, ceea ce le produce oamenilor o stare de spaimă deoarece materializările ireale încep să dobândească o conştiinţă proprie şi să devină reale.
Raportarea la acele evenimente este privită diferit de cei trei cosmonauţi. În timp ce doi dintre ei (Snaut şi Sartorius) resping categoric irealitatea devenită realitate, considerând-o inexplicabilă din punct de vedere… citeşte
Plictisitor. M-am străduit cât de mult am putut. după 15 min. am inceput să derulez in speranta ca voi pricepe ceva. Filmul e extrem de lent cu imagini care se repeta de nenumarate orii, cu oameni parca par sa aiba probleme psihice. Poate chiar au. Doar e Rusia... Pierdere de timp!
Totdeauna am crezut ca ecranizarea romanului lui Stanislav Lem, care a fost nemultumit de rezultat a fost o forma rafinata de a evita cenzura si de a-si exprima propriile idei.
O peliculă bulversantă, încărcată de dramatism, care pune omul, fie savant, fie comun, sub pecetea grea a întrebărilor existențiale, a raportului dintre pământeni și imprevizibilul univers...
Cinemaul traieste prin publicul sau asa cum Khari exista doar datorita lui Kris.
Daca am invatat ceva urmarindu-l pe Tarkovski, cea mai importanta lectie ar consta in acea obligativitate a unui autor de a-si ghida publicul spre o intelegere, macar formala, spre ceea ce a dorit el sa transmita. Un film este viziunea unui regizor despre o tema anume. Vazut de un spectator, el devine o interpretare a respectivei conceptii. Iar pentru a nu deturna scopul creatiei, artistul isi atrage asupra sa canonul de a-i fi calauza oricarui profan ce incearca sa ia contactul cu nemurirea prin intermediul contemplarii operei sale.
Khari insasi devine o reinterpretare pe care , o planeta straina ce functioneaza ca un creier gigant, o face asupra trecutului savantului ce se incumeta sa o studieze. Sondand mintea plina de amintiri a exploratorului, gaseste amintirea cea mai de pret, imaginea fostei sotii, decedata de 10 ani. Doar ca memoriile nu mai sunt complete si Khari, (Natalya… citeşte
Dacă Rubliov-ul de Ev Mediu a început cu prologul unui zbor cu balonul, Solyaris-ul erei spaţiale începe cu două picioare bine înfipte în pământ. După ce îşi vizitează casa părintească şi pe tatăl său, astronautul-psiholog Kris Kelvin este trimis în misiune pe planeta Solaris (o planetă îndepărtată,… citeşte