Articole Ratatouille

(2007)

Ratatouille

Rețeta lui Ratatouille

BRAD BIRD PREGATESTE O POVESTE UNIVERSAL VALABILA, DESPRE FAMILIE, PRIETENIE SI IDEEA DE A-TI URMA PROPRIUL DRUM ÎN VIATA.

Pixar a prezentat în repetate randuri publicului aventuri originale, cu o multitudine de personaje surprinzatoare, de neuitat. De la jucariile care prind viata (“Toy Story” si “Toy Story 2”) pana la un grup de monstri terifiati de o fetita care colinda prin lumea lor (“Monsters, Inc.”) si de la un pestisor pierdut într-un ocean imens (“Finding Nemo”) pana la supereroii care încearca sa duca o viata obisnuita în suburbii (“The Incredibles”) sau o masinuta de curse supertare, care pandeste pe Route 66 (“Cars”), acest studio de animatie de înalta performanta a prezentat mereu povesti unice, pline de emotie si încantare.

În aceasta vara, cu RATATOUILLE, traditia acestor povesti face un nou salt îndraznet, într-un registru fara precedent al comediei fizice clasice. Filmul prezinta un tanar sobolan pe nume Remy, dornic sa îsi lase în urma originile de mancator de gunoaie, pentru a deveni un adevarat bucatar, ajungand astfel într-o lume în care traieste momente de mare inspiratie, dar si pericole uriase. Iata un context generos pentru tot soiul de situatii comice, haotice, si cascadorii hilare.
Tocmai cand se parea ca unica sansa a lui Remy de a patrunde într-o bucatarie de cinci stele era complet pierduta, el leaga o prietenie putin probabila cu baiatul care strange gunoiul din restaurant. Cei doi pun la cale un plan inteligent, care efectiv va face parul maciuca, reusind sa realizeze lucruri minunate împreuna.

Printre pericole si pozne, filmul prezinta diverse teme universale: prietenie si loialitate; lupta individului împotriva asteptarilor familiei si felul în care fiecare îsi poate gasi propria independenta; si, cel mai important, ideea de a respecta cu adevarat ceea ce esti, chiar daca nu esti asa cum se asteapta lumea sa fii.

Dupa cum spune regizorul filmului, Brad Bird: “Cred ca avem cu totii visuri imposibile si facem tot ce putem pentru a ni le îndeplini. Visul lui Remy ar putea fi supremul vis imposibil.” John Lasseter, Chief Creative Officer pentru Walt Disney si Pixar Animation Studios, regizor de doua ori premiat cu Oscar, comenteaza: “Ideea de a-ti urma pasiunea creatoare, în pofida sortii potrivnice, este un element la care Brad Bird tine foarte mult.
Se vede clar, pentru ca a creat un film uimitor, foarte amuzant, dar si cu un puternic miez emotional, care e important pentru noi toti.
Exista în acest film un nivel de profunzime, complexitate si umor pe care nu cred ca vreun alt film produs de Pixar l-a atins vreodata.”

Pentru Bird, RATATOUILLE a însemnat sansa de a coregrafia un fel de comedie fizica, în stilul lui Buster Keaton sau Max Sennett, plina de salturi, curse de urmarire, catapultari - totusi îmbibata de spiritul perseverent al personajelor care îsi propun obiective imposibile si înving toate obstacolele întalnite în cale.

Combinatia originala de replici spirituale, pozne acrobatice, sincronizari comice atent cronometrate si teme emotionante, pline de rezonanta, a reprezentat un pas important pentru Bird, care si-a facut debutul la Pixar cu hit-ul premiat cu Oscar “The Incredibles,” un film de animatie extrem de complex si de miscator. “Am fost sincer intrigat de posibilitatile premizei de la care pleca RATATOUILLE,” spune Bird.
“Povestea are un erou grozav, cu care este foarte usor sa rezonezi, pentru ca Remy, un tip care vrea sa faca ceea ce îi place, trebuie sa intre într-o lume care îi e complet ostila. El vrea sa se exprime într-o maniera în care lumea nu se asteapta sa-l vada exprimandu-se. Cred ca multi oameni cunosc acest sentiment,” spune Bird. “Întrebarea este: cat de îndraznet si de inteligent poate fi acest micut, în efortul sau de a realiza lucrul care conteaza cel mai mult pentru el. În plus, ce anume va descoperi pe traseu ? Povestea respecta traditia acelei comedii fizice nemuritoare, care spulbera orice bariere de limbaj si cultura, dar într-o maniera proaspata, inedita.”

Vraja filmului RATATOUILLE începe cu farmecul personajelor create de Bird si Jan Pinkava, care au imaginat pentru prima data premisa acestei povesti. Încarcatura emotionala se bazeaza pe diversele relatii ale lui Remy - cu iubitorul, dar confuzul sau tata, care nu întelege ce drum si-a ales fiul sau; cu fantoma legendarului bucatar francez pe care l-a idolatrizat toata viata sa, desi sunt de specii diferite; si în special cu Linguini, cu care are o relatie neobisnuita de prietenie si simbioza, initial bazata pe disperarea lor reciproca, dar care în final devine un element care le schimba viata amandurora. Desi rozatoarele au o îndelungata traditie în istoria animatiei, începand chiar cu Mickey Mouse, sobolanii apar adesea în roluri negative si doar foarte rar ca eroi ai marelui ecran. Dar Remy reuseste sa spulbere acest tabu si sa gaseasca o metoda prin care sa nu fie detectat în bucatarie, în timp ce prepara retetele care se bucura de un succes urias. Curajul lui devine evident cand foloseste una dintre calitatile speciei sale care seamana cel mai mult cu o calitate umana - interesul pentru o lume periculoasa, mult mai mare decat propria persoana - în modalitati extrem de ingenioase, incluzand prietenia sa cu Linguini, cu care formeaza o echipa invincibila în bucatarie.

Producatorul Brad Lewis considera ca Brad Bird era omul ideal pentru a accepta aceasta misiune, în care urma sa forteze limitele comediei de animatie în numele unei maniere inovatoare de a spune povesti - în parte si datorita refuzului sau de a accepta, în stilul lui Remy, ca exista lucruri imposibile. "Brad Bird are aceeasi pasiune si intensitate în ceea ce face ca si Remy în film,” zambeste Lewis. “N-am mai vazut niciodata un om atat de prins de ideea de a face o poveste sa functioneze, din punct de vedere creativ si emotional. Are o perceptie fina, care îi permite sa slefuiasca exact acele aspecte care fac lucrurile ceva mai firesti, ceva mai comice sau ceva mai adevarate. E un adevarat geniu în materie de comedie fizica.”

În final, Bird spera ca filmul îsi va surprinde în permanenta publicul si îl va convinge sa îl sustina pe Remy în atingerea acestui vis aparent imposibil, pentru a se salva nu numai pe sine, ci si pe noii sai prieteni de la Restaurantul Gusteau. Dupa cum spune Bird: “Sa convingi publicul sa creada în ceva care ar putea sa para de-a dreptul incredibil. Aceasta este adevarata magie a filmelor.”

Bucătarii din bucătarie Despre producție
jinglebells