Articole Kingdom of Heaven

(2005)

Regatul Cerului

Despre productie

„Dintotdeauna mi-am dorit sa fac un film despre cavalerii din Evul Mediu.” spune regizorul Ridley Scott. „Cavalerii sunt personaje predilecte pentru film, deoarece au toate atributele unor eroi. Unele dintre cele mai importante atribute sunt credinta, cinstea si loialitatea.” continua Scott.

Scenaristul William Monahan a fost cel care i-a sugerat lui Scott un scenariu a carui actiune are loc in Regatul Ierusalimului, in timpul domniei lui Baldwin al IV-lea si a lui Saladin si are in centrul sau un tanar cavaler pe nume Balian, a carui indatorire de onoare devine aceea de a apara acest regat. „Cavalerii reprezinta un ideal uman, iar perioada care reflecta cel mai bine acest lucru este cea a cruciadelor.” explica Monahan.

In anul 1095, Papa Urban al II-lea a chemat Europa crestina sa revendice Ierusalimul, Orasul Sfant, care fusese cotropit de armatele musulmane. Mii de oameni au raspuns acestei chemari, de la tarani pana la regi, si mai multe valuri succesive de cruciati au strabatut Estul timp de 200 de ani, intemeind regate si aruncand samanta conflictului religios al secolelor viitoare.

Ierusalimul a fost recucerit in Prima Cruciada, iar la tronul sau au urmat mai multe generatii de regi crestini. In 1186, anul in care incepe actiunea filmului Kingdom of Heaven / Regatul Cerului, in conditiile in care puterea lui Saladin crestea iar disensiunile din interiorul regatului erau din ce in ce mai acute, integritatea sa era mentinuta doar datorita noilor forte aduse perodic din Europa. Unul dintre cavalerii regelui, Godfrey of Ibelin, este insarcinat sa se intoarca in patrie pentru a recruta noi luptatori pentru eliberarea Pamantului Sfant.

Filmul se centreaza pe tanarul Balian, de meserie fierar, care tocmai isi pierduse nevasta si copilul. In aceasta stare disperata il gaseste Godfrey, a carui intoarcere in Franta avea si un scop personal, pe langa misiunea data de rege - acela de a-si regasi fiul ilegitim, pe care nu-l vazuse niciodata si a-i cere sa vina cu el la Ierusalim. Acest fiu este chiar Balian. „Godfrey nu-i ofera nici averi, nici pamanturi, ci sansa de a avea un tata si de a fi impreuna cu el.” explica Orlando Bloom, interpretul lui Balian.

Desi initial Balian il refuza pe Godfrey, circumstantele il fac ca ulterior sa accepte, fiind singura sa sansa de a iesi din marasmul moral in care se afla.

Printre partenerii de calatorie ai lui Godfrey sunt numerosi cavaleri, cativa mercenari si un Cavaler al Ordinului Ioanitilor, interpretat de David Thewlis. „Ioanitii au aparut in secolul al XI-lea. Menirea lor initiala era aceea de a acorda ingrijiri medicale si spirituale pelegrinilor aflati pe Pamantul Sfant.” explica Thewlis.

Pe drum, Godfrey este ranit intr-o ambuscada. Ulterior, datorita ranilor, el moare, nu inainte de a-l investi cavaler pe fiul sau Balian, lasandu-i mostenire misiunea de a pastra pacea in Ierusalim si de a face ca musulmanii si crestinii sa convietuiasca in buna pace.

Ajuns la Ierusalim, Balian o cunoaste pe frumoasa printesa Sibylla, sora regelui, (interpretata de Eva Green), maritata de mama sa, impotriva vointei sale, cu Guy de Lusignan (interpretat de Marton Csokas). „Sibylla este o creatura exotica. A crescut in Ierusalim, laolalta cu crestini, evrei si musulmani. Mama ei a maritat-o fortat cu Guy de Lusignan. Isi uraste sotul si il dispretuieste pentru neincetata sa lupta pentru putere.” spune Eva Green despre personajul sau. Sibylla si Balian sunt atrasi irezistibil unul catre celalalt, in ciuda complicatiilor politice care rezulta de aici.

„Balian se indragosteste nebuneste de Sibylla. Sentimentele sale arzatoare il coplesesc, dar ii este in acelasi timp teama sa se implice in aceasta relatie. Iubirea pentru Sibylla face ca in sufletul sau sa renasca speranta.” explica Orlando Bloom.

„Initial, Balian trece printr-o perioada de doliu sufletesc, dupa sotia pierduta. Este confuz in legatura cu viata si credinta sa. Sibylla se afla la cealalata extrema - isi doreste un barbat ideal in viata ei, exact genul reprezentat de Balian. Atractia dintre ei este, chiar de la inceput, extrem de puternica.” explica Eva Green, interpreta printesei Sibylla. In acelasi timp, Sibylla se teme pentru fratele sau, regele Baldwin. „Nu se poate impaca cu gandul ca acesta va muri curand, din cauza leprei de care sufera. Este singura persoana in care poate avea incredere.”continua Eva Green.

La Ierusalim, Balian il intalneste pe Tiberias, sfatuitorul si prietenul regelui Baldwin si conducatorul armatei. Tiberias ii face cunoscuta lui Balian pacea fragila in care se afla Ierusalimul, inconjurat de cei 200.000 de sarazini ai lui Saladin (interpretat de Ghassan Massoud) si macinat de conflicte si comploturi interne. „Saladin este un conducator stralucit si un razboinic iscusit, cu multe batalii castigate. Este un lider care obisnuieste sa dialogheze cu inamicul, extrem de charismatic si foarte uman.” spune Massoud. „De asemenea, el este respectat si de crestini, ajungand chiar la uin respect reciproc cu Balian.” completeaza actorul.

Guy de Lusignan, soutul Sibyllei, este cavaler al Ordinului Templierilor. „Templierii erau o factiune extremista, care nu doreau pacea cu musulmanii.” explica Ridley Scott. „Guy este comandant in armata Ierusalimului.” continua actorul Marton Csokas, cel care il interpreteaza pe Guy. „Dorinta sa de putere este uriasa si e gata sa insitige la razboi doar de dragul luptei. In multe privinte, este opusul lui Balian.”

Guy este ajutat in conspiratiile sale de Reynald de Chatillon (interpretat de Brendan Gleeson), propietarul unui fortarete la Kerak. (ale carei ruine mai exista si azi, in Iordania, la 80 km S-E de Ierusalim). „Reynald este extremist, salbatic, viclean si xenofob.” spune Gleeson despre personajul sau. In dorinta lor nemasurata de putere si dominare, Guy si Reynald pun la cale o conspiratie care va arunca Ierusalimul in razboi cu Saladin. Declansarea acestuia este determinata de uciderea de catre Guy a solului lui Saladin, gest care pune capat pacii de pana atunci. Necumpatat si arogant, Guy isi conduce armata la pieire, invinsi de fortele superioare ale armatei lui Saladin in batalia de la Hattin, precum si de conditiile aspre ale desertului, carora soldatii crestini nu le pot face fata.
Punctul culminant al filmului este momentul atacarii cetatii Ierusalimului de catre armata condusa de Saladin. Fidel codului de onoare cavaleresc, Balian decide sa apere cetatea cu orice pret, cu ajutorul locuitorilor si al priceperii sale. Desi nu reuseste sa castige batalia, negociaza cu Saladin o pace convenabila pentru locuitorii Ierusalimului.

Regizorul Ridley Scott insista asupra faptului ca Kingdom of Heaven / Regatul Cerului este un film istoric si nu unul documentar. Pentru a se documenta asupra acestei perioade istorice, scenaristul William Monahan a studiat arhive cu relatarile unor oameni prezenti la evenimente, evitand interpretarile din scrierile ulterioare. La randul lor, actorii si-au pregatit rolurile studiind numeroase documente de epoca.

Pentru a recrea mai bine atmosfera acelor vremuri, creatoarea de costume Janty Yates s-a documentat intensiv si extensiv in arhivele British Museum, la Leeds Armory si la Palatul Versailles. Yates si echipa sa din atelierele de creatie din Spania si Maroc au creat circa 15.000 de costume, atat pentru actori, cat si pentru miile de figuranti participanti zilnic la filmari, numarul acestora situindu-se intre 25.000 si 30.000 in total pentru intreg filmul.

Filmarile au avut loc in Spania si Maroc. Prima zi de filmare a inceput in nordul Spaniei, la castelul Loarre, una dintre cele mai bine conservate fortarete de secolul al XII-lea din Europa. Locatiile spaniole urmatoare au fost: Segovia, un oras medieval extrem de bine conservat, Avila, cu catedrala sa superba construita in secolul al XII-lea, Palma del Rio, satul natal al legendarului matador El Cordobes, Palatul Pontocarrero, ridicat de sultanul Abu Yacub in acelasi secol al XII-lea, Sevilla, chintesenta musulmana a Spaniei, unde se afla Casa de Pilatos, copia resedintelui lui Pilat din Ierusalim si resedinta regala Alcazar.

Echipa de actori si realizatori s-a deplasat apoi in Maroc, pentru filmarile de exterior. La Timdrissit, odinioara locul de popas al caravanelor care faceau negot intre Africa si Marrakech, scenograful Arthur Max a creat domeniile pe care Balian le mosteneste de la tatal sau langa Ierusalim.

La Ait Ben Haddou, in provincia Ouarzazate, au fost filmate scenele in care Balian urca pe Golgota pentru a ingropa crucifixul apartinand sotiei sale moarte. Ultima locatie marocana a fost Essaouira, pe coasta Oceanului Atlantic, oras considerat "capitala hippie a Marocului", datorita faptului ca legendarul Jimi Hnedrix a intentionat sa-l cumpere, dupa ce-si instalase aici "cartierul general" intre anii 1969-1970. Aici au fost filmate vechile ziduri si strazi ale Ierusalimului, precum si plaja pe care esueaza Balian in drumul sau spre Pamantul Sfant.

Filmarile au fost completate de imagini si efecte realizate pe computer, acestea fiind supervizate de Wesley Sewell si Neil Corbould, cu care Ridley Scott mai colaborase la Gladiator / Gladiatorul.

Atmosfera de epoca a filmului a fost completata de compozitorul Harry Gregson-Williams, care a inclus pe coloana sonora un amestec de stiluri si sonoritati diferite, de la instrumente arabe precum oud, kanoon si kamancha sau clasice (violoncel, bas, tuba si trombon) pana la corul clasic interpretand Bach si piese cantate de muzicieni turci adusi de la Istanbul. Aceste sonoritati marcheaza momentele-cheie in film, definesc personaje sau stiluri de viata si creeaza atmosfera specifica unui anumit tip de eveniment.

„Regatul Cerului nu este ceea ce, probabil, se asteapta spectatorii. Nu este un loc in care ajungem dupa moarte, ci unul pe pamant, un loc in care fiecare poate fi ceea ce este, in care poate trai conform religiei si traditiilor natiei din care face parte. Este un regat al constiintei, al sperantei si al solidaritatii intre oameni. Este o lume ideala spre care nazuim cu totii, o lume in care domnesc pacea si buna intelegere.” conchide actorul Orlando Bloom.

Sinopsis
jinglebells