Romanul de debut al jurnalistei galeze Allison Pearson, I Don't Know How She Does It, este un jurnal al lungilor zile și al nopților fără somn ale unei soții, mame și manager de investiții londoneze, pe numele ei Kate Reddy. Scris la persoana întîi într-un stil sarcastic și dezarmant de sincer, romanul lui Pearson a dat la o parte cortina pentru a dezvălui ce înseamnă jongleria numită "să le ai pe toate în viață", și a avut un succes imediat cînd a fost publicat prima dată în Statele Unite de Alfred A. Knopf, în 2002.
A stat 23 de săptămîni pe lista celor mai bine vîndute cărți întocmită de New York Times, și pînă în prezent s-a vîndut în aproape 4 milioane de copii în toată lumea. Oprah Winfrey a numit cartea "imnul național al mamelor care au și serviciu", și a fost primită cu entuziasm atît de critici, cît și de public. "Avem, în fine, comedia socială supremă despre mamele care lucrează", scria Marjorie Williams în The Washington Post, în timp ce scriitoarea Claire Dederer spunea în cronica sa pentru Amazon.com: "Kate ne este extrem de simpatică și ne face să ne dorim ca lucrurile să meargă bine pentru ea. Într-un final, cartea nu e doar o sumă de rînduri isteț scrise pe tema mamelor care au și serviciu, ci este un roman dens despre un personaj pe care ajungem să-l îndrăgim."
Deși unele detalii specifice existenței zilnice a lui Kate Reddy sunt tipic feminine, povestea sa vorbește ambelor sexe. De fapt, cartea a avut un asemenea succes și printre bărbați, încît editura a decis ca, pe lîngă versiunea cu coperți roz să scoată un tiraj și cu coperți albastre, pentru ca bărbații care o citeau în public să nu mai fie nevoiți să ascundă cartea în spatele vreunei reviste.
Echipa de realizatori din spatele filmului a înțeles imediat că povestea cărții putea arăta la fel de bine pe ecran ca și pe pagina tipărită. Producătoarea Donna Gigliotti (SHAKESPEARE IN LOVE), cîștigătoare a premiului Oscar, a fost cucerită de relevanța materialului-sursă: "După această carte, viața tuturor Kate Reddy din lume a devenit și mai complicată. Pentru mine, romanul lui Allison merge în tradiția clasică a comediilor cu subiect social, spune o poveste despre felul în care trăim noi azi. Am vrut să văd pe ecran aceste situații, aceste personaje."
Aline Brosh McKenna, scenaristă nominalizată la premiile BAFTA pentru THE DEVIL WEARS PRADA, era deja o fană a cărții cînd a fost abordată pentru a face adaptarea pentru marele ecran. Decorul poveștii s-a schimbat de la Londra, la Boston, dar esența a rămas aceeași. "I Don't Know How She Does It era printre favoritele mele, așa că, atunci cînd am avut ocazia să-o adaptez pentru ecran, am acceptat fără să ezit", spune McKenna, care este și producător executiv al filmului.
"În ideea mea, OARE CUM O REUȘI este descrierea supremă a suișurilor și coborîșurilor unui părinte care încearcă să aibă și o carieră. Unul din motivele pentru care am păstrat vocea din off a fost faptul că am dorit să păstrez viziunea lui Allison, extrem de comică și de specială, asupra modului de viață în care trebuie să te împarți în atît de multe direcții zi de zi." Allison Pearson, la rîndul ei, spune despre scenaristă: "Viziunea ei asupra cărții m-a convins că filmul se află pe mîini bune."
McKenna i-a prezentat scenariul complet regizorului Douglas McGrath, care pînă atunci nu mai regizase decît filme ale căror scenarii erau scrise de el, începînd cu debutul său din 1996, EMMA. "Am fost total captivat", declară McGrath. "Nu am regizat niciodată un scenariu care să nu-mi aparțină, dar atît romanul, cît și scenariul m-au entuziasmat, pentru că niciodată nu am avut ca acum senzația unui material care să te facă să te simți direct privit, ca părinte cu carieră. Scenariul Alinei este fermecător, nostim și emoționant. Am decis imediat că îmi doream să-l regizez."
McKenna își aduce aminte că a fost luată prin surprindere de acceptul lui McGrath de a regiza filmul: "Oameni isteți care spun lucruri nostime: e exact lumea lui Douglas McGrath."
Proiectului i s-au alăturat producătorii Gigliotti, Harvey și Bob Weinstein, cu toții producători executivi la EMMA, pe vremea cînd Weinstein deținea Miramax. Filmul este primul proiect al producătoarei Gigliotti în noua sa funcție de președinte de producție la The Weinstein Company: "Harvey, Bob și cu mine am fost extrem de bucuroși cînd Doug a spus că vrea să regizeze OARE CUM O REUȘI? Îl știam de la EMMA și mai știam că e o plăcere absolută să lucezi cu el."
Un alt motiv de entuziasm pentru echipă a fost acceptul starului Sarah Jessica Parker de a da viață lui Kate Reddy. "Sarah Jessica provoacă un atașament instantaneu cînd o vezi pe ecran și joacă comedie cu multă lejeritate. Muncește foarte mult pentru un rol, dar așa e ea în general, foarte muncitoare. Înțelege tot stresul lui Kate, fiind, așadar, capabilă să abordeze personajul cu respect, jucîndu-se cu umorul de situație."
Sarah Jessica Parker spune despre rol: "Am adorat scenariul; e nostim, dar și foarte onest în descrierea dificultăților pe care le întîmpină o femeie încercînd să le aibă pe toate. Cred cu putere că dorințele lui Kate sînt aceleași cu dorințele oricărei femei: să fie o mamă excelentă, o soție iubitoare, respectuoasă și mereu alături de soț, dar și o femeie cu o carieră de succes. Se simte tot timpul vinovată pentru că e nevoită să-și neglijeze uneori familia în favoarea carierei, dar e evident că munca ocupă un loc foarte important în viața ei. Temele filmului sînt foarte firesc expuse."
La începutul poveștii, Kate este principala sursă de venituri a familiei Reddy. Soțul ei, Richard, interpretat de Greg Kinnear, și-a lăsat slujba de la o firmă mare din Boston pentru a porni pe cont propriu și se luptă acum pentru a-și găsi un loc pe o piață extrem de competitivă. Cei doi soți se află, așadar, într-un moment crucial al carierelor lor: lui Kate i s-a aprobat o propunere la birou și acum trebuie să o prezinte șefului cel mare de la New York, iar Richard e pe cale să obțină un proiect important.
Cînd planurile celor doi se îndeplinesc cu succes, șansele lor sînt prea importante pentru a le ignora. Greg Kinnear spune: "Richard trage tare pe linia de finiș și încearcă, în același timp, să-și îndeplinească îndatoririle de soț și tată. Caută un echilibru. Cred că așteaptă de la Kate ca, în cazul în care el primește acel contract și firma începe să se dezvolte, ca ea să preia mai multe din sarcinile de acasă. Dar lucrurile nu se petrec așa ușor cum și-ar dori el."
Înaintarea lui Kate în carieră presupune să petreacă și mai mult timp la birou, departe de familie. Pentru a-și pregăti prezentarea, Kate călătorește des la sediul firmei din New York și trebuie să lucreze îndeaproape cu unul din cei mai importanți oameni din companie: Jack Adelhammer, interpretat de Pierce Brosnan. E adevărat că vizitele la New York o ajută pe Kate să mai scape de nebunia de acasă, iar faptul că Jack e o companie nu tocmai neplăcută nu e de neglijat.
Jack e un tip elegant, inteligent, și care apreciază cu adevărat abilitățile profesionale ale lui Kate. Însă totul are un preț pentru Kate: încă o doză uriașă de vinovăție pe umerii ei. Brosnan își descrie personajul ca pe un "obsedat de muncă, văduv și singuratic. Jack a ajuns în cea mai de sus poziție în carieră într-un oraș pe care-l cunoaște pe de rost. A ajuns departe și acum motto-ul lui este să păstreze lucrurile simple și stabile. Acum, în viața lui intră această femeie minunată, pe care o găsește absolut captivantă."
Kate este încurajată în ascensiunea ei în carieră de două femei cu rol cheie în viața ei: cea mai bună prietenă, tot mamă care muncește, Allison, interpretată de Christina Hendricks, și colega ei mai tînără, Momo, interpetată de Olivia Munn. Avocată de succes cu o limbă ascuțită, Allison o tachinează mereu pe Kate pentru că e o perfecționistă: "Nu cred că Allison s-ar trezi la trei dimineața pentru a face prăjituri pentru școala copilului ei", glumește Hendricks. "Allison și Kate sînt personalități diferite, dar sînt prietene foarte apropiate, așa că pot fi complet sincere una cu alta."
Momo, pe de altă parte, nu are nici o intenție măcar să se apropie vreodată de ideea de a face prăjituri pentru școală. Mereu eficientă și obsedată numai de carieră, Momo nu înțelege nonșalanța cu care Kate vine la birou pătată de cocă de la prăjituri: "Momo nu e o fată care a visat dintotdeauna la un soț, copii și o căsuță drăguță", spune Munn. McGrath e de acord: "Momo reprezintă un punct de vedere tipic: nu vreau copii, am văzut ce ți se întîmplă cînd ai copii; Doamne, ferește-mă de așa ceva!".
Filmările la OARE CUM O REUȘI? au început la New York pe 17 ianuarie 2011 și s-au terminat opt săptămîni mai tîrziu. Deși e plasat la Boston și Manhattan, marea majoritate a scenelor au fost filmate la Boston. Sarcina de a găsi la New York locuri care să semene cu Boston a revenit scenografului Santo Loquasto. McGrath spune: "Santo Loquasto este unul din cei mai mari scenografi de film și de teatru. Cred că știe orașul New York mai bine decît poliția. Are un talent extraordinar de a descoperi locuri interesante și nouă ni le-a găsit pe cele mai bune."
Cartierul rezidențial Brooklyn Heights cu străzile mărginite de copaci a fost ales pentru casa familiei Reddy, iar biroul spațios, într-o clădire cu vedere la Madison Square.
Creatoarea de costume Renee Ehrlich Kalfus a avut sarcina deloc ușoară de a transforma o actriță devenită simbol pentru stilul new yorkez și să o transforme într-un personaj cu totul diferit. Kate Reddy este la mii de ani distanță de Carrie Bradshaw, iar Sarah Jessica Parker a preluat schimbarea cu entuziasm. "Sarah Jessica știe ce ținute se potrivesc personajului", spune Kalfus. "Kate este o mamă care se îmbarcă cum apucă. Hainele nu sînt prioritatea ei, așa că se îmbracă cu ce-i vine prima dată la mînă. În același timp, însă, garderoba ei e formată din haine feminine care se potrivesc mediului corporatist în care activează."
O secvență-cheie este cea a sălii de bowling, cu Sarah Jessica Parker și Pierce Brosnan. Actorii, împreună cu echipa, și-au croit drum cu greu spre locul de filmare din cauza unui viscol care a lovit orașul. Sala de bowling unde actorii și-au petrecut ziua încercînd să obțină cel mai bun scor, era amenajată exact ca atunci cînd a fost construită, în anii '60. "A fost una din cele mai plăcute zile de filmări", spune Douglas McGrath. "Pierce a venit spunînd într-una că nu știe să joace bowling, și că o să fie îngrozitor - exact ca Jack din scenariu. Nu știu care sînt marii maeștri la bowling, dar pot să vă spun că Pierce a devenit un Fred Astaire al jocului. Iar Sarah Jessica ne-a dat clasă. Ne-am simțit extraordinar de bine."
Ultimele zece zile de filmări s-au desfășurat la studiourile Cine Magic Riverfront din Brookly, unde scenograful a construit întregul parter al casei lui Kate și Richard. Nu a fost neglijat nici un detaliu: "Într-o scenă, Kate și Richard sînt acasă, la cină, iar copiii s-au dus, în sfîrșit la culcare", își amintește McGrath. "Scena îți lasă acel sentiment pe care, ca părinte, își cunoști prea bine: "uf, în fine, copiii s-au culcat!". E o atmosferă care multora li se va părea foarte familiară. În prima parte a scenei, Sarah Jessica golește masa, care e plină de tot felul de lucruri, inclusiv de jucăriile copiilor, așa cum e în multe case cu copii. Ia totul, reviste, facturi, jucării, și le înghesuie de-a valma sub masă, iar Richard scoate două farfurii din cuptorul cu microunde și le pune pe masă - aceasta e cina lor. Cred că mulți vor recunoaște aceste gesturi."
Scriitoarea Allison Parker speră ca filmul, la fel ca romanul său, va rezona cu spectatorii de ambele sexe: "Cred că e o poveste care se adresează soților, dar și soțiilor, iubiților, dar și iubitelor", remarcă ea. "Doug s-a angajat să facă o comedie onestă despre muncă, dragoste și rolul de părinte, și exact asta a creat."