Baiatul asta despre care se zvoneste ca ar fi un vechi securist cinematografic apeleaza la cateva trucuri ale succesului care nu dau insa rezultate intotdeauna in a amasca lipsa de talent regizoral>: face o o ecranizare dupa o scriere importyanta a literaturii romane, ia un operator cunoscut pentru imaginea "frumoasa" pe care o face, isi aglomereaza in distributie numai monstrii sacrii care se calca pe picioare in film si care confera produsului o prestanta deosebita si nemeritata. In final iese ceva mediocru dar fara aportul acestor smecherii enumerate pana acum ar fi rezultat un film de-0a dreptul slab. Dar aportul regizoral cand ni-l aduc/arati maestre???
Cel mai iubit dintre pamanteni este de departe una dintre marile capodopere ale cinematografiei romanesti. In mare parte, valoarea sa se datoreaza sursei literare (cea mai mare capo. a Romaniei) dar si faptului ca realizatorii, in special scenaristii Marinescu si Cristoiu au stiut sa prelucreze esenta politica a romanului, constienti de imposibilitatea unei sinteze a intregului material literar intr-o durata rezonabila. De aceea, sunt de parere ca una dintre televiziunile romanesti ar trebui sa-l ecranizeze sub forma unui serial
"(cea mai mare capo. a Romaniei)" Poftim?! De cand? Este intradevar un roman foarte bun, foarte complex totodata. Dar acum sa nu exageram. Sa nu tindem mereu sa punem neaparat pe un piedestal ceva doar de dragul de a avea la ce ne inchina. Iar cu scenaristii Marinescu si Cristoiu, sa fim seriosi. Nu au ce cauta in realizarea unui film. A fost o bataie de joc in ce priveste scenariul . A fost un film salvat de actori.
Draga 'Es', se pare ca aveti o perceptie gresita in legatura cu imaginea miscatoare si povestea scrisa. In general, multi oameni care citesc romane nu prea le place ecranizarea acelei povesti. Un film nu este o inlocuire a carti si nici o extindere/supliment a acelei povesti. Un film trebuie privit ca un spectacol al imaginilor (picture show, asa cum se numea filmul la inceputul secolului XX in SUA). Odata ce ati citit cartea, unde ati avut prilejul sa va creati propia fantezie/imaginatie, va veti "certa" cu imaginile impuse deun regizor/scenarist/cameraman/actor/stil vestimentar/etc.
Pentru informatia dumneavostra personala si directa (pentru ca nu mai ajung sa scriu un comentariu' meu) filmul este realizat cu prezicizie uluitoare la decupaj si suspans mise en scene. Exista douo sau chiar trei secvente unde atince cote maxime vazute vreo data in cinematografia Romana. Daca reusiti sa imi spune-ti care sunt acele seqvente veti invata ceva in cinematografie.
Mult noroc !
Claudiu Iacob
pe 13 Noiembrie 2004 02:19
Este cu siguranta printre cele mai bune zece filme pe care le-am vazut in ultimii zece ani (si am vazut multe). Nu neg, pus langa sursa literara, paleste. Doar ca nu stiu in ce masura pot fi cuantificate (si comparate) doua realizari din doua domenii de expresie artistica diferita (literatura/cinematografie)... Este totusi un film BUN... Serban Marinescu a reusit sa esentializare/traduca fara "pierderi" mesajul original. Filmul are acelasi impact asupra spectatorului ca si romanul lui Marin Preda, desi unul nu-l poate inlocui pe celalalt...
1
11
07:24PM
pe 21 Februarie 2005 13:47
Pentru mine filmul asta a fost o sursa de replici pe care le-am folosit pe putin 6 luni de zile, jocul actorilor m-a lasat paf. Da' daca e cineva care sa-mi aminteasca unde apare Rebenngiuc in film... multumesc anticipat!
Rebenciug e amantul bibliotecarei (Tora Vasilescu). Apare cam de doua ori: 1. cand il intreaba pe Iordache "daca scaunul nu gandeste nu exista?";
2. Cand urineaza pe scara de bloc, beat fiind.
Restul ti-l aduci aminte si singur. :)
6
10
cristina lascu
pe 16 Noiembrie 2005 11:08
cel mai bun film romanesc pe care l-am vazut si am vazut multe filme!
0
10
amzu alexandru
pe 05 Noiembrie 2006 13:19
hri imi zice cineva va rog cum pot si eu sa fac rost de cel mai iubit dintre pamanteni?
0
7
tatiana
pe 03 Decembrie 2006 16:41
pute-ti va rog sa-mi spuneti cum sa fac rost de filmele cel mai iubit dintre paminteni si Ciuleandra?
3
11
monica
pe 16 Februarie 2008 21:36
O carte extraordinara si in acelasi timp un film de exceptie.Nu cred ca exista cineva in masura sa uduca critici in acest sens.Ceea ce este evidentiat nu ne arata altceva decat lumea mizera si inculta di sfera politicii si a justitiei din acea vreme care desigur era intalnita la noi.Acest roman dupa parerea mea merita toata aprecierea si mai mult decat atat merita citit de cei ce n-au facut-o pana acum.
Un film penibil, în care diletantismul si vulgaritatea ating cote halucinante. O scandaloasä profanare a romanului lui Preda, fäcutä färä pic de profesionalism, mergând doar pe folosirea efectelor brutale si groase. Scenariu dezarticulat, regie cabotinä, curväsärie social-politicä si buimäcealä istoricä... Era începutul sfârsitului... Dupä ce ne-a luat ochii cu "Moara lui Cälifar" (pe care i l-a fäcut, în mare parte, operatorul Cälin Ghibu, care la filmare îi zicea: "Taci, Serbane, cä mä-ncurci!"), si cu câteva secvente expresive din "Cei care plätesc cu viata", aici bietul Serbänel îsi începe präbusirea iremediabilä spre "Turnul din Pisa" si, mai ales, imposibil de tembelul "Ticälosii". Päcat... era bäiat bun (când nu venea vorba despre filme). ;)
salut,tu care crezi ca era limbajul in epoca ???? au povestit deja supravietuitorii ai acestor lagare de exterminare ce se spunea acolo, nu am nimic impotriva ca regizorul a rafinat mai dur pelicula.
Nelu Ciortan
pe 03 Septembrie 2008 15:08
Un film foarte bun...detractorii sa taca...sunt imbecili...
Putine filme romanesti imi plac.Asta mi-a placut desi e putin trivial.Un film cu multe nuante,ce capata spre final culoare existentziala.-->Daca dragoste nu e,nimic nu e.
"Cel mai iubit dintre pământeni" este cu siguranţă unul dintre filmele de referinţă ale cinematografiei româneşti, un regal actoricesc realizat cu fonduri 100% private, în primii ani de după Revoluţie.
cu Tudor Caranfil. In momentul in care citesti romanul si vezi un asemenea film care poarta acelasi nume, nu ai cum sa nu te indignezi. Totul este la un nivel atat de jos, atat de trivial, incat iti dai seama ca pentru cineva care nu a citit romanul, ar crede ca de fapt despre asta este vorba in ce a scris Marin Preda: despre violuri in puscarie, despre crime si limbaj infect. Imi pare rau pentru un Iordache si compania dar erau demni pentru o productie mult mai buna. Iar pentru cei care sunt atat de habotnici, in admiratia fata de actorii acestui film, tin sa mentionez ca intradevar nu este vina lor ca filmul este doar o mizerie. Ei si-au interpretat bine rolurile, vina este a unui scenariu scabros si unui regizor fara constiinta valorii .
Daca sunteti asa de manierat, cizelat, si educat de ce nu scrieti dumneavoastra versiunea de scenariu mai bun si il postatil aici, pe net. Nu trebuie sa postati tot scenariul...numai o secventa. Asa avem si noi prilejul sa invatam ceva de la dumneavoastra. ;-)
Cred ca este unul dintre cele mai bune filme facute dupa revolutie cu personaje bine alese care aduc exact acea atmosfera din perioada comunista cum poate nimeni nu o stie ...
Acesti actori nu puteau fii pusi in valoare decat de un regizor foarte bun domnilor care negati acest lucru
Trivialitatile fac parte si din scarbosul acelor oameni care nu intelegeau nimic din frumusetea cuvintelor vedeau ceva ce poate agresa integritatea natiunii romane
Un film de zile mari .. de pus in rama .. Un scenariu pe masura si acting magistral .. un film care chiar zici ca-i facut afara .. dar care pastreaza naturaletea, simplitatea dar in acelasi timp oroarea din mica si frumoasa noastra Romania ..
Ca sa vina lumea la film a adus cei mai cunoscuti actori.Pe urma a bagat o scena de amor in baie fara nici un rost.Apoi un viol in inchisoare.Bine ca a jucat si fostul ministru al culturii, Mircea Albulescu, sa manince si gura lui ceva.
Nu l-as revedea nici batuta.
Sa imi dea un vot pozitiv cel care in rolul tulburatoarei Matilda, o vedea, asta in vremea cind romanul era un succes, pe Maia Morgenstern , care, fie vorba intre noi femeile, nu tulbura de multa vreme pe nimeni
Romanul a fost profanat, iar Marin Preda si-a lovit cosgiugul cand a aparut acest film.
Era imposibil sa ecranizezi asa ceva. A reusit nea asta, Marinescu, sa-mi strice imaginea personajelor, create special pentru a "conserva" mediul unui intelectual filosof luptator in numele fericirii, al iubirii, intr-o "era a ticalosilor". In schimb, m-a facut sa-mi imaginez cum intelectualii se duceau la piata si se injurau unii pe altii.
Sa nu mai pun la socoteala ca a schimbat unele detalii din roman (care e verosimil), facand un film neverosimil. Roman total, cu 4 iubiri fascninante si o Matilda reprezentanta a caracterului feminin irational in literatura romaneasca, se afla in contradictia aproape cu filmul la care s-a lucrat amatoriceste.
De Suzi, nimic, de copilarie, nimic, de universitate, nimic, de adevarata valoare a romanului, nimic.
Cu parere de rau, astept o… citeşte
filmul ăsta măcelărește în cel mai abject mod cartea. chiar trebuia ca regizorul împreună cu albulescu să inventeze scena violului? (a se citi interviul lui albulescu din ziarul jurnalul: „mircea albulescu și povestea filmului c.m.i.d.p.”). chiar era nevoie de inventarea unui nou personaj, cel al lui albulescu? chiar era nevoie de înjurături la tot pasul? am impresia că școala românească de regie în perioada aia ducea lipsă de orice, numai de cretini nu.
Romanul este foarte greu daca nu imposibil de ecranizat in mod fidel. Este un roman subiectiv, roman-jurnal, roman al personajului Petrini, cu intersectari temporale, experiente personale si intime, nu stiu cum ai putea ecraniza asa ceva. Nici macar nu stiu de ce Serban Marinescu a incercat. De la bun inceput, incercarea a fost destinata esecului. Nu vad o modalitate cinematografica de ecranizare a peste 1000 de pagini de confesiune, de traire, de iubire, de intrebari de framantari. Nu dau cu piatra in regizor, deoarece ma pricep prea putin la actul regizoral, insa, cunoscand bine romanul lui Preda, ii acord lui Serban Marinescu 1 punct pentru incercare, dar doar atat... din pacate!
gresesc eu?