Istoric, cucerirea Americii de Sud de către imperialiștii spanioli. Nimicnicia din capul unora (valabilă și în ziua de azi) și iluziile himerice după averile altora pe care să le fure.
Despre tiranie, dispreț și iluzii fără sens, acest film ne pune pe tapet o călătorie obsesiva către nimic, aurul aici capătă rolul de himera sau amazoana. Îmbogățirea pare a fi un venin menit sa distrugă tot. Absurdul și amăgirea merg mana in mana in acest film. Chiar dacă a fost vechi nu m-a dat pe spate. O drama aparte ce se dezvolta pe spinarea unor umili servitori. Pentru aceștia moartea apare ca o izbăvire, o evadare din acest univers asupritor și vitreg.
In filmul La niña de tus ojos, Goebbels are ideea unei coproductii germano-franchiste: ''Fata visurilor tale'', o melodrama andaluza ce va fi turnata in studiourile UFA in versiuni paralele, germana si spaniola.
Cand scenograful spaniol vede decorurile pregatite de nemti, de fapt cum isi inchipuiau ei Andaluzia spune „Mas que una taberna andalusa parece el cabinet del doctor Caligari”- mai degraba seamana a Cabinetul doctorului Caligari, decat a taverna andaluza.
Asa este si cu acest film! Nostalgia cuceririi a noi teritorii i-a stapanit intodeauna pe nemti, de aceea si acest film. Dar...ce-ar fi daca si peruanii sau chilienii s-ar apuca sa faca filme despre Franz Joseph ?
Revenind la Aguirre, der Zorn Gottes , alegerea lui Klaus Kinski pe post de Conchistador este ca si cum as spune ca Iñárritu are bunici arieni.
In fine cred ca Herzog s-a gandit… citeşte
Pictural şi obsesiv, ridicând numeroase probleme în ciuda firului narativ relativ simplu, filmul lui Herzog îl consider o capodoperă, unul care trebuie văzut de orice cinefil. Nu este vorba doar de lupta omului cu natura, ci de ceva mai important de atât: lupta omului cu sine însuşi, cu propria conştiinţă. Mi-a rămas de undeva formularea ”îndrăzneţii înving”. Da, desigur, îndrăzneţii, dar nu laşii. Nu cei bolnavi de orgoliu. Nu cei care îşi fac chip cioplit. Povestea lui Aguirre, cel ce s-a autointitulat ”Mânia lui Dumnezeu”, ar fi fost una cu adevărat măreaţă, ireproşabilă, dacă şi obiectivul său ar fi fost unul divin, dacă şi mijloacele folosite pentru atingerea lui ar fi fost corecte. Aguirre, însă, de la început se arată interesat numai de îmbogăţire şi de faimă, şi recurge la orice mijloace pentru a-şi atinge scopul. Fără a… citeşte
Un film extraordinar. Cred ca e filmul cel mai bun din istoria moderna a cinematografiei germane. Herzog a creat o capodopera, ceea ce nu era usor cu un om dificil ca "nebunul" Kinski. Herzog avea zilnic certuri violente cu colericul Kinski, atat de enervante ca la un moment dat indienii l-au intrebat pe Herzog si s-au oferit sa-l ucida si sa-l faca disparut pe Kinski.
Considerat un film de artă, Aguirre – Mânia lui Dumnezeueste copleșit de imagini picturale, interpretarea şi mișcările tacticoase ale camerei de filmat înlocuind efectele speciale atât de căutate în ultimii ani. Unele scene pot fi considerate o pictură ce prinde viaţă, cum ar fi coborârea din Anzi, captată meticulos. Soldaţii în armură, veşmintele în culori vii ale incaşilor ce par nişte figurine care se măresc pe măsură ce părăsesc fundalul pentru a veni în prim-plan şi dinamismul personajelor din planurile îndepărtate vor să ţi-l imaginezi pe Bruegel pictând un peisaj sud-american.
Meritul regizorului Werner Herzog este acela de-a evita clişeul unei călătorii inițiatice, în care toată lumea se descoperă pe sine după ce lasă naibii aurul blestemat şi dansează liber în jurul focului alături de indieni. Nimeni nu evoluează în… citeşte
Aguirre, Mania lui Dumnezeu – De aur scapa cine poate | Postmodern
[...] un film de artă, Aguirre – Mânia lui Dumnezeueste copleșit de imagini picturale, interpretarea şi mișcările tacticoase ale camerei de filmat [...] citeşte
Din când în când, extrem de rar se întâmplă asta, vezi un film și știi instantaneu că va ocupa, pe veci, un loc aparte în inima ta. Am trăit această senzație de mai multe ori până acum, iar o dată a fost când am vizionat Aguirre, der Zorn Gottes, fără nici cel mai mic dubiu capodopera supremă lui Werner Herzog, un regizor cu ale cărui idei și cărui viziune despre cinematografie mă identific total.
Sunt atât de multe lucruri de discutat despre filmul ăsta, că nici nu știi de unde să-l apuci. Pentru mine, farmecul specific al peliculei constă în primul rând din această triadă - formată din puritatea imaginilor ce întruchipează o natură pură și sălbatică, aflată în plină demonstrație de forță, coloana sonoră care complementează perfect imaginile și, în sfârșit, din expediția nemilosului Don Lope de Aguirre, cel care și-a… citeşte
Acest film nu trebuie sa lipseasca din colectia nici unui cinefil. Interesant este si faptul ca si fiica lui Klaus Kinski joaca alaturi de el jucand rolul fiicei personajului principal. Herzog are si de data asta un decor excelent, exotic, lucru obisnuit la acest mare regizor. Recomand cu toata increderea!
Creatie definitorie pentru colaborarea dintre Herzog si Kinski
IMHO Kinski face unul dintre cele mai mari roluri din istoria cinematografiei, iar Herzog ii asigura cu un incredibil talent tot background-ul necesar. Pentru cei ce vor vedea acest film si vor ramane impresionati, cautati sa vedeti si "Fitzcarraldo". O intrebare pentru Cinemagia: ce cauta in taguri "Impuscaturi" si "Topless" ?? =))