Un etaj mai jos are șanse la măcar un premiu din partea FIPRESCI

Un etaj mai jos va avea premiera în România toamna aceasta

Un etaj mai jos, în regia lui Radu Muntean, conducea miercuri clasamentul intermediar FIPRESCI. Cu doar patru zile înainte de a afla care sunt câștigătorii ediției de anul acesta a Festivalului de Film de la Cannes, Un etaj mai jos, cel mai nou film al regizorului Radu Muntean, se afla pe prima pozitie in clasamentul intermediar al Federației Internaționale a Criticilor de Film, în secțiunea sa, cu 3,88 stele, se vede într-un comunicat remis Cinemagia.

Pelicula a avut premiera mondiala pe 14 mai, în sectiunea Un Certain Regard a Festivalului Juriul Criticilor FIPRESCI acordă anual trei premii, pentru câte un film din fiecare secțiune competițională – Competitie, Un Certain Regard si Quinzaine des Realisateurs. Criticii de film sunt invitati să acorde filmelor din cele trei secțiuni mentionate mai sus de la 1 la 5 stele, 5 stele urmând să fie acordate celui mai bun film.

Nu doar membrii FIPRESCI, ci si presa internațională lauda noul lungmetraj al lui Muntean. Despre Un etaj mai jos au avut cuvinte de laudă mai toate marile publicații ale lumii, de la Variety, Screen International și The Hollywood Reporter până la Le Monde, Positif sau Le Figaro. Radu Muntean este la a treia selectie la Cannes. Dupa ce, în 2008, a fost invitat în Quinzaine des Realisateurs cu filmul Boogie, Muntean a revenit în 2010 cu Marți, după Crăciun, de data acesta în selectie oficială, sectiunea „Un Certain Regard”. Un Etaj Mai Jos – cel de-al cincilea lungmetraj al regizorului, este prezent, la editia din acest an, tot in secȚiunea Un Certain Regard.

Iată ce a scris presa internațioinală despre film:

Screen International (Lee Marshall):

„Un etaj mai jos se construiește liniștit într-un portret devastator al unui om slab și al unei societăţi slabe pe care o reprezintă, unde ambii şi-au pierdut compasurile morale. [...] Distribuitorii stârniţi de ultimul lungmetraj al lui Muntean, drama la foc mic despre adulter Marţi, după Crăciun, ar trebui să arunce o privire la acest pretendent la Un Certain Regard, care compensează prin bogăție tematică ceea ce îi lipsește în mușchiul dramatic. [...] În final, cel mai impresionant aspect la Un etaj mai jos este modul în care se joacă cu credința noastră naivă într-o narațiune despre dreptate și mitul omului tulburat care trebuie să facă în cele din urmă ceea ce trebuie. Directorul de imagine (Tudor) Lucaciu utilizează eficient focalizarea superficială ca pe o metaforă pentru miopia morală a acestei societăţi, iar cadre luminoase de zi – ca pe un contrapunct la ceața interioară~.

The Hollywood Reporter (Leslie Felperin), 14 mai 2015:

„Multe dintre recentele filme românești majore au calitatea de a stoarce o semnificație amețitoare dintr-un detaliu aparent inofensiv. Este vorba despre găsirea poeziei austere în chestiile murdare din viaţa de zi cu zi, la fiecare nivel. Iar acest compliment rămâne valabil şi pentru Un etaj mai jos, cea mai recentă dramă puternică, oblică a lui Radu Muntean (regizorul filmelor Hârtia va fi albastră şi Marţi, după Crăciun — titluri la fel de teribile), un foarte film fin, dacă nu chiar revolutionar, despre, aşa cum titlul sugerează, perspectivă și distanță. [...] Scenariul plantează indicii despre motivațiile lui Pătraşcu, ca un traseu din frimituri minuscule, ceea ce transformă filmul într-un thriller în cheie foarte joasă, într-un fel hiper-realist, filmate cu o claritate nepretenţioasă de Tudor Lucaciu”.

The Guardian (Jordan Hoffman), 15 mai 2015:

„Cu toate că să-ţi dai seama ceea ce face mai exact toată ziua protagonistul nostru cu buze strânse, de vârstă mijlocie, este doar unul din misterele acestui film ciudat și, în cele din urmă, foarte satisfăcător”.

Rogerebert.com, 14 mai 2015:

„Un etaj mai jos al lui Radu Muntean este excelenta și mult-așteptata continuare a lui Marți, după Crăciun – lovitura din ediţiei festivalului din 2010, care rămâne una dintre cele mai bune realizări ale așa-numitului Nou Cinema Românesc. [...] Cadrul poveştii are o claritate aproape hitchockiană, care poziționează imediat filmul ca fiinf o variație cu scop pe tema Rear Window/În spatele ferestrei. [...] Dilatând acele momente în timp, Muntean construieşte nu numai tensiune palpabilă, dar arată, de asemenea, distanţa pe care personajele sale sunt dispuse să o parcurgă pentru a evita confruntarea cu adevărul și pentru a menține iluzia ordinii în viața lor (acească amăgire poate fi, de fapt, subiectul său preferat). Pe măsură ce urmăream filmul, am admirat cât de subtil este (Muntean) în portretizarea unui om al cărui sentiment de apartenență socială și responsabilitate a fost distrus aproape în totalitate de sistemul politic autoritar în care a crescut”.

Cineuropa (Fabien Lemercier), 14 mai 2015

„Radu Muntean dezvăluie un film psihologic foarte subtil și pus în scenă cu măiestrie despre un om în conflict cu propria conștiință. [...] Cu o metodă foarte precisă de încadrare, cu care-şi plasează perfect actorii în spații închise jucându-se cu marginile cadrului și dispozitivelor off-camera, Radu Muntean analizează şi cele mai mici inflexiuni în expresia din ce în ce mai meditativă şi inconfortabilă a personajului său principal. Datorită secvențelor extrem de bine datate între imersiunea necesară pentru afișarea nuanțelor adevărului interior și ritmul esențial ce duce povestea mai departe pe măsură ce se dezvoltă și captează interesului publicului, cineastul român dă filmului Un etaj mai jos un dram de suspans şi o extraordinară deschidere [...]”.

Citește și

Exploreaza subiecte similare:

festival:cannes 2015

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells