Primul "Transporter", cel din 2002, (regia: Corey Yuen) era formulaic, dar corect: eterna poveste a durului devenit liber-profesionist, care primeste comenzi grele si le indeplineste fara discutie, intocmai si la timp, aplicand cu sfintenie un set de reguli: sa nu schimbe misiunea (ca doar n-o fi chiar atat de fraier!), sa nu se uite in pachet, sa nu afle/dea nume etc. Evident, nu trece mult si vajnicul nostru curier special calca pe bec, si-atunci sa te tii belea. Asa se construieste un film ieftin si comod care sa-ti ridice nivelul de adrenalina pentru o ora jumate. In "Transporter II", (2005, regia: Louis Leterrier - ala cu "Hulk"-ul de anul trecut), totul se reia... aidoma. Iar cand vine anul de gratie 2009, cu "Transporter III", si din nou se repeta aceleasi si aceleasi treburi, filmuletul devine mai mult decat previzibil.
Datele de baza ale povestirii (pornind de la santajul cu ministrul ucrainean al mediului) sunt de actualitate, semnificative, si angrenate intr-o baza dramaturgica decenta (explicabil, din moment ce tatal francizei e Luc Besson, care mai demult chiar stia sa faca filme). Mai departe, trucul cu bratarile explozive functioneaza acceptabil, prilejuind un sistem de handicapuri articulate coerent si datatoare de tensiuni momentane. Fluxul epic are ritm, ba chiar reuseste pe alocuri sa sugereze si o oarecare intentie de suspense. Secvente de actiune inventive, trasnite si cateva neverosimile, dar captivante, plus un love-story gonflat- in Transporter 3 special goana cu bicicleta prin cladire, salvarea de pe fundul lacului, sau cele doua cascadorii cu masina si trenul.
Mai putin bine e ca elementele constitutive ale scenariului (Besson si Robert Mark Kamen), desi avusesera premise de pornire generoase, se ingramadesc haotic, confuz si pueril. in prima jumatate de ora, nu intelegem nimic - si nu in sens misterios, ambiguu, incitant, ci pur si simplu pentru ca modul de lansare a actiunii e neclar si stangaci: in loc sa capteze spectatorul, il frustreaza si-l decupleaza. (Ulterior, povestea se va clarifica nu pe calea unui proces logic desfasurat gradual, cum dicteaza regulile genului, ci strict prin explicatii didactice, repetate insistent.
Daca in primele doua filme eroul isi incalca propriile reguli (sa nu, sa nu...) silit de imprejurari, aici o face pur si simplu ca sa fie el mai cu mot - citeste: fiindca de-aia-s reguli, ca sa fie incalcate! Pur si simplu nesocoteste intelegerea cu contractorul, il sfideaza ca un nesimtit (de parca nu de la ala si altii ca el ar avea el banuti de vila pe Rue de Falaise in Marsilia!) si nu se lasa pana nu compromite singur toata misiunea, de sa ramana-n urma lui o dara cat mai groasa de cadavre - c-asa-i in tenis! si nu numai atat - dar pe toate planurile, si-n zona banditilor, si-n sectorul politiei, si peste tot, neveridicitatea si lipsa de logica a tuturor deciziilor si actiunilor sunt la ele acasa.
Besson si Kamen trantesc de la jumatate incolo un carnat de love-story plin de soia, junk si de E-uri, dar umflat cu pompa cat incape, filmat mai penibil decat la Mircea Muresan si uns cu o partitura muzicala insuportabil de prost compusa (Alexandre Azaria) si gretos de pleonastic lipita pe imagine.
Regia ii apartine unui anume Olivier Megaton (nu "Megatron", ca ala-i al lui Marian Crisan - desi diferenta nu prea se observa; Olivier si-a zis "Megaton" fiindca s-a nascut in 6 august 1965, la doua decenii fix dupa Hiroshima). Baiatul asta are simt narativ si vizual, compune bine secventele de actiune, insa pare sa-i lipseasca total inteligenta cinematografica. Prima boacana o face chiar la inceput, cu montajul alternativ dintre urmarirea automobilistica pe stradutele Marsiliei si lupta celor doi pescari cu pestele care a muscat: ceea ce incepuse printr-o ingenioasa taietura de montaj, creatoare de racord dinamic, devine imediat un exercitiu de stil in sine, inutil si cicalitor - iar sub semnul acestui formalism redundant, in tuse de o grosime grosolana, va sta toata conceptia stilistica a filmului. Mediocritatea intelectuala a lui Megaton se releva si din lipsa flagranta a celui mai modest dram de umor - ingredient esential al oricaror retete de acest gen. Trasnaile lui Frank Martin par tot timpul sa se ia cat se poate de in serios, lipsite si de wink-rile lui Hitchcock, si de discretele aranjari de cravata ale lui James Bond, si de ironia subtila din fermecatorul "Wanted" al lui Bekmambetov - de parc-ar fi comisarul Moldovan, de la "Revansa" pan-la "15" si mai departe, ca tot ii place lui sa sara de pe poduri pe trenuri in mers. Martin o face si el, cu masina cu tot - si, la fel ca Nicolaescu, vrea sa-l credem!
Drept pentru care, nici nu mai avem de ce ne mira ca Jason Statham, un actor altminteri deloc de lepadat, devine aici cam la fel de expresiv ca un mort proptit de-a-mpicioarelea si plimbat cu caruciorul. Omul are o fizionomie stranie si dezagreabila, care poate fi un excelent asset, cand stii sa i-o speculezi (ca in "Death Race", un blockbuster cat se poate de cinstit), dar in lipsa unui fundament solid al personajului, devine mai enervanta decat a acelui zombi cretin incropit din Tim Olyphant in "Hitman" - nu ca filmul, in ansamblul lui, ar fi mult mai breaz, da' totusi...!
Transporter 3
de Mihnea Columbeanu în 21 Ian 2009Citeşte şi:
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
„Ai făcut din viața celor mai apropiați oameni ai mei un iad constant”, a scris băiatul, pe când avea 16 ani, într-un mesaj pe contul său privat de Instagram - Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
- Will Smith, la un an de la palma dată lui Chris Rock
Ştiri cinema
-
5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
Epopeea SF a lui Zack Snyder continuă. Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici este disponibil de astăzi pe Netflix - Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
- Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
- Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
- Interpretul lui Kang Cuceritorul din MCU, obligat la un an de psihoterapie după acuzațiile de violență domestică
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Cascadorul: escapism la superlativ şi încă un pic pe deasupra
Pe lângă entertainment, comedia de acţiune omagiază cineaştii de care nu o să auzi niciodată - Abigail: cu poantele (şi incisivii) pe jugulară
- Nasty - mai mult decât tenis
- Micuța Ping și dragonul: despre puterea din adâncul nostru
- La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
The Straight Story
Burn
Constantin Drăgănescu
Strange Days
Magnum, P.I.
The World is not Enough
Britney Spears
Bárbara Goenaga
Fighting with My Family
The 11th Hour
Paradise, Texas
Rosemary's Baby
La Leggenda del pianista sull'oceano
Olaf's Frozen Adventure
Andreea Grămoșteanu
Pink
Tammin Sursok
William Moseley
Get Rich or Die Tryin'
Hostel
Sniper
Mike Tyson
Vaidehi
Waiting for Forever
Olga Kurylenko
Die Reise mit Vater
The Americans
Ice Age
Daniela Tapia
Anti-trust
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- Challengers
- Government of Children II
- Buzz House: The Movie
- Combat Wombat: Back 2 Back
- Sting
- Only the River Flows
- The Book of Solutions
- The Fall Guy
- Boy Kills World
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Cats in the Museum
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
Filme noi în SUA
- Nowhere Special
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Watchers
- The Crow
- Inside Out 2
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Transporter 3
Părerea ta
Spune-ţi părerea