Son of Saul, cu românul Levente Molnár, a luat Marele Premiu. Palmaresul de la Cannes 2015

de Gloria Sauciuc în 25 Mai 2015
Dheepan, de Jacques Audiard, a fost distins cu trofeul Palme d'Or. Filmul va fi adus în România de distribuitorul Independența Film

Dheepan, un film de Jacques Audiard (Rugină şi oase, Un profet, Şi inima mi se opri în loc, Citind pe buze, Un heros tres discret etc.), a câștigat inima juriului de la Cannes, prezidat de Ethan și Joel Coen, obținând Palme dOr-ul, duminică seara. Drepturile de difuzare ale filmului în România au fost deja achiziționate de către distribuitorul Independența Film.

Ca să scape de războiul civil din Sri Lanka, un fost soldat, o tânără și o fetiță se dau drept o familie. Ei ajung să se stabilească într-un proiect de locuințe în afara Parisului. Abia se cunosc unul pe altul, dar încearcă să construiască o viață împreună. Aceasta este premisa filmului Dheepan.

Joel şi Ethan Coen au spus duminică la conferința de după decernarea premiilor: „Hotărârea de a da premiul Palme d'Or filmului Dheepan a fost luată foarte rapid. Am fost motivaţi de către subiectul acestui film. Au mai fost filme pe care alţi membri ai juriului le-au îndrăgit, dar am avut un consens asupra acestuia. Ceea ce e mai important, este că există unele filme pe care am dori să le revedem. A fost o experienţă foarte intensă. A avut un efect important asupra spectatorului din noi”. Și Jake Gyllenhaal, membru al juriului, a fost impresionat: „Dheepan pur şi simplu mi-a mers la inimă. Ideea cu trei străini care trebuie să plece, să se reunească şi să devină o familie mi s-a părut dificil de abordat. A fost diferit de orice altceva făcut până acum”.

Pe locul doi s-a situat filmul Son of Saul, „o perspectivă remarcabilă şi răvăşitoare asupra răului de la Auschwitz” (The Guardian), cu românul Levente Molnár în rolul prietenului protagonistului. Son of Saul este plasat în lagărul morții de la Auschwitz- Birkenau în 1944, iar un evreu maghiar prizonier, numit Saul (jucat de Géza Röhrig) este membru al Sonderkommando, un grup de prizonieri cărora li s-au dat privilegii umilitoare și iluzorii ca oameni de încredere, cu creșteri minore în rația alimentară, iar ei, în schimb, cară cadavrele din camerele de gazare în locul în care să fie arse, apoi duc cenușa departe ca să fie aruncată. Sarcina este realizată într-un ritm frenetic, mereu accelerarat, pe măsură ce aliații se apropie. Printre morți, Saul descoperă corpul fiului său și reuşeşte să găsească un rabin printre prizonieri, ca să-i ofere băiatului o înmormântare adecvată, în secret, folosind argumente, amenințări, șantaj și mită – cu bijuterii furate de la cadavre – pentru a-şi atinge scopul.

Sienna Miller, membră a Juriului a declarat la conferința post-gală: „Am fost profund impresionată de Son of Saul. Este o temă foarte complexă, pe care nu am mai văzut-o abordată atât de puternic. M-a emoţionat cu adevărat”.

Publicația The Guardian scrie despre Son of Saul - „Mare parte a filmului, Nemes ne arată fața în agonie a lui Saul, într-un focusare superficială, urmărit în cadre lungi, cu mediul și detaliile de fundal lăsate de multe ori neclare sau indistincte: un flash pe gură, o uniformă, un trup gol. Uneori îi vedem spatele, cu X-ul roșu marcat pe jachetă pentru a-i indica statutul. El este un chip de pe care pare toată emoţia a pierit – arată ca faţa unui pterodactil. Și totuși, Saul are o altă expresie în momentele finale ale filmului. Într-un fel, acesta este modul în care Nemes finisează întrebarea estetic sau etică - și anume cum să creezi o dramă individuală în oroare, cum să arate și totuși să nu arate oroarea în sine”.

După ce a primit premiul din partea actorului danez Mads Mikkelsen, câştigătorul Grand Prix-ului, László Nemes, a declarat: „Sunt pentru prima oară la Cannes. Am dorit ca acest film să spună tinerelor generaţii povestea exterminării evreilor europeni. Sunt fericit că am făcut acest film pe peliculă. Aceasta e magia cinematografului!”

Premiul de regie i-a fost acordat taiwanezului Hou Hsiao Hsien, pentru filmul The Assassin, „o incursiune încântător de frumoasă în teritoriul istoric al artelor marțiale” (Variety). Guillermo del Toro, membru al juriului a spus: „Am considerat că limbajul lui The Assassin a fost atât poetic cât şi lucid”. Drepturile de difuzare ale filmului în România au fost deja achiziționate de către distribuitorul Independența Film. Numit „un film fermecător despre arte marțiale, care se dezvăluie lent şi îmbină cu curaj staticul cu mişcarea, transformă impulsul în abstracție și atinge noi culmi impresionante ale eleganței compoziționale: cadru cu cadru, este poate cel mai răvăşitor de frumos film pe care Hou l-a făcut vreodată și cu siguranță unul dintre cel mai profund la nivelul emoţiei. Concentrat în jurul interpretării liniștite şi convingătoare a lui Shu Qi” (Variety).

Nie Yinniang (Shu), răpită din sânul familiei la vârsta de 10 de o călugăriță, Jiaxin (Sheu Fang-yi), care a antrenat-o pentru a deveni o asasină extrem de letală, a însărcinat-o cu uciderea funcționarilor corupți. O apariţie suplă dar impunatoare, îmbrăcată în întregime în negru, Yinniang ne dă o mostră a priceperii ei atunci când execută cu sânge rece un bărbat călare – un act rapid realizat cu dibăcie infailibilă în fața și în spatele camerei, folosind o editare executată cu repeziciune, care întrerupe dintrodată estetica obişnuită a lui Hou, cu cadre lungi și mişcări lente ale camerei. Dar cruzimeea lui Yinniang dă greş când se confruntă cu o altă țintă și, emoţionată de prezența tânărului său fiu, alege să-i cruțe viața, ceea ce o face pe Jiaxin să-şi trimită protejata într-o misiune care o va pedepsi și o va scăpa de milă...

Iată lista completă a premiilor la Cannes 2015:

Competiţia oficială:

Palme d'Or - Dheepan, de Jacques Audiard
Grand Prix - Saul Fia/Son of Saul, de László Nemes, cu românul Levente Molnár în distribuţie
Premiul Juriului - The Lobster, de Yorgos Lanthimos
Cel mai bun regizor - Hou Hsiao Hsien, cu The Assassin/Nie Yinniang
Cel mai bun scenariu - Michel Franco, pentru Chronic
Premiul pentru interpretare masculină - Vincent Lindon, pentru rolul La loi du marché, de Stéphane Brizé
Premiul pentru interpretare feminină - Rooney Mara, pentru rolul din Carol, de Todd Haynes, şi Emmanuelle Bercot, pentru rolul din Mon roi, de Maïwenn

Caméra d'Or - La tierra y la sombra, de César Augusto Acevedo
Palme d'Or pentru scurtmetraj - Waves '98, de Ely Dagher
Palme d'Or onorific: Agnès Varda

Un Certain Regard:
Marele Premiu - Hrútar/Rams, de Grímur Hákonarson
Premiul juriului - Zvizdan/The High Sun, de Dalibor Matanic
Premiul pentru regie - Kiyoshi Kurosawa, pentru Kishibe no tabi/ Journey to the Shore
Premiul Un Certain Talent - Comoara, de Corneliu Porumboiu
Premiul special al juriului („Prix de l’avenir”, ex aequo): Masaan, de Neeraj Ghaywan, şi Nahid, de Ida Panahandeh

Premiile criticii internaţionale - FIPRESCI:
Son of Saul, de László Nemes, cu românul Levente Molnár (Competiţia oficială)
Masaan, de Neeraj Ghaywan (Un Certain Regard)
Paulina, de Santiago Mitre (Semaine de la Critique)

Premiile Juriului Ecumenic:
Marele Premiu: Nanni Moretti, pentru My Mother
Menţiuni: The Measure of a Man, de Stéphane Brizé, şi Taklub, de Brillante Mendoza

Semaine de la Critique:
Marele premiu - Paulina, de Santiago Mitre
Révélation France 4 - La Tierra y la Sombra, de Cesar Augusto Acevedo
Aide Fondation Gan à la Diffusion - Ni le ciel, ni la terre, de Clément Cogitore
Premiul Découverte - Varicella, de Fulvio Risuelo
Premiul SACD - La Tierra y la Sombra, de Cesar Augusto Acevedo
Premiul Canal+ - Ramona, de Andrei Creţulescu

Cinéfondation:
Premiul I - Share, de Pippa Bianco
Premiul al II-lea - Locas Perdidas, de Ignacio Juricic Merillán
Premiul al III-lea - The Return of Erkin, de Maria Guskova, şi Victor XX, de Ian Garrido López

Quinzaine des Réalisateurs:
Premiul Art Cinema - Embrace of the Serpent, de Ciro Guerra
Premiul SACD - My Golden Days, de Arnaud Desplechin
Premiul Europa Cinemas Label - Mustang, de Deniz Gamze Ergüven
Premier Prix Illy pentru scurtmetraj - Rate Me!, de Fyzal Boulifa

Menţiune specială- The Exquisit Corpus, de Peter Tscherkassky

Carrosse d'Or - Jia Zhangke

Women In Motion Award: Jane Fonda

Queer Palm - Carol, de Todd Haynes

Palm Dog - Lucky din Arabian Nights, de Miguel Gomes

Exploreaza subiecte similare:

Jacques Audiard, De rouille et d'os, Un prophète, Un heros tres discret, Sur mes levres, De battre mon coeur s'est arrêté, Dheepan, Joel Coen, Jake Gyllenhaal, Saul fia, Levente Molnár, Géza Röhrig, Sienna Miller, Mads Mikkelsen, Nie yin niang, Laszlo Nemes, Guillermo Del Toro, The Lobster, Yorgos Lanthimos, Michel Franco, Chronic, Vincent Lindon, La loi du marché, Stéphane Brizé, Rooney Mara, Carol, Todd Haynes, Emmanuelle Bercot, Mon roi, Maïwenn, La tierra y la sombra, César Augusto Acevedo, Waves '98, Ely Dagher, Agnès Varda, Hrútar, Grímur Hákonarson, Zvizdan, Dalibor Matanic, Kiyoshi Kurosawa, Kishibe no tabi, comoara, Corneliu Porumboiu, Masaan, Neeraj Ghaywan, Nahid, Ida Panahandeh, Santiago Mitre, Nanni Moretti, Mia madre, Brillante Mendoza, Clément Cogitore, Andrei Creţulescu, Pippa Bianco, Maria Guskova, Victor XX, Ian Garrido López, Ciro Guerra, Arnaud Desplechin, Fyzal Boulifa, Peter Tscherkassky, Jane Fonda

Alte știri din cinema

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Jeff Koons: Portretul unei vieți - O incursiune în viața și opera unui artist emblematic

Există puțini artiști în arta contemporană care polarizează și fascinează în egală măsură precum Jeff Koons.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
lili22 pe 25 mai 2015 11:19
Cand te cheama Levente Molnar esti ungur , nu roman.
Gloria pe 26 mai 2015 11:11
nationalitate romana
cosmin742000 pe 25 mai 2015 11:27
din ce vad eu nici Cannes-ul nu mai e ce a fost , mult mai bune au fost productiile de la berlinala.
existentus pe 25 mai 2015 11:55
Iar filmele cu jidani sunt premiate.
Adevarul e ca n-a existat nici un holocaust. Totul e o minciuna evreiasca.
Holocaust a fost cand evreii si scursurile Europei au masacrat pe amerindieni, cand francezii au ucis pe africani, cand turcii au omorat milioane de armeni, cand americanii au facut genocidul din Japonia, cand englezii au exterminat India din Orient sau cand austro-ungarii au omorat mii de romani din Ardeal. Despre acestia nu se fac filme. Concluzia: Sionismul evreiesc conduce si lumea filmului. Iar romanii prostiti inghit cu gura cascata mizeriile asa zisilor semiti, lupi imbracati la costum.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells