- Abdellatif Kechiche, regizorul cu Palme d'Or: gura, elementul cel mai important al feţei
- EXCLUSIV. Michael Douglas: „primirea rolului Liberace a fost lumina de la capătul tunelului"
- Cannes 2013: Irina Margareta Nistor comentează palmaresul
- La Vie d'Adèle, premiul FIPRESCI la Cannes
- Kristin Scott Thomas: „femeile îşi folosesc prezenţa ca pe o declaraţie de război"
- Tudor Cristian Jurgiu, locul trei în palmaresul Cinéfondation
- Only God Forgives, psihedelic
- EXCLUSIV. Matt Damon: „filmele mele mai vechi îmi par schematice; în schimb, Behind the Candelabra a reuşit să se 'coacă' în suficient timp"
- Extrase din Man Of Tai Chi, debutul lui Keanu Reeves, prezentate la Cannes
La Vie d'Adèle a luat Palme d'Or! Interviu cu regizorul
de Gloria Sauciuc in 26 Mai 2013Abdellatif Kechiche a câştigat Palme d'Or pentru filmul La vie d'Adele la gala celei de-a 66-a editii a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes.
La Vie d'Adèle, de Abdellatif Kechiche, a obţinut ieri la Cannes și premiul FIPRESCI.
Topul făcut de criticii de la El Pais, RTL, Le Parisien, Gala îl dădeau ieri ca principal favorit al valorosului trofeu.
Tunisianul Abdellatif Kechiche (Cuşcuş cu chefal, 2007) spune o frumoasă poveste de dragoste în acest film, întâmplător dintre două femei. Scenele erotice au creat un buzz în presa de film, deşi sunt filmate cu căldură şi senzualitate, trupurile goale ale celor două actriţe principale părând desprinse dintr-un tablou renascentist .
Cinemagia a obţinut ieri la Cannes un interviu cu Abdellatif Kechiche, cu sprijinul distribuitorului român Independenţa Film. Kechiche vorbeşte cu plăcere despre gusturi, senzaţii, culori, forme frumoase de filmat. E de părere că gura este elementul cel mai important al feţei, fapt pe care îl înţelesesem din modul în care îşi filmează protagonista, pe debutanta Adèle Exarchopoulos, extraordinară în rol. Redăm, în continuare, interviul integral. La finalul articolului, publicăm palmaresul integral al celei de-a 66-a ediții a Cannes Film Festival.
De ce încă o poveste despre femei?
Abdellatif Kechiche: Este încă o poveste, dar nu despre femei! (râde) Pentru că e o poveste despre iubire, despre pasiune, despre întâlniri! Este o poveste despre cupluri, şi chiar filmul este o poveste a cuplului: cum se creează, se dezvoltă, cade în banalitate şi în plictis, pentru ca apoi să aibă loc o ruptură. Poate este şi tema destinului, a hazardului. Ca o persoană care traversează un drum din întâmplare, poate pentru că a întârziat, poate pentru că a prins roşu la semafor. Şi îl observă pe cineva care îi bulversează viaţa. Şi această întâmplare va declanşa o evoluţie ulterioară şi îl va transforma. Nu pot spune mai multe dacă ar fi să definesc filmul.
Este un film despre complexitatea raporturilor de cuplu. Din nou, nu este o poveste despre femei, este o poveste de iubire. Din care femeile fac parte. Este despre cum se creează un cuplu, cum rămân îndrăgostiţii, după un timp, lipsiţi de putere, iar cuplul se banalizează, ducând în cele din urmă la despărţire; iar foştii iubiţi trebuie să suporte această durere. Teoria spune că e vorba doar de destin sau de karma, însă - la un moment dat - când traversezi strada vezi o altă persoană de care te îndrăgosteşti fără să ştii de ce. Poate pentru că are părul albastru, sau pentru că s-a uitat la tine chiar atunci când te-ai uitat la ea. Astfel, un accident în peisaj a reuşit să-ţi schimbe drumul. Este un film despre dificultăţile şi complexitatea din cadrul unui cuplu.
În film aveţi multe secvenţe concentrate pe cum mănâncă şi ce mănâncă oamenii. Dumneavoastră preferaţi spaghetti sau scoicile? (sunt mai multe scene la masă, în care protagonista este filmată mâncând preponderent paste; o vizită la familia iubitei o pune în situaţia de a mânca scoici - n.red)
Abdellatif Kechiche: Sunt un rafinat al mâncării şi am un raport mult mai sentimental cu stridiile, iar frumuseţea cochiliei constă în viaţa aflată înăuntru, în mirosul mării, în subtilităţile de culoare, toate sunt frumoase, iar unele trezesc adevărate emoţii prin imagine şi prin textură. Spaghetti bolognese îmi evocă mai degrabă familia, grupul; scoicile - în schimb - evocă mai degrabă solitudinea; sunt ceva, în esenţă, mai matern. Spaghetti înseamnă şi Marea Mediterană, înseamnă comunitate italiană, înseamnă culoarea roşie.
Cuşcuş-ul este felul preferat?
Abdellatif Kechiche: Cuşcuş-ul este frumos de filmat, dar prefer spaghetti!
Există vreun risc în a pune în rol o actriţă experimentată, ca Léa Seydoux, alături de una debutantă?
Abdellatif Kechiche: Am lucrat cu amândouă genurile, şi nu am avut dificultăţi. Ba a existat şi situaţia în care actriţa experimentată îşi „uită" experienţa şi cea neexperimentată o „adaugă" pe a sa.
Vorbiţi-ne despre ritmul filmului.
Abdellatif Kechiche: Căutarea unui ritm propriu a fost pentru mine o intenţie încă de la primele filme! Însă căutarea ritmului potrivit pentru un film poate să ia mult timp. De pildă, dacă am căuta ritmul unui film cu Napoleon. Legat de filmele mele, caut întâi şi rămân asupra lui dacă mi se pare că aparţine mie însumi. Am avut deja numeroase dificultăţi în a face filme în maniera profesională, şi nu este o caracterizare peiorativă. Am constatat că nu corespund în materie de ritm. Avem în istoria literaturii sau a muzicii scriitori, pictori, muzicieni care şi-au căutat şi şi-au găsit propriul ritm. În cinema, s-a căutat să se improvizeze în materie de eficacitate.
Care este metoda dvs. de lucru?
Abdellatif Kechiche: Încerc, pur şi simplu, să lucrez astfel încât scenariul să nu fie un scop în sine, ci o bază de lucru, o scriitură care urmează să fie adaptată după întâlnirea cu actorii, cu platoul de filmare, o scriitură care va fi completată, care va fi ajustată. A filma un număr de scene, pentru ca mai apoi să le tai la montaj, este un lux, şi poate părea o nebunie, dar încerc să creez contextul pentru a face posibil un film aşa cum vreau eu: reduc echipa, reduc decorurile; încerc să creez o armonie între lucruri şi dorinţa de a face un scenariu care rămâne deschis, lăsând filmul să dureze 2, 3, 6 ore. Nu refuz nicio posibilitate şi îmi spun chiar că un film poate să ajungă la 8 ore.
Vorbiţi-ne despre modul în care aţi filmat scenele erotice.
Abdellatif Kechiche: În acelasi spirit al celorlalte scene. Pentru mine există senzualitate şi în gesturi, şi în exprimare, şi în râs. Nu am avut sentimentul că as avea vreo dificultate aparte în turnarea acestor scene, mai puţin la început - atunci când corpurile sunt prima dată goale. Pe de altă parte, expresia unei feţe faţă de expresia unui corp nu poate fi exprimată la fel, e ceva instinctiv în mişcarea corpului. De aceea este necesară o filmare mai îndelungată la scenele erotice şi de preferat planuri largi, mai mult decât cele strânse. Însă cred, totuşi, că le abordez ca şi pe celelalte scene.
(Copyright fotografii: AFP/MediafaxFoto)
Lista completa a premiilor celei de-a 66-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes:
Competiţia oficială:
Palme d'Or - La Vie d'Adele de Abdellatif Kechiche
Marele Premiu (Grand Prix) - Inside Llewyn Davis, al fraţilor Ethan şi Joel Coen
Premiul de regie - Amat Escalante pentru Heli
Premiul pentru scenariu - Jia Zhangke pentru A Touch of Sin
Premiul de interpretare masculină - Bruce Dern- pentru Nebraska, de Alexander Payne
Premiul de interpretare feminină - Bérénice Bejo, pentru Le Passe, de Asghar Farhadi
Premiul juriului - Soshite chichi ni naru/Like Father, Like Son/Tel Père, Tel Fils, de Kore-Eda Hirokazu
Caméra d'Or - Ilo Ilo, de Anthony Chen
Palme d'Or pentru scurtmetraj- Safe, de Moon Byoung-gon
Menţiune specială pentru scurtmetraj: Hvalfjordur/Whale Valley/Le Fjord des Baleine, de Gudmundur Arnar Gudmundssson
Premiul Vulcan pentru realizări tehnice s-a acordat directorului de imagine Antoine HEBERLÉ, pentru Grisgris (în regia lui Mahamat-Saleh Haroun), pentru un rezultat care arată o remarcabilă fineţe şi umilinţă, cu singura intenţie de a servi filmului, în condiţiile în cere ne imaginăm că a fost foarte dificil.
Imagini
Vezi imaginiSpune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
„Ai făcut din viața celor mai apropiați oameni ai mei un iad constant”, a scris băiatul, pe când avea 16 ani, într-un mesaj pe contul său privat de Instagram - Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
- Will Smith, la un an de la palma dată lui Chris Rock
Ştiri cinema
-
Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici” - Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
- Interpretul lui Kang Cuceritorul din MCU, obligat la un an de psihoterapie după acuzațiile de violență domestică
- Megalopolis, „cel mai ambițios film al lui Francis Ford Coppola, de la Apocalypse Now încoace”
- Război Civil, la cinema din 12 aprilie
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile
Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul? - Ghostbusters: Frozen Empire - „înghețat” în trecut, păstrează din farmecul originalului
- Fallout: lăsaţi orice speranţă, voi ce intraţi
- Horia, un road movie & coming of age românesc cu doi adolescenți pe o Mobra
- Jeff Koons: Portretul unei vieți - O incursiune în viața și opera unui artist emblematic
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- Government of Children II
- Buzz House: The Movie
- Combat Wombat: Back 2 Back
- Sting
- He bian de cuo wu
- The Book of Solutions
- The Fall Guy
- Challengers
- Boy Kills World
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Cats in the Museum
- Kingdom of the Planet of the Apes
- The Garfield Movie
- How to Have Sex
- The Strangers: Chapter 1
- În inima Naționalei
- Lefkovicsék gyászolnak
- Giants of la Mancha
- Furiosa: A Mad Max Saga
- If
- Tarot
- Weekend de vis
- Mașa și cele 6 umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
Filme noi în SUA
- The Ministry of Ungentlemanly Warfare
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- The Watchers
- Inside Out 2
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Despicable Me 4
- Mufasa: The Lion King
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
La Vie d'Adèle a luat Palme d'Or! Interviu cu regizorul
Părerea ta
Spune-ţi părerea