Iubitele lui Mussolini şi Hitler, în Conferinţă la nivel înalt, la cinemateca Union

de Cinemagia în 18 Iul 2012
Iubitele lui Mussolini şi Hitler, în Conferinţă la nivel înalt, la cinemateca Union

Joi, 19 iulie, începând de la ora 18:00, Cinemateca Union (Sala Paul Călinescu, Str. Ion Câmpineanu nr. 21) prezintă două filme de ficţiune remarcabile, cu poveşti şi personaje strâns legate de al Doilea Război Mondial, semnate de regizorul român Radu Gabrea.

Prima producţie abordează progromul de la Iaşi, un subiect în continuare controversat, în timp ce a doua, proiectată pentru prima dată într-o sală de cinema, le are ca personaje principale pe iubitele lui Benito Mussolini şi Adolf Hitler.

Cineastul Radu Gabrea va fi prezent la proiecţia de la ora 20 de la Cinemateca Union, unde portretul-omagiu Radu Gabrea se va încheia pe 26 iulie.

Program:
18:00 Călătoria lui Gruber
România, 2008 / Dramă / 100 min.
Regia: Radu Gabrea
Cu: Florin Piersic Jr., Marcel Iureş, Udo Schenk, Alexandru Bindea, Claudiu Bleonţ, Răzvan Vasilescu, Andi Vasluianu
Scenariul: Răzvan Rădulescu, Alexandru Baciu

Pe 22 iunie 1941, Germania şi România atacă Uniunea Sovietică. Câteva zile mai târziu, Curzio Malaparte, scriitorul italian care va scrie, în anul 1944, romanul „Kaputt”, pe atunci corespondent de război pentru „Corriere della Sera”, ajunge la Iaşi, în nordul Moldovei, pe drumul său către front. Malaparte suferă de o alergie severă şi unica sa posibilitate de a se vindeca este să găsească un medic evreu ce studiase la Florenţa, pe numele său Josef Gruber. Dar toate încercările sale de a-l găsi nu au succes. În timp ce-l caută, descoperă că, doar cu câteva zile înainte de sosirea lui în oraş, avusese loc un pogrom, că un mare număr de cetăţeni de origine evreiască din Iaşi fuseseră fie omorâţi în curtea Chesturii, fie evacuaţi cu trenul către o destinaţie incertă şi că doctorul Gruber ar putea fi printre ei. Pentru a-l găsi pe acesta, Malaparte, ajutat de Guido Sartori, consulul italian de la Iaşi, încearcă să obţină un mandat oficial de aducere pentru doctorul Josef Gruber. Se loveşte de indiferenţa birocraţiei şi mai ales de dorinţa evidentă a autorităţilor române de a ascunde ceva în legătură cu ultimele evenimente. Drumurile sale la garnizoana de la Iaşi şi întrevederile cu comandantul, colonelul Niculescu-Coca, şi cu şeful poliţiei, Stavarache, rămân infructuoase. După confruntarea cu Niculescu-Coca, Malaparte şi Sartori pleacă în căutarea evreilor care fuseseră îmbarcaţi în vagoane de marfă şi trimişi către o altă destinaţie, la 20 de kilometri de Iaşi. În gara unde se află trenul, Malaparte şi Sartori descoperă numai nişte vagoane încuiate, de unde se aud gemete ale unor oameni în agonie. Încercând să deschidă un vagon, Malaparte este împiedicat de un caporal, care îl ameninţă cu arma. Prin intermediul caporalului, cei doi află că evreii care muriseră de sete în tren fuseseră deja adunaţi, pentru a fi îngropaţi în cimitirul învecinat. Ajunşi acolo, în faţa unei gropi comune unde corpurile sunt acoperite cu var, Malaparte află că omul pe care-l caută este mort. În ziua următoare, întors la hotel, Malaparte primeşte vizita colonelului Niculescu-Coca, care, cerându-şi scuze pentru altercaţia din ziua precedentă, are veşti nesperate....

20:00 Conferinţă la nivel înalt
România, 1994 / Film TV / 82 min.
Regia şi scenariul: Radu Gabrea
Cu: Dana Dogaru, Victoria Cociaş, Alexandru Jitea

Filmul povesteşte despre o întâlnire imaginară a două personaje reale: ele sunt Clara Petacci, iubita lui Mussolini, şi Eva Braun, iubita lui Hitler. În realitate, amândouă au sfârşit rău: Eva Braun s-a sinucis, împreună cu Hitler, în bunker la Berlin, pe 30 aprilie 1945, iar Clara Petacci, împreună cu Mussolini, a fost împuşcată de partizanii comunişti italieni în 1943. Prinse şi ele în jocul „marilor bărbaţi”, cele două femei transformă întâlnirea fictivă, fără voia lor, într-un prilej de analiză a raportului dintre eroism şi putere, într-o reflecţie asupra „banalităţii răului”. Şi, dacă în acest film lucrurile, stările şi personajele se schimbă ca într-un caleidoscop, schimbarea, în nelimitata ei varietate, este tot un joc: jocul periculos al puterii.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 8 august 2012 12:06
sa speram ca pe viitor vor fi mai accesibile tuturor .

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells