În 1999, Antonio Banderas era în plin avânt la Hollywood. Avusese roluri apreciate în filme celebre (Philadelphia, Interviu cu un vampir), ţinuse pe umeri un super-indie apreciat de critică (Desperado), iar în 1998 The Mask of Zorro se dovedise un important succes de casă. Pentru multe studiouri de la Hollywood era clar: Banderas urma să fie noul star al marelui ecran, sex-symbolul cu origini iberice în stare să umple cinematografele cu publicul clasic, caucazian, dar şi să cucerească publicul latino, atât de nereprezentat în filmele de anvergură ale epocii. Doar că povestea de succes s-a terminat o dată cu Al 13-lea războinic, filmul care le-a terminat carierele lui Banderas, regizorului John McTiernan şi care l-a determinat pe Omar Shariff să ia o pauză de trei ani de actorie.
The 13th Warrior poate fi văzut sâmbătă pe AXN, de la ora 21.00. Mai multe recomandări TV pentru această săptămână.
Cinemagia a văzut filmul în 1999, când a apărut şi în cinematografele noastre. Fără să insulte inteligenţa, Al 13lea războinic se înscrie cu succes în seria de blockbustere lipsite de personalitate ale Hollywood-ului, nereuşind să-şi implice spectatorii, în ciuda numelor mari de pe generic. Povestea îl are în centrul atenţiei pe poetul Ahmad ibn Fadlan (a existat în realitate, iar întâlnirea sa cu războinicii vikingi a fost consemnată într-un manuscris), surghiunit de la curtea califului din Bagdad din cauza aventurilor sale amoroase. Trimis împreună cu sfătuitorul său, Melchisidek (Omar Sharif), să fie ambasador al califului printre triburile vikingilor, Ahmad ajunge al 13-lea războinic într-un comando destinat să elimine o teribilă ameninţare din nordul extrem al Europei. Ridiculizat iniţial pentru statura sa şi nepriceperea în luptă, poetul va deveni în curând respectat de blonzii uriaşi vikingi.
Denumit iniţial Eaters of the Dead şi bazat pe romanul omonim scris în 1976 de celebrul Michael Crichton (Jurassic Park, Germenul Andromeda, Congo, Sfera), filmul a avut încă de la început probleme de producţie. Regizorul John McTiernan, foarte celebru în epocă datorită megahiturilor Predator, Die Hard şi The Hunt for Red October, avea de controlat o producţie costisitoare, cu un buget de 85 de milioane de dolari. Din cauza reacţiilor neconvingătoare la testele cu publicul, filmul a suferit modificări care au crescut bugetul la peste 100 de milioane de dolari, iar studiourile Touchstone Pictures şi distribuitorul Buena Vista Pictures au investit o sumă colosală, de aproximativ 60 de milioane de dolari, în promovarea premierei. Încasările mondiale, inclusiv cei aproximativ 60.000 de lei/3,5 dolari plătiţi pe bilet de redactorul Cinemagia, s-au ridicat la 61,7 milioane de dolari.
Statistici citate de Wikipedia estimează pierderile lui The 13th Warrior la 180 de milioane de dolari (sumă obţinută după calcularea inflaţiei), ceea ce catapultează producţia lui John McTiernan în fruntea topului filmelor cu cele mai mari pierderi din toate timpurile. Urmează în top 47 Ronin, cu pierderi estimate la 151 de milioane de dolari, Cutthroat Island, cu 137 de milioane, şi Mars Needs Moms, cu 136 de milioane.
Dacă Antonio Banderas a mai avut câteva zvâcniri în carieră (The Legend of Zorro 2005 şi rolurile vocale din seria Shrek), rămânând totuşi la periferia Hollywood-ului, Al 13-lea războinic i-a distrus complet cariera lui John McTiernan. După trei ani de pauză, regizorul a revenit în atenţie cu Rollerball şi Basic, filme care nu au reuşit să-şi acopere bugetul cu încasările. Disensiunile cu producătorul lui Rollerball l-au adus pe McTiernan în atenţia FBI-ului, regizorul înregistrându-l ilegal pe producător şi angajând un detectiv pentru urmărirea acestuia. Declaraţiile false date agenţilor FBI au complicat cazul, iar McTiernan va ajunge la închisoare în 2013, petrecând după gratii aproape un an de zile.
Şi Omar Sharif a fost afectat de eşecul filmului. Citat de Wikipedia, actorul ar fi declarat: "După micul meu rol din Al 13-lea războinic mi-am spus: 'Gata cu prostia asta, cu tichetele astea de masă pe care le facem doar pentru onorariul gras. Dacă nu găsesc un film extraordinar care să mă facă să ies din casă pentru a juca în el, am să mă opresc. Filmele proaste sunt umilitoare. A fost terifiant să suport dialogurile dintr-un scenariu neinspirat, să lucrez cu un regizor care nu ştia ce face, într-un film atât de prost încât nici nu merită explorat'."
Ai văzut Al 13-lea răboinic? Cum ţi s-a părut?
Părerea ta
Spune-ţi părereaDa ceata multor filme facute dupa 2000 datorita atmosferei si povestii .