Alecu Solomon este un "vorbitor în imagini". Filmele lui şi-au format un glas aparte, cu ajutorul căruia comunică numai lucruri majore - şi într-o manieră pe cât de incisivă, pe atât de ponderată, întotdeauna surprinzătoare. La fel de măsurat este Alecu şi cu cuvintele - niciodată nu spune mai mult decât are de spus, dar ceea ce aflăm din răspunsurile lui e esenţial pentru a-i înţelege mai bine... nu atât filmele, care sunt mereu extrem de clare, ci viziunea şi metodele de documentarist - în speţă, apropo de cel mai recent film al său, admirabilul "Kapitalism - Reţeta noastră secretă". Comparaţia cu Michael Moore e inevitabilă - neuitând, cum bine sublinia Magda Mihăilescu, că îl plasează net pe documentaristul nostru în avantaj, atât prin faptul că el nu urmăreşte propriul său spectacol personal cu orice preţ, ca Moore, cât şi datorită atitudinii mult mai neutre şi analitice.
La fel ca majoritatea documentarelor tale, şi acesta adoptă o viziune foarte tranşantă, de tip secţiune, printr-o realitate extrem de amplă. Şi reuşeşte ca în nici două ore, prin selecţie şi sinteză, să creeze o imagine extrem de clară a acestei realităţi - în cazul de faţă, urmărind câţiva magnaţi reprezentativi şi, parţial, poveştile lor. Întrebarea mea este: în ce fel acest lucru s-a combinat cu planurile tale iniţiale, cu proiectul filmului, cu documentarea pe care ai făcut-o, şi cum te-ai adaptat în funcţie de materialul ăsta limitat, ca să surprinzi atât de cuprinzător întreaga sinteză?
Alexandru Solomon: Proiectul iniţial era foarte asemănător cu ceea ce-a ieşit până la urmă, sigur că survin lucruri neprevăzute, şi tocmai asta e frumuseţea la documentar, dar structura exista, ideea cu Ceauşescu exista, m-am adaptat la fiecare personaj, dar procesul a durat foarte mult, şi de fapt aici a fost greutatea majoră, pe de o parte; pe de altă parte, pentru că subiectul este, cum bine zici, atât de stufos şi de vast, şi-mi aduc aminte că discutam cu Ştefan şi cu Sorin, cei doi jurnalişti pe care i-am menţionat, ei veneau mereu cu material brut, şi mi-era limpede că nu puteam să includ nici unu la sută din ce ştiu ei şi ce ştiu şi eu, şi ştim cu toţii, că se întâmplă în ţara asta. Evident, într-un film nu poţi să faci aşa ceva, şi-atuncea procesul ăsta a fost dureros.
E uluitor cum aceste persoane îşi pierd simţul ridicolului şi se demască public cu o candoare teribilă, momente groteşti ca acela cu Voiculescu şi galeria de tablouri comparabile cu ale regilor Franţei, sau cinismul lui Patriciu cu rechinul, balena şi caracatiţa... Sigur că putem înţelege tipul ăsta de psihologie, dar tu care ai interacţionat cu ei şi aţi vorbit foarte mult, ca săpoţi selecta fragmentele din film, cum ai resimţit în plan uman acest fenomen?
Alexandru Solomon: Mi se pare natural, în primul rând, ca oamenii simţindu-se cumva în faţa unui reporter, cineast, ce-o fi el, care joacă cu cărţile pe masă, el a spus de la început ce vrea să facă, le-a dezvăluit cheia filmului, e natural, aşadar, ca oamenii să îşi dea drumul, ca să zic aşa. Pe Dan Voiculescu, de exemplu, nici nu e nevoie să-l provoci, ajunge să-l laşi să vorbească, şi se devoalează el singur. Iar de la desenul lui Dinu Patriciu, cu rechinul, balena şi caracatiţa, a pornit şi ideea de a include rechinul în animaţiile noastre. Şi asta e, dacă vrei... e o meserie păcătoasă, asta, de documentarist, pentru că trebuie să te pui în pielea celui din faţa ta. Şi rămâi cu urme pe tine, ca să zic aşa...! (Râde.)
Oricum, le-am trimis tuturor filmul, în varianta scurtă - şi am aflat că unii dintre ei şi-au pus şi P.R.-iştii să-l vadă. Cel puţin până acum, încă nu m-am pomenit cu nici un proces.
Apropo de paralela cu Michael Moore, asemănările şi deosebirile, şi cvasi-simultaneitatea filmelor "Capitalism: A Love Story", şi "Kapitalism - Reţeta noastră secretă" sunt evidente. În ce fel ai fost conştient de ele în timp ce-l făceai?
Alexandru Solomon: În timp ce-l făceam, am devenit conştient în momentul când Michael Moore a anunţat că-şi lansa filmul, asta era în vara lui 2009, tocmai filmam în momentul ăla, şi mi-am zis: "Doamne... urât...!" - la început; pe de altă parte, Ada a început să zică: "Lasă că e bine, pentru că Michael Moore îţi pregăteşte terenul, şi după «o poveste de dragoste», tu vii cu «reţeta noastră secretă»! Şi, mă rog, m-am mulţumit cu explicaţia asta. Dar sigur că se face comparaţia, se va face, n-am să scap de treaba asta. Dincolo de titlu, însă, cum ziceam, abordările sunt complet diferite.
Când ţi-a venit ideea cu animaţiile cu Lego, şi cum ai dezvoltat-o? Mă interesează din următoarea perspectivă: ea foloseşte un mijloc de expresie deliberat naiv, pentru a explicita foarte clar o serie de mecanisme ale procesului pe care îl descrii.
Alexandru Solomon: Da. Mi-am ales modalitatea asta cu animaţia chiar de la început, deci secvenţele există descrise în proiectul pe care l-am conceput încă de acum cinci ani. Bun, nu ştiam atunci cum le voi folosi, dar mi-era clar că subiectul este atât de stufos şi de complicat de vizualizat, încât eu ca om simplu, fără educaţie de specialitate, nu pricepeam mai nimic din schemele astea economice, deci mi-am dat seama că e nevoie de un soi de explicaţie vizuală. Şi pentru că nu voiam să fac un film sobru, socio-economic, şi aşa mai departe, sec, cu cifre şi date, ci mi-am dorit un film care să fie şi ludic, şi să fie şi - poftim, să se joace cu imaginea şi cu starea asta de fapt care nu-i tocmai veselă, m-am gândit la nişte animaţii copilăreşti, dacă vrei să le zici aşa, la imagini cu jucării. În film sunt folosite jucării Daiso, aşa se cheamă, e o marcă japoneză. Şi, în plus, se lega cu ideea asta a construcţiei şi deconstrucţiei, cu elemente asamblabile: s-a demolat o lume, s-a desfăcut în bucăţele, şi din acele bucăţele s-a făcut altceva.
Toţi cei pe care i-ai filmat în setup-ul cu oglinzi l-au luat pur şi simplu tel-quel, sau unii au pus întrebări, au fost mai reticenţi, mai sceptici?
Alexandru Solomon: Au fost întrebări: "Da' ce faceţi cu astea?... Ce fac astea, ce efect dau...?" Le-am explicat că vor fi văzuţi din mai multe părţi, că şi filmul încearcă asta... S-au amuzat, iar alţii, ca Dan Diaconescu, ar fi vrut să aibă şi ei la studio un set de oglinzi asemănătoare (se amuză la rândul lui); nu ştiu dacă până la urmă şi-a construit sau nu.
Cu privire la mogulii care au refuzat interviurile - spuneai că au fost cam douăzeci de cazuri. Printre aceste refuzuri au fost vreunele interesante?
Alexandru Solomon: "Interesante"...? Refuzurile ţineau de obicei de discreţie, oamenii spuneau că preferă să fie mai reţinuţi, unii dintre ei apăreau în perioada aia în fiecare zi la televizor... Cam asta a fost... Alţii îmi spuneau că momentul crizei e complet nefast şi că sunt mult mai preocupaţi de problemele astea, ca să mai aibă timp şi de-un film - şi ca în zona asta au fost; n-aş putea spune că-s "interesante".
În genere, în filmele tale obişnuieşti să foloseşti "imaginea în imagine" - am văzut-o, de exemplu, şi în "Război pe calea undelor", cu Pleşiţă pe ecranul televizorului din vitrină. Şi aici apare acest tip de compoziţie. Ce anume te-a determinat să alegi o asemenea formă, live, a combinaţiei de imagini, în locul unor procedee de caşetare, sau de montaj electronic, şi aşa mai departe - şi cum simţi mijlocul ăsta de expresie?
Alexandru Solomon: Spuneam mai devreme că televiziunea este lucrul care s-a schimbat cel mai vizibil în România, în ultimii douăzeci de ani, şi e un factor determinant pentru societatea românească. Ea nu este numai o oglindă, e mai mult decât atât. Or, mi s-a părut că pe de o parte ăsta e un lucru care trebuie să fie spus, de-aia am şi vrut ca Diaconescu să fie în film, şi pe de altă parte mi s-a părut că în toată hărmălaia asta, şi noianul de scandaluri, de informaţii, unele false, altele adevărate, prin care ne învârtim în fiecare zi, de câte ori deschidem televizorul, trebuie să fac un pic de curăţenie - or, secvenţele în care se succed ecrane de televizoare pe o terasă, sau cea cu manechinele aşezate la mese, care toate au în loc de capete televizoare, şi pe ale căror ecrane apar toate aceste ştiri legate de oamenii de afaceri, au exact rolul ăsta dublu, ambiguu - pe de o parte, afli nişte lucruri despre ei, pe de altă parte, cu cât afli mai mult, cu atât nu mai înţelegi nimic.
În contextul documentarului românesc actual, reprezentat evident de Thomas Ciulei, de Florin Iepan, cum te consideri tu plasat ca personalitate creatoate şi ca modalitate de abordare? Prin ce crezi tu că se distinge propria ta voce de documentarist?
Alexandru Solomon: Ăsta nu e un lucru pe care să-l judec eu. Chiar nu e.
Şi ultima întrebare: în regimul trecut, am avut un documentar românesc extraordinar, din păcate foarte nedreptăţit, din cauza soartei cam ingrate a genului ca atare. În orice caz, era mult mai bun decât filmul de ficţiune. Acum avem un documentar care a dus mai departe această tradiţie - din fericire, datorită noilor mijloace de difuzare, de comunicare: televiziunile, DVD-urile, Internetul, youtube, şi aşa mai departe. E mult mai accesibil. Cum vezi continuitatea de la vechiul documentar românesc, de la Sahia, şi actualul documentar, din care faci parte şi tu?
Alexandru Solomon: Ce să zic...? Evident că e o continuitate de loc - că de timp nu este. A existat o mare pauză în documentarul românesc, în anii nouăzeci, şi în general, oamenii care lucrau la Sahia şi făcuseră lucruri foarte interesante nu şi-au mai găsit un drum şi un loc după 1990. Deci, documentarul fiind specia cea mai "ancorată în realitate", ca să folosesc un clişeu, a avut cel mai mult de suferit de pe urma confuziei din societatea românească. Până s-au dezmeticit oamenii, au trecut zece ani!
Interviu Alecu Solomon: Kapitalism - Reţeta noastră secret
de Mihnea Columbeanu în 23 Apr 2010Citeşte şi:
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film
Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George) - Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
- Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
Ştiri cinema
-
Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later
Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel - 5 detalii captivante despre Rebel Moon Partea 2: Cea care lasă cicatrici
- Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
- Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
- Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Cascadorul: escapism la superlativ şi încă un pic pe deasupra
Pe lângă entertainment, comedia de acţiune omagiază cineaştii de care nu o să auzi niciodată - Abigail: cu poantele (şi incisivii) pe jugulară
- Nasty - mai mult decât tenis
- Micuța Ping și dragonul: despre puterea din adâncul nostru
- La Chimera: o călătorie spirituală printre jefuitorii de morminte
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
CineCloud
Interstellar
The Jacket
Panique au village
Todo lo que tú quieras
Musetta Vander
Teodora Mareș
Veep
His Dark Materials
Mulholland Falls
Batwoman
Crystal Reed
Black Hole
Emil Mitrache
Men in Black 3
Maya Rudolph
Pieces of April
Collien Fernandes
Ensemble, c'est tout
Italiencele
Blood Father
Liceenii Rock 'n' Roll
The Comeback Trail
Joe Wright
George Demetru
Last and First Men
Never Say Never Again
Alexander Siddig
Weeds
Thomas Kretschmann
The Four Feathers
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
- The Fall Guy
- Sting
- Government of Children II
- Challengers
- Combat Wombat: Back 2 Back
- The Book of Solutions
- Only the River Flows
- Buzz House: The Movie
În curând la cinema
- Boy Kills World
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Cats in the Museum
- Kingdom of the Planet of the Apes
- Lefkovicsék gyászolnak
- În inima Naționalei
- The Strangers: Chapter 1
- How to Have Sex
- The Garfield Movie
- Furiosa: A Mad Max Saga
- Giants of la Mancha
- Gekijôban Haikyû!! Gomi Suteba no Kessen
- Weekend de vis
- Tarot
- If
- Mașa și cele 6ase umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- The Watchers
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
- DogMan
- Inside Out 2
- Nina et le secret du hérisson
- The Bikeriders
- A Quiet Place: Day One
- Bastarden
Filme noi în SUA
- Nowhere Special
- Jeanne du Barry
- Dragonkeeper
- Captain America: New World Order
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- Firebrand
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Mufasa: The Lion King
- Despicable Me 4
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
Program TV
Acest site folosește cookie-uri. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii cookie-urilor.
Află mai multe
Copyright© 2000-2024 Cinemagia®
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
Interviu Alecu Solomon: Kapitalism - Reţeta noastră secret
Părerea ta
Spune-ţi părerea