Filmul şi visul

de Mihnea Columbeanu în 31 Iul 2010
Filmul şi visul

MOTTO:
"Căci unde-ajunge, nu-i hotar,
Nici ochi spre a cunoaşte..."
(Mihai Eminescu - "Luceafărul")

Ochiul neomenesc al camerei de filmat poate ajunge oriunde - chiar şi pe cele mai inaccesibile tărâmuri. Se aventurează în focul liniei întâi a bătăliilor, şi în cele mai intime detalii ale alcovurilor amoroase. Urcă pe Everest, sau coboară în abisurile oceanelor. Priveşte din depărtarea cosmică mingea albastră a planetei, sau se strecoară atât de aproape, încât însuşi nucleul atomului pare de-acum un corp ceresc. Se întoarce în orice veacuri de mult apuse, sau se avântă spre cele mai îndepărtate vremuri viitoare, chiar şi până la sfârşitul timpului. Ba încă, izbuteşte câteodată, cu voie de Sus, să surprindă chiar şi câte unul dintre miriadele de chipuri ale Părintelui Ceresc... sau, la antipozi, să pătrundă în cele mai ascunse cotloane ale făpturii: labirintul impenetrabil al minţii...

Primul care a intuit toate aceste puteri miraculoase ale ciclopului cu manivelă, frate nedespărţit al lanternei magice, a fost, de bună seamă, Georges Méliès, care la nici zece ani după apariţia primei fotografii în mişcare ne purta deja cu el printre stele, savanţi nebuni, vrăjitori şi zâne - ba chiar şi-n lumea viselor, cu câteva prilejuri, dintre care se desprinde vizionarul Monsieur le Baron a trop mangé: coşmarurile populate de monştri ale unui personaj care s-a ghiftuit la cină. Méliès a avut inspirata idee de a "filma în oglindă" totul - evident, folosind de fapt în decor o fereastră înrămată, deasupra patului, prin care se vedeau, în realitate, personajele şi animaţiile de dincolo de perete. Pe "Domnul Baron", desigur, îl jucau doi actori, unul ici, celălalt colo, iar desincronizările dintre mişcările lor nu fac acum decât să sublinieze cu duioşie contrastul dintre geniul artistului şi stângăcia mijloacelor.

Un secol trecute fix mai târziu, Christopher Nolan se lansează la rândul lui, cu acelaşi curaj, spre explorarea viselor, în hiper-hype-izatul "Inception", cel dătător de vertijuri vizuale şi cumplite îmbrânceli între legiunile fanilor şi cohortele scepticilor.  Exagerând puţin, fie şi doar de-amorul artei, am putea spune că lucrurile sunt în diametrală opoziţie cu ale lui Méliès: aici, mijloacele tehnice ating perfecţiunea, în vreme ce Nolan are naivitatea de a descoperi pentru a nu ştiu câta oară apa caldă (mult mai pe larg despre asta, în cronica filmului). Mă întreb cât de mult (sau dacă) s-a gândit autorul la "Ruinurile circulare" de Jorge Luis Borges, una dintre cele mai celebre proze pe tema relativităţii relaţiei dintre realitate şi vis - construită perfect cursiv, inteligent, insidios, acumulând tensiuni subtile pentru ca revelaţia din final să aibă un impact efectiv năucitor.

Atât înainte de Borges, cât şi după el, mulţi prozatori şi poeţi au îndrăznit să exploreze lumea viselor (sub toate aspectele ei). Nu e nici locul şi nici momentul să dezvoltăm aici o exegeză literară, aşa că mă voi mărgini să-l amintesc doar pe favoritul meu, Philip K. Dick, unul dintre marii maeştri ai S.F.-ului mondial. Dacă Borges se mulţumea doar să propună în final deschiderea surprinzătoare spre o altă dimensiune a existenţei, prin proiecţie mintală, Dick nu pregetă să construiască integral aceste universuri paralele (adesea imateriale), inserând de fiecare dată tranziţia tocmai când te aştepţi mai puţin, şi crezi c-ai priceput despre ce e vorba-n propoziţie - şi, ce să vezi, de fapt propoziţia era subordonată! Personal, cel mai mult mi-a plăcut acest joc în "Ubik", unde realitatea se schimbă de patru ori la rând, şi exact la final apare încă un twist la care nimeni nu se aştepta. De altfel, cum am mai spus recent, metoda prin care se construiesc acele universuri imaginare, mult mai comode pentru manipularea celorlalţi, seamănă izbitor cu tehnologia postulată de Nolan - ar fi interesant să aflăm dacă a copiat-o discret, sau doar a reinventat-o.

Din păcate, "Ubik" încă nu a fost ecranizat, iar cea mai bună transpunere după Dick, "Blade Runner" (Ridley Scott, 1982), capodoperă incontestabilă a filmului SF (şi nu numai), tratează totuşi un subiect de o consistenţă mai palpabilă. În schimb, se impune fără discuţie "Total Recall" (Paul Verhoeven, 1990), excelentă dezvoltare liberă a povestirii "We Can Remember It For You Wholesale" (în traducere consacrată: "Ne putem aminti totul pentru dumneavoastră"), unde într-adevăr tema este aceea a realităţii false, induse oniric; chiar dacă scenariul lui Ronald Shusett, Dan O'Bannon, Jon Povill şi Gary Goldman se desprinde rapid de pendularea între real şi imaginar, evoluând spre un thriller de superacţiune cât se poate de tangibilă, primul act al filmului rămâne totuşi fidel motivului de pornire, şi se reţine ca un elocvent exemplu de poveste aparentă (şi iluzorie) ce basculează într-o realitate imposibil de prevăzut.

Îndrăznesc să afirm, însă, că apogeul atins de această formulă în contextul genului SF îi aparţine celui dintâi "The Matrix" (Andy şi Larry Wachowski, 1999). Nu voi repeta aici subiectul, oricum arhicunoscut, preferând să subliniez că filmul se remarcă în primul rând prin rigoarea, inteligenţa, şi originalitatea cu care-şi construieşte sistemul de universuri şi urmăreşte povestea prin labirintul în care se împletesc lumea reală şi cea virtuală. Oricât ar părea de dificil, dincolo de prima mare surpriză, situată cam la o treime din poveste, urmează altele şi altele, cu deplină justificare - şi totul, spre a transmite un pachet ideatic consistent despre natura realităţii şi raporturile sale ierarhice cu mintalul omenesc. (Un alt fapt bine cunoscut este acela că următoarele două filme ale trilogiei, "The Matrix Reloaded" şi "The Matrix Revolutions", ambele lansate în 2003, n-au mai adus nimic nou la nivel de fond, mulţumindu-se doar să prelungească acţiunea în "buna" tradiţie a oricăror sequels).

Pagina
1 2

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Kalrak pe 31 iulie 2010 13:24
And the point is ???
Marin10 pe 31 iulie 2010 14:02
yeah kalrak, and the point is ???
E.Floares pe 31 iulie 2010 14:09
The point is: ar trebui sa vezi cel putin toate filmele mentionate in articol, inainte sa te apuci sa zici "Inception e genial, frate!". Multumim pentru articol!
Teo pe 31 iulie 2010 14:50
Impulsul de a vedea/revedea toate filmele mentionate in articol si de a citi cartile mentionate aici ar fi de ajuns beneficiu in urma citirii articolului. Adevarul este ca rar mai gasim genul acesta de articole, atat de bine documentate si scrise cu atata pasiune, care ti se transmite si tie.
rvn pe 31 iulie 2010 15:03
De fiecare data,Pit face ce stie el mai bine: sa ne incante.
Bravo! Inca un articol de nota 10.

omudindulap pe 31 iulie 2010 15:06
Chapeau, maestre..
marius93 pe 31 iulie 2010 16:03
:)
Kalrak pe 31 iulie 2010 17:39
@E.Floares, pai si dc trebuie sa vad 100 de filme ca sa imi spun parerea despre un altul, puri si simplu daca imi place un film ii dau calificativul dupa ce l-am vazut, mi se pare chiar stupid ce ai zis tu, vad filmu ii dau o nota, nu ma uit la 10 filme, il vad pe asta si apoi ii dau nota. ??!??
daniels pe 31 iulie 2010 18:17
eu am vazut filmul si l-am inteles din prima (Inception) , nu transmite nici o idee , este un film fantastic si nu vad de ce ar lua vreun OSCAR .
omudindulap pe 31 iulie 2010 18:18
Ceea ce Floares cred ca a vrut sa-ti spuna este ca, inainte de a cataloga un film ca fiind genial, ar trebui sa treci in revista filmele din articolul lui Pitbull si altele ca acelea. Pe forum vei gasi destule informatii pe care le-ai putea gasi utile, in vederea imbogatirii culturii cinematografice. S-ar putea ca dupa ce vei fi facut asta, Inception sa ti se para doar un film bun.
Kytta pe 31 iulie 2010 19:35
Baaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!
Nu a comentat ala care comenteaza toate stirile!!! :)) Cine citeste stie de cine zic :))

alex_il_fenomeno pe 31 iulie 2010 19:46
(de mine?) se pare ca Pitt ne da multe exemple de filme cu tenta S.F.! multe dintre ele cu idei exceptionale la care nimeni nu s-ar fi gandit vreodata !!
peterpanrmx pe 31 iulie 2010 19:48
:))))))
Kalrak pe 31 iulie 2010 19:58
@omuldindulap, nu am facut inception ca fiind genial (nici nu l-am vazut), dar intr-o lume, in care se pune acentul pe trilogi,4ilogii, 5ilogii, si filme cu superheroi. Premiza din filmul Inception, pare destul de originala si binevenita dealtfel, da nu inteleg dece trebuie sa ii dau un calificativ unui film in functie de alte filme, da inteleg ca poate sa faca parte din nota pe care sa o primeasca (comaprarea lui cu alte filme), dar nu trebuie sa fie singura, hai sa nu fim absurzi, asta ar insemna ca Blade Runner & co. considerat de unii unul dintre cele mai bune filme sf, celelante filme sf sa nu fie catalogate ca geniale sau macar sclipiri de genii, sau cel mai bun.
Oricum totul este irelevant ... De gustibus et coloribus, non disputandum (Seneca)

JohnnyAddams pe 31 iulie 2010 21:18
Scuzati-ma, dar am eu o intrebare pentru primii doi prosti care au postat? "Which is point of your posts?" Daca nu aveti ceva de spus la subiect, nu inteleg de ce mai postati. Articolul este bun si explica cat de cat "caile" din spatele visurilor.
masha pe 31 iulie 2010 21:41
Parerea mea este ca acest articol e unul dintre cele mai bune din ultimul timp.Foarte multe informatii,o imbinare interesanta intre literatura si cinematografie.Cu toate ca din filmele enumerate nu am vazut decat "eternal sunshine of the spotless mind" .articolul in sine m-a facut foarte curioasa atat in cartile cat si in filmele enumerate,mai ales ca intotdeauna m-a obsedat ideea viselor.Felicitari pentru articol si pentru versurile de la inceput,cat si cea din final.As fi completat cu "O, moartea e-un chaos, o mare de stele/
Când viata-i o balta de vise rebele"..

Kalrak pe 31 iulie 2010 22:05
@Johnny Addams ce e atat de greu nu am inteles ... cat de explicit mai vroiai sa fiu .... imi pare rau ca in prostia mea recunosc cand nu inteleg un topic postez, si astept sa fiu lamurit, de nu toti suntem destepti ca tine mai sunt unii "prosti"
kakapiciu pe 31 iulie 2010 22:51
"Căci unde-ajunge, nu-i hotar,
Nici ochi spre a cunoaşte..."
Am si eu o intrebare! Eminescu chiar a scrs asta??

Kalrak pe 31 iulie 2010 23:07
@kakapiciu da frate e din Luceafarul ...
Marin10 pe 1 august 2010 10:45
omudindulap eu am vazut toate filmele descrise in articol si cred ca inception nu este doar un film bun ci un film incredibil, care mi-a intrat in top 5 filme preferate.
Marin10 pe 1 august 2010 10:46
ideea e ca gusturile nu se discuta.
victor_neo75 pe 1 august 2010 11:21
Si "Metropolis" din 1927 unde este? Si "Dark City" (1998) iar nu este de gasit in articol ! Sa nu uit de excelentul "Brazil" (1985) ! Un articol pe jumatate interesant !

"Metropolis" este inca cel mai bun SF din toate timpurile !!! L-am revazut recent (versiunea refacuta din 2002 de 123 de minute) si desi are cele mai putine dialoguri dintre toate filmele SF, fiind mut, imaginile suprarealiste si chipurile actorilor spun mai multe decat 100.000 de cuvinte !!!

rifa pe 1 august 2010 11:38
si eu am vazut toate filmele din articol si sunt surprins ca Total Recall a fost mentionat... filmul nu este din punctul meu de vedere la nivelul lui Blade Runner sau Matrix ca sa poata fi adus in discutie... Cat despre Inception... Il vad undeva la nivelul lui Matrix... cam de aceeasi anvergura sunt ambele filme... De ce Dark City si Brazil nu fac parte din acest articol ? Filme care sunt cu mult peste exageratul si mult prea laudatul (de critici ca de lume nu prea) Total Recall... Ma rog pana la urma totul tine de gusturi....deci totul e irelevant...
E.Floares pe 1 august 2010 12:50
@victor_neo75: Daca ai fi citit cu atentie, chiar mentioneaza. Citez "Nu-l putem uita, desigur, pe marele artist al jongleriilor de acest tip, Terry Gilliam, cu celebra lovitură de teatru din halucinanta sa distopie "Brazil" (1985)"
@Marin10: Se pare ca le-ai vazut degeaba...

Shadow_Cat^ pe 1 august 2010 14:01
Articolul e foarte bine scris si documentat, insa nu cred ca autorul si-a propus sa loveasca in Inception si in cei care au catalogat filmul drept genial cand l-a scris; daca a fost asa, imi pare rau, dar am ratat pasajul respectiv, desi am citit materialul.
Cred ca "the point" a fost sa ne introduca in lumea viselor si realitatilor alternative/virtuale/paralele, asa cum au fost ele prezentate/portretizate in filmele mentionate.
Asa ca nu inteleg de unde pana unde animozitatea asta a cometatorilor directionata catre cei ce dau nota 10 filmului; si subscriu la argumentul ca nu trebuie sa vezi o suta de filme pentru a da o nota de 10, pt ca asta ar presupune ca fiecare individ ce voteaza pe orice site, blog sau revista sa fie impartial si obiectiv, lucru imposibil data fiind natura subiectiva a omului;
de exemplu, mie filmele lui Lynch (pe care le-am vazut, deci vorbesc in cunostinta de cauza) mi se par supraevaluate, la fel si Total Recall sau Blade Runner (ultimelor doua le recunosc doar meritele tehnice si influenta asupra pop-culture la momentul respectiv, dar vazute dupa 20 de ani sentimentul e "really? Asta considera unii best genre movies ever?"; peste tot unde am citit eu comentarii despre Inception se spunea ceva de genul "cel mai bun film dintre cele vazute de mine pana acum, nu din istoria cinematografiei"; si totusi, cand cineva care a vazut toate filmele mentionate in articolul de fata continua sa creada ca Inception e cel mai bun, e luat in deradere. Trist ca nu putem aprecia si respecta opiniile celorlalti cand ele difera de ale noastre, pentru ca opiniile nu trebuie sa fie obiective sau sa coincida tot timpul, decat poate intr-o lume virtuala :P

E.Floares pe 1 august 2010 15:11
Si mai trist e ca in Africa zeci de copii mor zilnic...
Kriss_Kringle pe 1 august 2010 17:09
@Shadow_Cat^: Nu exista film care sa nu fie considerat supraevaluat sau subevaluat.In cazul lui Blade Runner sunt de acord cu tine.
gigi kent pe 2 august 2010 00:05
bravo, nici mie nu o sa-mi faca impresie buna inception, atunci cand o sa-l vad.
In Rashômon sunt patru povesti si nici un observator impartial. Mai studiaza nenica.

The film depicts the rape of a woman and the apparent murder of her husband through the widely differing accounts of four witnesses, including the rapist and, through a medium (Fumiko Honma), the dead man. The stories are mutually contradictory, leaving the viewer to determine which, if any, is the truth. The story unfolds in flashback as the four characters - the bandit Tajmaru (Toshir Mifune), the murdered samurai (Masayuki Mori), his wife (Machiko Ky), and the nameless woodcutter (Takashi Shimura) - recount the events of one afternoon in a grove. But it is also a flashback within a flashback, because the accounts of the witnesses are being retold by a woodcutter and a priest (Minoru Chiaki) to a ribald commoner (Kichijiro Ueda) as they wait out a rainstorm in a ruined gatehouse identified by a sign as Rashmon.

johnnyg pe 2 august 2010 00:39
OK. Este niste neconcordante pe aici. De ce, de ex. cand Blade Runner a aparut la cinema a fos considerat de majoritatea lumii un film ciudat fara nici un Dumnezeu iar cativa ani mai tarziu e considerat o capodopera? Sau de ce oamenii care "locuiau" in Matrix s-au gandit sa evadeze de acolo in lumea lor mirifica plina de . . . pai, nimic, decat intunecime si baterii umane? Sau de ce se vorbeste de neoriginalitatea lui Nolan in Inception cand de fapt George M. a cam spus tot ce era de spus intr-un fel sau altul? Nu cred ca mai exista ceva intr-adevar original de spus. Toata ideea e MODUL in care iti spui povestea. Tot ce tine de curaj, vis, dragoste trebuie repovestit pentru cei care acuma descopera cinemaul si pot sa invete din el, valorile umane de exemplu.
Lasati-o mai moale cu originalitatea ca nu o gasesti la fiecare colt de strada si nu o mai cereti cu atata fervoare.

johnnyg pe 2 august 2010 00:41
Imi pare rau pt greseala de la inceput. Graba strica treaba.
Kriss_Kringle pe 2 august 2010 03:53
@gig kent: Daca nu ai vazut Inception atunci de ce zici ca nu o sa-ti faca o impresie buna?Cum ai ajuns la concluzia asta?Bazata pe ce criterii?Ai vreo putere speciala si vezi in viitor?Daca da,te rog sa-mi spui si mie numerele castigatoare de la 6 din 49 sa scap de criza.
alex_il_fenomeno pe 2 august 2010 08:30
:)))))
gigi kent pe 2 august 2010 13:30
am vazut trailerul.arata bine dar replicile sunt oribile iar di caprio e un baietel care a mancat prea mult. cat despre criza, te las sa o simti pana-n maduva oaselor, sa stii si tu ca traiesti.
Kriss_Kringle pe 2 august 2010 15:50
Wow!Deci dintr-un trailer de 2 min si 24 de sec tu ai ajuns la concluzia ca arata bine dar replicile sunt oribile de parca ai vazut tot filmul care tine 2 ore si 28 de min.TROLL! Du-te si canta la alta masa te rog.
marius_em pe 2 august 2010 16:14
Filmele mor, Pit. Ideile lor mai greu, dar filmele sunt uitate. Multe din filmele enuntate, sunt moarte, sau mai bine zis pe moarte. Intr-o zi vor fi uitate complet. La fel va fi uitat si Inception. Doar ca Inception traieste acum.
Cu toate ca filmele sunt mai grafice, mai naturale, mai specifice, cred ca tocmai asta le face, cred eu, mai putin durabile in constiinta colectiva decat cartile, de exemplu.
In rest, despre cele doua matrix-uri continuitoare, tin sa te contrazic, aduc ceva nou pe masa. Daca, asa cum ai spus, in original se creaza dihotomia real-virtual, si ramanem toti dupa film intrebandu-ne daca realitatea chiar e reala, in continuari, intr-adevar, nu se mai aduce nimic nou pe acest plan, dar se dezvolta un altul, putin exploatat in primul matrix, anume relatia uman-artificial. Daca la inceput stii clar ca artificialul e ala rau, umanul e ala bun, pana la final linia asta de demarcare devine confuza, pana la a pune egal intre cele doua. Faptul ca se induce ideea ca artificialul poate avea emotii, poate simti dragoste, are implicatii infricosatoare din punct de vedere al definirii umanului.

kenya pe 2 august 2010 17:56
Nu am vazut inca "Inception",dar il voi vedea!Consider ca majoritatea filmelor enumerate aici exploateaza nu visul,ci mai degraba o anumita stare de inconstienta indusa de anumiti factori mai mult sau mai putin artificiali,mai mult sau mai putin invazivi.Spre exemplu,"Vrajitorul din Oz"speculeaza mai degraba o stare de reverie,influentata de puritatea si aspiratiile adolescentei,de momentul acela inefabil de trecere de la copilarie la maturitate.Matrix-este de fapt o lume virtuala servita unor creiere de masinarii care stabilesc exact traseul oniric al fiecaruia.In "Total Recal" si "Dark City"se intampla fix la fel,cu diferente la amanunte si concluzii...."Twin Peaks"pare sa se apropie dar sfarseste prin a exploata raul absolut din interiorul fiintei umane.Visul,asa cum il cunoastem senzorial fiecare din noi,nu poate fi definit,nu poate fi descris,cu atat mai putin prins pe o pelicula.Asa este, pelicula poate surprinde cam orice,cu conditia sa aiba un minimum de coerenta,un minimum de suport rational,visul in sine,este o stare atat de abstracta si atat de exclusiv intima,incat,eu personal,nu pot numi aici un film care sa para a fi surprins numai putin din aceasta stare.Dar, asa cum am declarat, nu am vazut inca "Inception"!!!!
gigi kent pe 2 august 2010 18:58
Kriss_Kringle, intr-un trailer sunt concentrate cele mai bune secvente/replici dintr-un film. daca trailerul nu impresioneaza in vreo directie, e aproape sigur ca filmul nu va reusi nici atat. iar parerea mea nici macar nu trebuie sa fie obiectiva, pentru ca e vorba de gusturile personale. iar unde sa mearga sa cante, spune-i la ma-ta, te rog.
gig' kent pe 3 august 2010 00:23
nu era vorba de efecte, am spus ca arata bine vizual, nu te baga daca nu citesti toate comenturile, de altfel si patrupedul initiator al articolului sustine ca povestea e slaba, el a vazut filmul si asta transpare si din trailer.
Kriss_Kringle pe 3 august 2010 19:44
@Gigi Kent: Esti mai prost decat prevede legea.Daca a zis nenea Mihnea Columbeanu ca povestea e slaba asta nu inseamna ca trebuie sa fie valabil si pentru ceilalti.Dupa ce zici tu rezulta ca mai bine vedem trailere decat sa vedem filmele intregi daca in ele sunt concentrate cele mai bune secvente/replici.Nu o sa ma leg de mama ta,e clar ca are un idiot la usa si tind sa cred ca nu e vina ei,asa esti tu.
gigi kent pe 4 august 2010 14:46
Kriss_Kringle, replicile din trailer mi se par banale si asta ridica pentru mine un semn de intrebare vis-a-vis de calitatea filmului. speculatia ta trailer vs. film e puerila, e clar care e rostul fiecaruia. faptul ca povestea e slaba nu e valabil si pentru tine, pentru ca, la urma urmei, tu ai nevoie de atat de putin...
voob pe 12 august 2010 12:28
Inception, strict ca SF, este interesant, totul constand in idee, chiar daca am mai vazut-o partial si in Matrix. Originalitatea lui Nolan consta in scenariul impresionant, modul cum l-a construit, progresiv, accelerat continuu de muzica "in ton"...iar finalul tipic pt un SF stiintific cu influente filosofice, Dom absolvindu-se de vina prin vis, singura lui realitate
shogwon pe 1 septembrie 2010 19:03
ce cauta inception???????
arnoldroland pe 8 septembrie 2010 18:36
SF
cetateanu pe 24 septembrie 2010 18:22
INCEPTION UNUL DINTRE CELE MAI BUNE FILME CE S-AU LANSAT RECENT PE PIATA

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells